بسم الله
🔵نهج البلاغه و مسیحیان
🔻دکتر #حنا_فاخوری (محقق و کشیش لبنانی):🔻
ما #مسیحیان برای امام علی بن ابیطالب(ع) ارزش و احترام خاصی قائلیم.
زیباترین نوشتههای من آنهایی است که درباره امام علی(ع) نوشته ام. حتی بخش قابل توجهی از کتابهایی را که در موضوع ادبیات عرب و متون دانشگاهی تدوین کردهام نیز به امام علی بن ابیطالب اختصاص دادهام زیرا او امام همه مردم جهان است نه فقط امام شیعیان.
ما نیز به او نیاز داریم و به خاطر تعلیمات انسانیاش که انسان ها را به همدیگر نزدیک میکند، برایش احترام و ارزش قائلیم.
بخشهایی از نامههای امام علی(ع) در برخی کلیساهای لبنان تدریس میشود و دانشجویان، گروههای علمی تشکیل میدهند و هر گروه، بخشی از نهج البلاغه را میآموزند و همگی به امام علی بن ابیطالب(ع) احترام میگذارند.
#با_شیفتگان_نهج،49
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله
کاش میشد علی ع را به زمانی ببریم که مردم آن زمان قدرش را بدانند...
https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
بسم الله
🔵ترجمه #تنوین_تکثیر
إِنَّ لِلْخُصُومَةِ قُحَماً #غرائب_3
1️⃣چنانکه سید رضی نیز تذکر داده کلمه قحم به معنای مهالک یعنی هلاکتها و نابودیها است. یعنی دشمنی موجب نابودی میشود.
2️⃣تنوین درکلمه «قحما» از نظر نحوی تنوین تنکیر است اما از نظر بلاغی غرضش تکثیر است.
چنانکه در آیه «أإن لنا لإجراً» گفته شده است که تنوین تنوین تکثیر است و منظور ساحران این بود که آیا اجر زیادی نصیب ما خواهد شد؟
↩️در اینجا نیز کلمه «قحم» را باید «نابودیهای و مهالک فراوان» ترجمه کرد.
✔️متاسفانه بسیاری از ترجمههای موجود از چنین دقتی برخوردار نیستند.
#ترجمه_معنای_ثانویه
#با_مترجمان_نهج، شماره 62
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
بسم الله
با زیباییهای نهج🌿🌿🌿
🔵 کلمه #حیازت...
یَحْتَازُونَهُمْ عَنْ رِیفِ الآَفَاقِ، وَبَحْرِ الْعِرَاقِ، وَخُضْرَةِ الدُّنْیَا، إِلَی مَنَابِتِ الشَّیـْحِ #خطبه_۱۹۲ ( قاصعه )
پادشاهان کسری و قیصر ، فرزندان اسماعیل پیامبر و اسحاق پیامبر و یعقوب پیامبر را از سرزمین های آباد و از کنار دریای عراق(دجله و فرات) و از محیط های سرسبز و خرم دور میکردند و به سرزمین های بی آب و علف می فرستادند.
🌹عناصر زیبایی شناختی :
۱. احتیاز به معنای جمع کردن و تصاحب کردن مال یا حیوان به کار می رود. با توجه به این معنا ،در این کلمه #استعاره رخ داده و از این استعاره شباهت هایی قابل دریافت است:
الف. همانطور که ماهی وقتی از دریا حیازت میشود از نعمتها دور میشود، اینها هم از سرزمین پر آب و علف دور میشدند و به تبعیدگاه می رفتند.
ب. حیازت برای حیواناتی است که پراکنده و متشتت هستند. این پیامبر زادگان هم چون اتحادو یکپارچگی خود را از دست داده بودند به دام شاهان افتادند . همانطور که در جملات قبل به این معنا اشاره می شود. (حین وقعت الفرقة / تشعّبوا مختلفین )
ج. کسی که چیزی را حیازت میکند مالک آن میشود. آنقدر فرزندان انبیاء الهی تحت سیطره پادشاهان کسری و قیصر بودند که گویا شاهان مالک آنها شده بودند! اصلا چنانکه آیت الله جوادی آملی نیز در شرح این عبارت فرموده، «پادشاهان آنها را جزء موات می دانستند » (ولایت فقیه ولایت فقاهت و عدالت).📚
د. حیازت برای زمین موات نیز به کار می رود یعنی زمینی که صاحب ندارد. رفتار این پادشاهان با این پیامبر زادگان مثل کسانی بود که صاحبی ندارند. پیامبرزدادگان هم ولیّ خود را کنار نهاده و از تحت حمایت او خارج شده بودند وگرنه به دام شاهان نمی افتادند!
۲. فعل یحتاز با إلی #متعدی نمی شود. لذا در اینجا کلمه «یبعّد» در تضمین است. یعنی آنها را حیازت می کردند و تبعید می کردند به بیابان های بی آب و علف. لذا ابن ابی الحدید در شرح کلمه یحتازونهم غیر مستقیم به این #تضمین اشاره میکند و این کلمه را به معنای «یبعّدونهم»تفسیر می کند.📚📚
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
✍️محمد سرافراز، حوزه علمیه قم
#بازیباییهای_نهج، شماره 57
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
بسم الله
🔵ترجمه کلمه «یمنعه» در #نامه_27 نهج البلاغة
وَ لَقَدْ قَالَ لِي رَسُولُ اللَّهِ (صلى الله عليه و آله): إِنِّي لَا أَخَافُ عَلَى أُمَّتِي مُؤْمِناً وَ لَا مُشْرِكاً. أَمَّا الْمُؤْمِنُ فَيَمْنَعُهُ اللَّهُ بِإِيمَانِهِ وَ أَمَّا الْمُشْرِكُ فَيَقْمَعُهُ اللَّهُ بِشِرْكِهِ وَ لَكِنِّي أَخَافُ عَلَيْكُمْ كُلَّ مُنَافِقِ الْجَنَانِ ... #نامه_27
پیامبر درباره امتش فقط از ناحیه منافقانی، که ممکن بود با زبانی عالمانه امت را گمراه کنند، نگران بود یعنی از ناحیه مؤمنان و مشرکان هیچ گونه نگرانی نداشت چرا که مؤمن را خداوند با ایمانش کنترل میکند تا آسیبی به افکار و عقاید امت نزند و مشرک را هم خداوند با همان برچسب شرک و کفر چنان رسوا و ذلیل میکند که اعتماد امت از او سلب شود و در نتیجه امکان اثرگذاری بر امت و منحرف کردن امت را نداشته باشد.
🔻جمله «اما المؤمن فیمنعه» یعنی: خداوند مومن را با همان ایمان درونیاش کنترل میکند و نمیگذارد آسیبی از او به جامعه برسد.
🔻جمله «اما المشرک فیقمعه» یعنی: اما مشرک را خداوند خوار و ذلیل میکند و همین خواری و ذلت نمیگذارد جامعه تحت تاثیر او قرار بگیرد.
#کلمه_یقمع در زبان عربی به معنای خوار و ذلیل کردن است اما در فارسی به معنای ریشهکن کردن و نابود کردن به کار میرود. برای همین اکثر مترجمان کلمه «یقمعه» را به معنای نابود کردن برگردانده و به قرینه مقابله کلمه «یمنعه» را نیز به معنای «(زنده) نگهداشتن» برگرداندهاند! و نهایتا این معنا را به دست دادهاند که خداوند مؤمن را زنده نگهمیدارد و مشرک را از بین میبرد! در حالیکه چنین معنایی از این عبارت قصد نشده است.
#با_مترجمان_نهج، شماره 63
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
بسم الله
حقگرایی بدون دشواری نمیشود
فَإِنْ أَطَعْتُمُونِي فَإِنِّي حَامِلُكُمْ إِنْ شَاءَ اللَّهُ عَلَى سَبِيلِ الْجَنَّةِ وَ إِنْ كَانَ ذَامَشَقَّةٍ شَدِيدَةٍ وَ مَذَاقَةٍ مَرِيرَة. #خطبه_156
اگر از من اطاعت کنید ان شاء الله شما را در مسیر بهشت قرار خواهم داد هرچند این مسیر دارای مشقتی شدید و مزه ای تلخ خواهد بود.
◀️پس از فتح بصره با مردم بصره سخن گفت. به آنها گوشزد کرد که فتنههای پیچیدهای در راه است. بعد به آنها وعده کرد که اگر از او پیروی کنند آنها را به مسیر بهشت خواهد کشاند اما در عین حال به آنها این را هم گفت که این مسیر سرشار از سختی و تلخی است.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
#با_معارف_نهج،شماره172
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
بسم الله
🔵خوف اصحاب پیامبر از نقل حدیث #غدیر به گزارش احمد حنبل
1. عطیه عَوفی از شیعیان امیرالمؤمنین علیه السلام، فقیه و مفسر شیعی است که در عصر خلافت ایشان در کوفه به دنیا آمده است. او همان کسی است که همراه با جابر بن عبدالله انصاری به زیارت اربعین امام حسین علیه السلام شرفیاب شد.
2. زید بن ارقم از صحابه پیامبر خدا و از یاران علی بن ابیطالب و از راویان حدیث غدیر است.
3. احمد بن حنبل در کتاب فضائل الصحابة (2/586) و مسند احمد (32/29) گزارش کرده است که وقتی عطیه از زید بن ارقم درباره حدیث غدیر سوال کرد، زید بن ارقم ابتدا از عطیه عوفی هم میترسید که حدیث غدیر را برایش نقل کند!
🔸 بر اساس سن و سال عطیه عوفی و قرائن محتوایی دیگر، این گزارش باید مربوط به ایام پس از صلح امام حسن علیه السلام باشد، که معاویه مفاد پیماننامه را زیر پا نهاد و یاران علی علیه السلام را چنان در ضیق و تنگنا قرار داد که امکان سخن گفتن از فضائل علی وجود نداشت!
🔻متن روایت احمد بن حنیل:
عن عطية العوفي، قال: سألت زيد بن أرقم ،فقلت له: اِن ختنا لي حدثني عنك بحديث في شأن على رضي الله تعالى عنه يوم غدير خم ! فانا أحب ان اسمعه منك.
فقال: أنكم معشر أهل العراق فيكم ما فيكم!
فقلت له: ليس عليك منى بأس
فقال: نعم . كنا بالجحفة فخرج رسول الله صلى الله عليه و سلم إلينا ظهرا وهو آخذ بعضد علي رضي الله تعالى عنه فقال يا أيها الناس ألستم تعلمون انى أولى بالمؤمنين من أنفسهم قالوا بلى قال فمن كنت مولاه فعلى مولاه قال فقلت له هل قال اللهم وال من والاه وعاد من عاداه قال إنما أخبرك كما سمعت.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
#مناسبتی 57 (عید غدیر) #استناد_به_غدیر
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
بسم الله
🔵آیا ائمه بویژه امیرالمؤمنین علیهم السلام برای اثبات امامت خود به غدیر استناد میکردند؟
محمد انور فیاضی در این مقاله (امام علی علیه السلام و احتجاج به #حدیث_غدیر) به این موضوع پرداخته است.
در چکیدهی مقاله آمده است:
#غدیر واقعیتی انکارناپذیر در تاریخ اسلام است و هیچگاه فراموش نخواهد شد. از همین رو امام علی علیهالسلام از آغازین روزهای خلافت ابوبکر در کنار شمردن امتیازاتی که ایشان را مستحق خلافت میکرد، به مسئله غدیر استدلال و استشهاد نمود. این کار را امام، هم در مواجهه با ابوبکر و هم پس از آن در عصر دیگر خلفا انجام داد و حتی پس از به دست گرفتن خلافت نیز بر وقوع غدیر و انتخاب خود توسط پیامبر صلیاللهعلیهوآله برای احراز مقام خلافت اسلامی احتجاج و استدلال میکرد. احتجاج امام با حدیث غدیر در این مقاله مورد بحث قرار میگیرد.#استناد_به_غدیر
◀️محمدانور فیاضی، فصلنامه تاریخ در آیینه پژوهش، سال 1386، شماره 15، مقاله « امام علی علیه السلام و احتجاج به حدیث غدیر»
◀️لینک دسترسی مستقیم به مقاله: yun.ir/2aape5
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
#مناسبتی 58 (عید غدیر)
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
بسم الله
🔵استناد امیرالمؤمنین علیه السلام به #غدیر
یکی از مسائلی که در سالهای اخیر تکرار میشود، این است که چرا امیرالمؤمنین علیه السلام برای اثبات جانشینی خودش به غدیر استناد نکرده است.
در این جا دومورد از استنادهای امیرالمؤمنین علیه السلام به #غدیر گزارش میشود: 👇👇
1️⃣جلد دوم الغدیر به شاعران غدیر اختصاص یافته است. #علامه_امینی در آغاز بررسی شاعران غدیر، امیرالمؤمنین علی علیه السلام را به عنوان یکی از شاعران غدیر پیش از همه شاعران غدیر معرفی کرده و شعری را از ایشان آورده که در آن برای اثبات امامت خودشان به غدیر استناد کرده اند. این شعر ، قصیده کوتاهی است که در آخرین بیت آن آمده است:
«فأوجب لی ولایته علیکم
رسول الله یوم غدیر خمّ»
(پیامبر در روز غدیر خم ، ولایت خودش را برای من بر شما واجب کرد».
علامه امینی در ادامه، مستندات این شعر را بررسی کرده و انتساب این شعر به امیرالمؤمنین علیه السلام را از مشهورات تاریخ دانسته است.
وی برای اثبات این شهرت، به 37 منبع استناد کرده که یازده منبع از منابع امامیه (مانند شیخ مفید در الفصول المختارة، کراجکی در کنزالفوائد، فتّال در روضة الواعظین، طبرسی در احتجاج و ...) و 26 منبع از منابع عامه (مانند حافظ بیهقی، یاقوت حموی، سبط ابن جوزی، ابن کثیر شامی و ...) مورد استناد قرار گرفته است. (الغدیر ج 2 ص 40 تا 49)
2️⃣ #قیس_بن_سعد که در حلقه اول یاران علی ع بود، در یکی از رجزهای صفین این دو بیت را گفت:
و علیٌّ إمامُنا و إمامٌ
لِسِوانا أتی به التنزیل
یوم قال النبی: من کنت مولا
هُ فهذا مولاه خطب جلیل
این شعر را بزرگان امامیه (مانند شیخ مفید در الفصول المختارة، کراجکی در کنزالفوائد و ...) نقل کرده اند اما سبط بن جوزی در تذکره ص 20 تصریح کرده است که قیس بن سعد این شعر را در نزد علی علیه السلام خوانده است (إن قیس انشدها بین یدی علیّ بصفّین)!
این نیز یکی ا ز مواردی است که نه توسط خود امیرالمومنین ع اما در حضور ایشان و توسط یکی از نزدیکترین یاران ایشان برای اثبات امامت علی ع به روز غدیر استناد شده است. (الغدیر ج 2 ص 88)
#میرحامدحسین معتقد است قیس به عنوان یکی از شنوندگان حدیث غدیر با این شعر خود نشان داده است که برداشتش از کلمه مولی در حدیث غدیر همان ریاست و خلافت بوده نه دوستی و محبت (عبقات الانوار ج 9 ص 323)
#استناد_به_غدیر
#مناسبتی شماره 45 استناد به غدیر
http://eitaa.com/banahjolbalaghe
بسم الله
تک نگاری سنّی در حدیث غدیر
ذهبی (متوفای ۷۴۸ق) رجالشناس سنّی رسالهای به نام «طرق حدیث من کنت مولاه» دارد که به همت سید عبدالعزیز طباطبایی منتشر شد. ذهبی کتابی نیز با عنوان «فتح المطالب فی فضائل علی بن ابی طالب» و کتاب دیگری درباره اعتبار «حدیث طیر» (که یکی از احادیث مهم فضیلت امیرالمؤمنین است) داشته است.
📎 رسول جعفریان مینویسد: «تقریباً همه آثار ذهبی درباره امیر مؤمنان(ع) از میان رفته است! در حالی که بیشتر آثار رجالی و تاریخی وی بر جای مانده است! این مسئله پرسشبرانگیز است»
🔹عالمان سنی دیگری نیز درباره حدیث غدیر آثار مستقلی آفریدهاند؛ مثلا:
1. ابوالحسن دارقطنی (م ۳۸۵) کتابی در طرق حدیث غدیر داشته است (طباطبایی، سید عبدالعزیز، الغدیر فی التراث الاسلامی، ص ۵۶٫)
2. حسکانی صاحب «شواهد التنزیل» (قرن5)، که آثار حدیثی متعددی درباره اهلبیت و امیر مؤمنان نگاشته، کتاب «دعاء الهداة إلى أداء حق الموالاة» را درباره اسناد حدیث غدیر نوشته است. (شواهد التنزیل 1/90)
3. ابن حمدان، شاگرد حاکم نیشابوری کتابی در طرق حدیث غدیر داشته که ذهبی از آن نقل میکند (ذهبی، رساله طرق حدیث من کنت مولاه فعلی مولاه، ص۵۱)
4. سجستانی (477) کتابی به نام «کتاب الولایة» داشته که طرق حدیث غدیر را در این کتاب گردآورده (الانساب، 3 /۲۲۶)
5. حاکم نیشابوری اثر مستقلی با عنوان «طرق حدیث الطیر»، کتابی به نام «طرق حدیث المنزلة» و همچنین رساله ای در طرق حدیث غدیر دارد. (حاکم نیشابوری، معرفه علوم الحدیث، ص۳۱۲ و مجله تراثنا، ش۱۶، ص۴۸۷)
#مناسبتی شماره 59 #غدیر
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
بسم الله
🔵یک قرینه متصل به حدیث #غدیر
🔻ادعا:
پیامبر در روز غدیر علی بن ابی طالب را معمم کرد. در فرهنگ عربی رسم این بود که هر وقت میخواستند کسی را به منصب ریاست بگمارند، او را معمم میکردند. پس معلوم میشود که پیامبر اکرم در روز غدیر میخواستند امیرالمؤمنین را به ریاست نصب کنند.
🔻بیان ادعا:
1️⃣این از قطعیات تاریخ است که پیامبر علی بن ابیطالب را همزمان با ایراد خطبه غدیر، در مقابل جمعیت، با عمامه خودشان که سحاب نامیده میشد، معمم کردند. اتفاقا در ایام پس از هجدهم ذیالحجه نیز هروقت امیرالمومنین ع با آن عمامه میآمد، پیامبر میفرمودند: «أتاكم عليٌّ في السّحاب». یعنی میخواستند این عمامهپوشی و ریاست علی ع را برجسته کنند.
2️⃣اینکه معمم کردن برای ریاست بوده، نیاز به توضیح دارد:
1. از عصر جاهلیت وقتی عربها میخواستند کسی را به ریاست قبیلهای بگمارند، عمامه بر سرش مینهادند(کتاب العین، 1/94 و الدعامة فی احکام سنّة العمامة، ص 4 و جمهرة انساب العرب، ص 261). این فرهنگ آنقدر فرهنگ فراگیری بود که در زبان عربی کلمه «عمَّمتُه» کنایه از «ریاست رساندن شخص» قلمداد میشد (راغب: 584)
2. پیامبر نیز به این نماد عربی ملتزم بودند. درباره ایشان نیز روایت شده است که «کان لا یوالی والیا حتی یعممه». (طبرانی، المعجم الکبیر، 8/144) عبدالرحمن بن عوف را وقتی به فرماندهی یکی از جنگها نصب میکردند معمم کردند. (استیعاب، 2/845) علی بن ابی طالب را وقتی برای یمن اعزام میکردند معمم کردند.(امتاع الأسماع، 2/95) اسامة بن زید را وقتی به فرماندهی سپاه نصب کردند، معمم کردند و ...!(بهجة المجالس، 3/61) شامی در کتاب سبل الهدی در ذیل سیره پیامبر، فصلی را به معمم کردن اصحاب، توسط پیامبر اختصاص داده است.
3.اتفاقا عرب برای "خلع صاحب منصبان از منصب خودشان" نیز از نماد برداشتن عمامه استفاده میکرد. خلیفه دوم وقتی خالد بن ولید را از فرماندهی سپاه شام برکنار کرد، به ابوعبیده دستور داد عمامه از سر خالد بردارد! دیلمیان وقتی میخواستند مستکفی را از خلافت بغداد برکنار کنند، عمامه از سرش برداشتند. یکی از صحابه در هنگام محاصره بیت عثمان، عمامه خود را از سر برگرفت و گفتـ: «خلعتُ عثمان كما خلعت عمامتي هذه»
◀️برای مطالعه بیشتر به این لینک رجوع کنید:↙️
http://ashaiery.andishvaran.ir/fa/UserShowArticle.html?ItemId=48995
#مناسبتی شماره 60 #غدیر
🆔 https://eitaa.com/banahjolbalaghe
🆔https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
بسم الله
🔵ترجمه #کلمه_لطف شماره 1
🔹و أَقَامَ مِنْ شَوَاهِدِ الْبَيِّنَاتِ عَلَى لَطِيفِ صَنْعَتِهِ وَ عَظِيمِ قُدْرَتِهِ مَا انْقَادَتْ لَهُ الْعُقُولُ مُعْتَرِفَةً بِهِ وَ مَسَلِّمَةً لَهُ (#خطبه_165)
«و بر لطافت صنعش و عظمت قدرتش شواهدى آشكار اقامه كرد كه عقلها در برابر آن سر فرود آوردند در حالى كه به وجود او اعتراف نموده و تسليم فرمان شدند.» (ترجمه انصاریان)
🔹در زبان عربی کلمه «لطَف یلطُف» به معنای مدارا و مهربانی در عمل است اما «لطُف یلطُف» به معنای کوچک و ریز بودن یک شیئ است (نهایه ابن اثیر).
🔻دراین جا «لطیف صنعته» به قرینه مقابله با «عظیم قدرته» به معنای «ریز و کوچک» است نه به معنای مهربانی!
برای برگرداندن کلمه «لطیف صنعته» به زبان فارسی نباید از «کلمه لطف» و مشتقات فارسی شدهی آن مانند «لطافت و لطیف» استفاده کرد چون در فارسی لطف به معنای مهربانی است نه به معنای ریز و کوچک. بلکه باید از تعابیری مانند «ریزهکاری صنعتش و عظمت قدرتش» استفاده کرد.
ترجمههای فارسی:
بهشتی: لطف صنعت!
فیض الاسلام: زیبایی آفرینش!
دشتی: لطافت صنعتگری!
آیتی: آفرینش لطیف و دقیق!
#با_مترجمان_نهج، شماره 64
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
لینک کانال↙️
https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a