eitaa logo
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
707 دنبال‌کننده
594 عکس
30 ویدیو
3 فایل
"اسباط"، پایگاه تخصصی جریان‌شناسی حوزه و روحانیت، وابسته به موسسه مطالعات راهبردی بعثت 💻 asbaat.ir 🔸 eitaa.com/asbaat_ir 📷 www.instagram.com/asbaat_ir 💠 @Asbaatadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
📸 #عکس_نوشته| حوزه انقلابی 💠 رهبر معظم انقلاب: حوزه‌های علمیه نمی‌توانند سکولار باشند. اینکه ما به مسائل نظام کار نداریم، به مسائل حکومت کار نداریم، این سکولاریسم است. #حوزه_انقلابی #روحانیت_متعهد #روحانیت_اصیل 🆔 @asbaat_ir
🚩 لزوم تغییر جریان غیر انقلابی درون نظام 🔹سرّ تردد پر ترافیک جاسوسان و در برخی نهادهای دولتی و غیر دولتی، در گذشته و حال را عمدتا در خوش‌بینی بیش از حد برخی از مسوولین به دشمن و اعتماد به آن باید جستجو کرد که سبب وسوسه و اقدام دشمنان جهت نفوذ در نهادهای حاکمیتی برای جمع‌آوری اطلاعات، مشاوره غلط و تغییر در نظام محاسبات مسوولین می‌شود و به دنبال آن خسارتهای فراوان و ضربه‌های اطلاعاتی، اقتصادی، سیاسی، نظامی و فرهنگی به کشور وارد می‌شود. 🔹اگر از منظر فقه و حقوق و قانون، جاسوسی جرم بزرگی است و بالاترین مجازات را دارد، به نظر می‌رسد جرم مسوول دلبسته به دشمن و جاده‌صاف‌کن نفوذی‌های او، به مراتب بالاتر از جاسوسی است. جاسوس و نفوذی، مخفیانه می‌آید و نامحسوس برای جمع‌آوری اطلاعات و رسیدن به اهداف خود تلاش می‌کند و در صورت وجود موانع، تلاش خود را متوقف می‌سازد اما مسوول که به دشمن خوش‌بین است و به جای توجه به ظرفیت‌های داخل و فعّال کردن آنها، به دنبال ارائه تصویر مثبت از دشمن و ارتباط با اوست و آشکارا از سیاستهای و توسعه طلبانه نظام سلطه حمایت می‌کند و هر گونه هشدار امام جامعه را نادیده می‌گیرد و اصرار بر ادامه مسیر اشتباه خود دارد، به مراتب خطرناک‌تر از جاسوس است و آثار منفی او برای کشور بسیار بیشتر خواهد بود. 🔹 مشکل زمانی دو چندان می‌شود که بدانیم از ابتدای انقلاب، افرادی در بین مسوولین در راس این نوع نگاه هستند که در کسوت روحانیت بوده‌اند و انتساب به داشته‌اند. در واقع از ابتدای انقلاب دو خط فکری و یا به عبارت دیگر دو جریان فکری در بین شاگردان و یاران حضرت امام(ره) وجود داشت که در عرصه سیاسی و مدیریت کشور نیز خود را نشان داد؛ جریان اول قائل به اسلام حداکثری برای مدیریت کشور بود و نوع مواجهه با غرب را با همین نگاه دنبال می‌کرد، اما جریان دوم به دنبال اسلام حداقلی و کوتاه آمدن از مبانی اسلام و انقلاب و پذیرفتن برخی اصول حاکم بر نظام بین‌الملل جهت تعامل با غرب و پیشبرد امور کشور بود. جریان دوم به دلایل مختلف توانست بیشتر دوره‌ها، دولت‌ها را در اختیار بگیرد و سیاست‌های خود را پیاده سازد و هم اکنون نیز جریان فکری غالب در مدیریت کشور است. 🔹عمده اشکالات روحانیون در راس این تفکر؛ ضعف مبنایی، عدم تسلط به اصول اسلام و انقلاب، تفسیر شخصی از آرمان‌های انقلاب، ترویج اقتصاد لیبرالی و توسعه غربی، عدم در مقابل دشمن و کم توجهی به جهاد و مبارزه فراگیر بر علیه دشمن است و همین مسائل سبب کوتاه آمدن در مقابل دشمن و بسترسازی برای نفوذ در نهادهای حاکمیتی شده است. رهبر معظم انقلاب از این جریان به عنوان جریان غیر انقلابی درون نظام یاد می‌کنند و می‌فرمایند: «از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، برخی تفکر انقلابی را قبول نداشتند و برخی هم با اینکه در داخل نظام بودند اما اعتقادی به مبارزه با استکبار نداشتند که باید در مقابل این جریان ایستاد.» 🔹ایستادن در مقابل این جریان دو صورت دارد؛ صورت اول به شکل سلبی است که نهادهای مسوول مانند و نهادهای اطلاعاتی، امنیتی و قضایی از ورود این جریان به مسوولیت‌های حساس در نظام اسلامی جلوگیری نمایند و صورت دوم به شکل ایجابی است که جبهه انقلابی برای روی کار آمدن مجلس و دولتی انقلابی تلاش کند. 🔹این موضوع بسیار مهم است به خصوص که انتخابات مجلس در پیش رو است. تلاش برای روی کار آمدن نیروهای انقلابی و باورمند به انقلاب، دست را برای اصلاح بسیاری از امور باز می‌کند و حرکت انقلاب را برای رسیدن به آرمان‌های خود تسریع خواهد داد. اکنون که شکست‌های سنگین اطلاعاتی و نظامی بر دشمن وارد ساخته‌ایم، نوبت به شکست سیاسی و به دنبال آن شکست اقتصادی آن است که این امور با روی کار آمدن مسوولین انقلابی محقق خواهد شد. ✍️ حجت الاسلام محسن رضایی 🆔 @asbaat_ir
✅ درس زندگی 🗓 به مناسبت هفتم مرداد سالروز طرح استیضاح رضاخان در مجلس به رهبری شهید مدرس👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
💠 درس زندگی 🔺 شهید مدرس: «اگر می‌بینید من نسبت به بسیاری از اسرار اظهار عقیده می‌کنم و هر حرف حقی را بیپروا می‌زنم، برای این است که چیزی ندارم و از کسی هم چیزی نمی‌خواهم. اگر شما هم بار خود را سبک کنید و توقع خود را کم نمایید، آزاد می‌شوید». 🔺 همین روحیه و سبک زندگی سیاسی باعث شد که ایشان در روز هفتم مرداد 1303 به همراه شش تن از نمایندگان مخالف رضاخان، او را به دلیل سوء سیاست داخلی و خارجی، قیام و اقدام بر ضد قانون اساسی و حكومت مشروطه و نیز تحویل ندادن اموال مقصران به دولت استیضاح كند. 🔺 كه از این وحشت بسیاری داشت، شماری از جیره‌خوران خود را به مجلس فرستاد تا استیضاح را هم بزنند. خود نیز پیش از تشكیل جلسه، در ایوان مجلس ایستاد تا صدای «زنده باد» و «مرده باد» مزدوران خود را بشنود و در واقع از آنها سان ببیند. 🔺 با ورود مدرس به مجلس، مأموران رضاخان شعار «زنده باد سردارسپه» و «مرده باد مدرس» سر دادند. مدرس با بی‌اعتنایی به افراد رضاخان، رو به مردم كرد و گفت: بگویید «زنده باد مدرس». مردم به هیجان آمدند و فریاد زدند «زنده باد مدرس». بار دیگر مدرس گفت: بگویید «مرده باد »؛ و مردم تكرار كردند. 🔺 مدرس سپس از پله‌ها بالا رفت و در بالكن، یقه سردارسپه را گرفت و رو به مردم كرد و گفت: بگویید «صد بار مرده باد سردارسپه» و «صد بار زنده باد مدرس». جمعیت از و دلیری سید به هیجان آمدند و شعار مدرس را چند بار تكرار كردند. 🔺 پس از این برخورد مدرس، سردارسپه با او گلاویز شد و می‌خواست سید را از بالكن بیندازد كه افرادی مانع شدند. رضاخان باخشم بسیار گلوی مدرس را فشرد و فریاد برآورد: «آخر تو از جان من چه می‌خواهی!» مدرس با لهجه اصفهانی گفت: «می‌خواهم كه .» رضاخان با غضب به مدرس گفت: «شما محكوم به اعدام هستید؛ شما را از بین خواهم برد.» 🗓 به مناسبت هفتم مرداد سالروز طرح استیضاح رضاخان در مجلس به رهبری شهید مدرس 🆔 @asbaat_ir
💠 مؤلفه‌های جریان نواندیش متعهد (مجدد) 1️⃣ پاسداشت میراث علمی و فرهنگی حوزه (پاسداشت تراث): جریان #نواندیش متعهد به خلاف جریان نواندیش غرب گرا، اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برای تراث علمی #حوزه‌های_علمیه قائل است و آن را ناکارآمد و متعلق به تاریخ نمی‌داند. 2️⃣ قرائت حداکثری از کارکرد دین و رسالت روحانیت (دین حداکثری): جریان نواندیش متعهد بر این باور است که دین تمام شئون حیات بشری را در راستای نیل به کمال و #سعادت ابدی مورد توجه و برنامه‌ریزی قرار داده است. چرا شئون فردی و اجتماعی انسان دست در دست هم مجموع رفتار و رویکرد فرد و جامعه را تشکیل می‌دهد. 3️⃣ رصد تحولات کلان و خرد اجتماعی، سیاسی و فرهنگی #جامعه_اسلامی و طراحی اقدام متناسب (رصد شرایط) 4️⃣ عدم اکتفا به داشته‌ها و نگاه به آینده برای فتح قله‌های جدید (آینده‌نگری و تحول‌خواهی): جریان نواندیش متعهد از تحول‌خواهی هراسناک نمی‌شود. تحول را روی گرداندن از تراث سلف نمی‌داند؛ بلکه پرداختن به تحول با حفظ میراث گذشته را بارور کردن و بالنده‌تر کردن آن‌ها می‌داند. 5️⃣ برخورداری از سبک زندگی جهادی و #انقلابی (زیست جهادی): جریان نواندیش متعهد، مصداق (مجاهدون بأنفسهم) هستند. در سبک زندگی جهادی، این وظیفه و نیازمندی جامعه اسلامی است که معیار و ملاک عمل فرد قرار می‌گیرد، نه استانداردهای #پژوهشکده‌ها و نهادهای رسمی علمی. ✍️ حجت الاسلام حسین ایزدی 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2163 🆔 @asbaat_ir
🚩 مرد میدان مبارزه 🗓 به مناسبت هفتم مرداد سالروز ارتحال عالم مجاهد، حجت الاسلام والمسلمین شیخ محمدتقی بهلول(ره) 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🚩 مرد میدان مبارزه 🔺 نخستین برخورد سیاسی شیخ محمدتقی بهلول برهم‌زدن مراسمی بود که در اول محرم به مناسبت حضور همسر رضاشاه و امان‌الله خان پادشاه در باغ ملی سبزوار بر پا بود. 🔸 در ابتداى ماه محرم آن سال امان الله خان پادشاه افغانستان که از سفر ترکیه و دیدار باز مى گشت، به سبزوار رسید. پیش از آمدن او باغ ملى سبزوار را آذین بسته بودند. زنان رقصنده با مشروبات الکلى آماده پذیرایى از امان الله خان بودند. مؤمنین سبزوار محرمانه گریه مى کردند، ولى جرئت مخالفت نداشتند. 🔸 شیخ بهلول ساعت چهار بعدازظهر آن روز به و محل جشن رفت. آن منظره را تماشا کرد و آهسته آهسته شروع به گریه کرد. به تدریج مردم دور او جمع شدند. شیخ که فرصت را مناسب مى دید، شروع به صحبت کرد: «من تأسف مى خورم که چرا باید شب اول شهر ما مثل زینت شود و دشمنان دین در این باغ عیاشى کنند و کارهاى خلاف شرع انجام دهند. باید این بساط برچیده شود.» که به تدریج با حضور انبوه مردمی که به حمایت از بهلول جمع شده بودند، شهردار سبزوار مضطرب و لرزان به ماموران شهربانی دستور داد بساط جشن را جمع کنند. 🔺 مهم‌ترین ومعروف ترین مبارزه بهلول، قیام است که در 22 تیرماه سال 1314 شمسی شکل گرفت و در آن شیخ بهلول سخنرانی کرد و گفت: «...اکنون کار از اصلاح گذشته، وظیفه ما این است که کمرها را محکم بسته و دست از جان شسته براى جهاد دینى حاضر شویم و بکوشیم تا حضرت آیت الله العظمى آقاى را از زندان تهران نجات دهیم. یا همه کشته شویم یا دولت موجود را براندازیم. 🔸 اکنون معطل شدن شما در این مسجد بى فایده و ضایع کردن وقت است. زوّار هر کار مى کنند مختارند اما اهل به خانه هاى خود بروند و مایحتاج اهل و عیال خود را حداقل براى یک هفته تهیه کنند. زیرا کارى که درپیش رو داریم در کمتر از یک هفته ختم نمى شود و فردا صبح، اول طلوع آفتاب هر کس با ما یار است با هر سلاحى که در اختیار دارد به مسجد حاضر شود تا ببینم چه باید کرد.» 🔸 پس از این سخنرانی و تجمع مردم در مسجد گوهرشاد، نیروهاى پس از دستور به فرماندهى سرهنگ ایرج مطبوعى حمله را آغاز کردند و هنگامى که سپیده صبح زد، بیش از دوهزار (تا پنج هزار) شهید در مسجد گوهرشاد و در صحن و دالانهاى مسجد در خون غلتان بودند. 🗓 به مناسبت هفتم مرداد سالروز ارتحال عالم مجاهد، حجت الاسلام والمسلمین شیخ محمدتقی بهلول(ره) 🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| نواندیش متعهد 💠 #امام_خامنه‌ای: آقای طالقانی اهل فكر نو بر محور #دین و با تمركز بیشتر بر روی #قرآن و #نهج‌البلاغه [بود] ... لكن همه‌ ابعاد شخصیت آقای طالقانی، بُعد روشنفكری دینی نیست. یك بُعد مهم بُعد #مبارزه است. خیلی‌ها روشنفكر بودند اهل مبارزه نبودند؛ روشنفكر دینی هم بودند اهل مبارزه نبودند. #مبارز #نواندیش_متعهد #طالقانی 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی : 🎙 | جریان های مخالف در حوزه آیت الله ممدوحی: 1️⃣ : این مكتب تفكیك اگر خوب دقت كنید، معنایش این است كه عقل در اعتقاد ما هیچ لازم نیست، بنابراین مسائل دینی ما به هیچ وجه عقلانی نیست. مگر می‌شود در دنیای امروز چنین دینی را به مردم اعلام كرد؟ كه یك دینی است كه هیچ ارتباطی با آن ندارد؟ اصلاً نمی‌فهمند چه می‌گویند؛ بله عقل نمی‌تواند ما را به حقایق اولیه برساند، بلكه باید به سراغ انبیاء برویم اما اثبات انبیاء، خدا، وحی و همه این‌ها به فلسفه و عقل احتیاج دارد. 2️⃣ : این گروه قائلند عقل به مسائل فلسفی نمی‌رسد و یا می‌گویند فلسفه باعث می‌شود كه انسان از اصل هدفی كه دارد باز بماند.این‌ها خیلی پرت هستند؛ از دلیل و استدلال و تعقل و مانند این‌ها فاصله دارند؛ بدون اینكه متوجه لوازم حرفشان باشند، این حرف‌ها را می‌زنند. 🔸 غالباً درس نخوانده هستند. رئیسشان آقای بود، آن آقای حلبی اصلاً با فلسفه رابطه نداشت، ضد بود؛ و كسی كه نسبت به یك علم صد در صد ضدیت دارد، به دنبال آن علم نمی‌رود تا ببیند كه چه خبر است. 3️⃣ جریان‌های : نمی‌دانند كه فلسفه چیست؛ اصلاً آن‌ها مسأله هستی را نمی‌توانند تصور كنند. فلسفه موضوعش هستیِ مطلق است؛ تصور این امر به یك ذهنی که فوق ذهن مادی است، احتیاج دارد؛ فلسفه‌های مادی، غیر از عالم طبیعت، چیزی را نمی‌شناسند. 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3588 🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان 2️⃣ #سیدمصطفی_خمینی/ بخش دوم 🔰 #دانشور_نوآور 🔺آیت الله سیدم
🔖 | روحانیون در گذر زمان 2️⃣ / بخش سوم 🔰 : 🔺یکی از اهداف سید مصطفی و حضرت امام در نجف، اثبات جایگاه و دانش آموختگان آن بود؛ زیرا جریاناتی با هدایت کشورهای استعماری، درصدد غیرسیاسی کردن و ایجاد فضایی بودند که حوزه علمیه قم را تحقیر و تحت الشعاع قرار دهند. 🔺یکی از علل تبعید آن دو بزرگوار به نجف نیز، تحقیر و تحلیل حضرت امام در میان بزرگان حوزه علمیه نجف بود، تا از این طریق جایگاه او را به یک روحانی عادی تقلیل دهند؛ اما حاج آقا مصطفی و حضرت امام نشان دادند که همه این صحنه سازی ها و تبلیغات، دروغ است و دشمنان سیاسی اسلامی، آنها را مطرح کرده اند. 🔺آقا مصطفی برای از بین بردن جوّ حاکمیت خفقان و انزوا و معرفی حضرت امام، به تلاش های علمی گسترده ای دست زد. در جلسات درس استادان حوزه نجف حضور یافت و ضمن نقد ایرادها و تشکیک های خود، موجبات تجدید نظر را در دیدگاه های جزم اندیشانه و غیرواقعی فراهم کرد. 🔺یکی دیگر از اقدامات حاج آقا مصطفی نگارش کتاب های جدید بود. در کنار تدریس دوره اصول، نظریات خود را نگارش کرد و در نهایت کتاب «» را به رشته تحریر درآورد. این اثر بیان گر تبحّر حاج آقا مصطفی در علم اصول و علوم عقلی نیز می باشد. 🔺آیت الله سید مصطفی خمینی از نظر معنوی و عرفانی هم دارای جایگاه و مقام والایی بود. او از ابتدای زندگی در کنار فراگیری علم، همواره به تهذیب نفس و اخلاق خود توجه و عنایت ویژه ای داشته است. بنابراین حاج آقا مصطفی با بهره مندی از این ویژگی مهم، آمادگی کامل برای ورود به اجتماع و به عهده گرفتن نقش های اساسی را دارا بود. 🔺از صفات و ویژگی های سید مصطفی می توان به دائم الذکر بودن، اهل نماز شب، تقید به قرائت همه روزه قرآن و انس دائمی با آن، الفت با ادعیه فردی و جمعی و از شیفتگان خاندان عصمت و طهارت بود. زیارت مشاهد متبرکه؛ حرم ائمه اطهار و زیارت گاه های اسلامی، بخش دیگری از بُعد معنوی سید مصطفی بود. در مجموع ایشان، در امور عبادی و معنوی هم مانند بُعد ، دارای وحدت در نظر و عمل و همچنین تداوم بود. ادامه دارد... 🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
🎙 #مصاحبه| تفسیر به رأی یکی از شاخصه‌های جریان غالب در دانشگاه مفید است 🔻 حجت الاسلام والمسلمین #لی
🎙 | خطر تحجر در حوزه از جریان نواندیشی بیشتر است 🔺 حجت الاسلام والمسلمین در پاسخ به این سؤال که جریان نواندیش دینی که از سال ۶۷ -۶۸ کار خود را در دانشگاه مفید شروع کرده است و مؤسساتی مانند را در سطح گفتمان‌سازی تأسیس کرده، به چه میزان توانست در سطح جامعه و به خصوص در حوزه علمیه مؤثر واقع شود؟ گفت: 🔸 ، موسسه فهیم، ، پژوهشکده انقلاب اسلامی، موسسه تنظیم آثار نشر، مدرسه فقه امام خمینی و مانند اینها از مؤسسات این جریان بوده است. خطر وجود دارد و من آن را نفی نمی‌کنم، اما جریان تجددگرا به دلایل مختلف نمی‌تواند خود را به به عنوان یک گفتمان مسلم تحمیل کند. 🔸 خطر بیشتر از سوی جریان و غیر انقلابی حوزه علمیه قم است که آن را تهدید می‌کند؛ درست است که جریان‌های متعدد و مراکز علمی مختلفی با عنوان نواندیشی و روشن‌فکری دینی بخشی از طلبه‌ها و حوزه علمیه قم را تحت پوشش قرار می‌دهند اما وقتی آقایان عبدالکریم و و دیگر بزرگان این‌ها به بن‌بست رسیدند، شاگردان این‌ها زودتر به بن‌بست می‌رسند. 🔸 این جریان نیز خطرناک است این‌ها جریان یا گرفتار التقاطی می‌شوند در مواردی مانند آقای از حوزه یا حتی کشور خارج می‌شوند و به جایی می‌رسند که بین پذیرش غرب یا پذیرش دین باید یکی را انتخاب کنند که در نهایت این آخوند منحرف می‌گوید فلان عمل قوم لوط بخشی از حقوق انسان‌ها است. 🔸 او که تا به حال می‌خواست از دین و گزاره‌های دینی دفاع کند که از حالا در بحث حقوق بشر از و چنین مسائلی دفاع می‌کند؛ در این حالت او که در یک فضایی با شما مقابله می‌کرده است با ارتداد از کادر خارج می‌شود و به سمت انگلستان، فرانسه، اروپا یا آمریکا می‌روند. 🔸 جریان انقلابی و گفتمان مسلط تفکر اسلام ناب و تفکر امام و رهبری باید این جریان‌ها را پالایش، پیرایش و رصد کند؛ در عین حال در گفت و گوهای محافل علمی، سمینارها و همایش‌ها بویژه به طلبه‌های سطوح پایین که از سطح معرفتی کافی برخوردار نیستند این خطرها را گوشزد کنند. 🆔 @asbaat_ir
📝 | نقش تاریخی روحانیت در نهضت‌ها و انقلاب‌ها از منظر رهبری 🔺 بی گمان راه برون رفت از چالش ، دخالت روحانیت در امور سیاسی است. رهبر معظم انقلاب، لزوم این مسأله را در قالب «حوزه انقلابی» مطرح می‌کنند. در واقع از نگاه ایشان، حوزه انقلابی، راه برون رفت از چالش سکولاریسم به شمار می‌آید. با نگاهی به اندیشه رهبر معظم انقلاب، ایشان جهت تبیین به نقش تاریخی روحانیت در نهضت‌ها و انقلاب‌ها اشاره می کنند. 🔺 رهبرانقلاب در بیان لزوم انقلابی‌گری حوزه‌ها، به شواهد فراوان تاریخی تمسک می‌کنند و با بررسی سیره و رفتار سیاسی علمای بزرگ، نقش تاریخی روحانیت در نهضت‌ها و انقلاب‌ها را مورد تأکید قرار می‌دهند. 1️⃣ نقش مرحوم -صاحب عروه- و بعضی دیگر از مراجع قم، در فتوا به نفع مردم مسلمان لیبی و علیه ایتالیایی‌ها 2️⃣ اعلام جهاد مرحوم آیةالله‌العظمی وقتی انگلیسی‌ها در بوشهر نیرو پیاده کردند. 3️⃣ فتوای مرحوم ـ مرجع تقلید بزرگ ساکن نجف ـ مبنی بر این که استعمال اجناس مصنوعه‌ در داخل کشور لازم است و مردم باید از استفاده از مصنوعات خارجی اجتناب کنند، تا به این ترتیب دیگران در داخل کشور نفوذ نکنند، 4️⃣ و همین طور فتوای میرزای شیرازی دوم ـ مرحوم ـ در مقابله با انگلیسی‌ها، و فتوای تحریم انتخابات قلّابی انگلیسی‌ها در عراق، نمونه‌ای دیگر از حضور علما در صحنه‌ سیاست است. 5️⃣ فعالیت‌های انقلابی مرحوم حاج آقا در مقابله‌ با خارجی ها و مبارزه با استبداد. 6️⃣ نقش علما در : «در مشروطیت، نقش علما نقشی نیست که قابل مقایسه با نقش دیگران باشد. در سال‌های پیش از مشروطیت انجمن‌های پنهانی تشکیل می‌شد و نشست‌های گوناگونی بود که هم علما، هم غیرعلما بودند و آثار آن‌ها در مشروطیت منعکس بود؛ منتها آن چیزی که مشروطیت را به ثمر رساند، این انجمن‌ها نبود؛ آن حضورِ مردمی‌ای بود که جز با فعالیت و تأثیر علما امکان‌پذیر نبود. 7️⃣ نقش بزرگ آیت‌الله آنجایی که با فریادهای خود در صحن مجلس ملّی آن روز در مقابله‌ با رضاخان، و تحویل کشور به انگلیسی‌ها از این اقدام وطن فروشانه ممانعت کرد. 8️⃣ نقش آیت الله کاشانی در ملی شدن صنعت نفت. 9️⃣ و بالاخره نقش بی بدیل روحانیت در پیروزی مردم ایران 🔺 مجموع این حرکات انقلابی منتج به انقلاب اسلامی ایران شد و این نشان از حضور روحانیون در عرصه سیاست است. ✍️ حجت‌الاسلام علی اکبر عالمیان 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1534 🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| سربازی نظام 💠 #امام_خامنه‌ای: حوزه‌های علمیه باید خود را سربازان نظام بدانند، برای نظام کار کنند، برای نظام دل بسوزاند، در خدمت تقویت نظام حرکت کنند. #حوزه_علمیه #نظام_اسلامی #روحانیت_متعهد #روحانیت_اصیل 🆔 @asbaat_ir
📝| دموکرات‌ترین و شورایی‌ترین حرکت تروریستی تاریخ بشریت در مکه 🔺 سخنرانی دکتر در باب «عاشورا بحران خلافت» را می‌توان در چند بخش مورد بررسی و نقدر قرار داد. ایشان در این سخنرانی تمام سعی و تلاشش را کرده که مدل مکی پیش از اسلام و بعد از آن را یک مدل و غیر دموکرات قرار دهد و مدل مدنی پیش از هجرت پیامبر به آنجا را مدلی بنامد. 🔺 بعد هم با این پیش فرض غیر واقع نتیجه‌گیری کردند که خلافت غلبه مدل مکی بر مدل مدنی بود و این دیکتاتوری موجد پدید آمدن دولت رانتیر و بعد هم عامل پدید آوردن عاشورا شد. 🔺این سخنرانی را می توان در چند بخش مورد بررسی و نقد قرار داد که بخش اول را با عنوان: «دموکرات ترین و شورایی ترین حرکت تروریستی تاریخ بشریت مکه» که پیش فرض دکتر فیرحی مبنی بر مدل دیکتاتوری در مکه است را کاملا متزلزل می‌کند. 🔸تبیین مدل حکومتی در مکه 🔺 مدل‌های حکومتی تا پیش از ظهور اسلام اینگونه احصاء می‌شدند که بر اساس وسعت سرزمینی به دو سیستم و امپراطوی تقسیم می‌گشتند: 1. دولت شهر یا city state؛ در این نوع مدل ما شاهد حکومتی در گستره تنها یک شهر بودیم؛ 2. امپراطوری که شاهد یک حکومت مرکزی با جغرافیای گسترده که شهرهای زیادی را شامل می‌شد. 🔺 این دولت شهرها و یا امپراطوری‌ها بر اساس تعداد حاکمان خود به حکومت‌های: تک نفره؛ چند نفره؛ و همه تقسیم می‌شد. 🔸 1. حکومت تک نفره اگر خوب بود آن‌ را «» می‌نامیدند و اگر بد بود آن را «» می‌خواندند؛ 2. حکومت چند نفره اگر خوب بود آن را «» و اگر بد بود نیز «» می‌نامیدند و 3. حکومت همه اگر خوب بود آن را « خوب» و اگر بد بود «دموکراسی بد» می‌خواندند. 🔸 البته نکته‌ای که متأسفانه بسیاری از پژوهشگران حتی بزرگان حوزه اندیشه‌ورزی به آن عنایت ندارند این است که این دموکراسی‌ها که حکومت همه بود حال چه خوب و چه بد، تنها چند درصد جامعه را شامل می‌شد و حق اظهار نظر داشتند. آنها عبارت بودند از مردانِ بالغِ آزاد، با این حساب زنان، افراد نابالغ و برده ها از شمول این حق خارج می‌شدند لذا درصد کمی شاید نهایت ده درصد از دولت شهرها را شامل می‌شد. 🔸بدون شک مکه یک دولت شهر بود، که سایر دولت شهرهایی چون نیز در مجاورت آن بودند. وقتی این دولت شهر را بررسی کنیم به این نکته خواهیم رسید که مدل حکومتی در این شهر شباهت زیادی به دموکراسی‌های یونان داشت. 🔸 یعنی مبتنی بر شور مستقیم مردانِ بالغِ آزاد حول مسائل مختلف بود، البته شاید آن را بتوان «الیگارشی» هم نامید؛ اما با دیکتاتوری و مدل غیر دموکرات دکتر فیرحی که مدعای ایشان است هیچ تناسبی ندارد. 🔸 پس با بررسی فکت های تاریخی به این مطلب می رساند که مکه دولت شهری با محوریت قریش بود و قریش نیز در مکانی به نام دارالندوه جمع می‌شدند و همه طوایف اصیل که جزو اشراف مکه بودند پیرامون مسائل مهم حکومت داری شور و مشورت می‌کردند. 🔸 واضح‌ترین دلیل بر خلاف ادعای دکتر فیرحی، تصمیم دموکراتیک و شواریی قریش برای ترور پیامبر است، لذا یکی از مدعیات اصلی ایشان کاملا خلاف واقعیات تاریخی است. ادامه دارد ... ✍️ حجت الاسلام محمد علی رنجبر 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2079 🆔 @asbaat_ir
📝 | عزمی رسانه‌ای بر ایجاد تفرقه 🔺 امروزه جریانات گوناگونی از میان جریانات حوزوی و عالم نمایان دینی از سوی سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه برای دامن زدن به میان مسلمانان حمایت می‌شوند که از جمله آنها می‌توان به نقش بیگانه در راه اندازی یا حمایت از شبکه‌های ماهواره‌ای و یا سایر مراکز تبلیغی و موسسات دینی برای انتشار افکار این جریانات انحرافی اشاره کرد. 🔺 رهبر انقلاب در تبیین عوامل ایجاد اتحاد دنیای اسلامی، پرهیز از «سوءظن و اهانت فرق مختلف و نسبت به یکدیگر» را بسیار مهم دانستند و با اشاره به تلاش گسترده مراکز «جاسوسی و اطلاعاتی» غرب برای تفرقه افکنی خاطرنشان کردند: «آن تشیعی که با MI6 انگلیس مرتبط است و آن تسننی که مزدور CIA است هر دو ضد اسلام و ضد پیامبرند». 🔺 طبق بررسی‌ها و پیگیری‌های انجام شده، در حال حاضر حدود ۲۰ شبکه ماهواره‌ای وابسته به سرویس‌های جاسوسی انگلستان، آمریکا و اسرائیل برای ایجاد و گسترش تفرقه میان مسلمین به فعالیت مشغول‌اند. هدف از تأسیس این شبکه‌ها، ترویج افکار تفرقه‌افکنانه و معرفی مرجعیت ساختگی به دورترین مناطق و با زبان‌های مختلف است. 🔺 این شبکه‌ها غالبا از سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۳ راه‌اندازی شده‌اند و همواره آزادانه به فعالیت مشغول بوده‌اند. هزینه راه‌اندازی و تولید برنامه‌های این شبکه‌ها بسیار سنگین می‌باشد بطوریکه آقای هدایتی مدیر شبکه سلام درباره میزان هزینه‌های فقط یکی از این شبکه‌ها می‌گوید: «هزینه‌های پخش و تولید ما ماهیانه بالغ بر ۹۵ هزار دلار است. ۷۵ هزار دلار آن استودیو پخش و ۲۰ هزار دلار آن به تولید برنامه اختصاص دارد.» 🔺 گرچه گاهی در ظاهر گفته می‌شود کسب درآمد و تامین هزینه‌های این شبکه‌ها از طریق جمع‌کردن پول از خود مخاطبان و بینندگان خود می‌باشد و حتی برای این منظور، دفاتر و حساب‌های بانکی نیز در سراسر جهان راه‌اندازی و اعلام شده‌اند اما گردانندگان این شبکه‌ها نمی‌توانند نقش تامین مالی آنها از سوی سرویس‌های اطلاعاتی و جاسوسی بیگانگان را مخفی کنند. ادامه دارد ... ✍️ حجت الاسلام محمد ملک‌زاده 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2617 🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان 2️⃣ #سیدمصطفی_خمینی/ بخش سوم 🔰 #وحدت_در_علم_و_عمل: 🔺یکی از
| روحانیون در گذر زمان 2️⃣ / بخش چهارم 🔰 🔺پس از واقعه 15 خرداد 1342 و بازداشت (ره)، مسئولیت های گوناگونی پیش روی سید مصطفی خمینی قرار داشت؛ از یک سو می بایست که برای آزادی حضرت امام (ره) تلاش کند، از سوی دیگر، شبکه نهضت اسلامی را فعال نگه دارد و بالاخره، مدیریت بیت حضرت امام را بر عهده گیرد. 🔺او اعلامیه‌هایی را تهیه کرده، برای روحانیون می‌فرستاد و دستورهای حضرت امام را که از داخل زندان به ترفندهای مختلف برایش می‌رسید، اجرا می‌کرد. 🔺 در یکی از گزارش‌های خود چنین آورده است: در شهرستان قم، پسر آیت الله خمینی که مهم می باشد، به جای وی نشسته و دستورهای او را به مورد اجرا می‌گذارد و اعلامیه‌هایی را تهیه می کند و برای روحانیون می‌فرستد. 🔺سید مصطفی خمینی در مدت 57 روز بازداشت خود، با تأثیرپذیری از اندیشه و عمل حضرت امام هیچ گونه تقاضای عفو و آزادی از زندان را به مقامات امنیتی و زندان قزل قلعه تسلیم نکرد و اسناد تاریخی نیز در این زمینه، مطلبی را بازگو نمی‌کنند. 🔺اما تلاش هایی از طرف تقلید قم و سایر روحانیون و مبارزین، برای آزادی ایشان صورت می‌گرفت؛ زیرا آنها سعی می‌کردند با بهره مندی از وجود سید مصطفی که در عمل، خمینی دیگری بود به اعتراض مردم نسبت به تبعید حضرت امام انسجام بدهند تا بتوانند نتیجه مورد نظر را بگیرند. 🔺به هر صورت بعد از تبعید و با استقرار حضرت امام و حاج آقا مصطفی در ، مرحله دیگری از نهضت اسلامی شروع شد که متفاوت تر از دوره های قبل بود. 🔺در این مرحله، سید مصطفی پس از حضرت امام، نقش اول را در هدایت نهضت اسلامی بر عهده داشت. در این دوره که حدود سیزده سال به طول انجامید، در دوازده سال آن، سید مصطفی حلقه اتصال اجزای در ایران و نقاط مختلف جهان، با کانون آن در نجف اشرف بود. ادامه دارد... 🆔 @asbaat_ir
💢 آشنایی با / بخش دوم 🔰 زمينه‌هاي شکل‌گيری فمينيسم 1️⃣ ظلم برخی از مردان نسبت به زنان 🔸 با وجود آن‌که زنان، نيمی ‌از جامعه بشری را تشکيل می‌دهند اما در بسياری از جوامع، بسياری از زنان، پيوسته در معرض ستم بسياری از مردان قرار داشته‌اند. اوج اين ظلم و ستم را در همه دوران تاريخِ غرب می‌توان مشاهده کرد، حتی همين امروز که غربيان خود را داعيه‌دار فمينيسم و آزادی و حقوق زن می‌دانند، به جرأت می‌توان گفت زن در غرب از بدبخت‌ترين موجودات است. 2️⃣ ناديده گرفتن حقوق زنان 🔸 زن به حکم‌ اینکه انسان است، دارای حقوقی است. اين حقوق به خصوص در اديان آسمانی که گرفتار تحريف نشده‌اند، به خوبی نمايان است. در شريعت اسلام حقوق بسياری برای زن تشريع شده است اما در جوامع مدعی دين‌داری، حتی در جوامع مدعی مسلمانی، معمولاً حقوق زن ناديده گرفته شده است. برای مثال، امروزه بسياری زنان کارمند و صاحب شغل را می‌شناسيم که دست‌مزد آنان از جانب شوهر تصاحب می‌شود. 3️⃣ آزادی‌طلبی زنان 🔸 يکی ديگر از زمينه‌هايی که منجر به شکل‌گيری تفکر فمينيسم گرديد، ميل زنان به آزادی بود. اين آزادی ممکن است معنايی معقول داشته باشد و به معنای «رهايي از قيود خواسته‌های نامعقول مردان» باشد، هم‌چنان که ممکن است، معنايی نامعقول داشته باشد و به دنبال «آزادی از قيد دين و اخلاق»، «روابط جنسی آزاد» و يا «هم‌جنس‌گرايی زنانه» باشد. معنای دوم آزادی، پيامد طبيعی لذت‌گرايی مادی است که خود ثمره فرهنگ اروپايی بعد از رنسانس است. 4️⃣ تعصب زنان 🔸 به گفته يک متفکر غربی: [پيدايش] نهضت آزادی زنان، افشاگر يک «بسيج تعصب» بود که به طور سنتی در درون يک تئوری سياسی عمل می‌کرد. 🔺 مقصر اصلی در پيدايش دو زمينه اول؛ يعني ظلم و ستم به زنان و ناديده گرفتن حقوق آنان را بايد مردان دانست اما دو زمينه ديگر را نمی‌توان به مردان منتسب دانست، بلکه اين فرهنگ جديد غربی بود که زمينه‌ساز اين تفکر گرديد. دست به دست دادن اين زمينه‌ها و عوامل، به شکل‌گيری تفکری انجاميد که باعث شد زنان عليه مردان بشورند و در برخي از گرايش‌های تند به کشتار جمعی مردان معتقد گردند. 🆔 @asbaat_ir
📚 #معرفی_كتاب|‌مکتب در فرآیند نواندیشی 🔰 كتاب «مکتب در فرآیند نواندیشی» در سه بخش نواندیشی در حوزه امامت، #نواندیشی در حوزه فقاهت و نواندیشی در حوزه مکاتب تنظیم گشته است و نسبت به نظرات #کدیور در هر سه حوزه به بحث می‌پردازد. 1️⃣ بخش اول: نواندیشی در حوزه امامت 🔸 کدیور در حوزه امامت به انکار ابعاد چهارگانه به نام امامت کلامی می‌پردازد: #عصمت، علم غیب، نصب الهی و نص را منکر می‌شود و می‌گوید: «اعتقاد به عصمت، علم لدنی و غیر کسبی و نص الهی درباره ائمه ذاتی شیعه نخواهد بود، زیرا #تشیع و ایمان مذهبی ناباوران به این امور بعید شمرده نشده است.» 2️⃣ بخش دوم: نواندیشی در حوزه #فقاهت 🔸 یکی از مسائلی که برای مردم مسئله و مهم شده است و این اواخر نسبت به آن موضوع شبکه‌های ماهواره‌ای نشست‌ها، مستندات و … می‌سازند، مسئله #حجاب است. کدیور مدعی شده است که پوشاندن گردن به بالا و زانو به پائین برای زنان لازم نیست و برای حجاب حکم اولی و ثانوی قائل است و محدوده‌هایی که ذکر شد را واجب نمی‌داند، مگر برای هنگامی که موجبات مفسده باشد. 3️⃣ بخش سوم: نواندیشی در حوزه مکاتب: بزرگترین ریسک کدیور در حوزه نواندیشی به حمایت از #عكس_نوشته بهائیان برمی‌گردد. 📔 كتاب «مکتب در فرآیند نواندیشی» اثری است انتقادی پیرامون بازخوانی نواندیشی محسن کدیور در حوزه شیعه‌شناسی که توسط حسن علی پور وحید نوشته شده است و در نشر معارف سال ۱۳۹۴ به چاپ رسیده است. 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1388 🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
🎙 #مصاحبه| تفسیر به رأی یکی از شاخصه‌های جریان غالب در دانشگاه مفید است 🔻 حجت الاسلام والمسلمین #لی
🎙 | قرار بود حکومت از کانال منتظری به منافقین و اسلام آمریکایی برسد 🔺 حجت الاسلام والمسلمین در پاسخ به این سؤال که آیا جریان سیاسی دانشگاه مفید، به نظام سیاسی‌ای غیر از نظام جمهوری اسلامی می‌اندیشند؟ و آیا مدل جایگزین دارند؟ گفت: 🔸 جمهوری اسلامی نباشد، هیچ کس نیست؛ مرحوم آقای ، خطیب معروف، یک سخنرانی زیبایی داشت که همیشه در خاطرم می‌ماند؛ می‌گفت اگر نظام ساقط شود، حرف الف از حروف الفبا حذف خواهد شد، چون آزادی را با الف می‌نویسند پس باید به گونه‌ای باشد که کسی نتواند آزادی را بیان کند. 🔺 من خیلی صریح می‌گویم، اولین کسانی که پس از سقوط هر حکومت ساقط می‌شوند همان کسانی هستندکه در سقوط آن حکومت همکاری داشته‌اند؛ یعنی بر فرض محال اگر جمهوری اسلامی سقوط کند، به قدرت نمی‌رسند؛ امام به آقای می‌گوید، «قرار بود از کانال شما حاکمیت و حکومت به منافقان و اسلام آمریکایی برسد». 🔺 بر فرض محال اگر آقای منتظری بود و حکومت عوض می‌شد، ان‌ها به آقای منتظری رحم نمی‌کردند؛ اگر حکومت عوض شود آن‌ها به آقای خاتمی رحم نمی‌کنند؛ به به مراکزی امثال دانشگاه مفید رحم نمی‌کنند؛ اتفاقاً اولین کسانی که از ریشه کنده می‌شوند همین‌ها هستند چون در حکومت سابق منافق و دو رو بودند با بعدی‌ها هم و دو رو خواهند بود. 🔺 قبل از این حرف‌ها باید بگویم که تغییر نظام امکان ندارد یا به عبارتی محال است، اما شاید بتوانند نظام را استحاله کنند؛ این نظام بهترین نظام است؛ به تعبیر (ره) منافقان بارها اعلام کرده‌اند که حرف‌های خود را از زبان ساده‌لوحان موجه می‌زنند؛ آن‌ها یک آقای منتظری داشته باشند بهترین حرف‌هایشان را می‌زند، اما این‌ها برای بقا بهترین عنصر نخواهند بود. 🔺 اگر بر فرض محال نظام سقوط کند این‌ها هم سقوط می‌کنند؛ فردا آخوندی وجود نخواهد داشت؛ این‌ها دیگر نمی‌توانند مدرسه، دانشگاه، امکانات، بودجه و مانند این‌ها را داشته باشند؛ بساط با خاک یکسان خواهد شد. 🆔 @asbaat_ir
📸 #عكس_نوشته| اينجا جمهوری اسلامی است 💢 #امام_خامنه‌ای: سند 2030 يونسكو چيزی نيست كه جمهوری اسلامی تسليم آن شود. #نفوذ #غربزدگی #سند_2030 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط: 🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان 3️⃣ #علی_یونسی/ بخش نخست 🔰 #تجربه_قضاوت:👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 | روحانیون در گذر زمان 3️⃣ / بخش نخست 🔰 : 🔺 علی یونسی در خصوص زندگی خویش قبل و بعد از اینگونه می‌گوید: «از سال ۴۷ وارد مبارزات انقلاب شدم و مبارزاتم در شکل‌های مختلف از چریکی تا سخنرانی و حتی توزیع اعلامیه‌های امام انجام می‌شد که حتی کارم به زندان‌های و فرار از کشور هم انجامید. 🔺 بعد از پیروزی انقلاب چون شاگرد شهید و شهید بودم آن‌ها از من دعوت کردند تا وارد دستگاه قضایی شوم در حالی که خودم بیشتر مایل بودم تا کارهای فرهنگی و آموزشی انجام دهم. با این حال از سال ۶۰ وارد قوه قضائیه شدم و قضاوت را در تمامی دادگاه‌ها اعم از مواد مخدر، دادگاه انقلاب، مفاسد و غیره را تجربه کردم. هدف من هم بیشتر نجات مردم گرفتار بود. 🔸 از همین رو با دوستان و همكارانم هم درگير شدم. تا حدی كه مسئولان صلاح نديدند من در دادگاه بمانم چرا كه به روش‌های آن موقع معترض بودم. بعد هم وارد دادگاه نظامی ارتش شدم. وقتی هم به دادگاه ارتش آمدم ماجراي كودتا و حزب توده تمام شده بود و محاكمه اين افراد دست من نبود. 🔸 البته همزمان وقتی مسئول دادگاه نظامی بودم مسئوليت‌های ديگری هم داشتم. از كارهای نظارتی و امنيتی تا نماينده فرمانده كل قوا در حفاظت اطلاعات ارتش و از بنيانگذاران سازمان قضايی نيروهای مسلح بودم.» 🔺 علی یونسی به آنچه در خبرها آمده مبنی بر اینکه وی در مقام ریاست شعبه دادگاه نظامی، بیش از یک صد نفر از اعضای شبکه مخفی و نظامی ایران و سی نفر از اعضای ، شاخه اکثریت را محاکمه و برخی را به جوخه اعدام سپرده واکنش نشان داد و گفت: «اصل خبر دروغ است. البته هدف از جعل این خبر این بوده تا بنده را کنند تا نتوانم به برخی پست‌ها دست یابم.» 🆔 @asbaat_ir
🚩 نقش علما در تشیع ایرانیان 🔹 ورود امام رضا، حضرت معصومه و شاه چراغ (علیهم السلام) به ایران و صدها امامزاده دیگر در سراسر ایران، از جمله دلایل مهم گرایش مردم ایران به مذهب #تشیع می‌باشد. 🔹 همچنین در عصر #آل‌بویه، زمینه‌های تبلیغ فراهم شد. در این دوره، کتاب‌های مهم شیعی، مثل #تهذیب ، استبصار، #کافی و من لا يحضره الفقيه تألیف شد و بزرگانی چون شیخ صدوق، شیخ مفید، شیخ طوسی، سید مرتضی و سید رضی، اسلام شیعی را به مردم معرفی کردند. 🔹 در دوره ایلخانان، علامه #حلی به مدت حدود ده سال در ایران حضور یافت. ایشان که در علوم اسلامی، از جمله فقه، کلام و … ، مهارت خاصی داشت، به ترویج احکام همت گماشت. 🔹 همچنین باید از تلاش‌های ارزنده خواجه نصیرالدین #طوسی یاد کرد. همه این فعالیت‌ها در گرایش ایرانیان به تشیع نقش مهمی داشته است. 🔹 حلقه آخر این جریان، تأسیس دولت #صفویه، رسمیت یافتن مذهب تشیع، دعوت از علمای شیعه از سراسر جهان اسلام و حضور آنان در ایران بوده است. این همه سبب گردید تا پس از طی ده قرن، سرانجام در عصر صفویه، اسلام شیعی در ایران گسترش یابد و به یک مکتب و مذهب فراگیر در این کشور تبدیل شود. 📚 منبع: کتاب تحولات سیاسی اجتماعی ایران معاصر به قلم حجت الاسلام والمسلمين نجف لک زایی 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3616 🆔 @asbaat_ir
📸 #عكس_نوشته| اين همانی 🔰 ميرزای شيرازی(ره): ميان من و شيخ فضل الله، غيريتی نيست؛ او «خود من» و «نفس من» است. #مشروطه #ميرزای_شيرازی #شيخ_فضل_الله 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان تجدیدنظر طلب در عقاید شیعه/ بخش سوم 📝 | شیخ ابراهیم زنجانی از صدور حکم اعدام تا تاثیرپذیری از 🔻 شیخ ابراهیم زنجانی فرزند محمد هادی زنجانی، در تاریخ دهم ذیحجه ۱۲۷۲ه.ق. در سرخه دیزج از توابع زنجان به دنیا آمد. او در ۸ سالگی وارد مکتب خانه شد و در ۱۶ سالگی(۱۲۸۸ق) پدرش را از دست داد. 🔻 او پس از فوت پدر به کار مکتب داری مشغول شد و در همین ایام به زن بیوه‌ای دل بست و خاطره آن را که گفته‌ می‌شود به کامیابی پنهان نیز کشیده شد تا پایان عمر از یاد نبرد. 🔻 فرزندان مربوط به ازدواج دومش همچون پدرشان دارای اعتقادات دینی محکمی نبودند به عنوان مثال دو دختر وی از این ازدواج، از پیشگامان در دوران پهلوی بودند. 🔻 شیخ ابراهیم زنجانی، از زمره دانش‌آموختگان حوزه دینی نجف، و واعظان زنجان در عصر است که داراي شخصيتی نامتوازن و سرشار از افراط‌ها و تفريط‌هاست، وی ابتدا به سنت معمول طلاب و عالمان دین، از انجام فرائض و حتی مستحبات دینی غافل نبود. 🔻 اما به مرور دچار استحاله فکری گردید وآموزه‌های آن فاصله گرفت و با تاثیرپذیری از افکار شبه وهابی در ایران، با این جریان همراه شد. و در کسوت روحانيت به همسويي با عناصر دين‌ستيز در عرصه سياست و اجتماع پرداخت و حتی زمينه اعدام شيخ فضلالله نوري و تبعید ملا قربانعلی زنجانی را نیز فراهم ساخت. ✍️ حجت الاسلام محمد ملک‌زاده 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3606 🆔 @asbaat_ir