eitaa logo
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
2.8هزار دنبال‌کننده
239 عکس
43 ویدیو
5 فایل
کانال معرفی بازی های کودک، نوجوان و بزرگسال @babazi_to ارتباط با ما: @babazi_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
🔆 8⃣ موسسه تربیتی بنون 🔶 تحصیلکرده حوزه علمیه شهر است. او و دوستانش از سال ۷۸ ایام در مناطق راهیان نور بودند. در این سال ها مسئله ی عدم برنامه ریزی برای و در اردوی راهیان نور ذهنشان را درگیر کرده بود، کودک و نوجوان باید همراه بزرگسالان به روایت های تاریخی حماسی گوش می دادند که درکی از آنها نداشتند و حتی باعث خستگی آنان نیز می شد.همین موضوع سبب شد تا موسسه فرهنگی تربیتی شکل بگیرد و اجرای طرح در یادمان های شهدا جزو اولین برنامه های این موسسه شد. 🔹در این طرح بچه ها از طریق با عملیات های دفاع مقدس آشنا می شوند. پسران در نقش وارد سناریوی بازی می شوند و با کمک مربیان باید مسیری را که دارای چند بخش است طی کنند.گاهی کمین می گیرند و به سمت دشمن شلیک می کنند، گاهی باید سوار بر ماشین های مسافتی را طی کنند و گاهی که در میدان مین گرفتار می شوند مین ها را خنثی کنند. دختران نیز درنقش های مختلف ، ، ، جنگ و ... می کنند. فضا سازی و دکور تداعی کننده فضای است واجرا در مساحت های بزرگ فضا را جذاب و جدی تر می کند. 🔸 معتقد است: "آنچه که روح داشته باشد اثر بیشتری در هم دارد بر همین مبنا در طراحی محیط بازی تا حد ممکن از ابزار و وسایل واقعی استفاده کردیم تا کودکان احساس بیشتری با محیط داشته باشند." 🔸 این بازی ها از سال ۸۸ تا قبل از بیماری کرونا همه ساله به مدت ۱۳ روز در مناطق ، ، ، و در سناریوهای متفاوت برای دختران و پسران گروه سنی۷تا۱۴ سال اجرایی می شده است. 🔹حجت الاسلام یاسر موسوی، درباره ارتباط ، و هم می گوید: " کودک قوه بالایی دارد ، یکی از ابزارهای صحیح تربیت این است که کودک را نسبت به، اش آگاه کنیم تا به آن ببالد و برای رسیدن به تلاش کند. در این برنامه توانستیم با محوریت هم معارف تاریخی را انتقال دهیم و هم ساعت مناسبی را ایجاد کنیم." ✅ لازم به ذکر است این موسسه تاکنون بازی های میدانی در موضوع رضاخانی، معرفی و... را طراحی و اجرا کرده است. 🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub
❇️ 2⃣ اردوهای بازی محوری مادر و کودک در طبیعت 🔷 برای کردن نیازی نیست حتما بچه ها را به شهربازی های لوکس ببریم. می توانیم به ایده های بهتری فکر کنیم. گروه با ایده از مکان های اطرافشان مثل پارک ها و فضاهای سبز محلی استفاده کرده اند که با رضایت بیشتر بچه ها هم همراه شده است. 🔸این گروه سال۹۵ ابتدا توسط دو به نام های فاطمه علیزاده طباطبایی و زهرا طباطبایی که از وضعیت بسیاری از ها ناراضی بودند شکل گرفت و رفته رفته مادرهای بیشتری که فرزندان مقطع پیش دبستانی داشتند به این گروه اضافه شدند. 🔹وسایل بازی این اردوها عناصر موجود در طبیعت مانند آب، خاک، برگ، سنگ و... است و مادرها هم در کنار مربیان، _بازی بچه هایند. پارک تهران، ، اردوگاه ، پارک کوهستانی شهرک شهید محلاتی و ... از جمله مکان های اردویی این گروه تا قبل از ایام کرونا بوده است. 🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
💢 1⃣ بررسی طرح اتاق اسباب بازی آ.پ 🔷 در راستای عملیاتی کردن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و با عنایت به تنوع روش های یاددهی- یادگیری، طرح «بازی و یادگیری» به صورت آزمایشی به برخی از مدارس ابلاغ گردید. اصل اجرای طرح امر مبارکی است، اما در این طرح نیز مثل طرح های دیگرِ آ.پ، شاهد شکاف بین برنامه درسی قصد شده (مکتوب) و اجرا شده هستیم. این طرح برخلاف بخشنامه ای که بر ساحت های شش گانه سند (ساحت تربيت اعتقادي، اجتماعي و سياسي، زيستي و بدني، زيبايي شناختي و هنري، اقتصادي و حرفه اي، علمي و فناوري) تاکید داشت، در اجرا تنها به ساحت تربیت علمی خلاصه شد. و باز تقلیل و گزینش دیگری نیز اتفاق افتاد ؛ اینکه، از بین دروس، بیشتر به طراحی ابزاهای بازی گونه در درس ریاضی و کمی فارسی منجر شد. در واقع ساحت های دیگر سند مورد غفلت جدی واقع گردید. اتفاق دیگر این بود که طراحی و آماده سازی "اتاق بازی و یادگیری" بجای "تحول در روش تدریس" به دغدغه جدی مدارس تبدیل شد. البته نباید منکر آماده سازی برای تغییر در عنصر روش تدریس باشیم اما ختم شدن این طرح به افتتاح "اتاق اسباب بازی" و استفاده هر از چندگاهی از آن برای بچه ها و با حسرت نگاه کردن آن ها به آن اتاق که اکثر اوقات هم درِ آن بسته بود، قطعا هدف چنین طرحی نبود. 🔹آن چه انتظار می رفت تحول در روش یاددهی و یادگیریِ بازی گونه و نشاط آور برای دانش‌آموزان با ویژگی برون‌رفت از نحوه تدریس از حالت خشک و بی‌روح بود، اما بنده این را در روش تدریس معلمان شاهد نبودم و اگر معلمی از قبل روش تدریس خودش بازی محور و قصه محور بود از این طرح به نیکی یاد می کرد، اگر نه دلیلی برای تغییر روش تدریس خود نمی دید؛ چرا که سوالات جدی برایش مطرح بود؛با این همه تعداد زیاد دانش آموز آیا می توان با روش بازی محور به یادگیری ای رسید که بچه ها بتوانند سوالات امتحانی را پاسخ دهند؟ بودجه بندی و ارزیابی چطور خواهد بود؟ آیا امتحانات پایانی متناسب با این روش تغییر می کند؟ و سوالات زیاد دیگری که پاسخ آن ها شفاف نبود. 🔸با تقلیل گرایی که در طرح «بازی و یادگیری» رخ داد، بیش از تحول در روش های تدریس ، شاهد باز شدن پای دلالان و کاسبان به این حوزه و تحول در سود آنها شدیم. به نظرم باز شدن ردپای بازار در آ.پ بواسطه فروش اسباب بازی و طراحی اتاق اسباب بازی، جایگزین تحول در «روش تدریس» شد. یکی از راهکارها، استفاده از بازی های بومی ومحلی است. این بازی ها نیاز به بودجه خاصی ندارد و مزیت های زیادی را به همراه دارند ، اما جای توجه و پردازش آن در ارتباط با این طرح بسیار خالی است. 🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
🔆 9️⃣مجموعه بازیکا 🔶 ماموریتش راه اندازی فضاهای است. این مجموعه اولین در ایران را در راه اندازی کرده‌است. خانه خلاقیت مکانی است که در آن از برای استفاده می شود و چندین بخش دارد؛ یکی از این ها است، رستورانی که درآن می شود و افراد می توانند در آن حضور پیدا کنند. 🔹 ، دانش آموخته ی رشته علوم اجتماعی، مدیر و موسس از دغدغه ی ورودش به حوزه تفریح وبازی می گوید: « دوستان در حوزه برنامه ای ندارند و هنوز فکر می کنند حوزه های اثرگذاری چیزهای دیگری است. سال ۸۸ که در سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان کار می‌کردم، به ذهنم رسید که باید الگوهای تفریحی در فضای ایجاد کنیم. در منابع ما تاکید شده که تفریح باید باشد و کار لغو و بیهوده ای نباشد. پس به دنبال مدل‌های تفریحی رفتیم که می‌توانند مفید باشند. یک بخش تفریح، فعالیت جسمی و حرکتی مخاطب است. ‌بخش دیگر فعالیت است. ما روی بخش دوم تمرکز کردیم که بتوانیم تفریح را با مباحث آموزشی و تربیتی ترکیب کنیم که در دنیا به نام یعنی معروف است. اولین تجربه ما «طراحی خانه خلاقیت» بود و بعد از آن در سال۹۳ موسسه بازیکا را تشکیل دادم.» 🔷 بازیکا طراح مکان های تفریحی هست که گاهی وارد اجرا هم می شود، تا الان طرح های زیادی در داخل کشور مانند رستوران بازی و کتاب کندو نجف آباد، خانه کودک شکوفه ، رستوران بازی سرچشمه تهران و... اجرا کرده است و اخیرا تجربه ای هم در کشور داشته است. 🔸«اخیرا فضای تفریحی در دمشق ایجاد کرده ایم به نام که در عین حال که یک رستوران بازی است هم دارد و در اصل رستوران بازی و کتاب است. ما می خواهیم از نگاه صرف سرگرمی به سمت پیش برویم، مثلا در همین محله ای داریم که کوچه هایش حالت پلکانی دارد و کار تخلیه زباله را خیلی سخت کرده، در دوره ای که برای آشنایی با بازی های گروهی در آن جا گذاشته بودم، بازی "برج همساز" را اجرا کردیم. در حین این بازی مربیان آنجا متوجه شدند بدون برنامه ریزی و انتخاب مدیر نمی توانند کاری پیش ببرند و نهایتا این بازی باعث یک تلنگر جدی شد که می توانند خودشان محله شان را آباد کنند.» 🔻 محمد طاهری در فرایند طراحی و اجرای خانه ها و رستوران های بازی از مختلف در حوزه ی ، و ساختار (کسب و کار ) ، طراحی ، طراحی و .. استفاده می کند. این مدیر جوان هم چنین بر استفاده از ابزار و مواد در ساخت مجموعه ها نیز تاکید دارد. 🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
🔆 🔟مجموعه اسلیما 🔻 ناشر بازی های و است، که در تلاش است محصولاتی جذاب، با کیفیت و متناسب با ، برای همه رده های سنی اعم از بزرگسالان و کودکان تولید کند. 🔷 ،دکتری مهندسی شیمی و مدیر موسسه اسلیما است. زمانی که برای پایان نامه دوره ارشد به بررسی اسباب بازی های ساخته شده از پلیمر پرداخت و وارد دنیای شد ،شکاف فرهنگی موجود توجهش را جلب کرد. او در این باره می گوید :"وقتی برای تحقیقات پایان نامه ام به بازار اسباب بازی رفتم و آن جا را رصد کردم دیدم با وجود این همه عقبه ، اسباب بازی که از برخاسته از این فرهنگ باشد در بازار نیست و همه اش قهرمان های آمریکایی و خارجی است. در واقع ما و فرهنگی که داریم را در کالاهای مربوط به و در کشورمان منعکس نکرده ایم. بنابراین با ماموریت در حوزه اسباب بازی، جرقه کار زده شد. در آغاز تحقیق کردیم تا ببینیم در کدام بخش صنعت اسباب بازی باید ورود کنیم و بعداز ۶ ماه تحقیق، جمع بندی این شد که به سمت تولید بازی برویم." 🔷 موسسه اسلیما به صورت رسمی فعالیت خود را از سال ۹۵ در آغاز کرد. هسته ی اصلی موسسه را چند در رشته های شیمی ،مکانیک و برق با نام های احسان نظرزاده، مجید قادری و مصطفی معمی وند تشکیل می دهند. اولین اسلیما ،سرزمین_شمشیروقلم می باشد که در این بازی مخاطب به عصر طلایی سفر می کند و با زیادی که در این عصر ظهور کرده اند و به واسطه ی اختراعات و اکتشافات خود مشهور شده اند آشنا می شود. 🔶 مجید کریمی درباره تولید بازی با موضوع دانشمندان اسلامی می گوید :" در دانشگاه قوانین زیادی را می خواندیم که اولین بار توسط به دنیا عرضه شده بود اما با اسم نیوتن و دیگر دانشمندان غربی برای ما تدریس می شد به همین خاطر با انگیزه معرفی دانشمندان مسلمان بازی را طراحی کردیم. حدود۶ماه درمورد ۱۰۰ دانشمند اسلامی تحقیق کردیم و در نهایت ۳۰ از ملیت های مختلف که جزو اولین ها در کار خودشان بودند انتخاب کردیم و یک سال هم برای تدوین متون و طراحی بازی وقت گذاشتیم. در طراحی کارت ها اطلاعات دانشمندان به طور دقیق حفظ شده است؛ مثلا اولین کسی بوده که جراحی نوین را در دنیا انجام داده، ادواتی که روی لباسش است دقیقا ادواتی است که در کتابش آمده است." 🔶 بازی بلاد برای گروه سنی ۱۰+سال و تعداد بازیکن ۲_۶نفر در تیراژ اولیه ۱۰۰۰ نسخه تولید شد که با استقبال خوب مخاطبان رو به رو شد. این بازی در پاییز ۹۹در نمایشگاه بین المللی بازی های که هر ساله در برگزار میشود، از بین بازی های ناشران ، بازی ایرانی عرضه شده معرفی شد. 🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub
🔶گفت و گوهای کوتاه و صمیمانه با فعالان حوزه بازی 1⃣ گفت و گو با امیرحسین خانی زارع ✅ با ادبیات بازی کنیم این گفت و گو را در پست های بعدی بخوانید👇 🔆 بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub
✅ با ادبیات بازی کنیم. 🔶 مدرسه منجی، سال ۹۶ اولین روز کلاس ادبیات متوجه شدم که بچه ها از بخش اعلام و شعر حفظ کردن و.. بدشان می آید و سال قبل نمره های ضعیفی گرفته اند و بعضی ها به عنوان جریمه ده بار از روی زندگی حافظ و سعدی نوشته بودند. به این نتیجه رسیدم که باید شیوه تدریس را تغییر داد و به سمتی رفت که بچهها آلوده ادبیات شوند، چون نزدیک ترین درس به زندگی واقعی یک دانش آموز ادبیات است، درواقع ادبیات، زندگی کردن را به ما یاد می دهد. این بود که به سراغ طراحی بازی های ادبی رفتم. 🔷 ابتدلال کم کم هر موقع که سرکلاس می رفتم بازی هایی طراحی می کردم که بچه ها لذت ببرند. در حوزه "خوانش" می گفتم برای خواندن هر لغتی، به جای حرف"س" بگویید "ب" ؛ با این بازی استدلال را باید ابتدلال می خواندند. هر کسی هم غلط می خواند نفر بعدی ... با این کار، بچه هایی که معمولا از کنار کلمات بی تفاوت می گذشتند حتی هجای کلمات را هم یاد می گرفتند. 🔶 مضاربه و جواب های حکیمانه یک بازی ساختیم به اسم مضاربه، مثل همون بازی ادبی تلویزیون(مشاعره) اما با دو تفاوت، بازی ما گروهی بود، بچه های کلاس به دو گروه تقسیم می شدند و برنده و بازنده گروهی داشتیم دوم اینکه به جای شعر از ضرب المثل استفاده کردیم. بازی این طوری شروع می شد، یک نفر از گروه اول می گفت "نان به نرخ روز خوردن" نفر مقابل از گروه دوم می گفت "نمک خوردن و نمکدان شکستن" گروه اول دوباره می گفت "نم پس نمیده" شکل بازی مثل مشاعره بود ولی با ضرب المثل . اوایل ضرب المثل ها را بچه ها از روی دفترچه می خواندند اما کم کم ضرب المثل ها را از حفظ می خواندند. نکته جالب این بازی، واکنش پدرو مادرها بود. بعضی می-گفتند: این پسر ما اخیرا حرفهای عجیب و غریبی در خانه می زند! وقتی برادر کوچکش می خواهد علیه او یک شیطنتی انجام دهد اما موفق نمی شود، پسرم می گوید: چاه نکن بهر کسی اول خودت دوم کسی! نمی دانیم این جواب های حکیمانه را از کجا یاد گرفته. 🔷 معادل مودبانه بعضی از پسرها سر کلاس به هم دیگه فحش می دادند. قانون کلاس من این بود که هر کسی فحش داد، سی ثانیه فرصت دارد چند کلمه معادل مودبانه آن را بگوید وگرنه احضار ولی. وقتی دانش آموزی فحش از دهانش می پرید بچه های دیگر کمکش می کردند که از احضار ولی خلاص شود. بعد از مدتی بچه ها متوجه شدند که ما چقدر تنوع کلمات برای بیان کردن داریم، مثلا به جای "خفه شو" می شود سی تا معادل برایش گفت. حالا من چرا این کار را می کردم؟ ما با کلمه ها فکر می کنیم و کلمه ها به فکر کردن ما جهت می دهند. مثلا بگوییم پرستارها در حق بیماران کرونایی خیلی "مهربانی" می کنند یا "ایثار" می کنند! احساس و برداشت ما از هر کدام از این کلمات متفاوت است. وقتی بچه ها کلمه ایثار را به کار نمی برند، در نتیجه حسی هم نسبت به آن ندارند و درباره آن فکر هم نمی کنند. 🔶ادبیاتی ها دروازه بانی می کنند. بازی های ترکیبی هم داشتیم، یکی از آنها بازی محلی "زو" بود. توی این بازی بچه ها به جای نفس گرفتن باید شعر را از حفظ می خواندند و داخل زمین حریف می رفتند. این بازی ۲ نفر داور داشت. یک داور خط را نگه می داشت، من هم با نفری که توی زمین می رفت حرکت می کردم که اگر شعرش قطع شد یا تپق زد از بازی کنار برود. این بازی زجرآور بود اما بچه ها کیف می کردند و انگیزه پیدا می کردند که شعر بلند حفظ کنند تا جایی که بچه ها سه چهار بیتی حفظ نمی کردند، ده بیت حفظ می کردند که توی زمین بازی شعرکم نیاورند. بازی فوتبال هم داشتیم اما بدون دروازه بان، دروازه بان "ادبیات" بود. شما به من گل می زدی، من باید یک بیت شعر می گفتم، اگر در مشاعره جواب شعر مرا می دادی، گلی که زده بودی قبول می شد اما اگر جواب شعرم را نمی دادی، گل شما حساب نمی شد. برای همین کاپیتان تیم ها در انتخاب نفرات، دو نفر ادبیاتی خوب انتخاب می کردند که پشتیبانی کنند. این در حالی است که بچه های ادبیات ورزشی نیستند و کسی قبل از این بازی آنها را برای تیمش انتخاب نمی کرد. 🔆 بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub
✅ با ادبیات بازی کنیم 🔷 اردوی ادبیات مدیریت مدرسه بازخورد کلاس های مرا که دید از من پرسید که شما می توانی یک اردوی ادبیات طراحی کنی؟ گفتم بله، اما واقعا هیچ تصوری از شکل اجرایی اردوی ادبیات نداشتم. در مدرسه منجی آقای انصاری زاده، نوفرستی وخالقیان هم در کلاس های خودشان بازی می کردند، با هم شروع کردیم به طراحی بازی برای یک اردوی یک و نیم روزه در سه حوزه نگارش، ادبیات و املا برای پایه های هفتم و هشتم و نهم. در طراحی اردو نگران بودیم، باید اردویی می گذاشتیم که همه را درگیر کند و آفت نداشته باشد. بعد از دو روز کار در نهایت برای هر سه حوزه ۲۱ بازی طراحی کردیم و اسم هر حوزه را "قلمرو" گذاشتیم. 🔶از حکایت تا املاء شروع اردو انسجام خوبی نداشت، بعضی از بچه ها زمزمه می کردند که توی اردو هم دوباره درس و... ، گفتم هر کسی علاقه ندارد شرکت نکند اما هفته بعد از محتوای همین بازی ها امتحان می گیرم. گروه بندی بچه ها را خودمان انجام دادیم تا ضعیف و قوی کنار هم باشند. هر گروه یک کارتکس داشت که جمع امتیازها را بنویسد. برای املاء، بازی داشتیم به نام "املاء بادی" لغت های سخت، متوسط و آسان را به ترتیب داخل بادکنک های قرمز، زرد و سبز گذاشته بودیم. هر گروه اگر بادکنک قرمز را با تفنگ بادی می زد از گروه مقابلش یک املای سخت می گرفت و اگر سبز را می زد باید املای آسان می پرسید. یک بازی داشتیم به اسم "استخر توپ" هر گروه سی ثانیه فرصت داشت تا با پریدن داخل استخر، کلمات درست را پیدا کند. در قلمرو "خوانش ادبیات" زو و پانتومیم بود. در پانتومیم ۱۵ حکایت را گلچین کرده بودم و چون بچه ها، دانش آموزان غیرانتفاعی بودند چندحکایت هم درباره مواجه با ثروت، فقر و غنا و احترام به والدین انتخاب کرده بودم. 🔷گروهی که داشت سقوط می کرد روز دوم اردو، نزدیک غروب بچه ها بازی های آخر را انجام می دادند. گروه های 12 نفری بین 21 بازی می-چرخیدند. رقابت گروه ها فشرده بود و کسی جیک نمی زد. بعضی ها از بس داد زده بودند صدای شان گرفته بود. هیجان هم بالا بود.از نظر امتیازی می دانستند چقدر عقبند یا جلو. یادم نمی رود، یک گروهی داشتیم که تا مرز سقوط پیش رفته بود. این گروه چند تا دانش آموز درشت هیکل داشت که به شدت ادبیات شان ضعیف بود اما روز دوم توی مرحله زو خوانی، شعر حفظ کرده بودند وتوی زمین کل گروه ها را تار و مار کرده بودند. وقتی با اتوبوس برمی گشتیم این گروه خیلی خوشحال بود و حس خوبی داشت. 🔶با ادبیات بازی کنیم سال بعد که نتوانستم به خاطر خدمت سربازی معلمی را ادامه بدهم تا دو سه ماه اول از مدرسه منجی زنگ می زدند که "شما بیا کمی راجع به کلاس ادبیات با معلم جدید صحبت کن، بچه ها اصلا با این معلم ارتباط نمی گیرند " بنده خدا دکترای ادبیات داشت، درس هم خوب می داد ولی بچه ها یک انتظار دیگری از ادبیات داشتند، یک اتفاق جذاب، اما ایشان نمی توانست این اتفاق را رقم بزند.درحالی که علمش از بنده که ادبیات را آکادمیک نخوانده بودم بیشتر بود. ما به ادبیات نگاه کلیشه ای داریم، مثلا شب یلدا پدربزرگ حافظ را باز کند و بخواند! همین هم حالا سرسفره کدام خانواده ایرانی این اتفاق می افتد نمی دانم! این تصویر کلیشه ای را هم بیشتر تلویزیون مرسوم کرده است. اما ما در مدرسه منجی آمدیم این تابو را شکستیم و خودمانی ترش کردیم و گفتیم همه با هم با ادبیات بازی کنیم. 🔆 بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
🔆بابازی 🔷 دسته بندی گروه های بازی قبل از توضیح اهداف مجموعه "بابازی" لازم است شناخت کلی نسبت به فضای در بدست آوریم. رصدهای ما نشان می دهد که فعالیت های بازی محور(در حوزه خدمات) توسعه چشمگیری داشته و گروه های زیادی در این حوزه مشغولند. این گروه ها کارکردها و اهداف متنوعی برای بازی تعریف می کنند که در ۵ بخش آنها را دسته بندی کرده ایم. این دسته بندی براساس و تقسیم شده است. 🔻۱_ گروه هایی که بازی را با هدف تخلیه و توسعه مهارت های و ترویج می کنند و در ظاهر هدفشان از ترویج بازی اهداف نیست اما فضای محیطی، نوع بازی ها و قوانین حاکم بر آن به طور غیر مستقیم بر مبنای غرب تعریف می شود. برخی از خانه های بازی وکافه ها بر پایه این دیدگاه در حال گسترش هستند. 🔻۲_ گروه هایی که بازی را با (اجوتیمنت) همراه می کنند. این گروه ها موفقیت های خوبی داشته اند اما در مواردی بازی ها را صرفا به آموزش "دروس علمی" تقلیل داده اند و معمولا به دیگر ساحت های بی توجهی کرده اند. این روش بیشتر در مراکز آموزشی استفاده می شود. 🔻۳_مراکز "بازی درمانی" که از بازی برای استفاده می کنند. 🔻۴_ گروه هایی که با عنوان "مدارس طبیعت محور" شناخته می شوند. این مدارس معتقدند کودک با بازی در روحیه جستجوگری، کشف و حل مسئله اش تقویت می شود. از جمله که به این مدارس وارد است انکار ریشه وجود و تاکید مطلق برکسب از طریق است. 🔻۵_بازی بسترانسان سازی گروه هایی که بازی را به عنوان یک نیاز و می شناسند و معتقدند بازی بستر و زمینه انسان را فراهم می کند و در عین حال لذت بخش و دارای کارکرد آموزشی نیز می باشد. بر پایه این نگرش کودک از بدو تولد همراه با بازی "زندگی کردن" را می کند و همچنان که بزرگ می شود از بازی برای رشد های فردی( خلاقیت، حل مسئله، روحیه کار جمعی و...) و مهم تر از آن فطری مانند (ایثار و فداکاری، محبت، حریت، و...) استفاده می کند. اگر این تعریف را نزدیک ترین تعریف به سبک زندگی بدانیم دیگر بازی صرفا یک ابزار آموزشی یا سرگرمی نیست بلکه جزئی از رشد انسان است. در این نگاه هر محیط و یا و یا هر که با "بازی" همراه شود می تواند بستر انسان سازی باشد. به عنوان مثال اگر در طراحی ها و و یا ها به این رویکرد توجه شود، نوع وسایل بازی وطراحی محیط طبیعی آنجا تغییر بسیاری خواهد کرد. 🔶فعالیت بابازی در ۳ حوزه مجموعه "بابازی" با هدف و همین رویکرد( دیدگاه پنجم) شکل گرفته و برای رسیدن به آن در سه حوزه موازی موضوع را دنبال خواهد کرد: 1️⃣ با هدف نظری به سراغ فرهنگی خواهیم رفت تا بازی را در ابعاد و بررسی کنیم. در این بخش نقد و بررسی طرح های اجرا شده را نیز مد نظر قرار خواهیم داد. 2️⃣ ثبت فعالان بازی؛ معتقدیم برخی از فعالان بازی تجربیات موفقی در زمینه بازی با توجه به رویکرد آخر به دست آورده اند که اگر این تجربه ها به صورت مکتوب و یا تصویری منتشر شود قطعا در تحلیل ما درباره آثار بازی و کارکرد های آن تاثیر می گذارد. 3️⃣ و فعالان بازی با هدف و از طریق برگزاری جلسات هم اندیشی درسطح 🔆بابازی؛باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
🔆 1️⃣1️⃣ بهار خورسندیان/ مامان نجار 🔶 قصه است که فعالیت را هم در کنار نقش مادری اش دنبال می کند. او با دیدنِ مادرهایی که با داشتن چند کسب و کار کوچکی راه انداخته اند انگیزه می گیرد و با استفاده از فضای بام سبز خانه اش فعالیتی را شروع می کند. 🔹 ، کارشناس ارشد روانشناسی، طراح و سازنده اسباب بازی های چوبی مامان نجار، که فعالیت خود را در کارگاه خانگی اش از سال ۹۸ آغاز کرده؛ می گوید: « دوست داشتم با توجه به تجربه مادری ام، کسب و کاری در حوزه ی آغاز کنم که فرزندان خودم هم از این فعالیت بهره مند شوند. بعد از مشورت و تحقیق حوزه را انتخاب کردم، آن هم اسباب بازی های چوبی، چون که چوب یک ماده طبیعی است و من از کار کردن با آن لذت می بردم. برای آموزش ساخت اسباب بازی ابتدا به نجاری های شیراز رفتم و کار با دستگاه هایی مثل اره مویی برقی ،اره عمود بُر ،سمباده دیسکی، دریل و ... را تا حدودی ازآن ها یاد گرفتم. اما ادامه مسیر را خودم با آزمون و خطا جلو رفتم. بودم که شاید بعضی اوقات برای ساخت یک قطعه چوب۵۰ روش را امتحان می کردم و تازه بعد که اسباب بازی آماده می شد برای آشنایی با اشکالات، آن را به پسر ۳ ساله ام می دادم تا با آن بازی کند.» 🔷 خانم خورسندیان که تعدادی از اسباب بازی هایش را خودش و کرده درباره و محتوای اسباب بازی هایش می گوید: «بعضی از مادرها دنبال یک اسباب بازی تزیینی هستند که شاید دوسه بار با آن بازی کند. اما من هدفم این است که کودک اسباب بازی را دوست داشته باشد و با آن بگیرد. در ساخت اسباب بازی ها تمام را نمیدهم و جایی برای و کودک می گذارم؛ مثلا چوبی را طوری طراحی کرده ام که کودک می تواند به اندازه بازی تعریف کند و یا و رنگ آمیزی بعضی از کارها را برعهده ی کودک می گذارم تا با تکمیل اسباب بازی اش، احساس بهتری نسبت به آن پیدا کند. بیشتر موضوعات تولیدات من معرفی عناصر و یا تاکید بر و است. بعضی از ایده ها را هم از علاقه مندی های پسرم می گیرم، وقتی دیدم پسرم دوست دارد کار انجام بدهد، یک جعبه طراحی کردم تا بچه های دیگر هم لذت کار با را تجربه کنند.» 🔸 بهار خورسندیان با سرمایه ی ۲۰ میلیون تومانی کارش را شروع کرده و تاکنون بالغ بر ۳۵ اسباب بازی تولید کرده و قصد دارد درآینده کارش را بیشتر گسترش دهد. 🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
🔆 2️⃣1️⃣مدرسه بازی محور شهید کریمی 🔶 " بچه ها به نوبت روی صفحه مار و پله تاس می اندازند. اگر بازیکن روی خانه نردبان توقف کند و بالا برود اعداد را حساب می کند که چند پله صعود کرده و اگر روی خانه نیش مار برسد تا دم مار پایین می آید و با اعداد می کند که چند پله سقوط کرده است." این یکی از بازی های ، در حوالی میدان خراسان است. پایه های تحصیلی این مدرسه ی پسرانه از پیش دبستانی تا کلاس چهارم می باشد. 🔷 آقای ، مدرسه، با تجربه ۱۳ ساله در حوزه از انگیزه اش برای ورود به حوزه بازی می گوید: «با هدف در روش شروع به مطالعه و تحقیق در منابع و غیر دینی کردیم. همه این منابع بهترین ابزار برای آموزش را می دانند. ابتدا مدلهای مختلفی را طراحی و در جمع های خانوادگی و مسجد مدرسه و ...اجرا کردیم و در نهایت سال۹۷ مدرسه بازی محور شهید کریمی را افتتاح کردیم.» 🔶 مدرسه شهید کریمی با مدارس دیگر متفاوت است، با وجود مخالفت های ، مسئولین مدرسه فضای حیاط را تا حد امکان با هدف بازی غنی کرده اند. آقای کریمی در این باره می گوید: «ما آب، و فضای پرورش انواع را داخل حیاط تعبیه کرده ایم. دوچرخه ، تاب، سرسره و لاستیک های کوچک و بزرگ داریم. چند دانش آموز مسئول غذا دادن به پرنده ها هستند. بعضی ها در آشپزخانه آشپزی می کنند. اینجا بالا رفتن از ، کاشت و در باغچه و خاک و گِل بازی از فعالیت های عادی بچه هاست. آموزش بسیاری از موضوعات درسی مثل علوم ، ریاضی ،فارسی و ... در حیاط با بازی همراه است. بچه ها در حیاط با ذره بین آتش روشن می کنند. در مورد پرنده ها و حیواناتی که در مدرسه داریم به و می پردازند. از نظر ما بازی صرفا سرگرمی نیست، در فرایند بازی ها به نکات و توجه می شود. دانش آموز با بازی زندگی را می آموزد. او می داند موقع پرت کردن توپ ها به سمت دیوار باید مواظب قاب عکس حاج قاسم و یا دکتر حسابی باشد، یا هنگام بازی با پرندگان آن ها را اذیت نکند، بالا رفتن از درخت منجر به آسیب دیدن آن نشود و ...» 🔷 این مدرسه با استقبال خوبی از سمت مواجه شده.آن ها معتقدند این مدرسه توانسته است آموزش را در زندگی واقعی بچه ها پیاده کند و اوقات شیرینی را برای آنها رقم بزند. 🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
🔆 3️⃣1️⃣گروه تولیدی تردینک 🔶 حاج قاسم که شهید شد، چند جوان با دغدغه ی شناساندن این به فرزندان شان دور هم جمع شدند. با دست خالی اما امیدوارانه، از مادران دیگر دعوت کردند و درست ۷ روز بعد از حاج قاسم مراسم یاد بود این سردار بزرگ را در مهدکودکی در شهر برای ۸۰مادر و کودک با هزینه شخصی برگزار کردند. تجربه خوب آن برنامه باعث شد تا به فکر ادامه فعالیت های شان بیفتند. نام گروه کوچک شان را گذاشتند و بسم الله گفتند. 🔷 طلبه سطح ۲ و مسئول گروه مادرانه گوهر شاد است. او می گوید :" بعد از اجرای کارگاه مادر و کودک، تصمیم گرفتیم فعالیت مان را در حوزه کودک ادامه دهیم. با توجه به شیوع کرونا و ماندن کودکان در خانه، بسته هایی برای یک خانوادگی به مناسبت طراحی و تولید کردیم تا کودکان با تزیین خانه و پخت نذری طعم بودن را بچشند. نام بسته هایمان را گذاشتیم یعنی# تربیت_دینی_کودک." 🔶 گروه تردینک از سال۹۸ موفق به تولید دو شده است. تردینکی‌ها برای تولید هر محصول با اساتید و کارشناسان حوزه تربیت مشورت می‌کنند تا محصول نهایی متناسب با نیاز باشد. 🔷 یکی دیگر از موسسین تردینک است که در طراحی اسباب بازی ها نقش زیادی داشته است. خانم عابدیان درباره ی ویژگی های این اسباب بازی ها می گوید:" عقیده دارم در تربیت دینی باید غیرمستقیم، جذاب و دوست داشتنی عمل کرد. برای این منظور ما یک به مناسبت عید طراحی و تولید کردیم به اسم یعنی بکوب و بساز. کوبوساز یک بازی مهارتی و دست ورزی است. این بازی شامل یک صفحه چوب پنبه‌ای است که شخصیت هایش به شکل ورقه‌های چوبی طراحی شده، کودک باید با میخ آن را به صفحه بچسباند و داستان غدیر را بسازد. این بازی با قابلیت تکرار و استفاده ی چندین باره ساخته شده است که کنارش یک کتاب قصه هم به نام قرار دادیم که روایت گر داستان غدیر است." 🔶 دومین بازی تردینک بازی است که برای ۹۹ تولید شد. 🔷 "ایده ی اولیه را از بازی راز جنگل گرفتیم. بر پایه ی شانس و اقبال پیش نمی‌رود! بلکه کودک باید در مسیر پیاده‌روی میان نجف و کربلا ، هدایا و خدمات به زوار را پیدا و جمع آوری کرده و با قدرت تمرکز خود را به خانه ی پرچم برساند. بازی از ۴ مهره اصلی که سمبل چهار ملیت ، ، و است تشکیل شده است." 🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
🔆 4️⃣1️⃣باغ کودکان آفتاب 🔷 ، موسس و مدیر است، این باغ که با مساحت ۵ هکتار فضای طبیعی ویژه ۳تا۱۲سال در مهر ماه سال ۹۵ فعالیت خود را آغاز کرده است دارای فضاهایی مثل ، مزرعه سبزیجات، کاجستان، تپه ماسه بازی، سایت بازی های لاستیکی، برکه آب بازی، اجاق هیزمی، حوضچه گِل، نجاری، بازی های تابی تعادلی، کتابخانه، خانه حیوانات خانگی (بجز سگ) و... می باشد که در طول سال های فعالیت به مرور ایجاد شده است و برای کودکان محیطی را جهت فراهم آورده است. 🔶 ساداتی نژاد که دانش آموخته ی روانشناسی است درباره ی دغدغه هایش برای تاسیس باغ کودکان این چنین می گوید :" زمانی که مشاور مدرسه بودم متوجه شدم بچه ها اصلا مدرسه را دوست ندارند. پسر ۹ ساله ی خودم هم با علاقه به مدرسه نمی رفت. دوست داشتم کاری کنم تا بچه ها احساس شان نسبت به تغییر کند. یک روز اتقافی در فضای مجازی با آشنا شدم و از سبک آموزش آن ها خوشم آمد. از حدود ۹ تا از این مدارس در شهرهای مختلف بازدید حضوری کردم و دوره های آموزشی لازم را گذراندم. ابتدا در مزرعه ای خارج از شهر کاشان با برگزاری فعالیتم را شروع کردم و بعد باغی را داخل شهر اجاره کردم و به صورت رسمی آغاز به کار کردم. من ایده های بازی در طبیعت را از مدارس طبیعت گرفتم اما در اصول را دنبال کردم چون برایم مهم بود که کودک هم باید در همین فضای آموزشی شکل بگیرد." 🔷 باغ کودکان آفتاب کاشان بر مبتنی است. کودکان خودشان از فضای غنی باغ استفاده می کنند، خانه می سازند، پل و مسیر عبور ایجاد می کنند و برای انجام فعالیت ها به صورت گروهی عمل می کنند. مثلا در برگزاری مراسمات دینی کودک فعال است نذری می پزد، پرچم و سربند درست می‌کند و به همراه دوستانش دسته عزاداری راه می اندازد. 🔹 کودکان اینجا صرفا دریافت کننده اطلاعات نیستند بلکه زمانی که برای شان سوالی ایجاد می شود به وسیله ی مجرب باغ کودکان آفتاب به سمت جست و جو و کاوش سوق داده می‌شوند تا خودشان جواب هایشان را پیدا کنند. 🔶 ابزار مورد نیاز بازی، ، و شناختن نعمات الهی از طریق و را برای کودک فراهم آورده است. برگزاری برنامه های دینی و ملی ،بهرمندی از تسهیلگران متعهد و متخصص و قرار دادن اصول در برنامه آموزشی این باغ را از مدارس طبیعت تجربه گرا متمایز کرده است و با استقبال بیشتر خانواده های مذهبی نیز روبرو شده است. این باغ به صورت میانگین پذیرای ۲۰ کودک به صورت ثابت بوده و امکان بازدید و برگزاری اردوهای یک روزه دانش آموزی را نیز برای مدارس و موسسات فراهم کرده است. 🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
❇️ 3⃣ بازی و کتابخانه 🔷 و ؛ در نگاه اول کنار هم قرار نمی گیرند اما یک زوج خلاق این قاعده را به هم زده اند. و هر دو هستند که از سال ۹۵ طرح بازی در کتابخانه را به صورت رسمی آغاز کردند. این زوج جوان اجرای بازی های و را از کتابخانه شروع کردند و کم کم در ۳ کتابخانه ی دیگر در شهرهای قم و تهران هم این ایده را دنبال کردند تا جایی که اولین کارگاه آموزشی با موضوع برای کتابداران توسط آقای سلطانپور و همسرش در سال۹۸ اجرا شد. 🔷 محمدحسن سلطانپور که دانش آموخته ی رشته ی کتابداری دانشگاه قم می باشد از دغدغه اش در حوزه بازی می گوید:" من علاقمند به حوزه بازی های رومیزی و دیجیتال بودم. در زمان دانشجویی با کتابی از برخوردم که در موضوع بازی در کتابخانه بود. این کتاب اطلاعات نظری خیلی خوبی به ویژه در زمینه بازی رومیزی به من داد. پس از آنکه وضعیت بازی در کتابخانه را در جهان مطالعه کردم در سال ۹۴و ۹۵در کتابخانه مرکزی دانشگاه دو دوره بازی رومیزی و دیجیتال راه اندازی کردم که با استقبال خوبی از سمت دانشجویان رو برو شد." 🔷 سلطانپور و پاشازاده کتابدار کتابخانه حسینیه ارشاد تهران هستند. این زوج در بستر کتابخانه موفق به اجرای برنامه های ثابت بازی به صورت همه روزه و رایگان برای سنین مختلف شده اند. افراد در هر روز یک ساعت خاص را رزرو می کنند و به مدت ۳۰ الی۶۰ دقیقه زمان بازی دیجیتال و امکان استفاده از ۴ بازی رومیزی را نیز دارند. مخاطب این برنامه ها و ، وحتی می باشند. این برنامه ها به گونه ای طراحی می شود که مخاطب ارتباط مستمر و مداومی با کتابخانه داشته باشد. هم چنین در انتخاب نوع بازی ها؛ مسائل ، و ارتباط با نیز در نظر گرفته می شود که نشان می دهد هدف از بازی در کتابخانه صرفا تفریح و سرگرمی نیست. "ما در کتابخانه به دنبال تفریح صرف نیستیم. هدف ما جذب مخاطب به محیط کتابخانه و بالابردن جایگاه آن نزد مردم است و اینکه کتابخانه نهاد اجتماعیِ و است که برای حل مسائل مردم برنامه دارد." 🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
🔆 5️⃣1️⃣ بازی پیکار 🔷 با مطرح شدن مسئله ، کم کم برخی از تولید کنندگان پای اقتصاد را هم به های باز کردند. سید یکی از همین افراد است که بازی را تولید کرده است. 🔶 در بازی "پیکار" بازیکن ها باید برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصادی تلاش کنند تا در میان رقبا بهترین سرمایه گذاری ها را با آلایندگی کم و ایجاد بالا انجام دهند. بازیکن ها می توانند با تأسیس نیروگاه به سایر بازیکنان انرژی بفروشند. با شرکت های همکاری کنند و با صادرات درآمدشان را افزایش بدهند. در این بازی معامله فردی وجود ندارد و بازیکن ها فقط می توانند با هم کنند. 🔷 سید علیرضا نیک پور، و بازی پیکار، طلبه ی جوانی که مقطع ابتدایی نیز هست. او در خصوص بازی پیکار می گوید:" سر کلاس هایم برای مهارت خواندن و ریاضی بچه ها بازی های مختلفی طراحی می کردم و با بچه ها بازی می کردیم. بهمن ماه سال ۹۷ مقام معظم رهبری در یک سخنرانی از مسائل حوزه اقتصاد صحبت کردند و همین نقطه شروع خوبی برای ما شد. با دوستان طلبه به فکر تولید بازی اقتصادی با محوریت مشارکت برای افتادیم. بازی ای که در آن معاملات بر پایه مشارکت اسلامی باشد و از و نگاه دور باشد. بازی پیکار همه اش فکر و تلاش و خلاقیت است و به بچه های بالای ۹ سال کمک می کند تا در موقعیت های شغلی مختلفی ظاهر شوند و بتوانند در موقعیت خود سرمایه گذاری، ایجاد شغل، ، فعالیت صنعتی، تولید و... انجام دهند." 🔷 این جوان بیش از یک سال برای طراحی و تولید بازی پیکار وقت گذاشته و از هزینه ی شخصی خود نیز صرف کرده است. این بازی که برای تعداد۶ الی ۲ بازیکن تعریف شده است در اردیبهشت ماه سال ۹۹رونمایی شد و تعداد ۱۰۰۰ نسخه از این بازی وارد بازار شد. 🔶 از ویژگی های مهم این بازی می توان به افزایش قدرت و ، افزایش مهارت های و آشنایی با اشاره کرد. مبنای اصلی بازی بر پایه ی گفتگو و چانه زنی است بنابراین زمان این بازی از ۱:۳۰تا ۳ ساعت متغیر است. در حال حاضر فروش این محصول به صورت سفارش اینترنتی می باشد و همچنین فروشگاه هم در معرفی و توزیع این بازی مشارکت می کند. 🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub