بسم الله
🔵علم غیب امیرالمؤمنین علیه السلام
أَيُّهَا النَّاسُ سَلُونِي قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِي #خطبه_189
✍️پارهای از شواهد غیبآگاهی امام علی علیه السلام در نهج البلاغه منعکس شده است اما شواهد غیبآگاهیهای حضرت، بسیار گستردهتر از آن حدی است که در نهج البلاغه آمده است. #ابن_ابی_الحدید ( ج 10 ص 14 و 15) توضیح داده است که آیندهگوییهای زیادی به علی بن ابی طالب نسبت داده شده است با این حال وی متعهد شده است که تنها بخشی از #ملاحم امام را که در کتب متعددی یافته و اضطراب متن هم نداشتهاند، نقل کند.
🔹برای مثال در شرح خطبه 157 دو مورد از #علم_غیب امام را نقل میکند: یکی از آنها ماجرای تمیم بن اسامه است که در برابر ندای «سلونیِ» امیرالمؤمنین ایستاد و از تعداد موهای سر خودش پرسید. امام علیه السلام به او پاسخ دادند که هر عددی بگویم اثبات پذیر نیست اما این را بدان که در بیخ هر تار مویت فرشتهای هست که لعنتت میکند چون در خانهات بزغالهای میپرورانی که در آینده فرزند پیامبر خدا را به قتل خواهد رساند.
🔸آری این مرد همان تمیم بن اسامه بود که آن روزها فرزندی به نام حُصَین در خانه داشت که در شهادت امام حسین علیه السلام این نقشها را ایفا کرد:⏬
1️⃣#حصین که بعدا فرمانده شرطههای #ابن_مرجانه شد در دستگیری و شهادت #مسلم_بن_عقیل نقش مؤثری ایفا کرد.
2️⃣سپس به سوی #کربلا اعزام شد، در قادسیه اردو زد و فرستادگان امام حسین علیه السلام مانند #قیس_بن_مسهر و #عبدالله_بن_یقطر را دستگیر کرد و به نزد #عبید_الله فرستاد و عبید الله آنا ن را نیز به شهادت رساند.
3️⃣ در هنگام #نماز_ظهر_عاشورا نیز حصین همان کسی بود که گفت نماز شما قبول نمیشود!! و به صف نمازگزاران یورش برد ولی #حبیب_بن_مظاهر که مشغول دفاع از نمازگزاران بود او را از اسبش سرنگون کرد. بلافاصله یارانش رسیدند و در حمایت از او حبیب را به شهادت رساندند.
4️⃣او فرمانده تیراندازانی بود که به دستور #عمر_سعد، عملیات تیراندازی به سپاه امام حسین ع را اجرا کرد.
#با_معارف_نهج، شماره 61
https://t.me/Banahjolbalaghe
بازگشت_به_نهچ_البلاغه_آیت_الله_خامنه.pdf
977.9K
بسم الله
#معرفی_کتاب
📖 کتاب #بازگشت_به_نهج_البلاغه،
✔️حضرت آية اللّه #خامنه_اى دامت برکاته، در دوران رياست جمهورى خويش رياست شوراى عالى علمى بنياد نهج البلاغه را پذيرفتند و در سه كنگره از كنگرههاى بين المللي نهج البلاغه براى ايراد نطق افتتاحيه شركت فرمودند. متن این سه سخنراني معظّم له به کتاب «بازگشت به نهج البلاغه» تبدیل شده است.
http://eitaa.com/banahjolbalaghe
بسم الله
🔵#فقر_و_دینداری
وَ لَوْ أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرَضِينَ كَانَتَا عَلَى عَبْدٍ رَتْقاً ثُمَّ اتَّقَى اللَّهَ لَجَعَلَ اللَّهُ لَهُ مِنْهُمَا مَخْرَجاً #خطبه_130
اگر آسمانها و زمین بر روی بنده ای بسته شود اما با این حال تقوا بورزد خداوند از آسمان یا زمین گشایشی برایش به وجود میآورد.
درست است که در زمان فقر، دینداری به مخاطره میافتد اما دیندارانی هم هستند که وقتی همه دروازههای آسمان و زمین به روی آنها بسته میشود نه تنها ایمانشان را بلکه حتی تقوایشان را نیز از دست نمیدهند، چنین کسانی شایسته آن هستند که خداوند دری از زمین یا آسمان برایشان بگشاید.
👈 یکی از مشکلاتی که گاهی درهای آسمان و زمین به روی آن بسته میشود فقر است. فقر خود به خود این توانایی را دارد که (به نحو اقتضا) دین انسان فقیر را به مخاطره بیاندازد چنانکه رسول الله صلی الله علیه و آله نیز فرمودهاند: «فقر چیزی نمانده است که سر از کفر دربیاورد (کاد الفقر ان یکون کفرا)
👈باید اقرار کرد که حفظ ایمان و تقوا در حین فقر امر سادهای نیست. اتفاقا کلمه «ثُمّ» که گاهی به معنای استبعاد به کار میرود (ن ک: #کشاف ذیل آیه اول سوره انعام) در بین دو جملهی «أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرَضِينَ كَانَتَا عَلَى عَبْدٍ رَتْقاً ثُمَّ اتَّقَی...» به کار رفته است تا اشاره کند که وقتی دروازههای زمین و آسمان به رویت بسته میشود تقوا ورزیدن مستبعد میشود.
#ثم_استبعاد #فقر #تقوا
#با_معارف_نهج، شماره 62
https://t.me/Banahjolbalaghe
بسم الله
🔵#کلمه_الغرة
بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَ الْمَوْعِظَةِ حِجَابٌ مِنَ الْغِرَّةِ (#حکمت_282)
بین شما و [پذیرش] موعظه پردهای از غفلت وجود دارد.
✍️اینکه #غفلت چیست و چه آثاری دارد، مسأله اخلاقی ـ اجتماعی بسیار مهمی است ولی در این پست در صدد بررسی آن نیستیم و تنها ترجمه این حدیث بررسی میشود.
👈کلمه «الغِرّة» از ریشهی «غ ر ر» است و به معنای «غفلت» به کار میرود. این کلمه با کلمهی «غُرور» همریشه است و چون کلمه «غرور» در زبان فارسی به معنای "خودخواهی" به کار میرود برخی مترجمان پنداشتهاند کلمهی «غرة» نیز به معنای خودخواهی است!!
👇یکی از ترجمههای نادرست👇
«ميان شما و پندپذيرى، پرده اى از #غرور و خودخواهى وجود دارد. »
#با_مترجمان_نهج، شماره 34
@banahjolbalaghe
بسم الله
🔵نهج البلاغه؛ دائرة المعارف مفاهیم اسلام
#آیت_الله_خامنه_ای:
نهجالبلاغه را آقایان بخوانید، بخوانید که بفهمید. این نهجالبلاغه قاموس؛ یعنی فرهنگِ مفاهیمِ اسلامی است به یک معنا.
خیلی عزیز است نهجالبلاغه و چقدر دور است از دسترس ما! مردم ما نهجالبلاغه را فقط اسمش را شنیدهاید. اصلا نمیدانند نهجالبلاغه کتاب عمل است. نهجالبلاغه واقعا کتاب عمل است، کتاب معرفی اسلام است.
🔸از قول من به دشمنان اسلام هم بگوئید، به آنهایی که اسلام را هی میکوبند، هی نیش میزنند، هی زهر میریزند؛ اینهایی که هی خوششان میآید به هر مناسبت یک حملهای به اسلام بکنند آقایانی که توی قشرهای جدید روشنفکری هستید، از قول بنده به اینها بگوئید که اینها اگر میخواهند اسلام را رد کنند، قبلا یک دور نهجالبلاغه را بخوانند.
🔹هر کسی نهجالبلاغه را نمیخواند از قرآن خبری ندارد، خیلی بیجا میکند اسلام را رد میکند. بیجا میکند که نه، دلش میخواهد بکند بکند، اما جاهلانه عمل میکند. جاهلانه است. هیچ عاقلی، هیچ عالمی، این عمل را قبول ندارد. غرض [من این است که] نهجالبلاغه خیلی ارزش دارد.
http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=7868
#با_شیفتگان_نهج، شماره 33
https://t.me/Banahjolbalaghe
بسم الله
#بازیباییهای_نهج، شماره 36
فَإِذَا كَانَ ذَلِكَ كَانَ الوَلَدُ غَيْظاً وَ الْمَطَرُ قَيْظاً وَ تَفِيضُ اللِّئَامُ فَيْضاً وَ تَغِيضُ الْكِرَامُ غَيْضاً #خطبه_108
وقتی آن زمان (#آخر_الزمان) فرا برسد، فرزند [که باید مایه آرامش باشد] به خشم و باران [که باید موجب آبادی شود] به گرمی و بی فایدگی تبدیل خواهد شد و افراد پست [آنقدر زیاد خواهند شد که گویا] از زمین میجوشند و افراد بزرگوار نیز [آنقدر کم خواهند شد که گویا] در زمین فرومیروند!
زیباییهای متن
1. #موسیقی و آهنگ هارمونیک در کلمات غَیظ، قَیض، فَیض، و غَیض
2. #جناس بسیار زیبا در کلمات غیظ، قیض، فیض، و غیض،
3. #جناس_در_عین_تضاد در دو کلمه تفیض و تغیض
4. #تضاد دانشین در دو کلمه اللئام و الکرام
5. #استعاره و تصویر لئیمان به صورت آبی که از زمین میجوشد
6. استعاره و #تصویر کریمان به صورت آبی که در زمین فرومیرود
7. #سجع
8. هنر گفتاری ناشناختهای که در اینجا به کار رفته این است که حضرت در دو جمله متوالی هم کثرت لئیمان را و هم قلّت کریمان را به آب تشبیه کردهاند! یعنی در دو جمله متوالی آب هم نماد کثرت شده است و هم #سمبل قلّت!!!
https://telegram.me/banahjolbalaghe
بسم الله
🔵قدرت انگاره
حضرت امیر(علیه السلام) در بازگشت از #صفین یکی از اصحاب را که بیمار بود، دیدند و بدو فرمودند:
🔹«...وَ لَكِنَّهُ يَحُطُّ السَّيِّئَاتِ وَ يَحُتُّهَا حَتَّ الْأَوْرَاق» ( ...امّا بیماری گناهان را از بين مىبرد و آنها را مانند برگ درختان مىريزد) # حکمت_42
👈در تازهترین یافتههای #اخلاق_نظری از عنصری به نام #قدرت_انگاره نام میبرند. شخص بیمار از حقیقت بیماری، برداشت بسیار بدی دارد و به خاطر همین برداشت بد است که از بیماری رنج میبرد. به عبارت دیگر آنچه که شخص بیمار را آزار میدهد خود بیماری نیست بلکه برداشت بیمار از #بیماری است.
حضرت در اینجا میخواهند برداشتی را که شخص بیمار از حقیقت بیماری دارد تغییر بدهند و به جای آن برداشت منفی این #انگاره را به او القا کنند که بیماری فایده مهمی (ریزش گناه) دارد.
این انگارهی جدید قدرتی دارد که باعث میشود که یکی از تلخ ترین دورههای زندگی انسان (بیماری) برای او به دورهای زیبا و دلپسند مبدل شود.
🔸تغییر دادن آن انگاره در ذهن مخاطب کار دشواری است برای حل همین دشورای است که حضرت از #تصویرِ ریزش برگ درختان بهره میگیرد.
#با_معارف_نهج، شماره 63
https://t.me/Banahjolbalaghe
نسخه ای از نهج البلاغه مربوط به قرن ششم هجری. آخرین صفحه نهج البلاغه است که با جمله «الحیف یعود الی السیف» (ادامه حکمت 476) شروع میشود
@banahjolbalaghe
بسم الله
🔵#کلمه_سیما
وَ إِنِّي لَمِنْ قَوْمٍ لَا تَأْخُذُهُمْ فِي اللَّهِ لَوْمَةُ لَائِمٍ سِيمَاهُمْ سِيمَا الصِّدِّيقِينَ ... #خطبه_192
من از کسانی هستم که سرزنش هیچ سرزنشگری آنان را از راه خدا بازنمیدارد نشانهی آنها [همان] نشانه راستگویان است.
#خلیل بن احمد واژه "سیما" را متخذ از کلمه «سوم» و به معنای نشانه دانسته است. مثلا در روایتی درباره #خوارج آمده است که: «سیماهم التحلیق» یعنی نشانه آنها تراشیدن سر بود.
🔹در زبان فارسی سیما به معنای چهره و رخسار به کار میرود.
😣 متأسّفانه تقریباً همه مترجمانی که توانستم ببینم (غیر از #ترجمه_شهیدی)، معنای کلمه سیما را با معنای فارسی آن اشتباه کرده و آن را به کلماتی مانند چهره و رخسار و ... برگرداندهاند! 😮
#با_مترجمان_نهج، شماره 35
https://telegram.me/banahjolbalaghe
بسم الله
🔵انقلابیگری و نهج البلاغه
[اگر] ما بخواهيم به مردم بگوييم: شما انقلابي باشيد، آقايان! #انقلابي_بودن با سفارش و موعظه حلّ نميشود. انقلابي بودن مثل درسهاي مجلس ترحيم و مجلس فاتحه نيست كه انسان با سفارش حلّ كند. انقلاب، حداقل يك علم قوي غني ميخواهد؛ مثل نهجالبلاغه.
آیت الله #جوادی_آملی
🍀 درس اخلاق- ۱۳۹۶/۰۲/۰۷
#تدوام_انقلاب_و_نهج_البلاغه
#انقلاب
#با_شیفتگان_نهج، شماره 34
https://t.me/Banahjolbalaghe