eitaa logo
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
709 دنبال‌کننده
594 عکس
30 ویدیو
3 فایل
"اسباط"، پایگاه تخصصی جریان‌شناسی حوزه و روحانیت، وابسته به موسسه مطالعات راهبردی بعثت 💻 asbaat.ir 🔸 eitaa.com/asbaat_ir 📷 www.instagram.com/asbaat_ir 💠 @Asbaatadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔖 #احزاب_و_گروه_های_متاثر_از_لیبرالیسم/ بخش نخست 🔰 #سازمان_مجاهدین_انقلاب_اسلامی_ایران/ قسمت اول 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 / بخش نخست 🔰 / قسمت اول 🔺 در فروردین ۱۳۵۸ شمسی، از به هم پیوستن هفت گروه مبارز قبل از انقلاب، سازمانی به نام «سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی» با هدف «مقابله با خطراتی که نظام نوپا را تهدید می‌کرد» تأسیس شد. در رأس خطرات مورد اشاره «سازمان مجاهدین خلق (منافقین)» بود. 🔺 آن هفت گروه عبارتند از: 1. گروه امّت واحده؛ 2. گروه توحیدی بدر؛ 3. گروه توحیدی صف؛ 4. گروه فلاح؛ 5. گروه فلق؛ 6. گروه منصورون؛ 7. گروه موحدین. 🔺 نخستین شورای هماهنگی، محمد سلامتی و صادق نوروزی (از امّت واحده)، مرتضی الویری (فلاح)، محمد بروجردی (صف)، محمود بخشنده (موحدین)، محمدباقر ذوالقدر و محسن تحویل‌زاده از (منصورون)، بودند. 🔺 اعضای کلیدی در بدو تشکیل عبارت بودند از: سعید ، ، محسن آرمین، مصطفی ، محسن رضایی، فیض‌الله عرب‌سرخی، مجتبی شاکری، محسن مخملباف، حسین فدایی و حسن واعظی. 🔺 مهم‌ترین کار این سازمان در آن هنگام، مبارزه با جریاناتی بود که با خط‌مشی خود، انقلاب را به بیراهه می‌بردند اما از همان ابتدا بین اعضای اصلی سازمان، بر سر سیاست‌های اقتصادی دولت اختلاف نظر وجود داشت. 🔺 با شروع جنگ تحمیلی، عمده افراد این سازمان جذب شدند و در سال ۱۳۶۵ منحل شد.بعد از انحلال سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، سازمان جدیدی با نام «سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران» در مهر ۱۳۷۰ شمسی، با کوشش برخی از اعضای جناح چپ سازمان پیشین تأسیس شد. 🔺 اعضای این سازمان عبارت بودند از: محمد سلامتی، بهزاد نبوی، محسن آرمین، مصطفی تاج‌زاده،‌ ، ابوالفضل قدیانی، فیض‌الله عرب‌سرخی و صادق نوروزی. 🔺 این سازمان ابتدا مشی چپ‌گرایانه و تند داشت ولی تغییر موضع داد و به مشی لیبرالی گرایش پیدا کرد. نوع اعضای سازمان جدید، به «» معتقدند که مشهورتر از همه ‌هاشم آغاجری است. 🔺 وی در ۲۹ خرداد ۱۳۸۱، به مناسبت سالروز درگذشت دکتر شریعتی، به دعوت شورای هماهنگی جبهه دوم خرداد، در همدان سخنانی تند درباره پروتستانیسم اسلامی و دکتر شریعتی‌ ایراد کرد و برخی احکام شریعت اسلامی را به تمسخر گرفت و به همین جهت تحت تعقیب قرار گرفت، ابتدا حکم اعدام او صادر گردید ولی سرانجام در دادگاه تجدیدنظر حکم او به ۵ سال حبس و محرومیت از حقوق اجتماعی تبدیل شد. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1829 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی #دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علمیه_قم/ بخش شانزدهم ♦️ بررسی #جریان_روشنفکری دفتر تبلیغات 2️⃣ #نشريات و #مجلات 📌3. مجله آینه پژوهش 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی / بخش شانزدهم 💠 ظهور یک زاویه 🔺 الف - خط فکری دفتر تبلیغات ♦️ بررسی دفتر تبلیغات 2️⃣ و 📌3. مجله آینه پژوهش 🔹 محمدعلی مهدوی راد که موسس و اولین سردبیر نشریه مجله آینه پژوهش است درخصوص جرقه تأسیس این نشریه در مصاحبه‌ای که در سال 92 با سایت مباحثات داشت گفت: 🔸 «روزی از روزهای آن روزگاران با دوستم حضرت شیخ مصطفی درایتی كه در آن زمان سرپرستی مركز مطالعات و تحقیقات اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم را به عهده داشت، در تهران به دیدار فرزانه روزگار و فرهیخته دانش و بینش و فرهنگ و قمل حضرت – رئیس جمهور محترم – و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت رفتیم. 🔸 آنچه را بدان می‌اندیشیدم با آن بزرگوار در میان نهادم. طرح را پسندیدند و تأكید كردند كه «اگر به تهران بیایید در وزارت ارشاد امكانات نشر مجله‌ای با محتوا و هدف یاد شده را فراهم خواهیم آورد». اما من انفصال از حوزه را نمی‌پسندیدم و بر نشر آن در حوزه علمیه قم تأكید می‌ورزیدم. در آن جلسه و در گفت‌وگو با آن بزرگوار به جایی نرسیدم. 🔸 به هنگام برگشت، آقای درایتی پیشنهاد كردند این طرح را در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم پیاده كنیم و در مركز تحقیقات و مطالعات اسلامی. 🔸 باری بعد اللتیا و التی بدین‌جا رسیدیم كه این بنده تنی چند از فاضلان اهل قلم و اطلاع، به‌ویژه آشنا با نشر و نقد مطبوعات را دعوت كنم و برای نشر مجله‌ای با هدف نقد كتاب، كتاب‌شناسی و اطلاع‌رسانی در حوزه فرهنگ اسلامی رایزنی كنیم. 🔸 اتاقی در محل مركز تحقیقات بدین كار اختصاص یافت. ابتدا از حضرت آقای ابوالفضل ، محمدعلی سلطانی، ، محمدجواد صاحبی برای رایزنی و تشكیل جلسات جهت تنظیم آیین‌نامه و سرفصل‌های مجله دعوت كردیم. 🔸 حضرت آقای صاحبی كه در آن روزگاران كیهان اندیشه را منتشر می‌كردند، بیش از یک جلسه حضور پیدا نكردند. اما دیگر دوستان جلسات را ادامه دادند.» 🔹 در ادامه به ویژگی این نشریه و وجه مایز آن با مجلات دیگر در حوزه نقد كتاب اشاره کرد و گفت: «آینه پژوهش راه سوّمی را در میان این دسته مجله‌ها گشوده است؛ ویژه نقد كتاب، كتاب‌شناسی و اطلاع‌رسانی، آن هم تنها در حوزه فرهنگ اسلامی. 🔸 از این رو، وجه اشتراک آینه پژوهش با دیگر مجله‌های اسلامی، اسلامی بودن آن است و وجه افتراقش با آنها در ویژگی كتاب‌شناختی آن است». 🔹 به هر تقدیر دوماه نامه آینه پژوهش با انگیزه به‌سازى پژوهش و نشر از طریق «اطلاع رسانى» و «نقد میراث مكتوب»در خرداد و تیر سال 1369 شروع به فعالیت کرد. 🔹 توجه به نکاتی مانند: 🔸 1. گزارشِ شروع به كار مجله که از جلسه با خاتمی شروع شد 🔸 2. افرادی كه حلقه اول مجله را تشكيل دادند 🔸 3. دیدگاه مهدوی‌راد درباره خاتمی و به کار بردن تعابیر فوق العاده برای او بعد از گذشت چندین سال و عبور از مقاطع حساسی مثل فتنه 88 و دخالت های مستقیم و غیر مستیم خاتمی در فتنه و شعله‌ور کردن آتش آن 🔹 همه از این مطلب حکایت دارد که جريان روشنفكری دينی بر مجله آینه پژوهش که توسط دفتر تبلیغات پشتیبانی و اداره می شود، حاکم است. همچنین مجلاتی مانند مجله که در دوره بعدی پژوهش دفتر تبلیغات مورد بررسی قرار می‌گیرند نیز از این قاعده مستثنا نیستند و روح حاکم بر آنها نیز همین جریان روشنفکری و نواندیشی دینی است که دفتر تبلیغات را پاتوقی انحصاری برای جریان روشنفکری تبدیل کرده است. ✍️ پژوهشگر اسباط ادامه دارد ... 🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| گریزان از مرجعیت 💠 پس از وفات #عبدالکریم_حائری_یزدی، مرجعیت و زعامت حوزه به آیات عظام حجت، خوانساری و صدر رسید و این سه، معروف به مراجع ثلاث شدند. هنگامی که آیت الله سیدحسین بروجردی برای معالجه به تهران آمد، #صدر از وی خواست به قم بیاید. 🔹 پس از ورود او جایگاه نماز جماعت خود در حرم حضرت معصومه را به آیت الله #بروجردی واگذار کرد؛ از ریاست حوزه فاصله گرفت و به پشتیبانی گسترده از آیت الله بروجردی بسنده کرد. او در تبیین فلسفه این کار، این آیه قرآن را ذکر می‌کرد: تِلْک الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِینَ لَا یرِیدُونَ عُلُوًّا فِی الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا ۚ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ ﴿قصص-۸۳﴾ 📚 مستدرکات اعیان الشیعه، ص ۴۹-۵۰ 🗓 به مناسبت 19 ربیع الثانی سالروز رحلت آیت الله #سیدصدرالدین_صدر #مرجعیت_خودخوانده #نشست_اساتید 🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت #شهید_مدرس/ بخش پنجم 🔰 مخالفت با قرارداد ۱۹۱۹ 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت / بخش پنجم 🔰 مخالفت با قرارداد ۱۹۱۹ 🔺 دولت میرزا حسن وثوق الدوله به دلیل امضای قرارداد ۱۹۱۹ با دولت انگلستان خشم و نفرت شخصیت‌های مذهبی و ملی را برانگیخت. مدرس در راس مخالفان این قرارداد قرار داشت. 🔺 طرفداران قرارداد، بارها با مدرس گفتگو کردند تا او را از مخالفت بازدارند، به گفته مدرس: «هی می‌آمدند پیش من و می‌گفتند این قرارداد کجایش بد است. کدامیک از موادش بد است، هرکجایش بد است موردش را ذکر کنیم تا برویم آن را تغییر بدهیم. 🔸 من جواب می‌دادم: آقایان، من، رجل سیاسی نیستم، یک نفر آخوندم و از رموز سیاست سر در نمی‌آورم. اما آن چیزی که می‌فهمم بد است آن ماده‌اش که می‌گوید ما ایران را [به رسمیت] می‌شناسیم. این مثل این است که یکی به من بگوید من سیادت تو را می‌شناسم… 🔸 لکن اگر کسی خوب غور رسی [وارسی] می‌کرد و روح آن قرارداد را می‌فهمید و چیز [دیگری] استنباط می‌کرد و او این بود که ایران تمامش مال ایرانی است، مالش، حالش، حیثیتش، چه‌اش [و] همه چیزش، متعلق به ایرانی است. فقط این قرارداد در دو چیزش دیگری را شرکت می‌داد، یکی پولش را [و] یکی قوه‌اش؛ این روح قرارداد بود… من مخالف بودم، من مخالفت کردم… .» 🔺 کوشش مورخ‌الدوله سپهر برای میانجی‌گری بین مدرس و نیز بی‌نتیجه ماند. مخالفت آیت الله مدرس و دیگر شخصیت‌های ملی با قرارداد ۱۹۱۹ و مقاومت در برابر قرارداد یاد شده، دولت را کاملا از سلسله و شاه قاجار ناامید کرد و انگلیسی‌ها را به فکر یافتن جانشینی مناسب و مطمئن برای احمدشاه افتادند. 🔺 ژنرال آیرون ساید؛ فرمانده نیروهای انگلستان در ایران به همراه نورمن سفیر آن کشور در تهران به دستور لردکرزن وزیر خارجه انگلیس، به تکاپو افتادند تا مهره یا مهره‌های مطلوب خود را شناسائی و آزمایش نمایند. 🔺 آنان زمینه را برای خارج کردن نیروهای قزاق از کنترل روس‌ها فراهم کردند و استاروسلسکی، فرمانده روسی قوای ناچار، امور بریگاد قزاق را به سرهنگ اسمایس انگلیسی واگذار کرد و از ایران خارج گردید. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4658 🆔 @asbaat_ir
🔰 / بخش پنجم 💠 گروه‌های سلفی معتدل در ایران 2️⃣ 🔸 مجموعه مکتب قرآن توسط احمد تأسیس شد. وی در بهمن ‌ماه ۱۳۱۱ در سنندج متولد شد و در ۲۰ بهمن ۱۳۷۱ در تهران از دنیا رفت. 🔸 او استاد دانشگاه تهران بود که در زمان به علت عضویت در حزب اخراج شد اما تا پایان رژیم شاه، در قاضی بود. بر اساس اسناد ساواک با‌ این اداره همکاری داشته است. 🔸 وی با انقلاب اسلامی ایران به شدت مخالف بود. ابتدا گرایشات خاصی داشت؛ هم برخی آموزه‌های را قبول داشت و هم آموزه‌های و به تعبیر خودش، به دنبال تفسیری از اسلام بود اما در نهایت به تفکرات گرایش پیدا کرد. 🔸 مشهورترین چهره‌ سلفی در کردستان ایران، یکی ملامحمد (۱۲۵۶-۱۳۵۴ش) بود که فردی ضد شیعه، مشروطه‌خواه و سپس به شدت شاه‌دوست و طرفدار سرسخت پهلوی و مخالف شدید حضرت (ره)، بود. 🔸 قصیده بلندی در مدح شاه سرود و نامه‌ای توهین آمیز به حضرت امام(ره) نوشت. چهره دوم سلفی‌گری در کردستان ایران احمد مفتی‌زاده است. ✍️ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری 📚 جریان‌شناسی احزاب و گروه‌های زاویه‌دار در ایران، ص 368 ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2362 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی / بخش سیزدهم 🎙 | پیوند عاطفی با علمای اهل سنت لبنان 🔺 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی / بخش سیزدهم 🎙 | پیوند عاطفی با علمای اهل سنت لبنان 🔺 : 🔹 ارتباط حوزه‌های علمی اهل سنت و جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، شما بدانید که آن‌ها دارند تکلیف خودشان را انجام می‌دهند، ما داریم کم‌کاری می‌کنیم حالا جالب هم این است که [شیخ عبدالناصر جبری] می‌گفت من در دنیا در ده تا کشور نمایندگی دارم، مثلاً از جمله مالزی، پاکستان و مصر. 🔹 می‌گفت دولت آن‌ها دانشگاه من را به رسمیت می‌شناسد، طلبه‌هایشان می‌آیند اینجا درس می‌خوانند، ما پول نمی‌گیریم، بنابراین برای ما سودی ندارد که بگویم آقا ما را به رسمیت بشناسید. 🔹 می‌گفت من دوست دارم که ایران اسلامی همیشه همین‌گونه بماند، در آن رشد نکند، می‌گفت اگر یک سُنی از مثلاً بیاید دانشگاه من درس بخواند و برگردد، اگر نگران باشم، باید نگران باشم که این آقا احتمال دارد بشود، وهابی نمی‌شود که هیچی، این احتمال وجود دارد که این برگردد شیعه بشود. 🔹 ، ایشان در کشور سکته کرد، چون می‌رفت به حوزه‌هایش در دیگر کشوها سر می‌زد. جالب است این‌ را بدانید که به خاطر یک سنی، که این خیلی برای من ارزش دارد، به می‌گوید که شیخ جبری آنجا سکته کرده، آنجا نباید بمیرد، این را باید بیاوریم اینجا. 🔹 حاج قاسم از طریق شرکت هواپیمایی یک هواپیمای آمبولانس اگر اشتباه نکنم هفده هزار دلار اجاره می‌کند و ایشان را از مالی منتقل می‌کنند به بیروت، در همان حوزه علمیه‌اش که آنجا می‌نشست قرآن می‌خواند و طلبه‌هایش را می‌گفت قرآن را اینجا بنشینید بخوانید. من‌ بعد از فوتش فهمیدم که نگو وصیت کرده آنجا دفن شود و همان‌جا هم دفن شد. 🔹 پسرهایش بعد از فوت پدر که در لبنان هر چه باشد آداب ‌و رسوم عربی را دارند، همه مردم لبنان، دانشگاه‌های مختلف، آمده‌اند عرض تسلیت و سرسلامتی به او بدهند، ایشان بعد از این مراسم اولین سفرش به تهران بود، من با بچه‌هایش ارتباط دارم، به من می‌گویند داداش، یعنی یک ارتباط صمیمی داریم. 🔹 شیخ عبدالناصر جبری، سه پسر دارد، شیخ عبدالله، شیخ بلال و شیخ احمد که شما ببینید چقدر بچه‌های ناز، مؤدب. درست است که سنی هستند اما آدم‌های خوبی‌اند، نمی‌دانم تقریبی هستید یا نه، از این حرف من خوشتان بیاید یا نه؟ شاید بگویید که مگر می‌شود سنی خوب باشد؟ اما اگر با این‌ها تعامل بکنید می‌بینید که من چی می‌گویم، چقدر انسان‌های وارسته و خوبی هستند. 🔹 شما سؤالتان این بود که این‌ها چه ارتباطی با جمهوری اسلامی دارند؟ من معتقدم که اگر ما پانصد طلبه مثلاً در حد اعزام کنیم به زاهدان و سیستان بلوچستان به همان مسجد مَکّی این تأثیرش بیشتر است یا یک نفر مانند شیخ بلال از فرزندان شیخ عبدالناصر؟ 🔹 آنجا همه اینگونه نگاه می‌کنند که یک نفر از تهران آمده در نتیجه پیش خودشان می‌گویند: صحبت کن و برو. اما شیخ بلال سنی است، از خودشان است در نتیجه تاثیر سخنش بیشتر است. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4759 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی #موسسه_تنظیم_و_نشر_آثار_حضرت_امام (ره)/ بخش هشتم 💠 محمدعلی انصاری، تأثیرگذارترین فرد در موسسه 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی (ره)/ بخش هشتم 💠 محمدعلی انصاری، تأثیرگذارترین فرد در موسسه 🔺 با درگذشت مرحوم ، فرزند وی سید حسن، تولیت موسسه تنظیم‌ و نشر آثار حضرت امام‌ و حرم‌ مطهر امام راحل را بر عهده گرفت. 🔺 اردیبهشت ۱۳۷۴ سید حسن خمینی در نامه‌ای به توضیح می‌دهد که طبق وصیت مرحوم پدر به‌ عنوان‌ تولیت‌ مؤسسه‌ تنظیم‌ و نشر آثار امام‌ و منصوب‌ شده و با توجه به این نکته که ‌ اعتبار همه‌ امور را بنا به‌ فتوای‌ امام‌ راحل‌، به‌ مقام‌ شامخ‌ ولایت‌ می‌داند‌ و اینکه‌ این‌ نظام‌ مقدس‌ تنها در پرتو و گام‌ نهادن‌ در مسیر اندیشه‌های‌ تابناک‌ خمینی‌ کبیر می‌تواند به‌ لطف‌ الهی‌ نجات‌ بخش‌ انسانیت‌ از ورطه‌ هلاکت‌ و ظلمت‌ باشد، از محضر ایشان تقاضا می‌کند‌ در صورت‌ صلاحدید، آن‌ عزیز سفرکرده‌ را فرمایند. 🔺 حضرت‌ آیت‌ الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ در پاسخ‌ به‌ این‌ نامه‌ چنین‌ مرقوم‌ فرموده‌اند: «با طلب‌ رحمت‌ و مغفرت‌ برای‌ پدر گرامی‌ شما و برادر عزیز ما مرحوم‌ حجت‌الاسلام‌ والمسلمین‌ آقای‌ حاج‌ سید احمد آقا(طاب‌ ثراه‌) وصیت‌ مزبور را می‌کنم‌ و توفیقات‌ الهی‌ را برای‌ شما صمیمانه‌ مسألت‌ می‌نمایم.»‌ 🔺 که پس از اخذ دیپلم برای تحصیل علوم حوزوی ساکن شهر قم شده بود؛ در نیمه تیرماه سال ۷۴ با اعتماد به مسئولیت وی را - با توجه به اینکه وی از معتمدین پدر مرحومش بوده - به عنوان سرپرست موسسه تنظیم و نشر آثار و حرم امام خمینی(ره) تمدید می‌کند. وی همچنین مسئولیت برادر دیگر محمدعلی انصاری را در سمت قائم مقام سرپرست تمدید می‌نماید. 🔺 برادران انصاری از ابتدای تأسیس موسسه تاکنون - آذرماه ۹۸ - در مسئولیت‌های خود کماکان حضور دارند. باتوجه به عدم حضور دائمی سیدحسن در تهران، عملا همه امور مربوط به موسسه و حرم به وسیله برادران انصاری مدیریت می‌شود. 🔺 البته در زمان مرحوم سیداحمد خمینی با تلاش‌های دلسوزانه ایشان، عمده کارهای مربوط به حفظ و نگهداری آثار حضرت امام شکل ‌گرفت. 🔺 با درگذشت مرحوم سید احمد، محمدعلی انصاری را می‌توان تأثیرگذارترین فرد در موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام از ابتدای تأسیس تاکنون برشمرد. ادامه دارد ... ✍️ پژوهشگر اسباط 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4824 🆔 @asbaat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 | ایجاد تفرقه میان حوزه و دانشگاه، مأموریت استعماری رضاخان 💠 آیت الله (ره): دستگاه استعمار آمد فاصله انداخت بین این دو نوع و این دو دسته از دانشمندان؛ علوم اسلامی و علوم دیگر، و فاصله تا آن حدی شد که یادمان هست به خصوص در دوران که یک مأموریت داشت و می‌دانست برای پیش برد مقاصد استعماری چاره‌ای جز ایجاد تفرقه بین قشر روحانی و دانشگاهی نیست. 🔺 آن چنان تبلیغات آن روز شدید بود که اصلا یک و یک نمی‌توانستند یک‌جا بنشینند و با هم صحبت کنند و یک فاصله عمیق به وسیله به وجود آمد. 🗓 به مناسبت 27 آذر سالروز شهادت آیت الله مفتح و روز وحدت و دانشگاه 🆔 @asbaat_ir
🚩 نگاهی گذرا به #حوزه_علمیه_اصفهان/ بخش 15 💠 جریان‌ها و ویژگی‌های #مکتب_عرفانی_اصفهان/ قسمت 4 🔰 حکیمان اصفهانی سرآمد عرفان عملی 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🚩 نگاهی گذرا به / بخش 15 💠 جریان‌ها و ویژگی‌های / قسمت 4 🔰 حکیمان اصفهانی سرآمد عرفان عملی 🔹 به جز عرفای نجف دسته‌ای دیگر نیز به خصوص در اصفهان طریقه خود را به آقامحمد می‌­رسانند. این دسته دوم در بحث کنونی ما مهمترند؛ چراکه مرکز آن در اصفهان بوده و نسل به نسل در اصفهان ادامه داشته است. 🔹 اینها که عمدتا از حکیمان اصفهان هستند، در عرفان عملی نیز سرآمد بوده­‌اند. گفته شده که آقا (۱۳۰۶) شاگرد آقا سیدرضی لاریجانی (۱۲۷۰) معتقد به سلوک به طریقه آقامحمد بیدآبادی بوده است. 🔹 (۱۳۲۸) و (۱۳۳۳) و سپس آقا و حکیم خراسانی (۱۳۵۵) و شیخ محمود مفید (۱۳۸۲)، از نوادگان آقا محمد بیدآبادی و … همگی از بزرگان عرفان و سیر و سلوک بوده‌اند. 🔹 شیوه عرفانی و سیر و سلوک این افراد در اصفهان از طریق آقا محمدرضا قمشه‌ای به آقا سیدرضی‌الدین لاریجانی و از ایشان به میرزا عبدالجواد شیرازی و از میرزا عبدالجواد به آقامحمد بیدآبادی می­‌رسد. 🔹 فرد مهم دیگری که در اصفهان در زمره همین عارفان شیعی محسوب می‌شود و شاگردان بسیاری در اصفهان داشته است، حاج محمدجواد سرجویی بید‌آبادی (۱۳۴۴) است. 🔹 وی از جمله ادامه دهندگان راه آقا محمد بیدآبادی است. از شاگردان او می‌توان به میرزا ابوالهدی کلباسی، حاج شیخ حسنعلی اصفهانی، حاج ملا حسینعلی صدیقین و حاج ملا محمد هرتمنی، سیدزین العابدین طباطبایی ابرقویی، سید ابوالقاسم دهکردی، آخوند گزی، حاج محمد طبیب­‌زاده، شیخ مرتضی مظاهری، سید علی‌اکبر هاشمی، سید محمد صادق کتابی و حاج شیخ مهدی نجفی مسجدشاهی اشاره کرد. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4736 🆔 @asbaat_ir
🔰 #جریان_مخالف_دخالت_دین_در_سیاست/ بخش 6 📝 #یادداشت| جریان حامی طیف #ملی‌گرا 1️⃣ #سیدکاظم_شریعتمداری 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 / بخش 6 📝 | جریان حامی طیف 1️⃣ 🔸 آقای سید کاظم شریعتمداری با اعتقاد به عدم توانایی عالمان دینی برای دخالت در و حکومت و لزوم جدایی نهاد دین از سیاست از همان آغاز نهضت حضرت (ره) خود را در برابر امام و مبارزات رهبر انقلاب قرار داد. 🔸 وی در بحبوحه انقلاب گرچه به صورت ظاهر کمی از حمایت‌های خود از رژیم کاست اما اسناد حاکی از ان است که وی تا آخرین لحظات به حفظ رژیم سلطنت امید داشت و از حمایت‌های خود نسبت به رژیم دست بر نداشت. 🔸 چهار ماه قبل از پیروزی انقلاب، مقامات ارشد رژیم در ملاقاتی با آقای شریعتمداری با او در خصوص وضعیت آن روز به تبادل نظر پرداختند در بخشی از گزارش این دیدار آمده است: 🔹 «آقای شریعتمداری اظهار نمود سلام مرا به پیشگاه اعلیحضرت برسانید … من برای حفظ مملکت و صیانت سلطنت فکر می‌کنم… (امام)خمینی و کسانی که مانند او فکر می‌کنند که حکومت اسلامی برای مملکت مناسب است، در خراب کردن، قدرت دارد و برای سازندگی، نه سازمانی دارد و نه توانایی. 🔹 من صریحا می‌گویم که با (امام)خمینی و اعمال او مخالفم. تعدادی از علما به من مراجعه می‌کنند و یا بحث راجع به روش من و (امام)خمینی سوال می‌کنند که آیا اختلافی داریم؟ من می‌گویم بلی. او مخالف شاه است در حالی که من این طور نیستم»! 🔸 آقای شریعتمداری پس از پیروزی انقلاب اسلامی جلساتی با اعضای و جریان‌های دیگر ملی‌گرا برگزار می‌کرد یکی از اعضای نهضت آزادی در این خصوص می‌گوید: 🔹 «در اوایل تشکیل جمع هیات امنا ما یکسری تماس‌ها با شریعتمداری برقرار کرده بودیم به خاطر می‌آورم که شریعتمداری، خود صریحا به ما گفت: آقایان باید بنشینند و فکری کنند که کار مملکت از دست آخوند خارج شود»! ✍️ حجت الاسلام محمد ملک‌زاده ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2141 🆔 @asbaat_ir
🔖 #نقش_علما_در_تحولات_ایران_معاصر/ بخش 2 🔰 #سیدعبدالحسین_لاری پیشگام تشکیل حکومت بر مبنای #ولایت_فقیه 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 / بخش 2 🔰 پیشگام تشکیل حکومت بر مبنای 🔺 پس از داستان مشروطه، علمای اصولی به دو دسته تقسیم شدند: گروهی به مشروطه بی‌اعتماد شدند و دسته دیگر همچنان آن را پی‌گیری می‌کردند. از کوشاترین افراد دسته دوم می‌توان به آیت اللّه و آیت اللّه سیدابوالقاسم اشاره کرد. 🔺 به دنبال جنگ جهانی اول، نیروهای به و بین النهرین اعزام شدند. بر این اساس، در حدود یک میلیون سرباز، که غالباً از هند و دیگر مناطق جهان اجیر شده بودند، وارد عراق شدند تا علیه عثمانی‌ها نبرد کنند. در جنگ جهانی اول، چهار تن از علمای بزرگ شیعه بر ضد انگلیسی‌ها و به نفع عثمانی‌ها فتوای جهاد صادر کردند. 🔺 این عالمان عبارت بودند از: 1️⃣ سید محمدکاظم یزدی 2️⃣ میرزا محمدتقی شیرازی که به عنوان رهبر انقلاب ۱۹۲۰ م عراق معروف است 3️⃣ شیخ الشریعه اصفهانی 4️⃣ آیت اللّه سیدمصطفی کاشانی، پدر سیدابوالقاسم کاشانی که خود در ۱۹۱۶م در جنگ با انگلیسی‌ها مجروح شد 🔺 در میان عالمانی که در ایران با انگلستان به نبرد پرداختند، می‌توان از این شخصیت‌های برجسته نام برد: 1️⃣ شیخ محمدحسین برازجانی در بوشهر 2️⃣ شیخ جعفر محلاتی 3️⃣ آیت اللّه سیدعبدالحسین لاری، مشهور به مجتهد لاری 🔺 مرحوم لاری از شاگردان بود و با همکاری اسماعیل خان صولة الدوله قشقایی، حکومتی بر مبنای در منطقه برقرار کرد. 🔺 وی با استناد به آیات و روایات، مبارزه با ظلم را ضروری می‌دانست و خواهان تحت نظر ولایت فقیه بود. بر این اساس، از ایشان به مثابه پیشگام عمل به نظریه ولایت فقیه یاد می‌شود. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4810 🆔 @asbaat_ir
🔖 #احزاب_و_گروه_های_متاثر_از_لیبرالیسم/ بخش 2 🔰 #سازمان_مجاهدین_انقلاب_اسلامی_ایران/ قسمت دوم 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 / بخش 2 🔰 / قسمت دوم 🔺 نیروهای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران در ، اقداماتی در جهت مقابله با نظام انجام دادند که نمونه‌ای از آن‌ها چنین است: 1️⃣ همکاری جدّی با در جهت تصویب 🔺 دولت دو لایحه را جهت تصویب به مجلس ششم داد که به «لوایح دوقلو» مشهور شدند؛ یکی «لایحه تبیین حدود و وظایف و اختیارت رئیس جمهور» بود که با هدف «کاهش اختیارات » تنظیم شده بود و دیگری «لایحه اصلاح قانون انتخابات» که با هدف «کاهش اختیارات » ارائه شده بود. 2️⃣ همکاری در نوشتن خطاب به رهبری 🔺 این نامه در اردیبهشت ۱۳۸۱، توسط ۱۲۷ نماینده مجلس ششم به رهبری نوشته شد و از ایشان درخواست نوشیدن جام زهر را کردند. 3️⃣ همکاری با طرح 🔺 نتیجه این امر به استعفای ۱۶ وزیر کابینه خاتمی، ۲۰۰ معاون وزیر، تمام استانداران، ۲۰۰ فرماندار، ۲۰۰ رئیس دانشگاه و ۱۳۹ نماینده مجلس ششم انجامید، گرچه با استعفاها موافقت نشد و تنها استعفای چهار نفر از نمایندگان مورد موافقت قرار گرفت. 4️⃣ شرکت در نمایندگان مجلس ششم 🔺 شرکت درتحصن نمایشی برگزارشده توسط اصلاح‌طلبان مجلس‌ششم که موفقیتی نداشت. 🔸 این سازمان بعد از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸، در راه‌اندازی نقشی چشمگیر داشت و به همین جهت، تعداد زیادی از اعضای آن دستگیر شدند. 🔸 از اعضای بازداشت شده می‌توان به ، مصطفی ، ابوالفضل قدیانی، علی باقری، صادق نوروزی، فیض‌الله عرب‌سرخی، عبدالله ناصری، مهدی تحققی، علیرضا شریفی، احمد هاشمی، مسعود سپهر، حسن فائزی و محسن آرمین اشاره کرد. به دنبال این قضایا بود که سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران، منحل و فعالیت آن غیرقانونی اعلام گردید. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1829 🆔 @asbaat_ir
🔖 #ائتلاف_های_سیاسی در جمهوری اسلامی ایران/ بخش 3 🔰 #انقلاب_مشروطه، حاصل اولین #ائتلاف_نوین در ایران 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔖 در جمهوری اسلامی ایران/ بخش 3 🔰 ، حاصل اولین در ایران 🔸 پیش زمینه­‌ها و عوامل اصلی شکل­‌گیری مشروطه­‌خواهی در واقع از نیمه­‌ی دوم سده­‌ی نوزدهم آغاز شد. در این مقطع تحت نفوذ و تأثیر غرب، به ویژه از طریق نهادهای نوین آموزشی، زمینه برای رواج مفاهیم و اندیشه­‌های جدید، گرایش­‌های نو و مشاغل جدید فراهم گردید و طبقه متوسط جدیدی به نام طبقه­‌ی () به وجود آمد. 🔸 نخستین برنامه­‌ی نوسازی را آغاز کرد و اولین گروه از محصلان ایرانی را به اروپا برای آموزش برخی از رشته‌­های کاربردی از جمله علوم نظامی، مهندسی، تفنگ‌­سازی، پزشکی، چاپ و زبان­‌های مدرن به اروپا فرستاد. 🔸 در مرحله­‌ی بعد نیز در قالب اصلاحات دولتی، همین روند را ادامه داد. او علاوه بر ساختن کارخانه­‌های مختلف تولید توپ و سلاح‌های سبک نظامی و اقلام مصرفی، نخستین روزنامه­‌ی رسمی کشور را نیز به نام «» و همچنین اولین دبیرستان به سبک جدید را به نام «» بنیان نهاد. 🔸 پس از او نیز میرزا حسین‌خان سپهسالار اقدام به تأسیس دارالشورای کبری نمود تا اداره‌­ی حکومت در ایران، به شیو­ه­‌ای و بر مبنای هیئت دولت و از طریق مشورت، تصمیم‌­گیری و مسئولیت دسته جمعی، صورت گیرد. 🔸 وی همچنین اقدام به تأسیس روزنامه­‌های جدیدی چون «وقایع عدلیه»، «نظامی»، «مریخ» و «وطن» کرد. 🔸 مجموعا اصلاحات اشاره شده، و همچنین مسافرت افراد به کشورهای اروپایی و ترجمه­‌ی کتاب­‌های غربی به فارسی، باعث شکل­‌گیری افکار جدید و خواسته­‌های تازه براساس آموزه­‌ها و تجربیات غرب گردید که این موضوع، بسترساز گروه­‌بندی­‌های نوینی تحت عنوان روشنفکران جدید، شد. 🔸 این طبقه­‌ی روشنفکر، به تدریج، مفاهیم و آموزه­‌هایی چون ، و را به عنوان سه کلیدی برای ساختن جامعه­‌ای نوین، قلمداد می­‌کرد. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4795 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط: 🔖 پرونده ویژه| #دانشگاه_ادیان 🎙 مصاحبه با حجت الاسلام #ابوالحسن_نواب/ بخش نخست 🔰 دانشگاه ادیان یا یک جریان!! 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی : 🔖 پرونده ویژه| 🎙 مصاحبه با حجت الاسلام / بخش نخست 🔰 دانشگاه ادیان یا یک جریان!! 🔺 از زمان تاسیس دانشگاه ادیان و مذاهب تا به امروز، نگاه‌ها و نقدهای بسیاری از سوی حوزویان، درباره انگیزه تاسیس، سیاست‌ها و اهداف و برخی رفتارها و گفتارهای اساتید و دانش‌پژوهان آن در محافل علمی و سیاسی مطرح شده است، که متاسفانه اغلب از سوی مسوولان و اساتید این دانشگاه یا بی‌پاسخ گذاشته شده و یا پاسخ‌های آنان به منتقدان قانع‌کننده نبوده است و گاه نیز منتقدان با برخوردهایی چون عدم شناخت جهان!! و نداشتن درک درستی از مقوله تبلیغ در عرصه بین‌الملل!! از سوی مسوولان و اساتید این دانشگاه روبرو شده‌اند و چالش‌هایی را نیز در بدنه حوزه‌ به دنبال داشته است. 🔺 بالا گرفتن تب نقد و گفت‌وگو درباره فلسفه وجودی دانشگاه ادیان و مذاهب و آنچه از آن به ناهمخوانی اهداف و رسالتهای آن از سخن تا عمل در حوزه و خارج از آن به ویژه در بین طلاب و فضلای انقلابی یاد شده، در کنار رد پای این دانشگاه و برخی از مسوولان، اساتید و دانش‌پژوهان آن در حوادث سیاسی و اجتماعی، دانشگاه ادیان و مذاهب را عملا در فهرست یکی از پدیده‌ها و خرده جریانهای ذیل یک جریان کلان در کشور قرار داده است. 🔺 همین ویژگی، پایگاه اسباط را بر آن داشت تا جریانشناسیِ «دانشگاه ادیان و مذاهب» به صورتی شفاف و دلسوزانه در فهرست مطالعات و بررسی‌های راهبردی خود قرار دهد و به دنبال پاسخ به پرسش‌های بسیاری از منتقدان باشد به همین منظور سراغ حجت الاسلام ابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه ادیان رفتیم و با او به گفت وگو نشستیم که متن آن در ذیل تقدیم می گردد. 🔺 حجت الاسلام نواب در پاسخ به این سؤال که ایده تأسیس این دانشگاه از کجا به ذهن شما رسید؟ و از شما نقل شده که گفتید: به امریکا رفتید و آنجا اتفاقاتی افتاد که به فکر تاسیس دانشگاه ادیان افتادید، گفت: 🔸 «من ششصد سفر خارجی رفتم، اگر خود را پرسفرترین روحانی ایران بدانم سخن گزافی نگفته‌ام. سفر خارجی را سفر تفریح، گشت و گذار و خوشگذرانی نمی‌دانم؛ تکلیف‌گرایانه به سفر می‌روم. 🔸 به یک معنا من آدم پنجاه و هفتی هستم؛ هنوز به مبانی (ره) و معتقدم و شعار نمی‌دهم؛ کار باید اصولی پیش برود؛ افراد را در مراکز فکری نیاورده‌ایم که روی آن‌ها کار کنیم. 🔸 ما سفر خارجی را یک رسالت و مأموریت می‌دانیم. الان با سفرهای خارجی که رفتم دنیا را خوب می‌شناسم و دنیا هم مرا خوب می‌شناسد. خارج از کشور که رفتم متوجه شدم کسی تشیّع و اسلام را نمی‌شناسد. 🔸 حرف‌هایی که می‌زنند بُلوف است؛ هیچ کس ما را دقیق و عمیق نمی‌شناسد؛ چیزی از ما نمی‌دانند. برای مثال در که برادرم شهید شد، کتاب «عقاید الامامیه مظفر» را دیدم؛ برایمان ترجمه کردند؛ در مقدمه‌اش نوشته بود، شیعه دست‌ساز عبدالله ابن سبأ و مذهبی دروغین است و چون این افراد در جنگ بوسنی خودنمایی کردند این کتاب را برایشان چاپ کرده‌ایم؛ بنده مانع از چاپ این مقدمه شدم. 🔸 بعد از فروپاشی شوروی به اتیوپی که در دست بود رفتم؛ سقوط کرده بود و مسلمانان از فشار رها شده بودند؛ دویست هزار نفر در هر وعده که الله اکبر می‌گفتند برای نماز جماعت به بیابان می‌آمدند چون مسجد بزرگی نداشتند. 🔸 شب به دیدن امام جماعت آنجا رفتیم؛ از ما پرسید مذهبتان چیست؟ گفتیم: جعفری؛ گفت: کتاب، فقه یا تفسیری دارید یا یک مذهب اسم تهی هستید؟ یکی از همراهان ما که از محترمان بود سرش درد گرفت، گفتم: «انهم یعلمون کما تعلمون» شما چقدر ایشان را می‌شناسید؟! 🔸 بنابراین ما تصمیم گرفتیم در قم مرکز مطالعات و تحقیقاتی تأسیس کنیم که طلبه‌ها ادیان و مذاهب را بشناسند در حالی که حتی در ایران استادی هم نبود.» ادامه دارد ... 🆔 @asbaat_ir