بابازی، الگونمایی فعالان بازی
💢 #دنیای_بازی
#یادداشت_شفاهی
4⃣ آواز در خدمت بازی، بازی در خدمت هویت
🔻حامد انتظام، شاعر و نویسنده کودک و نوجوان، طراح اسباب بازی ادبیات محور
🔶 #ادبیات یکی از ابزارهایی است که بازیهای ایرانی هنوز استفاده چندانی از آن نکردهاند. #شعر و #قصه، از یکسو به ایجاد ارتباط بین #کودک و #بازی کمک میکنند و از سوی دیگر در انتقال حس و پیام مؤثر هستند. همچنین، پایه طراحی #بازیهای_آوازی، اشعار هستند.
🔷 ادبیات به نوعی چشمه است؛ یعنی اگر #کتاب داشته باشیم، این کتاب خودش #قصه است. این قصه میتواند تبدیل به بازی خوبی شود. اما اگر قصۀ خوبی نداشته باشیم، بازی خوبی هم نداریم. پایه و اساس بازی، قصه است. بازیهایی که الان ترویج می شوند، قصه ندارند. این ها باید قصههای هدفمندی داشته باشند. ذهن خلاق #نویسنده و #شاعر میتواند این قصهها را طراحی کند و در انیمیشن، بازی و فیلم استفاده شود. با پایین آمدن سرانه #مطالعه در کشور بازی و اسباب بازی بهترین راه برای انتقال ادبیات و مفاهیم نهفته در آن به کودکان است. مثلا اسباب بازی هایی که کنارش یک کتاب قصه هم دارد. پازلی از خانه ی #مادربزرگه که داخل آن یک کیت الکترونیکی است و با فشردن چند دکمه قصه های این خانه برای کودک پخش می شود. جای چنین اسباب بازی هایی در بازار ما بسیار خالی است. در حالیکه در اسباببازیهای خارجی وارداتی، استفاده از شعر بیشتر اتفاق می افتد. #عروسک هایی هستند که با اضافه شدن یک کیت، #ترانه میخوانند، یا ماشینهای کنترلی که در حین کار کردن، ترانهای از آنها پخش میشود که این ها از نظر #فرهنگی هیچ سنخیتی با سبک زندگی کودک ایرانی ندارند.
🔶 در واقع یک بازی #آهنگین، گروهی و با موضوع مناسب، میتواند در دایره بازیهای پرمخاطب قرار بگیرد.
ما در ادبیات، بخشی به نام «هیچانهها» داریم. هیچانهها اشعاری هستند که در ظاهر معنای خاصی ندارند، اما در بازی های عموم بچه ها استفاده می شوند مثل «اتل متل توتوله»، «آن مان نباران، توتو اسکاچی» و بازیهایی از این دست. بعضیها که از فضای ادبیات دور هستند؛ انتقاد میکنند و میگویند: این مزخرفات چیست که میخوانید؟ ولی #هیچانهها کارکردهای ؛ مثل نظمدهی به ذهن، استفاده برای حفظ بهتر ریتم و تقویت #تمرکز دارد. با همه ی این توصیفات به نظر من خود ادبیات می تواند یک بازی باشد. شاید بتوانیم شعر را یک نوع بازی #ذهنی محسوب کنیم. شعر ریتم دارد و به ذهن نظم میدهد. باعث میشود بچهها راحتتر مفاهیم را حفظ کنند. درواقع کودک دارد با کلمات بازی میکند.
🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی
🆔 t.me/babaziclub
🆔 instagram.com/babaziclub
💢 @babaziclub
ارتباط با ما :
✅ @babazi_admin
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
🔆 #بابازی
2️⃣2️⃣باغ بازی
🔶 جمع کوچک #مادرانه ای شان از مراسم های دعای ندبه دوران دانشجویی شکل گرفت. کمی بعد دغدغه تامین فضای #طبیعی #بازی برای فرزندانشان باعث شد تا آنها تجربه حضور در پارک و اردوگاه را بدست بیاورند اما این مکان ها با محدودیت هایی که داشتند نمی گذاشتند کودکانشان #آزادانه بازی کنند.
🔷 #حمیده_مهدی_زاده ، ارشد مهندسی برق دارد اما دغدغه های تربیتی اش او را وارد مطالعات تخصصی حوزه #علوم_انسانی می کند. او بعد از مدتی تصمیم می گیرد بستری برای اجرایی کردن مطالعاتش در حوزه #تربیت_دینی فراهم کند. او اکنون مدیر باغ بازی در #مشهد است.
🔶 #باغ_بازی به وسعت ۱۴۰۰ متر در منطقه سه راه فردوسی از سال ۹۴ فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرده است. در این باغ کارگاه های مختلفی در حوزه ادبی هنری و ... برای کودکان ۵ تا ۱۲ سال برگزار می شود:«در کارگاه های #هنری تلاش می کنیم که بچه ها بتوانند مفاهیم #انتزاعی را به وسیله هنر به دنیای #عینی منتقل کنند. کارگاه نویسندگی نگاه حکمت آمیز به #طبیعت را در کودک ایجاد می کند؛ ما معتقدیم کتاب و شعر، روح بچه ها را بزرگ و نگاه بچه ها را متعالی می کند. اینجا بچه ها در کنار دانش، #مهارت افزایی هم دارند، با وسایل بازیافتی کاردستی و اسباب بازی می سازند. مثلا برای روز پدر کارت تبریک برای پدرها درست کردند و به خانه بردند.»
🔷 باغ بازی در نگاه اول شاید مانند بسیاری از #مدارس_طبیعت که درسال های اخیر در ایران توسعه پیدا کرده اند باشد اما خانم مهدی زاده معتقد است باغ بازی از نظر رویکرد و اهداف تفاوت های جدی با مدارس طبیعت دارد:«از منظر ما تعلیم و تربیت حول روابط #انسانی است و طبیعت ابزاری برای #شناخت است، غایت ما طبیعت نیست، پرورش انسان #توحید_محور است. ما در باغ بازی تسهیلگر نداریم، #مربی داریم، مربی در نگاه ما معنادار، اثر گذار و محور کار است، مربی مانند تسهیلگر بستر را برای #کشف و #شکوفایی کودک فراهم می کند اما گاهی هم در فرایند یادگیری نشانه ها و کدهایی به کودک می دهد تا او راه را گم نکند.»
🔶 مهدی زاده مبانی تربیتی باغ بازی را بر پایه مطالعاتش در آثار اساتید تربیتی همچون استاد #صفایی_حائری و ... استوار می داند. او در این باره می گوید :« مطالعات و تجربه های اجرایی ام خیلی طول کشید تا بدانم چه می خواهم، آن اوایل فقط می دانستم مدرسه طبیعت نیستم اما نمی دانستم چه هستم اما الان بعد از ۸ سال می دانم چه هستم و چه میخواهم. ما در باغ بازی به دنبال ایجاد یک #خانواده ایم، یعنی تعداد بچه های محدود که بشود مبتنی بر #روابط_انسانی با آنها زندگی کرد و مفاهیم را در آن ها عمق بخشید. انتقال مفاهیم فرهنگی برای ما مهم است، اینکه آموزش ما #مسئله_محور باشد، از طرفی ساختن نیز برای ما مهم است، باید کودک بتواند آن چیزی که در ذهن دارد تبدیل به خروجی نماید.»
🔷 در باغ بازی بچه ها علاوه برخاک، آب و طبیعت بکر از نعمت وجود حیواناتی مثل مرغ و خروس ، بز ، بوقلمون و .. نیز برخوردارند خانم مهدی زاده در این باره معتقد است:«وجود حیوانات برای کودکان محرک خوبی جهت #یادگیری بهتر است. مراقبت، آب و غذا دادن، دیدن رشد حیوانات، محصول گرفتن از آنها و ... برای بچه ها جذابیت و یادگیری به همراه دارد؛ مثلا صبح ها بچه ها با ذوق و شوق برای برداشتن تخم مرغ ها به سمت لانه میروند و بعد برای بردن آن به خانه هایشان قرعه کشی می کنند.»
✅ آدرس اینستاگرام باغ بازی
bagh.bazi
🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی
🆔 t.me/babaziclub
🆔 instagram.com/babaziclub
💢 @babaziclub
ارتباط با ما :
✅ @babazi_admin
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
🔆 #بابازی
3️⃣2️⃣ تولید و پخش اسباب بازی توکا
🔶 #علیرضا_مهدوی_راد کارشناس ارشد مدیریت صنعتی و مدیر عامل شرکت #توکا است. او سالها در حوزه تجاری سازی اختراعات کار کرده، اما دغدغه ی رساندن محصول خوب به خانواده ها او را به صنعت #توزیع و #تولید اسباببازی کشانده است. « وقتی در حوزه تجاری سازی اختراعات کار میکردم، خیلی از ایده ها به تولید محصول هم می رسیدند اما برای فروش مشکل داشتند. برای کمک به تولید کننده ها و رساندن محصولات به دست مشتریان، توزیع عمده محصولات #ایرانی در شهرهای مختلف را شروع کردیم. بعد از چند سال که در کار پخش و فروش اسباب بازی و نوشت افزار بودیم. با خلاء #اسباب_بازی #فرهنگی ایرانی در بازار مواجه شدیم و از طرفی خانوادهها هم به بازیهای خوب بومی نیاز داشتند بنابراین سراغ تولید اسباب بازی رفتیم.»
🔷 علیرضا مهدوی راد مجموعه توکا را در سال ۹۸ در تهران تاسیس کرد. توکا به معنی تولید و #کیفیت ایرانی می باشد که هدفش تولید و #توسعه بازی های #خلاقانه و #تاثیرگذار بر #رشد توانمندی های ذهنی و حرکتی در کودکان و نوجوانان است.
🔶 « برای شروعِ تولید به بررسی آثار آقای #عباسی_ولدی پرداختیم و با مسئولین #مدرسه_قرآن_و_عترت هم در رابطه با تولید اسباب بازی مشورت کردیم. در نتیجه ی این تحقیقات و مشورت ها، به معیار هایی همچون خیرخواهی در بازی ، عدم تکیه بر شانس و ... رسیدیم. سپس از افرادی که در زمینه اسباب بازی طرح و ایده داشتند اما به دلیل هزینه ها و فرایند پیچیده تولید وارد این حوزه نشده بودند دعوت به همکاری کردیم. ماحصل این مشورت ها و همکاری ها تولید دواسباب بازی #چوبی #تلنگر و #تبدیل_شونده است که علاوه بر تمرکز بر روی بُعد #خلاقیت و #تفکر کودک جنبه #خانوادگی و بازی در جمع را نیز دارا هستند.»
🔷 این مجموعه دارای ۶ نیروی اصلی در رشته های مدیریت صنعتی، کارآفرینی، سخت افزار و معماری است و در حال حاضر در کنار تولید اسباب بازی به توزیع محصولات تولیدی خودشان و چند شرکت دیگر نیز اهتمام دارند. مجموعه توکا با اینکه خودش در حوزه ایده پردازی و طراحی اسباب بازی ورود کرده است اما همچنان در صورت امکان در تولید ایده های دیگران نیز مشارکت می کند و در تلاش است موانع تولید را از سر راه ایده پردازان بردارد.
✅آدرس صفحه اینستاگرام توکا
@toytooka
🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی
🆔 t.me/babaziclub
🆔 instagram.com/babaziclub
💢 @babaziclub
ارتباط با ما :
✅ @babazi_admin
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
💢 #دنیای_بازی
5⃣ ظرفیت اتاق فرار در حوزه تعلیم و تربیت
🔶 از زمانی که بازی های #دیجیتالی یا #رومیزی با عنوان گیم (بازی های باقاعده) وارد سبک زندگی بچه ها شده است، #بازی برای بچه ها ساختارمند شده و دیگر بازی های بی قاعده آنها را جذب و اقناع نمی کند و دنبال پیچیدگی های بیشتری در بازی هستند و فرایند های خطی و غیر تعاملی برایشان جذاب نیست. با این منطق، بازی می تواند به یکی از بسترهای اصلی حوزه #تعلیم_و_تربیت تبدیل شود.
🔷 در بین شاخه های مختلف بازی که هر کدام نقشی در تعلیم و تربیت دارند، اتاق فرار دارای ویژگی های متمایزی است. اتاق فرار، شبیه ساز بازی های #کامپیوتری، #ماجرایی و #معمایی در فضای واقعی است که تقریبا از سال۲۰۰۶ شکل گرفته است.
✅حرکت به سمت تعادل
🔶 تصور می شود با افزایش بازی های دیجیتال در سبد مصرف مخاطب، جامعه به سمت فضای #مجازی در حال حرکت است درصورتی که فضای #فطریِ #تعاملی ما و نیاز ما به فضای حقیقی باعث شده که بعد از یک دوره رو آوردن افراطی به فضای مجازی، اتاق فرار به یکی از سرگرمی های مهم دنیا تبدیل شده و این ها در بستر فضای حقیقی دارد اقاق می افتد. بنابراین بشر بعد از حرکت به سمت فضای مجازی دارد به سمت تعادل حرکت می کند و سعی می کند بین فضای مجازی و #حقیقی تعادل ایجاد کند. ما در بازی های دیجیتال، با متن و روایت ، موسیقی، تصویر، سینما و تعامل و ... سر و کار داریم که جمع این ها با هم، به عنوان نقطه متمایز و ارزش افزوده این بازی های به شمار می رود. اتاق فرار هم تمام این ویژگی ها را دارد به علاوه ی تجربه واقعی که باعث می شود ارزش افزوده آن به شدت بالا رود. بنابراین بهترین محیطی که می شود در آن #هویت های مختلف کودک، #نوجوان و حتی #بزرگسال را در حوزه بازی پرورش بدهیم، #اتاق_فرار است.
✅اتاق فرار، اتاق تاریخ و فکر
🔷 #اتاق_فرار، اتاق #تاریخ، #ماجرا و #فکر است. امیرالمومنین (ع) در نامه ای به امام حسن (ع) می فرمایند: تاریخ را چنان بخوان که انگار در آن زیسته ای. تصور ما این است که اتاق فرار بستر زیستن در تاریخ را می تواند برای کودک و نوجوان فراهم کند و در طی آن می توان یک روایت #تاریخی آموزنده را ارائه کرد که کودک کامل با آن ماجرا درگیر شده و زیست کند. در حوزه اجرا، اولین بار به سراغ تاریخ دهه شصت رفتیم، خانه تیمی طراحی کردیم که درفرایند آن نوجوان با افرادی مانند کشمیری، مسعود رجوی و سایر #منافقان و اتفاقات آن زمان آشنا می شود و فضای پر تنش آن دوره را تجربه می کند.
✅ ژانرهای اتاق فرار
🔶بصورت #کلاسیک، اتاق فرار چند ژانر مشخص دارد مثل فرار از زندان(که تجربه آن برای مخاطب خیلی جذاب است و این ژانر به دلیل جذابیت، در فیلم ها و بازی های دیجیتال هم استفاده شده)، یا اتاق فرار مبتنی بر حوزه ماورایی یا حوزه قتل(کارآگاهی که باید قاتل را پیدا کند) از منظر آموزشی یک سری مباحث برای ما جذابیت دارد. مثلا تاریخ و موقعیت های مختلف تاریخی جذابیت دارد زیرا بستر زیستن در آن را برای مخاطب فراهم می کند. مثلا : قتل امیر کبیر در حمام فین کاشان، قیام ستارخان و باقرخان، قیام میرزا کوچک خان، حواریون حضرت مسیح (ع) ، داستان سامری و حضرت موسی (ع) و ...
✅ تقویت کارگروهی
🔷علاوه بر بعد تاریخ، اتاق فرار می تواند حوزه های مختلف شناختی را نیز به چالش بکشد.
مثلا کار گروهی. اتاق فرار به شدت برای دانش آموزان تمرین کار گروهی است. به نظر بنده اگر کسی با دغدغه #تعلیم و تربیت حتی بدون تخصص خاص در طراحی، فقط با این هدف سراغ اتاق فرار برود که بگوید من بنا دارم بچه ها را در این فرایند متوجه اهمیت همکاری و مدیریت زمان کنم، اتاق فرار مزیت جدی پیدا می کند.
🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی
🆔 t.me/babaziclub
🆔 instagram.com/babaziclub
💢 @babaziclub
ارتباط با ما :
✅ @babazi_admin
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
❇️ #ایده_ترویج_بازی
6⃣ جشنواره همبازی همشهری
🔶 وقتی به مقوله ی #تفریح به ویژه در کلان شهر ها نگاه می کنیم، اغلب به عنوان یک برنامه پرهزینه به نظر می رسد و از طرفی بسیاری از سازمان های #فرهنگی در ساده سازی تفریح برای #خانواده ها موفق نبوده اند.
اما آقای #سید_ابراهیم_حسینی در سال ۹۵ در اقدامی نو به سمت طراحی و اجرای برنامه های تفریحی #بازی_محور، #ساده و #خانوادگی در بوستان ها و پارک های شهر رفته است. این برنامه با عنوان #جشنواره_همبازی_همشهری در پارک های مناطق مختلف شهر با حمایت سازمان فرهنگی تفریحی #شهرداری #اصفهان اجرا شده است.
🔷 سید ابراهیم حسینی، دبیر جشنواره همبازی همشهری درباره انتخاب #بازی به عنوان محور این برنامه #تفریحی می گوید : « تصمیم داشتم در حوزه تفریح برنامه ای اجرا کنم اما کار کردن در این حوزه خیلی سخت بود، چرا که ما یک تعریف جامع #دینی از این مقوله نداریم. بنابراین شروع به جست و جو در منابع دینی کردم، هر چه #احادیث را بررسی می کردم بیشتر به کلیدواژه بازی می رسیدم و در جنبه #علمی، به مباحثی از قبیل بازی های #درمانی و #انرژیزا و اینکه بازی سن و سال ندارد، برمی خوردم. در مشورت هایم دیدار هایی با #آیت_الله_حائری_شیرازی داشتم. ایشان نگاهی خاص و متفاوت به مقوله تفریح داشتند و تاکید می کردند که به تفریح و موضوع #هیجانات بپردازیم.»
🔶 #جشنواره_همبازی_همشهری در تیر و مرداد سال ۹۵ پذیرای خانواده های اصفهانی بوده و هر شب به حدود ۱۰۰۰ نفر خدمات بازی شامل ۴۰بازی در مقیاس بزرگ، ۲۰ بازی بدون ابزار و ۲۰ بازی بومی محلی ارائه و کرده است.
🔷 آقای حسینی درباره اهداف اصلی این رویداد می گوید : « در جشنواره، خانواده برای ما موضوعیت داشت، اینکه #خانواده ببیند که می شود با کمترین هزینه، #شادی و #نشاط را تجربه کرد. بازی ها را طوری طراحی کرده بودیم که اعضای خانواده کنار هم بازی کنند و در بخش دیگر نیز بتوانند با شرکت در بازی های #گروهی و #انفرادی با هم سن و سال های خود به رقابت بپردازند. یکی از اهداف اصلی ما #صمیمیت و ارتباط بیشتر بین اعضای خانواده بود که با کمک مشاورین و روان شناسان حاضر در جشنواره، نتیجه بخش بودن این بازی ها برای ما اثبات شد.»
🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی
🆔 t.me/babaziclub
🆔 instagram.com/babaziclub
💢 @babaziclub
ارتباط با ما :
✅ @babazi_admin
💢 #دنیای_بازی
🛑 اصلاحیه : با عرض پوزش؛ به دلیل معذوریت مهمان برنامه ، این گفت وگو لغو و به زمانی دیگر موکول شد.
6️⃣ تفاوت تفریح و سرگرمی
🔷 گفت وگوی زنده مجازی با دکتر سید محمد نوروزیان امیری، پژوهشگر تعلیم و تربیت
📆 دوشنبه، ۲۵ اسفند ساعت ۱۹
🔻پخش از صفحه اینستاگرامی بابازی
🆔 instagram.com/babaziclub
🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی
🆔 t.me/babaziclub
💢 @babaziclub
ارتباط با ما :
✅ @babazi_admin
💢 #دنیای_بازی
6⃣ بجای نشست، " برخاست" برگزار کنیم
🔶 #مریم_علی_بابایی خبرنگار صنایع فرهنگی #خبرگزاری_مهر نقد کوتاهی درباره #ششمین_جشنواره_اسباب_بازی که در بهمن ماه سال ۹۹ برگزار شد، نوشته و در پایان راهکارهایی ارائه داده است که خواندن خلاصه ای از آن برای فعالین حوزه #بازی خالی از لطف نیست.
🔷 امسال هم مثل هرسال، اولین خبرهایی که از جشنواره اسباببازی به گوش رسید، مربوط به برگزاری نشستهای #تخصصی به صورت مجازی و همچنین ورود برخی مهمانهای #خارجی به این جلسات بود. اما سوالاتی هستند که از اولین دوره برگزاری این جلسات مطرح بودهاند و هرسال فقط بر تعداد آنها افزوده میشود.
🔻اینکه واقعاً راهحل مشکلات موجود در صنعت بازی و اسباببازی چیست؟
🔻نبود چه چیزهایی اصلیترین موانع رشد و پیشرفت این صنعت پولساز در کشورمان هستند؟
🔻 چرا بازار بزرگ ایران از شر محصولات بیکیفیت چینی خلاص نمیشود؟
🔻 و ....؟
🔶 از نظر بیشتر مسئولان کشورمان، برای حل عموم مشکلات بهترین راه حل، برگزاری #نشست است. پس خیلی نباید از مسئولان صنعت اسباب بازی نیز توقع بالایی داشت.
یکی از بخشهای اصلی یک نشست، بیان مباحث #کلیشهای و #تکراری از زبان افراد مختلف است. اتفاقی که دقیقاً در این جشنواره هم نیز هر سال تکرار میشود و حتی در برخیموارد همان مهمانان سالگذشته دوباره میآیند و همان سخنان را تکرار میکنند.
کافیاست کلید واژه «رشته طراحی اسباببازی» را جستجو کنید تا با وعدههای سال گذشته مسئولان این جشنواره مبنی بر شروع به کار این رشته در دو دانشگاه کشور در سال آتی (یعنی سال ۹۹) در همین جلسات روبرو شوید. رشتهای که هنوز کسی نمیداند دقیقاً چه زمانی شروع به کار خواهد کرد و یا اینکه آیا اصلاً بنا به شروع آن هست و یا از جنس همان وعدههای توخالی نشستها است!
🔷 بد نیست تنوعی به این جشنواره بدهیم و از سال بعد به جای برگزاری نشست، «برخاستهایی» برگزار کنیم، شاید با این روش بتوانیم مشکلات بیشتری را بررسی و حل کنیم!
🔶 برداشت ما از مشکلات این #صنعت با برداشت مسئولان به شدت متفاوت است. تصور ما از مشکلات صنعت، مسائلی از قبیل نبود کاراکتر #بومی، مشکلات #صادرات و #واردات، عدم تسهیلگری مناسب بین #تولیدکننده و #انیمیشنساز و… بود اما بعد از برگزاری نشستها و نکات برگزارکنندگان از دستاوردهای آن متوجه شدیم تنها مشکل ما نداشتن چند #مهمان_خارجی برای جشنواره بود که خوشبختانه امسال این مشکل حلشد.
🔷 چطور است نشستهایتخصصی را ، یکسال برگزار نکنیم و تأثیر این عدم برگزاری را بررسی کنیم. آن زمان است که متوجه خوش خیالی هایمان در مورد اثرات شگفتآور برگزاری این نشستها در صنعت میشویم و به دنبال راهحل بهتری میگردیم.
شاید تبدیل این نشست ها به جلسات پیوسته و با حضور افراد #خوشفکر و #صاحبنظر بتواند یکی از این راه کارها باشد، افرادی که در اطرافمان هستند ولی اسامی سخنرانان این نشستها چنان چشمانمان را خیره کرده است که اصلاً آنها را نمیبینیم!
🔶 از طرفی برگزاری #همایشها و کنفرانسهای علمی (به معنای واقعی آنها) و فراخوانهایی درجهت تولید پژوهشهای مرتبط با جنبههای مختلف این صنعت میتواند ضعف کمبود پشتوانههای #نظری و #علمی آن را برطرف کند و بعد از چندسال شاهد تغییر نگاه #پژوهشگران به این حوزه باشیم.
🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی
🆔 t.me/babaziclub
🆔 instagram.com/babaziclub
💢 @babaziclub
ارتباط با ما :
✅ @babazi_admin
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
🔆 #بابازی
4⃣2⃣ موسسه فرهنگی انار
🔷 #حامد_معلمی، مدیر موسسه فرهنگی #انار می باشد. او کارشناس ارشد جامعه شناسی است و تحصیلات حوزوی دارد. دغدغه اش در حوزه #کودک با فعالیت های تبلیغی شروع شد و در نهایت با تولید عروسک ادامه پیدا کرد: « کودک از لحاظ سنی و اهمیت #یادگیری ، یک مخاطب #استراتژیک است. وقتی تصمیم گرفتیم در این حوزه کار کنیم فعالیت های رایج دنیا را رصد کردیم و دیدیم که برای کودک #شخصیت_سازی صورت می گیرد یعنی ابتدا محصولات رسانهای ( #فیلم و #انیمیشین) تولید می کنند بعد سراغ پیوست محصولات دیگر مثل #کتاب و #عروسک میروند. دقیقا همان فرایندی که #عروسک_باربی طی کرده است. تصمیم ما هم همین بود، اینکه ابتدا به سراغ ساخت انیمیشن برویم اما از نظر تخصص و امور مالی این کار از عهده ما خارج بود.»
🔶مسیر دشوار تولید انیمیشن مانع ادامه راه برای آقای معلمی نشد. این جوان مشهدی و گروهش از فرصت #اربعین برای شروع کار در حوزه تولید عروسک استفاده کردند. «اربعین سال ۹۳ تصمیم گرفتیم برای کودکانی که در راهپیمایی هستند فعالیتی انجام بدهیم، با کمک آقای دوست محمدی دو عروسک ساده، طراحی شد و بعد مراحل ساخت را طی کرد. کم کم دیدم همان مسیری که باید با انیمیشن شروع میکردیم با عروسک ها هم میشود شروع کرد. عروسک های ما به اسم، #زینب و #محسن دو زائر نمادین اربعین هستند که تلاش می کنند کودکان را با امام حسین (علیه السلام) و زیارت اربعین آشنا کنند.»
🔷 دغدغه ی گروه انار این است که کودکان ایرانی در عروسک های زینب و محسن از نظر ظاهر و پوشش کودکی شبیه خودشان را ببینند و راحت تر بتوانند با آن ها ارتباط برقرار کنند.
با تلاش آقای معلمی محصولات جانبی از قبیل #پازل و #کتاب داستان، با هدف شخصیت پردازی عروسک های زینب و محسن نیز طراحی و تولید شده است.
🔶از سال ۹۳ تاکنون تغییرات مثبتی در جنس عروسک ها و ظاهر آن ها ایجاد شده است. گروه انار در مسیر #تولید فراز و فرودهایی را طی کرده، حامد معلمی در این باره می گوید :« ما قصد نداشتیم مستقیما وارد تولید انبوه شویم، بعد از طراحی شخصیت ها به دنبال کارگاه تولیدی گشتیم تا عروسک ها را برای ما تولید کند. اما پیدا نکردیم، بنابراین با یک سرمایه ۱۰ میلیون تومانی کار را در حد محدود شروع کردیم که تا پنج سال هیچ سودی نداشتیم و حتی به صورت شخصی برای پیشرفت کار هزینه میکردیم.»
🔷 این عروسک ها در حال حاضر توسط موسسه فرهنگی انار در شهر مشهد تولید میشوند و تیراژ آن به تعداد۱۰۰۰عدد در ماه می رسد.
سایت موسسه انار
anartoys.ir
🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی
🆔 t.me/babaziclub
🆔 instagram.com/babaziclub
💢 @babaziclub
ارتباط با ما :
✅ @babazi_admin
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
🔆 #بابازی
5⃣2⃣ خمیر بازی ارگانیک حسنا
🔶شاید خیلی از ما در مقابل خواسته فرزندمان برای ایجاد بستر بازی های #خلاقانه احساس ناتوانی کرده ایم و برای آن راه حلی نداشته ایم، اما خانم زینب فلاحی وقتی که فرزند ۵ساله اش از او می خواهد تا از خمیرنان برایش #خمیربازی تهیه کند، فکر اسراف خمیرهای نان، او را به ایده تهیه #خمیربازی_خانگی می رساند.
🔷 زینب فلاحی ۳۲ساله و فارغ التحصیل جامعه الزهرای قم است. این مادر جوان با تولید خمیربازی #ارگانیک موفق به راه اندازی کسب و کاری کوچکی در شهر #تنکابن شده است.
🔶 «دخترم علاقه ی زیادی به خمیر بازی داشت و همین باعث شد با پرسوجو و تحقیق با خمیربازی خانگی آشنا شوم. اوایل فقط برای دخترم این خمیرهای خانگی را درست میکردم. بعد دوستان و آشنایان هم از کار من مطلع شدند و خواستند برای بچههای آنها هم خمیر درست کنم. فروردین سال ۹۹ ایده تجاری کردن این خمیرهای خانگی با اسم #خمیر_بازی_حسنا به ذهنم رسید و کم کم فروش اینترنتی در سراسر کشور را آغاز کردم.»
🔷 آن اوایل کار، تولید خمیر بازی در منزل شخصی خانم فلاحی و با کمک اعضای خانواده انجام می شده است. اما حالا چندماهی است که او کارگاه #تولید خمیربازی حسنا را راه اندازی کرده و توانسته ۳ نفر را هم مشغول به کار کند. این بانوی جوان تا بحال موفق به تولید بالغ بر ۱۰هزار بسته خمیر بازی ارگانیک شده است که به صورت فروش عمده برای فروشگاه های مواد ارگانیک و فروش جزئی در فضای مجازی بوده است. این خمیرها در بسته بندی هایی جذاب و زیبا به همراه ابزار کار مانند وردنه و ... برای کودک ارائه می شود.
🔶 خمیر بازی حسنا در ایام کرونا و قرنطینه به دست خیلی از کودکان ایرانی در شهر های مختلف رسیده و یکی از بهترین گزینه ها برای بازی کودکان در خانه بوده است.
«در ایام قرنطینه تعداد زیادی از مادران سفارش ثبت کردند. اکثرشان میگفتند به خاطر شرایط قرنطینه میخواهیم بچهها بازی جدید و سالمی داشته باشند. این خمیرها بوی نامطبوع مواد شیمیایی را ندارد و از مواد و رنگ های خوراکی تهیه می شود که خوردن آنها هیچ آسیبی به کودک نمی رساند.»
🔷 ذوق و سلیقه خانم فلاحی نه تنها در تولیداتش، بلکه در تاثیر مثبتی هم که روی #مخاطب داشته است دیده می شود. بازی های خیالی کودکان، ساخت ابزار و وسایل خانه و حیاط، آشپزی، پخت کیک و شیرینی و... که همگی با محوریت خمیر بازی های نرم و جذاب #حسنا برای #کودکان اتفاق می افتد و لذت آن ها را از #بازی دو چندان می کند از الگوهایی نشات می گیرد که در تبلیغات و پست های پیج خمیربازی حسنا توسط خانم فلاحی ارائه و منتشر می شود.
آدرس اینستاگرام خمیربازی حسنا
@khamirbazi_hosna
🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی
🆔 t.me/babaziclub
🆔 instagram.com/babaziclub
💢 @babaziclub
ارتباط با ما :
✅ @babazi_admin
🔆 #گزارش
🔷کارگاه مردمیسازی #تفریح، #بازی، الگوهای موفق و راهکارها؛ توسط آقای حسن سلطانی در نشست تخصصی فعالان اجتماعی #خراسانرضوی، پیرامون حلقههای #اجتماعی؛ نوزدهم فروردین ماه در مشهد برگزار شد.
🔶در بخش اول این کارگاه، جریانهای فکری فعال در #حوزه_بازی در ایران معرفی و بهطور ویژه به موضوع ارتباط #بازی_و_تربیت پرداختهشد.
🔶 در بخش دوم کارگاه نیز برخی از گروهها و ایدههای موفقی که توسط مجموعه #بابازی شناسایی شده بودند معرفی گردید.
🔶تعدادی از #معلمان و #مربیان فعال در شهرستانهای #کاشمر، #نیشابور، #خواف و #مشهد از شرکتکنندگان در این کارگاه بودند.
🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی
🆔 t.me/babaziclub
🆔 instagram.com/babaziclub
💢 @babaziclub
ارتباط با ما :
✅ @babazi_admin
❇️ #ایده_ترویج_بازی
7⃣ ترویج زندگی بازی محور در فضای مجازی
🔷 #محدثه_سطوطی، مادرجوانی است که در مسیر تربیت فرزندش از #بازیهای_خلاقانه استفاده می کند و تجربههایش را با مادران دیگر به اشتراک می گذارد. او فعالیت در حوزه بازی را از یک سالگی پسرش در سال ۹۲ آغاز کرده است. «زندگی در شهر غریب و سر کردن ساعات طولانی با یک پسربچه یک ساله ی پرانرژی و کنجکاو برایم سخت بود. اما من #مادر بودن را انتخاب کرده بودم و حالا باید مسئولیت انتخابم را می پذیرفتم تا بتوانم فرزندی شایسته و سالم #تربیت کنم. بنابراین شروع کردم به مطالعه #کتاب های تربیتی و جستجو در سایت ها و مقالات، تجربههای مادران را می خواندم و بازیهایی را که می دیدم با پسرم اجرا می کردیم.»
🔶اما اینکه چرا #بابازی به معرفی خانم سطوطی پرداخته، دلیلش این است که ایشان توانسته با استفاده از ظرفیت #فضای_مجازی بازیهایی که با فرزندش #طراحی و #تجربه می کند را بدون هیچ چشم داشتی برای مادران دیگر به اشتراک بگذارد. «تجربیاتم را به اشتراک میگذارم چون برایم مهم است که همهی مادران به اهمیت #بازی به عنوان یک ابزار ساده در تربیت #کودک پی ببرند. از طرفی میخواستم این نگاه را به دیگران منتقل کنم که مادری کردن کار بیهوده ای نیست بلکه اثربخش، امید آفرین و در عین سختی شیرین و لذت بخش است.»
🔷 بازی های خانم سطوطی صرفا #سرگرمی نیست، او سعی دارد کودکش را در بازی با #سبک_زندگی و مسئله های عینی آشنا کند. «یکی از اهداف بازیهای ما، این بود که پسرم #اقتصاد و #کارآفرینی را یاد بگیرد، مثلا یک بار باهم در خانه صابون ساختیم تا به بچههای فامیل هدیه بدهیم که بر اثر آلودگی مریض نشوند.»
🔶 خانم سطوطی در انتخاب بازی بر اصول و مبانی #تربیت_دینی تاکید می کند. او بازی را فرایندی پیچیده نمی بیند. در بازی های او و کودکش، #اسباب_بازی محوریت ندارد بلکه هر وسیله ای می تواند اسبابِ بازی باشد، از کفگیر و ملاقه گرفته تا مواد غذایی مثل سویا و سبوس نان و ... «آن اوایل فقط بازی ها را از دیگران تقلید میکردم. کم کم با مداومت در بازی، ذهن خودم و پسرم #خلاق شد و خودمان بازی طراحی میکردیم. الان بدون هیچ زحمتی برای هر موضوعی باهم بازی سازی میکنیم. اوایل تولد پسرم، انتقال مفاهیم و ارزشهای دینی به کودک برایم جای سوال و نگرانی داشت اما در بازی خیلی به این مسئله می شود پرداخت و اثربخشی آن از مستقیم گویی و راه های دیگر خیلی بیشتر است.»
🔶این مادر جوان تا بحال بالغ بر ۱۰۰ پست بازی محور در صفحه #اینستاگرامی اش منتشر کرده که علاوه بر معرفی بازی به اثرات تربیتی و رشدی بازی نیز پرداخته است.
🔷 خانم سطوطی در بازی محدود به فرزندان خود نمانده و برنامه های #بازی_محوری برای کودکان در مسجد و پارک بانوان شهر نیز طراحی و اجرا کرده است.
🆔 آدرس صفحه اینستاگرام خانم سطوطی
@reyhaneyezahraii
🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی
🆔 t.me/babaziclub
🆔 instagram.com/babaziclub
💢 @babaziclub
ارتباط با ما :
✅ @babazi_admin
🔷 حسن سلطانی، فعال حوزه بازی و سبک زندگی ایرانی اسلامی
🔵 قسمت هجدهم برنامه تلویزیونی #ملت_شهر
🔺موضوع گفتوگو: عبور از تهاجم فرهنگی با احیای سبک زندگی ایرانی اسلامی
🕖 یکشنبه ، ۵ اردیبهشت ، ساعت ۱۷:۴۵ ، شبکه خراسان رضوی
🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی
🆔 t.me/babaziclub
🆔 instagram.com/babaziclub
💢 @babaziclub
ارتباط با ما :
✅ @babazi_admin
💢 #دنیای_بازی
7⃣ موانع بازارپردازی کاراکترهای انیمیشن در حوزه اسباببازی
🔸حامد تاملی ،
پژوهشگر، طراح و تولیدکننده اسباب بازی
🔷 دختر بچهای را تصور کنید که در مغازه کفشفروشی مدام به مادرش اصرار میکند تا برایش دمپاییای را بخرد که تصویر اِلسا بر روی آن نقش بسته است و هر چه مادر به او میگوید که قبلتر برایش کفش آن را خریده است، گوشش بدهکار نیست، چون میخواهد مجموعه لوازمش را تکمیل کند. وارد اتاقش که شوی اِلسا همه جا هست، روی پرده اتاق، ملحفه و لحاف، کاسه و بشقاب، کیف و کفش و لباسهایش و از همه مهمتر عروسکها و اسباببازیهایی است که ریز و درشت چیده است توی اتاقش و ساعتهای زیادی با آنها مشغول میشود به بازی، با او غذا میخورد و حتی شب با عروسکاش میخوابد.
حال جای اِلسا بگذارید مرد عنکبوتی، باباسفنجی، لاکپشتهای نینجا، بنتن و هزاران شخصیت سینمایی و انیمیشنی که صرفا در قاب تلویزیون و روی پرده سینما باقی نمیمانند و جاری میشوند توی زندگی کودکان، با آنها زندگی میکنند، رفتارهایشان را تقلید میکنند و از آنها یاد میگیرند. کودکان ناخودآگاه از شخصیتهای محبوبشان الگوهایی میسازنند که در فرآیند همانندسازی، خود را مابهازای حقیقی آنها تصور میکنند و رفتارهای او را هر چند نتوانند در دنیای واقعی اجرا کنند اما تخیل میکنند.
🔻ادامه 👇👇👇
🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی
🆔 t.me/babaziclub
🆔 instagram.com/babaziclub
💢 @babaziclub
ارتباط با ما :
✅ @babazi_admin
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
💢 #دنیای_بازی 7⃣ موانع بازارپردازی کاراکترهای انیمیشن در حوزه اسباببازی 🔸حامد تاملی ، پژوهشگر، ط
✅ تاثیرات فرهنگی و اجتماعی شخصیتهای سینمایی
🔶تاثیرات فرهنگی و اجتماعی شخصیتهای سینمایی و انیمیشنی که دامنه نفوذ وسیعی بر کودکان دارند از یکسو و از سوی دیگر گردش مالی هنگفتی که حول این شخصیتها شکل میگیرد مقوله «بازارپردازی شخصیت» و کسبوکارهای مرتبط با آن را اهمیت ویژهای میبخشد. بازارپردازی به طور عمومی به مجموعه فعالیتهایی گفته میشود که جهت ترویج یک کالا برای فروش بیشتر در خردهفروشی ها اتخاذ میشود. فعالیتهایی مانند چیدمان کالاها در قفسهها، تخفیفات ویژه، معرفی مناسب محصول، تهیه بروشور و کاتالوگ، تست محصول و غیره. معنای خاصتر بازارپردازی که در اصل اشاره به «بازارپردازی شخصیت» دارد، جواز استفاده از یک برند، شخصیت یا رویداد برای ترویج فروش یک کالاست. حال میتواند این شخصیت، یک شخصیت حقیقی باشد یا یک شخصیت تخیلی برگرفته از یک داستان یا فیلم. بطور مثال یک تولیدکننده کالا اعم از اسباببازی، نوشتافزار، پوشاک، لوازم اتاقخواب، لوازمآرایشی و غیره با استفاده از ویژگیهای بصری و حسی یک شخصیت شناخته شده و به کار بردن آن در محصول خود، فروش کالایش را بالا ببرد.
✅ بازار پردازی شخصیت
🔶البته موضوع بازارپردازی صرفا شخصیت نیست؛ از یک رویداد نیز میتوان در بازارپردازی استفاده کرد که از مشهورترین آنها کالاهای مربوط به رویدادهای ورزشی مانند المپیک یا جام جهانی است.
🔷 بازارپردازی شخصیتهای سینمایی و انیمیشنی به خاطر بُعد فرهنگی و رسانهای که دارد سهم ویژهای را در این کسبوکار بازی میکند. در خیلی از مواقع درآمد حاصل از بازارپردازی، از فروش گیشهای و غیرگیشهای فیلمها نیز فراتر میرود.
🔷مجموعه هشتگانه فیلمهای «جنگستارگان» حدود ۸ میلیارد دلار فروش گیشه و حدود ۸ میلیارد فروش غیر گیشه داشته است. محصولات جانبی این مجموعه، شامل اسباببازی، کتاب، بازیهای ویدئویی، نوشتافزار و غیره در مجموع ۲۶.۵ میلیارد دلار درآمد کسب کرده است که ۱۲.۵ میلیارد آن اسباببازی بوده است. سهم حدودا ۳۰ درصدی اسباب بازی از درآمد کل ۴۲.۵ میلیاردی این مجموعه نشان از جایگاه ویژه اسباب بازی در بازارپردازی دارد.
🔶 در حوزه فیلمهای انیمیشنی که مخاطب ویژه کودک و نوجوان دارد، این نسبت به مراتب بالاتر میرود. درآمد ۱۰ میلیاردی مجموعه انیمیشنهای «ماشینها» از بازارپردازی و مجوزهای مرتبط به آن موید این ماجراست.
✅ تاثیر بازار پردازی شخصیت های کارتونی خارجی
تاثیر بازارپردازی شخصیتهای کارتونی خارجی در ایران به خاطر واردات گسترده محصولات کودک و نوجوان بهویژه اسباببازی در فروش کالاها بسیار مشهود و عیان است به گونهای که تولیدکنندگان داخلی نیز از این امکان بیبهره نبوده و انبوه تولیداتی را در بازار شاهد هستیم که تصاویر شخصیتهای خارجی بر روی آنها نقش بسته است و اقبال خوبی هم نسبت به آنها از سوی مخاطبان وجود دارد. فیلمها، سریالها و انیمیشنهای با کیفیت روز دنیا به علت عدم التزام ایران به قوانین کپیرایت بینالمللی و به مدد دسترسی به اینترنت به راحتی در دسترس عموم مردم قرار داشته، با کمترین هزینهها میتوانند به تماشای آنها بنشینند. در این میان معدود شخصیتهای بومی ایرانی مانند کلاهقرمزی، پسرخاله، جنابخان، شخصیتهای شهر موشها و مجموعه شکرستان توانستهاند از ظرفیتهای بازارپردازی استفاده کنند که اغلب به علت مشکلات عدیدهای که پیش آمده است، چندان با موفیقت روبرو نشدهاند.
⭕️ مشکلات بازار پردازی شخصیت های ایرانی
🔶 بطور کلی میتوان مشکلات پیش روی بازارپردازی شخصیتهای ایرانی را موارد زیر دانست که رفع آنها می تواند راهکارهای مناسبی را برای گسترش کسبوکارهای این حوزه پیش رو قرار دهد:
1⃣ جذابیت انیمیشنهای خارجی نسبت به ایرانی: انبوه تولیدات سینمایی و انیمیشنی با کیفیت خارجی با مخاطب جهانی و هزینهکردهای عظیم، جذابیتهای داستانی و بصری ویژهای را به بینندگان ایرانی ارائه میکند. در برابر این حجم از تولیدات جهانی، تولیدات وطنی هنوز کیفیت مناسب در تعداد مطلوب را عرضه نکرده است که قاعدتا در فروش محصولات جانبی آن نقش بهسزایی را ایفا کند.
🔻ادامه 👇👇👇
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
✅ تاثیرات فرهنگی و اجتماعی شخصیتهای سینمایی 🔶تاثیرات فرهنگی و اجتماعی شخصیتهای سینمایی و انیمیشنی
2⃣ عدم رعایت مالکیت معنوی شخصیتهای خارجی: گرفتن جواز استفاده از یک شخصیت برای تولید کالا در دنیا هزینههای گزافی دارد که بخش اعظمی از درآمدهای شرکتهای سینمایی دنیا از حق امتیازی است که در اختیار شرکتها قرار میدهند تا در قالب انواع محصولات از شخصیتهای آنها استفاده کنند. برای صیانت از حقوق صاحبان شخصیتها نیز قوانین و آییننامههای مشخصی از سوی سازمان جهانی مالکیت فکری تدوین و اجرا شده است. از آنجایی که ایران متعهد به این قوانین نیست، در نتیجه استفاده از انبوه شخصیتهای جذاب تولیدات انیمیشنی بدون حتی یک ریال هزینهکرد، میتواند در تولید محصولات به کار رود؛ در صورتی که تولیدکننده برای بهرهمندی از یک شخصیت ایرانی باید هزینهای را پرداخت کند یا در سود حاصل از فروش با وی شریک شود.
3⃣ سازوکارهای مبهم برای ثبت شخصیت: ثبت شخصیت و حفاظت از مالکیت معنوی آن، چندان جدی گرفته نمیشود و متولی مشخصی برای آن مشخص نشده است معمولا به صورت موردی و متناسب با هر شخصیت هنگامی که منازعات حقوقی و قضایی رخ میدهد، راه حلی مختص آن به کار گرفته میشود. ایجاد سازوکاری مشخص با آییننامههایی که خالق و صاحب یک شخصیت بتواند از آن طریق شخصیت خود را ثبت کند و در صورت نقض کپیرایت از حقوق وی دفاع شود، از ملزومات پایداری کسبوکارهای بازارپردازی است.
4⃣ تُنک بودن سبد کالایی مربوط به شخصیت: تنوع محصولات مرتبط با شخصیت و ارائه یک سبد وسیع از کالاها به مخاطبان علاقهمند به شخصیت میتواند ارزش افزوده به مراتب بیشتری را ایجاد کند. معمولا بازارپردازی در ایران بیشتر به نوشتافزار و اسباببازی توجه میشود در صورتیکه پوشاک، خوراک، لوازم اتاق خواب، لوازم آرایشی و بهداشتی در برخی موارد گردش مالی بیشتری را ایجاد میکنند.
5⃣ نبود کسب و کارهای بازارپردازی : ایجاد سبد کالایی گسترده برای شخصیت و اتخاذ استراتژیها و تکنیکهای درست بازارپردازی یک کار تخصصی است که نیاز به راهاندازی کسبوکارهای ویژه این حوزه دارد. شرکتهایی در دنیا هستند که جواز استفاده از شخصیت را از صاحب برند گرفته و در قالب قراردادهای حقوقی مشخص به بازارپردازی شخصیت میپردازد. ارتباط گیری با انبوه تولیدکنندگان محصولات متنوع، انتخاب محصولات مناسب برای تولید، انتخاب تولیدکننده برای محصول مورد نظر، ایجاد ظرفیتهای جدید بازارپرداز ی، ارائه مشاوره به شرکتهای صاحب برند از وظایفی است که این شرکتها ایفا میکنند. اغلب مواقع مشاوران و متخصصان این شرکتها در فرآیند پیشتولید فیلمهای سینمایی و انیمیشنی حضور دارند تا نظراتشان جهت افزایش درآمد بازارپردازی ملاحظه شود.
💢 موانع متعدد دیگری را نیز میتوان برشمرد که غالبا زیرمجموعهای از موارد فوق خواهند بود. آنچه که در این موضوع حایز اهمیت است، وضعیت موجود بازار محصولات کودک و نوجوان است که مغلوب شخصیتهای خارجی هستند. به وضوح شخصیت کودکان و نوجوانان تحتالشعاع شخصیتهایی شده که در اکثر مواقع با فرهنگ ایرانی ـ اسلامی و سبک زندگی بومیمان نه تنها تناسب ندارد بلکه تعارضات مشهودی هم دارند. برای غلبه بر شرایط موجود باید عزمی جدیتر برای عبور از موانع در نظر گرفت و راهکارهای مناسبی اندیشید و آنها را عملی کرد، واگرنه آینده کودکان و نوجوان این مرز و بوم را دیگرانی خارج از این مرز و بوم رقم خواهند زد.
🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی
🆔 t.me/babaziclub
🆔 instagram.com/babaziclub
💢 @babaziclub
ارتباط با ما :
✅ @babazi_admin