eitaa logo
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
716 دنبال‌کننده
594 عکس
30 ویدیو
3 فایل
"اسباط"، پایگاه تخصصی جریان‌شناسی حوزه و روحانیت، وابسته به موسسه مطالعات راهبردی بعثت 💻 asbaat.ir 🔸 eitaa.com/asbaat_ir 📷 www.instagram.com/asbaat_ir 💠 @Asbaatadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 از دیدگاه (ره) 🔺 امام به مشروطیت توجه ویژه‌ای داشت. ایشان درباره علل نهضت مشروطه معتقد بود که «جنبش مشروطه بر ضد بوده، گرچه اصل رژیم را قبول داشتند، اما می‌خواستند عدالت ایجاد نمایند». بر این اساس، به باور امام خمینی نهضت مشروطیت، یک نهضت عدالت خواهانه بوده است. 🔺 ایشان درباره نقش علما عقیده داشت: «علمای اسلام در صدر مشروطیت در مقابل استبداد سیاه ایستادند و برای ملت آزادی گرفتند، قوانين جعل کردند، قوانینی که به نفع ملت است به نفع کشور است به نفع اسلام است». 🔺 سخنی از امام درباره مشروطه نقل شده که در قالب پرسش و پاسخ است. در تاریخ ۱۹/ ۸ / ۵۷ ، خبرنگاری از ایشان سؤال می کند: «حضرت آيت الله! لطفا در باره آن قسمت از قانون اساسی ۱۹۰۶ م که طبق نظرتان باید تغییر کند و جمهوری اسلامی به وجود آید، توضیحاتی بفرمایید؟» 🔺 امام در پاسخ می گوید: قانون اساسی دو مرحله داشته است: 1️⃣ مرحله پیش از کودتای رضاخان: در آنوقت طوری بوده است که ایرانی‌ها و مسلمین نمی‌توانستند طرح حکومت اسلامی را بدهند. از این جهت، برای تقلیل ظلم و استبدادهای و پیش از قاجار بر این شدند که قوانینی وضع شود و سلطنت به صورت سلطنت مشروطه درآید. 🔸 در عین حال در قوانین پیش بینی این مسائل شده است. تمام مسائلی را که الان ما مطرح می‌کنیم، می‌توانیم به متمم قانون اساسی استناد کنیم. این یک مرحله است از قانون اساسی؛ 2️⃣ مرحله‌ای بود که پس از کودتای رضاشاه انجام گرفت و به قانون اساسی اضافه شد. در آن وقت رضاشاه کودتا کرد و به دنبال او قضایایی واقع شد و بالأخره به این منتهی گردید که رضاشاه با قدرت سرنیزه و قلدری، قانون اساسی را تغییر دهد و یک مجلس مؤسسان با زور و قلدری تأسیس کرد و ملت به هیچ وجه با او موافق نبود. 🔸 در مجلسی که ملت هیچ گونه دخالتی در آن نداشت، موادی از قانون اساسی را تغییر داد، سلطنت قاجار را منقرض و سلطنت را تصویب نمود، بنابراین قانون اساسی در مرحله اول با حفظ متمم آن، برای همین مسائلی که ما مطرح کرده‌ایم می‌تواند مستند ما باشد. 🔸 در مرحله دوم، مسئله سلطنت رضاشاه و سلسله پهلوی اصلا قانونیت نداشته و این سلسله برخلاف قانون اساسی بر این مملکت تحمیل شده است. رضاشاه را انگلیسی‌ها بر ما تحمیل کردند و بعد هم متفقین به ایران آمدند و محمدرضاشاه را تحمیل نمودند. 🔸 سؤال خبرنگار با زیرکی خاصی طرح شده بود. وی با این سؤال، اولا، می‌خواست ببیند که آیا امام خمینی نظریه مشروطه یا قانون اساسی را قبول دارد یا نه؟ و ثانيا، در صورت پذیرش قانون اساسی، آیا قانون اساسی مشروطه را می‌پذیرد یا نه؟ وی با مفروض گرفتن همه اینها، این پرسش را مطرح می‌کند که آن قسمت‌هایی از قانون اساسی مشروطه که باید تغییر کند، کدام است؟ 🔸 در واقع، با این سؤال، جواب سؤالات قبلی داده شده است، ولی این خبرنگار از پاسخ امام چیزی به دست نمی‌آورد، چون امام قضاوت خاصی دارد. به اعتقاد ایشان، قانون اساسی تغییر کرده است از این رو نمی‌توان قانون دست کاری شده را پذیرفت. ایشان با اشاره به قانون اساسی قبل، از متممی که به علما اجازه می‌داد تا نظارت کنند که چیزی برخلاف اسلام تصویب نشود، سخن به میان می‌آورد. 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4065 🆔 @asbaat_ir
🚩 نگاهی گذرا به #حوزه_علمیه_اصفهان/ بخش نهم 💠 جریان‌ها و ویژگی‌های #مکتب_فلسفی_اصفهان/ قسمت چهارم 🔰 جریان‌های فلسفی اصفهان در دوران #صفویه 4️⃣ مدرسه فلسفی ملاصدرای شیرازی (#حکمت_متعالیه): 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🚩 نگاهی گذرا به / بخش نهم 💠 جریان‌ها و ویژگی‌های / قسمت چهارم 🔰 جریان‌های فلسفی اصفهان در دوران 4️⃣ مدرسه فلسفی ملاصدرای شیرازی (): 🔹 مکتب فلسفی ملاصدرا در ابتدا با استقبال روبرو نشد و تقریبا دو نسل پس از خود ملاصدرا گسترش یافت و از آن زمان تاکنون رونق دارد. 🔹 با مطالعه آثار فیلسوفان اسلامی قرون یازدهم و دوازدهم هجری و شرایط فرهنگی و اجتماعی حاکم بر آن زمان معلوم می­‌شود که پس از فوت ملاصدرا سالیان متمادی در حوزه­‌های فلسفی هنوز افكار رواج داشته و توجهی به افکار ملاصدرا نمی‌شده است. 🔹 توجه به آثار ابن ­سینا و نقد و تعرض به برخی آرای ملاصدرا در نوشته‌های خوانساری، میرفندرسکی و ملارجبعلی تبریزی دیده می­‌شود. 🔹 هرچند معلوم نیست که از چه زمانی افکار ملاصدرا به گونه رسمی در حوزه اصفهان مطرح شد و کتب و متون صدرا مانند محل توجه مدرسان حکمت قرار گرفت، اما شکی در این نیست که بیش از یک قرن از وفات ملاصدرا گذشت تا این تفکر بتواند سایر مشارب فلسفی را در حوزه­‌های علميه تحت الشعاع خود قرار دهد. 🔹 بر آن است که ملااسماعیل خواجویی و میرزا محمدتقی الماسی نخستین افرادی بودند که به تبیین نظرات ملاصدرا دست زدند. 🔹 پس از آنها نیز آقا محمد با شاگردی نزد این افراد رسما به تدریس کتب ملاصدرا اشتغال ورزید و در نهایت آن را ترویج نمود. 🔹با این حال وی هیچ مدرکی برای این نظر ارائه نمی­‌دهد. آنچه تاکنون از الماسی می­‌شناسیم، کتاب بهجة­الاولياء و رسائلی در موضوعات فقهی و دیوان اشعار است. 🔹 وی همچنین استاد آقا محمد بیدآبادی در علوم نقلی بوده و در زهد و اعراض از دنیا ممتاز بوده است. با این حال شاهدی بر توجه وی به آثار صدرا در آثارش دیده نمی­‌شود. 🔹 از ملا اسماعيل خواجویی نیز آثار بسیاری در دست است. وی مدرس نام­‌آور شفای ابن­ سینا نیز بوده، ولی توجهی به آثار ملاصدرا نداشته است و همچنین در آثار خود نیز هیچ­گاه از او یاد نکرده و بلکه در موارد مختلف نظراتی بر­خلاف دیدگاه ملاصدرا ارائه می­‌کند. 🔹 با این حال تردیدی نیست که همان­طور که مرحوم همایی نیز گفته­‌اند، آقا محمد بیدآبادی به آثار ملاصدرا توجه خاصی نشان داد و بر اسفار حواشی نوشت و نظر شاگردان خود را به آثار ملاصدرا جلب نمود و در نهایت بزرگ­ترین وارث بیدآبادی در حکمت، یعنی ملاعلی نوری با بیش از نیم قرن تدریس رسما افکار ملاصدرا را در حوزه اصفهان ترویج داد. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3974 🆔 @asbaat_ir
📌 7️⃣ پاسخِ پرسش هشتم اسباط/ بخش پایانی ◀️ ادامه پاسخ مخاطبان گرامی اسباط به پرسش هشتم: 6️⃣ تقدم «امر به معروف» بر «نهی از منکر»، نشان‌ می‌دهد تا معروف در جامعه خود را نشان ندهد، نهی از منکر هم خیلی در جامعه اثرگذار نیست. البته نباید پای شیطان به میان بیاید و همین «نهی از منکرهای» مومنان هم تعطیل شود، امر به معروف باید از خود شروع شود، دعوت امام و رهبری و سایر مراجع عظام از طلبه‌ها برای حفظ ذی طلبگی، ساده‎زیستی و... امر به معروف است. اگر «معروف» حوزه و حوزویان خودش را نشان داد، نهی از منکر هم ساده و تاثیرگذار می‌شود. 7️⃣ من می‌خواهم به گونه دیگری به پرسش شما پاسخ دهم، کسی نمی‌گوید افرادی که خود را در جایگاه مرجعیت می‌دانند، نظرات فقهی خود را منسجم و تدوین نکنند ولی معروف این است که برخی حرمت بزرگان را نگه دارند و خود را مرجع اعلام نکنند به خصوص آن دسته‌ای که خود را ادامه دهنده راه سنت‌های حوزوی می‌دانند. 8️⃣ خداوند حفظ کند حضرت آیت الله جوادی آملی حفظه الله را که به تیم مذاکره کننده برجام، توصیه و امر به معروفی ماندگار کرد و فرمود: وقتی با آمریکایی‌ها دست می‌دهید، انگشتانتان را بشمارید که کم نشوند و در واکنش با واسطه‌گرهایی که به دنبال برقراری ارتباط با آمریکایی‌ها برآمدند، آنها را « » نامید. 9️⃣ امر به معروف و نهی از منکر بعضی از مسوولین بی‌فایده است، بعضی فقط برای به قم و دیدار مراجع می‌آیند. 🔟 بنده اگر به جای بزرگان حوزه بودم هنگامی که بعضی مسوولان نزد من می‌آمدند به آنها می‌گفتم بزرگترین معروف این است که بدهند و جای خود را به آدم بدهند، باور کنید ماندن برخی از مسوولان در برخی مسوولیت‌ها، بزرگترین است که انجام می‌دهند. 1️⃣1️⃣ امروز نماد و نشانه «معروف»، «ولی فقیه» است. اگر امام خمینی و امام خامنه‌ای نشان معروف نبودند، این همه معروف‌های دیگر در ایران و جهان اسلام و دنیا رشد نمی‌کرد و منکر و طرفداران منکرات در برابر آنان نمی‌ایستادند. اینکه مخالفان و معاندان ولی فقیه و در راس آنها آمریکا و اسرائیل را لعنت می‌کنیم در واقع لعنت به منکرات است. 🆔 @asbaat_ir
🔰 مروری بر دیدگاه مرحوم #نائینی در کتاب #تنبيه_الامه و #تنزيه_المله/ بخش چهارم 💠 جواب شبهات مشروطیت 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 مروری بر دیدگاه مرحوم در کتاب و / بخش چهارم 💠 جواب شبهات مشروطیت 🔺 آيت الله نائینی در جواب شبهاتی درباره و تدوین که در آنها ادعا شده بود قانون اساسی بدین شکل مشروعیت ندارد، می­‌گوید: تنظیم و تصویب مقررات به قصد تنظیم امور – و نه تشریع – اشکال ندارد. 🔺 او همچنین درباره دلیل التزام شرعی به قانون اساسی معتقد است که با عناوین ثانوی و یا از طریق مقدمه واجب، التزام واجب می­‌گردد. 🔺 ایشان درباره این ایراد که انتخابات هیئت نظّار، دخالت در کار امام معصوم است، اظهار می­‌کند: قرار دادن و انتخاب هیئت نظّار، برای ایجاد مانع در برابر قدرت مطلق و حکومت غیر معصوم است و اشکالی ندارد، زیرا این هیئت، مانعی برای حکومت غیر معصوم است. 🔺 نائینی در این باره که دخالت در سیاست از است، نه از امور عمومی تا به رأی عموم گذاشته شود، می‌گوید: اولا نواب عام می­‌توانند به حکومت یا به رأی دادن مردم اذن بدهند که دیگر غیر شرعی نیست؛ ثانيا، این امور نوعيه از وظایف عمومی و اموری است که همه مردم باید در آن مشارکت نمایند. 🔺 وی همچنین درباره اینکه: ۱. انتخاب وکلا با وکالت شرعی تطبیق ندارد، چون در وکالت شرعی، موکل هر وقت که بخواهد می­‌تواند وکیل را عزل کند، اما در اینجا (مجلس) وکیل منتخب تا دو سال در سمت خود باقی می­‌ماند؛ ۲. وکیل عقیده خودش را دخالت می­‌دهد و کاری به آرای موکلان ندارد، می­‌گوید: 🔸 «این انتخاب از جنبه دخالت در اموال می­‌تواند وكالت شرعیه باشد، اما از جنبه­‌های دیگر صحت و مشروعیت وکالت ثابت گشته و لازم نیست مشمول باب گردد.» 🔺 او در پایان درباره ملاک رأی اکثریت و اینکه آیا مشروعیت ندارد، معتقد است: اول آنکه بر اساس آیات قرآن، دولتی که بر اساس تشکیل شده، مشروع است و اشکالی ندارد؛ 🔸 دوم آنکه در موارد اختلافی، طبق سیره پیامبر اکرم و حضرت امیر ، راه منحصر به فرد، پیروی از اکثریت است. وی در ادامه، شواهد تاریخی این سیره را توضیح می‌­دهد. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3887 🆔 @asbaat_ir
📌 9️⃣ پرسش نهم: 🔹با توجه به اجتماع میلیونی مسلمانان در و نقش تعیین کننده این حرکت بزرگ معنوی و سیاسی در شکل‌گیری و ، وظیفه و آن درباره این حادثه عظیم چیست؟ و چگونه می‌توانند از ظرفیت ایجاد شده در این اجتماع گسترده، جهت هم‌گرایی بیشتر مسلمانان و شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی بهره‌برداری نمایند؟ ✍️ منتظر پاسخ‌های و شما هستیم. 🔖 لطفا پاسخ‌های خود را به آیدی @Asbaatadmin ارسال كنيد. 🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت / بخش سوم 🔰 شیخ علی تهرانی بعد از انقلاب 🔺 بلافاصله پس از پیروزی ، ریاست دادگاه انقلاب مشهد و مدتی هم ریاست دادگاه انقلاب اهواز به شیخ علی تهرانی سپرده شد و وی به محاکمه بازماندگان حکومت مشغول شد. 🔺 در سال ۱۳۵۸ از سوی مشهد، داوطلب مجلس خبرگان قانون اساسی شد که به عنوان نفر هفتم از خراسان انتخاب و به خبرگان راه یافت. 🔺 به دلیل آن که وی آثاری در اقتصاد اسلامی نوشته بود، در مجلس خبرگان در کمیسیون مالی و اقتصادی حضور داشت. 🔺 وی در دی ماه ۱۳۵۸ طی نامه‌ای به (ره) در خصوص افغانی بودن  یکی از کاندیداهای اولین دوره ریاست جمهوری، شدیدا اعتراض نمود. 🔺 نامه شیخ علی تهرانی در روزنامه های ۳۰ دی ماه سال ۱۳۵۸ منتشر شد. این نامه بلافاصله با واکنش آیت الله و بزرگانی که به آنها توهین شده بود، مواجه شد. 🔺 نامه شیخ علی تهرانی خطاب به امام خمینی (ره) که حاوی اتهاماتی علیه سران حزب جمهوری اسلامی و نیز اظهار ناراحتی شدید از انتصاب به سمت امامت جمعه تهران بود، در تمامی روزنامه‌های آن روز منتشر شد. 🔺 وی در این نام نوشته بود: «توده وسیعی از مردم معتقدند که زیر پوشش جلال الدین فارسی سه نفر آقایان بهشتی، رفسنجانی و خامنه‌ای می‌خواهند کارهای اجرایی را به دست گیرند و قهرا در انتخابات مجلس شورای ملی برنده شوند. 🔺 ملت از امام امت توقع دارد برای این خیانت و حفظ افکار عمومی، وزیر کشور و بعضی از مجریان در این امر از مقام خود ساقط شوند و نیز خوب است از اعضا شورای بخواهند پرونده دو نفر از اینها را که با امیر انتظام شریک­اند ارائه دهند تا نگویند یکی از بدکاران را زندان و بقیه را امیر نموده‌­اند.» 🔺 در بخش دیگری از نامه تهرانی به بنیانگذار جمهوری اسلامی آمده است:  «امام امت! فردی را امام جمعه تهران کرده‌اید، برای دوستان … [به علت توهین و تهمت درج نشد]  نه معلومات در خور ذکری دارد و نه سابقه تقوایی مستحکم!  با وجود علما و فضلای بسیاری در تهران که مسلم از این کار ناراحت می شوند. 🔺 صلاح است تجدید نظر نمایید و با افراد بی‌نظر مشورت نمایید؛ نه با افراد جاه طلب و دست‌ اندرکار. 🔺 خدا می‌داند با آنکه جز کار علمی برای هیچ کار دیگری مهیا نیستم و ذره ای دل بستگی به دنیا و اهلش ندارم در این مرحله وظیفه شرعی خود می‌دانم  با نادرستی که به فاجعه ختم می‌شود و تاریخ انقلاب اسلامی را لکه‌دار می‌کند توسط نوشتن و عریضه به مجتمع اسلامی، مبارزه نمایم.» ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4083 🆔 @asbaat_ir
🔰 توطئه انگلیس برای انحراف #مشروطه 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 توطئه انگلیس برای انحراف ♦️ علت انحراف نهضت مشروطه را توطئه می‌داند: «توطئه‌ای که دولت استعماری انگلیس در آغاز مشروطه کرد، به دو منظور بود: یکی، که در آن موقع فاش شد، این بود که نفوذ روسیه تزاری را در ایران از بین ببرند و دیگری همین که با آوردن قوانين غربی، احکام اسلام را از میدان عمل و اجرا خارج کنند …. 🔸 شما وقتی که تاریخ مشروطیت را بخوانید، می‌بینید که در مشروطه بعد از اینکه ابتدا پیش رفت، دست‌هایی آمد و تمام مردم ایران را به دو طبقه تقسیم‌بندی کرد. نه ایران تنها، از روحانیون بزرگ یک دسته طرفدار مشروطیت و یک دسته دشمن مشروطه؛ 🔸 علمای خود ایران یک دسته طرفدار مشروطه، یک دسته مخالف مشروطه؛ اهل منبر، یک دسته بر ضد مشروطه صحبت می‌کردند، یک دسته بر ضد در هر خانه‌ای دوتا برادر اگر بودند مثلا، در بسیاری جاها این مشروطه‌ای بود، آن مستبد، و این یک نقشه‌ای بود که نقشه هم تأثیر کرد و نگذاشت مشروطه به آن طوری که علما[ی] بزرگ طرحش را ریخته بودند عملی بشود. 🔸 و به آنجا رساندند که آنهایی که مشروطه خواه بودند، به دست یک عده کوبیده شدند تا آنجا که مثل مرحوم حاج در ایران برای خاطر اینکه می‌گفت باید «مشروطه مشروعه» باشد و آن مشروطه‌ای که از غرب و شرق به ما برسد قبول نداریم، در همین تهران به دار زدند و مردم هم پای او رقصیدند یا کف زدند. در مشروطه، در عین حالی که ابتدایش نبود این مسائل.» ♦️ ایشان در جای دیگر می‌فرماید: «در مشروطه این طور نبود، در مشروطه هر دو طرف قوی بودند. نجف بعضی علمای درجه اول مخالف بودند، بعضی علمای درجه اول موافق بودند. 🔸 در ایران هم بین علما همین جور اختلافات را ایجاد کردند و این، این طور نبود که خود به خود ایجاد شد؛ ایجاد کردند در بین آنها … که در یک شهر یک دسته اهل منبر مشروطه بودند و یک دسته اهل منبر مستبد بودند و در خانه‌ها همین مسائل بود و در بازار همین مسائل بود. 🔸 ما باید از این تاریخ عبرت بگیریم که مبادا یک وقتی در بین شما آقایان روحانیون بیفتد اشخاصی یا در بین مردم وسوسه کنند و خدای نخواسته آن امری که در مشروطه اتفاق افتاد، در ایران اتفاق بیفتد … . 🔸 ممکن است اشخاص هوشمند تنبّه ندهند و بیدار نشوند، این انتخابات موجب این بشود که دو دستگی‌های زیادی ایجاد بشود و این همان مسئله مشروطه است.» 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4065 🆔 @asbaat_ir
📌 7️⃣ پاسخِ پرسش هفتم اسباط ◀️ ادامه پاسخ مخاطبان گرامی اسباط به پرسش هفتم: 🔺 نکاتی پیرامون مباحث اخیر در زمینه ی لباس روحانیت و نظرات جناب اکبرنژاد: 1⃣ تمسخر و حتی دشمنی و یا خوشامد دیگران به هیچ وجه ملاک تشخیص خوب یا بد بودن لباس یا هرچیز دیگر نیست. 2⃣ احترام و احساس ملجا و مرجع بودن لباس روحانیت در میان مردم بسیار بیشتر از تمسخر و احساس دوری است. 3⃣ اگرچه لباس روحانیت در ابتدا لباس دین نبوده ولی با تایید و تکریم آن از سوی بزرگان دین، نوعی علقه میان اسلام و این لباس ایجاد شده است. 4⃣ اگر عبا و عمامه را صرفا لباس وقار عرب بدانیم و برای هرقومی لباس همان قوم را ترجیح دهیم باید در مورد زمان،مکان، و زبان نیز همین رابگوییم؛ یعنی تاریخ هجری را تاریخ بین الملل اسلامی ندانیم، اماکن مقدس همچون مشعر و منا و کعبه و... را صرفا اماکن مقدس عرب بدانیم و برای هرقومی اماکن مربوط به خودشان را برجسته کنیم، و زبان عربی را هم زبان دین ندانیم و هرقومی مثلا به زبان خود،نماز و قرآن بخوانند. در حالی که اسلام بر تاریخ و زبان و مکان مشترک و نیز لباس مشترک تاکید دارد. 5⃣ عبا و عمامه صرفا لباس عرب نبوده بلکه بر اساس روایات، جنبه های ماورایی هم دارد مانند آنکه ملائکه عمامه دارند(درحالی که ملائکه عرب نیستند)، و یا ثواب نمازخواندن با عبا که نشان می دهد این لباس ها فقط جعل و اختراع یک قوم نیست. 6⃣ این لباسها به قشر خاصی منحصر نیست، چنانچه بسیاری از عرب عبا می اندازند و قشرمتدین برای نماز و... عبا می اندازد ونه تنها از سوی روحانیت منع نمی شوند که تشویق هم می شوند، اقوام کرد و بلوچ و ترکمن و... از عمامه استفاده می کنند و... ، اما ترکیب عبا قبا و عمامه، در این زمان به قشر روحانیت تعین یافته، و چون این قشر مرجع دینی مردم هستند باید برای جلوگیری از سوء استفاده ها ضوابطی را رعایت نمود. 7⃣ لباس های رایج در اکثر بلاد، لباس هایی الهام گرفته از فرهنگ غربی و فرهنگ دشمنان دین است و نمی توان پوشیدن آن را برای رجال دین تجویز نمود. تکلم به لسان قوم همراهی با یک امر تکوینی و غیراختیاری مردم(یعنی لسان)است و این امر با تبعیت از فرهنگ خودساخته ی آنان مانند امر لباس، متفاوت است، و در این عرصه ها رجال دینی باید فرهنگ ساز باشند نه تابع فرهنگ موجود. 8⃣ روحانیون هیچگاه ملزم به پوشیدن این لباس ها در تمام شرائط نیست، چنانچه در جبهه ها، عرصه های امدادرسانی و زندگی روز مره ی آنان مشاهده می شود. اما الزام طلاب به استفاده از لباس های دیگری غیر از لباس روحانیت، علاوه براینکه هیچ ترجیحی ندارد و چه بسا مرجوح است، باعث تحمیل هزینه های اقتصادی بر طلاب(برای تامین لباس های متنوع) می باشد. 🔺 البته مناسب است حوزه تسهیلی ایجاد کند که هر کسی روزی بخاطر شرایط یا ... ملبس شده و اکنون پشیمان شده، با حفظ آبرو این لباس را کنار بگذارد و تنها کسانی که از روی علاقه این لباس را می پوشند (که تعداد بسیار زیادی هستند)با آن بمانند. از سوی دیگر، به کسانی که صرفا برای امثال مدرک سطح۳و۴ ملبس می شوند، پیشنهاد می شود برای اخذ مدرک،با سطح۲حوزه از طریق دانشگاه برای اخذ ارشد و دکتری اقدام نمایند که بسیار آسانتر از راه حوزوی است. 🆔 @asbaat_ir
✅ نگاهی تحلیلی به زندگی #سیاسی_مبارزاتی_امام_حسن (ع)/ بخش سوم 🔰 اوج قدرت جریان مخالف اسلام در دوران امام حسن(ع) 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
✅ نگاهی تحلیلی به زندگی (ع)/ بخش سوم 🔰 اوج قدرت جریان مخالف اسلام در دوران امام حسن (ع) 🔺 این جریان، در زمان امام حسن مجتبی‌ (علیه‌الصّلاةوالسّلام) به اوج قدرت خودش رسید و همان جریانی بود که به شکل معاویةبن‌ابی‌سفیان، در مقابل امام حسن مجتبی‌(ع) ظاهر شد. 🔺 این جریان، معارضه را شروع کرد؛ راه را بر – یعنی اسلام به شکل حکومت – برید و قطع کرد و مشکلاتی فراهم نمود؛ تا آن‌جایی که عملاً مانع از پیشروی آن جریان حکومت اسلامی شد. 🔺 در باب صلح امام حسن(علیه‌السّلام)، این مسأله را بارها گفته‌ایم و در کتاب‌ها نوشته‌اند که هر کس – حتّی خود امیرالمؤمنین(ع) – هم اگر به جای امام حسن مجتبی‌(ع) بود و در آن شرایط قرار می‌گرفت، ممکن نبود کاری بکند، غیر از آن کاری که امام حسن کرد. 🔺 هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که امام حسن، فلان گوشه‌ی کارش سؤال‌برانگیز است. نه، کار آن بزرگوار، صددرصد بر استدلال منطقیِ غیر قابل تخلف منطبق بود. 🔺 در بین آل رسول خدا (صلّی‌اللَّه‌علیه‌واله‌وسلّم)، پُرشورتر از همه کیست؟ شهادت‌آمیزترین زندگی را چه کسی داشته است؟ غیرتمندترین آنها برای حفظ دین در مقابل دشمن، برای حفظ دین چه کسی بوده است؟ حسین‌بن علی(علیه‌السّلام) بوده است. 🔺 آن حضرت در این ، با امام حسن(ع) شریک بودند. صلح را تنها امام حسن نکرد؛ امام حسن و امام حسین این کار را کردند؛ منتها امام حسن(ع) جلو بود و امام حسین(ع) پشت سر او بود. 🔺 امام حسین (علیه‌السّلام)، جزو مدافعان ایده‌ی صلح امام حسن (ع) بود. وقتی که در یک مجلس خصوصی، یکی از یاران نزدیک – از این پُرشورها و پُرحماسه‌ها – به امام مجتبی‌ (علیه‌الصّلاةوالسّلام) اعتراضی کرد، امام حسین با او برخورد کردند: «فغمز الحسین فی وجه حجر»(۲). 🔺 هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که اگر امام حسین به جای امام حسن بود، این صلح انجام نمی‌گرفت. نخیر، امام حسین با امام حسن بود و این صلح انجام گرفت و اگر امام حسن (علیه‌السّلام) هم نبود و امام حسین (علیه‌السّلام) تنها بود، در آن شرایط، باز هم همین کار انجام می‌گرفت و صلح می‌شد. 🔺 صلح، عوامل خودش را داشت و هیچ تخلف و گزیری از آن نبود. آن روز، شهادت ممکن نبود. مرحوم «» (رضوان‌اللَّه‌تعالی‌علیه)، در این کتاب «» – که من بیست سال پیش، آن را ترجمه کردم و چاپ شده است – ثابت می‌کند که اصلاً جا برای شهادت نبود. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4074 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی : 🔰 جریان‌شناسی / بخش چهارم 🎙 |آسیب‌ها و ضعف‌های موجود در حوزه‌های علمیه لبنان حجت الاسلام شاکر: 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 جریان‌شناسی / بخش چهارم 🎙 |آسیب‌ها و ضعف‌های موجود در حوزه‌های علمیه لبنان حجت الاسلام شاکر: 🔸 در لبنان حوزه‌هایی زیر نظر حزب أمل هست که صبح تا ظهر درس می‌خوانند، یا لااقل بگویم که علمایشان، موسسش، مدیرش، فارغ التحصیل نجف هستند، بین حوزه‌های و را می‌توان این‌طور فرق بگذاریم که معمولاً بزرگان حزب أمل منتسب به نجف هستند و فکر نجف را دارند اما حزب‌الله وابستگی شدید و کاملی به جمهوری اسلامی ایران و دارد. 🔸 این‌ها را اگر بخواهیم با هم مقایسه کنیم، حوزه‌هایی که نجفی هستند و حزب أمل پشت سرشان است، صبح تا ظهر طلبه می‌آید و ظهر قبل از ناهار همه مرخص می‌شوند، می‎گویند بروید خانه‌هایتان ما هزینه نداریم به شما بدهیم. 🔸 حالا من ضعف‌هایشان را بگویم، یکی از مهمترین ضعف‌هایشان عدم ارتباط مدیریتی بین حوزه‌های علمیه لبنان است، مثلا من در یک حوزه علمیه درس می‌خوانم، به هر نحو و به هر دلیل ممکن است آن حوزه عذر من را بخواهند در این هنگام من به راحتی می‌توانم در حوزه بعدی ثبت نام ‌کنم، یعنی اصلاً این حوزه‌ها با هم ارتباطی ندارند. 🔸 شاید به چشم نیاید که چه آثار منفی دارد، همین که طلبه معممی است و با عکس دارد، یکی از آثار منفی همین مساله است، شش ماه اینجا درس خوانده است بعد به مدرسه بعدی رفته و گفته‌ است مثلاً من فلان کتاب را خواندم آن‌ها هم گفته‌اند بیا کتاب دیگر را بخوان، بعد از آنجا اخراج شده رفته و در مدرسه دیگر کتاب‌های دیگر را خوانده، به این طریق معمّم شده ‌است، خوانده یا نخوانده است نمی‌دانم، به شخصش کار ندارم، به صورت کلی امثال این آقا خروجی این مدیریت هستند. 🔸 بحث دومش همان عدالت اقتصادی است، مثلاً یک حوزه دویست دلار شهریه می‌دهد، یک حوزه سیصد دلار، حوزه‌ دیگر مثلاً پنجاه دلار می‌دهد، یک حوزه اصلاً شهریه نمی‌دهد، ناهار هم نمی‌دهد می‌گوید برو کار کن من پول ندارم، طبیعی است که اگر یک باشد این دست مشکلات به وجود نمی‌آید. 🔸 همه‌ معضلات حوزه‌های علمیه دوا و دارویشان یکی است، یعنی دردها زیاد است ولی درمانشان یکی است، به عنوان مثال یکی از دردهایش این است که فعالیت مدرسه ارتباط مستقیم و صددرصد تا حیات موسّس یا حوصله موسس دارد، لذا بسیاری از این حوزه‌ها بسته شده‌اند چون موسّسش از دنیا رفته ‌است، چه ربطی دارد؟! 🔸 مثلاً به فرض من توانایی مالی دارم و یک حوزه تاسیس می‌کنم، تا اینکه پنج یا ده سال دیگر از دنیا رفتم و این حوزه تمام می‌شود و طلبه‌ها می‌روند، مدیریتی نیست که سریع جایگزین شود یا حتی در مواردی موسس زنده است اما دیگر حوصله ندارد، خسته می‌شود و استعفا می‌دهد و همان لحظه همه چیز به اصطلاح تمام می‌شود. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3999 🆔 @asbaat_ir
💢 و عوامل ورود آن در ایران/ بخش چهارم 🔰مناسک شیطان‌پرستی 🔺 مناسک شیطان‌پرستی آیینه تمام‌نمای عقاید و افکار فاسد آنان است که عمده‌ترین آن‌ها چنین است: 1️⃣ 🔸 یکی از مناسک شیطان‌پرستی، موسیقی خصوصاً‌ نوع «راک اند رول» است. این نوع موسیقی به صورت عادی نیز برگزار نمی‌شود، بلکه همراه با خودزنی یا دیگ زنی و زخمی ‌کردن بدن است و احیاناً خوردن خون را نیز به همراه دارد. اصولاً شیطان‌پرستی بیشتر از هر چیزی، خود را در قالب گروه‌های موسیقی به جوامع معرفی كرده است. 2️⃣ 🔸 یکی از مناسک شیطان‌پرستان، استفاده از مواد مخدر قوی است. در بین شیطان‌پرستان، مصرف موادی مانند کوکائین و ماری جوانا، به عنوان چیزی که انسان را وارد جهان ارواح می‌کند، بسیار رایج است. 3️⃣ سکس و اعمال منافی عفت نیز دیگر مناسک شیطان‌پرستان است. آنان بیش از هر چیزی، به‌ این عمل می‌پردازند. حتی موسیقی محبوب آنان که به «راک اند رول» مشهور است نیز بی‌ربط با‌ این عمل نیست. البته شیطان‌پرستان همین عمل را نیز به صورت عادی انجام نمی‌دهند، بلکه سکس آنان همیشه با خشونت و آزار جنسی همراه است. ادامه دارد ... ✍️ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2065 🆔 @asbaa_ir
📸 #عکس_نوشته|اشتباه محاسباتی مسئولین 💠 آیت الله #مهدوی_کنی (ره): كسانی كه به اسم اينكه ما در مجامع بين‌المللی #منزوی نشويم، به ما احترام كنند و اين حرف‌ها را بزنيم #دشمن كوتاه بيايد اينها اشتباه می‌كنند چون اين تعبير قرآن است «و لن ترضی عنك اليهود و النصاری حتی تتبع ملتهم»، يهود و نصاری از شما راضی نخواهند شد مگر اينكه تابع آنها باشيم. 🗓 ۱۳۸۹/۳/۱۷ #روحانیت_اصیل #روحانیت_متعهد #دشمن_شناسی #بصیرت 🆔 @asbaat_ir
🔰 آشنایی با / بخش نخست 1️⃣ فرقه اسماعیلیه 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 آشنایی با / بخش نخست 1️⃣ فرقه اسماعیلیه 🔺 دسته‌ای از شيعيان به نام «اسماعليه» مشهورند. چون اين دسته بعد از امام صادق(ع) ، به امامت اسماعيل فرزند‌ايشان اعتقاد پيدا کردند، بدين نام معروف شدند. در حال حاضر اسماعيليان به دو شاخه منشعب شده‌اند. 🔸 اول: «بهره‌ها» که در مناطقي از هند و پاکستان ساکن هستند و تقريباً‌ قشر متدين اسماعيليان را تشکيل مي‌دهند. 🔸 دوم: «آقاخانی‌ها» که شاخه ديگر از اسماعيليه هستند. اسماعیلیه در همه زمان‌ها به امام حی و حاضر اعتقاد دارند. تعداد امامان آن‌ها از ابتدا تا کنون ۴۹ نفر است. چون چهار نفر از امامان اخیرآقاخانی از خانواده ایشان هستند، به همین جهت به موسوم شده‌اند، امام فعلی، چهل و نهمین امام آنان، کریم الحسینی یا آقاخان چهارم است. 🔺 آقاخان چهارم متولد یکشنبه ۱۳ دسامبر ۱۹۳۶ میلادی (۲۳ آذر ۱۳۱۵ شمسی) در ژنو است. در مدرسه «له‌روزه» سویس تحصیل کرد و تحصیلاتش را در دانشگاه هاروارد، در رشته تاریخ اسلام ادامه داد. و در ۱۱ جولای ۱۹۵۷ م (۲۰ تیر ۱۳۳۶ ش) به امامت رسید و جانشین پدربزرگ خود شد. 🔺 وی شهروند انگلیس است، و تا قبل از انقلاب، پاسپورت ایرانی نیز داشت، اخیراً شهروندی را نیز دریافت کرده است. در سال ۲۰۰۵ پول نقد او در بانک‌های انگلیسی یک میلیارد و دویست و پنجاه میلیون پوند اعلام شده است و لذا او را پنجاه و نهمین ثروتمند جهان معرفی می‌کنند. 💵 در آمد او از هتل‌ها، خطوط هوایی و مجموعه توریستی ساردینا سالانه ۳۰۰ میلیون دلار تخمین زده شده است. وی قبل از انقلاب در ساخت هتل لاله (هتل کنتینتال سابق) با مشارکت داشت. 🔺 که منصب امامت این فرقه را دارد، به هیچ یک از ظواهر دین ملتزم نیست. زن و دخترانش بی‌حجاب هستند و دخترش زن یک مسیحی است. با همه کشورهای استکباری روابط حسنه‌ای دارد، همان‌گونه که پیش از این نیز با رژیم پهلوی رابطه‌ای حسنه داشت. 🔺 شرکت زنجیره‌ای بین‌المللی «صندوق توسعه اقتصادی آقاخان» به عنوان محور اقتصادی این فرقه، مشغول سرمایه‌گذاری و اجرای طرح‌های اقتصادی در سراسر جهان است. آقاخانی‌ها به دنبال ارائه چهره‌ای غرب‌پسند از اسلام هستند و امروزه به جای تبلیغ دین، تبلیغ اخلاق شهروندی می‌کنند. 🔺 شیعیان آقاخانی در دوره پهلوی، نفوذ زیادی در ایران داشتند، انقلاب اسلامی برای مدتی به نفوذ آنان پایان داد ولی مجدداً پای آنان را به کشور باز کرد. 🔺 این فرقه در حال حاضر، در سیرجان، شهر بابک و بیرجند فعالیت دارند و در سال‌های اخیر از فعالیت آنان در دلیجان نیز اخباری می‌رسد. اسماعیلیان در دلیجان، محلات، نیمور و روستای یکه‌چاه از توابع محلات، جماعت‌خانه (به جای مسجد) دارند. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2365 🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی : 🔰 / بخش نخست 📝 | بنیانگذار تفکر در جهان اسلام 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🔰 / بخش نخست 📝 | بنیانگذار تفکر در جهان اسلام 🔺 اندیشه سکولاريسم، را باید یکی از مهمترین چالش‌های فراروی دین به شمار آورد. گرچه به تعبیر آیت الله در کتاب نسبت دین و دنیا: «دوره نوزایی و پیام آور قطعی «جدا انگاری دین و دنیا» است»، اما در جهان اسلام می‌توان رگه‌هایی از این نظریه را در دوره معاویه مشاهده کرد و وی را اولین بانی و متفکر این نظریه دانست. 🔺 او در جریان صلح با امام حسن(ع) اعتراف کرده بود که: «من با شما جنگ نکردم که نماز بخوانید و روزه بگیرید و حج برگزار کنید و یا زکات دهید. شما خود این کارها را می‌کنید، بلکه من با شما جنگ کردم تا بر شما حکومت کنم». 🔺 مرحوم در تحلیل این جمله معاویه می‌گوید: «معاویه اشاره می‌کرد که سیاست را از دیانت جدا خواهد کرد و نسبت به مقررات دینی ضمانتی نخواهد داشت و همه نیروی خود را در زنده نگهداشتن حکومت خود به کار خواهد بست.» 🔺 گرچه زمینه‌های پیدایش این تفکر در آئین مسیحیت معلول عواملی نظیر: علم گرایی، عقل گرائی، انسان محوری، الهیات خشک ، فساد مالی کلیسا و تفتیش عقاید می‌باشد، اما در اسلام این عوامل به گونه‌ای دیگر رخ نموده است. یعنی اینکه خود خلیفه بر این اندیشه اصرار ورزیده و با به کارگیری همه ظرفیت‌ها به دنبال محور قراردادن این اصل انحرافی بوده است. 🔺 سکولاریسم در طول تاریخ با عناوین و مفاهیمی نظیر: قداست‌زدایی‌ کردن‌ از دین‌، دنیوی‌کردن و غیرروحانی‌ شدن دین، خصوصی‌شدن‌ دین و مانند آن نیز تبیین شده است. 🔺 با پیروزی و تشکیل نظام جمهوری اسلامی مهر باطلی بر این اندیشه باطل زده شد اما در همان نخستین‌ سال‌های‌ پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ در کشور ما برخی‌ گروهک‌های‌ سیاسی‌ با استفاده از تفسیرهای‌ و و به‌ ظاهر انقلابی‌ و علمی‌ از اسلام،‌ درواقع‌ به دنبال‌ سکولاریزه‌ کردن‌ دین‌ بودند و اگر نبود مجاهدت‌های علمی بزرگانی مانند و مبارزه‌ با اینگونه‌ تفسیرهای‌ نادرست‌ و انحرافی‌، معلوم نبود که چه بر سر اسلام وانقلاب می‌آمد. 📝 حجت الاسلام علی اکبر عالمیان ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4106 🆔 @asbaat_ir
🚩 نگاهی گذرا به #حوزه_علمیه_اصفهان/ بخش دهم 💠 جریان‌ها و ویژگی‌های #مکتب_فلسفی_اصفهان/ قسمت پنجم 🔰 جریان‌های فلسفی اصفهان در دوران #صفویه 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir
🚩 نگاهی گذرا به / بخش دهم 💠 جریان‌ها و ویژگی‌های / قسمت پنجم 🔰 جریان‌های فلسفی اصفهان در دوران 5️⃣ مدرسه فلسفی ملارجب علی تبریزی (حکمت تنزیهی): 🔺 وی با پرورش شاگردانی مانند قاضی سعید قمی، فاضل سراب، ملاعباس مولوی، فرجعلی خان حکیم، ملاحسن لنبانی، ملا صادق اردستانی، محمدحسن قمی و امیر قوام الدین رازی و دیگران تأثیر بسیاری بر روند مکتب فلسفی اصفهان گذاشت، این جریان فکری از حیث روش، اسلوب و مفاد در تقابل با بوده و حتی گاه اندیشه‌های متفردی نیز دارد. 6️⃣ مدرسه فلسفی مشائیان جدید (حکمت نومشایی): 🔺 همان گونه که حوزه فلسفی خود به دو گروه شارحان آرای میر و گروه و پیروانش انشعاب یافت، می‌توان گفت که دست‌پروردگان میرفندرسکی نیز دو گروه شده‌اند. 🔺 گروهی طریقه فلسفی حکیم تبریزی را در پیش گرفتند و گروهی کاملا به روش فلسفی وفادار ماندند و با تدریس و تربیت شاگردان و نوشتن حواشی و شروح بر آثار شیخ به پاره‌ای از آراء ابداعی صدرا خرده گرفته و به دفاع از فلسفه استدلالی مشایی پرداختند. 🔺 از فیلسوفان مشایی و شارحان حکمت سینوی حوزه اصفهان می‌توان به آقا حسین خوانساری، علامه سبزواری، میرزا رفيعا نائینی و حکیم لنجانی اشاره کرد. 🔺 از بین این شش مدرسه، مدرسه فلسفی ملاصدرا و ملا رجبعلی تبریزی با هم تقابل جدی‌تری داشته و نسبت به دو جریان دیگر استمرار تاریخی بیشتری داشته‌اند. 🔺 هرچند نیمه دوم قرن یازدهم و بخشی از اوایل قرن دوازدهم آرای ملا رجبعلی تبریزی و شاگردانش بر حوزه فلسفی اصفهان سیطره داشت، ولی با ظهور بیدآبادی و نهایتا و شاگردانش به مهمترین و برجسته‌ترین نفكر فلسفی در ایران و تفکر شیعی تبدیل شد. با این حال تفکرات ملا رجبعلی تبریزی در دوره‌ه‌ای بعد نیز تأثیرگذار بود و به شکل‌گیری جریان‌های فکری خاصی انجامید. ادامه دارد ... 🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3974 🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت #شیخ_علی_تهرانی/ بخش چهارم 🔰 واکنش آیات عظام #بهشتی و #خامنه‌ای به نامه شیخ علی تهرانی 👇👇👇 🆔 @asbaat_ir