بابازی، الگونمایی فعالان بازی
🔆 #بابازی
8⃣ موسسه تربیتی بنون
🔶 #سیدیاسرموسوی تحصیلکرده حوزه علمیه شهر #قم است. او و دوستانش از سال ۷۸ ایام #نوروز در مناطق راهیان نور #خادم_الشهدا بودند. در این سال ها مسئله ی عدم برنامه ریزی برای #کودکان و #نوجوانان در اردوی راهیان نور ذهنشان را درگیر کرده بود، کودک و نوجوان باید همراه بزرگسالان به روایت های تاریخی حماسی گوش می دادند که درکی از آنها نداشتند و حتی باعث خستگی آنان نیز می شد.همین موضوع سبب شد تا موسسه فرهنگی تربیتی #بنون شکل بگیرد و اجرای طرح #سنگر_آسمانی در یادمان های شهدا جزو اولین برنامه های این موسسه شد.
🔹در این طرح بچه ها از طریق #بازی_های_میدانی با عملیات های دفاع مقدس آشنا می شوند. پسران در نقش #رزمنده وارد سناریوی بازی می شوند و با کمک مربیان باید مسیری را که دارای چند بخش است طی کنند.گاهی کمین می گیرند و به سمت دشمن شلیک می کنند، گاهی باید سوار بر ماشین های #جنگی مسافتی را طی کنند و گاهی که در میدان مین گرفتار می شوند مین ها را خنثی کنند. دختران نیز درنقش های مختلف #پرستار، #امدادگر ، #خیاط ، #پشتیبانی جنگ و ... #بازی می کنند. فضا سازی و دکور تداعی کننده فضای #واقعی است واجرا در مساحت های بزرگ فضا را جذاب و جدی تر می کند.
🔸 #یاسر_موسوی معتقد است: "آنچه که روح داشته باشد اثر بیشتری در #تربیت هم دارد بر همین مبنا در طراحی محیط بازی تا حد ممکن از ابزار و وسایل واقعی استفاده کردیم تا کودکان احساس #قرابت بیشتری با محیط داشته باشند."
🔸 این بازی ها از سال ۸۸ تا قبل از بیماری کرونا همه ساله به مدت ۱۳ روز در مناطق #طلائیه ، #شلمچه، #دهلاویه، #هویزه و #اروند در سناریوهای متفاوت برای دختران و پسران گروه سنی۷تا۱۴ سال اجرایی می شده است.
🔹حجت الاسلام یاسر موسوی، درباره ارتباط #بازی، #تاریخ و #تربیت هم می گوید: " کودک قوه #تخیل بالایی دارد ، یکی از ابزارهای صحیح تربیت این است که کودک را نسبت به، #گذشته اش آگاه کنیم تا به آن ببالد و برای رسیدن به #آینده تلاش کند. در این برنامه توانستیم با محوریت #بازی_های_میدانی هم معارف تاریخی را انتقال دهیم و هم ساعت #تفریحی مناسبی را ایجاد کنیم."
✅ لازم به ذکر است این موسسه تاکنون بازی های میدانی در موضوع #کشف_حجاب رضاخانی، معرفی #شهیدعلم_الهدی و... را طراحی و اجرا کرده است.
🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی
🆔 t.me/babaziclub
🆔 instagram.com/babaziclub
💢 @babaziclub
❇️ #ایده_ترویج_بازی
2⃣ اردوهای بازی محوری مادر و کودک در طبیعت
🔷 برای #بازی کردن نیازی نیست حتما بچه ها را به شهربازی های لوکس ببریم. می توانیم به ایده های بهتری فکر کنیم. گروه #جامعه_گردشگری_رویش با ایده #اردوهای_طبیعت_محور #مادر_و_کودک از مکان های #طبیعی اطرافشان مثل پارک ها و فضاهای سبز محلی استفاده کرده اند که با رضایت بیشتر بچه ها هم همراه شده است.
🔸این گروه سال۹۵ ابتدا توسط دو #مادر به نام های فاطمه علیزاده طباطبایی و زهرا طباطبایی که از وضعیت بسیاری از #مهدکودک ها ناراضی بودند شکل گرفت و رفته رفته مادرهای بیشتری که فرزندان مقطع پیش دبستانی داشتند به این گروه اضافه شدند.
🔹وسایل بازی این اردوها عناصر موجود در طبیعت مانند آب، خاک، برگ، سنگ و... است و مادرها هم در کنار مربیان،#هم _بازی بچه هایند. پارک #ملت تهران، #داراباد، اردوگاه #پردیس_تربیتی_توانا، پارک کوهستانی شهرک شهید محلاتی و ... از جمله مکان های اردویی این گروه تا قبل از ایام کرونا بوده است.
🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی
🆔 t.me/babaziclub
🆔 instagram.com/babaziclub
💢 @babaziclub
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
💢 #دنیای_بازی
1⃣ بررسی طرح اتاق اسباب بازی آ.پ
🔷 در راستای عملیاتی کردن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و با عنایت به تنوع روش های یاددهی- یادگیری، طرح «بازی و یادگیری» به صورت آزمایشی به برخی از مدارس ابلاغ گردید.
اصل اجرای طرح امر مبارکی است، اما در این طرح نیز مثل طرح های دیگرِ آ.پ، شاهد شکاف بین برنامه درسی قصد شده (مکتوب) و اجرا شده هستیم. این طرح برخلاف بخشنامه ای که بر ساحت های شش گانه سند (ساحت تربيت اعتقادي، اجتماعي و سياسي، زيستي و بدني، زيبايي شناختي و هنري، اقتصادي و حرفه اي، علمي و فناوري) تاکید داشت، در اجرا تنها به ساحت تربیت علمی خلاصه شد. و باز تقلیل و گزینش دیگری نیز اتفاق افتاد ؛ اینکه، از بین دروس، بیشتر به طراحی ابزاهای بازی گونه در درس ریاضی و کمی فارسی منجر شد. در واقع ساحت های دیگر سند مورد غفلت جدی واقع گردید. اتفاق دیگر این بود که طراحی و آماده سازی "اتاق بازی و یادگیری" بجای "تحول در روش تدریس" به دغدغه جدی مدارس تبدیل شد. البته نباید منکر آماده سازی برای تغییر در عنصر روش تدریس باشیم اما ختم شدن این طرح به افتتاح "اتاق اسباب بازی" و استفاده هر از چندگاهی از آن برای بچه ها و با حسرت نگاه کردن آن ها به آن اتاق که اکثر اوقات هم درِ آن بسته بود، قطعا هدف چنین طرحی نبود.
🔹آن چه انتظار می رفت تحول در روش یاددهی و یادگیریِ بازی گونه و نشاط آور برای دانشآموزان با ویژگی برونرفت از نحوه تدریس از حالت خشک و بیروح بود، اما بنده این را در روش تدریس معلمان شاهد نبودم و اگر معلمی از قبل روش تدریس خودش بازی محور و قصه محور بود از این طرح به نیکی یاد می کرد، اگر نه دلیلی برای تغییر روش تدریس خود نمی دید؛ چرا که سوالات جدی برایش مطرح بود؛با این همه تعداد زیاد دانش آموز آیا می توان با روش بازی محور به یادگیری ای رسید که بچه ها بتوانند سوالات امتحانی را پاسخ دهند؟ بودجه بندی و ارزیابی چطور خواهد بود؟ آیا امتحانات پایانی متناسب با این روش تغییر می کند؟ و سوالات زیاد دیگری که پاسخ آن ها شفاف نبود.
🔸با تقلیل گرایی که در طرح «بازی و یادگیری» رخ داد، بیش از تحول در روش های تدریس ، شاهد باز شدن پای دلالان و کاسبان به این حوزه و تحول در سود آنها شدیم. به نظرم باز شدن ردپای بازار در آ.پ بواسطه فروش اسباب بازی و طراحی اتاق اسباب بازی، جایگزین تحول در «روش تدریس» شد.
یکی از راهکارها، استفاده از بازی های بومی ومحلی است. این بازی ها نیاز به بودجه خاصی ندارد و مزیت های زیادی را به همراه دارند ، اما جای توجه و پردازش آن در ارتباط با این طرح بسیار خالی است.
🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی
🆔 t.me/babaziclub
🆔 instagram.com/babaziclub
💢 @babaziclub
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
🔆 #بابازی
9️⃣مجموعه بازیکا
🔶 #بازیکا ماموریتش راه اندازی فضاهای #فرهنگی_تفریحی است. این مجموعه اولین #خانه_خلاقیت در ایران را در #اصفهان راه اندازی کردهاست. خانه خلاقیت مکانی است که در آن از #بازی برای #آموزش استفاده می شود و چندین بخش دارد؛ یکی از این ها #رستورانِ_بازی است، رستورانی که درآن #بازی #سِرو می شود و افراد می توانند #خانوادگی در آن حضور پیدا کنند.
🔹 #محمد_طاهری، دانش آموخته ی رشته علوم اجتماعی، مدیر و موسس #بازیکا از دغدغه ی ورودش به حوزه تفریح وبازی می گوید: « دوستان #جبهه_فرهنگی در حوزه #تفریح برنامه ای ندارند و هنوز فکر می کنند حوزه های اثرگذاری چیزهای دیگری است. سال ۸۸ که در سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان کار میکردم، به ذهنم رسید که باید الگوهای تفریحی در فضای #شهری ایجاد کنیم. در منابع #دینی ما تاکید شده که تفریح باید #مفید باشد و کار لغو و بیهوده ای نباشد. پس به دنبال مدلهای تفریحی رفتیم که میتوانند مفید باشند. یک بخش تفریح، فعالیت جسمی و حرکتی مخاطب است. بخش دیگر فعالیت #فکری است. ما روی بخش دوم تمرکز کردیم که بتوانیم تفریح را با مباحث آموزشی و تربیتی ترکیب کنیم که در دنیا به نام #اجوتینمنت یعنی #تربیت_تفریحی معروف است. اولین تجربه ما «طراحی خانه خلاقیت» بود و بعد از آن در سال۹۳ موسسه بازیکا را تشکیل دادم.»
🔷 بازیکا طراح مکان های تفریحی هست که گاهی وارد اجرا هم می شود، تا الان طرح های زیادی در داخل کشور مانند رستوران بازی و کتاب کندو نجف آباد، خانه کودک شکوفه ، رستوران بازی سرچشمه تهران و... اجرا کرده است و اخیرا تجربه ای هم در کشور #سوریه داشته است.
🔸«اخیرا فضای تفریحی در دمشق ایجاد کرده ایم به نام #زیتون که در عین حال که یک رستوران بازی است #کتابخانه هم دارد و در اصل رستوران بازی و کتاب است. ما می خواهیم از نگاه صرف سرگرمی به سمت #سرگرم_آموزی پیش برویم، مثلا در همین #دمشق محله ای داریم که کوچه هایش حالت پلکانی دارد و کار تخلیه زباله را خیلی سخت کرده، در دوره ای که برای آشنایی با بازی های گروهی در آن جا گذاشته بودم، بازی "برج همساز" را اجرا کردیم. در حین این بازی مربیان آنجا متوجه شدند بدون برنامه ریزی و انتخاب مدیر نمی توانند کاری پیش ببرند و نهایتا این بازی باعث یک تلنگر جدی شد که می توانند خودشان محله شان را آباد کنند.»
🔻 محمد طاهری در فرایند طراحی و اجرای خانه ها و رستوران های بازی از #مختصصین مختلف در حوزه ی #معماری، #طراحی_سازمان و ساختار (کسب و کار ) ، طراحی #برندینگ، طراحی #خدمات و .. استفاده می کند. این مدیر جوان هم چنین بر استفاده از ابزار و مواد #ایرانی در ساخت مجموعه ها نیز تاکید دارد.
🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی
🆔 t.me/babaziclub
🆔 instagram.com/babaziclub
💢 @babaziclub
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
🔆 #بابازی
🔟مجموعه اسلیما
🔻 #اسلیما ناشر بازی های #فکری و #رومیزی است، که در تلاش است محصولاتی جذاب، با کیفیت و متناسب با #فرهنگ_ایرانی، برای همه رده های سنی اعم از بزرگسالان و کودکان تولید کند.
🔷 #مجید_کریمی ،دکتری مهندسی شیمی و مدیر موسسه اسلیما است. زمانی که برای پایان نامه دوره ارشد به بررسی اسباب بازی های ساخته شده از پلیمر پرداخت و وارد دنیای #اسباب_بازی شد ،شکاف فرهنگی موجود توجهش را جلب کرد. او در این باره می گوید :"وقتی برای تحقیقات پایان نامه ام به بازار اسباب بازی رفتم و آن جا را رصد کردم دیدم با وجود این همه عقبه #فرهنگی، اسباب بازی که از برخاسته از این فرهنگ باشد در بازار نیست و همه اش قهرمان های آمریکایی و خارجی است. در واقع ما #هویت و فرهنگی که داریم را در کالاهای مربوط به #کودک و #نوجوان در کشورمان منعکس نکرده ایم. بنابراین با ماموریت #هویت_بخشی در حوزه اسباب بازی، جرقه کار #اسلیما زده شد. در آغاز تحقیق کردیم تا ببینیم در کدام بخش صنعت اسباب بازی باید ورود کنیم و بعداز ۶ ماه تحقیق، جمع بندی این شد که به سمت تولید بازی #رومیزی برویم."
🔷 موسسه اسلیما به صورت رسمی فعالیت خود را از سال ۹۵ در #مشهد آغاز کرد. هسته ی اصلی موسسه را چند #جوان در رشته های شیمی ،مکانیک و برق با نام های احسان نظرزاده، مجید قادری و مصطفی معمی وند تشکیل می دهند. اولین #محصول اسلیما #بازی_کارتی #بلاد،سرزمین_شمشیروقلم می باشد که در این بازی مخاطب به عصر طلایی #اسلام سفر می کند و با #دانشمندان زیادی که در این عصر ظهور کرده اند و به واسطه ی اختراعات و اکتشافات خود مشهور شده اند آشنا می شود.
🔶 مجید کریمی درباره تولید بازی با موضوع دانشمندان اسلامی می گوید :" در دانشگاه قوانین زیادی را می خواندیم که اولین بار توسط #دانشمندان_اسلامی به دنیا عرضه شده بود اما با اسم نیوتن و دیگر دانشمندان غربی برای ما تدریس می شد به همین خاطر با انگیزه معرفی دانشمندان مسلمان بازی #بلاد را طراحی کردیم. حدود۶ماه درمورد ۱۰۰ دانشمند اسلامی تحقیق کردیم و در نهایت ۳۰ #دانشمند_مسلمان از ملیت های مختلف که جزو اولین ها در کار خودشان بودند انتخاب کردیم و یک سال هم برای تدوین متون و طراحی بازی وقت گذاشتیم. در طراحی کارت ها اطلاعات #زندگی_نامه دانشمندان به طور دقیق حفظ شده است؛ مثلا #زهراوی اولین کسی بوده که جراحی نوین را در دنیا انجام داده، ادواتی که روی لباسش است دقیقا ادواتی است که در کتابش آمده است."
🔶 بازی بلاد برای گروه سنی ۱۰+سال و تعداد بازیکن ۲_۶نفر در تیراژ اولیه ۱۰۰۰ نسخه تولید شد که با استقبال خوب مخاطبان رو به رو شد. این بازی در پاییز ۹۹در نمایشگاه بین المللی بازی های #رومیزی که هر ساله در #آلمان برگزار میشود، از بین بازی های ناشران #ایرانی، #محبوبترین بازی ایرانی عرضه شده معرفی شد.
🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی
🆔 t.me/babaziclub
🆔 instagram.com/babaziclub
💢 @babaziclub
#گنج_نامه
🔶گفت و گوهای کوتاه و صمیمانه با فعالان حوزه بازی
1⃣ گفت و گو با امیرحسین خانی زارع
✅ با ادبیات بازی کنیم
این گفت و گو را در پست های بعدی بخوانید👇
🔆 بابازی،باشگاه نوآوران بازی
🆔 t.me/babaziclub
🆔 instagram.com/babaziclub
💢 @babaziclub
#ادامه
#گنج_نامه
✅ با ادبیات بازی کنیم.
🔶 مدرسه منجی، سال ۹۶
اولین روز کلاس ادبیات متوجه شدم که بچه ها از بخش اعلام و شعر حفظ کردن و.. بدشان می آید و سال قبل نمره های ضعیفی گرفته اند و بعضی ها به عنوان جریمه ده بار از روی زندگی حافظ و سعدی نوشته بودند. به این نتیجه رسیدم که باید شیوه تدریس را تغییر داد و به سمتی رفت که بچهها آلوده ادبیات شوند، چون نزدیک ترین درس به زندگی واقعی یک دانش آموز ادبیات است، درواقع ادبیات، زندگی کردن را به ما یاد می دهد. این بود که به سراغ طراحی بازی های ادبی رفتم.
🔷 ابتدلال
کم کم هر موقع که سرکلاس می رفتم بازی هایی طراحی می کردم که بچه ها لذت ببرند. در حوزه "خوانش" می گفتم برای خواندن هر لغتی، به جای حرف"س" بگویید "ب" ؛ با این بازی استدلال را باید ابتدلال می خواندند. هر کسی هم غلط می خواند نفر بعدی ... با این کار، بچه هایی که معمولا از کنار کلمات بی تفاوت می گذشتند حتی هجای کلمات را هم یاد می گرفتند.
🔶 مضاربه و جواب های حکیمانه
یک بازی ساختیم به اسم مضاربه، مثل همون بازی ادبی تلویزیون(مشاعره) اما با دو تفاوت، بازی ما گروهی بود، بچه های کلاس به دو گروه تقسیم می شدند و برنده و بازنده گروهی داشتیم دوم اینکه به جای شعر از ضرب المثل استفاده کردیم. بازی این طوری شروع می شد، یک نفر از گروه اول می گفت "نان به نرخ روز خوردن" نفر مقابل از گروه دوم می گفت "نمک خوردن و نمکدان شکستن" گروه اول دوباره می گفت "نم پس نمیده" شکل بازی مثل مشاعره بود ولی با ضرب المثل . اوایل ضرب المثل ها را بچه ها از روی دفترچه می خواندند اما کم کم ضرب المثل ها را از حفظ می خواندند. نکته جالب این بازی، واکنش پدرو مادرها بود. بعضی می-گفتند: این پسر ما اخیرا حرفهای عجیب و غریبی در خانه می زند! وقتی برادر کوچکش می خواهد علیه او یک شیطنتی انجام دهد اما موفق نمی شود، پسرم می گوید: چاه نکن بهر کسی اول خودت دوم کسی! نمی دانیم این جواب های حکیمانه را از کجا یاد گرفته.
🔷 معادل مودبانه
بعضی از پسرها سر کلاس به هم دیگه فحش می دادند. قانون کلاس من این بود که هر کسی فحش داد، سی ثانیه فرصت دارد چند کلمه معادل مودبانه آن را بگوید وگرنه احضار ولی. وقتی دانش آموزی فحش از دهانش می پرید بچه های دیگر کمکش می کردند که از احضار ولی خلاص شود. بعد از مدتی بچه ها متوجه شدند که ما چقدر تنوع کلمات برای بیان کردن داریم، مثلا به جای "خفه شو" می شود سی تا معادل برایش گفت. حالا من چرا این کار را می کردم؟ ما با کلمه ها فکر می کنیم و کلمه ها به فکر کردن ما جهت می دهند. مثلا بگوییم پرستارها در حق بیماران کرونایی خیلی "مهربانی" می کنند یا "ایثار" می کنند! احساس و برداشت ما از هر کدام از این کلمات متفاوت است. وقتی بچه ها کلمه ایثار را به کار نمی برند، در نتیجه حسی هم نسبت به آن ندارند و درباره آن فکر هم نمی کنند.
🔶ادبیاتی ها دروازه بانی می کنند.
بازی های ترکیبی هم داشتیم، یکی از آنها بازی محلی "زو" بود. توی این بازی بچه ها به جای نفس گرفتن باید شعر را از حفظ می خواندند و داخل زمین حریف می رفتند. این بازی ۲ نفر داور داشت. یک داور خط را نگه می داشت، من هم با نفری که توی زمین می رفت حرکت می کردم که اگر شعرش قطع شد یا تپق زد از بازی کنار برود. این بازی زجرآور بود اما بچه ها کیف می کردند و انگیزه پیدا می کردند که شعر بلند حفظ کنند تا جایی که بچه ها سه چهار بیتی حفظ نمی کردند، ده بیت حفظ می کردند که توی زمین بازی شعرکم نیاورند. بازی فوتبال هم داشتیم اما بدون دروازه بان، دروازه بان "ادبیات" بود. شما به من گل می زدی، من باید یک بیت شعر می گفتم، اگر در مشاعره جواب شعر مرا می دادی، گلی که زده بودی قبول می شد اما اگر جواب شعرم را نمی دادی، گل شما حساب نمی شد. برای همین کاپیتان تیم ها در انتخاب نفرات، دو نفر ادبیاتی خوب انتخاب می کردند که پشتیبانی کنند. این در حالی است که بچه های ادبیات ورزشی نیستند و کسی قبل از این بازی آنها را برای تیمش انتخاب نمی کرد.
🔆 بابازی،باشگاه نوآوران بازی
🆔 t.me/babaziclub
🆔 instagram.com/babaziclub
💢 @babaziclub
#ادامه
#گنج_نامه
✅ با ادبیات بازی کنیم
🔷 اردوی ادبیات
مدیریت مدرسه بازخورد کلاس های مرا که دید از من پرسید که شما می توانی یک اردوی ادبیات طراحی کنی؟ گفتم بله، اما واقعا هیچ تصوری از شکل اجرایی اردوی ادبیات نداشتم. در مدرسه منجی آقای انصاری زاده، نوفرستی وخالقیان هم در کلاس های خودشان بازی می کردند، با هم شروع کردیم به طراحی بازی برای یک اردوی یک و نیم روزه در سه حوزه نگارش، ادبیات و املا برای پایه های هفتم و هشتم و نهم. در طراحی اردو نگران بودیم، باید اردویی می گذاشتیم که همه را درگیر کند و آفت نداشته باشد. بعد از دو روز کار در نهایت برای هر سه حوزه ۲۱ بازی طراحی کردیم و اسم هر حوزه را "قلمرو" گذاشتیم.
🔶از حکایت تا املاء
شروع اردو انسجام خوبی نداشت، بعضی از بچه ها زمزمه می کردند که توی اردو هم دوباره درس و... ، گفتم هر کسی علاقه ندارد شرکت نکند اما هفته بعد از محتوای همین بازی ها امتحان می گیرم. گروه بندی بچه ها را خودمان انجام دادیم تا ضعیف و قوی کنار هم باشند. هر گروه یک کارتکس داشت که جمع امتیازها را بنویسد. برای املاء، بازی داشتیم به نام "املاء بادی" لغت های سخت، متوسط و آسان را به ترتیب داخل بادکنک های قرمز، زرد و سبز گذاشته بودیم. هر گروه اگر بادکنک قرمز را با تفنگ بادی می زد از گروه مقابلش یک املای سخت می گرفت و اگر سبز را می زد باید املای آسان می پرسید. یک بازی داشتیم به اسم "استخر توپ" هر گروه سی ثانیه فرصت داشت تا با پریدن داخل استخر، کلمات درست را پیدا کند. در قلمرو "خوانش ادبیات" زو و پانتومیم بود. در پانتومیم ۱۵ حکایت را گلچین کرده بودم و چون بچه ها، دانش آموزان غیرانتفاعی بودند چندحکایت هم درباره مواجه با ثروت، فقر و غنا و احترام به والدین انتخاب کرده بودم.
🔷گروهی که داشت سقوط می کرد
روز دوم اردو، نزدیک غروب بچه ها بازی های آخر را انجام می دادند. گروه های 12 نفری بین 21 بازی می-چرخیدند. رقابت گروه ها فشرده بود و کسی جیک نمی زد. بعضی ها از بس داد زده بودند صدای شان گرفته بود. هیجان هم بالا بود.از نظر امتیازی می دانستند چقدر عقبند یا جلو. یادم نمی رود، یک گروهی داشتیم که تا مرز سقوط پیش رفته بود. این گروه چند تا دانش آموز درشت هیکل داشت که به شدت ادبیات شان ضعیف بود اما روز دوم توی مرحله زو خوانی، شعر حفظ کرده بودند وتوی زمین کل گروه ها را تار و مار کرده بودند. وقتی با اتوبوس برمی گشتیم این گروه خیلی خوشحال بود و حس خوبی داشت.
🔶با ادبیات بازی کنیم
سال بعد که نتوانستم به خاطر خدمت سربازی معلمی را ادامه بدهم تا دو سه ماه اول از مدرسه منجی زنگ می زدند که "شما بیا کمی راجع به کلاس ادبیات با معلم جدید صحبت کن، بچه ها اصلا با این معلم ارتباط نمی گیرند " بنده خدا دکترای ادبیات داشت، درس هم خوب می داد ولی بچه ها یک انتظار دیگری از ادبیات داشتند، یک اتفاق جذاب، اما ایشان نمی توانست این اتفاق را رقم بزند.درحالی که علمش از بنده که ادبیات را آکادمیک نخوانده بودم بیشتر بود. ما به ادبیات نگاه کلیشه ای داریم، مثلا شب یلدا پدربزرگ حافظ را باز کند و بخواند! همین هم حالا سرسفره کدام خانواده ایرانی این اتفاق می افتد نمی دانم! این تصویر کلیشه ای را هم بیشتر تلویزیون مرسوم کرده است. اما ما در مدرسه منجی آمدیم این تابو را شکستیم و خودمانی ترش کردیم و گفتیم همه با هم با ادبیات بازی کنیم.
🔆 بابازی،باشگاه نوآوران بازی
🆔 t.me/babaziclub
🆔 instagram.com/babaziclub
💢 @babaziclub
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
🔆بابازی
🔷 دسته بندی گروه های بازی
قبل از توضیح اهداف مجموعه "بابازی" لازم است شناخت کلی نسبت به فضای #بازی در #ایران بدست آوریم. رصدهای ما نشان می دهد که فعالیت های بازی محور(در حوزه خدمات) توسعه چشمگیری داشته و گروه های زیادی در این حوزه مشغولند. این گروه ها کارکردها و اهداف متنوعی برای بازی تعریف می کنند که در ۵ بخش آنها را دسته بندی کرده ایم. این دسته بندی براساس #نوع_کار و #دیدگاه_فکری تقسیم شده است.
🔻۱_ گروه هایی که بازی را با هدف تخلیه #هیجان و توسعه مهارت های #فردی و #اجتماعی ترویج می کنند و در ظاهر هدفشان از ترویج بازی اهداف #ایدئولوژیک نیست اما فضای محیطی، نوع بازی ها و قوانین حاکم بر آن به طور غیر مستقیم بر مبنای #سبک_زندگی غرب تعریف می شود. برخی از خانه های بازی وکافه ها بر پایه این دیدگاه در حال گسترش هستند.
🔻۲_ گروه هایی که بازی را با #آموزش (اجوتیمنت) همراه می کنند. این گروه ها موفقیت های خوبی داشته اند اما در مواردی بازی ها را صرفا به آموزش "دروس علمی" تقلیل داده اند و معمولا به دیگر ساحت های #تربیتی بی توجهی کرده اند. این روش بیشتر در مراکز آموزشی استفاده می شود.
🔻۳_مراکز "بازی درمانی" که از بازی برای #درمان #اختلالات استفاده می کنند.
🔻۴_ گروه هایی که با عنوان "مدارس طبیعت محور" شناخته می شوند. این مدارس معتقدند کودک با بازی در #طبیعت روحیه جستجوگری، کشف و حل مسئله اش تقویت می شود. از جمله #نقدهایی که به این مدارس وارد است انکار ریشه #الهی وجود #انسان و تاکید مطلق برکسب #علم از طریق #تجربه است.
🔻۵_بازی بسترانسان سازی
گروه هایی که بازی را به عنوان یک نیاز #فطری و #طبیعی می شناسند و معتقدند بازی بستر #انسان_سازی و زمینه #رشد انسان را فراهم می کند و در عین حال لذت بخش و دارای کارکرد آموزشی نیز می باشد. بر پایه این نگرش کودک از بدو تولد همراه با بازی "زندگی کردن" را #تمرین می کند و همچنان که بزرگ می شود از بازی برای رشد #مهارت های فردی( خلاقیت، حل مسئله، روحیه کار جمعی و...) و مهم تر از آن #شکوفایی #استعداهای فطری مانند (ایثار و فداکاری، محبت، حریت، و...) استفاده می کند. اگر این تعریف را نزدیک ترین تعریف به سبک زندگی #ایرانی_اسلامی بدانیم دیگر بازی صرفا یک ابزار آموزشی یا سرگرمی نیست بلکه جزئی از #فرایند رشد انسان است. در این نگاه هر محیط #تفریحی و یا #آموزشی و یا هر #محصولی که با "بازی" همراه شود می تواند بستر انسان سازی باشد. به عنوان مثال اگر در طراحی #پارک ها و #وسایل_بازی و یا #مهدکودک ها به این رویکرد توجه شود، نوع وسایل بازی وطراحی محیط طبیعی آنجا تغییر بسیاری خواهد کرد.
🔶فعالیت بابازی در ۳ حوزه
مجموعه "بابازی" با هدف #توسعه و #ترویج همین رویکرد( دیدگاه پنجم) شکل گرفته و برای رسیدن به آن در سه حوزه موازی موضوع را دنبال خواهد کرد:
1️⃣ با هدف #تبیین نظری به سراغ #نخبگان فرهنگی خواهیم رفت تا بازی را در ابعاد #فرهنگی و #اجتماعی بررسی کنیم. در این بخش نقد و بررسی طرح های اجرا شده را نیز مد نظر قرار خواهیم داد.
2️⃣ ثبت #تجربیات فعالان بازی؛ معتقدیم برخی از فعالان بازی تجربیات موفقی در زمینه بازی با توجه به رویکرد آخر به دست آورده اند که اگر این تجربه ها به صورت مکتوب و یا تصویری منتشر شود قطعا در تحلیل ما درباره آثار بازی و کارکرد های آن تاثیر می گذارد.
3️⃣ #شناسایی و #شبکه_سازی فعالان بازی #جبهه_فرهنگی #انقلاب با هدف #تثبیت و #توسعه از طریق برگزاری جلسات هم اندیشی درسطح #ملی
🔆بابازی؛باشگاه نوآوران بازی
🆔 t.me/babaziclub
🆔 instagram.com/babaziclub
💢 @babaziclub
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
🔆 #بابازی
1️⃣1️⃣ بهار خورسندیان/ مامان نجار
🔶 #مامان_نجار قصه #مادری است که فعالیت #اجتماعی را هم در کنار نقش مادری اش دنبال می کند. او با دیدنِ مادرهایی که با داشتن چند #فرزند کسب و کار کوچکی راه انداخته اند انگیزه می گیرد و با استفاده از فضای بام سبز خانه اش فعالیتی را شروع می کند.
🔹 #بهار_خورسندیان، کارشناس ارشد روانشناسی، طراح و سازنده اسباب بازی های چوبی مامان نجار، که فعالیت خود را در کارگاه خانگی اش از سال ۹۸ آغاز کرده؛ می گوید:
« دوست داشتم با توجه به تجربه مادری ام، کسب و کاری در حوزه ی #کودک آغاز کنم که فرزندان خودم هم از این فعالیت بهره مند شوند. بعد از مشورت و تحقیق حوزه #اسباب_بازی را انتخاب کردم، آن هم اسباب بازی های چوبی، چون که چوب یک ماده طبیعی است و من از کار کردن با آن لذت می بردم. برای آموزش ساخت اسباب بازی ابتدا به نجاری های شیراز رفتم و کار با دستگاه هایی مثل اره مویی برقی ،اره عمود بُر ،سمباده دیسکی، دریل و ... را تا حدودی ازآن ها یاد گرفتم. اما ادامه مسیر را خودم با آزمون و خطا جلو رفتم. #خودآموزی بودم که شاید بعضی اوقات برای ساخت یک قطعه چوب۵۰ روش را امتحان می کردم و تازه بعد که اسباب بازی آماده می شد برای آشنایی با اشکالات، آن را به پسر ۳ ساله ام می دادم تا با آن بازی کند.»
🔷 خانم خورسندیان که تعدادی از اسباب بازی هایش را خودش #ایده_پردازی و #طراحی کرده درباره #کیفیت و محتوای اسباب بازی هایش می گوید: «بعضی از مادرها دنبال یک اسباب بازی تزیینی هستند که #کودک شاید دوسه بار با آن بازی کند. اما من هدفم این است که کودک اسباب بازی را دوست داشته باشد و با آن #ارتباط بگیرد. در ساخت اسباب بازی ها تمام #الگو را نمیدهم و جایی برای #خلاقیت و #فکر کودک می گذارم؛ مثلا #پازل چوبی را طوری طراحی کرده ام که کودک می تواند به اندازه #خلاقیتش بازی تعریف کند و یا #نقاشی و رنگ آمیزی بعضی از کارها را برعهده ی کودک می گذارم تا با تکمیل اسباب بازی اش، احساس بهتری نسبت به آن پیدا کند. بیشتر موضوعات تولیدات من معرفی عناصر #طبیعی و یا تاکید بر #خانه و #خانواده است. بعضی از ایده ها را هم از علاقه مندی های پسرم می گیرم، وقتی دیدم پسرم دوست دارد کار #نجاری انجام بدهد، یک جعبه #نجار_کوچولو طراحی کردم تا بچه های دیگر هم لذت کار با #چوب را تجربه کنند.»
🔸 بهار خورسندیان با سرمایه ی ۲۰ میلیون تومانی کارش را شروع کرده و تاکنون بالغ بر ۳۵ اسباب بازی تولید کرده و قصد دارد درآینده کارش را بیشتر گسترش دهد.
🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی
🆔 t.me/babaziclub
🆔 instagram.com/babaziclub
💢 @babaziclub
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
🔆 #بابازی
2️⃣1️⃣مدرسه بازی محور شهید کریمی
🔶 " بچه ها به نوبت روی صفحه مار و پله تاس می اندازند. اگر بازیکن روی خانه نردبان توقف کند و بالا برود #جمع اعداد را حساب می کند که چند پله صعود کرده و اگر روی خانه نیش مار برسد تا دم مار پایین می آید و با #تفریق اعداد #حساب می کند که چند پله سقوط کرده است." این یکی از بازی های #دبستان #بازی_محور #شهیدعلی_کریمی، در حوالی میدان خراسان #تهران است. پایه های تحصیلی این مدرسه ی پسرانه از پیش دبستانی تا کلاس چهارم می باشد.
🔷 آقای #مهدی_کریمی، #مدیر مدرسه، با تجربه ۱۳ ساله در حوزه #تربیت از انگیزه اش برای ورود به حوزه بازی می گوید: «با هدف #تحول در روش #آموزش شروع به مطالعه و تحقیق در منابع #دینی و غیر دینی کردیم. همه این منابع بهترین ابزار برای آموزش را #بازی می دانند. ابتدا مدلهای مختلفی را طراحی و در جمع های خانوادگی و مسجد مدرسه و ...اجرا کردیم و در نهایت سال۹۷ مدرسه بازی محور شهید کریمی را افتتاح کردیم.»
🔶 #حیاط مدرسه شهید کریمی با مدارس دیگر متفاوت است، با وجود مخالفت های #آموزش_و_پرورش، مسئولین مدرسه فضای حیاط را تا حد امکان با هدف بازی غنی کرده اند. آقای کریمی در این باره می گوید: «ما #حوض آب، #باغچه و فضای پرورش انواع #پرندگان را داخل حیاط تعبیه کرده ایم. دوچرخه ، تاب، سرسره و لاستیک های کوچک و بزرگ داریم. چند دانش آموز مسئول غذا دادن به پرنده ها هستند. بعضی ها در آشپزخانه آشپزی می کنند. اینجا بالا رفتن از #درخت، کاشت #گل و #گیاه در باغچه و خاک و گِل بازی از فعالیت های عادی بچه هاست. آموزش بسیاری از موضوعات درسی مثل علوم ، ریاضی ،فارسی و ... در حیاط با بازی همراه است. بچه ها در #طبیعت حیاط با ذره بین آتش روشن می کنند. در مورد پرنده ها و حیواناتی که در مدرسه داریم به #گفتگو و #تفکر می پردازند. از نظر ما بازی صرفا سرگرمی نیست، در فرایند بازی ها به نکات #اخلاقی و #انسانی توجه می شود. دانش آموز با بازی #آداب زندگی #اسلامی را می آموزد. او می داند موقع پرت کردن توپ ها به سمت دیوار باید مواظب قاب عکس حاج قاسم و یا دکتر حسابی باشد، یا هنگام بازی با پرندگان آن ها را اذیت نکند، بالا رفتن از درخت منجر به آسیب دیدن آن نشود و ...»
🔷 این مدرسه با استقبال خوبی از سمت #والدین مواجه شده.آن ها معتقدند این مدرسه توانسته است آموزش را در #بطن زندگی واقعی بچه ها پیاده کند و اوقات شیرینی را برای آنها رقم بزند.
🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی
🆔 t.me/babaziclub
🆔 instagram.com/babaziclub
💢 @babaziclub
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
🔆 #بابازی
3️⃣1️⃣گروه تولیدی تردینک
🔶 حاج قاسم که شهید شد، چند #مادر جوان با دغدغه ی شناساندن این #قهرمان به فرزندان شان دور هم جمع شدند. با دست خالی اما امیدوارانه، از مادران دیگر دعوت کردند و درست ۷ روز بعد از #شهادت حاج قاسم مراسم یاد بود این سردار بزرگ را در مهدکودکی در شهر #قم برای ۸۰مادر و کودک با هزینه شخصی برگزار کردند. تجربه خوب آن برنامه باعث شد تا به فکر ادامه فعالیت های شان بیفتند. نام گروه #مادرانه کوچک شان را #گوهرشاد گذاشتند و بسم الله گفتند.
🔷 #فاطمه_شجاعی طلبه سطح ۲ #جامعه_الزهرا و مسئول گروه مادرانه گوهر شاد است. او می گوید :" بعد از اجرای کارگاه مادر و کودک، تصمیم گرفتیم فعالیت مان را در حوزه کودک ادامه دهیم. با توجه به شیوع کرونا و ماندن کودکان در خانه، بسته هایی #فرهنگی برای یک #جشن خانوادگی به مناسبت #دهه_کرامت طراحی و تولید کردیم تا کودکان با تزیین خانه و پخت نذری طعم #خادم_الرضا بودن را بچشند. نام بسته هایمان را گذاشتیم #تردینک یعنی# تربیت_دینی_کودک."
🔶 گروه تردینک از سال۹۸ موفق به تولید دو #اسباب_بازی شده است. تردینکیها برای تولید هر محصول با اساتید و کارشناسان حوزه تربیت مشورت میکنند تا محصول نهایی متناسب با نیاز #کودک باشد.
🔷 #حانیه_عابدیان یکی دیگر از موسسین تردینک است که در طراحی اسباب بازی ها نقش زیادی داشته است. خانم عابدیان درباره ی ویژگی های این اسباب بازی ها می گوید:" عقیده دارم در تربیت دینی باید غیرمستقیم، جذاب و دوست داشتنی عمل کرد. برای این منظور ما یک #بازی_چوبی به مناسبت عید #غدیر طراحی و تولید کردیم به اسم #کوبوساز یعنی بکوب و بساز. کوبوساز یک بازی مهارتی و دست ورزی است. این بازی شامل یک صفحه چوب پنبهای است که شخصیت هایش به شکل ورقههای چوبی طراحی شده، کودک باید با میخ آن را به صفحه بچسباند و داستان غدیر را بسازد. این بازی با قابلیت تکرار و استفاده ی چندین باره ساخته شده است که کنارش یک کتاب قصه هم به نام #قصه_شاپول قرار دادیم که روایت گر داستان غدیر است."
🔶 دومین بازی تردینک بازی #گنج_نخلستان است که برای #اربعین ۹۹ تولید شد.
🔷 "ایده ی اولیه را از بازی راز جنگل گرفتیم. #گنج_نخلستان بر پایه ی شانس و اقبال پیش نمیرود! بلکه کودک باید در مسیر پیادهروی میان نجف و کربلا ، هدایا و خدمات به زوار را پیدا و جمع آوری کرده و با قدرت تمرکز خود را به خانه ی پرچم #حب_الحسین_یجمعنا برساند. بازی از ۴ مهره اصلی که سمبل چهار ملیت #ایرانی، #عربی، #اروپایی و #چینی است تشکیل شده است."
🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی
🆔 t.me/babaziclub
🆔 instagram.com/babaziclub
💢 @babaziclub
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
🔆 #بابازی
4️⃣1️⃣باغ کودکان آفتاب
🔷 #زهرا_ساداتی_نژاد، موسس و مدیر #باغ_کودکان_آفتاب #کاشان است، این باغ که با مساحت ۵ هکتار فضای طبیعی ویژه #کودکان ۳تا۱۲سال در مهر ماه سال ۹۵ فعالیت خود را آغاز کرده است دارای فضاهایی مثل ، مزرعه سبزیجات، کاجستان، تپه ماسه بازی، سایت بازی های لاستیکی، برکه آب بازی، اجاق هیزمی، حوضچه گِل، نجاری، بازی های تابی تعادلی، کتابخانه، خانه حیوانات خانگی (بجز سگ) و... می باشد که در طول سال های فعالیت به مرور ایجاد شده است و برای کودکان محیطی #غنی را جهت #بازی فراهم آورده است.
🔶 ساداتی نژاد که دانش آموخته ی روانشناسی است درباره ی دغدغه هایش برای تاسیس باغ کودکان این چنین می گوید :" زمانی که مشاور مدرسه بودم متوجه شدم بچه ها اصلا مدرسه را دوست ندارند. پسر ۹ ساله ی خودم هم با علاقه به مدرسه نمی رفت. دوست داشتم کاری کنم تا بچه ها احساس شان نسبت به #مدرسه تغییر کند. یک روز اتقافی در فضای مجازی با #مدارس_طبیعت آشنا شدم و از سبک آموزش آن ها خوشم آمد. از حدود ۹ تا از این مدارس در شهرهای مختلف بازدید حضوری کردم و دوره های آموزشی لازم را گذراندم. ابتدا در مزرعه ای خارج از شهر کاشان با برگزاری #اردوهای_طبیعت_محور فعالیتم را شروع کردم و بعد باغی را داخل شهر اجاره کردم و به صورت رسمی آغاز به کار کردم. من ایده های بازی در طبیعت را از مدارس طبیعت گرفتم اما در اصول #رویکرد_دینی را دنبال کردم چون برایم مهم بود که #هویت_دینی کودک هم باید در همین فضای آموزشی شکل بگیرد."
🔷 #اصول_آموزشی باغ کودکان آفتاب کاشان بر #یادگیری_آزاد مبتنی است. کودکان خودشان از فضای غنی باغ استفاده می کنند، خانه می سازند، پل و مسیر عبور ایجاد می کنند و برای انجام فعالیت ها به صورت گروهی عمل می کنند. مثلا در برگزاری مراسمات دینی کودک فعال است نذری می پزد، پرچم و سربند درست میکند و به همراه دوستانش دسته عزاداری راه می اندازد.
🔹 کودکان اینجا صرفا دریافت کننده اطلاعات نیستند بلکه زمانی که برای شان سوالی ایجاد می شود به وسیله ی #تسهیلگران مجرب باغ کودکان آفتاب به سمت جست و جو و کاوش سوق داده میشوند تا خودشان جواب هایشان را پیدا کنند.
🔶 #باغ_کودکان_آفتاب ابزار مورد نیاز بازی، #کسب_تجربه ، #کشف و شناختن نعمات الهی از طریق #حواس و #تفکر را برای کودک فراهم آورده است. برگزاری برنامه های دینی و ملی ،بهرمندی از تسهیلگران متعهد و متخصص و قرار دادن اصول #آداب_اسلامی در برنامه آموزشی این باغ را از مدارس طبیعت تجربه گرا متمایز کرده است و با استقبال بیشتر خانواده های مذهبی نیز روبرو شده است. این باغ به صورت میانگین پذیرای ۲۰ کودک به صورت ثابت بوده و امکان بازدید و برگزاری اردوهای یک روزه دانش آموزی را نیز برای مدارس و موسسات فراهم کرده است.
🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی
🆔 t.me/babaziclub
🆔 instagram.com/babaziclub
💢 @babaziclub
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
❇️ #ایده_ترویج_بازی
3⃣ بازی و کتابخانه
🔷 #کتابخانه و #بازی؛ در نگاه اول کنار هم قرار نمی گیرند اما یک زوج خلاق این قاعده را به هم زده اند. #محمدحسن_سلطانپور و #سیده_کبری_پاشازاده هر دو #کتابدار هستند که از سال ۹۵ طرح بازی در کتابخانه را به صورت رسمی آغاز کردند. این زوج جوان اجرای بازی های #رومیزی و #دیجیتال را از کتابخانه #حسینیه_ارشاد شروع کردند و کم کم در ۳ کتابخانه ی دیگر در شهرهای قم و تهران هم این ایده را دنبال کردند تا جایی که اولین کارگاه آموزشی با موضوع #خدمات_بازی_در_کتابخانه برای کتابداران توسط آقای سلطانپور و همسرش در سال۹۸ اجرا شد.
🔷 محمدحسن سلطانپور که دانش آموخته ی رشته ی کتابداری دانشگاه قم می باشد از دغدغه اش در حوزه بازی می گوید:" من علاقمند به حوزه بازی های رومیزی و دیجیتال بودم. در زمان دانشجویی با کتابی از #اسکات_نیکلسون برخوردم که در موضوع بازی در کتابخانه بود. این کتاب اطلاعات نظری خیلی خوبی به ویژه در زمینه بازی رومیزی به من داد. پس از آنکه وضعیت بازی در کتابخانه را در جهان مطالعه کردم در سال ۹۴و ۹۵در کتابخانه مرکزی دانشگاه دو دوره بازی رومیزی و دیجیتال راه اندازی کردم که با استقبال خوبی از سمت دانشجویان رو برو شد."
🔷 سلطانپور و پاشازاده کتابدار کتابخانه حسینیه ارشاد تهران هستند. این زوج در بستر کتابخانه موفق به اجرای برنامه های ثابت بازی به صورت همه روزه و رایگان برای سنین مختلف شده اند. افراد در هر روز یک ساعت خاص را رزرو می کنند و به مدت ۳۰ الی۶۰ دقیقه زمان بازی دیجیتال و امکان استفاده از ۴ بازی رومیزی را نیز دارند. مخاطب این برنامه ها #کودک و #نوجوان، #والدین وحتی #سالمندان می باشند. این برنامه ها به گونه ای طراحی می شود که مخاطب ارتباط مستمر و مداومی با کتابخانه داشته باشد. هم چنین در انتخاب نوع بازی ها؛ مسائل #فرهنگی، #تربیتی و ارتباط با #خانواده نیز در نظر گرفته می شود که نشان می دهد هدف از بازی در کتابخانه صرفا تفریح و سرگرمی نیست.
"ما در کتابخانه به دنبال تفریح صرف نیستیم. هدف ما جذب مخاطب به محیط کتابخانه و بالابردن جایگاه آن نزد مردم است و اینکه کتابخانه نهاد اجتماعیِ #فعال و #پویا است که برای حل مسائل مردم برنامه دارد."
🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی
🆔 t.me/babaziclub
🆔 instagram.com/babaziclub
💢 @babaziclub