eitaa logo
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
3هزار دنبال‌کننده
239 عکس
43 ویدیو
5 فایل
کانال معرفی بازی های کودک، نوجوان و بزرگسال @babazi_to ارتباط با ما: @babazi_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
🔆 1️⃣2️⃣ منِ خلاق 🔶 کودکان به صورت در تلاش هستند تا با کمک با محیط اطراف ارتباط برقرار کنند ولی اغلب اوقات با جملاتی مثل؛ دست نزن، کثیف کاری نکن، چرا لباست کثیف شده؟ و ... مواجه می شوند. نیاز کودک به انکار نشدنی است و از طرفی برخی والدین توانایی یا آگاهی کافی برای ایجاد بسترهای بازی حسی را ندارند. 🔷 مادر ۳کودک و خالق بسته های است. محصولات من خلاق حول محور بازی های حسی طراحی شده است که با تحریک حواس پنجگانه زمینه کشف و از طریق را فراهم می کند. «خاطر فرزندانم با دنیای بازی به ویژه بازی های حسی آشنا بودم در زمان تحصیل در انگلیس و کانادا بسته‌های بازی در بازار بود که با ابزار ساده مفاهیم علمی را به کودک منتقل می‌کرد.جرقه تولید بسته بازی همان جا در ذهنم زده شد. ۹۹ اولین بسته بازی را طراحی و کردم دوست دارم آنچه را که در حوزه بازی می‌دانم به همه مادرها و پدرها منتقل کنم. در بسته های من خلاق فقط کافیست والدین بستر بازی را فراهم کنند و در کنار کودک شاهد خلاقیت، کشف و شکوفایی او باشند.» 🔶 بسته های بازی من خلاق با دیگر های کودکان متفاوت است، ابزار به کار رفته در این محصولات به صورت هدفمند انتخاب شده و کودک را تشویق می کند تا بدون الگوی از پیش تعیین شده بازی سازی کند و با مواد مختلف و کاربرد آن آشنا شود، نرمی، زبری، رنگ، جنس و نوع مواد علاوه افزایش کودک او را به سمت و خلق آثار جدید سوق می دهد. 🔶 اولین بسته تولیدی خانم اخوان با موضوع عید غدیر است در این بسته تمامی نماد های موجود در غدیر خم به همراه یک کودکانه قرار دارد. تنوع و جذابیت محصولات در من خلاق بالاست. شناخت و ، ، آشنایی با اعداد، ، و ... موضوعات بسته‌های من خلاق را تشکیل می‌دهند. کودک با این بسته ها می تواند به اعماق اقیانوس ها سفر کند و یا باشد که روی سیارات دیگر پا می‌گذارد. 🔷 مرسده اخوان طراحی و ایده پردازی تولیداتش را خودش انجام می دهد.او در همین زمان کوتاه موفق به راه اندازی کارگاه و تولید ۱۰۰۰ بسته از انواع بسته های بازی خود شده است. محصولات او برای گروه سنی ۳ تا ۱۲ سال کاربرد دارد و هر کودکی با خلاقیت خودش می تواند از این بسته های بازی حسی استفاده کند و لذت ببرد. صفحه اینستاگرامی منِ خلاق 🆔 @man_e_khalagh 🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub ارتباط با ما : ✅ @babazi_admin
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
💢 3⃣ نقش فضاهای طبیعی شهری در پرورش کودک 🔻 چکیده مقاله بررسی رویکرد سبز در زمین های بازی بر دستاوردهای کودکان فرزانه آزادی،کارشناس ارشد معماری ✅ تفیکیک بین موضوعات شهرسازی و مسائل تربیتی کودک امکان پذیر نیست. شهرسازها و شهرداری ها اگر با نیازهای طبیعی کودک آشنا باشند نقش پررنگی در طراحی فضاهای متناسب محلی نظیر فضاهای سبز و پارک ها ناظر به نیاز کودک می توانند داشته باشند. خانم فرزانه آزادی در مقاله ای به تاثیر محیط طبیعی زمین های بازی در فرایند رشد کودک پرداخته است. 🔷 ﺗﺠﺮﺑﻪ ﺑﺎﻻرﻓﺘﻦ از درﺧﺖ و صخره ها، ﻏﻠﺖﺧﻮردن روی ﺗﭙﻪﻫﺎ، ﺳﺎﺧﺘﻦ ﮐﻠﻮﭼﻪﻫﺎی ﮔِﻠﯽ، ﺑﺴﺘﻦ ﻣﺴﯿﺮ ﻋﺒﻮر آب، ﭘﻨﻬﺎنﺷﺪن در ﻣﯿﺎن ﻋﻠﻔﺰار، ﮐﺎﺷﺘﻦ داﻧﻪﻫﺎی ﮔﯿﺎه در دل زﻣﯿﻦ، ﭘﺮﯾﺪن روی اﻧﺒﻮﻫﯽ از ﺑﺮگﻫﺎ و ... نمونه هایی از ﺗﺠﺮﺑﻪ ﺣﻀﻮر در ﻓﻀﺎی ﺑﺎز ﻃﺒﯿﻌﯽ کودکان اﺳﺖ. 🔶 ﻧﺒﻮد ﻓﻀﺎ و زﻣﯿﻦ ﺑﺎزی ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮای ﮐﻮدﮐﺎن و آﭘﺎرﺗﻤﺎﻧﯽ ﺷﺪن ﻣﺤﻞ زﻧﺪﮔﯽ، ﻣﻮﺟﺐ ﻣﺸﮑﻼﺗﯽ از ﻗﺒﯿﻞ ﮐﻢ ﺗﺤﺮﮐﯽ، اﻓﺴﺮدﮔﯽ، ﻟﺠﺒﺎزی و... ﻣﯽ ﺷﻮد. ﺗﺤﺮک ﮐﻮدﮐﺎن ﻣﻮﺟﺐ تعادل روﺣﯽ ﺷﺪه و ﮐﻮدﮐﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ دﻻﯾﻞ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺗﻌﺎدل روﺣﯽ ﻧﺪارﻧﺪ ﺑﻪ ﺗﺪرﯾﺞ ﺑﻪ ﺧﺴﺘﮕﯽ ﻣﺰﻣﻦ ﻣﺒﺘﻼ می ﺷﻮﻧﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ در آﯾﻨﺪه ﻧﺴﻠﯽ ﭼﺎق، اﻓﺴﺮده، ﮐﻢ اﻋﺘﻨﺎ ﺑﻪ ﻃﺒﯿﻌﺖ، ﻟﺠﺒﺎز و ﺑﯽ روﺣﯿﻪ ﺑﻪ ﺟﺎﻣﻌﻪ وارد می شود. 🔷 اﻣﺮوزه حضور ﮐﻮدک در ﻃﺒﯿﻌﺖ اﻏﻠﺐ ﺑﻪﺻﻮرت ﺑﺴﯿﺎر ﻣﺤﺪود است و ﻫﻤﯿﻦ حضور محدود ﺑﺪون درﻧﻈﺮداﺷﺘﻦ ﻧﯿﺎزﻫﺎی ﺧﺎص او و ﻗﺎﺑﻠﯿﺖﻫﺎی ﻣﺤﯿﻂ ﻃﺒﯿﻌﯽ ﺑﺮای ﺑﺮآوردن آن ﻧﯿﺎزﻫﺎ ﺻﻮرت ﻣﯽ ﮔﯿﺮد. ﮐﺘﺎب رﯾﭽﺎرد ﻟﻮو ﺑﺎ ﻋﻨﻮان "آﺧﺮﯾﻦ ﮐﻮدک ﺟﻨﮕﻞ :ﮐﻮدﮐﺎنﻣﺎن را از اﺧﺘﻼل ﮐﻤﺒﻮد و دوری از ﻃﺒﯿﻌﺖ ﻧﺠﺎت دهیم " در ﻣﻮرد دﻻﯾﻞ ازﺑﯿﻦ رﻓﺘﻦ راﺑﻄﻪ ﮐﻮدﮐﺎن و ﻃﺒﯿﻌﺖ و ﺟﺴﺖ وﺟﻮﮔﺮ ﻧﺒﻮدن ﮐﻮدﮐﺎن اﻣﺮوز ﺑﺤﺚ ﮐﺮده و دﻻﯾﻞ بوﺟﻮد آﻣﺪن اﯾﻦ ﺑﺤﺮان را از دست دادن ﻓﻀﺎﻫﺎی ﺑﺎزی ﻃﺒﯿﻌﯽ در ﺷﻬﺮﻫﺎ و ﺟﺎﯾﮕﺰﯾﻦ ﮐﺮدن ﺟﺬاﺑﯿﺖ آن ﺑﺎ ﻓﻀﺎهای داﺧﻠﯽ مثل بازی ﻫﺎی ﮐﺎﻣﭙﯿﻮﺗﺮی و ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮن ﻣﯽ داند . ﺑﺎ ﻗﺮاردادن ﮐﻮدک در ﻓﻀﺎی طبیعی ﻣﯽ ﺗﻮان ﺷﺮاﯾﻂ ﻣﻨﺎﺳﺒﯽ را برای اﻓﺰاﯾﺶ ﺧﻼﻗﯿﺖ و اعتماد بنفس، ﺗﺸﻮﯾﻖ کودک ﺑﻪ اﮐﺘﺸﺎف و ﺑﻪ ﭘﺎﯾﺪار ﺳﺎﺧﺘﻦ ﺟﻬﺎن ﻃﺒﯿﻌﯽ فراهم ﻧﻤﻮد. ﻃﺒﯿﻌﺖ ﻗﺎﺑﻠﯿﺖﻫﺎی زﯾﺎدی ﺑﺮای ﭘﺮورش ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ﮐﻮدک دارد و ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻪﻋﻨﻮان اﺑﺰاری ﺑﺮای آﻣﻮزش و ﺑﺴﺘﺮ ﻣﻨﺎﺳﺒﯽ ﺑﺮای رﺷﺪ ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ﻓﯿﺰﯾﮑﯽ و ذهنی مورد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار ﮔﯿﺮد. ﺑﻪ ﻋﻼوه ﻗﺮارﮔﯿﺮی ﮐﻮدک در ﻓﻀﺎی ﺑﺎز ﻃﺒﯿﻌﯽ ﻣﻮﺟﺐ اﯾﺠﺎد آراﻣﺶ روﺣﯽ، ﻃﺮاوت و ﺣﺲ ﺗﻌﻠﻖ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻓﻀﺎی ﺷﻬﺮ نیز ﻣﯽﺷﻮد. 🔷 باید راه هایی بیابیم ﺗﺎ ﺑﻪ ﮐﻮدﮐﺎن اﻣﮑﺎن دﻫﯿﻢ در ﺟﺎﯾﯽ ﻓﺮاﺗﺮ از آﺳﻔﺎﻟﺖ و ﺳﻨﮕﻔﺮش ﺧﯿﺎﺑﺎن ﻗﺪم ﺑﺰﻧﻨﺪ، ﺑﻪ ﮔﯿﺎﻫﺎن و زﻣﯿﻦ دﺳﺘﺮﺳﯽ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ در آن تونل بزنند، بالا و پایین بروند یا حتی زمین بخورند. ﺑﺎ ﯾﮏ ﭼﻨﯿﻦ ﺗﻼش ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﮐﻮدک ﺧﻮاﻫﺪ ﺗﻮاﻧﺴﺖ در ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﺷﺮاﯾﻂ ﻣﻤﮑﻦ ﺑﯿﻦ ﺧﻮد و دﻧﯿﺎی ﻃﺒﯿﻌﯽ ﭘﯿﻮﻧﺪ ﺑﺮﻗﺮار ﮐﺮده و ﺧﻮد را با آن یکی بداند. همچنین محققان در یافته اند کودکانی که زمانی را در طبیعت به عنوان یک کودک صرف می‌کنند، در دوران کودکی و بزرگسالی از طرفداران محیط زیست خواهند بود. 🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub ارتباط با ما : ✅ @babazi_admin
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
💢 4⃣ آواز در خدمت بازی، بازی در خدمت هویت 🔻حامد انتظام، شاعر و نویسنده کودک و نوجوان، طراح اسباب بازی ادبیات محور 🔶 یکی از ابزارهایی است که بازی‌های ایرانی هنوز استفاده چندانی از آن نکرده‌اند. و ، از یک‌سو به ایجاد ارتباط بین و کمک می‌کنند و از سوی دیگر در انتقال حس و پیام مؤثر هستند. همچنین، پایه طراحی ، اشعار هستند. 🔷 ادبیات به نوعی چشمه است؛ یعنی اگر داشته باشیم، این کتاب خودش است. این قصه می‌تواند تبدیل به بازی خوبی شود. اما اگر قصۀ خوبی نداشته باشیم، بازی خوبی هم نداریم. پایه و اساس بازی، قصه است. بازی‌هایی که الان ترویج می شوند، قصه ندارند. این ها باید قصه‌‌های هدفمندی داشته باشند. ذهن خلاق و می‌تواند این قصه‌ها را طراحی کند و در انیمیشن، بازی و فیلم استفاده شود. با پایین آمدن سرانه در کشور بازی و اسباب بازی بهترین راه برای انتقال ادبیات و مفاهیم نهفته در آن به کودکان است. مثلا اسباب بازی هایی که کنارش یک کتاب قصه هم دارد. پازلی از خانه ی که داخل آن یک کیت الکترونیکی است و با فشردن چند دکمه قصه های این خانه برای کودک پخش می شود. جای چنین اسباب بازی هایی در بازار ما بسیار خالی است. در حالیکه در اسباب‌بازی‌های خارجی وارداتی، استفاده از شعر بیشتر اتفاق می افتد. هایی هستند که با اضافه شدن یک کیت، می‌خوانند، یا ماشین‌های کنترلی‌ که در حین کار کردن، ترانه‌ای از آن‌ها پخش می‌شود که این ها از نظر هیچ سنخیتی با سبک زندگی کودک ایرانی ندارند. 🔶 در واقع یک بازی ، گروهی و با موضوع مناسب، می‌تواند در دایره بازی‌های پرمخاطب قرار بگیرد. ما در ادبیات، بخشی به نام «هیچانه‌ها» داریم. هیچانه‌ها اشعاری هستند که در ظاهر معنای خاصی ندارند، اما در بازی های عموم بچه ها استفاده می شوند مثل «اتل متل توتوله»، «آن مان نباران، توتو اسکاچی» و بازی‌هایی از این دست. بعضی‌ها که از فضای ادبیات دور هستند؛ انتقاد می‌کنند و می‌گویند: این مزخرفات چیست که می‌خوانید؟ ولی کارکردهای ؛ مثل نظم‌دهی به ذهن، استفاده برای حفظ بهتر ریتم و تقویت دارد. با همه ی این توصیفات به نظر من خود ادبیات می تواند یک بازی باشد. شاید بتوانیم شعر را یک نوع بازی محسوب کنیم. شعر ریتم دارد و به ذهن نظم می‌دهد. باعث می‌شود بچه‌ها راحت‌تر مفاهیم را حفظ کنند. درواقع کودک دارد با کلمات بازی می‌کند. 🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub ارتباط با ما : ✅ @babazi_admin
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
🔆 2️⃣2️⃣باغ بازی 🔶 جمع کوچک ای شان از مراسم های دعای ندبه دوران دانشجویی شکل گرفت. کمی بعد دغدغه تامین فضای برای فرزندانشان باعث شد تا آنها تجربه حضور در پارک و اردوگاه را بدست بیاورند اما این مکان ها با محدودیت هایی که داشتند نمی گذاشتند کودکانشان بازی کنند. 🔷 ، ارشد مهندسی برق دارد اما دغدغه های تربیتی اش او را وارد مطالعات تخصصی حوزه می کند. او بعد از مدتی تصمیم می گیرد بستری برای اجرایی کردن مطالعاتش در حوزه فراهم کند. او اکنون مدیر باغ بازی در است. 🔶 به وسعت ۱۴۰۰ متر در منطقه سه راه فردوسی از سال ۹۴ فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرده است. در این باغ کارگاه های مختلفی در حوزه ادبی هنری و ... برای کودکان ۵ تا ۱۲ سال برگزار می شود:«در کارگاه های تلاش می کنیم که بچه ها بتوانند مفاهیم را به وسیله هنر به دنیای منتقل کنند. کارگاه نویسندگی نگاه حکمت آمیز به را در کودک ایجاد می کند؛ ما معتقدیم کتاب و شعر، روح بچه ها را بزرگ و نگاه بچه ها را متعالی می کند. اینجا بچه ها در کنار دانش، افزایی هم دارند، با وسایل بازیافتی کاردستی و اسباب بازی می سازند. مثلا برای روز پدر کارت تبریک برای پدرها درست کردند و به خانه بردند.» 🔷 باغ بازی در نگاه اول شاید مانند بسیاری از که درسال های اخیر در ایران توسعه پیدا کرده اند باشد اما خانم مهدی زاده معتقد است باغ بازی از نظر رویکرد و اهداف تفاوت های جدی با مدارس طبیعت دارد:«از منظر ما تعلیم و تربیت حول روابط است و طبیعت ابزاری برای است، غایت ما طبیعت نیست، پرورش انسان است. ما در باغ بازی تسهیل‌گر نداریم، داریم، مربی در نگاه ما معنادار، اثر گذار و محور کار است، مربی مانند تسهیل‌گر بستر را برای و کودک فراهم می کند اما گاهی هم در فرایند یادگیری نشانه ها و کدهایی به کودک می دهد تا او راه را گم نکند.» 🔶 مهدی زاده مبانی تربیتی باغ بازی را بر پایه مطالعاتش در آثار اساتید تربیتی همچون استاد و ... استوار می داند. او در این باره می گوید :« مطالعات و تجربه های اجرایی ام خیلی طول کشید تا بدانم چه می خواهم، آن اوایل فقط می دانستم مدرسه طبیعت نیستم اما نمی دانستم چه هستم اما الان بعد از ۸ سال می دانم چه هستم و چه می‌خواهم. ما در باغ بازی به دنبال ایجاد یک ایم، یعنی تعداد بچه های محدود که بشود مبتنی بر با آنها زندگی کرد و مفاهیم را در آن ها عمق بخشید. انتقال مفاهیم فرهنگی برای ما مهم است، اینکه آموزش ما باشد، از طرفی ساختن نیز برای ما مهم است، باید کودک بتواند آن چیزی که در ذهن دارد تبدیل به خروجی نماید.» 🔷 در باغ بازی بچه ها علاوه برخاک، آب و طبیعت بکر از نعمت وجود حیواناتی مثل مرغ و خروس ، بز ، بوقلمون و .. نیز برخوردارند خانم مهدی زاده در این باره معتقد است:«وجود حیوانات برای کودکان محرک خوبی جهت بهتر است. مراقبت، آب و غذا دادن، دیدن رشد حیوانات، محصول گرفتن از آنها و ... برای بچه ها جذابیت و یادگیری به همراه دارد؛ مثلا صبح ها بچه ها با ذوق و شوق برای برداشتن تخم مرغ ها به سمت لانه می‌روند و بعد برای بردن آن به خانه هایشان قرعه کشی می کنند.» ✅ آدرس اینستاگرام باغ بازی bagh.bazi 🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub ارتباط با ما : ✅ @babazi_admin
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
🔆 3️⃣2️⃣ تولید و پخش اسباب بازی توکا 🔶 کارشناس ارشد مدیریت صنعتی و مدیر عامل شرکت است. او سال‌ها در حوزه تجاری سازی اختراعات کار کرده، اما دغدغه ی رساندن محصول خوب به خانواده ها او را به صنعت و اسباب‌بازی کشانده است.‌ « وقتی در حوزه تجاری سازی اختراعات کار می‌کردم، خیلی از ایده ها به تولید محصول هم می رسیدند اما برای فروش مشکل داشتند. برای کمک به تولید کننده ها و رساندن محصولات به دست مشتریان، توزیع عمده محصولات در شهرهای مختلف را شروع کردیم. بعد از چند سال که در کار پخش و فروش اسباب بازی و نوشت افزار بودیم. با خلاء ایرانی در بازار مواجه شدیم و از طرفی خانواده‌ها هم به بازی‌های خوب بومی نیاز داشتند بنابراین سراغ تولید اسباب بازی رفتیم.» 🔷 علیرضا مهدوی راد مجموعه توکا را در سال ۹۸ در تهران تاسیس کرد. توکا به معنی تولید و ایرانی می باشد که هدفش تولید و بازی های و بر توانمندی های ذهنی و حرکتی در کودکان و نوجوانان است. 🔶 « برای شروعِ تولید به بررسی آثار آقای پرداختیم و با مسئولین هم در رابطه با تولید اسباب بازی مشورت کردیم. در نتیجه ی این تحقیقات و مشورت ها، به معیار هایی همچون خیرخواهی در بازی ، عدم تکیه بر شانس و ... رسیدیم. سپس از افرادی که در زمینه اسباب بازی طرح و ایده داشتند اما به دلیل هزینه ها و فرایند پیچیده تولید وارد این حوزه نشده بودند دعوت به همکاری کردیم. ماحصل این مشورت ها و همکاری ها تولید دواسباب بازی و است که علاوه بر تمرکز بر روی بُعد و کودک جنبه و بازی در جمع را نیز دارا هستند.» 🔷 این مجموعه دارای ۶ نیروی اصلی در رشته های مدیریت صنعتی، کارآفرینی، سخت افزار و معماری است و در حال حاضر در کنار تولید اسباب بازی به توزیع محصولات تولیدی خودشان و چند شرکت دیگر نیز اهتمام دارند. مجموعه توکا با اینکه خودش در حوزه ایده پردازی و طراحی اسباب بازی ورود کرده است اما همچنان در صورت امکان در تولید ایده های دیگران نیز مشارکت می کند و در تلاش است موانع تولید را از سر راه ایده پردازان بردارد. ✅آدرس صفحه اینستاگرام توکا @toytooka 🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub ارتباط با ما : ✅ @babazi_admin
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
💢 5⃣ ظرفیت اتاق فرار در حوزه تعلیم و تربیت 🔶 از زمانی که بازی های یا با عنوان گیم (بازی های باقاعده) وارد سبک زندگی بچه ها شده است، برای بچه ها ساختارمند شده و دیگر بازی های بی قاعده آنها را جذب و اقناع نمی کند و دنبال پیچیدگی های بیشتری در بازی هستند و فرایند های خطی و غیر تعاملی برایشان جذاب نیست. با این منطق، بازی می تواند به یکی از بسترهای اصلی حوزه تبدیل شود. 🔷 در بین شاخه های مختلف بازی که هر کدام نقشی در تعلیم و تربیت دارند، اتاق فرار دارای ویژگی های متمایزی است. اتاق فرار، شبیه ساز بازی های ، و در فضای واقعی است که تقریبا از سال۲۰۰۶ شکل گرفته است. ✅حرکت به سمت تعادل 🔶 تصور می شود با افزایش بازی های دیجیتال در سبد مصرف مخاطب، جامعه به سمت فضای در حال حرکت است درصورتی که فضای ما و نیاز ما به فضای حقیقی باعث شده که بعد از یک دوره رو آوردن افراطی به فضای مجازی، اتاق فرار به یکی از سرگرمی های مهم دنیا تبدیل شده و این ها در بستر فضای حقیقی دارد اقاق می افتد. بنابراین بشر بعد از حرکت به سمت فضای مجازی دارد به سمت تعادل حرکت می کند و سعی می کند بین فضای مجازی و تعادل ایجاد کند. ما در بازی های دیجیتال، با متن و روایت ، موسیقی، تصویر، سینما و تعامل و ... سر و کار داریم که جمع این ها با هم، به عنوان نقطه متمایز و ارزش افزوده این بازی های به شمار می رود. اتاق فرار هم تمام این ویژگی ها را دارد به علاوه ی تجربه واقعی که باعث می شود ارزش افزوده آن به شدت بالا رود. بنابراین بهترین محیطی که می شود در آن های مختلف کودک، و حتی را در حوزه بازی پرورش بدهیم، است. ✅اتاق فرار، اتاق تاریخ و فکر 🔷 ، اتاق ، و است. امیرالمومنین (ع) در نامه ای به امام حسن (ع) می فرمایند: تاریخ را چنان بخوان که انگار در آن زیسته ای. تصور ما این است که اتاق فرار بستر زیستن در تاریخ را می تواند برای کودک و نوجوان فراهم کند و در طی آن می توان یک روایت آموزنده را ارائه کرد که کودک کامل با آن ماجرا درگیر شده و زیست کند. در حوزه اجرا، اولین بار به سراغ تاریخ دهه شصت رفتیم، خانه تیمی طراحی کردیم که درفرایند آن نوجوان با افرادی مانند کشمیری، مسعود رجوی و سایر و اتفاقات آن زمان آشنا می شود و فضای پر تنش آن دوره را تجربه می کند. ✅ ژانرهای اتاق فرار 🔶بصورت ، اتاق فرار چند ژانر مشخص دارد مثل فرار از زندان(که تجربه آن برای مخاطب خیلی جذاب است و این ژانر به دلیل جذابیت، در فیلم ها و بازی های دیجیتال هم استفاده شده)، یا اتاق فرار مبتنی بر حوزه ماورایی یا حوزه قتل(کارآگاهی که باید قاتل را پیدا کند) از منظر آموزشی یک سری مباحث برای ما جذابیت دارد. مثلا تاریخ و موقعیت های مختلف تاریخی جذابیت دارد زیرا بستر زیستن در آن را برای مخاطب فراهم می کند. مثلا : قتل امیر کبیر در حمام فین کاشان، قیام ستارخان و باقرخان، قیام میرزا کوچک خان، حواریون حضرت مسیح (ع) ، داستان سامری و حضرت موسی (ع) و ... ✅ تقویت کارگروهی 🔷علاوه بر بعد تاریخ، اتاق فرار می تواند حوزه های مختلف شناختی را نیز به چالش بکشد. مثلا کار گروهی. اتاق فرار به شدت برای دانش آموزان تمرین کار گروهی است. به نظر بنده اگر کسی با دغدغه و تربیت حتی بدون تخصص خاص در طراحی، فقط با این هدف سراغ اتاق فرار برود که بگوید من بنا دارم بچه ها را در این فرایند متوجه اهمیت همکاری و مدیریت زمان کنم، اتاق فرار مزیت جدی پیدا می کند. 🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub ارتباط با ما : ✅ @babazi_admin