eitaa logo
با نهج البلاغه
2.6هزار دنبال‌کننده
186 عکس
46 ویدیو
18 فایل
رسیدن به نهج البلاغه هدف نیست، هنر آن است که از دروازه نهج البلاغه بگذریم و به صاحب نهج البلاغه برسیم. کانال با نهج البلاغه فرصتی است برای تامل در نهج البلاغه و آرزویی است برای رسیدن به او. ادمین تبادلات: @sardar_1313 ادمین کانال: @ashaiery
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله ، شماره 41 🌾🌴🍃🌻☘️🌛 🔵آثار سه‌گانه يَا بُنَيَّ إِنِّي أَخَافُ عَلَيْكَ الْفَقْرَ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنْهُ فَإِنَّ الْفَقْرَ مَنْقَصَةٌ لِلدِّينِ مَدْهَشَةٌ لِلْعَقْلِ دَاعِيَةٌ لِلْمَقْت. امام علی علیه السلام به فرزندشان محمد بن حنفیه فرمودند: ای فرزند عزیزم، من نگران فقیر شدن تو هستم. از دست فقر به خدا پناه ببر چراکه فقر موجب نقص در دین، از بین برنده عقل و پدیدآورنده کینه‌ شدید است. 🔷 بر اساس این رهنمود امام علیه السلام عبارت است از: نقص دینی از بین رفتن عقل کینه‌ورزی ✍️نکته مهمی که در اینجا وجود دارد این است که برای رهایی از شر فقر علاوه بر کار و تلاش، باید به خداوند پناه برد. https://telegram.me/banahjolbalaghe
بسم الله 🔵 ده خصلت کامل کننده عقل از دیدگاه 🌹امام هشتم 🌹علیه السلام روزی امام رضا علیه السلام فرمودند: عقل هیچ کس کامل نمی‌شود مگر اینکه این ده خصلت در او وجود داشته باشد: 1️⃣به نیکی و خیر او امیدی باشد، 2️⃣از شر او آسوده باشند، 3️⃣کمترین نیکی را وقتی از دیگران صادر می‌شود زیاد بداند 4️⃣بیشترین نیکی را وقتی از خودش صادر می‌شود کم بداند 5️⃣از اینکه مردم نیازهایشان را به او ارجاع بدهند خسته نشود 6️⃣از آموختن دانش در تمام عمر خسته نشود 7️⃣فقر در راه خدا را از بی‌نیازی بیشتر دوست بدارد 8️⃣ذلیل شدن در راه خدا را از عزت در دشمنی با خدا بیشتر دوست بدارد 9️⃣گمنامی را بیشتر از شهرت دوست بدارد بعد فرمودند: اما 👈دهمین خصلت👉 و چه می‌دانید دهمین خصلت چیست؟ یکی پرسید: مگر دهمین خصلت چیست؟ حضرت فرمودند: دهمین خصلت آن است که هیچ کسی را نبیند مگر آنکه [با خودش] بگوید او از من بهتر و باتقواتر است؛ چون به هر حال مردم دو دسته‌اند: دسته‌ای بهتر و باتقواتر از تو و دسته‌ای نیز شرور و پست هستند. [وقتی دسته دوم را می‌بیند با خودش] بگوید: شاید خوبی‌های ایشان مخفی است و همین مخفی ماندن برایشان خوب است در حالی که خوبی‌های من آشکار است و همین آشکاری برایم بد است وقتی هم دسته اول را می‌بیند در پیشگاهشان کند تا به ایشان ملحق شود. (تحف العقول) به مناسبت زادروز مبارک علیه السلام ، شماره22 https://telegram.me/banahjolbalaghe
بسم الله ، شماره 31 🌾🍃🌻🌴🍃🌻🌴 🔷عنصر در خطبه 221 «وَ عَاثَ فِي كُلِّ جَارِحَةٍ مِنْهُمْ جَدِيدُ بِلًى سَمَّجَهَا» (و در هر يك از اعضاى آنان پوسيدگى تازهاى فسادآفرین شده و آنها را زشت ساخته است) عنصر زیباشناختی: جمع میان اضداد – ترکیب دو بار معنایی مثبت و منفی – متصف ساختن یک شی به ضد وصف خویش. توضیح: 1. پوسیدگی (بِلَی) و جدید بودن با یکدیگر در تضاد نیستند لکن پوسیدگی از آن جهت که با کهنگی تلازم دارد می‌تواند با تازگی تضاد داشته باشد پس در ترکیب «جدید بلیً» میان دو ضد جمع شده است. 2. پوسیدگی، بار معنایی منفی دارد ولی جدید بودن و تازگی دارای بار معنایی مثبت است. ترکیب میان این دو معنا که دو بار معنایی متضاد دارند شیرینی خاصی برای شنونده ایجاد می کند. 3. جدید بودن با لذت‌بخش بودن یک ملازمه عادی دارد با این حال حضرت امیر(ع) امر جدید را متصف به زشت کنندگی (سمّج) کرده است که از این جهت با آن لذت بخش بودن منافات دارد و به نحوی می‌توان گفت که جدید بودن را به وصفی غیر از آنچه مورد انتظار شنونده است متصف کرده است(عنصر غافلگیری در زیبایی شناسی). 4. همین مطلب را میان فساد انگیز بودن (عاث) و جدید نیز می توان مطرح کرد که در این صورت از باب مجاز عقلی خواهد بود. https://telegram.me/banahjolbalaghe
بسم الله 🔵از خطای مسلمان صدر اسلام تا مجلس عده‌ای از مسلمان به خاطر سابقه دوستی که با برخی نامسلمانان داشتند با آنها روابط خوبی برقرار کرده بودند آياتی از سوره آل عمران نازل شد و اوصاف پيدا و پنهان نامسلمانان را تبيين و مسلمانان را به خاطر دوستی با آنان سرزنش کرد و فرمود چرا کسانی را دوست می‌داريد [و با آنان سلفی می‌گيريد] که شما را دوست ندارند! (تُحِبُّونَهُمْ وَ لا يُحِبُّونَكُمْ) خداوند متعال در بیان ماهیت کسانی که نباید با آنها سلفی گرفت فرمود: 1. اگر توفیقی به شما روی نهد [و پیشرفتی بکنید] برایشان دردناک است [و تحریمتان می‌کنند تا جلوی پیشرفتتان را بگیرند] اما اگر عقب بمانید لذت می‌برند (إِنْ تَمْسَسْكُمْ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ وَ إِنْ تُصِبْكُمْ سَيِّئَةٌ يَفْرَحُوا بِها) 2. وقتی [در پارلمان شما و] نزد شما هستند با شما خوشرويی می‌کنند اما وقتی خودشان با خودشان خلوت می‌کنند از دست شما عصبانی هستند [و عليه شما قطعنامه صادر می‌کنند] (إِذا لَقُوكُمْ قالُوا آمَنَّا وَ إِذا خَلَوْا عَضُّوا عَلَيْكُمُ الْأَنامِلَ مِنَ الْغَيْظ) 3. در فشار آوردن و آسیب رساندن به شما از هیچ چیزی کوتاهی نمی‌کنند (لا يَأْلُونَكُمْ خَبالًا) 4. هر چیزی راکه به شما آسیب برساند دوست دارند (وَدُّواْ مَا عَنِتُّمْ) 5. حتی در همین زبان ظاهریشان نیز کینه و دشمنی آشکار است (قَدْ بَدَتِ الْبَغْضَاءُ مِنْ أَفْوَاهِهِم) هرچند کینه‌ای که در دل مخفی می‌کنند بسیار بزرگتر است (ما تُخْفِي صُدُورُهُمْ أَكْبَر) خوب است شیفتگان آن سلفی کذایی یک بار دیگر آیات 118 تا 120 سوره آل عمران را بخوانند و به ندای «یا ایها الذین آمنوا» لبیک بگویند. https://telegram.me/banahjolbalaghe
بسم الله ، شماره 42 🔵 با مردم ممنوع حتی اگر مردم بد کرده باشند هرچند امیرالمومنین علیه السلام در از کارگزاران خود خواسته‌اند که با نیکوکاران و بدکرداران برخورد یکسانی نداشته باشند (وَ لَا يَكُونَنَّ الْمُحْسِنُ وَ الْمُسِيءُ عِنْدَكَ بِمَنْزِلَةٍ سَوَاء) اما با این حال مواجهه غیرانسانی را نیز در برخورد با افراد خاطی نهی کرده‌اند. حضرت در همان نامه 53 از خواسته‌اند که در مواجهه با مردم، درنده‌خو نباشد (وَ لَا تَكُونَنَّ عَلَيْهِمْ سَبُعاً ضَارِياً تَغْتَنِمُ أَكْلَهُم) طبیعی است که در مواجهه با نیکوکاران انگیزه‌ای برای درنده‌خویی وجود ندارد بنابراین اگر حضرت درنده‌خویی را نهی کرده‌اند می‌خواسته‌اند کارگزاران را از درنده‌خویی با خاطیان نهی کنند. یکی از نمونه‌های بداخلاقی یک کارگزار، ماجرای ابن عباس است. به امام علیه السلام گزارش رسیده بود که ابن عباس با مردم ، نامهربانی می‌کند. مردم بصره پس از جنگ جمل با علی علیه السلام و یارانش رابطه خوبی نداشتند. ابن عباس هم شاید به خاطر همین با مردم بصره مشکل داشت. نهج البلاغه واکنشی است که امام علی علیه السلام به این رفتار ابن عباس نشان داده‌اند. در این نامه حضرت، را توبیخ کرده و از او خواسته‌اند به این مردم احسان کند به گونه‌ای که ترسشان از حکومت علی علیه السلام بریزد (فحادث اهلها بالإحسان الیهم، و احلل عقده الخوف عن قلوبهم) کارمندانی که از سوی نظام به طور مستقیم با مردم مواجه می‌شوند در حقیقت ویترین حکومت هستند و باید چنان توسط قانونها محدود و توسط مقامات مافوق کنترل بشوند که میل به خطا و زورگویی در آنها به صفر برسد. نیروهای پلیس، مأموران جمع آوری سد معبر و ... که با مردم مواجهه مستقیم دارند باید به علوی و آداب حکمرانی اسلامی آراسته باشند وگرنه موجب وهن نظام خواهند شد. https://telegram.me/banahjolbalaghe
بسم الله ، شماره 33 🌾🍃🌻🌴🍃🌻🌴 🔷 شعار به جای در «اسْتَشْعِرُوا الصَّبْرَ فَإِنَّهُ أَدْعَى إِلَى النَّصْرِ» (پايدارى و شكيبايى پيشه كنيد كه صبر و شكيبايى بزرگترين سبب پيروزى است) عنصر زیباشناختی: استعاره «شِعار» از صبر و استقامت. پرسش: مگر شعار چه خصوصیتی دارد که حضرت توصیه کرده‌اند صبر، شعار قرار داده شود؟ در پاسخ به این پرسش سه احتمال وجود دارد: الف) شعار یعنی پیراهن زیرین و به پیراهن زیرین از آن جهت که به موی بدن (شَعر) متصل است، شِعار گفته می‌شود(مفردات راغب). خصوصیت لباس زیرین آن است که نزدیکترین چیز به بدن بوده و نسبت به لباس رویین کمتر از بدن جدا می شود و به تعبیر دیگر ملازمه‌ی بیشتری با بدن دارد. حضرت امیر(ع) می فرمایند که صبر را پیراهن زیرینِ خود قرار دهید؛ یعنی ملازمه‌ی دائمی با صبر داشته باشید چرا که صبر مهمترین عامل پیروزی است. ب) معنای دیگر ، ندایی است که سپاهیان یک لشکر سر میدهند تا نشانه و علامتی برای شناسایی یکدیگر باشد. (المحیط فی اللغة) بر این اساس، معنای « استشعار» آن است که نشانه بارز شما در جنگ بايد صبر و شكيبايى باشد. این امر از دو جهت به پیروزی کمک می کند: یکی آنکه دشمن در برابر سپاهی که نشانه بارزش صبر و استقامت است دچار ضعف در روحیه می شود. دیگر آنکه چنین شعاری، تلقین استقامت و پیروزی است و امروزه اثر شگفت آور تلقین بر کسی پوشیده نیست. ج) برخی احتمال داده اند که « استشعار» از «شعور» بمعنى فهم گرفته شده باشد یعنی باید بدانی که بدون صبر و استقامت نمی توان به پیروزی رسید پس اگر طالب هستی باید صبر پیشه کنی. (ابن میثم) https://telegram.me/banahjolbalaghe
بسم الله ، شماره 27 🌻🌾🍃🌴💐🌷🌸🌾🌛🌝 🔷 : (شماره 3) پیش از انقلاب - من نهج البلاغه را در بین جوانها و طلاب علوم دینی و دانشگاهیها تدریس می‌کردم. به مراجعه می‌کردم. آن وقت به نظرم اینطور می‌رسید که در بین همه‌ی شرحهایی که بر نهج البلاغه نوشته شده است،👈«» 👉از جهت تبیین مراد امیرالمؤمنین و کلمات آن بزرگوار بهترین شرح است. 🔸جا دارد که این شخصیت عظیم‌القدر علمی از طرف همه‌ی مسلمانها تجلیل شود؛ چون نهج البلاغه کتاب همه‌ی مسلمین است؛ لذا شما ملاحظه می‌کنید که از علمای شیعه و سنی در طول قرنهای متمادی، افراد بزرگ و نامداری این کتاب را شرح کرده‌اند - چه از علمای اهل سنت، چه از علمای شیعه - در همین دورانهای اخیر شیخ محمد عبده این کتاب را شرح کرده و از این کتاب تجلیل کرده است. 👈نهج البلاغه متعلق به همه‌ی مسلمین است👉. (۱۳۸۵/۱۰/۲۵) http://farsi.khamenei.ir/memory-content?id=25595 https://telegram.me/banahjolbalaghe
بسم الله ،‌ شماره31 🌾🌺💐🌺🍃 🔵کلمه سیل «یَنحدِر عنّی السَّیل» خطبه 3 در زبان فارسی چون به معنای ویرانگری و تخریب نیز اشاره می‌کند، از نظر معنای ضمنی (Connotation) بار منفی پیدا کرده است اما در زبان عربی هر آب فراوانی که در حال حرکت باشد (چه تخریب و ویرانگری داشته باشد چه نداشته باشد) سیل نامیده می‌شود. ✍️روایاتی وجود دارد که نشان می‌دهد مردم برای استفاده از آبهای سرگردان در آبیاری نخلهایشان منازعاتی داشته‌اند و به محضر پیامبر ص آمده‌اند. در این روایات، آبیاری نخل به وسیله آب سیل (شُرب النّخل بالسّیل)، ذکر شده که نشان می‌دهد سیل در زبان عربی لزوما به معنای آب ویرانگر نیست. 🔹اتفاقا در جمله «ینحدر عنی السیل» که در نهج البلاغه به کار رفته، کلمه سیل دارای معنای منفی نیست و منظور حضرت این است که از وجود من آبی حیات‌بخش و روح‌افزا همواره روان است. از این رو از مترجمان محترم توقع می‌رود کلمه سیل عربی را در زبان فارسی به سیل فارسی برنگردانند. https://telegram.me/banahjolbalaghe
بسم الله ، شماره 28 🌻🌾🍃🌴💐🌷🌸🌾🌛🌝 دکتر محمدرضا زائری در پنجره نوشته است: ✍️سالها پیش در دوران نوجوانی از درس استادی بهره می بردیم به نام سید علی موسوی، ایشان که تحصیلات دانشگاهی خود را گویا در آمریکا (ایالت اوهایو) طی کرده بود نقل می کرد که: «استادی برای تدریس به دانشگاه ما دعوت شده بود که مشاور اقتصادی رییس جمهور وقت آمریکا بود …» ایشان می گفت: «در نخستین جلسه‌ی درس، استاد متوجه شد که من ایرانی هستم و با لحن تحقیرآمیزی در باره شیعه سخن گفت. من هم هفته بعد نسخه‌ای از ترجمه انگلیسی نهج البلاغه برایش هدیه بردم و از او خواستم آن را ورق بزند و ببیند. چند هفته گذشت تا اینکه یک روز منشی اساتید، مرا به اتاق او فراخواند. وقتی وارد شدم، دیدم روزنامه‌ای به دست دارد و با چهره‌ای گرفته در حال قدم زدن در اتاق است. او به عکس جوانی در صفحه اول روزنامه اشاره کرد که خودسوزی کرده بود. او گفت هر چه امروز این جوانان بی‌هویت و بی‌پناه می‌شوند و سرانجام به دام گروه‌های شیطانی و فساد و مواد مخدر می‌افتند، از آن روست که همین «علی»ی شما را کم دارند! من کتابی را که به من داده بودی خواندم تا اینکه به عهد رسیدم. این نامه چنان در من اثر گذاشت که شروع کرده ام به حفظ کردن متن آن و هر روز صبح همسرم با تعجب از من می پرسد، این چیست که اینقدر تو را مشغول کرده است؟! سپس توضیح داد که امروز اگر بزرگترین حقوقدانها و متفکران دنیا جمع بشوند معلوم نیست بتوانند چیزی به جامعیت چنین نامه‌ای بنویسند که چندین قرن از آن می گذرد. http://rahyafte.com/10471/%DA%86%D9%88%D9%86 https://telegram.me/banahjolbalaghe
... فجمع أصابعه و وضعها بين أذنه و عينه ثم قال: الْبَاطِلُ أَنْ تَقُولَ: سَمِعْتُ وَ الْحق أن تقول: رأیتُ. @banahjolbalaghe