eitaa logo
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
2.8هزار دنبال‌کننده
239 عکس
43 ویدیو
5 فایل
کانال معرفی بازی های کودک، نوجوان و بزرگسال @babazi_to ارتباط با ما: @babazi_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆 2⃣ عروسک های پویا و پونه 🔶 رشته تحصیلی اش الکترونیک است اما در سال۹۳ با دغدغه ی انجام یک فعالیت سازنده در حوزه ی شروع به تحقیق در حوزه اسباب بازی کرد. پس از یک سال تصمیم گرفت که از طریق طراحی و تولید عروسک، بچه ها را با سبک زندگی آشنا کند. عروسک هایی که او تولید می‌کند از نظر شکل و پوشش ویژگی های یک کودک ایرانی را به نمایش می گذارد؛مثل:عروسک هایی اسکلت دار با قابلیت انعطاف در حالت های مختلف و عروسک های دستکشی_نمایشی که در قالب یک و در جعبه ای به شکل عرضه می گردد تا اهمیت روابط ، و هم چنین اهمیت بازی در حل مسائل مختلف را به کودک منتقل کند. 🔹 او در سال۹۴ از اولین عروسک خود تنها ۳۰ عدد تولید کرد که در نمایشگاه اسباب بازی شیراز به فروش رسید.در همان سال طراحی و تولید را کامل تر کرد و به ثبت رساند و حالا چندسالی هست که این بنابر سفارشات موجود، تولید و به بازار عرضه می‌شود. اما بستر اصلی فروش آنها از طریق اینترنت و فضای مجازی هم فراهم است. افتخارات: ✅مقام سوم گروه فرهنگی هنری جشنواره ملی اسباب‌بازی سال۹۵ ✅مقام دوم گروه عروسک جشنواره ملی اسباب‌بازی سال۹۸ 🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub
🔆 3⃣ گروه بازی رسان 🔶 مجموعه ی و است که به همت طلبه ی جوان ، محمدرضا رجبی و چند نفر از دوستانش در سال۹۸ در مشهد شروع به کار کرده است. 🔹 ماموریت خود را شناسایی و معرفی بازی های فکری متناسب با فرهنگ و خانواده ی ایرانی می داند. 🔹این دغدغه از همان روزهای اول معلمی در وجود محمدرضا رجبی شکل گرفت.روزهایی که می دید دانش آموزان کلاسش برای پر کردن خلا بازی به دنبال بعضی از بازی های خشن و ضدفرهنگ رایانه ای می روند و اکثر خانواده ها هم هیچ آگاهی و اطلاعی در این زمینه ندارند. آقای رجبی و دوستانش بعد از تحقیق و مشورت، فروشگاه خود را با تعداد انگشت شماری از بازی های فکری در مجتمع تابان راه اندازی کردند و حالا بعد از گذشت حدود یک سال، گروه ۶نفره ی علاوه بر فروش بازی و ارسال آن به سراسر کشور، تجربه برگزاری «لیگ بازی های رومیزی» در مدرسه و همچنین حمایت از بازی « » را در کارنامه اش دارد. 🔆بازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub
🔆 4⃣ معلم ادبیات/بازی محور 🔶بچه ها باید نفس بگیرند و حفظی بخوانند و به زمین حریف بروند، اگر اشتباه کنند یا تپق بزنند حذف می شوند و نفر بعدی...، حالا داور است و بچه ها در قالب بازی راحت و شیرین شعر حفظ می کنند. این یکی از بازی های است که در دبیرستان اجرا می شود. 🔹 می گوید :" سال ۹۶ وقتی به عنوان معلم دوره اول دبیرستان وارد کلاس شدم دیدم که بچه ها علاقه ی زیادی به ندارند و بخاطر تجربه های ناموفق قبلی‌شان نمره پایینی در این درس کسب کرده اند. به ذهنم رسید شاید بهترین راه برای علاقمندی بچه ها به ادبیات باشد." 🔹او از دانش آموزانش می خواهد در طی یک مسابقه کنند و یا در فرایند یک بازی تحرکی و هیجانی متنی را از روی بخوانند. دانش آموزان بازی های او را با نام های املاء بادی ،دارت املایی ،بازی نگارشی ،کاغذ برچسبی، غریق نگار و .. می شناسند. 🔹این معلم جوان، ۲۵ بازی طراحی کرده است و از جمله ابتکارات او میتوان به برگزاری #ادبیات نیز اشاره کرد.طرح او در سال ۹۸ درجشنواره (ایده ها و تجربیات آموزشی و تربیتی) به عنوان ایده ی برتر در حوزه ی آموزش دروس رسمی نیز مورد تقدیر قرار گرفته است. 🔆 بابازی، باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
🔆 5⃣ گروه تولیدی اسباب بازی های چوبی رادوین 🔷 صاحب یک کارگاه نجاری در شهر است،کارش ساخت مصنوعات چوبی از جمله؛ میز و صندلی و وسایل دکوراتیو است.علاقه اش به هنر و نقاشی و‌تخصصش در زمینه کامپیوتر او را به سمت طراحی و تولید های چوبی برده و با کمک همسرش موفق به طراحی و چند نمونه شدند که بعد از استقبال از سوی مشتریان در سال ۸۷ ثبت رسمی و تولید انبوه انجام شد. محمد جواد نجار تا به حال اسباب بازی های بسیاری تولید کرده اما به صورت امتیاز ۳اسباب بازی را در دست دارد ؛ های بازی آموزش ، مکعب های که برای کودکان ۶ماهه تا ۱۰ مفید است و بازی که برای همه ی اعضای خانواده از۵ تا۷۷ ساله جذابیت دارد. 🔸همسر او ،خانم مهندس قرشی، در ایده پردازی، ها، بخش و به او کمک می کند و از همان ابتدای شکل گیری نقش سازنده ای در گروه داشته است.این زوج جوان بعداز ساخت نمونه ی اولیه ی محصول، با فرزندان شان می کنند تا با کم و کاست های کارشان بیشتر آشنا بشوند. گروه در تولید تا حد امکان از مواد اولیه ی استفاده می کند.اما محمدجواد نجار گلایه دارد از بعضی توزیع کنندگانی که بعد ازچندین بار خرید با وجود رضایت از و فروش بالا وقتی متوجه می شوند که اسباب بازی رادوین کاملا است از خرید آن منصرف می شوند.از کیفیت محصولات رادوین همین بس که علاوه بر فروش اینترنتی تا بحال به صورت تک محصول به کشور های ، ، ، ، ، و نیز ارسال شده است و موجب شده تا آقای نجار به طور جدی به مسئله ی محصولاتِ تولیدی اش فکر کند. 🔹افتخارات: ✅ مقام برگزیده جشنواره ملی بشری مشهد سال۹۶ ✅ مقام دوم رویداد استارت آپی ملی اسباب‌بازی در مشهد۹۸ ✅ مقام شایسته تقدیر جشنواره فیروزه تهران سال ۹۸ 🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
🔆 6⃣ گروه تولیدی اسباب بازی 🔶 کارخانه ی کوچکی است برای تولید اسباب بازی های و ، که شبیه کارخانه های دیگر نیست اما خط تولیدش را گروهی از مادران دغدغه مند در خانه یشان می چرخانند. مادرانی که اکثر اسباب بازی های موجود در بازار را وسیله ای می بینند که کودک را وابسته می کند و جایی برای خلاقیت او باقی نمی گذارد. 🔹 مدیر گروه ، که مردم شناسی و مطالعات زنان خوانده ،می گوید :«ایده ی شادیمون از آنجایی شروع شد که دنبال برای فرزندم می‌گشتم و با ناامیدی از مغازه ها خارج می‌شدم. بعد از آن که بحث بالاگرفت، با کلی تحقیق دیدم که در حوزه ی اسباب بازی فقط ۲۰درصد تولیدات داریم و باقی همه وارداتی است. با سرمایه۲۰_۳۰ میلیونی شروع کردم. کم کم چند نفر از دوستانم هم اضافه شدند. ماعلاوه بر اسباب بازی به دنبال تولید در حوزه بازی و تولید اسباب بازی های و اما و هستیم. گفتمانی که می خواهیم کم کم به مطالبه ی همه ی والدین تبدیل شود.» 🔸گروه۵ نفره ی شادیمون از سال ۹۸در تهران شروع به طراحی و تولید اسباب بازی برای کودکان زیر ۷ سال کرده است، ابزاری که در عین سادگی و کودک را درگیر می کند. این گروه تا به حال موفق به طراحی ۱۴نوع وسیله ی بازی شده اند که در تیراژهای مختلف ۲۰۰تا ۱۰۰۰ تا تولید شده و به فروش رسیده است. وسایلی مثل تخته ی دوخت و دوز ، حیوانات دریایی و قلاب ماهی گیری ، ریسه های نمدی ، گلدونه های رنگی ، بسته ی باغبانی و ...که کودک را محدود به یک بازی نمی‌کند بلکه متناسب با خلاقیت او تعداد و نوع بازی ها افزایش می یابد. 🔷 گروه شادیمون همچنین در فضای مجازی فیلم های آموزشی با عنوان معرفی بازی و نکات مهارتی ذیل بازی نیز ارائه کرده است. 🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub
❇️ 1⃣ جمعه بازی 🔶 یک متفاوت ویژه و با محوریت بازی های است که توسط تهران در سال ۹۶اجرا شد. مسئولین دبیرستان صادقیه با اجرای ایده ی توانستند بستر یک مشترک برای پدران و پسران را ایجاد کنند که با کمترین امکانات و در عین سادگی علاوه برتامین نیاز ، در تقویت روابط نیز موثر بوده و قابلیت توسط موسسات مشابه را نیز دارد. در این اردوی چندساعته هر پدر و پسر در یک تیم ابتدا ۹ بازی جذاب را آموزش می بینند و پس از آن در قالب گروه های دو نفره طبق نتایج قرعه کشی با دیگر گروه ها رقابت می کنند. و مشورت پدر پسری ، لحظات حساس بازی ها ، شادی های دونفره از برد و حتی ناراحتی های ناشی از باختن و حمایت های پدرانه ، همگی یک روز لذت بخش و خاطره انگیز را برای شرکت کنندگان این رقم زد. هم چنین گروه داوران پس از پایان رقابت ها به گروه های برتر جوایزی نیز اهدا کرد. 🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
🔆 7️⃣ گروه سلامت سالند 🔷 و در سال ۹۳موفق به تاسیس گروه سلامت شدند که به عنوان تنها مجموعه فعال در حوزه با روش یا‌ شناخته می شود. که با مجموعه ای از بازی های (شامل :بخور و نخور ،پیشگیرانه و نشونیا) و بازی های (شامل: موچرخه، ضرباهنگ، تاچ‌وال، تنیس، دو با مانع ،پیشگیرانه میدانی و دروازه بانی ) به ها، و خدمت‌رسانی می‌کند. تیم هم دارد که به مراکز مختلف آموزشی و فرهنگی اعزام می شوند و بسیاری از بازی های باشگاه سلامت را در آنجا برای مخاطب ارائه میدهند. مخاطب اصلی سالند و ۵ تا ۱۵ سال هستند اما جذابیت بازی ها پای افراد بزرگسال را هم به آنجا باز کرده است.با کسب تجربیات بیشتر، این گروه موفق به تأسیس دو شعبه ی دیگر در شهر نیز شدند. 🔶 عرفان افشار مدیر گروه سالند می گوید :"سالند یک گروه جوان، پر انرژی، خلاق و خودجوش هست که دغدغه دارد. از نظر ما عمر انسان گرانبهاترین سرمایه زندگی اوست که باید برای حفظش خیلی تلاش کند.سن کودکی و نوجوانی بهترین مقطع برای انتقال و اصلاح است و نیز بهترین راه برای و موثر می باشد. ما در سالند برای نزدیک شدن به جامعه واقعی ، بر روی چالش های سلامت که طبق آمارهای رسمی معتبر، مشکلات شایع و زمینه ای ایران شناخته شده اند تمرکز کردیم. تیم علمی ما فاکتورهای به وجود آورنده این چالش ها و راه های حذف یا کاهش تاثیر آنها بر سلامتی را استخراج کردند. هم زمان ، تیم بازی سازی سالند بر روی نوع انتقال مفاهیم به مخاطبین بررسی های لازم را انجام داده و چندین بازی و را و کردند. تعدادی از بازی های حرکتی باشگاه سلامت با دستگاه ایکس باکس و تعدادی با انجام میشود. این بازی های حرکتی با هدف خانواده مخصوصا کودکان و نوجوانان، از بین شمار زیاد بازی های موجود انتخاب شده اند به نحوی که آسیب رسان نباشند؛ در عوض موجب ارتقای ، و تقویت قوای جسمانی برای نوجوانان شوند. 🔹جذابیت بازی های رومیزی دانشی به قدری است که معمولا خانواده ها علاقه خاصی به آن نشون می‌دهند و بعد از بازی تمایل دارند که یکی از این ها را به خود به خانه ببرند." 🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
🔆 8⃣ موسسه تربیتی بنون 🔶 تحصیلکرده حوزه علمیه شهر است. او و دوستانش از سال ۷۸ ایام در مناطق راهیان نور بودند. در این سال ها مسئله ی عدم برنامه ریزی برای و در اردوی راهیان نور ذهنشان را درگیر کرده بود، کودک و نوجوان باید همراه بزرگسالان به روایت های تاریخی حماسی گوش می دادند که درکی از آنها نداشتند و حتی باعث خستگی آنان نیز می شد.همین موضوع سبب شد تا موسسه فرهنگی تربیتی شکل بگیرد و اجرای طرح در یادمان های شهدا جزو اولین برنامه های این موسسه شد. 🔹در این طرح بچه ها از طریق با عملیات های دفاع مقدس آشنا می شوند. پسران در نقش وارد سناریوی بازی می شوند و با کمک مربیان باید مسیری را که دارای چند بخش است طی کنند.گاهی کمین می گیرند و به سمت دشمن شلیک می کنند، گاهی باید سوار بر ماشین های مسافتی را طی کنند و گاهی که در میدان مین گرفتار می شوند مین ها را خنثی کنند. دختران نیز درنقش های مختلف ، ، ، جنگ و ... می کنند. فضا سازی و دکور تداعی کننده فضای است واجرا در مساحت های بزرگ فضا را جذاب و جدی تر می کند. 🔸 معتقد است: "آنچه که روح داشته باشد اثر بیشتری در هم دارد بر همین مبنا در طراحی محیط بازی تا حد ممکن از ابزار و وسایل واقعی استفاده کردیم تا کودکان احساس بیشتری با محیط داشته باشند." 🔸 این بازی ها از سال ۸۸ تا قبل از بیماری کرونا همه ساله به مدت ۱۳ روز در مناطق ، ، ، و در سناریوهای متفاوت برای دختران و پسران گروه سنی۷تا۱۴ سال اجرایی می شده است. 🔹حجت الاسلام یاسر موسوی، درباره ارتباط ، و هم می گوید: " کودک قوه بالایی دارد ، یکی از ابزارهای صحیح تربیت این است که کودک را نسبت به، اش آگاه کنیم تا به آن ببالد و برای رسیدن به تلاش کند. در این برنامه توانستیم با محوریت هم معارف تاریخی را انتقال دهیم و هم ساعت مناسبی را ایجاد کنیم." ✅ لازم به ذکر است این موسسه تاکنون بازی های میدانی در موضوع رضاخانی، معرفی و... را طراحی و اجرا کرده است. 🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub
❇️ 2⃣ اردوهای بازی محوری مادر و کودک در طبیعت 🔷 برای کردن نیازی نیست حتما بچه ها را به شهربازی های لوکس ببریم. می توانیم به ایده های بهتری فکر کنیم. گروه با ایده از مکان های اطرافشان مثل پارک ها و فضاهای سبز محلی استفاده کرده اند که با رضایت بیشتر بچه ها هم همراه شده است. 🔸این گروه سال۹۵ ابتدا توسط دو به نام های فاطمه علیزاده طباطبایی و زهرا طباطبایی که از وضعیت بسیاری از ها ناراضی بودند شکل گرفت و رفته رفته مادرهای بیشتری که فرزندان مقطع پیش دبستانی داشتند به این گروه اضافه شدند. 🔹وسایل بازی این اردوها عناصر موجود در طبیعت مانند آب، خاک، برگ، سنگ و... است و مادرها هم در کنار مربیان، _بازی بچه هایند. پارک تهران، ، اردوگاه ، پارک کوهستانی شهرک شهید محلاتی و ... از جمله مکان های اردویی این گروه تا قبل از ایام کرونا بوده است. 🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
💢 1⃣ بررسی طرح اتاق اسباب بازی آ.پ 🔷 در راستای عملیاتی کردن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و با عنایت به تنوع روش های یاددهی- یادگیری، طرح «بازی و یادگیری» به صورت آزمایشی به برخی از مدارس ابلاغ گردید. اصل اجرای طرح امر مبارکی است، اما در این طرح نیز مثل طرح های دیگرِ آ.پ، شاهد شکاف بین برنامه درسی قصد شده (مکتوب) و اجرا شده هستیم. این طرح برخلاف بخشنامه ای که بر ساحت های شش گانه سند (ساحت تربيت اعتقادي، اجتماعي و سياسي، زيستي و بدني، زيبايي شناختي و هنري، اقتصادي و حرفه اي، علمي و فناوري) تاکید داشت، در اجرا تنها به ساحت تربیت علمی خلاصه شد. و باز تقلیل و گزینش دیگری نیز اتفاق افتاد ؛ اینکه، از بین دروس، بیشتر به طراحی ابزاهای بازی گونه در درس ریاضی و کمی فارسی منجر شد. در واقع ساحت های دیگر سند مورد غفلت جدی واقع گردید. اتفاق دیگر این بود که طراحی و آماده سازی "اتاق بازی و یادگیری" بجای "تحول در روش تدریس" به دغدغه جدی مدارس تبدیل شد. البته نباید منکر آماده سازی برای تغییر در عنصر روش تدریس باشیم اما ختم شدن این طرح به افتتاح "اتاق اسباب بازی" و استفاده هر از چندگاهی از آن برای بچه ها و با حسرت نگاه کردن آن ها به آن اتاق که اکثر اوقات هم درِ آن بسته بود، قطعا هدف چنین طرحی نبود. 🔹آن چه انتظار می رفت تحول در روش یاددهی و یادگیریِ بازی گونه و نشاط آور برای دانش‌آموزان با ویژگی برون‌رفت از نحوه تدریس از حالت خشک و بی‌روح بود، اما بنده این را در روش تدریس معلمان شاهد نبودم و اگر معلمی از قبل روش تدریس خودش بازی محور و قصه محور بود از این طرح به نیکی یاد می کرد، اگر نه دلیلی برای تغییر روش تدریس خود نمی دید؛ چرا که سوالات جدی برایش مطرح بود؛با این همه تعداد زیاد دانش آموز آیا می توان با روش بازی محور به یادگیری ای رسید که بچه ها بتوانند سوالات امتحانی را پاسخ دهند؟ بودجه بندی و ارزیابی چطور خواهد بود؟ آیا امتحانات پایانی متناسب با این روش تغییر می کند؟ و سوالات زیاد دیگری که پاسخ آن ها شفاف نبود. 🔸با تقلیل گرایی که در طرح «بازی و یادگیری» رخ داد، بیش از تحول در روش های تدریس ، شاهد باز شدن پای دلالان و کاسبان به این حوزه و تحول در سود آنها شدیم. به نظرم باز شدن ردپای بازار در آ.پ بواسطه فروش اسباب بازی و طراحی اتاق اسباب بازی، جایگزین تحول در «روش تدریس» شد. یکی از راهکارها، استفاده از بازی های بومی ومحلی است. این بازی ها نیاز به بودجه خاصی ندارد و مزیت های زیادی را به همراه دارند ، اما جای توجه و پردازش آن در ارتباط با این طرح بسیار خالی است. 🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
🔆 9️⃣مجموعه بازیکا 🔶 ماموریتش راه اندازی فضاهای است. این مجموعه اولین در ایران را در راه اندازی کرده‌است. خانه خلاقیت مکانی است که در آن از برای استفاده می شود و چندین بخش دارد؛ یکی از این ها است، رستورانی که درآن می شود و افراد می توانند در آن حضور پیدا کنند. 🔹 ، دانش آموخته ی رشته علوم اجتماعی، مدیر و موسس از دغدغه ی ورودش به حوزه تفریح وبازی می گوید: « دوستان در حوزه برنامه ای ندارند و هنوز فکر می کنند حوزه های اثرگذاری چیزهای دیگری است. سال ۸۸ که در سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان کار می‌کردم، به ذهنم رسید که باید الگوهای تفریحی در فضای ایجاد کنیم. در منابع ما تاکید شده که تفریح باید باشد و کار لغو و بیهوده ای نباشد. پس به دنبال مدل‌های تفریحی رفتیم که می‌توانند مفید باشند. یک بخش تفریح، فعالیت جسمی و حرکتی مخاطب است. ‌بخش دیگر فعالیت است. ما روی بخش دوم تمرکز کردیم که بتوانیم تفریح را با مباحث آموزشی و تربیتی ترکیب کنیم که در دنیا به نام یعنی معروف است. اولین تجربه ما «طراحی خانه خلاقیت» بود و بعد از آن در سال۹۳ موسسه بازیکا را تشکیل دادم.» 🔷 بازیکا طراح مکان های تفریحی هست که گاهی وارد اجرا هم می شود، تا الان طرح های زیادی در داخل کشور مانند رستوران بازی و کتاب کندو نجف آباد، خانه کودک شکوفه ، رستوران بازی سرچشمه تهران و... اجرا کرده است و اخیرا تجربه ای هم در کشور داشته است. 🔸«اخیرا فضای تفریحی در دمشق ایجاد کرده ایم به نام که در عین حال که یک رستوران بازی است هم دارد و در اصل رستوران بازی و کتاب است. ما می خواهیم از نگاه صرف سرگرمی به سمت پیش برویم، مثلا در همین محله ای داریم که کوچه هایش حالت پلکانی دارد و کار تخلیه زباله را خیلی سخت کرده، در دوره ای که برای آشنایی با بازی های گروهی در آن جا گذاشته بودم، بازی "برج همساز" را اجرا کردیم. در حین این بازی مربیان آنجا متوجه شدند بدون برنامه ریزی و انتخاب مدیر نمی توانند کاری پیش ببرند و نهایتا این بازی باعث یک تلنگر جدی شد که می توانند خودشان محله شان را آباد کنند.» 🔻 محمد طاهری در فرایند طراحی و اجرای خانه ها و رستوران های بازی از مختلف در حوزه ی ، و ساختار (کسب و کار ) ، طراحی ، طراحی و .. استفاده می کند. این مدیر جوان هم چنین بر استفاده از ابزار و مواد در ساخت مجموعه ها نیز تاکید دارد. 🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
🔆 🔟مجموعه اسلیما 🔻 ناشر بازی های و است، که در تلاش است محصولاتی جذاب، با کیفیت و متناسب با ، برای همه رده های سنی اعم از بزرگسالان و کودکان تولید کند. 🔷 ،دکتری مهندسی شیمی و مدیر موسسه اسلیما است. زمانی که برای پایان نامه دوره ارشد به بررسی اسباب بازی های ساخته شده از پلیمر پرداخت و وارد دنیای شد ،شکاف فرهنگی موجود توجهش را جلب کرد. او در این باره می گوید :"وقتی برای تحقیقات پایان نامه ام به بازار اسباب بازی رفتم و آن جا را رصد کردم دیدم با وجود این همه عقبه ، اسباب بازی که از برخاسته از این فرهنگ باشد در بازار نیست و همه اش قهرمان های آمریکایی و خارجی است. در واقع ما و فرهنگی که داریم را در کالاهای مربوط به و در کشورمان منعکس نکرده ایم. بنابراین با ماموریت در حوزه اسباب بازی، جرقه کار زده شد. در آغاز تحقیق کردیم تا ببینیم در کدام بخش صنعت اسباب بازی باید ورود کنیم و بعداز ۶ ماه تحقیق، جمع بندی این شد که به سمت تولید بازی برویم." 🔷 موسسه اسلیما به صورت رسمی فعالیت خود را از سال ۹۵ در آغاز کرد. هسته ی اصلی موسسه را چند در رشته های شیمی ،مکانیک و برق با نام های احسان نظرزاده، مجید قادری و مصطفی معمی وند تشکیل می دهند. اولین اسلیما ،سرزمین_شمشیروقلم می باشد که در این بازی مخاطب به عصر طلایی سفر می کند و با زیادی که در این عصر ظهور کرده اند و به واسطه ی اختراعات و اکتشافات خود مشهور شده اند آشنا می شود. 🔶 مجید کریمی درباره تولید بازی با موضوع دانشمندان اسلامی می گوید :" در دانشگاه قوانین زیادی را می خواندیم که اولین بار توسط به دنیا عرضه شده بود اما با اسم نیوتن و دیگر دانشمندان غربی برای ما تدریس می شد به همین خاطر با انگیزه معرفی دانشمندان مسلمان بازی را طراحی کردیم. حدود۶ماه درمورد ۱۰۰ دانشمند اسلامی تحقیق کردیم و در نهایت ۳۰ از ملیت های مختلف که جزو اولین ها در کار خودشان بودند انتخاب کردیم و یک سال هم برای تدوین متون و طراحی بازی وقت گذاشتیم. در طراحی کارت ها اطلاعات دانشمندان به طور دقیق حفظ شده است؛ مثلا اولین کسی بوده که جراحی نوین را در دنیا انجام داده، ادواتی که روی لباسش است دقیقا ادواتی است که در کتابش آمده است." 🔶 بازی بلاد برای گروه سنی ۱۰+سال و تعداد بازیکن ۲_۶نفر در تیراژ اولیه ۱۰۰۰ نسخه تولید شد که با استقبال خوب مخاطبان رو به رو شد. این بازی در پاییز ۹۹در نمایشگاه بین المللی بازی های که هر ساله در برگزار میشود، از بین بازی های ناشران ، بازی ایرانی عرضه شده معرفی شد. 🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub
🔶گفت و گوهای کوتاه و صمیمانه با فعالان حوزه بازی 1⃣ گفت و گو با امیرحسین خانی زارع ✅ با ادبیات بازی کنیم این گفت و گو را در پست های بعدی بخوانید👇 🔆 بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub
✅ با ادبیات بازی کنیم. 🔶 مدرسه منجی، سال ۹۶ اولین روز کلاس ادبیات متوجه شدم که بچه ها از بخش اعلام و شعر حفظ کردن و.. بدشان می آید و سال قبل نمره های ضعیفی گرفته اند و بعضی ها به عنوان جریمه ده بار از روی زندگی حافظ و سعدی نوشته بودند. به این نتیجه رسیدم که باید شیوه تدریس را تغییر داد و به سمتی رفت که بچهها آلوده ادبیات شوند، چون نزدیک ترین درس به زندگی واقعی یک دانش آموز ادبیات است، درواقع ادبیات، زندگی کردن را به ما یاد می دهد. این بود که به سراغ طراحی بازی های ادبی رفتم. 🔷 ابتدلال کم کم هر موقع که سرکلاس می رفتم بازی هایی طراحی می کردم که بچه ها لذت ببرند. در حوزه "خوانش" می گفتم برای خواندن هر لغتی، به جای حرف"س" بگویید "ب" ؛ با این بازی استدلال را باید ابتدلال می خواندند. هر کسی هم غلط می خواند نفر بعدی ... با این کار، بچه هایی که معمولا از کنار کلمات بی تفاوت می گذشتند حتی هجای کلمات را هم یاد می گرفتند. 🔶 مضاربه و جواب های حکیمانه یک بازی ساختیم به اسم مضاربه، مثل همون بازی ادبی تلویزیون(مشاعره) اما با دو تفاوت، بازی ما گروهی بود، بچه های کلاس به دو گروه تقسیم می شدند و برنده و بازنده گروهی داشتیم دوم اینکه به جای شعر از ضرب المثل استفاده کردیم. بازی این طوری شروع می شد، یک نفر از گروه اول می گفت "نان به نرخ روز خوردن" نفر مقابل از گروه دوم می گفت "نمک خوردن و نمکدان شکستن" گروه اول دوباره می گفت "نم پس نمیده" شکل بازی مثل مشاعره بود ولی با ضرب المثل . اوایل ضرب المثل ها را بچه ها از روی دفترچه می خواندند اما کم کم ضرب المثل ها را از حفظ می خواندند. نکته جالب این بازی، واکنش پدرو مادرها بود. بعضی می-گفتند: این پسر ما اخیرا حرفهای عجیب و غریبی در خانه می زند! وقتی برادر کوچکش می خواهد علیه او یک شیطنتی انجام دهد اما موفق نمی شود، پسرم می گوید: چاه نکن بهر کسی اول خودت دوم کسی! نمی دانیم این جواب های حکیمانه را از کجا یاد گرفته. 🔷 معادل مودبانه بعضی از پسرها سر کلاس به هم دیگه فحش می دادند. قانون کلاس من این بود که هر کسی فحش داد، سی ثانیه فرصت دارد چند کلمه معادل مودبانه آن را بگوید وگرنه احضار ولی. وقتی دانش آموزی فحش از دهانش می پرید بچه های دیگر کمکش می کردند که از احضار ولی خلاص شود. بعد از مدتی بچه ها متوجه شدند که ما چقدر تنوع کلمات برای بیان کردن داریم، مثلا به جای "خفه شو" می شود سی تا معادل برایش گفت. حالا من چرا این کار را می کردم؟ ما با کلمه ها فکر می کنیم و کلمه ها به فکر کردن ما جهت می دهند. مثلا بگوییم پرستارها در حق بیماران کرونایی خیلی "مهربانی" می کنند یا "ایثار" می کنند! احساس و برداشت ما از هر کدام از این کلمات متفاوت است. وقتی بچه ها کلمه ایثار را به کار نمی برند، در نتیجه حسی هم نسبت به آن ندارند و درباره آن فکر هم نمی کنند. 🔶ادبیاتی ها دروازه بانی می کنند. بازی های ترکیبی هم داشتیم، یکی از آنها بازی محلی "زو" بود. توی این بازی بچه ها به جای نفس گرفتن باید شعر را از حفظ می خواندند و داخل زمین حریف می رفتند. این بازی ۲ نفر داور داشت. یک داور خط را نگه می داشت، من هم با نفری که توی زمین می رفت حرکت می کردم که اگر شعرش قطع شد یا تپق زد از بازی کنار برود. این بازی زجرآور بود اما بچه ها کیف می کردند و انگیزه پیدا می کردند که شعر بلند حفظ کنند تا جایی که بچه ها سه چهار بیتی حفظ نمی کردند، ده بیت حفظ می کردند که توی زمین بازی شعرکم نیاورند. بازی فوتبال هم داشتیم اما بدون دروازه بان، دروازه بان "ادبیات" بود. شما به من گل می زدی، من باید یک بیت شعر می گفتم، اگر در مشاعره جواب شعر مرا می دادی، گلی که زده بودی قبول می شد اما اگر جواب شعرم را نمی دادی، گل شما حساب نمی شد. برای همین کاپیتان تیم ها در انتخاب نفرات، دو نفر ادبیاتی خوب انتخاب می کردند که پشتیبانی کنند. این در حالی است که بچه های ادبیات ورزشی نیستند و کسی قبل از این بازی آنها را برای تیمش انتخاب نمی کرد. 🔆 بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub
✅ با ادبیات بازی کنیم 🔷 اردوی ادبیات مدیریت مدرسه بازخورد کلاس های مرا که دید از من پرسید که شما می توانی یک اردوی ادبیات طراحی کنی؟ گفتم بله، اما واقعا هیچ تصوری از شکل اجرایی اردوی ادبیات نداشتم. در مدرسه منجی آقای انصاری زاده، نوفرستی وخالقیان هم در کلاس های خودشان بازی می کردند، با هم شروع کردیم به طراحی بازی برای یک اردوی یک و نیم روزه در سه حوزه نگارش، ادبیات و املا برای پایه های هفتم و هشتم و نهم. در طراحی اردو نگران بودیم، باید اردویی می گذاشتیم که همه را درگیر کند و آفت نداشته باشد. بعد از دو روز کار در نهایت برای هر سه حوزه ۲۱ بازی طراحی کردیم و اسم هر حوزه را "قلمرو" گذاشتیم. 🔶از حکایت تا املاء شروع اردو انسجام خوبی نداشت، بعضی از بچه ها زمزمه می کردند که توی اردو هم دوباره درس و... ، گفتم هر کسی علاقه ندارد شرکت نکند اما هفته بعد از محتوای همین بازی ها امتحان می گیرم. گروه بندی بچه ها را خودمان انجام دادیم تا ضعیف و قوی کنار هم باشند. هر گروه یک کارتکس داشت که جمع امتیازها را بنویسد. برای املاء، بازی داشتیم به نام "املاء بادی" لغت های سخت، متوسط و آسان را به ترتیب داخل بادکنک های قرمز، زرد و سبز گذاشته بودیم. هر گروه اگر بادکنک قرمز را با تفنگ بادی می زد از گروه مقابلش یک املای سخت می گرفت و اگر سبز را می زد باید املای آسان می پرسید. یک بازی داشتیم به اسم "استخر توپ" هر گروه سی ثانیه فرصت داشت تا با پریدن داخل استخر، کلمات درست را پیدا کند. در قلمرو "خوانش ادبیات" زو و پانتومیم بود. در پانتومیم ۱۵ حکایت را گلچین کرده بودم و چون بچه ها، دانش آموزان غیرانتفاعی بودند چندحکایت هم درباره مواجه با ثروت، فقر و غنا و احترام به والدین انتخاب کرده بودم. 🔷گروهی که داشت سقوط می کرد روز دوم اردو، نزدیک غروب بچه ها بازی های آخر را انجام می دادند. گروه های 12 نفری بین 21 بازی می-چرخیدند. رقابت گروه ها فشرده بود و کسی جیک نمی زد. بعضی ها از بس داد زده بودند صدای شان گرفته بود. هیجان هم بالا بود.از نظر امتیازی می دانستند چقدر عقبند یا جلو. یادم نمی رود، یک گروهی داشتیم که تا مرز سقوط پیش رفته بود. این گروه چند تا دانش آموز درشت هیکل داشت که به شدت ادبیات شان ضعیف بود اما روز دوم توی مرحله زو خوانی، شعر حفظ کرده بودند وتوی زمین کل گروه ها را تار و مار کرده بودند. وقتی با اتوبوس برمی گشتیم این گروه خیلی خوشحال بود و حس خوبی داشت. 🔶با ادبیات بازی کنیم سال بعد که نتوانستم به خاطر خدمت سربازی معلمی را ادامه بدهم تا دو سه ماه اول از مدرسه منجی زنگ می زدند که "شما بیا کمی راجع به کلاس ادبیات با معلم جدید صحبت کن، بچه ها اصلا با این معلم ارتباط نمی گیرند " بنده خدا دکترای ادبیات داشت، درس هم خوب می داد ولی بچه ها یک انتظار دیگری از ادبیات داشتند، یک اتفاق جذاب، اما ایشان نمی توانست این اتفاق را رقم بزند.درحالی که علمش از بنده که ادبیات را آکادمیک نخوانده بودم بیشتر بود. ما به ادبیات نگاه کلیشه ای داریم، مثلا شب یلدا پدربزرگ حافظ را باز کند و بخواند! همین هم حالا سرسفره کدام خانواده ایرانی این اتفاق می افتد نمی دانم! این تصویر کلیشه ای را هم بیشتر تلویزیون مرسوم کرده است. اما ما در مدرسه منجی آمدیم این تابو را شکستیم و خودمانی ترش کردیم و گفتیم همه با هم با ادبیات بازی کنیم. 🔆 بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
🔆بابازی 🔷 دسته بندی گروه های بازی قبل از توضیح اهداف مجموعه "بابازی" لازم است شناخت کلی نسبت به فضای در بدست آوریم. رصدهای ما نشان می دهد که فعالیت های بازی محور(در حوزه خدمات) توسعه چشمگیری داشته و گروه های زیادی در این حوزه مشغولند. این گروه ها کارکردها و اهداف متنوعی برای بازی تعریف می کنند که در ۵ بخش آنها را دسته بندی کرده ایم. این دسته بندی براساس و تقسیم شده است. 🔻۱_ گروه هایی که بازی را با هدف تخلیه و توسعه مهارت های و ترویج می کنند و در ظاهر هدفشان از ترویج بازی اهداف نیست اما فضای محیطی، نوع بازی ها و قوانین حاکم بر آن به طور غیر مستقیم بر مبنای غرب تعریف می شود. برخی از خانه های بازی وکافه ها بر پایه این دیدگاه در حال گسترش هستند. 🔻۲_ گروه هایی که بازی را با (اجوتیمنت) همراه می کنند. این گروه ها موفقیت های خوبی داشته اند اما در مواردی بازی ها را صرفا به آموزش "دروس علمی" تقلیل داده اند و معمولا به دیگر ساحت های بی توجهی کرده اند. این روش بیشتر در مراکز آموزشی استفاده می شود. 🔻۳_مراکز "بازی درمانی" که از بازی برای استفاده می کنند. 🔻۴_ گروه هایی که با عنوان "مدارس طبیعت محور" شناخته می شوند. این مدارس معتقدند کودک با بازی در روحیه جستجوگری، کشف و حل مسئله اش تقویت می شود. از جمله که به این مدارس وارد است انکار ریشه وجود و تاکید مطلق برکسب از طریق است. 🔻۵_بازی بسترانسان سازی گروه هایی که بازی را به عنوان یک نیاز و می شناسند و معتقدند بازی بستر و زمینه انسان را فراهم می کند و در عین حال لذت بخش و دارای کارکرد آموزشی نیز می باشد. بر پایه این نگرش کودک از بدو تولد همراه با بازی "زندگی کردن" را می کند و همچنان که بزرگ می شود از بازی برای رشد های فردی( خلاقیت، حل مسئله، روحیه کار جمعی و...) و مهم تر از آن فطری مانند (ایثار و فداکاری، محبت، حریت، و...) استفاده می کند. اگر این تعریف را نزدیک ترین تعریف به سبک زندگی بدانیم دیگر بازی صرفا یک ابزار آموزشی یا سرگرمی نیست بلکه جزئی از رشد انسان است. در این نگاه هر محیط و یا و یا هر که با "بازی" همراه شود می تواند بستر انسان سازی باشد. به عنوان مثال اگر در طراحی ها و و یا ها به این رویکرد توجه شود، نوع وسایل بازی وطراحی محیط طبیعی آنجا تغییر بسیاری خواهد کرد. 🔶فعالیت بابازی در ۳ حوزه مجموعه "بابازی" با هدف و همین رویکرد( دیدگاه پنجم) شکل گرفته و برای رسیدن به آن در سه حوزه موازی موضوع را دنبال خواهد کرد: 1️⃣ با هدف نظری به سراغ فرهنگی خواهیم رفت تا بازی را در ابعاد و بررسی کنیم. در این بخش نقد و بررسی طرح های اجرا شده را نیز مد نظر قرار خواهیم داد. 2️⃣ ثبت فعالان بازی؛ معتقدیم برخی از فعالان بازی تجربیات موفقی در زمینه بازی با توجه به رویکرد آخر به دست آورده اند که اگر این تجربه ها به صورت مکتوب و یا تصویری منتشر شود قطعا در تحلیل ما درباره آثار بازی و کارکرد های آن تاثیر می گذارد. 3️⃣ و فعالان بازی با هدف و از طریق برگزاری جلسات هم اندیشی درسطح 🔆بابازی؛باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub