eitaa logo
با نهج البلاغه
2.6هزار دنبال‌کننده
186 عکس
46 ویدیو
18 فایل
رسیدن به نهج البلاغه هدف نیست، هنر آن است که از دروازه نهج البلاغه بگذریم و به صاحب نهج البلاغه برسیم. کانال با نهج البلاغه فرصتی است برای تامل در نهج البلاغه و آرزویی است برای رسیدن به او. ادمین تبادلات: @sardar_1313 ادمین کانال: @ashaiery
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله شماره32 🔵رویای صادقه ای درباره نگارش شرح نهج البلاغه علامه جعفری علامه درباره نگارش کتاب شرح نهج البلاغه می‌گوید: کار بر روی نهج البلاغه بر اثر اشتغالات علمی، به تآخیر می‌افتاد تا اینکه روزی یکی از دوستان ما در حالت رؤیا علامه امینی (صاحب ) را می‌بیند. علامه امینی از آن فرد می‌پرسند که: آیا جعفری را می‌شناسید؟ آن فرد می‌گوید: بله. می‌گوید: نامه‌ای می‌دهم به ایشان بدهید. وی از علامه سوال می‌کند که آیا اجازه دارم نامه را باز کنم و بخوانم؟ علامه می‌گوید: اشکالی ندارد. دوست ما می‌گوید: نامه را گشودم و همین که مشغول خواندن آن شدم دیدم یک نامه بسیار ملکوتی است. الفاظ شبیه به الفاظ متدداول ما بود ولی نورانیت خاصی در آن بود. دوست ما اظهار می‌دارد که با خواندن نامه در همان حال رویا منقلب شدم. بعد علامه امینی می‌گوید که به جعفری سلام برسانید و بگویید: «ما که به این دنیا آمده‌ایم دیگر نمی‌توانیم کاری بکنیم ولی آقای جعفری که در آن دنیا هستند کار نهج البلاغه را شروع کنند و آن را به تآخیر نیندازند.» (کتاب جاودان اندیشه ص 388) @Banahjolbalaghe
بسم الله 🔵علم غیب امیرالمؤمنین علیه السلام أَيُّهَا النَّاسُ سَلُونِي قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِي ✍️پاره‌ای از شواهد غیب‌آگاهی امام علی علیه السلام در نهج البلاغه منعکس شده است اما شواهد غیب‌آگاهی‌های حضرت، بسیار گسترده‌تر از آن حدی است که در نهج البلاغه آمده است. ( ج 10 ص 14 و 15) توضیح داده است که آینده‌گویی‌های زیادی به علی بن ابی طالب نسبت داده شده است با این حال وی متعهد شده است که تنها بخشی از امام را که در کتب متعددی یافته و اضطراب متن هم نداشته‌اند، نقل کند. 🔹برای مثال در شرح خطبه 157 دو مورد از امام را نقل می‌کند: یکی از آنها ماجرای تمیم بن اسامه است که در برابر ندای «سلونیِ» امیرالمؤمنین ایستاد و از تعداد موهای سر خودش پرسید. امام علیه السلام به او پاسخ دادند که هر عددی بگویم اثبات پذیر نیست اما این را بدان که در بیخ هر تار مویت فرشته‌ای هست که لعنتت می‌کند چون در خانه‌ات بزغاله‌ای می‌پرورانی که در آینده فرزند پیامبر خدا را به قتل خواهد رساند. 🔸آری این مرد همان تمیم بن اسامه بود که آن روزها فرزندی به نام حُصَین در خانه داشت که در شهادت امام حسین علیه السلام این نقشها را ایفا کرد:⏬ 1️⃣ که بعدا فرمانده شرطه‌های شد در دستگیری و شهادت نقش مؤثری ایفا کرد. 2️⃣سپس به سوی اعزام شد، در قادسیه اردو زد و فرستادگان امام حسین علیه السلام مانند و را دستگیر کرد و به نزد فرستاد و عبید الله آنا ن را نیز به شهادت رساند. 3️⃣ در هنگام نیز حصین همان کسی بود که گفت نماز شما قبول نمی‌شود!! و به صف نمازگزاران یورش برد ولی که مشغول دفاع از نمازگزاران بود او را از اسبش سرنگون کرد. بلافاصله یارانش رسیدند و در حمایت از او حبیب را به شهادت رساندند. 4️⃣او فرمانده تیراندازانی بود که به دستور ، عملیات تیراندازی به سپاه امام حسین ع را اجرا کرد. ، شماره 61 https://t.me/Banahjolbalaghe
بازگشت_به_نهچ_البلاغه_آیت_الله_خامنه.pdf
977.9K
بسم الله 📖 کتاب ، ✔️حضرت آية اللّه دامت برکاته، در دوران رياست جمهورى خويش رياست شوراى عالى علمى بنياد نهج البلاغه را پذيرفتند و در سه كنگره از كنگرههاى بين المللي نهج البلاغه براى ايراد نطق افتتاحيه شركت فرمودند. متن این سه سخنراني معظّم له به کتاب «بازگشت به نهج البلاغه» تبدیل شده است. http://eitaa.com/banahjolbalaghe
بسم الله 🔵 وَ لَوْ أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرَضِينَ كَانَتَا عَلَى عَبْدٍ رَتْقاً ثُمَّ اتَّقَى اللَّهَ لَجَعَلَ اللَّهُ لَهُ مِنْهُمَا مَخْرَجاً اگر آسمانها و زمین بر روی بنده ای بسته شود اما با این حال تقوا بورزد خداوند از آسمان یا زمین گشایشی برایش به وجود میآورد. درست است که در زمان فقر، دینداری به مخاطره می‌افتد اما دیندارانی هم هستند که وقتی همه دروازه‌های آسمان و زمین به روی آنها بسته می‌شود نه تنها ایمانشان را بلکه حتی تقوایشان را نیز از دست نمی‌دهند، چنین کسانی شایسته آن هستند که خداوند دری از زمین یا آسمان برایشان بگشاید. 👈 یکی از مشکلاتی که گاهی درهای آسمان و زمین به روی آن بسته می‌شود فقر است. فقر خود به خود این توانایی را دارد که (به نحو اقتضا) دین انسان فقیر را به مخاطره بیاندازد چنانکه رسول الله صلی الله علیه و آله نیز فرموده‌اند: «فقر چیزی نمانده است که سر از کفر دربیاورد (کاد الفقر ان یکون کفرا) 👈باید اقرار کرد که حفظ ایمان و تقوا در حین فقر امر ساده‌ای نیست. اتفاقا کلمه «ثُمّ» که گاهی به معنای استبعاد به کار می‌رود (ن ک: ذیل آیه اول سوره انعام) در بین دو جمله‌ی «أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرَضِينَ كَانَتَا عَلَى عَبْدٍ رَتْقاً ثُمَّ اتَّقَی...» به کار رفته است تا اشاره کند که وقتی دروازه‌های زمین و آسمان به رویت بسته می‌شود تقوا ورزیدن مستبعد می‌شود. ، شماره 62 https://t.me/Banahjolbalaghe
به کانال ''با نهج البلاغه'' بپیوندیم. @banahjolbalaghe
بسم الله 🔵 بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَ الْمَوْعِظَةِ حِجَابٌ مِنَ الْغِرَّةِ () بین شما و [پذیرش] موعظه پرده‌ای از غفلت وجود دارد. ✍️اینکه چیست و چه آثاری دارد، مسأله اخلاقی ـ اجتماعی بسیار مهمی است ولی در این پست در صدد بررسی آن نیستیم و تنها ترجمه این حدیث بررسی می‌شود. 👈کلمه‌ «الغِرّة» از ریشه‌ی «غ ر ر» است و به معنای «غفلت» به کار می‌رود. این کلمه با کلمه‌ی «غُرور» هم‌ریشه است و چون کلمه «غرور» در زبان فارسی به معنای "خودخواهی" به کار می‌رود برخی مترجمان پنداشته‌اند کلمه‌ی «غرة» نیز به معنای خودخواهی است!! 👇یکی از ترجمه‌های نادرست👇 «ميان شما و پندپذيرى، پرده اى از و خودخواهى وجود دارد. » ،‌ شماره 34 @banahjolbalaghe
بسم الله 🔵نهج البلاغه؛ دائرة المعارف مفاهیم اسلام : نهج‌البلاغه را آقایان بخوانید، بخوانید که بفهمید. این نهج‌البلاغه قاموس؛ یعنی فرهنگِ مفاهیمِ اسلامی است به یک معنا. خیلی عزیز است نهج‌البلاغه و چقدر دور است از دسترس ما! مردم ما نهج‌البلاغه را فقط اسمش را شنیده‌اید. اصلا نمی‌دانند نهج‌البلاغه کتاب عمل است. نهج‌البلاغه واقعا کتاب عمل است، کتاب معرفی اسلام است. 🔸از قول من به دشمنان اسلام هم بگوئید، به آنهایی که اسلام را هی می‌کوبند، هی نیش می‌زنند، هی زهر می‌ریزند؛ اینهایی که هی خوششان می‌آید به هر مناسبت یک حمله‌ای به اسلام بکنند آقایانی که توی قشرهای جدید روشنفکری هستید، از قول بنده به اینها بگوئید که اینها اگر می‌خواهند اسلام را رد کنند، قبلا یک دور نهج‌البلاغه را بخوانند. 🔹هر کسی نهج‌البلاغه را نمی‌خواند از قرآن خبری ندارد، خیلی بی‌جا می‌کند اسلام را رد می‌کند. بی‌جا می‌کند که نه، دلش می‌خواهد بکند بکند، اما جاهلانه عمل می‌کند. جاهلانه است. هیچ عاقلی، هیچ عالمی، این عمل را قبول ندارد. غرض [من این است که] نهج‌البلاغه خیلی ارزش دارد. http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=7868 ، شماره 33 https://t.me/Banahjolbalaghe
بسم الله ، شماره 36 فَإِذَا كَانَ ذَلِكَ كَانَ الوَلَدُ غَيْظاً وَ الْمَطَرُ قَيْظاً وَ تَفِيضُ اللِّئَامُ فَيْضاً وَ تَغِيضُ الْكِرَامُ غَيْضاً وقتی آن زمان () فرا برسد، فرزند [که باید مایه آرامش باشد] به خشم و باران [که باید موجب آبادی شود] به گرمی و بی فایدگی تبدیل خواهد شد و افراد پست [آنقدر زیاد خواهند شد که گویا] از زمین میجوشند و افراد بزرگوار نیز [آنقدر کم خواهند شد که گویا] در زمین فرومیروند! زیبایی‌های متن 1. و آهنگ هارمونیک در کلمات غَیظ، قَیض، فَیض، و غَیض 2. بسیار زیبا در کلمات غیظ، قیض، فیض، و غیض، 3. در دو کلمه تفیض و تغیض 4. دانشین در دو کلمه اللئام و الکرام 5. و تصویر لئیمان به صورت آبی که از زمین میجوشد 6. استعاره و کریمان به صورت آبی که در زمین فرومی‌رود 7. 8. هنر گفتاری ناشناخته‌ای که در اینجا به کار رفته این است که حضرت در دو جمله متوالی هم کثرت لئیمان را و هم قلّت کریمان را به آب تشبیه کردهاند! یعنی در دو جمله متوالی آب هم نماد کثرت شده است و هم قلّت!!! https://telegram.me/banahjolbalaghe
بسم الله 🔵قدرت انگاره حضرت امیر(علیه السلام) در بازگشت از یکی از اصحاب را که بیمار بود، دیدند و بدو فرمودند: 🔹«...وَ لَكِنَّهُ يَحُطُّ السَّيِّئَاتِ وَ يَحُتُّهَا حَتَّ الْأَوْرَاق» ( ...امّا بیماری گناهان را از بين مىبرد و آنها را مانند برگ درختان مىريزد) # حکمت_42 👈در تازه‌ترین یافته‌های از عنصری به نام نام می‌برند. شخص بیمار از حقیقت بیماری، برداشت بسیار بدی دارد و به خاطر همین برداشت بد است که از بیماری رنج می‌برد. به عبارت دیگر آنچه که شخص بیمار را آزار می‌دهد خود بیماری نیست بلکه برداشت بیمار از است. حضرت در اینجا می‌خواهند برداشتی را که شخص بیمار از حقیقت بیماری دارد تغییر بدهند و به جای آن برداشت منفی این را به او القا کنند که بیماری فایده مهمی (ریزش گناه) دارد. این انگاره‌ی جدید قدرتی دارد که باعث می‌شود که یکی از تلخ ترین دوره‌های زندگی انسان (بیماری) برای او به دوره‌ای زیبا و دل‌پسند مبدل شود. 🔸تغییر دادن آن انگاره در ذهن مخاطب کار دشواری است برای حل همین دشورای است که حضرت از ریزش برگ درختان بهره می‌گیرد. ، شماره 63 https://t.me/Banahjolbalaghe
نسخه ای از نهج البلاغه مربوط به قرن ششم هجری. آخرین صفحه نهج البلاغه است که با جمله «الحیف یعود الی السیف» (ادامه حکمت 476) شروع میشود @banahjolbalaghe
بسم الله 🔵 وَ إِنِّي لَمِنْ قَوْمٍ لَا تَأْخُذُهُمْ فِي اللَّهِ لَوْمَةُ لَائِمٍ سِيمَاهُمْ سِيمَا الصِّدِّيقِينَ ... من از کسانی هستم که سرزنش هیچ سرزنشگری آنان را از راه خدا بازنمی‌دارد نشانه‌ی آنها [همان] نشانه راستگویان است. بن احمد واژه "سیما" را متخذ از کلمه «سوم» و به معنای نشانه دانسته است. مثلا در روایتی درباره آمده است که: «سیماهم التحلیق» یعنی نشانه آنها تراشیدن سر بود. 🔹در زبان فارسی سیما به معنای چهره و رخسار به کار می‌رود. 😣 متأسّفانه تقریباً همه مترجمانی که توانستم ببینم (غیر از )، معنای کلمه سیما را با معنای فارسی آن اشتباه کرده و آن را به کلماتی مانند چهره و رخسار و ... برگردانده‌اند! 😮 ،‌ شماره 35 https://telegram.me/banahjolbalaghe