eitaa logo
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
2.8هزار دنبال‌کننده
239 عکس
43 ویدیو
5 فایل
کانال معرفی بازی های کودک، نوجوان و بزرگسال @babazi_to ارتباط با ما: @babazi_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ 5⃣ مدادچه 🔷 برای علاقمند کردن به راه های زیادی وجود دارد. یکی از این راه ها استفاده از است. 🔶 ، رواشناس کودک و مربی، مشاور مهد چمران است، تجربه کار با کودک و علاقه اش به و او را به راه اندازی مجموعه ای با عنوان ترغیب کرده است. او در مدادچه تلاش می کند نویسندگی را با بازی به کودکان آموزش دهد. 🔷 "بازی زبان و بهترین راه ارتباطی با او می باشد. در آموزش نویسندگی بازی هایی ساده و کاربردی را طراحی می کنم تا مادر در خانه با کودکش بازی کند و در عین حال آموزش نویسندگی نیز باشد." 🔶 مدادچه برای کودکان ۶ تا ۱۲ سال تشکیل شده است و از بچه ها دعوت می کند تا قصه ها و نقاشی های شان را برای مدادچه بفرستند و کتاب قصه خود را به صورت چاپ شده تحویل بگیرند. اما آنچه که سبب شده ما مجموعه ی مدادچه را معرفی کنیم، ایده آموزش نویسندگی از طریق بازی است. در صفحه اینستاگرامی این مجموعه بازی های مختلفی با عنوان ، بازی ، بازی و ... به مخاطب معرفی شده است. 🔷 مدادچه تلاش می کند با همین بازی های شاد و نقاشی های کوچک بچه ها را با نویسندگی آشنا کند، آموزش از طریق بازی برای کودک نوعی محسوب می شود که او را به یادگیری بیشتر علاقمند می کند و مدادچه از این ابزار به خوبی استفاده می کند. صفحه اینستاگرامی مدادچه @medadche_ سایت مدادچه medadche.com 🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub ارتباط با ما : ✅ @babazi_admin
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
🔆 1️⃣2️⃣ منِ خلاق 🔶 کودکان به صورت در تلاش هستند تا با کمک با محیط اطراف ارتباط برقرار کنند ولی اغلب اوقات با جملاتی مثل؛ دست نزن، کثیف کاری نکن، چرا لباست کثیف شده؟ و ... مواجه می شوند. نیاز کودک به انکار نشدنی است و از طرفی برخی والدین توانایی یا آگاهی کافی برای ایجاد بسترهای بازی حسی را ندارند. 🔷 مادر ۳کودک و خالق بسته های است. محصولات من خلاق حول محور بازی های حسی طراحی شده است که با تحریک حواس پنجگانه زمینه کشف و از طریق را فراهم می کند. «خاطر فرزندانم با دنیای بازی به ویژه بازی های حسی آشنا بودم در زمان تحصیل در انگلیس و کانادا بسته‌های بازی در بازار بود که با ابزار ساده مفاهیم علمی را به کودک منتقل می‌کرد.جرقه تولید بسته بازی همان جا در ذهنم زده شد. ۹۹ اولین بسته بازی را طراحی و کردم دوست دارم آنچه را که در حوزه بازی می‌دانم به همه مادرها و پدرها منتقل کنم. در بسته های من خلاق فقط کافیست والدین بستر بازی را فراهم کنند و در کنار کودک شاهد خلاقیت، کشف و شکوفایی او باشند.» 🔶 بسته های بازی من خلاق با دیگر های کودکان متفاوت است، ابزار به کار رفته در این محصولات به صورت هدفمند انتخاب شده و کودک را تشویق می کند تا بدون الگوی از پیش تعیین شده بازی سازی کند و با مواد مختلف و کاربرد آن آشنا شود، نرمی، زبری، رنگ، جنس و نوع مواد علاوه افزایش کودک او را به سمت و خلق آثار جدید سوق می دهد. 🔶 اولین بسته تولیدی خانم اخوان با موضوع عید غدیر است در این بسته تمامی نماد های موجود در غدیر خم به همراه یک کودکانه قرار دارد. تنوع و جذابیت محصولات در من خلاق بالاست. شناخت و ، ، آشنایی با اعداد، ، و ... موضوعات بسته‌های من خلاق را تشکیل می‌دهند. کودک با این بسته ها می تواند به اعماق اقیانوس ها سفر کند و یا باشد که روی سیارات دیگر پا می‌گذارد. 🔷 مرسده اخوان طراحی و ایده پردازی تولیداتش را خودش انجام می دهد.او در همین زمان کوتاه موفق به راه اندازی کارگاه و تولید ۱۰۰۰ بسته از انواع بسته های بازی خود شده است. محصولات او برای گروه سنی ۳ تا ۱۲ سال کاربرد دارد و هر کودکی با خلاقیت خودش می تواند از این بسته های بازی حسی استفاده کند و لذت ببرد. صفحه اینستاگرامی منِ خلاق 🆔 @man_e_khalagh 🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub ارتباط با ما : ✅ @babazi_admin
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
💢 3⃣ نقش فضاهای طبیعی شهری در پرورش کودک 🔻 چکیده مقاله بررسی رویکرد سبز در زمین های بازی بر دستاوردهای کودکان فرزانه آزادی،کارشناس ارشد معماری ✅ تفیکیک بین موضوعات شهرسازی و مسائل تربیتی کودک امکان پذیر نیست. شهرسازها و شهرداری ها اگر با نیازهای طبیعی کودک آشنا باشند نقش پررنگی در طراحی فضاهای متناسب محلی نظیر فضاهای سبز و پارک ها ناظر به نیاز کودک می توانند داشته باشند. خانم فرزانه آزادی در مقاله ای به تاثیر محیط طبیعی زمین های بازی در فرایند رشد کودک پرداخته است. 🔷 ﺗﺠﺮﺑﻪ ﺑﺎﻻرﻓﺘﻦ از درﺧﺖ و صخره ها، ﻏﻠﺖﺧﻮردن روی ﺗﭙﻪﻫﺎ، ﺳﺎﺧﺘﻦ ﮐﻠﻮﭼﻪﻫﺎی ﮔِﻠﯽ، ﺑﺴﺘﻦ ﻣﺴﯿﺮ ﻋﺒﻮر آب، ﭘﻨﻬﺎنﺷﺪن در ﻣﯿﺎن ﻋﻠﻔﺰار، ﮐﺎﺷﺘﻦ داﻧﻪﻫﺎی ﮔﯿﺎه در دل زﻣﯿﻦ، ﭘﺮﯾﺪن روی اﻧﺒﻮﻫﯽ از ﺑﺮگﻫﺎ و ... نمونه هایی از ﺗﺠﺮﺑﻪ ﺣﻀﻮر در ﻓﻀﺎی ﺑﺎز ﻃﺒﯿﻌﯽ کودکان اﺳﺖ. 🔶 ﻧﺒﻮد ﻓﻀﺎ و زﻣﯿﻦ ﺑﺎزی ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮای ﮐﻮدﮐﺎن و آﭘﺎرﺗﻤﺎﻧﯽ ﺷﺪن ﻣﺤﻞ زﻧﺪﮔﯽ، ﻣﻮﺟﺐ ﻣﺸﮑﻼﺗﯽ از ﻗﺒﯿﻞ ﮐﻢ ﺗﺤﺮﮐﯽ، اﻓﺴﺮدﮔﯽ، ﻟﺠﺒﺎزی و... ﻣﯽ ﺷﻮد. ﺗﺤﺮک ﮐﻮدﮐﺎن ﻣﻮﺟﺐ تعادل روﺣﯽ ﺷﺪه و ﮐﻮدﮐﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ دﻻﯾﻞ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺗﻌﺎدل روﺣﯽ ﻧﺪارﻧﺪ ﺑﻪ ﺗﺪرﯾﺞ ﺑﻪ ﺧﺴﺘﮕﯽ ﻣﺰﻣﻦ ﻣﺒﺘﻼ می ﺷﻮﻧﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ در آﯾﻨﺪه ﻧﺴﻠﯽ ﭼﺎق، اﻓﺴﺮده، ﮐﻢ اﻋﺘﻨﺎ ﺑﻪ ﻃﺒﯿﻌﺖ، ﻟﺠﺒﺎز و ﺑﯽ روﺣﯿﻪ ﺑﻪ ﺟﺎﻣﻌﻪ وارد می شود. 🔷 اﻣﺮوزه حضور ﮐﻮدک در ﻃﺒﯿﻌﺖ اﻏﻠﺐ ﺑﻪﺻﻮرت ﺑﺴﯿﺎر ﻣﺤﺪود است و ﻫﻤﯿﻦ حضور محدود ﺑﺪون درﻧﻈﺮداﺷﺘﻦ ﻧﯿﺎزﻫﺎی ﺧﺎص او و ﻗﺎﺑﻠﯿﺖﻫﺎی ﻣﺤﯿﻂ ﻃﺒﯿﻌﯽ ﺑﺮای ﺑﺮآوردن آن ﻧﯿﺎزﻫﺎ ﺻﻮرت ﻣﯽ ﮔﯿﺮد. ﮐﺘﺎب رﯾﭽﺎرد ﻟﻮو ﺑﺎ ﻋﻨﻮان "آﺧﺮﯾﻦ ﮐﻮدک ﺟﻨﮕﻞ :ﮐﻮدﮐﺎنﻣﺎن را از اﺧﺘﻼل ﮐﻤﺒﻮد و دوری از ﻃﺒﯿﻌﺖ ﻧﺠﺎت دهیم " در ﻣﻮرد دﻻﯾﻞ ازﺑﯿﻦ رﻓﺘﻦ راﺑﻄﻪ ﮐﻮدﮐﺎن و ﻃﺒﯿﻌﺖ و ﺟﺴﺖ وﺟﻮﮔﺮ ﻧﺒﻮدن ﮐﻮدﮐﺎن اﻣﺮوز ﺑﺤﺚ ﮐﺮده و دﻻﯾﻞ بوﺟﻮد آﻣﺪن اﯾﻦ ﺑﺤﺮان را از دست دادن ﻓﻀﺎﻫﺎی ﺑﺎزی ﻃﺒﯿﻌﯽ در ﺷﻬﺮﻫﺎ و ﺟﺎﯾﮕﺰﯾﻦ ﮐﺮدن ﺟﺬاﺑﯿﺖ آن ﺑﺎ ﻓﻀﺎهای داﺧﻠﯽ مثل بازی ﻫﺎی ﮐﺎﻣﭙﯿﻮﺗﺮی و ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮن ﻣﯽ داند . ﺑﺎ ﻗﺮاردادن ﮐﻮدک در ﻓﻀﺎی طبیعی ﻣﯽ ﺗﻮان ﺷﺮاﯾﻂ ﻣﻨﺎﺳﺒﯽ را برای اﻓﺰاﯾﺶ ﺧﻼﻗﯿﺖ و اعتماد بنفس، ﺗﺸﻮﯾﻖ کودک ﺑﻪ اﮐﺘﺸﺎف و ﺑﻪ ﭘﺎﯾﺪار ﺳﺎﺧﺘﻦ ﺟﻬﺎن ﻃﺒﯿﻌﯽ فراهم ﻧﻤﻮد. ﻃﺒﯿﻌﺖ ﻗﺎﺑﻠﯿﺖﻫﺎی زﯾﺎدی ﺑﺮای ﭘﺮورش ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ﮐﻮدک دارد و ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻪﻋﻨﻮان اﺑﺰاری ﺑﺮای آﻣﻮزش و ﺑﺴﺘﺮ ﻣﻨﺎﺳﺒﯽ ﺑﺮای رﺷﺪ ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ﻓﯿﺰﯾﮑﯽ و ذهنی مورد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار ﮔﯿﺮد. ﺑﻪ ﻋﻼوه ﻗﺮارﮔﯿﺮی ﮐﻮدک در ﻓﻀﺎی ﺑﺎز ﻃﺒﯿﻌﯽ ﻣﻮﺟﺐ اﯾﺠﺎد آراﻣﺶ روﺣﯽ، ﻃﺮاوت و ﺣﺲ ﺗﻌﻠﻖ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻓﻀﺎی ﺷﻬﺮ نیز ﻣﯽﺷﻮد. 🔷 باید راه هایی بیابیم ﺗﺎ ﺑﻪ ﮐﻮدﮐﺎن اﻣﮑﺎن دﻫﯿﻢ در ﺟﺎﯾﯽ ﻓﺮاﺗﺮ از آﺳﻔﺎﻟﺖ و ﺳﻨﮕﻔﺮش ﺧﯿﺎﺑﺎن ﻗﺪم ﺑﺰﻧﻨﺪ، ﺑﻪ ﮔﯿﺎﻫﺎن و زﻣﯿﻦ دﺳﺘﺮﺳﯽ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ در آن تونل بزنند، بالا و پایین بروند یا حتی زمین بخورند. ﺑﺎ ﯾﮏ ﭼﻨﯿﻦ ﺗﻼش ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﮐﻮدک ﺧﻮاﻫﺪ ﺗﻮاﻧﺴﺖ در ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﺷﺮاﯾﻂ ﻣﻤﮑﻦ ﺑﯿﻦ ﺧﻮد و دﻧﯿﺎی ﻃﺒﯿﻌﯽ ﭘﯿﻮﻧﺪ ﺑﺮﻗﺮار ﮐﺮده و ﺧﻮد را با آن یکی بداند. همچنین محققان در یافته اند کودکانی که زمانی را در طبیعت به عنوان یک کودک صرف می‌کنند، در دوران کودکی و بزرگسالی از طرفداران محیط زیست خواهند بود. 🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub ارتباط با ما : ✅ @babazi_admin
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
💢 4⃣ آواز در خدمت بازی، بازی در خدمت هویت 🔻حامد انتظام، شاعر و نویسنده کودک و نوجوان، طراح اسباب بازی ادبیات محور 🔶 یکی از ابزارهایی است که بازی‌های ایرانی هنوز استفاده چندانی از آن نکرده‌اند. و ، از یک‌سو به ایجاد ارتباط بین و کمک می‌کنند و از سوی دیگر در انتقال حس و پیام مؤثر هستند. همچنین، پایه طراحی ، اشعار هستند. 🔷 ادبیات به نوعی چشمه است؛ یعنی اگر داشته باشیم، این کتاب خودش است. این قصه می‌تواند تبدیل به بازی خوبی شود. اما اگر قصۀ خوبی نداشته باشیم، بازی خوبی هم نداریم. پایه و اساس بازی، قصه است. بازی‌هایی که الان ترویج می شوند، قصه ندارند. این ها باید قصه‌‌های هدفمندی داشته باشند. ذهن خلاق و می‌تواند این قصه‌ها را طراحی کند و در انیمیشن، بازی و فیلم استفاده شود. با پایین آمدن سرانه در کشور بازی و اسباب بازی بهترین راه برای انتقال ادبیات و مفاهیم نهفته در آن به کودکان است. مثلا اسباب بازی هایی که کنارش یک کتاب قصه هم دارد. پازلی از خانه ی که داخل آن یک کیت الکترونیکی است و با فشردن چند دکمه قصه های این خانه برای کودک پخش می شود. جای چنین اسباب بازی هایی در بازار ما بسیار خالی است. در حالیکه در اسباب‌بازی‌های خارجی وارداتی، استفاده از شعر بیشتر اتفاق می افتد. هایی هستند که با اضافه شدن یک کیت، می‌خوانند، یا ماشین‌های کنترلی‌ که در حین کار کردن، ترانه‌ای از آن‌ها پخش می‌شود که این ها از نظر هیچ سنخیتی با سبک زندگی کودک ایرانی ندارند. 🔶 در واقع یک بازی ، گروهی و با موضوع مناسب، می‌تواند در دایره بازی‌های پرمخاطب قرار بگیرد. ما در ادبیات، بخشی به نام «هیچانه‌ها» داریم. هیچانه‌ها اشعاری هستند که در ظاهر معنای خاصی ندارند، اما در بازی های عموم بچه ها استفاده می شوند مثل «اتل متل توتوله»، «آن مان نباران، توتو اسکاچی» و بازی‌هایی از این دست. بعضی‌ها که از فضای ادبیات دور هستند؛ انتقاد می‌کنند و می‌گویند: این مزخرفات چیست که می‌خوانید؟ ولی کارکردهای ؛ مثل نظم‌دهی به ذهن، استفاده برای حفظ بهتر ریتم و تقویت دارد. با همه ی این توصیفات به نظر من خود ادبیات می تواند یک بازی باشد. شاید بتوانیم شعر را یک نوع بازی محسوب کنیم. شعر ریتم دارد و به ذهن نظم می‌دهد. باعث می‌شود بچه‌ها راحت‌تر مفاهیم را حفظ کنند. درواقع کودک دارد با کلمات بازی می‌کند. 🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub ارتباط با ما : ✅ @babazi_admin
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
🔆 2️⃣2️⃣باغ بازی 🔶 جمع کوچک ای شان از مراسم های دعای ندبه دوران دانشجویی شکل گرفت. کمی بعد دغدغه تامین فضای برای فرزندانشان باعث شد تا آنها تجربه حضور در پارک و اردوگاه را بدست بیاورند اما این مکان ها با محدودیت هایی که داشتند نمی گذاشتند کودکانشان بازی کنند. 🔷 ، ارشد مهندسی برق دارد اما دغدغه های تربیتی اش او را وارد مطالعات تخصصی حوزه می کند. او بعد از مدتی تصمیم می گیرد بستری برای اجرایی کردن مطالعاتش در حوزه فراهم کند. او اکنون مدیر باغ بازی در است. 🔶 به وسعت ۱۴۰۰ متر در منطقه سه راه فردوسی از سال ۹۴ فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرده است. در این باغ کارگاه های مختلفی در حوزه ادبی هنری و ... برای کودکان ۵ تا ۱۲ سال برگزار می شود:«در کارگاه های تلاش می کنیم که بچه ها بتوانند مفاهیم را به وسیله هنر به دنیای منتقل کنند. کارگاه نویسندگی نگاه حکمت آمیز به را در کودک ایجاد می کند؛ ما معتقدیم کتاب و شعر، روح بچه ها را بزرگ و نگاه بچه ها را متعالی می کند. اینجا بچه ها در کنار دانش، افزایی هم دارند، با وسایل بازیافتی کاردستی و اسباب بازی می سازند. مثلا برای روز پدر کارت تبریک برای پدرها درست کردند و به خانه بردند.» 🔷 باغ بازی در نگاه اول شاید مانند بسیاری از که درسال های اخیر در ایران توسعه پیدا کرده اند باشد اما خانم مهدی زاده معتقد است باغ بازی از نظر رویکرد و اهداف تفاوت های جدی با مدارس طبیعت دارد:«از منظر ما تعلیم و تربیت حول روابط است و طبیعت ابزاری برای است، غایت ما طبیعت نیست، پرورش انسان است. ما در باغ بازی تسهیل‌گر نداریم، داریم، مربی در نگاه ما معنادار، اثر گذار و محور کار است، مربی مانند تسهیل‌گر بستر را برای و کودک فراهم می کند اما گاهی هم در فرایند یادگیری نشانه ها و کدهایی به کودک می دهد تا او راه را گم نکند.» 🔶 مهدی زاده مبانی تربیتی باغ بازی را بر پایه مطالعاتش در آثار اساتید تربیتی همچون استاد و ... استوار می داند. او در این باره می گوید :« مطالعات و تجربه های اجرایی ام خیلی طول کشید تا بدانم چه می خواهم، آن اوایل فقط می دانستم مدرسه طبیعت نیستم اما نمی دانستم چه هستم اما الان بعد از ۸ سال می دانم چه هستم و چه می‌خواهم. ما در باغ بازی به دنبال ایجاد یک ایم، یعنی تعداد بچه های محدود که بشود مبتنی بر با آنها زندگی کرد و مفاهیم را در آن ها عمق بخشید. انتقال مفاهیم فرهنگی برای ما مهم است، اینکه آموزش ما باشد، از طرفی ساختن نیز برای ما مهم است، باید کودک بتواند آن چیزی که در ذهن دارد تبدیل به خروجی نماید.» 🔷 در باغ بازی بچه ها علاوه برخاک، آب و طبیعت بکر از نعمت وجود حیواناتی مثل مرغ و خروس ، بز ، بوقلمون و .. نیز برخوردارند خانم مهدی زاده در این باره معتقد است:«وجود حیوانات برای کودکان محرک خوبی جهت بهتر است. مراقبت، آب و غذا دادن، دیدن رشد حیوانات، محصول گرفتن از آنها و ... برای بچه ها جذابیت و یادگیری به همراه دارد؛ مثلا صبح ها بچه ها با ذوق و شوق برای برداشتن تخم مرغ ها به سمت لانه می‌روند و بعد برای بردن آن به خانه هایشان قرعه کشی می کنند.» ✅ آدرس اینستاگرام باغ بازی bagh.bazi 🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub ارتباط با ما : ✅ @babazi_admin
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
🔆 3️⃣2️⃣ تولید و پخش اسباب بازی توکا 🔶 کارشناس ارشد مدیریت صنعتی و مدیر عامل شرکت است. او سال‌ها در حوزه تجاری سازی اختراعات کار کرده، اما دغدغه ی رساندن محصول خوب به خانواده ها او را به صنعت و اسباب‌بازی کشانده است.‌ « وقتی در حوزه تجاری سازی اختراعات کار می‌کردم، خیلی از ایده ها به تولید محصول هم می رسیدند اما برای فروش مشکل داشتند. برای کمک به تولید کننده ها و رساندن محصولات به دست مشتریان، توزیع عمده محصولات در شهرهای مختلف را شروع کردیم. بعد از چند سال که در کار پخش و فروش اسباب بازی و نوشت افزار بودیم. با خلاء ایرانی در بازار مواجه شدیم و از طرفی خانواده‌ها هم به بازی‌های خوب بومی نیاز داشتند بنابراین سراغ تولید اسباب بازی رفتیم.» 🔷 علیرضا مهدوی راد مجموعه توکا را در سال ۹۸ در تهران تاسیس کرد. توکا به معنی تولید و ایرانی می باشد که هدفش تولید و بازی های و بر توانمندی های ذهنی و حرکتی در کودکان و نوجوانان است. 🔶 « برای شروعِ تولید به بررسی آثار آقای پرداختیم و با مسئولین هم در رابطه با تولید اسباب بازی مشورت کردیم. در نتیجه ی این تحقیقات و مشورت ها، به معیار هایی همچون خیرخواهی در بازی ، عدم تکیه بر شانس و ... رسیدیم. سپس از افرادی که در زمینه اسباب بازی طرح و ایده داشتند اما به دلیل هزینه ها و فرایند پیچیده تولید وارد این حوزه نشده بودند دعوت به همکاری کردیم. ماحصل این مشورت ها و همکاری ها تولید دواسباب بازی و است که علاوه بر تمرکز بر روی بُعد و کودک جنبه و بازی در جمع را نیز دارا هستند.» 🔷 این مجموعه دارای ۶ نیروی اصلی در رشته های مدیریت صنعتی، کارآفرینی، سخت افزار و معماری است و در حال حاضر در کنار تولید اسباب بازی به توزیع محصولات تولیدی خودشان و چند شرکت دیگر نیز اهتمام دارند. مجموعه توکا با اینکه خودش در حوزه ایده پردازی و طراحی اسباب بازی ورود کرده است اما همچنان در صورت امکان در تولید ایده های دیگران نیز مشارکت می کند و در تلاش است موانع تولید را از سر راه ایده پردازان بردارد. ✅آدرس صفحه اینستاگرام توکا @toytooka 🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub ارتباط با ما : ✅ @babazi_admin
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
💢 5⃣ ظرفیت اتاق فرار در حوزه تعلیم و تربیت 🔶 از زمانی که بازی های یا با عنوان گیم (بازی های باقاعده) وارد سبک زندگی بچه ها شده است، برای بچه ها ساختارمند شده و دیگر بازی های بی قاعده آنها را جذب و اقناع نمی کند و دنبال پیچیدگی های بیشتری در بازی هستند و فرایند های خطی و غیر تعاملی برایشان جذاب نیست. با این منطق، بازی می تواند به یکی از بسترهای اصلی حوزه تبدیل شود. 🔷 در بین شاخه های مختلف بازی که هر کدام نقشی در تعلیم و تربیت دارند، اتاق فرار دارای ویژگی های متمایزی است. اتاق فرار، شبیه ساز بازی های ، و در فضای واقعی است که تقریبا از سال۲۰۰۶ شکل گرفته است. ✅حرکت به سمت تعادل 🔶 تصور می شود با افزایش بازی های دیجیتال در سبد مصرف مخاطب، جامعه به سمت فضای در حال حرکت است درصورتی که فضای ما و نیاز ما به فضای حقیقی باعث شده که بعد از یک دوره رو آوردن افراطی به فضای مجازی، اتاق فرار به یکی از سرگرمی های مهم دنیا تبدیل شده و این ها در بستر فضای حقیقی دارد اقاق می افتد. بنابراین بشر بعد از حرکت به سمت فضای مجازی دارد به سمت تعادل حرکت می کند و سعی می کند بین فضای مجازی و تعادل ایجاد کند. ما در بازی های دیجیتال، با متن و روایت ، موسیقی، تصویر، سینما و تعامل و ... سر و کار داریم که جمع این ها با هم، به عنوان نقطه متمایز و ارزش افزوده این بازی های به شمار می رود. اتاق فرار هم تمام این ویژگی ها را دارد به علاوه ی تجربه واقعی که باعث می شود ارزش افزوده آن به شدت بالا رود. بنابراین بهترین محیطی که می شود در آن های مختلف کودک، و حتی را در حوزه بازی پرورش بدهیم، است. ✅اتاق فرار، اتاق تاریخ و فکر 🔷 ، اتاق ، و است. امیرالمومنین (ع) در نامه ای به امام حسن (ع) می فرمایند: تاریخ را چنان بخوان که انگار در آن زیسته ای. تصور ما این است که اتاق فرار بستر زیستن در تاریخ را می تواند برای کودک و نوجوان فراهم کند و در طی آن می توان یک روایت آموزنده را ارائه کرد که کودک کامل با آن ماجرا درگیر شده و زیست کند. در حوزه اجرا، اولین بار به سراغ تاریخ دهه شصت رفتیم، خانه تیمی طراحی کردیم که درفرایند آن نوجوان با افرادی مانند کشمیری، مسعود رجوی و سایر و اتفاقات آن زمان آشنا می شود و فضای پر تنش آن دوره را تجربه می کند. ✅ ژانرهای اتاق فرار 🔶بصورت ، اتاق فرار چند ژانر مشخص دارد مثل فرار از زندان(که تجربه آن برای مخاطب خیلی جذاب است و این ژانر به دلیل جذابیت، در فیلم ها و بازی های دیجیتال هم استفاده شده)، یا اتاق فرار مبتنی بر حوزه ماورایی یا حوزه قتل(کارآگاهی که باید قاتل را پیدا کند) از منظر آموزشی یک سری مباحث برای ما جذابیت دارد. مثلا تاریخ و موقعیت های مختلف تاریخی جذابیت دارد زیرا بستر زیستن در آن را برای مخاطب فراهم می کند. مثلا : قتل امیر کبیر در حمام فین کاشان، قیام ستارخان و باقرخان، قیام میرزا کوچک خان، حواریون حضرت مسیح (ع) ، داستان سامری و حضرت موسی (ع) و ... ✅ تقویت کارگروهی 🔷علاوه بر بعد تاریخ، اتاق فرار می تواند حوزه های مختلف شناختی را نیز به چالش بکشد. مثلا کار گروهی. اتاق فرار به شدت برای دانش آموزان تمرین کار گروهی است. به نظر بنده اگر کسی با دغدغه و تربیت حتی بدون تخصص خاص در طراحی، فقط با این هدف سراغ اتاق فرار برود که بگوید من بنا دارم بچه ها را در این فرایند متوجه اهمیت همکاری و مدیریت زمان کنم، اتاق فرار مزیت جدی پیدا می کند. 🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub ارتباط با ما : ✅ @babazi_admin
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
❇️ 6⃣ جشنواره همبازی همشهری 🔶 وقتی به مقوله ی به ویژه در کلان شهر ها نگاه می کنیم، اغلب به عنوان یک برنامه پرهزینه به نظر می رسد و از طرفی بسیاری از سازمان های در ساده سازی تفریح برای ها موفق نبوده اند. اما آقای در سال ۹۵ در اقدامی نو به سمت طراحی و اجرای برنامه های تفریحی ، و در بوستان ها و پارک های شهر رفته است. این برنامه با عنوان در پارک های مناطق مختلف شهر با حمایت سازمان فرهنگی تفریحی اجرا شده است. 🔷 سید ابراهیم حسینی، دبیر جشنواره همبازی همشهری درباره انتخاب به عنوان محور این برنامه می گوید : « تصمیم داشتم در حوزه تفریح برنامه ای اجرا کنم اما کار کردن در این حوزه خیلی سخت بود، چرا که ما یک تعریف جامع از این مقوله نداریم. بنابراین شروع به جست و جو در منابع دینی کردم، هر چه را بررسی می کردم بیشتر به کلیدواژه بازی می رسیدم و در جنبه ، به مباحثی از قبیل بازی های و و اینکه بازی سن و سال ندارد، برمی خوردم. در مشورت هایم دیدار هایی با داشتم. ایشان نگاهی خاص و متفاوت به مقوله تفریح داشتند و تاکید می کردند که به تفریح و موضوع بپردازیم.» 🔶 در تیر و مرداد سال ۹۵ پذیرای خانواده های اصفهانی بوده و هر شب به حدود ۱۰۰۰ نفر خدمات بازی شامل ۴۰بازی در مقیاس بزرگ، ۲۰ بازی بدون ابزار و ۲۰ بازی بومی محلی ارائه و کرده است. 🔷 آقای حسینی درباره اهداف اصلی این رویداد می گوید : « در جشنواره، خانواده برای ما موضوعیت داشت، اینکه ببیند که می شود با کمترین هزینه، و را تجربه کرد. بازی ها را طوری طراحی کرده بودیم که اعضای خانواده کنار هم بازی کنند و در بخش دیگر نیز بتوانند با شرکت در بازی های و با هم سن و سال های خود به رقابت بپردازند. یکی از اهداف اصلی ما و ارتباط بیشتر بین اعضای خانواده بود که با کمک مشاورین و روان شناسان حاضر در جشنواره، نتیجه بخش بودن این بازی ها برای ما اثبات شد.» 🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub ارتباط با ما : ✅ @babazi_admin
💢 🛑 اصلاحیه : با عرض پوزش؛ به دلیل معذوریت مهمان برنامه ، این گفت و‌گو لغو و به زمانی دیگر موکول شد. 6️⃣ تفاوت تفریح و سرگرمی 🔷 گفت و‌گوی زنده مجازی با دکتر سید محمد نوروزیان امیری، پژوهشگر تعلیم و تربیت 📆 دوشنبه، ۲۵ اسفند ساعت ۱۹ 🔻پخش از صفحه اینستاگرامی بابازی 🆔 instagram.com/babaziclub 🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 💢 @babaziclub ارتباط با ما : ✅ @babazi_admin
💢 6⃣ بجای نشست، " برخاست" برگزار کنیم 🔶 خبرنگار صنایع فرهنگی نقد کوتاهی درباره که در بهمن ماه سال ۹۹ برگزار شد، نوشته و در پایان راهکارهایی ارائه داده است که خواندن خلاصه ای از آن برای فعالین حوزه خالی از لطف نیست. 🔷 امسال هم مثل هرسال، اولین خبرهایی که از جشنواره اسباب‌بازی به گوش رسید، مربوط به برگزاری نشست‌های به صورت مجازی و همچنین ورود برخی مهمان‌های به این جلسات بود. اما سوالاتی هستند که از اولین دوره برگزاری این جلسات مطرح بوده‌اند و هرسال فقط بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. 🔻اینکه واقعاً راه‌حل مشکلات موجود در صنعت بازی و اسباب‌بازی چیست؟ 🔻نبود چه چیزهایی اصلی‌ترین موانع رشد و پیشرفت این صنعت پول‌ساز در کشورمان هستند؟ 🔻 چرا بازار بزرگ ایران از شر محصولات بی‌کیفیت چینی خلاص نمی‌شود؟ 🔻 و ....؟ 🔶 از نظر بیشتر مسئولان کشورمان، برای حل عموم مشکلات بهترین راه حل، برگزاری است. پس خیلی نباید از مسئولان صنعت اسباب بازی نیز توقع بالایی داشت. یکی‌ از بخش‌های اصلی یک نشست، بیان مباحث و از زبان افراد مختلف است. اتفاقی که دقیقاً در این جشنواره هم نیز هر سال تکرار می‌شود و حتی در برخی‌موارد همان مهمانان سال‌گذشته دوباره می‌آیند و همان سخنان را تکرار می‌کنند. کافی‌است کلید واژه «رشته طراحی اسباب‌بازی» را جستجو کنید تا با وعده‌های سال گذشته مسئولان این جشنواره مبنی بر شروع به کار این رشته در دو دانشگاه کشور در سال آتی (یعنی سال ۹۹) در همین جلسات روبرو شوید. رشته‌ای که هنوز کسی نمی‌داند دقیقاً چه زمانی شروع به کار خواهد کرد و یا اینکه آیا اصلاً بنا به شروع آن هست و یا از جنس همان وعده‌های توخالی نشست‌ها است! 🔷 بد نیست تنوعی به این جشنواره بدهیم و از سال بعد به جای برگزاری نشست، «برخاست‌هایی» برگزار کنیم، شاید با این روش بتوانیم مشکلات بیشتری را بررسی و حل کنیم! 🔶 برداشت ما از مشکلات این با برداشت مسئولان به شدت متفاوت است. تصور ما از مشکلات صنعت، مسائلی از قبیل نبود کاراکتر ، مشکلات و ، عدم تسهیل‌گری مناسب بین و و… بود اما بعد از برگزاری نشست‌ها و نکات برگزارکنندگان از دستاوردهای آن متوجه شدیم تنها مشکل ما نداشتن چند برای جشنواره بود که خوشبختانه امسال این مشکل حل‌شد. 🔷 چطور است نشست‌های‌تخصصی را ، یک‌سال برگزار نکنیم و تأثیر این عدم برگزاری را بررسی کنیم. آن زمان است که متوجه خوش خیالی هایمان در مورد اثرات شگفت‌آور برگزاری این نشست‌ها در صنعت می‌شویم و به دنبال راه‌حل بهتری می‌گردیم. شاید تبدیل این نشست ها به جلسات پیوسته و با حضور افراد و ‌بتواند یکی از این راه کارها باشد، افرادی که در اطراف‌مان هستند ولی اسامی سخنرانان این نشست‌ها چنان چشمان‌مان را خیره کرده است که اصلاً آنها را نمی‌بینیم! 🔶 از طرفی برگزاری و کنفرانس‌های علمی (به معنای واقعی آن‌ها) و فراخوان‌هایی درجهت تولید پژوهش‌های مرتبط با جنبه‌های مختلف این صنعت می‌تواند ضعف کمبود پشتوانه‌های و آن را برطرف کند و بعد از چندسال شاهد تغییر نگاه به این حوزه باشیم. 🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub ارتباط با ما : ✅ @babazi_admin
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
🔆 4⃣2⃣ موسسه فرهنگی انار 🔷 ، مدیر موسسه فرهنگی می باشد. او کارشناس ارشد جامعه شناسی است و تحصیلات حوزوی دارد. دغدغه اش در حوزه با فعالیت های تبلیغی شروع شد و در نهایت با تولید عروسک ادامه پیدا کرد: « کودک از لحاظ سنی و اهمیت ، یک مخاطب است. وقتی تصمیم گرفتیم در این حوزه کار کنیم فعالیت های رایج دنیا را رصد کردیم و دیدیم که برای کودک صورت می گیرد یعنی ابتدا محصولات رسانه‌ای ( و ) تولید می کنند بعد سراغ پیوست محصولات دیگر مثل و می‌روند. دقیقا همان فرایندی که طی کرده است. تصمیم ما هم همین بود، اینکه ابتدا به سراغ ساخت انیمیشن برویم اما از نظر تخصص و امور مالی این کار از عهده ما خارج بود.» 🔶مسیر دشوار تولید انیمیشن مانع ادامه راه برای آقای معلمی نشد. این جوان مشهدی و گروهش از فرصت برای شروع کار در حوزه تولید عروسک استفاده کردند. «اربعین سال ۹۳ تصمیم گرفتیم برای کودکانی که در راهپیمایی هستند فعالیتی انجام بدهیم، با کمک آقای دوست محمدی دو عروسک ساده، طراحی شد و بعد مراحل ساخت را طی کرد. کم کم دیدم همان مسیری که باید با انیمیشن شروع می‌کردیم با عروسک ها هم می‌شود شروع کرد. عروسک های ما به اسم، و دو زائر نمادین اربعین هستند که تلاش می کنند کودکان را با امام حسین (علیه السلام) و زیارت اربعین آشنا کنند.» 🔷 دغدغه ی گروه انار این است که کودکان ایرانی در عروسک های زینب و محسن از نظر ظاهر و پوشش کودکی شبیه خودشان را ببینند و راحت تر بتوانند با آن ها ارتباط برقرار کنند. با تلاش آقای معلمی محصولات جانبی از قبیل و داستان، با هدف شخصیت پردازی عروسک های زینب و محسن نیز طراحی و تولید شده است. 🔶از سال ۹۳ تاکنون تغییرات مثبتی در جنس عروسک ها و ظاهر آن ها ایجاد شده است. گروه انار در مسیر فراز و فرودهایی را طی کرده، حامد معلمی در این باره می گوید :« ما قصد نداشتیم مستقیما وارد تولید انبوه شویم، بعد از طراحی شخصیت ها به دنبال کارگاه تولیدی گشتیم تا عروسک ها را برای ما تولید کند. اما پیدا نکردیم، بنابراین با یک سرمایه ۱۰ میلیون تومانی کار را در حد محدود شروع کردیم که تا پنج سال هیچ سودی نداشتیم و حتی به صورت شخصی برای پیشرفت کار هزینه می‌کردیم.» 🔷 این عروسک ها در حال حاضر توسط موسسه فرهنگی انار در شهر مشهد تولید می‌شوند و تیراژ آن به تعداد۱۰۰۰عدد در ماه می رسد. سایت موسسه انار anartoys.ir 🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub ارتباط با ما : ✅ @babazi_admin
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
🔆 5⃣2⃣ خمیر بازی ارگانیک حسنا 🔶شاید خیلی از ما در مقابل خواسته فرزندمان برای ایجاد بستر بازی های احساس ناتوانی کرده ایم و برای آن راه حلی نداشته ایم، اما خانم زینب فلاحی وقتی که فرزند ۵ساله اش از او می خواهد تا از خمیرنان برایش تهیه کند، فکر اسراف خمیرهای نان، او را به ایده تهیه می رساند. 🔷 زینب فلاحی ۳۲ساله و فارغ التحصیل جامعه الزهرای قم است. این مادر جوان با تولید خمیربازی موفق به راه اندازی کسب و کاری کوچکی در شهر شده است. 🔶 «دخترم علاقه ی زیادی به خمیر بازی داشت و همین باعث شد با پرس‌وجو و تحقیق با خمیربازی خانگی آشنا شوم. اوایل فقط برای دخترم این خمیرهای خانگی را درست می‌کردم. بعد دوستان و آشنایان هم از کار من مطلع شدند و خواستند برای بچه‌های آن‌ها هم خمیر درست کنم. فروردین سال ۹۹ ایده تجاری کردن این خمیرهای خانگی با اسم به ذهنم رسید و کم کم فروش اینترنتی در سراسر کشور را آغاز کردم.» 🔷 آن اوایل کار، تولید خمیر بازی در منزل شخصی خانم فلاحی و با کمک اعضای خانواده انجام می شده است. اما حالا چندماهی است که او کارگاه خمیربازی حسنا را راه اندازی کرده و توانسته ۳ نفر را هم مشغول به کار کند. این بانوی جوان تا بحال موفق به تولید بالغ بر ۱۰هزار بسته خمیر بازی ارگانیک شده است که به صورت فروش عمده برای فروشگاه های مواد ارگانیک و فروش جزئی در فضای مجازی بوده است. این خمیرها در بسته بندی هایی جذاب و زیبا به همراه ابزار کار مانند وردنه و ... برای کودک ارائه می شود. 🔶 خمیر بازی حسنا در ایام کرونا و قرنطینه به دست خیلی از کودکان ایرانی در شهر های مختلف رسیده و یکی از بهترین گزینه ها برای بازی کودکان در خانه بوده است. «در ایام قرنطینه تعداد زیادی از مادران سفارش ثبت کردند. اکثرشان می‌گفتند به خاطر شرایط قرنطینه می‌خواهیم بچه‌ها بازی جدید و سالمی داشته باشند. این خمیرها بوی نامطبوع مواد شیمیایی را ندارد و از مواد و رنگ های خوراکی تهیه می شود که خوردن آن‌ها هیچ آسیبی به کودک نمی رساند.» 🔷 ذوق و سلیقه خانم فلاحی نه تنها در تولیداتش، بلکه در تاثیر مثبتی هم که روی داشته است دیده می شود. بازی های خیالی کودکان، ساخت ابزار و وسایل خانه و حیاط، آشپزی، پخت کیک و شیرینی و... که همگی با محوریت خمیر بازی های نرم و جذاب برای اتفاق می افتد و لذت آن ها را از دو چندان می کند از الگوهایی نشات می گیرد که در تبلیغات و پست های پیج خمیربازی حسنا توسط خانم فلاحی ارائه و منتشر می شود. آدرس اینستاگرام خمیربازی حسنا @khamirbazi_hosna 🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub ارتباط با ما : ✅ @babazi_admin
🔆 🔷کارگاه مردمی‌سازی ، ، الگوهای موفق و راهکارها؛ توسط آقای حسن سلطانی در نشست تخصصی فعالان اجتماعی ، پیرامون حلقه‌های ؛ نوزدهم فروردین ماه در مشهد برگزار شد. 🔶در بخش اول این کارگاه، جریان‌های فکری فعال در در ایران معرفی و به‌طور ویژه به موضوع ارتباط پرداخته‌شد. 🔶 در بخش دوم کارگاه نیز برخی از گروه‌ها و ایده‌های موفقی که توسط مجموعه شناسایی شده بودند معرفی گردید. 🔶تعدادی از و فعال در شهرستان‌های ، ، و از شرکت‌کنندگان در این کارگاه بودند. 🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub ارتباط با ما : ✅ @babazi_admin
❇️ 7⃣ ترویج زندگی بازی محور در فضای مجازی 🔷 ، مادرجوانی است که در مسیر تربیت فرزندش از استفاده می کند و تجربه‌هایش را با مادران دیگر به اشتراک می گذارد. او فعالیت در حوزه بازی را از یک سالگی پسرش در سال ۹۲ آغاز کرده است. «زندگی در شهر غریب و سر کردن ساعات طولانی با یک پسربچه یک ساله ی پرانرژی و کنجکاو برایم سخت بود. اما من بودن را انتخاب کرده بودم و حالا باید مسئولیت انتخابم را می پذیرفتم تا بتوانم فرزندی شایسته و سالم کنم. بنابراین شروع کردم به مطالعه های تربیتی و جستجو در سایت ها و مقالات، تجربه‌های مادران را می خواندم و بازی‌هایی را که می دیدم با پسرم اجرا می کردیم.» 🔶اما اینکه چرا به معرفی خانم سطوطی پرداخته، دلیلش این است که ایشان توانسته با استفاده از ظرفیت بازی‌هایی که با فرزندش و می کند را بدون هیچ چشم داشتی برای مادران دیگر به اشتراک بگذارد. «تجربیاتم را به اشتراک می‌گذارم چون برایم مهم است که همه‌ی مادران به اهمیت به عنوان یک ابزار ساده در تربیت پی ببرند. از طرفی می‌خواستم این نگاه را به دیگران منتقل کنم که مادری کردن کار بیهوده ای نیست بلکه اثربخش، امید آفرین و در عین سختی شیرین و لذت بخش است.» 🔷 بازی های خانم سطوطی صرفا نیست، او سعی دارد کودکش را در بازی با و مسئله های عینی آشنا کند. «یکی از اهداف بازی‌های ما، این بود که پسرم و را یاد بگیرد، مثلا یک بار باهم در خانه صابون ساختیم تا به بچه‌های فامیل هدیه بدهیم که بر اثر آلودگی مریض نشوند.» 🔶 خانم سطوطی در انتخاب بازی بر اصول و مبانی تاکید می کند. او بازی را فرایندی پیچیده نمی بیند. در بازی های او و کودکش، محوریت ندارد بلکه هر وسیله ای می تواند اسبابِ بازی باشد، از کفگیر و ملاقه گرفته تا مواد غذایی مثل سویا و سبوس نان و ... «آن اوایل فقط بازی ها را از دیگران تقلید می‌کردم. کم کم با مداومت در بازی، ذهن خودم و پسرم شد و خودمان بازی طراحی می‌کردیم. الان بدون هیچ زحمتی برای هر موضوعی باهم بازی سازی می‌کنیم. اوایل تولد پسرم، انتقال مفاهیم و ارزش‌های دینی به کودک برایم جای سوال و نگرانی داشت اما در بازی خیلی به این مسئله می شود پرداخت و اثربخشی آن از مستقیم گویی و راه های دیگر خیلی بیشتر است.» 🔶این مادر جوان تا بحال بالغ بر ۱۰۰ پست بازی محور در صفحه اش منتشر کرده که علاوه بر معرفی بازی به اثرات تربیتی و رشدی بازی نیز پرداخته است. 🔷 خانم سطوطی در بازی محدود به فرزندان خود نمانده و برنامه های برای کودکان در مسجد و پارک بانوان شهر نیز طراحی و اجرا کرده است. 🆔 آدرس صفحه اینستاگرام خانم سطوطی @reyhaneyezahraii 🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub ارتباط با ما : ✅ @babazi_admin