eitaa logo
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
708 دنبال‌کننده
594 عکس
30 ویدیو
3 فایل
"اسباط"، پایگاه تخصصی جریان‌شناسی حوزه و روحانیت، وابسته به موسسه مطالعات راهبردی بعثت 💻 asbaat.ir 🔸 eitaa.com/asbaat_ir 📷 www.instagram.com/asbaat_ir 💠 @Asbaatadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 دودمان خیانتکار پهلوی دستشان تا مرفق در خون ملت مظلوم فرو رفت است 🔻 28 خرداد ۱۳۱۴ دولت محمدعلی در یک بخشنامه آمرانه که از تبعات سفر به ترکیه در ۱۲ خرداد ۱۳۱۳ بود، مردم ایران را ملزم کرد که از (یک لبه) دست برداشته و کلاه بین المللی تمام لبه ای به اسم شاپو استفاده کنند. طبق این بخشنامه اگر یک کارمند دولتی از این دستور اطاعت نمی‌کرد باید قید شغلش را می‌زد! 🔻 دستورات آمرانه دولت فروغی که به پشتوانه فکری و اجرایی شخص رضاشاه اعلام می‌شد طبیعی بود که بر مردم گران آید و در این میان، مشهدی‌ها پیشتاز اعتراض شدند. علما و روحانیون مشهد طی جلساتی پنهانی تصمیم گرفتند با این حرکت مقابله کنند و حکومت را از این کار بازدارند. 🔻 صبح روز جمعه ۲۰ تیر ۱۳۱۴ نظامیان مستقر در مشهد برای متفرق ساختن مردم وارد عمل شدند و به روی آنان آتش گشودند و تعداد زیادی را کشتند و زخمی کردند، ولی مردم مقاومت کرده و سربازان نیز بنا به دستوری که به آن ها رسیده ، مراجعت کردند. به دنبال این حادثه مردم اطراف مشهد با بیل و داس و… به سوی مسجد حرکت کردند. 🔻 فردای آن روز عده زیادی از مردم مشهد تظاهرات پرجمعیتی علیه اجباری شدن کلاه شاپو و یکسان‌سازی لباس برگزار کردند و به مسجد آمدند. سران نظامی و انتظامی مشهد این بار بنا به دستور رضاخان با تجهیزات کامل و افراد فراوان در نقاط حساس مستقر شدند و تفنگ‌ها، سلاح‌های خودکار و حتی توپ‌ها را به منظور سرکوب مردم به میدان آوردند. 🔻 در اجتماع مردم مشهد در گوهرشاد، مرحوم شیخ محمدتقی بهلول سخنان تندی علیه دولت ایراد کرد و خواهان مقاومت مردم شد. پاسخ حکومت به این اعتراض آرام و مدنی مردم مشهد، کشتار معترضین بود. 🔻 در حوالی ظهر مأمورین نظامی و انتظامی از هر سو به مردم هجوم آورده و در داخل مسجد به کشتار آنان پرداختند. طبق گفته منابع تاریخی، حدود دو هزار نفر در این فاجعه ملی کشته و زخمی شدند. 🔻 بارها به جنايات رضا شاه و مسجد گوهرشاد اشاره كردند و فرمودند: تمام گرفتاری ملت ایران در این پنجاه سال سلطنت غیر قانونی دودمان خیانتکار از شخص آن پدر و این پسر سیاه روی بوده و هست؛ اینها بودند و هستند که دستشان تا مرفق در خون ملت مظلوم فرو رفته. آن پدر که قتل عام مسجد گوهرشاد و اهانت به مرقد مطهر ثامن الحجج- علیه السلام- کرد و این پسر که قتل عام ۱۵ خرداد را مرتکب شد و اهانت به مرقد مطهر فاطمه معصومه نمود. (صحیفه امام؛ ج ۳، ص ۲۶۱) 🗓 به مناسبت 21 تير سالروز حمله به مسجد گوهرشاد 🌐 yon.ir/8Me7r 🆔 @asbaat_ir
📸 #عكس_نوشته| واقعه مسجد گوهرشاد 🎙 حضرت #امام_خمينی(ره): ما می‌گوييم دولتی كه براي پيشرفت كلاه لگنی نيم‌خورده اجانب چندين هزار افراد مظلوم كشور را در معبد بزرگ مسلمين و جوار امام عادل مسلمانان با شصت تير و سر نيزه سوراخ سوراخ و پاره پاره می‌كند، اين دولت دولتِ كفر و ظلم است و اعانت آن عديل كفر و بدتر از كفر است. 58/02/22 #مسجد_گوهرشاد #غربزدگی #شاه 🆔 @asbaat_ir
📚 #معرفی کتاب| جریان شناسی تفکر التقاطی در ایران معاصر 🚩 این کتاب به جریان شناسی #تفکر_التقاطی در ایران معاصر طی چند بخش می پردازد: 1️⃣ بخش اول: جریان شناسی التقاط در عصر قاجار در دو قسمت مورد توجه قرار می گیرد، یکی از ابتدای حاکمیت #قاجار تا انقلاب #مشروطه یعنی تا ۱۲۸۵ و دیگری از انقلاب مشروطه تا ابتدای حاکمیت رضاشاه (پهلوی اول) یعنی تا ۱۳۰۴ شمسی فرآیند شکل گیری جریان التقاطی، نمادها، نمودها و آثار آن، گرایش های مختلف تفکر التقاطی در این دوران، مبانی فکری و اصول التقاطیون این عصر، برجسته ترین رهبران و روش های این جریان، از مباحثی است که به آن پرداخته شده است. 2️⃣ بخش دوم: به جریان شناسی افکار التقاطی در عصر #پهلوی اختصاص دارد. این بخش نیز طی دو قسمت مطرح می شود. ابتدا تفکرها، گرایش ها و رهبران التقاطی و مبانی فکری آن ها در زمان پهلوی اول یعنی #رضاشاه (۱۳۰۴-۱۳۲۰ش) و سپس همین مباحث در زمان پهلوی دوم، محمدرضا شاه (۱۳۲۰-۱۳۵۷ش) مورد توجه قرار می گیرد. 3️⃣ بخش سوم: کتاب به جریان شناسی اندیشه های التقاطی در عصر جمهوری اسلامی ایران (۱۳۵۷-۱۳۹۳ش) اختصاص دارد. در این بخش نیز فرایند شکل گیری افکار التقاطی، رهبران و انواع اندیشه های التقاطی در دوره حاکمیت #جمهوری_اسلامی ایران بررسی می شود. مؤسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیه‌السلام) کتاب “جریان شناسی تفکر التقاطی در ایران معاصر” به قلم دکتر آیت مظفری را در ۲۸۸ صفحه روانه بازار نشر کرده است. 🌐 yon.ir/N0WN5 🆔 @asbaat_ir
💠 مفهوم سکولاریسم از دیدگاه مقام معظم رهبری 🔺 نگاه رهبر معظم انقلاب به مفهوم #سکولاریسم، همان مفهوم عامی است که از این واژه ارائه گردیده است. از مجموع نظرات ایشان در مورد این اصطلاح، می توان سه معنا که همگی در یک هدف مشترکند را استخراج کرد: 1️⃣ سکولاریسم یعنی عدم بُروزوظهور دین در غیر عمل شخصی 2️⃣ سکولاریسم یعنی بی توجهی به مسئله حکومت 3️⃣ سکولاریسم یعنی عدم ورود به #سیاست 🔹 ایشان از یک نوع دیگری از سکولاریسم نیز سخن می گویند یعنی«سکولاریسمِ پنهان»:«مراقب باشیم دچار…… سکولاریسمِ پنهان …… نشویم. گاهی اوقات در ظاهر، تبلیغات، تبلیغات دینی است؛ حرف، حرف دینی است؛ شعار، شعار دینی است؛ اما در باطن، سکولاریسم است؛ جدائی دین از زندگی است.» 🔺 نباید از نظر دور داشت که حوزه سکولاری و بی تفاوتی روحانیون یکی از دیرینه ترین آرزوهای دشمنان به شمار می آید. يكی از اصلی‌ترين حربه‌های دشمنان اسلام، جهت عقب مانده نگه داشتن جامعه اسلامي، تبليغ اين ايده بود كه اصولاً دين هيچ ارتباطي با سياست ندارد. 🔺 #رهبر_معظم_انقلاب در همین رابطه فرمودند: «سیاست سلطه‌گران جهانی این بوده و هست که مراکز دانش دین را منزوی، منفعل، بی‌روحیّه، بی‌ابتکار، وابسته به خود و فارغ از آرمانهای بزرگ کنند. آنان را به جدایی دین از سیاست، معتقد و از همگامی دین با تحوّلات شگرف جهانی مأیوس سازند: این ترفند نسبت به #حوزه‌های_علمیه، بکار رفته و تأثیراتی نیز کرده بود.» ✍️ حجت الاسلام عالمیان 🌐 yon.ir/FSxbc 🆔 @asbaat_ir
📝 | دین‌گرایان اسلام‌گریز 🔺 در سال ۱۳۹۰، کل جمعيت کشور ۶۶۹/ ۱۴۹/ ۷۵ نفر بوده است. بر اين اساس، جمعيت مسلمانان ۴٫ ۹۹ درصد، غير مسلمان، ۳/. درصد، اما پيروان اين سه دين(یهود، نصاریت و مجوس) با ‌اين‌که جمعيت ناچيزی دارند، پنج نماينده در مجلس دارند. 🔹 پيروان اين سه مذهب در ايران، در اجراي مراسم و شعائر دينی خود آزادند و با مردم و حکومت مسلمان ايران هم رابطه نسبتاً‌ خوبی دارند. ناگفته نماند بعضی از افراد اين اقليت‌ها گاهی نمک‌نشناسی کرده و براي بيگانگان مي‌کنند، البته اين مسأله را نمی‌توان به همه آنان نسبت داد. 🔺 مسیحی کردن مسلمانان 🔹 در سال‌های اخير گزارش‌هايی در مورد فعاليت تبشيری برخي مسيحيان منتشر شده که موفق به جذب بعضی مسلمانان سست‌ايمان شده‌اند، اما اين قضيه بيشتر از اين‌که به فعاليت اين اقليت‌ها منتسب باشد، ريشه در ضعف‌ ايمان افراد جذب شده دارد. 🔹 برای مثال فردی به نام با همسرش چند سالی است که تغيير دين داده و به مسيحيت گرويده‌اند. شخص مذکور مدتی در آمريکا بود و به خرقه کشيشی درآمد. در بازگشت به ايران به شدت به فعاليت‌های مبادرت کرد که به بازداشت ويی انجاميد. 🔹 در بسياری از شهرها نيز مشاهده شده که ، کتاب مقدس مسيحيان، به صورت مجانی در بين مسلمانان پخش شده و يا به قيمت ارزان به فروش می‌رسد. کتاب‌های ديگري نيز تحت عنوان «دروس الهيات مسيحی، ويژه نومسيحيان»، به زبان فارسی تهيه و به قيمت ارزان، انتشار يافته که هدف آن جذب جوانان مسلمان است. 🔹 مسيحيان‌ ايران در سال‌های اخير در اينترنت نيز فعال شده و به تبليغ مرام خود می‌پردازند. برای نمونه، پايگاه‌ اينترنتی «محبت نيوز»، به شدت مشغول تبليغ مسيحيت و دروغ‌پراکنی عليه اسلام است. نمونه ديگر آموزشکده ‌اينترنتی «کانون الهيات پارس» است که با هنرمندی فوق‌العاده به ارائه آموزش‌های مسيحی می‌پردازد. ✍️ حجت الاسلام مصطفی اسکندری 🌐 yon.ir/V7fXL 🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| سند ۲۰۳۰ یعنی تربیت سرباز برای تمدن غرب 💢 رهبر معظم انقلاب: لُب کلام سند 2030 این است که نظام آموزشی ما باید سبک زندگی و فلسفه حیات را بر اساس مبانی غربی به کودک بیاموزد. یعنی شما معلمان در کلاس درستان برای غرب سرباز درست کنید. #سند_2030 #نفوذ #غرب_زدگی #آمریکا #تمدن_غرب 🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
📌 اختصاصی #اسباط 🎙 مصاحبه| توجیهات و برداشت‌های نادرست جریان نواندیشی التقاطی از منابع دینی حجت ال
🔴 توجیهات و برداشت‌های نادرست جریان نواندیشی التقاطی از منابع دینی 🎙 حجت الاسلام والمسلمین لونی: 🔺 جریان نواندیشی دینی ممکن است برای مطالب خود، توجیهات نادرستی از قرآن و سنت هم ارائه کنند. این افراد بدون اینکه مبانی و اصول را در نظر گرفته و سپس فرعی را با توجه به آن مبانی بیرون بکشند، آن فرع را بدون مطابقت با آن مبانی و با یک برداشت بسیار دوری از آیات و روایات ارائه می‌کنند. 🔺 به عنوان مثال دیگر این‌ها در بحث مذاکرات هسته‌ای، گفتگوی امام حسین (ع) با عمر سعد را به عنوان مذاکره و یک اصل تلقی می کنند و به گونه‌ای القاء می‌کنند که گویا امام حسین (ع) ابتدا قصد داشته‌ تا با مذاکره مسئله را حل کند و بعد دست به شمشیر ببرد. 🔺 اگر این تلقی این آقایان را تحلیل کنیم از درونش این مسئله بیرون می‌آید که امام حسین(ع) می‌خواست با مذاکره قضیه را حل کند، ولی دشمن به دلیل اینکه غالب بود، مذاکره را نپذیرفت. در نتیجه امام حسین(ع) منفعل در برابر دشمن است و مجبور به جنگ با آنان می‌شود. 🔺 با این برداشت، ماجرای عاشورا تنها بیان مظلومیت امام حسین(ع) می شود، و نه جریانی که می‌خواهد اسلام را احیاء کرده و ظلم را معرفی کند و با مظلومیت و شهادت، روشنگری‌هایی که در ذهن مردم نسبت به اصل مکتب و ظلم ظالمان درست کرده بود، در دل آنها هم جای دهد. 🆔 @asbaat_ir
📸 | مهمترین رکن نظام 🎙 امام خامنه ای: اجتماع خبرگان رهبری در نظام جمهوری اسلامی، تعیین کننده ترین و مهمترین رکن از ارکان این نظام است. 🆔 @asbaat_ir
💢 تلاش‌های ناکام برای عدم تشکیل نخستین مجلس خبرگان 🔹 مجلس نمونه تکامل یافته‌ای از مجلس خبرگان قانون اساسی بود که چهار سال پس از پیروزی انقلاب زمینه‌های شکل‌گیری‌ آن فراهم شد و برگزاری انتخابات خبرگان رهبری در دستور کار نهادهای انقلابی قرار گرفت. 🔸 هرچند در همان زمان و در تابستان ۱۳۵۸ با زمزمه قرار گرفتن اصل در قانون اساسی، اعضای دولت موقت برای عدم تشکیل «مجلس خبرگان قانون اساسی» هم دست به توطئه زده بودند و با محوریت امیرانتظام نامه‌ای در جهت انحلال «مجلس خبرگان قانون اساسی» تهیه کردند که به امضای ۱۵ نفر از وزرای دولت رسید. 🔹 اما در این توطئه ناکام ماندند و (ره) درباره انگیزه اعضای دولت موقت برای طرح انحلال آن مجلس گفتند: «در مجلس خبرگان به مجرد این که صحبت ولایت فقیه شد، شروع کردند به مخالفت. حتی اخیراً در همین دو سه روز پیش در یکی از مجالس‌شان این منحرفین گفتند که این مجلس خبرگان باید منحل شود.» 🔹 دوره اول از مجلس خبرگان سه اجلاس فوق‌العاده برگزار کرد، اجلاس اول ۱۹ آبان ۱۳۶۴ بود که در آن آیت‌الله به عنوان قائم‌مقام رهبری انتخاب شد، هرچند بعدها حوادثی پیش آمد که منجر به استعفای آیت‌الله منتظری و عزل وی از قائم مقامی رهبری شد. 🔹 دومین اجلاس در خرداد ۱۳۶۸ برای تعیین دومین رهبر جمهوری اسلامی ‌پس از رحلت امام بود و سومین اجلاس هم در مرداد ۱۳۶۸ بعد از تصویب بازنگری قانون اساسی توسط مردم برگزار شد. 🔹 همچنین یکی دیگر از نقاط قوت فعالیت دوره اول خبرگان رهبری، حمایت قاطع از پاسخ امام خمینی (ره) به استفساریه وزیر کشور وقت در بهمن ۱۳۶۶ مبنی بر عدم صلاحیت و مشروعیت گروهک غیر قانونی برای تصدی هر نوع مسئولیتی در کشور، است. 🌐 yon.ir/E9Vk8 🆔 @asbaat_ir
📸 | مجلس خبرگان پشتوانه کشور است 💠 امام خمینی (ره): مجلس خبرگان یک مجلسی است که پشتوانه کشور است برای حفظ امنیت کشور و حفظ استقلال کشور و حفظ آزادی برای کشور و اگر مسامحه در این امر بشود، یک تقصیری است که ممکن است جبران بعدها نشود این تقصیر. 📚 صحیفه امام، ج 17 ص 89 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی : 🎙| اولین کسی که بر کتاب تنبیه الامه تعلیقه زد مرحوم طالقانی بود حجت الاسلام والمسلمین لیالی/ بخش دوم 🔺 ایشان در تبیین جریان روشنفکری دینی گفت: این روشن‌فکری با قرائت‌ها و گرایش‌های مختلفی وجود داشته است و دارد؛ بعضی اوقات این‌ها اینقدر با هم آمیخته می‌شوند که شما نمی‌توانید روشنفکری لائیک، روشنفکری ، روشنفکری دینی و روشنفکری به تعبیر امام متعهد را از هم تفکیک کنید. 🔸 اگر ما مبدأ جریان روشن‌فکری را مرحوم سید جمال‌الدین اسدآبادی بدانیم که ده‌ها سئوال و تعجب برایمان به وجود می‌آید. از شاگرد میرزای شیرازی تا مجتهد نجف رفته باشد تا ارتباط با جریان و حضور در ایران، هندوستان، مصر و حکومت عثمانی و عصرهای متعددی که وجود دارد. 🔸 این ابهام نسبت به همه جریان‌های روشن‌فکری از جمله مرحوم آیت‌الله نائینی وجود داشته است؛ در نگارش مرحوم نائینی بسیار بحث کرده است و جالب این است که مرحوم آیت‌الله اولین کسی است که این کتاب را معرفی می‌کند و بر آن تعلیقه می‌نویسد. 🔸 متن این کتاب آنقدر سنگین است که مرحوم آیت‌الله طالقانی این کتاب را احتمالاً به سفارش مرحوم بازرگان بازنویسی و تصحیح می‌کند و شرکت سهامی انتشار که متعلق به آقای یدالله و است در سال ۱۳۴۸ و در سال ۵۲ و ۵۳ چاپ می‌کند و این نوع تفکر به عنوان دینی طرح می‌شود. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3430 🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
📌 اختصاصی #اسباط: 📝 #یادداشت| بنیادهای روشنفکری در جهان سوم ♦️روشنفکری در جهان سوم، چون ماهیتی تقل
💢 حقیقت روشنفکری در حوزه‌های علمیه/ بخش دوم 2️⃣ مرعوبیت نسبت به غرب: از ویژگی‌های روشنفکران جهان سوم این است که نسبت به غرب نوعی رعب و وحشت دارند، و نه تنها جرأت اقدمی بر ضد غرب را ندارند، بلکه بدون اجازه غربیان جرأت اقدام به هیچ کاری ندارند. 🔻 نمونه این رعب و وحشت، تأکيد مکرر برخی از مسئولين دولت تدبير و اميد، بر اين مطلب است که برجام، سايه جنگ را از سر ملت ايران رفع کرد. که نتیجه این مرعوبیت پذیرش سلطه کشورهای غربی استعمارگر، به خصوص آمریکاست. بی جهت نیست که یکی از همین در مورد لزوم با امریکا گفت: «آمريکايی‌ها کدخدای ده هستند، با کدخدا بستن راحت‌تر است.» 🔻 این تفکر در تمام دوران بعد از انقلاب اسلامی بر دولت‌های ایران حاکمیت داشته است. یک نمونه از آن را می‌توان در بیان تهیه کنندگان برنامه چهارم توسعه اقتصادی دید که توسط دولت تهیه شده است. 3️⃣ عدم شناخت نظام سلطه: یکی از ویژگی‌های روشنفکران جهان سوم، که ریشه در همان غرب باوری دارد، این است که نظام سلطه را نشناخته‌اند. 🔻 قبول قراردادهای ذلت‌باری مانند و بر باد دادن تمام توان هسته‌ی ایران، معلول اعتماد به جان کری و تضمین امضای او و مؤدب بودن باراک اوباما بود، همچنان که حلقه دیگری این زنجیره قراردادهای اسارت بار در قالب fatf ، سند ۲۰۳۰، و مانند آن در حال تحمیل شدن به مردم ایران هستند، بدین توجیه که می‌خواهیم بهانه را از دست دشمن بگیریم. ✍️ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری 🆔 @asbaat_ir
📝 | قانون‌گریزی توسط منادیان قانون‌گرایی 🔺 مجلس خبرگان رهبری یکی از نهادهای رسمی و مهم و تأثیرگذار نظام اسلامی است. حضرت امام درباره جایگاه خطیر این مجلس در می‌فرمایند: «مردم در انتخابات خبرگان اگر مسامحه نمايند و خبرگان را روي موازين شرعيه و قانون انتخاب نكنند، چه بسا خساراتي به اسلام و كشور وارد شود كه جبران پذير نباشد.» 🔺 این نهاد رسمی نظام اسلامی مانند دیگر ارگان های کشور دارای ضوابط و مقرراتی است که طبق باید بر اساس آن تشکیل و اداره شود. یکی از ضوابط و شرائط مجلس ، داشتن است و اینکه شخصی می تواند کاندیدای مجلس خبرگان رهبری شود که اجتهادش ثابت و محرز شود. 🔺 اما در طول این چهل سال انقلاب و پنج دوره که از انتخابات خبرگان گذشته است، برخی از افراد که بعضا در نظام اسلامی مسئولیت داشتند و با قوانین و مقررات کشور آشنایی کامل دارند و بیش از همه دم از قانون و می زنند، زمان امتحان که می شود علم مخالفت برمی دارند و با بیان توهمات و مهملات به امتحان تن نمی دهند. 🔺 برای نمونه به دوره دوم انتخابات مجلس خبرگان رهبری در سال 69 اشاره می شود. در آن دوران که زمان حساسی برای انقلاب به شمار می رفت؛ چراکه یک سال از عروج ملکوتی امام امت نگذشته بود و کشور در حال تدارک انتخابات دوره دوم مجلس خبرگان رهبری بود برخی سر از ناسازگاری درآوردند و به بهانه هایی از شرکت در امتحان اجتهاد شورای نگهبان که مطابق متولی این امر شناخته شده است، سرباز زدند و پایه گذار قانون گریزی شدند. 🔺 در میان این افراد مهدی کروبی، خلخالی، بیات زنجانی، سید حسین موسوی تبریزی، جمی (امام جمعه آبادان)، محتشمی‌پور، منتجب نیا، سید علی اصغر دستغیب، سید علی محمد دستغیب، مروجی، سید محمد خاتمی، سیدهادی خامنه ای، سید محمد هاشمی، محمد علی رحمانی و . . . دیده می‌شد. این افراد عموماً با نگارش نامه‌هایی به ، به دفاع از خود و همفکرانشان پرداختند و با ارائه دلایلی مبنی بر محرز بودن صلاحیت علمی‌شان شورای نگهبان را به تجدید نظر در سیاستها و برخوردهایشان دعوت کردند. 🔺 نیز با صدور اطلاعیه‌ای،‌ ضمن طرح انتقادهای خود به روند امور،‌ اعلام کرد که در این انتخابات، نامزدهایی را معرفی نمی‌کند. در پی این اقدام آقایان توسلی، موسوی خوئینی‌ها و عبایی خراسانی که بدون امتحان تأیید صلاحیت شده بودند با اعلام انصراف از دور رقابتها خود را کنار کشیدند و دلیل این اقدام خود را اعتراض به عملکرد شورای نگهبان قلمداد کردند. 🔺متأسفانه این باز هم در دوره هایی مشاهده شده است، مثلا سال 94 در دوره پنجم انتخابات خبرگان برخی با ادعای اجتهاد خودخوانده و ... از شرکت در امتحان سرباز زدند و به نوعی زیر بار قانون نرفتند. برخی از اسامی که آن زمان منتشر شد عبارتند از سیدحسن خمینی نوه امام خمینی(ره)، محمود امجد، مجيد انصاری معاون وقت رئیس جمهور، موسوی بجنوردی، محقق داماد، ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب. 🔹 این درحالی است که حضرت (ره) به طور مکرر بر تمکین و تبعیت از قانون تأکید داشتند، و می فرمودند: «من باز به همه این آقایانی که می خواهند نطق کنند و اعلامیه بدهند و نمی دانم نامه سرگشاده بفرستند و از این مزخرفات، به همه این ها اعلام می کنم که برگردید به اسلام، برگردید به قانون، برگردید به قرآن کریم، بهانه درست نکنید که اسباب این بشود که شما همه به انزوا کشیده بشوید». (صحیفه امام، ج 14، صفحات ۴۱۸) ✍️ حجت الاسلام علیرضا فلاحی 🆔 @asbaat_ir
🚩 جریان مخالف دخالت دین در سیاست|بخش اول 🔹 در گونه‌شناسی جریان‌های غیر انقلابی در حوزه، نمی‌توان به جریان مخالف دخالت دین در سیاست توجه نداشت. برای بررسی دقیق‌تر این جریان و تبیین جایگاه بحث در خصوص دخالت دین در سیاست، ابتدا می‌بایست توضیحی درباره ماهیت سیاست و انواع آن داشته باشیم. 🔹 بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران که به مفهوم واقعی، تطابق کامل دین با سیاست را در دوره معاصر به اثبات رسانده و آن را در قالب جمهوری اسلامی به منصه ظهور رساند، تعریف خود از سیاست را به گونه‌ای ارائه می‌دهد که گویی روی دیگر سکه، دیانت می‌باشد. 🔹 ایشان در خلال تفسیر سوره حمد به چگونگی یگانگی سیاست با دیانت این گونه پرداخته‌ است: «… سیاست این است که جامعه را هدایت کند و راه ببرد، تمام مصالح جامعه را در نظر بگیرد و تمام ابعاد انسان و جامعه را در نظر بگیرد، و اینها را هدایت کند به طرف آن چیزی که صلاحشان هست، صلاح ملت هست، صلاح افراد هست و این مختص به انبیاست. دیگران این سیاست را نمی‌توانند اداره کنند. این مختص به انبیا و اولیاست و به تبع آنها به علمای بیدار اسلام. 🔸 سیاستمداران اسلامی، سیاستمداران روحانی، انبیا- علیهم السلام- شغلشان سیاست است. دیانت؛ همان سیاستی است که مردم را از اینجا حرکت میدهد و تمام چیزهایی که به صلاح ملت است و به صلاح مردم است. آنها را از آن راه میبرد که صلاح مردم است که همان صراط مستقیم است.» 🔹 ایشان همچنین در فرازی دیگر با تاکید بیشتر بر یگانگی دین با سیاست می‌فرماید: والله اسلام تمامش سیاست است. اسلام را بد معرفى کردند، سیاست مُدن از اسلام سرچشمه مىگیرد… اسلام فقط عبادت نیست، فقط تعلیم و تعلم عبادی و امثال اینها نیست، اسلام سیاست است، اسلام از سیاست دور نیست. اسلام، یک مملکت، یک حکومت بزرگ به وجود آورده است؛ یک مملکت بزرگ به وجود آورده است. 🔸 اسلام یک رژیم است، یک رژیم سیاسی است، منتهی سایر رژیم‌ها از بسیاری از امور غافل بودند و اسلام از هیچ چیز غافل نیست یعنی اسلام انسان را تربیت می‌کند به همه ابعادی که انسان دارد: بعد مادی دارد؛ راجع به بعد مادی تصرفاتی دارد، بعد معنوی دارد راجع به معنویات صحبت کرد. 🔹 بنیانگذار جمهوری اسلامی با همین رویکرد به مقوله ارتباط دین با سیاست، وارد عرصه مبارزه و نهضت انقلاب اسلامی شد. ✍️ حجت الاسلام محمد ملک‌زاده 🌐 yon.ir/1PsGg 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی : | روحانیون در گذر زمان 1️⃣ / بخش نخست 🔰 : 🔺 فعالیت بر علیه روزنامه اطلاعات به جهت چاپ مقاله «ایران‌ و استعمار سرخ‌ و سیاه‌» در سال 1356 و پایه گذار مراسم چهلم قیام مردم قم در تبریز. سخنرانی در جمع اعتصاب کنندگان شرکت نفت آبادان و قرائت اعلامیه و دستگیری توسط رژیم در سال 57. 🔺 پس از انقلاب اسلامی به دستور حضرت امام(ره) و با همکاری برخی از فضلا در 16 اردیبهشت ماه 58 را تأسیس کردند. هنوز يكماه از تأسيس دفتر تبليغات نگذشته بود كه سيدحسين موسوی تبريزی كه از گردانندگان اصلی آن مركز محسوب می‌شد، درصدد برگزاری همايشی براي مرحوم برآمد که این خود تقریب فکری این دو شخصیت را نشان می‌دهد. 🔺 در 12 تیر 58 از طرف حضرت امام به عنوان قاضی شرع در تبریز و ارومیه منصوب و نیز بعد از شهادت شهید توسط شورای عالی قضایی در سال 60 به سمت دادستان کل انقلاب انتخاب شد و تا سال 63 عهده دار این منصب بود. 🔺 در دوره اول و دوم نماینده مجلس شورای اسلامی بود و در نخستین روز تشکیل مجلس وقتی داشت درباره عدم ورود روحانیت به مسائل سیاسی سخنرانی می‌کرد، موسوی تبریزی به قصد زدن کشیده محکم به صورت بازرگان به سمت او می‌رود که اطرافیان مانع می‌شوند. 🔺 سیدحسین موسوی تبریزی در جریان انتخابات اولین دوره ریاست جمهوری به رأی می‌دهد. ادامه دارد ... 🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
🚩 شاخص‌های تفکر #التقاطی: 1️⃣ نامتجانس بودن بخش‌های مختلف اندیشه از نظر عقاید، آرا، روش‌ها و ارزش‌
💠 امام خمینی احیاگر اسلام ناب محمدی 🔸 بی تردید ممکن است اندیشه‌ها، مکاتب، ادیان و مذاهب مختلفی باهم ترکیب شوند و گونه‌های متفاوتی از التقاط را پدید آورند. در این میان، از انواع التقاط ترکیب اندیشه‌های غیر اسلامی با اسلام است که گونه‌ای از اسلام‌شناسی انحرافی را شکل می‌دهد. بنابراین، برای درک بهتر مفهوم ، علاوه بر شناخت مفاهیم گوناگون، شناخت انواع اسلام‌شناسی ضروری است. 🔸 گونه‌های مختلفی از اسلام‌شناسی وجود دارد که تنها یک مورد آن صحیح است. با نگاهی به تاریخ چهارده قرن اسلام، انواع اسلام‌شناسی را به شرح زیر می‌توان مشاهده کرد. 1️⃣ اسلام‌شناسی ظاهری (ظاهریون، اخباریون): اسلام‌شناسی ظاهری مربوط به کسانی است که اسیر ظاهر الفاظ کتاب (قرآن) و سنت‌اند، اندیشه شان از حد مفهوم ظواهر الفاظ فراتر نمی‌رود، خیلی سطحی و فکر می‌کنند، متحجرانه می‌فهمند و برد فهم و اندیشه‌شان در رویارویی با نصوص کتاب و سنت کوتاه است. 2️⃣ اسلام‌شناسی قیاسی، اصحاب رأی و قياس: کسانی است که از روی ، از روی رأی و از روی با نصوص اسلامی روبه رو شدند. از این رو، روش یا مکانیزم برداشت احکام اسلامی و در واقع اسلام‌شناسی آنان، نادرست بوده است. 3️⃣ اسلام‌شناسی ترکیبی یا التقاطی: برداشتی ترکیبی و تلفیقی از اسلام و مکاتب یا دیگر ادیان است. صاحبان این نوع اندیشه، پیشتر یک مکتب دیگر مثلا ، لیبرالیسم، اگزیستانسیالیسم یا دین دیگر مانند مسیحیت، یهود، بودیسم و غیره را پذیرفته‌اند و بعد پی کتاب و سنت و آیات و روایات آمده‌اند و دنبال آن هستند تا برای افکار و آرای خود، تأييد و تصدیق و پشتوانه‌ای از کتاب و سنت بیاورند. 4️⃣ اسلام‌شناسی اصیل، : اسلام شناسی ناب بر اساس اجتهاد صحیح و اصولی و برخورداری از صلاحیت اخلاقی و بدون تحمیل پیش فرض‌ها از منابع چهارگانه دین یعنی قرآن، سنت، عقل و اجماع فقهای دین به دست می‌آید. 🔹 در جریان انقلاب اسلامی، (رحمت الله) در مقام احیاگر اسلام ناب محمدی در موقعیت‌های مختلف، ابعاد این اندیشه را تبیین می‌کرد تا خط اسلام اصیل از غیر آن باز شناخت شود. 🔹 از همان زمان که امام خمینی اسلام خالص را مطرح کرد، دشمنی‌ها آشکار شد. دشمن، به شیوه‌های گوناگون در صدد بود تا اندیشه‌ای التقاطی را جایگزین اندیشه ناب اسلامی کند؛ اندیشه ثابتی که امام خمینی و روحانیت انقلابی پیرو ایشان آن را ترویج می‌کردند. امروز نیز بر ادامه همان خط ناب اسلامی پای می‌فشارد. 📚كتاب جریان‌شناسی تفکر التقاطی در ایران معاصر، به قلم آیت مظفری 🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| روشنفکری در ایران 🚩 در کشور ایران، روشنفکری از زمان مشروطیت تا پایان عمر رژیم پهلوی زمام همه امور مملکت را در دست داشتند و ...، اما جز وابستگی سیاسی، اقتصادی و نابسامانی فرهنگی دستاوردی برای مملکت نداشتند. ✍️ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری #روشنفکری #وابستگی #رژیم_شاه 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی : 🎙 | ظاهرگرایان به امام می‌گفتند جواب این خون‌ها را که می‌دهد؟! آیت الله محمدی قائینی: 🔹 در حوزه سه جریان کلی وجود دارد؛ 1️⃣ : افرادی به عنوان «منفعت‌طلبان و سودجویان» که هدفشان از آمدن به حوزه این است که عنوان و شهرتی کسب کنند و آمده‌اند که آیت الله بشوند. همواره طالب قدرت، طالب ثروت، طالب شهرت‌اند. اینکه برای آن‌ها وجوهات را بیاورند، تمکن مالی پیدا کنند. هم من لذت ببرم و هم بتوانم مقاصدم را پیش ببرم؛ طالب ریاست هستند اینکه همیشه در رأس باشند. 2️⃣ : اکتفا کردن به فهم عامیانه از متون دینی یکی از شاخصه‌های آن‌ها است. برهانی و عقلی سخن نمی‌گویند لذا علم فلسفه و عرفان را محکوم می‌کنند. نسبت به مسئولیت‌های بزرگ سیاسی واجتماعی بی تفاوت هستند. اهل خطر کردن نیستند. در زمان انقلاب خیلی از آقایان بودند که ظلم ظالم را گناه نمی‌دانستند ولی شهید شدن در این راه را گناه می‌دانستند و عقیده داشتند آقای خمینی روز قیامت چگونه می‌خواهد جوابگو باشد. همان حرفی که به امام حسن می‌زد. 3️⃣ : حقیقت‌جویان آن‌هایی هستند که اولاً فهم عمیق از معارف دین دارند. ثانیاً اعتقاد به همه آموزه‌های دینی داشته باشند نه اینکه یک قسمت را قبول و یک قسمت را رد کنند. ثالثاً عمل گرا هستند، باید به هر چه می‌گوید عمل کند. رابعاً خدا ترس باشند. امام شاگردانش را اینگونه تربیت کرده بود که برای خدا کار کنید و از هیچ کسی هم نترسید. 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3482 🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
📌 اختصاصی #اسباط: #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان 1️⃣ #سیدحسین_موسوی_تبریزی/ بخش نخست 🔰 #حام
📌 اختصاصی : 🔖 | روحانیون در گذر زمان 1️⃣ / بخش دوم 🔰 : 🔺 سید حسین موسوی تبریزی علاوه بر دادستانی کل انقلاب، در نیز حضور داشته است از همین رو تصمیم گرفت کتابهایی که از و خانه‌های تیمی و یا جاهای دیگر مصادره می شود به قم و دفتر تبلیغات منتقل شود. 🔺حدود 500 هزار نسخه کتاب به دفتر تبلیغات رسید و با تفکیکی که صورت گرفت و کتب تکراری کنار گذاشته شد، تقریبا 200 هزار جلد کتاب با موضوعات اعتقادی و اقتصادی و تاریخی و عمدتاً سیاسی باقی ماند که از هر کدام آنها دو ـ سه نسخه در کتابخانه سیاسی دفتر تبلیغات قرار داده شد. 🔺 چون در بین این کتب، کتابهای هم وجود داشت فقط برای افرادی که صلاحیت استفاده از این کتابها را داشتند کارت ویژه صادر کردند تا در مواقع لزوم بتوانند این کتابها را مورد مطالعه قرار بدهند. 🔺 به غیر از کتابخانه سیاسی دفتر تبلیغات یک کتابخانه دیگر در خیابان صفاییه قم مشغول فعالیت شده بود که عنوان کتابخانه سیاسی حوزه علمیه قم به آن داده بودند. در این کتابخانه مرحوم آقای محمودی باجناق گیلانی و شخص دیگری به نام موسوی زنجانی و عده‌ای دیگر زیر نظر فعالیت می‌کردند. 🔺سیدحسین موسوی تبریزی در این خصوص می گوید: ما با آنها ارتباط چندانی نداشتیم و تنها یکی دو بار با آقای درباره سیدمهدی صحبت کرده بودیم. 🔸 تا اینکه یک روز از طرف آقای منتظری پیغام رسید که ما تعدادی از این کتابهای مصادرهای را در اختیار کتابخانه سیاسی سیدمهدی هاشمی قرار بدهیم که ما ابتدا توجه نکردیم ولی ایشان یکی دو بار دیگر هم پیغام فرستاد که ما باز پشت گوش انداختیم تا اینکه شنیدیم ایشان از من و آقای که مسئول دفتر تبلیغات بود ناراحت شده و گله کرده است». 🔺 وی علی رغم میل باطنی با اصرار مرحوم منتظری تعدای از کتابهای مصادره‌ای را به این کتابخانه تحویل داد اما آنها بعد از ملاحظه کتابها اینگونه اظهار کردند که «اینها یک سری کتاب بنجل و به دردنخور است که به ما داده‌اند؛ به همین جهت چند روز بعد کتابها را پس دادند و از سوی دیگر کار آقای سیدمهدی هاشمی هم چندان ادامه نیافت». ادامه دارد ... 🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
💢 تفکرات لیبرالیستی جریان اصلاحات 🔻 برخی از مروجان تفکرات لیبرالیستی در دوران موسوم به #اصلاحات از
💢 تفکرات لیبرالیستی جریان اصلاحات 🔻 برخی از مروجان تفکرات لیبرالیستی در دوران موسوم به از سوی برخی افراد منتسب به حوزه دین و روحانیت: 2️⃣ یکی دیگر از چهره‌های شاخص جریان غربگرا و متمایل به اندیشه‌های لیبرالیستی است. کدیور همچون سایر افراد این طیف مخالف حکومت اسلامی و نظام مبتنی بر ولایت فقیه است. 🔸 او مدافع سر سخت بسیاری از اندیشه‌های لیبرالیستی و نظام سکولاریستی است؛ از دموکراسی و حقوق بشر غربی حمایت می‌کند و حتی تلاش می‌کند تفسیری از دین اسلام ارائه دهد که مدافع رویکرد غرب به دموکراسی و حقوق بشر باشد. 3️⃣ تفکرات لیبرالیستی جریان اصلاحات حتی گاهی از زبان برخی افرادی که خود را در جایگاه مرجعیت دینی نیز می‌دانند مطرح گردیده است. که به‌ خاطر فتواها و نگرش نوگرایانه‌اش به ‌ویژه در مسائل مربوط به حقوق زنان شهرت خاص یافته و به مرجع تقلید اصلاح‌طلب معروف گردیده است،. 🔸 وی در فتاوای خویش به ویژه در مسائل و موضوعات مربوط به زنان به طور آشکار تلاش می‌کند دیدگاه اسلام را با نظریات غربی نزدیک نشان دهد. فتوا به برابری قصاص زن و مرد؛ مساوی دانستن دیه زن و مرد؛ اعلام تکلیف دختران در سن ۱۳ سالگی برخلاف رای مشهور ۹ سالگی؛ فتوا به عدم شرط مرد بودن در و ؛ اعلام تقدم ولایت مادر بر جد پدری نسبت به سرپرستی کودک نابالغ؛ مساوی دانستن شهادت زن و مرد و به طور کلی مساوی دانستن زن و مرد در همه حقوق جز در مساله ارث و حق طلاق. ✍️ حجت الاسلام ملک‌زاده 🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| برپایی تمدن نوین اسلامی وظیفه مسلمانان 🎙 #امام_خامنه‌ای: مسلمانان با همت خود تمدن نوین اسلامی را برپا کنند، این خطاب به علما و روشنفکران جهان اسلام است که غرب را قبله خود نمی‌دانند. من دیگر امید چندانی به سیاستمداران جهان اسلام ندارم. 94/10/8 #تمدن_نوین_اسلامی #روشنفکران_متعهد 🆔 @asbaat_ir
🔴 مؤلفه‌های جریان نواندیش متجدد 1️⃣ غرب باوری و غرب‌گرایی: اساساً پدیده #غرب‌زدگی و روشنفکری زمانی رقم خورد که افراد مسحور دستاورد‌های #تکنولوژیک و صنعتی غرب مدرن شدند. مساوی گرفتن مفهوم (پیشرفت) با آنچه غرب به آن دست یافته و منحصر دیدن راه دستیابی به دستاورد‌های تکنیکال در راهی که غرب در پیش گرفته است، محصولی جز غرب‌گرایی در پی ندارد. 🔸 تأکید بر اصل #تجربه و مساوی گرفتن مفهوم علمی با تحربی محصول این رویکرد بود. در این نگاه دیگر جایی برای سخن گفتن از وحی و کتاب و سنت نیست. چرا که امور ماورائی غیرتجربی بوده پس غیرعلمی‌اند. 2️⃣ اعتقاد به ناکارآمدی تراث: اساساً شیفته شدن در برابر غرب موجب می‌شود میراث علمی و تمدنی ایرانی ـ اسلامی را ناکارآمد قلمداد کنند. این ناکارآمدی دو وجهه دارد. احساس ناکارآمدی گاه تنها بر این اساس است که محتوای #علوم_دینی متناسب با روزگار گذشته به‌شمار می‌آید. 3️⃣ اعتقاد به #سکولاریسم و دین حداقلی: اعتقاد به جدایی دین نه تنها از حوزه سیاست که از همه حوزه‌های حیات اجتماعی بشری، نگاهی است که امروز در بین این جریان مورد دفاع قرار گرفته است. 🔻 ترویج این نگاه در بین روحانیت پایگاه ویژه‌ای برای حمایت و گسترش اجتماعی آن ایجاد می‌کند. ارتباط‌گیری هدفمند جریان روشنفکری با چهره‌های حوزوی سرشناس دور از انتظار نبوده و رد پای آن در بیوت برخی #مراجع و معاریف حوزه دیده شده است. ✍️ حجت الاسلام حسین ایزدی 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2236 🆔 @asbaat_ir
💠 رهبرین انقلاب| تکرار هشدار نسبت به اطرافیان روحانیون 🔺 بخشی از پیام حضرت امام به مناسبت افتتاح نخستین مجلس خبرگان رهبری: 💢 باید بدانید که تبهکاران و جنایت‌پیشگان بیش از هر کس چشم طمع به شما دوخته‌اند، و با اشخاص منحرفِ نفوذى در بیوت شما، با چهره‌هاى صد در صد اسلامى و انقلابى، ممکن است خداى نخواسته فاجعه به بار آورند، و با یک عمل انحرافى نظام را به انحراف کشانند، و با دست شما به اسلام و جمهورى اسلامى سیلى زنند. 💢 الله الله در انتخاب اصحاب خود، الله الله در تعجیل تصمیم‌گیری خصوصاً در امور مهمه و باید بدانید و می‌دانید که انسان از اشتباه و خطا مأمون نیست. به مجرد احراز اشتباه و خطا از آن برگردید و اقرار به خطا کنید، که آن کمال انسانی است، توجیه و پافشاری در امر خطا، نقص و از شیطان است. 62/5/23 🔺 بخشی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دیدار با ائمه جمعه سراسر کشور: 💢 یکی دیگر از موارد مهم سلوک عملی که ائمه‌ی جمعه باید مراقبت کنند، مراقبت از نزدیکان و فرزندان است که اینها دچار اشکالی نشوند. آن کسی که سراغ شما می‌آید و شما رد می‌کنید، ممکن است سراغ فرزند شما بیاید و از آن طریق نفوذ کند. 98/4/25 🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
📌 اختصاصی #اسباط: 🎙#مصاحبه| اولین کسی که بر کتاب تنبیه الامه تعلیقه زد مرحوم طالقانی بود حجت الاسل
📌 اختصاصی : 🎙 | مشروطیتی که از آن اعدام مجتهد علی الاطلاق تهران اتفاق بیافتد، نمی‌تواند دینی باشد حجت الاسلام والمسلمین لیالی/ بخش دوم 🔺 مرحوم تا آخر عمرش، باقی ماند؛ گزارش‌هایی داریم که مرحوم نائینی بعدها به دلایل مختلف از مشروطه‌خواهی پشیمان شد و دستور داد کتاب‌هایش را جمع کنند، آتش بزنند یا در دریا بریزند یا می‌گویند بعد از اعدام مرحوم ، مرحوم نائینی پشیمان شد و توبه کرد؛ چنین گزارش‌هایی موثق نیست. 🔺 نوع نگاهی که مرحوم نائینی، مرحوم و ملا عبدالله خراسانی، مراجع نجف به مشروعیت داشتند این بود که مشروطیت دینی است؛ اتفاقاتی که در مشروطیت به وقوع پیوست بی‌دینی بود؛ این آقایان در نجف، نه مشروطیت و نه مشروطه‌خواهان را می‌شناختند. 🔺 مرحوم شیخ فضل الله نوری که تهران بود تشخیص داد که این مشروطیت اساس لامذهبی و بی‌دینی است؛ او در تهران بود و همه چیز را می‌دید، در مجلس هر روز با این‌ها نشست و برخاست داشت، با این‌ها برخورد داشت و اساس مشروطیت را لامذهبی و بی‌دینی می‌دانست؛ بالای دار هم این جمله معروف را گفت که «این اساس بی‌دینی و لامذهبی است». از اساس هم همین سخن شیخ فضل الله حقیقت داشت؛ مشروطیتی که از آن اعدام مجتهد علی الاطلاق تهران اتفاق بیافتد، نمی‌تواند دینی باشد. 🔺 ممکن است مرحوم نائینی و استادش مرحوم آخوند، که تعلیقه‌ای بر کتاب میرزای نائینی نوشت هدفشان مقدس بوده باشد اما آنچه که واقع شد خلاف این بود؛ مشروطیت بی‌دینی بود که از آن دیکتاتوری رضاخانی و جمهوری رضاخانی بر می‌خیزد؛ از آن سقوط حکومت و بعد استبداد بر می‌خیزد؛ چیزی که نائینی بر آن اصرار داشت استبداد دینی بود. 🔺 در زمانی که به قدرت می‌رسد دو شعار انتخاب می‌کند، ایجاد رفاه، آرامش، امنیت و دفاع از شریعت محمدی؛ منظور او از شریعت محمدی همان استبداد دینی است که رضاخان از آن برخاست؛ البته گرایش‌های مختلف روشن‌فکری و دینی در جهان اهل سنت در جریان بود که راجع به آن‌ها بحث نمی‌کنیم. ادامه دارد ... 🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
📌 اختصاصی #اسباط: 🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان 1️⃣ #سیدحسین_موسوی_تبریزی/ بخش دوم 🔰 #دو
🔖 | روحانیون در گذر زمان 1️⃣ / بخش سوم 🔰 : 🔺 سیدحسین موسوی تبریزی پس از شهيد در سال‌های 1360 تا 1362 _انقلاب بود. با تغییر قانون اساسی و یکی شدن دادستان کل انقلاب با دادستان کل کشور وی از این سِمَت توسط حضرت امام کنار گذاشته شد. 🔺 سؤال مهمی در اين زمينه مطرح است که سيدحسين موسوی تبريزی كه روزگاری بالاترین منصب را در قوه قضائیه دارا بود، چرا با تغییری كه در درباره دادستانی كل انقلاب پيش آمد به یکبار و به طور کل از قوه قضائیه کنار گذاشته شد و بعد از آن دیگر توسط حضرت امام یا دیگران به هیچ منصبی گمارده نشد؟ 🔺 همين رويه بار ديگر در زمان انتصاب اعضای هيئت مديره در سال 1373 در نيز جاری می‌شود و سيدحسين موسوی تبريزی كه از اعضای هيئت مديره دفتر تبليغات به شمار میآمد از عضويت در آن مركز توسط رهبر انقلاب كنار گذاشته می‌شود. 🔻 اما نکته مهمی که درباره این موضوع وجود دارد این مطلب است که چرا موسوی تبریزی پس از عزل از مناصب حکومتی، هیچ نشانی از حضور وی در و جبهه‌های جنگ مشاهده نمی شود. 🔻 جای بسی تعجب است از کسی که روزگاری یکی از مدیریت های کلان نظام را در دست داشته است و دشواری‌ها و سختی‌های اوایل انقلاب را چه در درون کشور و چه در مسأله مهمی همچون را دیده و لمس کرده است، اما پس از عزل از مسئولیت، هیچ نشانی از دفاع از انقلاب و اسلام در زندگی نام برده مشاهده نمی‌شود. ادامه دارد ... 🆔 @asbaat_ir