🔖 #احزاب_و_گروه_های_متاثر_از_لیبرالیسم/ بخش نخست
🔰 #سازمان_مجاهدین_انقلاب_اسلامی_ایران/ قسمت اول
🔺 در فروردین ۱۳۵۸ شمسی، از به هم پیوستن هفت گروه مبارز قبل از انقلاب، سازمانی به نام «سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی» با هدف «مقابله با خطراتی که نظام نوپا را تهدید میکرد» تأسیس شد. در رأس خطرات مورد اشاره «سازمان مجاهدین خلق (منافقین)» بود.
🔺 آن هفت گروه عبارتند از: 1. گروه امّت واحده؛ 2. گروه توحیدی بدر؛ 3. گروه توحیدی صف؛ 4. گروه فلاح؛ 5. گروه فلق؛ 6. گروه منصورون؛ 7. گروه موحدین.
🔺 نخستین شورای هماهنگی، محمد سلامتی و صادق نوروزی (از امّت واحده)، مرتضی الویری (فلاح)، محمد بروجردی (صف)، محمود بخشنده (موحدین)، محمدباقر ذوالقدر و محسن تحویلزاده از (منصورون)، بودند.
🔺 اعضای کلیدی در بدو تشکیل عبارت بودند از: سعید #حجاریان، #بهزاد_نبوی، محسن آرمین، مصطفی #تاجزاده، محسن رضایی، فیضالله عربسرخی، مجتبی شاکری، محسن مخملباف، حسین فدایی و حسن واعظی.
🔺 مهمترین کار این سازمان در آن هنگام، مبارزه با جریاناتی بود که با خطمشی #لیبرال خود، انقلاب را به بیراهه میبردند اما از همان ابتدا بین اعضای اصلی سازمان، بر سر سیاستهای اقتصادی دولت #میرحسین_موسوی اختلاف نظر وجود داشت.
🔺 با شروع جنگ تحمیلی، عمده افراد این سازمان جذب #سپاه_پاسداران شدند و در سال ۱۳۶۵ منحل شد.بعد از انحلال سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، سازمان جدیدی با نام «سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران» در مهر ۱۳۷۰ شمسی، با کوشش برخی از اعضای جناح چپ سازمان پیشین تأسیس شد.
🔺 اعضای این سازمان عبارت بودند از: محمد سلامتی، بهزاد نبوی، محسن آرمین، مصطفی تاجزاده، #هاشم_آغاجری، ابوالفضل قدیانی، فیضالله عربسرخی و صادق نوروزی.
🔺 این سازمان ابتدا مشی چپگرایانه و تند داشت ولی تغییر موضع داد و به مشی لیبرالی گرایش پیدا کرد. نوع اعضای سازمان جدید، به «#پروتستانیزم_اسلامی» معتقدند که مشهورتر از همه هاشم آغاجری است.
🔺 وی در ۲۹ خرداد ۱۳۸۱، به مناسبت سالروز درگذشت دکتر شریعتی، به دعوت شورای هماهنگی جبهه دوم خرداد، در همدان سخنانی تند درباره پروتستانیسم اسلامی و دکتر شریعتی ایراد کرد و برخی احکام شریعت اسلامی را به تمسخر گرفت و به همین جهت تحت تعقیب قرار گرفت، ابتدا حکم اعدام او صادر گردید ولی سرانجام در دادگاه تجدیدنظر حکم او به ۵ سال حبس و محرومیت از حقوق اجتماعی تبدیل شد.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1829
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانشناسی #دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علمیه_قم/ بخش شانزدهم
💠 ظهور یک زاویه
🔺 الف - خط فکری دفتر تبلیغات
♦️ بررسی #جریان_روشنفکری دفتر تبلیغات
2️⃣ #نشريات و #مجلات
📌3. مجله آینه پژوهش
🔹 محمدعلی مهدوی راد که موسس و اولین سردبیر نشریه مجله آینه پژوهش است درخصوص جرقه تأسیس این نشریه در مصاحبهای که در سال 92 با سایت مباحثات داشت گفت:
🔸 «روزی از روزهای آن روزگاران با دوستم حضرت شیخ مصطفی درایتی كه در آن زمان سرپرستی مركز مطالعات و تحقیقات اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم را به عهده داشت، در تهران به دیدار فرزانه روزگار و فرهیخته دانش و بینش و فرهنگ و قمل حضرت #سیدمحمد_خاتمی – رئیس جمهور محترم – و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت رفتیم.
🔸 آنچه را بدان میاندیشیدم با آن بزرگوار در میان نهادم. طرح را پسندیدند و تأكید كردند كه «اگر به تهران بیایید در وزارت ارشاد امكانات نشر مجلهای با محتوا و هدف یاد شده را فراهم خواهیم آورد». اما من انفصال از حوزه را نمیپسندیدم و بر نشر آن در حوزه علمیه قم تأكید میورزیدم. در آن جلسه و در گفتوگو با آن بزرگوار به جایی نرسیدم.
🔸 به هنگام برگشت، آقای درایتی پیشنهاد كردند این طرح را در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم پیاده كنیم و در مركز تحقیقات و مطالعات اسلامی.
🔸 باری بعد اللتیا و التی بدینجا رسیدیم كه این بنده تنی چند از فاضلان اهل قلم و اطلاع، بهویژه آشنا با نشر و نقد مطبوعات را دعوت كنم و برای نشر مجلهای با هدف نقد كتاب، كتابشناسی و اطلاعرسانی در حوزه فرهنگ اسلامی رایزنی كنیم.
🔸 اتاقی در محل مركز تحقیقات بدین كار اختصاص یافت. ابتدا از حضرت آقای ابوالفضل #شكوری، محمدعلی سلطانی، #رضامختاری، محمدجواد صاحبی برای رایزنی و تشكیل جلسات جهت تنظیم آییننامه و سرفصلهای مجله دعوت كردیم.
🔸 حضرت آقای صاحبی كه در آن روزگاران كیهان اندیشه را منتشر میكردند، بیش از یک جلسه حضور پیدا نكردند. اما دیگر دوستان جلسات را ادامه دادند.»
🔹 #مهدویراد در ادامه به ویژگی این نشریه و وجه مایز آن با مجلات دیگر در حوزه نقد كتاب اشاره کرد و گفت: «آینه پژوهش راه سوّمی را در میان این دسته مجلهها گشوده است؛ ویژه نقد كتاب، كتابشناسی و اطلاعرسانی، آن هم تنها در حوزه فرهنگ اسلامی.
🔸 از این رو، وجه اشتراک آینه پژوهش با دیگر مجلههای اسلامی، اسلامی بودن آن است و وجه افتراقش با آنها در ویژگی كتابشناختی آن است».
🔹 به هر تقدیر دوماه نامه آینه پژوهش با انگیزه بهسازى پژوهش و نشر از طریق «اطلاع رسانى» و «نقد میراث مكتوب»در خرداد و تیر سال 1369 شروع به فعالیت کرد.
🔹 توجه به نکاتی مانند:
🔸 1. گزارشِ شروع به كار مجله که از جلسه با خاتمی شروع شد
🔸 2. افرادی كه حلقه اول مجله را تشكيل دادند
🔸 3. دیدگاه مهدویراد درباره خاتمی و به کار بردن تعابیر فوق العاده برای او بعد از گذشت چندین سال و عبور از مقاطع حساسی مثل فتنه 88 و دخالت های مستقیم و غیر مستیم خاتمی در فتنه و شعلهور کردن آتش آن
🔹 همه از این مطلب حکایت دارد که جريان روشنفكری دينی بر مجله آینه پژوهش که توسط دفتر تبلیغات پشتیبانی و اداره می شود، حاکم است. همچنین مجلاتی مانند مجله #نقد_و_نظر که در دوره بعدی پژوهش دفتر تبلیغات مورد بررسی قرار میگیرند نیز از این قاعده مستثنا نیستند و روح حاکم بر آنها نیز همین جریان روشنفکری و نواندیشی دینی است که دفتر تبلیغات را پاتوقی انحصاری برای جریان روشنفکری تبدیل کرده است.
✍️ پژوهشگر اسباط
ادامه دارد ...
🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| گریزان از مرجعیت
💠 پس از وفات #عبدالکریم_حائری_یزدی، مرجعیت و زعامت حوزه به آیات عظام حجت، خوانساری و صدر رسید و این سه، معروف به مراجع ثلاث شدند. هنگامی که آیت الله سیدحسین بروجردی برای معالجه به تهران آمد، #صدر از وی خواست به قم بیاید.
🔹 پس از ورود او جایگاه نماز جماعت خود در حرم حضرت معصومه را به آیت الله #بروجردی واگذار کرد؛ از ریاست حوزه فاصله گرفت و به پشتیبانی گسترده از آیت الله بروجردی بسنده کرد. او در تبیین فلسفه این کار، این آیه قرآن را ذکر میکرد: تِلْک الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِینَ لَا یرِیدُونَ عُلُوًّا فِی الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا ۚ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ ﴿قصص-۸۳﴾
📚 مستدرکات اعیان الشیعه، ص ۴۹-۵۰
🗓 به مناسبت 19 ربیع الثانی سالروز رحلت آیت الله #سیدصدرالدین_صدر
#مرجعیت_خودخوانده
#نشست_اساتید
🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت #شهید_مدرس/ بخش پنجم
🔰 مخالفت با قرارداد ۱۹۱۹
🔺 دولت میرزا حسن وثوق الدوله به دلیل امضای قرارداد ۱۹۱۹ با دولت انگلستان خشم و نفرت شخصیتهای مذهبی و ملی را برانگیخت. مدرس در راس مخالفان این قرارداد قرار داشت.
🔺 طرفداران قرارداد، بارها با مدرس گفتگو کردند تا او را از مخالفت بازدارند، به گفته مدرس: «هی میآمدند پیش من و میگفتند این قرارداد کجایش بد است. کدامیک از موادش بد است، هرکجایش بد است موردش را ذکر کنیم تا برویم آن را تغییر بدهیم.
🔸 من جواب میدادم: آقایان، من، رجل سیاسی نیستم، یک نفر آخوندم و از رموز سیاست سر در نمیآورم. اما آن چیزی که میفهمم بد است آن مادهاش که میگوید ما #استقلال ایران را [به رسمیت] میشناسیم. این مثل این است که یکی به من بگوید من سیادت تو را میشناسم…
🔸 لکن اگر کسی خوب غور رسی [وارسی] میکرد و روح آن قرارداد را میفهمید و چیز [دیگری] استنباط میکرد و او این بود که ایران تمامش مال ایرانی است، مالش، حالش، حیثیتش، چهاش [و] همه چیزش، متعلق به ایرانی است. فقط این قرارداد در دو چیزش دیگری را شرکت میداد، یکی پولش را [و] یکی قوهاش؛ این روح قرارداد بود… من مخالف بودم، من مخالفت کردم… .»
🔺 کوشش مورخالدوله سپهر برای میانجیگری بین مدرس و #وثوقالدوله نیز بینتیجه ماند. مخالفت آیت الله مدرس و دیگر شخصیتهای ملی با قرارداد ۱۹۱۹ و مقاومت #احمدشاه_قاجار در برابر قرارداد یاد شده، دولت #انگلستان را کاملا از سلسله و شاه قاجار ناامید کرد و انگلیسیها را به فکر یافتن جانشینی مناسب و مطمئن برای احمدشاه افتادند.
🔺 ژنرال آیرون ساید؛ فرمانده نیروهای انگلستان در ایران به همراه نورمن سفیر آن کشور در تهران به دستور لردکرزن وزیر خارجه انگلیس، به تکاپو افتادند تا مهره یا مهرههای مطلوب خود را شناسائی و آزمایش نمایند.
🔺 آنان زمینه را برای خارج کردن نیروهای قزاق از کنترل روسها فراهم کردند و استاروسلسکی، فرمانده روسی قوای #قزاق ناچار، امور بریگاد قزاق را به سرهنگ اسمایس انگلیسی واگذار کرد و از ایران خارج گردید.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4658
🆔 @asbaat_ir
🔰 #سلفی_گری_و_وهابیت_در_ایران/ بخش پنجم
💠 گروههای سلفی معتدل در ایران
2️⃣ #مکتب_قرآن
🔸 مجموعه مکتب قرآن توسط احمد #مفتیزاده تأسیس شد. وی در بهمن ماه ۱۳۱۱ در سنندج متولد شد و در ۲۰ بهمن ۱۳۷۱ در تهران از دنیا رفت.
🔸 او استاد دانشگاه تهران بود که در زمان #پهلوی به علت عضویت در حزب #دموکرات اخراج شد اما تا پایان رژیم شاه، در #کردستان قاضی بود. بر اساس اسناد ساواک با این اداره همکاری داشته است.
🔸 وی با انقلاب اسلامی ایران به شدت مخالف بود. ابتدا گرایشات خاصی داشت؛ هم برخی آموزههای #کمونیستی را قبول داشت و هم آموزههای #لیبرالیستی و به تعبیر خودش، به دنبال تفسیری #مدرن از اسلام بود اما در نهایت به تفکرات #وهابیت گرایش پیدا کرد.
🔸 مشهورترین چهره سلفی در کردستان ایران، یکی ملامحمد #مردوخ (۱۲۵۶-۱۳۵۴ش) بود که فردی ضد شیعه، مشروطهخواه و سپس به شدت شاهدوست و طرفدار سرسخت پهلوی و مخالف شدید حضرت #امام_خمینی (ره)، بود.
🔸 قصیده بلندی در مدح شاه سرود و نامهای توهین آمیز به حضرت امام(ره) نوشت. چهره دوم سلفیگری در کردستان ایران احمد مفتیزاده است.
✍️ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری
📚 جریانشناسی احزاب و گروههای زاویهدار در ایران، ص 368
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2362
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانشناسی #حوزههای_علمیه_شیعه_لبنان/ بخش سیزدهم
🎙 #مصاحبه| پیوند عاطفی #سیدحسن_نصرالله با علمای اهل سنت لبنان
🔺 #حجت_الاسلام_شاکر 👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانشناسی #حوزههای_علمیه_شیعه_لبنان/ بخش سیزدهم
🎙 #مصاحبه| پیوند عاطفی #سیدحسن_نصرالله با علمای اهل سنت لبنان
🔺 #حجت_الاسلام_شاکر :
🔹 ارتباط حوزههای علمی اهل سنت و جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، شما بدانید که آنها دارند تکلیف خودشان را انجام میدهند، ما داریم کمکاری میکنیم حالا جالب هم این است که [شیخ عبدالناصر جبری] میگفت من در دنیا در ده تا کشور نمایندگی دارم، مثلاً از جمله مالزی، پاکستان و مصر.
🔹 میگفت دولت آنها دانشگاه من را به رسمیت میشناسد، طلبههایشان میآیند اینجا درس میخوانند، ما پول نمیگیریم، بنابراین برای ما سودی ندارد که بگویم آقا ما را به رسمیت بشناسید.
🔹 میگفت من دوست دارم که ایران اسلامی همیشه همینگونه بماند، #وهابی در آن رشد نکند، میگفت اگر یک سُنی از مثلاً #سیستان_و_بلوچستان بیاید دانشگاه من درس بخواند و برگردد، اگر نگران باشم، باید نگران باشم که این آقا احتمال دارد #شیعه بشود، وهابی نمیشود که هیچی، این احتمال وجود دارد که این برگردد شیعه بشود.
🔹 #شیخ_عبدالناصر_جبری، ایشان در کشور #مالی سکته کرد، چون میرفت به حوزههایش در دیگر کشوها سر میزد. جالب است این را بدانید که #حزبالله به خاطر یک سنی، که این خیلی برای من ارزش دارد، به #حاج_قاسم_سلیمانی میگوید که شیخ جبری آنجا سکته کرده، آنجا نباید بمیرد، این را باید بیاوریم اینجا.
🔹 حاج قاسم از طریق شرکت هواپیمایی #ترکیه یک هواپیمای آمبولانس اگر اشتباه نکنم هفده هزار دلار اجاره میکند و ایشان را از مالی منتقل میکنند به بیروت، در همان حوزه علمیهاش که آنجا مینشست قرآن میخواند و طلبههایش را میگفت قرآن را اینجا بنشینید بخوانید. من بعد از فوتش فهمیدم که نگو وصیت کرده آنجا دفن شود و همانجا هم دفن شد.
🔹 پسرهایش بعد از فوت پدر که در لبنان هر چه باشد آداب و رسوم عربی را دارند، همه مردم لبنان، دانشگاههای مختلف، آمدهاند عرض تسلیت و سرسلامتی به او بدهند، ایشان بعد از این مراسم اولین سفرش به تهران بود، من با بچههایش ارتباط دارم، به من میگویند داداش، یعنی یک ارتباط صمیمی داریم.
🔹 شیخ عبدالناصر جبری، سه پسر دارد، شیخ عبدالله، شیخ بلال و شیخ احمد که شما ببینید چقدر بچههای ناز، مؤدب. درست است که سنی هستند اما آدمهای خوبیاند، نمیدانم تقریبی هستید یا نه، از این حرف من خوشتان بیاید یا نه؟ شاید بگویید که مگر میشود سنی خوب باشد؟ اما اگر با اینها تعامل بکنید میبینید که من چی میگویم، چقدر انسانهای وارسته و خوبی هستند.
🔹 شما سؤالتان این بود که اینها چه ارتباطی با جمهوری اسلامی دارند؟ من معتقدم که اگر ما پانصد طلبه مثلاً در حد #شهید_مطهری اعزام کنیم به زاهدان و سیستان بلوچستان به همان مسجد مَکّی این تأثیرش بیشتر است یا یک نفر مانند شیخ بلال از فرزندان شیخ عبدالناصر؟
🔹 آنجا همه اینگونه نگاه میکنند که یک نفر از تهران آمده در نتیجه پیش خودشان میگویند: صحبت کن و برو. اما شیخ بلال سنی است، از خودشان است در نتیجه تاثیر سخنش بیشتر است.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4759
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانشناسی #موسسه_تنظیم_و_نشر_آثار_حضرت_امام (ره)/ بخش هشتم
💠 محمدعلی انصاری، تأثیرگذارترین فرد در موسسه
🔺 با درگذشت مرحوم #سیداحمد_خمینی، فرزند وی سید حسن، تولیت موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام و حرم مطهر امام راحل را بر عهده گرفت.
🔺 اردیبهشت ۱۳۷۴ سید حسن خمینی در نامهای به #مقام_معظم_رهبری توضیح میدهد که طبق وصیت مرحوم پدر به عنوان تولیت مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام و #حرم_مطهر منصوب شده و با توجه به این نکته که اعتبار همه امور را بنا به فتوای امام راحل، به مقام شامخ ولایت میداند و اینکه این نظام مقدس تنها در پرتو #ولایت_مطلقه_فقیه و گام نهادن در مسیر اندیشههای تابناک خمینی کبیر میتواند به لطف الهی نجات بخش انسانیت از ورطه هلاکت و ظلمت باشد، از محضر ایشان تقاضا میکند در صورت صلاحدید، #وصیت آن عزیز سفرکرده را #تنفیذ فرمایند.
🔺 حضرت آیت الله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پاسخ به این نامه چنین مرقوم فرمودهاند: «با طلب رحمت و مغفرت برای پدر گرامی شما و برادر عزیز ما مرحوم حجتالاسلام والمسلمین آقای حاج سید احمد آقا(طاب ثراه) وصیت مزبور را #تنفیذ میکنم و توفیقات الهی را برای شما صمیمانه مسألت مینمایم.»
🔺 #سیدحسن_خمینی که پس از اخذ دیپلم برای تحصیل علوم حوزوی ساکن شهر قم شده بود؛ در نیمه تیرماه سال ۷۴ با اعتماد به #محمدعلی_انصاری مسئولیت وی را - با توجه به اینکه وی از معتمدین پدر مرحومش بوده - به عنوان سرپرست موسسه تنظیم و نشر آثار و حرم امام خمینی(ره) تمدید میکند. وی همچنین مسئولیت #حمید_انصاری برادر دیگر محمدعلی انصاری را در سمت قائم مقام سرپرست تمدید مینماید.
🔺 برادران انصاری از ابتدای تأسیس موسسه تاکنون - آذرماه ۹۸ - در مسئولیتهای خود کماکان حضور دارند. باتوجه به عدم حضور دائمی سیدحسن در تهران، عملا همه امور مربوط به موسسه و حرم به وسیله برادران انصاری مدیریت میشود.
🔺 البته در زمان مرحوم سیداحمد خمینی با تلاشهای دلسوزانه ایشان، عمده کارهای مربوط به حفظ و نگهداری آثار حضرت امام شکل گرفت.
🔺 با درگذشت مرحوم سید احمد، محمدعلی انصاری را میتوان تأثیرگذارترین فرد در موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام از ابتدای تأسیس تاکنون برشمرد.
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4824
🆔 @asbaat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 #کلیپ| ایجاد تفرقه میان حوزه و دانشگاه، مأموریت استعماری رضاخان
💠 آیت الله #شهید_مفتح (ره): دستگاه استعمار آمد فاصله انداخت بین این دو نوع و این دو دسته از دانشمندان؛ علوم اسلامی و علوم دیگر، و فاصله تا آن حدی شد که یادمان هست به خصوص در دوران #رضاخان که یک مأموریت #استعماری داشت و میدانست برای پیش برد مقاصد استعماری چارهای جز ایجاد تفرقه بین قشر روحانی و دانشگاهی نیست.
🔺 آن چنان تبلیغات آن روز شدید بود که اصلا یک #روحانی و یک #دانشگاهی نمیتوانستند یکجا بنشینند و با هم صحبت کنند و یک فاصله عمیق به وسیله #ایادی_استعمار به وجود آمد.
🗓 به مناسبت 27 آذر سالروز شهادت آیت الله مفتح و روز وحدت و دانشگاه
#حوزه_علیمه
#دانشگاه
#شهید_مفتح
#وحدت
#رضاخان
#استعمار
#تفرقه
🆔 @asbaat_ir
🚩 نگاهی گذرا به #حوزه_علمیه_اصفهان/ بخش 15
💠 جریانها و ویژگیهای #مکتب_عرفانی_اصفهان/ قسمت 4
🔰 حکیمان اصفهانی سرآمد عرفان عملی
🔹 به جز عرفای نجف دستهای دیگر نیز به خصوص در اصفهان طریقه خود را به آقامحمد #بیدآبادی میرسانند. این دسته دوم در بحث کنونی ما مهمترند؛ چراکه مرکز آن در اصفهان بوده و نسل به نسل در اصفهان ادامه داشته است.
🔹 اینها که عمدتا از حکیمان اصفهان هستند، در عرفان عملی نیز سرآمد بودهاند. گفته شده که آقا #محمدرضاقمشهای (۱۳۰۶) شاگرد آقا سیدرضی لاریجانی (۱۲۷۰) معتقد به سلوک به طریقه آقامحمد بیدآبادی بوده است.
🔹 #جهانگیرخان_قشقایی (۱۳۲۸) و #آخوند_کاشی (۱۳۳۳) و سپس آقا #رحیم_ارباب و حکیم خراسانی (۱۳۵۵) و شیخ محمود مفید (۱۳۸۲)، از نوادگان آقا محمد بیدآبادی و … همگی از بزرگان عرفان و سیر و سلوک بودهاند.
🔹 شیوه عرفانی و سیر و سلوک این افراد در اصفهان از طریق آقا محمدرضا قمشهای به آقا سیدرضیالدین لاریجانی و از ایشان به میرزا عبدالجواد شیرازی و از میرزا عبدالجواد به آقامحمد بیدآبادی میرسد.
🔹 فرد مهم دیگری که در اصفهان در زمره همین عارفان شیعی محسوب میشود و شاگردان بسیاری در اصفهان داشته است، حاج محمدجواد سرجویی بیدآبادی (۱۳۴۴) است.
🔹 وی از جمله ادامه دهندگان راه آقا محمد بیدآبادی است. از شاگردان او میتوان به میرزا ابوالهدی کلباسی، حاج شیخ حسنعلی #نخودکی اصفهانی، حاج ملا حسینعلی صدیقین و حاج ملا محمد هرتمنی، سیدزین العابدین طباطبایی ابرقویی، سید ابوالقاسم دهکردی، آخوند گزی، حاج محمد طبیبزاده، شیخ مرتضی مظاهری، سید علیاکبر هاشمی، سید محمد صادق کتابی و حاج شیخ مهدی نجفی مسجدشاهی اشاره کرد.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4736
🆔 @asbaat_ir
🔰 #جریان_مخالف_دخالت_دین_در_سیاست/ بخش 6
📝 #یادداشت| جریان حامی طیف #ملیگرا
1️⃣ #سیدکاظم_شریعتمداری
🔸 آقای سید کاظم شریعتمداری با اعتقاد به عدم توانایی عالمان دینی برای دخالت در #سیاست و حکومت و لزوم جدایی نهاد دین از سیاست از همان آغاز نهضت حضرت #امام_خمینی (ره) خود را در برابر امام و مبارزات رهبر انقلاب قرار داد.
🔸 وی در بحبوحه انقلاب گرچه به صورت ظاهر کمی از حمایتهای خود از رژیم #پهلوی کاست اما اسناد حاکی از ان است که وی تا آخرین لحظات به حفظ رژیم سلطنت امید داشت و از حمایتهای خود نسبت به رژیم دست بر نداشت.
🔸 چهار ماه قبل از پیروزی انقلاب، مقامات ارشد رژیم در ملاقاتی با آقای شریعتمداری با او در خصوص وضعیت آن روز به تبادل نظر پرداختند در بخشی از گزارش این دیدار آمده است:
🔹 «آقای شریعتمداری اظهار نمود سلام مرا به پیشگاه اعلیحضرت برسانید … من برای حفظ مملکت و صیانت سلطنت فکر میکنم… (امام)خمینی و کسانی که مانند او فکر میکنند که حکومت اسلامی برای مملکت مناسب است، در خراب کردن، قدرت دارد و برای سازندگی، نه سازمانی دارد و نه توانایی.
🔹 من صریحا میگویم که با (امام)خمینی و اعمال او مخالفم. تعدادی از علما به من مراجعه میکنند و یا بحث راجع به روش من و (امام)خمینی سوال میکنند که آیا اختلافی داریم؟ من میگویم بلی. او مخالف شاه است در حالی که من این طور نیستم»!
🔸 آقای شریعتمداری پس از پیروزی انقلاب اسلامی جلساتی با اعضای #نهضت_آزادی و جریانهای دیگر ملیگرا برگزار میکرد یکی از اعضای نهضت آزادی در این خصوص میگوید:
🔹 «در اوایل تشکیل جمع هیات امنا ما یکسری تماسها با شریعتمداری برقرار کرده بودیم به خاطر میآورم که شریعتمداری، خود صریحا به ما گفت: آقایان باید بنشینند و فکری کنند که کار مملکت از دست آخوند خارج شود»!
✍️ حجت الاسلام محمد ملکزاده
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2141
🆔 @asbaat_ir
🔖 #نقش_علما_در_تحولات_ایران_معاصر/ بخش 2
🔰 #سیدعبدالحسین_لاری پیشگام تشکیل حکومت بر مبنای #ولایت_فقیه
🔺 پس از داستان مشروطه، علمای اصولی به دو دسته تقسیم شدند: گروهی به مشروطه بیاعتماد شدند و دسته دیگر همچنان آن را پیگیری میکردند. از کوشاترین افراد دسته دوم میتوان به آیت اللّه #سیدحسن_مدرس و آیت اللّه سیدابوالقاسم #کاشانی اشاره کرد.
🔺 به دنبال جنگ جهانی اول، نیروهای #انگلیسی به #عراق و بین النهرین اعزام شدند. بر این اساس، در حدود یک میلیون سرباز، که غالباً از هند و دیگر مناطق جهان اجیر شده بودند، وارد عراق شدند تا علیه عثمانیها نبرد کنند. در جنگ جهانی اول، چهار تن از علمای بزرگ شیعه بر ضد انگلیسیها و به نفع عثمانیها فتوای جهاد صادر کردند.
🔺 این عالمان عبارت بودند از:
1️⃣ سید محمدکاظم یزدی
2️⃣ میرزا محمدتقی شیرازی که به عنوان رهبر انقلاب ۱۹۲۰ م عراق معروف است
3️⃣ شیخ الشریعه اصفهانی
4️⃣ آیت اللّه سیدمصطفی کاشانی، پدر سیدابوالقاسم کاشانی که خود در ۱۹۱۶م در جنگ با انگلیسیها مجروح شد
🔺 در میان عالمانی که در ایران با انگلستان به نبرد پرداختند، میتوان از این شخصیتهای برجسته نام برد:
1️⃣ شیخ محمدحسین برازجانی در بوشهر
2️⃣ شیخ جعفر محلاتی
3️⃣ آیت اللّه سیدعبدالحسین لاری، مشهور به مجتهد لاری
🔺 مرحوم لاری از شاگردان #میرزای_شیرازی بود و با همکاری اسماعیل خان صولة الدوله قشقایی، حکومتی بر مبنای #ولایت_فقیه در منطقه #لارستان برقرار کرد.
🔺 وی با استناد به آیات و روایات، مبارزه با ظلم را ضروری میدانست و خواهان #مشروطه_مشروعه تحت نظر ولایت فقیه بود. بر این اساس، از ایشان به مثابه پیشگام عمل به نظریه ولایت فقیه یاد میشود.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4810
🆔 @asbaat_ir
🔖 #احزاب_و_گروه_های_متاثر_از_لیبرالیسم/ بخش 2
🔰 #سازمان_مجاهدین_انقلاب_اسلامی_ایران/ قسمت دوم
🔺 نیروهای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران در #مجلس_ششم، اقداماتی در جهت مقابله با نظام انجام دادند که نمونهای از آنها چنین است:
1️⃣ همکاری جدّی با #حزب_مشارکت در جهت تصویب #لوایح_دوقلو
🔺 دولت #خاتمی دو لایحه را جهت تصویب به مجلس ششم داد که به «لوایح دوقلو» مشهور شدند؛ یکی «لایحه تبیین حدود و وظایف و اختیارت رئیس جمهور» بود که با هدف «کاهش اختیارات #رهبری» تنظیم شده بود و دیگری «لایحه اصلاح قانون انتخابات» که با هدف «کاهش اختیارات #شورای_نگهبان» ارائه شده بود.
2️⃣ همکاری در نوشتن #نامه_جام_زهر خطاب به رهبری
🔺 این نامه در اردیبهشت ۱۳۸۱، توسط ۱۲۷ نماینده مجلس ششم به رهبری نوشته شد و از ایشان درخواست نوشیدن جام زهر را کردند.
3️⃣ همکاری با طرح #خروج_از_حاکمیت
🔺 نتیجه این امر به استعفای ۱۶ وزیر کابینه خاتمی، ۲۰۰ معاون وزیر، تمام استانداران، ۲۰۰ فرماندار، ۲۰۰ رئیس دانشگاه و ۱۳۹ نماینده مجلس ششم انجامید، گرچه با استعفاها موافقت نشد و تنها استعفای چهار نفر از نمایندگان مورد موافقت قرار گرفت.
4️⃣ شرکت در #تحصن نمایندگان مجلس ششم
🔺 شرکت درتحصن نمایشی برگزارشده توسط اصلاحطلبان مجلسششم که موفقیتی نداشت.
🔸 این سازمان بعد از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸، در راهاندازی #شورش_های_تهران نقشی چشمگیر داشت و به همین جهت، تعداد زیادی از اعضای آن دستگیر شدند.
🔸 از اعضای بازداشت شده میتوان به #بهزاد_نبوی، مصطفی #تاجزاده، ابوالفضل قدیانی، علی باقری، صادق نوروزی، فیضالله عربسرخی، عبدالله ناصری، مهدی تحققی، علیرضا شریفی، احمد هاشمی، مسعود سپهر، حسن فائزی و محسن آرمین اشاره کرد. به دنبال این قضایا بود که سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران، منحل و فعالیت آن غیرقانونی اعلام گردید.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1829
🆔 @asbaat_ir
🔖 #ائتلاف_های_سیاسی در جمهوری اسلامی ایران/ بخش 3
🔰 #انقلاب_مشروطه، حاصل اولین #ائتلاف_نوین در ایران
🔸 پیش زمینهها و عوامل اصلی شکلگیری مشروطهخواهی در واقع از نیمهی دوم سدهی نوزدهم آغاز شد. در این مقطع تحت نفوذ و تأثیر غرب، به ویژه از طریق نهادهای نوین آموزشی، زمینه برای رواج مفاهیم و اندیشههای جدید، گرایشهای نو و مشاغل جدید فراهم گردید و طبقه متوسط جدیدی به نام طبقهی #روشنفکر (#منورالفكر) به وجود آمد.
🔸 نخستین برنامهی نوسازی را #عباس_میرزا آغاز کرد و اولین گروه از محصلان ایرانی را به اروپا برای آموزش برخی از رشتههای کاربردی از جمله علوم نظامی، مهندسی، تفنگسازی، پزشکی، چاپ و زبانهای مدرن به اروپا فرستاد.
🔸 در مرحلهی بعد نیز #امیرکبیر در قالب اصلاحات دولتی، همین روند را ادامه داد. او علاوه بر ساختن کارخانههای مختلف تولید توپ و سلاحهای سبک نظامی و اقلام مصرفی، نخستین روزنامهی رسمی کشور را نیز به نام «#وقایع_اتفاقیه» و همچنین اولین دبیرستان به سبک جدید را به نام «#دارالفنون» بنیان نهاد.
🔸 پس از او نیز میرزا حسینخان سپهسالار اقدام به تأسیس دارالشورای کبری نمود تا ادارهی حکومت در ایران، به شیوهای #مدرن و بر مبنای هیئت دولت و از طریق مشورت، تصمیمگیری و مسئولیت دسته جمعی، صورت گیرد.
🔸 وی همچنین اقدام به تأسیس روزنامههای جدیدی چون «وقایع عدلیه»، «نظامی»، «مریخ» و «وطن» کرد.
🔸 مجموعا اصلاحات اشاره شده، و همچنین مسافرت افراد به کشورهای اروپایی و ترجمهی کتابهای غربی به فارسی، باعث شکلگیری افکار جدید و خواستههای تازه براساس آموزهها و تجربیات غرب گردید که این موضوع، بسترساز گروهبندیهای نوینی تحت عنوان روشنفکران جدید، شد.
🔸 این طبقهی روشنفکر، به تدریج، مفاهیم و آموزههایی چون #مشروطیت، #سکولاریسم و #ناسیونالیسم را به عنوان سه #ابزار کلیدی برای ساختن جامعهای نوین، قلمداد میکرد.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4795
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
🔖 پرونده ویژه| #دانشگاه_ادیان
🎙 مصاحبه با حجت الاسلام #ابوالحسن_نواب/ بخش نخست
🔰 دانشگاه ادیان یا یک جریان!!
🔺 از زمان تاسیس دانشگاه ادیان و مذاهب تا به امروز، نگاهها و نقدهای بسیاری از سوی حوزویان، درباره انگیزه تاسیس، سیاستها و اهداف و برخی رفتارها و گفتارهای اساتید و دانشپژوهان آن در محافل علمی و سیاسی مطرح شده است، که متاسفانه اغلب از سوی مسوولان و اساتید این دانشگاه یا بیپاسخ گذاشته شده و یا پاسخهای آنان به منتقدان قانعکننده نبوده است و گاه نیز منتقدان با برخوردهایی چون عدم شناخت جهان!! و نداشتن درک درستی از مقوله تبلیغ در عرصه بینالملل!! از سوی مسوولان و اساتید این دانشگاه روبرو شدهاند و چالشهایی را نیز در بدنه حوزه به دنبال داشته است.
🔺 بالا گرفتن تب نقد و گفتوگو درباره فلسفه وجودی دانشگاه ادیان و مذاهب و آنچه از آن به ناهمخوانی اهداف و رسالتهای آن از سخن تا عمل در حوزه و خارج از آن به ویژه در بین طلاب و فضلای انقلابی یاد شده، در کنار رد پای این دانشگاه و برخی از مسوولان، اساتید و دانشپژوهان آن در حوادث سیاسی و اجتماعی، دانشگاه ادیان و مذاهب را عملا در فهرست یکی از پدیدهها و خرده جریانهای ذیل یک جریان کلان در کشور قرار داده است.
🔺 همین ویژگی، پایگاه اسباط را بر آن داشت تا جریانشناسیِ «دانشگاه ادیان و مذاهب» به صورتی شفاف و دلسوزانه در فهرست مطالعات و بررسیهای راهبردی خود قرار دهد و به دنبال پاسخ به پرسشهای بسیاری از منتقدان باشد به همین منظور سراغ حجت الاسلام ابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه ادیان رفتیم و با او به گفت وگو نشستیم که متن آن در ذیل تقدیم می گردد.
🔺 حجت الاسلام نواب در پاسخ به این سؤال که ایده تأسیس این دانشگاه از کجا به ذهن شما رسید؟ و از شما نقل شده که گفتید: به امریکا رفتید و آنجا اتفاقاتی افتاد که به فکر تاسیس دانشگاه ادیان افتادید، گفت:
🔸 «من ششصد سفر خارجی رفتم، اگر خود را پرسفرترین روحانی ایران بدانم سخن گزافی نگفتهام. سفر خارجی را سفر تفریح، گشت و گذار و خوشگذرانی نمیدانم؛ تکلیفگرایانه به سفر میروم.
🔸 به یک معنا من آدم پنجاه و هفتی هستم؛ هنوز به مبانی #امام_خمینی(ره) و #مقام_معظم_رهبری معتقدم و شعار نمیدهم؛ کار باید اصولی پیش برود؛ افراد را در مراکز فکری نیاوردهایم که روی آنها کار کنیم.
🔸 ما سفر خارجی را یک رسالت و مأموریت میدانیم. الان با سفرهای خارجی که رفتم دنیا را خوب میشناسم و دنیا هم مرا خوب میشناسد. خارج از کشور که رفتم متوجه شدم کسی تشیّع و اسلام را نمیشناسد.
🔸 حرفهایی که میزنند بُلوف است؛ هیچ کس ما را دقیق و عمیق نمیشناسد؛ چیزی از ما نمیدانند. برای مثال در #بوسنی که برادرم شهید شد، کتاب «عقاید الامامیه مظفر» را دیدم؛ برایمان ترجمه کردند؛ در مقدمهاش نوشته بود، شیعه دستساز عبدالله ابن سبأ و مذهبی دروغین است و چون این افراد در جنگ بوسنی خودنمایی کردند این کتاب را برایشان چاپ کردهایم؛ بنده مانع از چاپ این مقدمه شدم.
🔸 بعد از فروپاشی شوروی به اتیوپی که در دست #کمونیست_ها بود رفتم؛ سقوط کرده بود و مسلمانان از فشار رها شده بودند؛ دویست هزار نفر در هر وعده که الله اکبر میگفتند برای نماز جماعت به بیابان میآمدند چون مسجد بزرگی نداشتند.
🔸 شب به دیدن امام جماعت آنجا رفتیم؛ از ما پرسید مذهبتان چیست؟ گفتیم: جعفری؛ گفت: کتاب، فقه یا تفسیری دارید یا یک مذهب اسم تهی هستید؟ یکی از همراهان ما که از محترمان بود سرش درد گرفت، گفتم: «انهم یعلمون کما تعلمون» شما چقدر ایشان را میشناسید؟!
🔸 بنابراین ما تصمیم گرفتیم در قم مرکز مطالعات و تحقیقاتی تأسیس کنیم که طلبهها ادیان و مذاهب را بشناسند در حالی که حتی در ایران استادی هم نبود.»
ادامه دارد ...
🆔 @asbaat_ir