🔰 #انقلاب_و_روشنفکران/ بخش 4
💠 بیگانگی با مردم
🔺 واقعیت این است که روشنفکران ما در عصر پهلوی فاقد پایگاه مردمی بودند و به دلیل حمایت مالی #رژیم_پهلوی و رفاهی که از این رهگذر به دست آورده بودند، بیشتر از اینکه در اندیشه منافع مردم محروم باشند، در جهت حفظ رژیم از رهگذر فریب گروههای فعال بودند.
🔺 #محمد_درخشش، رییس جامعه فرهنگیان و وزیر فرهنگ کابینه #علی_امینی خود اذعان بر نداشتن پایگاه این طیف در میان مردم دارد و مینویسد: «اندیشمندان و روشنفکران ما هیچگاه و در هیچ زمانی کوچکترین پایگاهی در بین تودههای مردم نداشتهاند. زیرا آنها همواره به صورت یک طبقه ممتاز و تافته جدا بافته خرج خود را از خرج تودههای مردم جدا ساختهاند.
🔹 به همین دلیل آنچه میگویند و مینویسند در محدوده دید و افکار و تامین منافع طبقاتی خویش است و مشهورترین نوشتههای نویسندگان بنام، کوچکترین جاذبهای برای توده مردم ندارد. مردم حتی معروفترین نویسندگان و اهل قلم را نمیشناسند. زیرا در ایران اصولا نویسنده مردمی وجود ندارد…»
🔺 در میان اعترافات ناگزیر درخشش این نکته هم قابل اعتنا و تأمل است که وی روشنفکران را به این سبب که به جای تکیه بر مردم، امید و نگاهشان به قدرتهای بیگانه است، مورد انتقاد و شماتت قرار میدهد و میافزاید:
🔹 «… اساسیترین راز و پشتوانه ملل آزاد شده از بند #استبداد، تشکل و اتحاد يکپارچه آنها و اتکاء به نیروی سرنوشتساز خود، به جای #وابستگی و تسلیم… به سیاستهای خارجی بوده است. لازمه چنین اتحاد و تشکلی نیز برخورداری رهبران و هادیان جامعه از اعتماد و حمایت تودههاست و ... آقای #خمینی با درک این واقعیت بود که با بیاعتنایی و پشت کردن به روشنفکران چپ و راست و میانهرو ملی، با شعار و فریاد حمایت از #مستضعفان به بسیج تودهها توفیق یافت … .»
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4939
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🚩 نگاهی گذرا به #حوزه_علمیه_اصفهان/ بخش 17
💠 جریانها و ویژگیهای #مکتب_عرفانی_اصفهان/ قسمت 6
3️⃣ عرفان زاهدانه (فقیهان زاهد)
🔺 فقیهان زاهد در اصفهان
🔹 فقیهان زاهد در اصفهان نیز از جایگاه مهمی برخوردار بودند و از جمله آنان میتوان به حاجی #کرباسی، سیدمحمدباقر #شفتی، صاحب حاشیه، شیخ محمدعلی هزارجریبی، ملاحسینعلی تویسرکانی، میرسیدحسن مدرس، شیخ محمدحسین نجفی، صاحب روضات، میرزا ابوالمعالی کلباسی، سیدمحمد باقر #درچه_ای، شیخ محمدتقی نجفی معروف به آقانجفی و سید زینالعابدین طباطبایی ابرقویی اشاره کرد.
🔹 همه این افراد صاحب کشف و کرامات بوده و برخی از آنها نزد عارفان بزرگی شاگردی کرده و دستور مراقبه گرفته بودند؛ برای مثال حاجی کرباسی که احیاگر حوزه اصفهان در قرن سیزدهم هجری به شمار میرود و از مخالفان #صوفیه بوده است، خود دستپرورده آقامحمد #بیدآبادی است و برنامه سلوکی و اذکار و اورادی از عارف بیدآبادی گرفته و چنان که مشهور است صاحب کرامات بسیاری بوده است؛ از جمله این موارد نماز استسقای حاجی است که هنوز در بین مردم اصفهان نقل میشود.
🔹 سیدحجت الاسلام نیز از «بکائین» زمان و صاحب مکاشفات و کرامات بوده و با برخی از اهل دل ارتباط داشته است. میرسیدحسن مدرس نیز مدتها در نجف اشرف به ریاضت و مراقبه نفس مشغول بود و خود مورد توجه خواص از اهل دل و باطن بوده است.
🔹 شیخ محمدتقی نجفی ایوان کیفی صاحب حاشیه که از بزرگان فقها و اصولیان قرن سیزدهم است، نیز پنهانی با برخی از اهل دل مانند درویش کافی نجفآبادی ارتباط داشته است.
🔹 نواده او معروف به آقانجفی هم با آنکه در عرصههای سیاسی فعالیت بسیاری داشت، مدتی را در نجف نزد سیدعلی آقا #شوشتری دستور ذکر و مراقبه دریافت کرد.
🔹 به گفته خود آقانجفی پس از مدتی که بدون استاد مشغول رياضتهای معنوی بوده، هاتفی در خواب او را به محضر آقا سیدعلی شوشتری راهنمایی میکند.
🔹 گفته شده که به آقا سیدعلی شوشتری نیز برای دستگیری از وی از عالم غیب اشارهای شده بود. ختمهای بسیاری را آقانجفی از آقا سیدعلی شوشتری در کتاب مفتاح السعادة نقل کرده است که نشان دهنده استفاده معنوی آقانجفی از این استاد عرفان شیعه است.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4984
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
6️⃣ #محسن_غرویان/ بخش دهم
🔰 جوابیه به #روزنامه_شرق 👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
6️⃣ #محسن_غرویان/ بخش دهم
🔰 جوابیه به #روزنامه_شرق
🔺 پس از مصاحبه حجت الاسلام غرویان با روزنامه شرق موجی از نگرانی و تأسف اندیشمندان اسلامی و دلسوزان و علاقهمندان به مبانی اصیل اسلام نسبت به مباحث مطرح شده، ايجاد شد. از همین رو غرویان به فاصله کمتر از 10 روز جهت رفع شبهات و نگرانیها جوابيهای به مدیر مسئول روزنامه شرق نوشت و درخواست كرد آن را در روزنامه شرق منتشر كند، متن جوابيه به اين شرح است::
بسمه تعالی
حضور جناب آقای مهدی رحمانیان، صاحب امتیاز و مدیر مسئول روزنامه شرق
🔺 با سلام و تحیت و آرزوی قبولی طاعات و عبادات در ماه مبارک رمضان
🔺 از آنجا که مصاحبه و گفتگوی اینجانب در تاریخ های یازدهم و دوازدهم آبان 1383 در روزنامه شرق ناقص بچاپ رسیده و دخل و تصرفاتی در آن صورت گرفته است، لازم دیدم یادداشت حاضر را به حضورتان ارسال نمایم تا در روزنامه شرق به چاپ رسانید. باشد که ابهامات پدید آمده در برخی اذهان برطرف گردد. با تشکر
1️⃣ انگیزه بنده از طرح مباحث، صرفا جنبه علمی و فرهنگی داشته و هرگز جنبه سیاسی، گروهی و حزبی بر له یا علیه کسی نداشته است و اینجانب هر گونه سوء استفاده از این گفتگو را توسط هر شخص و گروهی که باشد، محکوم دانسته، خلاف عقل، شرع، وجدان و قانون میدانم و فردای قیامت مؤاخذه خواهم کرد.
2️⃣ اینجانب شخصاً مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دام ظله الوارف را در حال حاضر اعلم فقها نسبت به مسائل سیاسی، اجتماعی و حقوقی و ... اسلام میدانم و به فتاوای ایشان همچون قانون نگاه میکنم و در مسائل ارث، دیه، فرزند خواندگی و امثال اینها، آراء و فتاوای معظمله را بر خود و دیگران لازم الاتباع میشمارم.
3️⃣ اینجانب به پیروی از مقام معظم رهبری (دام عزه) بر این عقیدهام که جنبش نرمافزاری و تولید علم میبایست متکی بر منطق و بدور از هواهای نفسانی و اغراض سیاسی در فضاهای کاملا علمی و با حضور کارشناسان و خبرگان هر رشته در حوزه و دانشگاه انجام پذیرد و غلبه سیاستزدگی و سیاستبازی بر محیطهای علمی را امری مضر و خطرناک میدانم.
4️⃣ اینجانب با کمال تواضع و صراحت از پیشگاه همه دلسوزان اسلام و انقلاب بویژه بزرگانی که با ملاحظه این گفتگوی مخدوش، خاطر شریفشان مکدر گشته پوزش میطلبم و از خدای بزرگ عزت و سربلندی اسلام و مسلمین را در سایه نظام مقدس جمهوری اسلامی خواهانم. والسلام علی من اتبع الهدی.
قم- محسن غرویان، 83/8/21
🔺 پس از انتشار این پاسخ، جامعه مدرسین در گزارش ویژهای که در 26 آبان همان سال منتشر کرد این پاسخها را قانع کننده ندانست و يادآورشد: پاسخ ایشان رافع شبهات طرح شده و برطرف کننده ترویج برخی از دیدگاههای منسوخ دهه 60 که مروج #فقه_پویا به معنای خاص خود بودند و با بحثهای بیفایده #فقه_سنتی_جواهری و فقه پویا را در مقابل یکدیگر قرار میدادند، نمیباشد (اگر چه این اندیشههای منسوخ از سوی برخی به اصطلاح مدعیان #مرجعیت در قالب اندیشههای نو نیز طرح میگردد) و به طور کلی باید توجه داشت ورود نسنجیده و نپخته به اینگونه بحثها نه تنها موجبات سوء استفاده #مغرضین را فراهم مینماید که زنگ خطری است برای اساتید مبرز حوزه و آشنا به #مبانی اصیل اسلام ناب که اشراف و نظارت خویش را در حوزه اندیشه اصیل اسلامی گسترش دهند تا #معارف_اسلامی دچار سلایق شخصی و احیانا طرح نسنجیده و نپخته نگردد.
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 #کلیپ| اقامه نماز جمعه این هفته تهران به امامت #امام_خامنه_ای
💠 #امام_خامنه_ای: بنده در منبر نماز جمعه در خطبهای که در حکم نماز است حقایق را باید بیان کنم
#نماز_جمعه
#عبادی_سیاسی
#قرارگاه_فرهنگی
#مصلای_امام_خمینی_تهران
#اسباط
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔖 پرونده ویژه| #دانشگاه_ادیان
🎙 مصاحبه با حجت الاسلام #ابوالحسن_نواب/ بخش 7
🔰 حجت الاسلام نواب از اساتید #انقلابی استفاده نمیکند!!!
🔸 حجت الاسلام نواب درخصوص دستاوردهای دانشگاه ادیان در زمینه تعامل با مذاهب و ادیان دیگر گفت: آنقدر تقاضا برای شناخت تشیع به دانشگاه ادیان زیاد است که ما توان پاسخگویی به این حجم وسیع از تقاضا را نداریم.
🔸 شش دوره شیعهشناسی در این دانشگاه برگزار کردهایم؛ از دانشگاههای جهان اساتید را برای آشنایی با مذهب تشیع دعوت میکنیم تا در دورهای کوتاه مدت شیعهشناسی را فرا بگیرند؛ از کشورهای کانادا، #آمریکا، اروپا، #انگلیس، فرانسه، آلمان، آفریقای جنوبی، ژاپن، استرالیا و دیگر کشورها میآیند.
🔸 اساتید با پول خودشان به #فرودگاه_امام_خمینی (ره) میآیند، هزار دلار هم به حساب ما برای شرکت در دوره واریز میکنند؛ ضمن اینکه 24 ساعت شیعهشناسی به آنها درس میدهیم، به شهرهای اصفهان، شیراز، مشهد، یزد هم برای گردش میروند؛ مقید هم هستیم که با اساتید طلبه معمم که به زبان انگلیسی نِیتیو (native بدون لهجه) کلاسها برگزار شود.
🔺 البته نکته قابل توجهی که اینجا باید گفت، این است که اساتید مدعو غالبا انقلابی نیستند؛ چراکه یکی از دانش آموختگان دانشگاه ادیان درباره نگاه متفاوت آقای نواب به اساتید و تقسیم آنها به افراد دُگم و یا باز میگوید: «از نگاه آقای نواب استادهایی که من و شما آنها را شیعه #انقلابی مینامیم، آدمهای #دُگم_اندیشی هستند، و میگوید اگر در میان آنها آدمهای باز پیدا کنم، از آنها استفاده میکنم، ولی معمولاً آدمهایی که #باز هستند در این طیف پیدا میشود.» (متن گفتگو در آرشیو «پایگاه تخصصی اسباط» موجود است)
ادامه دارد ...
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔰 بررسی شخصیت #سید_مهدی_هاشمی/ بخش 13 و پایانی
🔺 انحرافات فکری پس از انقلاب
3️⃣1️⃣ «سند سیزدهم»
🔹نشست منافقین در #ایتالیا
🔸 طبق اطلاع واصله گروهک منافقین نشستی را در یکی از پایگاههای این گروهک در رُم، پایتخت #ایتالیا برگزار نمود و در این نشست مسئول تشکیلاتی گروهک در آن کشور برای هواداران حاضر در جلسه سخنرانی نمود.
🔸 نامبرده با اشاره به سخنان آقای منتظری، مسائل #قم، تظاهرات و همچنین اخراج #آذری_قمی از #جامعه_مدرسین و اطلاعیه #رجوی در محکومیت حمله به منزل و مدرسه آقای منتظری مطالبی ایراد نمود.
🔸 وی در حین سخنرانی از لفظ «آقا» برای آقای #منتظری استفاده مینمود که مورد اعتراض حاضرین در جلسه قرار گرفته و در پاسخ چنین میگوید:
🔻 «آقای منتظری به خاطر سوابقش در زمان #شاه که مدت زیادی هم در زندان بوده و ندامت نامه ننوشته و در دوران اعدامها، شجاعت اعتراض نسبت به اعدامها، شکنجه و تجاوز به زنان باردار را داشت، باعث شده تا تشکیلات در قضاوتش نسبت به وی، میان او و بقیه آخوندها تفاوت قایل شود.»
🔸 مسئول تشکیلاتی منافقین در پاسخ به سئوالی که آیا احتمال دارد منتظری به عضویت شورا در آید، عنوان میدارد آقای منتظری از پایگاه علمی در #حوزه_علمیه_قم برخوردار است و هرچند که ما شعار نه شیخ نه شاه را دادهایم اما درب شورا به روی ایشان باز است.
🔸 اگر رهبری مجاهدین (منافقین) عنوان میکند که افراد درون حوزه علميه قم باید موضع جدی در برابر (آیت الله) #خامنه_ای و #ولایت_فقیه بگیرند، دقیقا میخواهد این شکاف در درون رژیم بیشتر شود و هدف هم همین است. در صورتی که شکاف در درون رژیم بیشتر شود و هدف همین است، در آینده مشکلات حمله ما را خیلی راحتتر میکند.
🔸 البته از زمانی که بحث ولايت فقيه شروع شد ما فکر میکردیم که در مدت زمان کوتاهی خاموش خواهد شد و شرایطی مانند #شریعتمداری پیش خواهد آمد ولی به تازگی متوجه شدهایم که این جریان دُم خیلی درازی دارد و جریان وی به مراتب قویتر است.
🔸 اکنون در درون علمایی که از آقای منتظری حمایت میکنند، ترس وجود دارد. امیدواریم در آینده نزدیک، این ترسها بریزد و با ریختن ترس، علماء اعلام حمایت خواهند کرد که در چنین روزی #مقاومت باید جشن بگیرد.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4885
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔖 #شورای_نگهبان/ بخش 2
🎙 #گفتگو| اشکالات پیشنویس قانون اساسی
🔹 #حجت_الاسلام_والمسلمین_محمدرضا_مومن:
🔺 در مورد ساختار شورای نگهبان بحثهای زیادی صورت گرفته است. در پیشنویس قانون اساسی که در پاریس نوشته شده، اصلاً شورای نگهبان به این شکل پیشنهاد داده نشده بود و فقط یک حق اعتراض برای مراجع با ضمانت اجرایی ضعیف قرار داده شده بود.
🔺 دولت موقت یک پیشنویس آورده بود که مجلس ۵ نفر فقیه از میان کسانی که مراجع معین میکنند انتخاب کند و ۶ نفر حقوقدان که ۳ نفر از اساتید دانشگاه و ۳ نفر از قضات دیوان عالی کشور باشند.
🔺 اما این وظایف که الآن برای شورای نگهبان آمده، غالبش نبود و خیلی وظایف ابتداییتر و مختصرتر برای شورای نگهبان در نظر گرفته شده بود که پس از بحث و بررسی مفصل در مجلس خبرگان قانون اساسی، شورای نگهبان به این شکل درمیآید.
🔺 از کسانی که خیلی نقش در این زمینه داشتند، نائب رئیس مجلس که مدیر جلسه بود یعنی #شهید_بهشتی رضوان الله تعالی علیه و بعضی از نمایندگان مثل #شهید_آیت، و بعضی مراجع فعلی که آن زمان در مجلس بودند مثل آیتالله #مکارم_شیرازی در باب اسلامیت نظام و شورای نگهبان خیلی محکم صحبت کردند.
🔺متن پیشنهادی که گفته بود ۵ نفر فقیه از میان کسانی باشند که مراجع معرفی میکنند، اینجا یک امر ضابطهمندی نبود که مراجع چه کسانی هستند، اینها را چگونه معرفی میکنند و این فقهایی که باید معرفی شوند چه شرایطی دارند.
🔺 چون مراجع همهشان که نسبت به همه فقها شناخت ندارند، هر مرجع نسبت به شاگردان خودش آن هم نه کامل بلکه به برخی ممکن است شناخت داشته باشند.
🔺 ضمن اینکه ممکن است از بعضی ویژگیهای اخلاقی آنها که از جمله مهمترین آنها عدالت و وثوق است، اطلاع نداشته باشد. بنابراین با چه سازوکاری باید مراجع، اینها را معرفی کنند.
🔺 علاوه بر اینکه قوانین نظام باید زیر نظر #ولی_فقیه باشد و او باید این کنترل را انجام دهد، اما این نظارت از دست فقیه حاکم خارج میشد و به دست مراجع سپرده میشد و سازوکار مناسبی هم برای نظارت نداشت.
🔺 اشکال دیگر این بود که تعداد فقها کمتر از تعداد حقوقدانان بود و در رأیگیری ممکن بود که اکثریت حقوقدانان به قانونی رأی دهند که در آن متخصص نبودند و اشکال شرعی نتوانند به آن بگیرند، این یکی از اشکالات اساسی بود که بعدا تعداد برابر شد.
🔺 سومین اشکال این بود که حقوقدانانی که باید از اساتید دانشگاه و قضات دیوان باشند را چه کسی باید معرفی کند تا مجلس انتخاب کند، در اینجا پیشنویس قانون اساسی ساکت بود که چگونه باید معرفی شوند، از میان چه کسانی و چه شرایطی باید داشته باشند، مسلمان باشند یا غیرمسلمان هم میتواند باشد، دقیق مشخص نشده بود.
🔺 بعداً تفکیک وظیفه شد و گفتند در اظهارنظر در عدم مغایرت با موازین شرعی فقها اظهارنظر کنند و در باب قانون اساسی همه ۱۲ نفر اظهارنظر کنند. در مجموع این اشکالات وارد بود. البته این اشکالات در آن مجموعه مشروح مذاکرات قانون اساسی آمده است.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4976
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 #کلیپ| پدافند هوایی در نگاه #شهیدلطفی_نیاسر از شهدای هوا فضای سپاه
#سپاه
#مقاومت
#جهاد
#شهادت
#پدافند_هوایی
#هوافضا
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
📸 #عکس_نوشته| قطع وابستگی به بیگانگان
💠 #شهید_نواب_صفوی (ره): اگر با کاشتن گندم بر پشت بام خانه می توانی رفع احتیاج از بیگانه کنی بهتر است به این کار اقدام کنی تا اینکه دست گدایی بسوی دشمن اسلام دراز کنی!
#اقتصاد_مقاومتی
#روحانیت_اصیل
#روحانیت_متعهد
#دشمن_شناسی
#مبارزه
#نبرد
#بصیرت
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
پایگاه جریانشناسی اسباط
🔰 جریانشناسی #دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علمیه_قم/ بخش 20 💠 پشتوانه #مالی دفتر تبلیغات 2️⃣ اموال مص
🔰 جریانشناسی #دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علمیه_قم/ بخش 21
💠 پشتوانه #مالی دفتر تبلیغات
2️⃣ اموال مصادرهای
🔺 ج- #بنیاد_مستضعفان 👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانشناسی #دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علمیه_قم/ بخش 21
💠 پشتوانه #مالی دفتر تبلیغات
2️⃣ اموال مصادرهای
🔺 ج- #بنیاد_مستضعفان
🔺 هنوز یازده ماه از نامه قبلی #عبائی_خراسانی (سرپرست دفتر تبلیغات) به حضرت امام جهت دریافت بخشی از اموال عوامل شاه نگذشته بود که وی در نامه بعدی که مورخ 22 دیماه 1365 نگارش یافت درخواست میکند این بار بخشی از اموال بنیاد مستضعفان، به دفتر تبلیغات سپرده شود تا بتوانند بخشی از مخارج دفتر را از این طریق تأمین کنند. حضرت امام نیز موافقت میکنند. متن هر دو نامه به این شرح است:
🔺 اجازه نامه
زمان: 30 دی 1365 / 19 جمادی الاول 1407
مکان: تهران، جماران
موضوع: تأمین بودجۀ دفتر تبلیغات اسلامی حوزۀ علمیۀ قم
مخاطب: عبایی خراسانی، محمد (مسئول دفتر تبلیغات اسلامی حوزۀ علمیۀ قم)
[آقای محمد عبایی خراسانی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزۀ علمیۀ قم، طی نامه ای به تاریخ 22 / 10 / 1365 به محضر امام خمینی با بیان اینکه:
«... دفتر تبلیغات اسلامی قم با توجه به مخارج بسیار سنگین که از نظر اعزام مبلغین به جبهه های جنگِ حق علیه باطل و پادگانها و ستادهای بسیج و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی و کارخانجات و غیره متحمل می شود و مضاف بر اینهمه، وظایف دیگری نیز در عهده دارد از قبیل: تحقیقات در علوم اسلامی و آموزش و انتشارات و فعالیتهای فرهنگی و هنری و غیره که همه موجب مخارج سنگین برای این مجموعه بوده و دفتر را در تنگنا قرار داده است...»، خواستار اجازۀ تأمین بخشی از نیازها از محل امکانات در اختیار بنیاد مستضعفان، با هماهنگی نخست وزیر، شده است، امام خمینی در پاسخ چنین نوشته اند:]
🔺 بسمه تعالی
موافقت می شود. ان شاءالله تعالی موفق باشید.
30 دی 65
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔰 جریانشناسی #موسسه_تنظیم_و_نشر_آثار_حضرت_امام(ره)/ بخش 16
💠 کاربرد آموزشی بیت حضرت امام در شهر قم
🔸 مسئولین موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام باید بیش از پیش به رسالت خود در امر نشر و گسترش آثار امام راحل در داخل و خارج از کشور وجه همت گمارند و از ظرفیت عظیم مرقد مطهر استفاده کنند و با طراحی روشهای نو، عاشقان خمینی را با آرمانها و دستاوردهای انقلاب اسلامی آشناتر ساخته و به ارائه الگوی #جامعه_اسلامی موفق برای جهانیان تلاش نمایند.
🔸 #آستان_مقدس_امام_خمینی (ره) سرمایه بزرگ معنوی برای انقلاب اسلامی است و میتواند بازتابدهنده آرمانهای امام راحل و نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده و حلقه وصل مسلمانان مظلوم در سراسر جهان باشد.
🔸 با توجه به تجمیع برخی مراکز دیگر موسسه در اطراف حرم مطهر از جمله #پژوهشکده_امام_خمینی (ره) و #انقلاب_اسلامی، #حوزه_علمیه، کتابخانه، موزه و… امید میرود این نهاد با بکارگیری مدیریت انقلابی و #جهادی و بصیر و در خط ولایت بتواند حق امام و انقلاب اسلامی را ادا نماید.
🔸 از دیگر اماکنی که به موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) ملحق شده میتوان #حسینیه_جماران و منزل اجارهای امام راحل در جماران، منزل شخصی حضرت امام در شهر مقدس قم و منزل پدری ایشان در شهر #خمین را نام برد.
🔸 اخیرا منزل حضرت امام در #نجف_اشرف نیز به آنها افزوده شده است. همچنین شعبه موسسه در اصفهان نیز در سالیان گذشته افتتاح شده و هم اکنون به فعالیتهای خود ادامه میدهد.
🔸 شایان ذکر است که هر یک از این مراکز در زمینهای خاص نمود پیدا کرده مثلا بیت حضرت امام در قم بیشتر کاربرد آموزشی و فرهنگی دارد و در طول روز پذیرای بازدیدکنندگان است و برخی دروس حوزوی نیز در این مکان برگزار میگردد. البته شعبه موسسه در قم هم دارای کتابخانه و بخشهای مختلف آموزشی و پژوهشی است که در آینده به آن خواهیم پرداخت.
ادامه دارد …
✍️ پژوهشگر اسباط
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4911
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔰 #حوزه_سکولار/ بخش 6
📝 #یادداشت| دلایل لزوم سیاسی بودن حوزه و روحانیت
🔺 دلایل لزوم سیاسی بودن حوزه و روحانیت چیست و چه ضرورتی بر این امر مترتب است. طبق آنچه میتوان از دیدگاه مقام معظم رهبری در این مورد بیان کرد، ۶ علت مهم است که ذیلا به آن میپردازیم:
1️⃣ وابستگی این نظام به #روحانیت
🔺 یکی از مهمترین دلایل لزوم سیاسی بودن حوزههای علمیه، وابستگی نظام جمهوری اسلامی به روحانیت و علمای دین است. بر همین اساس لازم است تا روحانیان نسبت به مسائل سیاسی آگاهی کامل داشته باشند:
🔸 «نظام جمهوری اسلامی به طبیعت خود، نظامی وابسته به علمای دین است؛ و علمای دین، هم از این حیث که در پدید آوردن این نظام سهم وافر را داشتهاند و هم از این جهت که مردم درباره نظام به آنها مراجعه میکنند و هم از این جهت که خود از جهات مختلف و در مشاغل مختلف، در نظام مسؤولند …
🔸 باید از وضعیت و موجودیت نظام، آن چنان که هست، مطلع باشند؛ نقایص را بشناسند و پیشرفتها را بدانند؛ آن جا که کمک لازم است، آن را تشخیص بدهند؛ آن جا که دشمن به آن توجه پیدا کرده و هدف گرفته است، آن را شناسایی کنند تا بتوانند نقش صحیح خود را در تداوم این نظام ایفا کنند. حوزه علمیه و علمای دین و جوامع دینی و روحانی نمیتوانند از وضع نظام بی خبر باشند و بیخبر بمانند و این بیخبری را تحمل کنند.»
2️⃣ نیاز نظام به روحانیت
🔺 همانگونه که این نظام وابسته به روحانیت است، به این نهاد نیز نیاز دارد. به اعتقاد مقام معظم رهبری: «علت فعّالیت حوزههای علمیّه……. نیاز حکومت اسلامی است که در طول تاریخ بعد از حکومت امیرالمؤمنین و امام مجتبی علیهم الصّلاة والسلام، دیگر حکومتی با این خصوصیّات، متکّی بر احکام و مقرّرات دینی تا امروز تشکیل نشده است.
🔸 این اوّلین بار است که حکومتی بر اساس قرآن تشکیل میشود و جامعهای اسلامی -با همه مشکلات و زحماتی که این کار داشته و دارد- به وجود آمده است. این نظام و حکومت الهی، برای عمل، اوّلاً به معارف و مقرّرات اسلامی احتیاج دارد. ثانیاً در برخی از جاها به اشخاصی برای اداره بعضی از امور این نظام نیاز است که بایستی این دو نیاز را حوزهها تأمین کنند.»
✍️ حجت الاسلام علی اکبر عالمیان
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4919
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔰 #جریان_مخالف_دخالت_دین_در_سیاست/ بخش 13
📝 #یادداشت|تاکتیک تبلیغاتی جریان اصلاحات
🔸 آقای خاتمی در این دوره با عنوان «دکتر خاتمی» از سوی #مجمع_روحانیون_مبارز برای کاندیداتوری مطرح شد. در این میان آنچه تعجب همگان را برانگیخت، حمایت حزب کارگزاران سازندگی از کاندیداتوری آقای خاتمی بود.
🔸 حمایتی که پیوند دو جریان «#چپ_مدرن» و «#راست_سنتی» را نشان میداد و #هاشمی را رسما از تیم روحانیت مبارز جدا میساخت.
🔸 البته این روند با یک تاکتیک تبلیغاتی هوشمندانه نیز همراه بود زیرا با وجود اینکه #کارگزاران_سازندگی به طور رسمی و آشکار از کاندیداتوری آقای خاتمی حمایت کرده بود و شخص آقای هاشمی نیز طبعا ریاست جمهوری آقای خاتمی را «روند تکاملی» دولت خود میدانست، اما جریان چپ ترجیح داد به نقد عملکرد دولت آقای هاشمی رفسنجانی بپردازد و انتقاد از ایشان را به عنوان رئیس جمهور جریان راست، در محور مبارزات انتخاباتی خود قرار دهد.
🔸 در چنین فضایی، جریان چپ یک هدف اساسی دیگر را نیز دنبال میکرد و آن، کشاندن عقبه تئوریک حلقههای «#کیان»، «#آئین» و «#سلام» به عرصه جامعه و سیاست بود.
🔸 اندیشههای این جریان به واسطه سخنرانیهایی که آقای خاتمی و حامیانش در مناطق و شهرهای مختلف کشور انجام میدادند به سرعت در قالب برنامههای انتخاباتی رواج مییافت.
🔸 محور این مباحث غالبا تبیین ادبیات اندیشه #سکولاریسم و پیاده نمودن آن اصول در جامعه ایران بود. از این رو در این سخنرانیهای تبلیغاتی مباحثی همچون«#جامعه_مدنی»، «جایگاه #ولایت_فقیه»، «توسعه سیاسی»، «#آزادی» و … مطرح گردید و آقای خاتمی گاهی آشکار و گاهی با ادبیاتی محتاطانه و در لفافه، به باز تعریف جایگاه «ولی فقیه» و لوازم «توسعه سیاسی» در ایران میپرداخت.
ادامه دارد ...
✍️ حجت الاسلام محمد ملکزاده
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2207
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔰 #انقلاب_و_روشنفکران/ بخش 5
💠 روشنفکران در آستانه انقلاب اسلامی
🔺 سال ۱۳۵۷ به دلیل ویژگیهای خاص خود، از سالهای دیگر این دوره متمایز میشود. در این سال روشنفکران وابسته ایرانی با اشاره و هدایت کانونهای قدرت وابسته به محافل #استکباری به تحرکات هدفداری دست زدند و به صورتی فعالتر از سالیان پیش به عرصه اجتماع و رودررویی با مردم آمدند.
🔺 این سال مقارن با ایامی بود که مبارزات و تلاشهای آزادیخواهانه ملت ایران هر لحظه شتاب بیشتری میگرفت و مردم مسلمان ایران به رهبری حضرت امام خمینی (ره)، در حال برانداختن بنیاد جور و ستم «#طاغوت» بودند و قدرتهای استکباری شرق و غرب تلاش و تکاپوی وسیعی را برای به انحراف کشاندن انقلاب و حذف پسوند «اسلامی» آن آغاز کرده بودند.
🔺 «روشنفکران» و کارگزاران فرهنگی و #مطبوعاتی وابسته، اصلیترین تکیهگاه و مهمترین یار و یاور این قدرتها به شمار میآمدند که هر یک به فراخور میزان وابستگی و در حد توان و مقدورات خود به تلاشهای سازمان یافتهای روی آورده بودند و میکوشیدند تا با طرح مباحث انحرافی و عمده کردن اخبار و تیترهای «جهتدار» و گفتگو با چهرههای به اصطلاح ملی و غیرمذهبی، به #تحریف حرکت انقلاب بپردازند و از نفوذ رهبران اسلامی انقلاب جلوگیری کرده و افراد و جریانهای مورد نظر غرب و دلخواه جریان جهانی #سلطه را تقویت نمایند.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4939
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
💠 علما و روحانیون در برابر #رژیم_پهلوی/ بخش 4
🔰 مجلس قوی از منظر شهید مدرس میتواند امور کشور را سامان دهد
🔹 از دید تیز بین مدرس به رغم هیاهوی گسترده برخی از حامیان رضاخان و #منورالفکران در قبال فرهنگ ملی و بومی مردم ایران، هدف از تغییر #قاجار به #پهلوی امری ساده نبود.
🔹 هدف آن بود که حیات ملی ایران دستخوش تغییرات اساسی گردد که با وجود رژیم قاجار این امکان وجود نداشت یا بسیار مشکل بود. چرا که با وجود تمامی ضعفها و سستیهای که پادشاهان قاجار داشتند و خرابیهایی که از ناحيه آنان بر کشور ایران وارد گردید، روحانیت از اعتبار لازم برخوردار بود، و در ثانی مجلس نقش تعیین کنندهای داشت، ولی با تغییر رژیم مسلما این دو ابزار مهم مواجه با آسیب جدی میشدند.
🔹 لذا انگیزه مدرس از حمایت قاجاریه همانگونه که خود گفته، از روی میل شخصی نبود بلکه انگیزههای سیاسی و آیندهنگری، او را وا میداشت که به وسیله #احمدشاه دفع افسد به فاسد کند، بلکه مملکت را از شر #رضاخان نجات دهد.
🔹 بنابر اعتقاد مدرس استقلال #اقتصادی ایران با تغییر رژیم از بین میرفت. در اینجا این سؤال مطرح میشود که آیا در زمان قاجار این استقلال وجود داشت؟
🔹 مسلما با سیاستهای غلط اقتصادی قاجارها، استقلال اقتصادی ایران بشدت در معرض تهدید قرار گرفته بود، ولی امید مدرس و امثال او آن بود که از طریق حکومت #مشروطه و مبارزات پارلمانی که نظارت بر مصوبات را برعهده پنج تن از علمای طراز اول میگذاشت، از ادامه روند غلط سابق جلوگیری کنند.
🔹 این امر در صورتی امکانپذیر بود که حکومتی تابع مجلس و مجلسی برخاسته از مردم، زمام امور را به دست گیرد، نه به شیوه رضاخان که نظامیان در مجلس و دولت سلطه یافته و با ایجاد اختناق و رعب و وحشت، امیال خطرناك برخی از منورالفکران غربزده را فراهم آورد.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4925
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892