🔰 آشنایی با #شیعیان_غیراثنیعشری/ بخش دوم و پايانی
2️⃣ #شیعیان_غالی
🔸 در سالهای اخیر تفکری در خارج از ایران شکل گرفته و به داخل کشور نیز نفوذ کرده است. جریانی انحرافی که برای شیعیان جهان بسیار خطرناک است. این جریان همان جریان غلو است. برای روشن شدن این تفکر، ابتدا توضیحی اجمالی در مورد غلو لازم است.
🔺 غلو سه نوع است که بهطور خلاصه عبارتند از:
1️⃣ غلو عقیدتی
🔸 غلو ممکن است غلو اعتقادی و نسبت به مقام ائمه باشد، بدین صورت که مقامی بالاتر از #امامت را برای امام قائل باشند. البته این نوع غلو در بین شیعه خیلی کم بوده است و امروز نیز چنین چیزی وجود ندارد.
2️⃣ #غلوعملی
🔸 مقصود از غلو عملی این است که کسی فکر کند حبّ اهلبیت(ع) برای رفتن به بهشت کافی است و نیازی به عمل صالح نیست. متأسفانه این تفکر نیز گاهی میان شیعیان وجود داشته و الان نیز به صورتهای دیگری وجود دارد.
🔸 نمونهای از این تفکر، این است که گاهی افرادی با برخی تعابیر، مردم را نسبت به گناه جری میکنند و وعده بهشت را به آنان میدهند. این مطلب با تعالیم وارد شده از امامان معصوم منافات دارد.
3️⃣ #غلوسیاسی
🔸 غلو سیاسی نوعی تندروی سیاسی است، بدین معنی که کسانی بدون در نظر گرفتن شرایط، در مقابل دشمنان اهل بیت، دست به شمشیر میبردند و موجب مشکلاتی برای امامان معصوم(ع) و شیعیان آنان میشدند. به همین جهت پیشوایان معصوم با اینگونه حرکتها که از روی احساسات بود، مخالفت میکردند.
🔸 در زمان فعلی، غلو از نوع اول و دوم، توسط برخی افراد مطرح شده است. این تفکر انحرافی توسط فردی به نام #محمدعلی_امیرمعزی مطرح شده است.
🔸 امیرمعزی متولد تهران و تحصیلکرده فرانسه و هم اکنون مدیر مطالعات در مدرسه #پراتیکو و دارای كرسی تفسیر و الهیات اسلام شیعه است. وی کتابی دارد که در فارسی به نام «تشیع، ریشهها و باورهای عرفانی» ترجمه و در سال ۱۳۹۴ توسط نشر نامک منتشر شده است.
🔸 وی که با گرایشی «پدیدارشناسانه» به مطالعه تشیع پرداخته است، با استناد به برخی روایات ضعیف که مخالف قرآن و اعتقادات مسلم شیعه است و نیز با استناد به سخنان برخی #مستشرقین، مدعی است که شیعه اصلی، همان شیعه غالی بوده است. عنوان فصل سوم کتاب وی «پژوهشی درباره الوهیت امام» است که از ص ۱۳۹تا ۱۴۹ آمده است.
🔸 وی مدعی است که تشیعی که امروزه داریم در واقع تشیع حقیقی نیست و چیزی است که در یک فرایند تاریخی درست شده است. اما کار امیرمعزی در این حد متوقف نمیشود، بلکه در مرحله بعدی وی به غلو عملی روی آورده و عمل به شریعت اسلام را لازم نمیداند.
🔸 این تفکر نهتنها مخالف #عقل، قرآن و سنت و عقاید مسلم اسلامی و شیعی بوده، بلکه ابراز آن در زمان حاضر برای شیعه بسیار خطرناک است.
🔸 در شرایطی که گروههای تکفیری، بدون هیچ دلیل و مدرکی شیعیان را تکفیر میکنند، چنین سخنانی، میتواند بهترین مستمسک و توجیه برای تکفیرشان نسبت به شیعه باشد.
🔸 با این حساب، باید توجه داشت که برخی مجلات و سایتهای #روشنفکری، در جمهوری اسلامی با چه انگیزهای این مسائل را مطرح میکنند و با دادن القاب پرطمطراقی مانند پروفسور، به ابرازکنندگان آن، آنان را در نظر مخاطب عالم و دانشمند جلوه میدهند و با تبلیغ آگاهانه یا ناآگاهانه این تفکرات ضد دینی، بهانه به دست دشمنان تشیع میدهند.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2365
🆔 @asbaat_ir
🔰 جریانشناسی #دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علمیه_قم/ بخش دوازدهم
💠 ظهور یک زاویه
🔺 الف - خط فکری دفتر تبلیغات
♦️ بررسی #جریان_روشنفکری دفتر تبلیغات
🔹 رویکرد روشنفکری و #نواندیشی_دینی دفتر تبلیغات در دو سرفصل عملكرد و نشریات و مجلات مورد بررسی و کنکاش قرار میگیرد.
1️⃣ عملكرد
🔹 عملکرد دفتر تبلیغات در پانزده سال ابتدایی تأسیس یکی از بهترین راه های شناسایی خط فکری و جریان حاکم بر آن مجموعه است که در ذیل به برخی از آن اشاره می شود.
🔸1.1. همایش برای #شریعتی
🔹 هنوز یكماه از تأسیس دفتر تبلیغات نگذشته بود كه #سیدحسین_موسوی_تبریزی كه از گردانندگان اصلی آن مركز محسوب میشد، درصدد برگزاری همایشی برای مرحوم شریعتی برآمد.
🔹 شریعتی در مجامع علمی حوزوی و دانشگاهی یكی از چهرههای روشنفكر در جامعه ایران محسوب میشد و همایش برای شریعتی آنهم با وجود مخالفتهایی كه از سوی حوزه شده بود و نیز عمر كوتاه یكماهه دفتر، همه از یك مطلب حكایت دارد و آن فعالیتی است فراتر از عرصه تبلیغ، با رویکرد روشنفکری و بدون در نظر گرفتن مصالح و مفاسد آن.
🔹 سید حسین موسوی تبریزی در این رابطه میگوید: «در اوایل پیروزی انقلاب و زمانی که امام تازه به قم آمده بود و من از طرف ایشان مسئول تأسیس دفتر تبلیغات و اداره آن شده بودم همین طور که کم کم به خردادماه و سالروز رحلت دکتر نزدیک میشدیم، هر روز تعدادی از طلاب جوان و دانشجویان و دانش آموزان دبیرستانی به ما مراجعه میکردند و تقاضا داشتند که برای دکتر، مراسم سالگرد بگیرند.
🔸 و از آنجایی که این اولین مراسم سالگردی بود که بعد از پیروزی #انقلاب برای مرحوم دکتر شریعتی گرفته میشد از حساسیت و اهمیت خاصی نیز برای دوستداران و هوادارانش برخوردار بود و این در حالی بود که در جبهه مخالفین دکتر نیز حساسیت زیادی وجود داشت.
🔸 به همین جهت یک روز آقای شرعی در حالی که خیلی مضطرب و نگران به نظر میرسید پیش من آمد و گفت: به دلیل حساسیتی که عدهای از علما و بیوت مراجع بخصوص بیت مرحوم آیت الله #گلپایگانی نسبت به دکتر شریعتی دارند شما نباید برای او مراسم سالگرد برپا کنید چون اینها مخالفت خواهند کرد و این مخالفت به بروز مشکلاتی در سطح قم خواهد انجامید. من در جواب ایشان گفتم: من باید از حضرت امام کسب تکلیف کنم ایشان هرچه فرمود ما همان طور عمل میکنیم».
🔹 نكته مهم و یا به عبارت بهتر سؤال مهمی كه در این رابطه وجود دارد این است كه چرا از بین روشنفكران دینی مانند #شهید_مطهری که در نظر حضرت امام روشنفکر متعهد بهشمار میآمد و بدون افتادن در ورطه روشنفکری مذموم، از #مبانی_اسلام و انقلاب به خوبی حراست میکرد و علاوه بر آن، تاسیس دفتر تبلیغات نیز همزمان با شهادت آن استاد فرزانه بود، آن مرکز درصدد #همایش برای شهید مطهری برنیامد اما به فکر همایش برای شریعتی برآمد كه در بین #حوزویان مخالفان زیادی داشت و حساسیت زیادی نسبت به افكار و عقاید او وجود داشت؟
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
🔰 #سکولارشدن_حوزهها_آرزوی_دیرینه_دشمنان/ بخش دوم
📝 #یادداشت|معنا و مفهوم #سکولاریسم 👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
🔰 #سکولارشدن_حوزهها_آرزوی_دیرینه_دشمنان/ بخش دوم
📝 #یادداشت|معنا و مفهوم #سکولاریسم
🔺 قبل از اینکه به تبیین مفهوم و مولفههای حوزه سکولاری بپردازیم، لازم است تا ابتدا به صورت مختصر معنای سکولاریسم را تعریف کنیم.
🔺 سكولاریسم ـ Secularism ـ واژه انگلیسی است كه از ریشه لاتین Seculam به معنای این جهان گرفته شده است و در لغت فارسی معادل واژههایی نظیر: اعتقاد به اصالت امور دنیوی، غیر دین گرایی، جدا شدن دین از دنیا و… میآید.
🔺 این واژه در زبان عربی به معنای «علمانیت» آمده است كه به معنای علمی كردن یا عالَمی این جهانی كردن ترجمه شده است و علت استعمال این واژه به خاطر مبنا قرار دادن عقلانیت ابزاری و علمی كردن امور دنیوی به جای دینی كردن آنها میباشد.
🔺 سكولاریسم با توجه به مبانی، اهداف و ویژگیها، از معنای اصطلاحی یكسانی برخوردار نیست و در یك طیف گسترده بین #الحاد و دینداری، معانی گوناگونی را یافته است.
🔺 بر این اساس برخی از طرفداران این اندیشه، به حضور دین به عنوان نهادی مستقل از سایر نهادهای اجتماعی، تمایل نشان میدهند و نقش دین را در حد تنظیم رابطه انسان با خدا متنزل میسازند و در مقابل، گروهی به شدت با دین به مخالفت پرداخته و در صدد محو كلی آن از صحنه حیات بشری میباشند.
🔺 افرادی نظیر #ماركس، #فروید، #نیچه، #راسل و سایر افرادی كه دین را افیون ملتها و منشأ بیماری روانی و اجتماعی قلمداد میكردند، به این رویكرد گرایش دارند.
🔺 به اعتقاد سكولارها، برای تفسیر جهان نباید از زبان دینی استفاده كرد و تنها با زبان بشر میتوان جهان را كشف و تبیین نمود و علم و دانش بشر راه گشای جهان بهتر و زندگی نیكوتر است.
🔹 در یك نگاه كلی باید گفت آنچه میتوان از مجموع تعاریف اصطلاحی «سكولاریسم» استنتاج نمود، جدا انگاری ساحت دین از ساحت دنیا و سیاست است.
🔹 به دیگر معنا، جدا انگاری دین از دنیا، فرایندی است كه طی آن وجدان دینی، فعالیتهای دینی و شعارهای دینی، اعتبار و اهمیت خود را از دست میدهند و این بدان معناست كه دین در عملكرد #نظام_اجتماعی به حاشیه رانده میشود و كاركردهای اساسی در جامعه با خارج شدن از زیر نفوذ و نظارت عواملی كه اختصاصاً به امر ماوراء طبیعی عنایت دارند، عقلانی میگردد.
📝 حجت الاسلام علی اکبر عالمیان
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4106
🆔 @asbaat_ir
📸 #عكس_نوشته| عزم راسخ در #مبارزه
💠 #آیتالله_خزعلی (ره): رژيم پهلوی اين بار به حيلهاى متوسل گرديد تا آتش مخالفت امام با #كاپيتولاسيون را سرد كند، از اين رو كسى را كه قدرى بين مردم «وجيه المله» بود نزد ايشان فرستاد. اما #حضرت_امام (ره) چون مىدانست منظور رژيم از اين موضوع چيست وى را اصلا به حضور نپذيرفت.
🗓 به مناسبت 4 آبان سالروز افشاگری امام خمینی (ره) درباره كاپيتولاسیون
#كاپيتولاسيون
#مبارزه
#ظلمستیری
#امام_خمینی
🆔 @asbaat_ir
✅ نگاه تحلیلی به زندگی #سیاسی_مبارزاتی_امام_حسن (ع) از منظر امام خامنه ای/ بخش پنجم و پايانی
🔰 امام حسن (ع) حافظ #نظام_ارزشی_اصیل_اسلام 👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
✅ نگاه تحلیلی به زندگی #سیاسی_مبارزاتی_امام_حسن (ع) از منظر امام خامنه ای/ بخش پنجم و پايانی
🔰 امام حسن (ع) حافظ #نظام_ارزشی_اصیل_اسلام
🔸 در کتابهای تاریخ، چیزهایی نوشتند که اگر بخواهیم آنها را بگوییم، خیلی طول میکشد. از زمان خود #معاویه هم شروع شد. معاویه را معروفش کردند؛ یعنی مورخان نوشتند که او آدمی حلیم و باظرفیت بوده و به مخالفانش اجازه میداده که در مقابلش حرف بزنند و هرچه میخواهند، بگویند.
🔸 البته در برههیی از زمان و در اوایل کارش، شاید همینطور هم بوده است؛ لیکن در کنار این بُعد، ابعاد دیگر شخصیت او را کمتر نوشتهاند: اینکه او چهطور اشخاص و رؤسا و وجوه و رجال را وادار میکرد که از عقاید و ایمان خودشان دست بکشند و حتّی در راه مقابلهی با حق، تجهیز بشوند. اینها را خیلیها ننوشتهاند. البته باز هم در #تاریخ ثبت است و همینهایی را هم که ما الان میدانیم، باز یک عده نوشتهاند.
🔺 مردمانی که در آن دستگاهها پرورش پیدا میکردند، عادت داده میشدند که هیچچیزی را برخلاف میل و هوای #خلیفه، بر زبان نیاورند. این، چه جامعهیی است؟! این، چهطور انسانی است؟! این، چهطور ارادهی الهی و اسلامی در انسانهاست که بخواهند مفاسد را اصلاح کنند و از بین ببرند و جامعه را جامعهیی الهی درست کنند؟ آیا چنین چیزی، ممکن است؟
🔺 این جریان، همینطور ادامه پیدا کرد. در کنار این، جریان مسلمانیِ اصیل، جریان #اسلام_ارزشی، جریان اسلام قرآنی – که هیچوقت با آن جریان حاکم، اما ضد ارزشها کنار نمیآمد – نیز ادامه پیدا کرد که مصداق بارز آن، ائمهی هدی (علیهمالصّلاةو السّلام ) و بسیاری از مسلمانانِ همراه آنان بودند.
🔺 به برکت امام حسن مجتبی (علیه الصّلاةوالسّلام)، این جریان ارزشی #نهضت_اسلامی، اسلام را حفظ کرد. اگر امام مجتبی این #صلح را انجام نمیداد، آن اسلام ارزشیِ نهضتی باقی نمیماند و از بین میرفت؛ چون معاویه بالاخره غلبه پیدا میکرد.
🔺 وضعیت، وضعیتی نبود که امکان داشته باشد امام حسن مجتبی (علیهالسّلام) غلبه پیدا کند. همهی عوامل، در جهت عکس غلبهی امام مجتبی (علیهالسّلام) بود. معاویه غلبه پیدا میکرد؛ چون #دستگاه_تبلیغات در اختیار او بود.
🔹 اگر امام حسن (ع) صلح نمیکرد، تمام ارکان #خاندان_پیامبر (ص) را از بین میبردند و کسی را باقی نمیگذاشتند که حافظ #نظام_ارزشی_اصیل_اسلام باشد. همه چیز بکلی از بین میرفت و ذکر اسلام برمیافتاد و نوبت به جریان #عاشورا هم نمیرسید.
🔹 اگر بنا بود امام مجتبی (علیهالسّلام)، جنگ با معاویه را ادامه بدهد و به شهادت خاندان پیامبر منتهی بشود، #امام_حسین (ع) هم باید در همین ماجرا کشته میشد، اصحاب برجسته هم باید کشته میشدند، «#حجربنعدی»ها هم باید کشته میشدند، همه باید از بین میرفتند و کسی که بماند و بتواند از فرصتها استفاده بکند و اسلام را در شکل ارزشیِ خودش باز هم حفظ کند، دیگر باقی نمیماند. این، حق عظیمی است که #امام_مجتبی (علیهالصّلاةوالسّلام) بر بقای اسلام دارد.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4074
🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| تفاوت سیره پیامبر در مواجهه با دشمنان حکومت اسلامی
💠 #امام_خامنه_ای: دشمنانی بودند كه از ناحیهی آنها حكومت و #نظام_اسلامی و جامعهی اسلامی مورد تهدید جدّی واقع نمیشد {پيامبر كاری به كارشان نداشت و نسبت به آنها آسانگیر بود} اما پیامبر با دشمنانی كه از ناحیهی آنها خطر وجود داشت، به شدّت #سخت_گیر بود. همان آدم مهربان، همان آدم دلرحم، همان آدم پرگذشت و بااغماض، دستور داد كه خائنان #بنی_قریظه را كه چند صد نفر میشدند در یك روز به قتل رساندند و #بنی_نضیر و #بنی_قینقاع را بیرون راندند و #خیبر را فتح كردند؛ چون اینها دشمنان خطرناكی بودند.
🗓 ۱۳۷۹/۰۲/۲۳
بیانات در خطبههای نمازجمعه تهران
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
🔰 بررسی جریانهای مختلف #حوزه_علمیه_قم/ بخش نخست
🎙 #مصاحبه| چرایی وجود جریانهای مختلف در حوزه علمیه
حجت الاسلام والمسلمین غفاریفر: 👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
🔰 بررسی جریانهای مختلف #حوزه_علمیه_قم/ بخش نخست
🎙 #مصاحبه|چرایی وجود جریانهای مختلف در حوزه علمیه
#حجت_الاسلام_والمسلمین_غفاریفر:
🔹 حجت الاسلام والمسلمین غفاریفر در پاسخ به سوال خبرنگار #اسباط در خصوص چرایی وجود جریانهای مختلف در حوزه علمیه و گاه متعارض با حرکت آن گفت:
🔸 چه در محیط دینی و چه غیردینی در طول تاریخ وقتی یک پدیده به وجود میآید، به خاطر تفاوت دریافتها، زمینهها، علاقهها، عُلقهها، خودبهخود در مسیر زمان متشتّت میشود؛ یعنی یک عاملی، عامل #وحدت میشود و یک عدهای را دورهم جمع میکند، بعد به آن نقطه اولیه که رسیدند پسازآن و در طول زمان برای استمرار متشتت میشوند.
🔸 وقتی قرآن میخواهد داستان #حضرت_نوح (ع) را توضیح دهد، پیامبری که ۹۵۰ سال پیامبری کرد، تلاش کرد و عدهای را دور خود جمع کرد، آنهم با امداد الهی نهایت پیروز شد، جمعیت خُلّصی را که گرفته بود و آورده بود و این #انقلاب را شروع کرد، وقتی از کشتی پیاده شدند و مدتی گذشت، قرآن میگوید: «فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُوا الصَّلَاةَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ ۖ فَسَوْفَ يَلْقَوْنَ غَيًّا» یعنی آرام آرام دسته دسته شدند.
🔸 در داستان #حضرت_موسی (ع) نیز میخوانیم، وقتی که حضرت موسی(ع) بعد از آن همه مبارزه #فرعون را ساقط کرد؛ آن طرف که میروند یکدفعه مردم یادشان میافتد که ای کاش ما هم مثل اینها یک بُتی داشتیم.
🔸 پس همیشه پدیدههای #اجتماعی متنوّع میشوند؛ از داستان انبیاء (ع) که بیرون بیاییم، در محیط پیرامون خودمان که بیاییم، روز اول وقتی پدر و مادر که میخواهند شکل بگیرند، پسر و دختر با هم ازدواج میکنند که آن پسر، پدر خانواده و آن دختر هم، مادر خانواده است، با هم سه خانواده در کنار هم هستند: این خانواده تازه تاسیس، خانواده عروس و خانواده داماد؛ بعد آهسته آهسته اشتها عوض میشود و یا مایل به راست و یا چپ میشوند؛ یا پدرخانمی میشوند، یا پدرشوهری میشوند.
🔸 این اساس است، علت چیست؟ علت این است که ما اراده و اختیار داریم، تنوّع دریافت داریم، تنوّع برداشت داریم، تنوّع خواهشها داریم، تنوّع تربیتی داریم؛ پس این مقدمه اول؛ کسی که بعداً میخواهد حرف ما را گوش کند، یکدفعه شُکّه نشود، همیشه پدیدهها هیچوقت به همان شکلی که به وجود آمدهاند باقی نخواهند ماند.
🔸 #انقلاب_اسلامی یا جامعه روحانیت هم به همین شکل است؛ یعنی در هر دورهای از زمان انقلاب اسلامی را که نگاه کنید، همین مشکل را مشاهده میکنید.
🔸 فرض بفرمایید میگوییم دوره مرحوم وحید بهبهانی، دوره مرحوم شیخ انصاری، دوره شهید اول، دوره علامه حلی؛ یعنی یک نیازهایی موجب میشود، یک گُلهایی شکوفا شوند، ذیل آنها شاخههایی رشد کند و در مسیر زمان متنوع میشود.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4155
🆔 @asbaat_ir
🚩 نگاهی گذرا به #حوزه_علمیه_اصفهان/ بخش یازدهم
💠 جریانها و ویژگیهای #مکتب_فلسفی_اصفهان/ قسمت ششم
🔰تصوف و عرفان اصفهان در دوران #صفویه
🔺 هر چند در عرف قديم، اهل عرفان بین #تصوف و #عرفان تفاوتی قائل نبودند و این هر دو خوب یا بد، بیشتر یک چیز شمرده میشد؛ اما نمیتوان انکار کرد که در طول تاریخ پارهای از ملاحظات اجتماعی سبب تحولات و تغییراتی در کاربرد واژههای مذکور شد و حساب «عارفان» از «صوفيان » را جدا نمود.
🔺 به گونهای که یکی بار مثبت و دیگری بار منفی به خود گرفت. پارهای رفتارهای زشت برخی از صوفیان، از جمله #صوفیه-قزلباش در این جداسازیها و نیز در واکنشهای تند عالمان شیعی نسبت به تصوف بیتأثیر نبود.
🔺 بحث ما درباره عرفان در حوزه اصفهان به عصر صفویه و پس از آن مربوط است. البته ردّپای عارفان مسلمان اصفهانی را میتوان از همان قرون اولیه اسلامی در این شهر دید که یا مانند محمد بن يوسف بن معدان بن سلیمان معروف به عروس الزهاد (۱۸۴) پیرو مکتب زهد کوفی بودهاند یا مانند محمد بن يوسف بنا (۲۸۶) صاحب کتاب «معاملات القلوب» و شاگردش على بن سهل اصفهانی (۳۰۷) و سبط او حافظ ابونعیم اصفهانی (۴۳۰) از مشایخ صوفیه بودهاند.
🔺 همچنین میتوان پیش از عصر صفوی از خاندان #ابن_ترکه_اصفهانی به ویژه افضل الدین ابوحامد صاحب #قواعد_التوحيد و نواده او صائن الدین علی ترکه اصفهانی (۸۳۵) صاحب #التمهید یاد کرد که آثار مهمی در مباحث عرفان نظری نیز داشتهاند.
🔺 از میان سلسلههای معروف صوفیه در اصفهان تا قبل از حکومت صفویان نیز میتوان به سلسلههای #شطاریه و #سهروردیه اشاره کرد. از جمله صوفیان و عارفان متعلق به آنها مسعود بن عبد الله بيضاوی معروف به بابا رکنای شیرازی (۷۶۹) بوده است.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3974
🆔 @asbaat_ir
📌 #پرسمان_اسباط
پاسخِ پرسش نهم اسباط/ بخش نخست
9️⃣ پرسش نهم:
🔹با توجه به اجتماع میلیونی مسلمانان در #پیادهروی_اربعین و نقش تعیین کننده این حرکت بزرگ معنوی و سیاسی در شکلگیری #تمدن_اسلامی و #اتحاد_امت_اسلام، وظیفه #حوزه_علمیه و #بزرگان آن درباره این حادثه عظیم چیست؟ و چگونه میتوانند از ظرفیت ایجاد شده در این اجتماع گسترده، جهت همگرایی بیشتر مسلمانان و شکلگیری تمدن نوین اسلامی بهرهبرداری نمایند؟
◀️ در پاسخ به این پرسش، #پاسخهایی از سوی #اعضای_فرهیخته کانال به ادمین اسباط ارسال شد که ضمن تشکر از مخاطبین گرامی، در ذیل منتشر میشوند و به جهت کثرت پاسخها، از ذکر اسامی ادمین آنها صرف نظر میگردد.
1️⃣ قطعاً فضای حج برای تشیع و روحانیت فضایی کاملاً بسته برای نشر معارف اهل بیت (علیهم السلام) و انقلاب اسلامی بود، خداوند این فضا را با راهپیمایی عظیم اربعین در اختیار ما قرار داده است، نباید این هدیه الهی را به راحتی از دست بدهیم و کفران نعمت کنیم.
2️⃣ شیعیان یک جایی را برای ابراز محبت به همدیگر و با خبرشدن از حال همدیگر میخواستند که حالا تبدیل شده است به با خبرشدن مسلمانان از همدیگر، این گام اول برای برداشتن بنیان تمدن اسلامی است.
3️⃣ اگر کسی خیال کند که مخالفان اسلام عاشورایی، اسلام ظلم ستیز و اسلام مهر و محبت و مروّت به فکر کمرنگ کردن این حماسه نیستند سخت در اشتباه هستند، نقشه ها آغاز شده است، باید مواظب آنها بود به خصوص نفوذیها در داخل موکبها و ... .
4️⃣ از نقش روحانیت پرسیده بودید باید عرض کنم همین چند روز پیش ستاد اربعین بعد از اعلام پایان برنامههایش، شروع به برنامهریزی برای سال آینده کرد، البته وظیفه روحانیت کمک کردن به این ستاد در امور آسایش و آرامش زائران است اما وظیفه اصلی او چیز دیگری است، وظیفه او بالا بردن معرفت، مبارزه با خرافه، جلوگیری از افراط و تفریطها است. راستی در حوزه علمیه ما چنین ستادی داریم که روحانیون تجربههای خود را به آنها بدهند و آنان برای سال آینده برنامهریزی کنند یا نه، باز وظیفه روحانیت فقط موکبداری است؟!!!
5️⃣ حضرت آقا در فرمایشاتشان اشاره ای به ورود اهل علم و معرفت به مسئله اربعین داشتند این را حتما جدی بگیرید تا این مسئله جدی گرفته نشود، گام برداشتن و سخن گفتن از تمدن اسلامی و رابطه آن با اربعین کار را به جایی نمی رساند.
ادامه دارد ...
🆔 @asbaat_ir
🔖 بررسی شخصیت #شیخ_علی_تهرانی/ بخش پنجم
🔰 همراهی شیخ علی تهرانی با #بنی_صدر در مخالفت با #حزب_جمهوری
🔺 تهرانی در اولین دوره انتخابات ریاست جمهوری، از کاندیداتوری بنی صدر حمایت کرد و در همین رابطه در سفری که به تهران رفته بود گفت:
🔸 «بنده عقیده ام این است که بنی صدر از همه اینها شایستهتر است. این را اینجا به جوانها هم گفتم در مشهد هم گفتهام چرا، چون که ایشان استقلال فکری دارد وابسته به حزب یا گروه خاصی نیست که منعکس کننده خواستههای همان گروه باشد. چون رئیس جمهور باید منعکس کننده خواسته تمام ملت باشد. بنی صدر بخاطر استقلال فکری حاضر است او را بکشند یا حتی به زندان افکنند و یا از ایران بیرونش بیاندازنند ولی فکر و ایده گروه و دسته خاصی را نپذیرد!»
🔺 شیخ علی تهرانی به عنوان نماینده امام و نیز با توجه به جایگاه منحصر به فردش در مشهد، با کمک دوستان خود، با جمعآوری اسناد و مدارکی علیه #جلال_الدین_فارسی به تقابل با رهبران حزب جمهوری و کاندیدای آنان رفت.
🔺 تهرانی چندی قبل از این اقدام خود، در مسافرتی که به تهران کرد دیداری هم از دانشجویان مسلمان پیرو خط امام، به عمل آورد و به دنبال این دیدار اعلام شد که دانشجویان مستقر در سفارت اسنادی را در رابطه با ارتباطات چند تن از روحانیان اعضای شورای انقلاب به ایشان دادهاند که به آیت الله #خمینی بدهد.
🔺 شیخ علی تهرانی در مورد ارتباط دو عضو #شورای_انقلاب با ماجرای ارتباطات امیر انتظام اظهار داشت، من صريحا نمیگویم که این دو نفر آقایان بهشتی و رفسنجانی هستند و تا به حال اسم این دو نفر را نیاوردهام. البته نمیگویم نیستند و نفی نمیکنم!»
🔺 شیخ علی تهرانی در تاریخ ۱۵ فروردین ۱۳۶۰ در نامهای خطاب به رئیس جمهور وقت _بنی صدر_ نسبت به روند دادگاه و محاکمه #عباس_امیرانتظام و متهم کردن وی به #جاسوسی برای سازمان اطلاعات مرکزی #آمریکا اعتراض کرده و خواستار دخالت بنی صدر در روند محاکمه شد.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4083
🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| حاکمیت حق و عدالت اساس #سیره_سیاسی پیامبر اکرم (ص)
💠 آیت الله #سیدجعفر_مرتضی (ره): یکی از اصولی که در حکومت پیامبر مورد توجه قرار گرفت اصل حاکمیت #حق و #عدالت است. پیامبر در سیره سیاسی خویش ثابت کرد که برای خروج از بسیاری خط قرمزها، نیازمند رعایت حق و پذیرش حاکمیت عدالت در روابط #فردی و #اجتماعی هستیم.
#عدالت_اجتماعی
#نظام_اسلامی
#حکومت_نبوی
#حاکمیت_حق
🆔 @asbaat_ir
📌 #پرسمان_اسباط
پاسخِ پرسش نهم اسباط/ بخش دوم
9️⃣ پرسش نهم:
🔹با توجه به اجتماع میلیونی مسلمانان در #پیادهروی_اربعین و نقش تعیین کننده این حرکت بزرگ معنوی و سیاسی در شکلگیری #تمدن_اسلامی و #اتحاد_امت_اسلام، وظیفه #حوزه_علمیه و #بزرگان آن درباره این حادثه عظیم چیست؟ و چگونه میتوانند از ظرفیت ایجاد شده در این اجتماع گسترده، جهت همگرایی بیشتر مسلمانان و شکلگیری تمدن نوین اسلامی بهرهبرداری نمایند؟
◀️ در پاسخ به این پرسش، #پاسخهایی از سوی #اعضای_فرهیخته کانال به ادمین اسباط ارسال شد که ضمن تشکر از مخاطبین گرامی، در ذیل منتشر میشوند و به جهت کثرت پاسخها، از ذکر اسامی ادمین آنها صرف نظر میگردد.
6️⃣ این شیعه انگلیسی خنجر به پشت اربعین حسینی هم میزند تا چه برسد به تمدن اسلامی.
7️⃣ خود نفس اربعین و عنایت ویژه حضرت سیدالشهدا موجب جذب دلها میشود که انشاء الله زمینه تمدن اسلامی را فراهم کند، باید از تبدیل شدن راهپیمایی اربعین توسط عوامل نفوذی به کارناولها و محل تبلیغ فلان سلبریتی و ... جلوگیری کرد، چرا که تمدن اسلامی که بر پایه اربعین استوار است، فرهنگ خودش را دارد که الحمدلله الآن همینطور است.
8️⃣ ای کاش حوزه علمیه قم نمایشگاهی از سفرهای علمای شیعه از نجف به کربلا در فیضیه برپا می کرد، امام خمینی (ره) و فرزند بزرگوارشان حاج آقا مصطفی آن زمان ها هر سال از نجف به کربلا می رفتند، روحانیت انقلابی طلایهدار حرکت اربعین بوده است.
9️⃣ از الزامات تمدن اسلامی اتحاد و انسجام و همدلی است. اربعین نمونه ای کامل از این اتحاد و انسجام است. کسانی امروز در داخل و در آستانه انتخابات با حرفهای تفرقه افکنانه خود به دنبال دوقطبی کردن جامعه هستند، نه آن روز در عاشورای انقلاب امتحان خوبی از خود نشان دادند و نه امروز عُلقه قلبی به اربعین دارند.
🔟 همانطوری که رهبری معظم انقلاب فرمدند لازمه تمدن اسلامی، شکل گیری دولت اسلامی است، با دولتی که رئیس جمهورش بهترین مجلس شورای اسلامی را مجلس اول میخواند که حتی سازمان منافقین هم در آن شرکت داشتند ما به کجا می رویم؟!
ادامه دارد ...
🆔 @asbaat_ir
🔰 #سکولارشدن_حوزهها_آرزوی_دیرینه_دشمنان/ بخش سوم
📝 #یادداشت|مفهوم سکولاریسم از دیدگاه #مقام_معظم_رهبری 👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
🔰 #سکولارشدن_حوزهها_آرزوی_دیرینه_دشمنان/ بخش سوم
📝 #یادداشت|مفهوم سکولاریسم از دیدگاه #مقام_معظم_رهبری
🔺 نگاه رهبر معظم انقلاب به مفهوم سکولاریسم، همان مفهوم عامی است که از این واژه ارائه گردیده است. از مجموع نظرات ایشان در مورد این اصطلاح، میتوان سه معنا که همگی در یک هدف مشترکند را استخراج کرد:
1️⃣ سکولاریسم یعنی عدم بُروز و ظهور دین در غیر عمل #شخصی: «سکولاریسم بهمعنای بیدینی نیست، سکولاریسم بهمعنای این است که دین در غیر عمل شخصی، هیچ بُروز و ظهوری نداشته باشد.
🔸 #نظام_اجتماعی کاری به دین ندارد. بله، هرکسی در داخل نظام اجتماعیِ متنوّعِ غربی و شرقی و امثال اینها خودش برای خودش، در دل خودش، در عمل خودش یک ارتباطی با خدا داشته باشد؛ سکولاریسم یعنی این.»
2️⃣ سکولاریسم یعنی بی توجهی به مسئله #حکومت: «اینکه ما به مسائل نظام کار نداریم، به مسائل حکومت کار نداریم، این سکولاریسم است.»
3️⃣ سکولاریسم یعنی عدم ورود به #سیاست: «بعضیها مسجد را … از مسائل سیاسی می خواهند بکلّی برکنار بدارند. [می گویند] آقا شما وارد سیاست نشوید، کار خودتان را بکنید. کار خودتان یعنی چه؟ یعنی بیایید همان نمازتان را بخوانید و بروید؛ فقط پیشنمازی محض. این همان سکولاریسم است.»
4️⃣ ایشان از یک نوع دیگری از سکولاریسم نیز سخن میگویند یعنی«سکولاریسمِ پنهان»: «مراقب باشیم دچار ... سکولاریسمِ پنهان ... نشویم. گاهی اوقات در ظاهر، تبلیغات، تبلیغات دینی است؛ حرف، حرف دینی است؛ شعار، شعار دینی است؛ اما در باطن، سکولاریسم است؛ جدائی دین از #زندگی است؛ آنچه که بر زبان جاری میشود، در برنامهریزیها و در عمل دخالتی ندارد. ادعا می کنیم، حرف می زنیم، شعار میدهیم؛ اما وقتی پای عمل به میان میآید، از آنچه که شعار دادیم، خبری نیست.»
📝 حجت الاسلام علی اکبر عالمیان
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4106
🆔 @asbaat_ir
📌 #پرسمان_اسباط
پاسخِ پرسش نهم اسباط/ بخش سوم و پایانی
9️⃣ پرسش نهم:
🔹با توجه به اجتماع میلیونی مسلمانان در #پیادهروی_اربعین و نقش تعیین کننده این حرکت بزرگ معنوی و سیاسی در شکلگیری #تمدن_اسلامی و #اتحاد_امت_اسلام، وظیفه #حوزه_علمیه و #بزرگان آن درباره این حادثه عظیم چیست؟ و چگونه میتوانند از ظرفیت ایجاد شده در این اجتماع گسترده، جهت همگرایی بیشتر مسلمانان و شکلگیری تمدن نوین اسلامی بهرهبرداری نمایند؟
◀️ در پاسخ به این پرسش، #پاسخهایی از سوی #اعضای_فرهیخته کانال به ادمین اسباط ارسال شد که ضمن تشکر از مخاطبین گرامی، در ذیل منتشر میشوند و به جهت کثرت پاسخها، از ذکر اسامی ادمین آنها صرف نظر میگردد.
1️⃣1️⃣ جایگاه #ولایت در جامعه ی اسلامی، بسان نخ تسبیح است که از آن به ولایت طولی نام می برند به این صورت که ولی افراد امت را حول یک محور(نخ تسبیح) جمع می کند و در عین حال منظم می کند و پیوندی نا گسستنی در بین آن ها ایجاد می کند که این پیوند بین مومنین را ولایت عرضی می گویند.
🔸 اباعبدالله الحسین (علیه السلام)،امام و ولی (حاوی ویژگی ولایت) شیعیان است که به این جهت واجب الاطاعه نزد شیعیان است، و سبط پیامبر اکرم (صلیالله علیه و آله وسلم) است که به جهت قرابت نسبی به نبی مکرم و علاقه ایشان به حضرت اباعبدالله (علیه السلام) و ویژگیهای برجسته شخص ایشان برادران اهل تسنن ارادت خاصی به ایشان دارند و جایگاه ویژه ای نزد آنان دارد و همچنین در تاریخ بشریت شخصیتی است که در دل ظلمت دست به انقلاب زد و در مقابل ستمگر اعظم زمان خویش ایستاد به همین جهت در خارج از دایره اسلام اسطورهای حق طلب به شمار میرود و یکی از مهمترین الگوهای عدالت خواهان جهان است.
🔸 با توجه به این نکات شعار * الحسین یجمعنا * را بهتر می توان درک کرد.
🔸 فکر و عمل حضرت حسینبن علی (علیهما السلام) را باید #محور تمام حرکات اصلاحی در جهان که به سوی ایجاد #مدینه_فاضله هستند قرار داد. که در این صورت حرکت عظیم #اربعین_حسینی
الف) کانون تعلیم مبانی اسلامی به تمام مردم عالم بشود.
ب) بتوان یک #شبه_تمدن_اسلامی را در این بازه زمانی و مکانی پیاده کرد تا نمونهای باشد اولا برای رشد و پیشرفت خود به این معنا که نقایص کار را تشخیص داد و برای رفع آن نقایص قدم برداشت و همینطور موجب دل گرمی مسلمانان شد دوما نشان دادن این نمونه عالی به مردم جهان.
🔸 در ضمن به تمام مردم اعم از شیعه و سنی و غیر این دو این مطلب را رساند که خداوند متعال از ذریه ی حسینبن علی (علیهما السلام) شخصی را با تمام ویژگیهای حسینبن علی (علیهما السلام) برای کار ناتمام او به این شرط که مردم عالم خواهان او و دولت او باشند خواهد فرستاد، ان شاءالله.
🔸این یعنی زمینه سازی برای ظهور حضرت حجت روحی له الفداء.
🆔 @asbaat_ir
💢 #شیطان_پرستی و عوامل ورود آن در ایران/ بخش پنجم
🔰 سمبلها
🔺 شیطانپرستان یک سری نماد و سمبل دارند. شناختهترین نمادهای آنها عبارت است از:
1️⃣ ستاره پنجپر
🔸 «#ستاره_پنجپر» یا «ستاره جادو»، اصلیترین نماد شیطانپرستی است. این علامت در مراسمهای مخفیانه (کابالا) و جادوگری برای احضار ارواح شیطانی استفاده میشود و برای آنها نشانگر عناصر آب، خاک، آتش و روح اطراف آنهاست.
2️⃣ ستاره پنجپر واورنه و سر بز
🔸 سر بز در میان ستاره پنجپَر وارونه، ستاره پنجپَر را نماد ونوس، الهه زیبایی و عشق شهوانی زنانه دانسته که سر یک بز (بافومت) نیز در آن قرار گرفته است، چراکه شیطان را سمبل #انسانمحوری و اصالت هوسها و #لذتطلبی بشر میدانند.
3️⃣ عدد شیطان
🔸 عدد شیطان یا عدد وحش، همان عدد ۶۶۶ است. شماره وحش و به گفته یوحنا در کتاب «مکاشفات»، عدد شیطان، نشانه دجالی است که با مسیح میجنگد.
4️⃣ آنخ
🔸 آنخ سمبل #شهوترانی و باروری است. این نماد به معنای روح شهوت زنان نیز تعبیر میشود. این علامت نیز دارای اشکال مختلفی است.
5️⃣ #صلیب_شکسته
🔸 نماد صلیب شكسته یا چرخ خورشید، یك نماد باستانی است كه در برخی فرهنگهای دینی همچون كتیبههای برجای مانده از بوداییها و مقبرههای سلتی و یونانی دیده شدهاست. این علامت توسط #هیتلر به كار رفت، لكن برخی با هدف به سخره گرفتن #مسیحیت، این سمبل را وارد شیطانپرستی كردند.
6️⃣ چشم همهجانگر
🔸 «چشمی که به همهجا مینگرد» یکی دیگر از نمادهای شیطانپرستی است. آنها معتقدند که این چشم لوسیفر (#شیطان) است و کسی که قدرت کنترل آن را دارد بر تمام داراییها حکومت میکند.
🔸 این علامت در پیشگوییها به کار میرود. به اعتقاد آنان جادوها، نفرینها، کنترلهای روحی و تمامی انحرافات تحت این علامت کار میکنند. #روشنفکران نیز از این علامت استفاده میکنند. برخی معتقدند، اساس نظم نوین جهانی نیز همین علامت است.
7️⃣ صلیب وارونه
🔸 «#صلیب_وارونه» دیگر نماد شیطانپرستی است. این نماد، حكایت از «وارونه شدن مسیحیت دارد» و عمدتا استهزا و سخره گرفتن این دین است. صلیب وارونه در شکل گردنبندهای بسیاری مشاهده شده است و خوانندههای راك انواع مختلف آن را به همراه دارند.
8️⃣ سمبل هرج و مرج
🔸 «#هرج و #مرج» یکی دیگر از نمادهای شیطانپرستی است. این علامت به معنای از بین بردن تمام قوانین میباشد. به عبارت دیگر «هرچه تخریبکننده است، تو انجام بده»؛ این قانون شیطانپرستی است. این علامت توسط پانکها، هوی متالها و راکها به کار میرود.
9️⃣ سمبل ضد عدالت
🔸 «ضد عدالت» نماد دیگر است. تبر رو به بالا علامت عدالت روم قدیم بوده است که علامت واژگون شده آن نشانه ضد عدالت یا #شورش و طغیان میباشد.
🔟 نماد احترام
🔸 «#دست_خفاش» یا «کرانادو». این نماد که تداعیکننده پنتاگرام و مانند احترام نظامیان و یا سایر علائم دستی است. شیطانپرستان برای ابراز شادی، احترام، سلام، خداحافظی و… از این علامت استفاده میکنند.
ادامه دارد ...
✍️ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2065
🆔 @asbaat_ir
📸 #عكس_نوشته | مردمداری سيره حكمرانی نبوی و علوی
💠 #امام_خمینی (ره): یکی از فرقهای بین حکومت اسلام با سایر حکومتها، این است که در #حکومت_اسلام جوّ، جوّ #محبت است. بین شخص اول مملکت مثل #رسول_خدا که شخص اول بود و در زمان خلافت #امیرالمؤمنین شخص اول امیرالمؤمنین بود با ادنی فردی که به حسب نظر مردم ادنی حساب میشدند فرق اساسی مربوط به دنیا نبود.
🔹 این طور نبود که رسول خدا حالا که در رأس واقع شده و رئیس امت است مثل سایر حکومتها ریاست بکند. آنها در یک محیط دوستی و رفاقت و محبت زندگی میکردند. بین خودشان «#رُحَماء» بودند؛ و وقتی که مقابل #کفار واقع میشدند، آنجا «#اشِداء» بودند.
📚 صحیفه امام، ج7، ص 234
🆔 @asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
🔰 بررسی جریانهای مختلف #حوزه_علمیه_قم/ بخش دوم
🎙 #مصاحبه|چرایی وجود جریانهای مختلف در حوزه علمیه
#حجت_الاسلام_والمسلمین_غفاریفر:
🔹 حجت الاسلام والمسلمین غفاریفر در پاسخ به این سوال که آیا پراکندگی و #تشتّت در حوزه باعث از بین رفتن و اُفول حوزه نمیشود؟ گفت:
🔺 در حوزه مرتب همین اتفاق میافتد، اما وقتیکه تاریخ را مطالعه میکنیم، یک نخ مشترک هم میتوانیم پیدا کنیم. نخ تسبیح همه اینها را که نگاه میکنیم میبینیم که در چند محور این تفاوتها اتفاق میافتد.
🔺 یک سری تفاوتها به مرز عقیده بازمیگردد، یعنی یا در جهانشناسی متفاوت میشوند، یا در #خداشناسی باهم متفاوت میشوند، یا در رابطه خلق با خدا از اینکه مستقیم یا غیرمستقیم هست متفاوت میشوند، یک سطح از تفاوتها از اینجاست، لذا شما میبینید که مثلاً در نحلههای اسلامی #مُجسّمه کجا با دیگری درگیر میشود؟ خدا را به جسم تبدیل میکند؛ یعنی در #توحید جدا میشود.
🔺 یک عده در منبع باهم متفاوت میشوند، #اخباری کجا جدا میشود؟ میگوید فقط به روایت نگاه میکنم، در همان محدوده الفاظش، افراطیترینش این است، یکی دیگر میگوید که من اینقدر افراطی نیستم ولی حتماً بایستی یک خبری از معصوم، حالا اگر سُنی باشد، از پیامبر(ص) و اصحاب؛ و اگر شیعه باشد اخبار از پیامبر(ص) و اهلبیت(ع). پس اینجا در منبع باهم اختلاف پیدا میکنند.
🔺 یک جای دیگر جریانات چطور دستهبندی میشوند؟ بر مبنای آن شاخصها و فرضهای مکتبهاست که دستهبندی میشوند. یا بر مبنای تفکر هستند، مانند معتزلی و اشعری، که تقسیم مکتب بر اساس مبنا و فکر میشود و یا یک موقع بر اساس اشخاص هستند، مثلا میگویند، #حنفی، #مالکی، #شافعی.
🔺 شما نگاه کنید، چهار مکتب فقهی بر محوریت اشخاص تقسیمشدهاند، دو مکتب عقیدتی بر مبنای اندیشه تقسیم میشوند، #اعتزال یک نوع رفتار است، #اشعری به یک شخص برمیگردد.
🔺 همه اینها نشان میدهند که اولاً دستهبندی هست، ثانیاً دستهبندیها بر اساس معرفت است یا صاحبان معرفت، مثلاً در جهان امروز یا سوسیالیسم هست یا مارکسیسم، سوسیالیسم بر محور اندیشه است، مارکسیسم بر مبنای اندیشه #مارکس است؛ یا مثلا پوپریسم یا #لیبرالیسم دارید، یعنی دستهبندی یا بر مبنای اندیشه لیبرالی پوپر است یا مطلق لیبرالیسم است؛ در دنیای اسلام هم همین گونه است.
🔹 حال با این مقدمه میخواهیم بیاییم در #انقلاب_اسلامی، روحانیت در صدسال اخیر فراز و فرودهایی داشته است، ولی اوج آن از کجا شکل میگیرد؟
🔹 از زمان رحلت مرحوم آقای #بروجردی شکل میگیرد، یعنی تا زمان مرحوم آقای بروجردی، مسیر روحانیت یک مسیری است که برای خودش توضیحات خاصی میطلبد، از بعد از آیتالله بروجردی که آهستهآهسته سخنرانیهای #امام_خمینی (ره) شروع میشود، دیگر داستان متفاوت میشود.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4155
🆔 @asbaat_ir