eitaa logo
کانال براهین پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی روز
3.7هزار دنبال‌کننده
14.6هزار عکس
5.7هزار ویدیو
124 فایل
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین @barahin آیدی مدیر @Sotoudeh2
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از یاسریع الرضا
❌پاسخ شبهه دوم : بسیاری از کسانی که در بودند با بیعت نکردند این نشان میدهد که خم را فراموش نکرده اند طوری که در کتاب بخاری ( البخاری الجعفی، ابوعبدالله محمد بن إسماعیل (متوفاى۲۵۶هـ)، صحیح البخاری، ج ۶، ص ۲۵۰۵، تحقیق د. مصطفی دیب البغا، ناشر: دار ابن کثیر، الیمامة - بیروت، الطبعة: الثالثة، ۱۴۰۷ - ۱۹۸۷. ) 👈این روایت آمده که بن خطاب گفت:👇👇👇 عن عمر : حین توفى اللّه نبیّه صلى اللّه علیه وسلم أنّ الأنصار خالفونا، واجتمعوا بأسرهم فى سقیفة بنى ساعدة وخالف عنّا على والزبیر ومن معهما . عمر گوید:۰ بعد از پیامبر صلی اله علیه وآله، با ما در امر خلافت کردند و همه آنها در جمع شدند و علیه السلام و و همراهان آن دو نیز با ما کردند. و در جایی دیگری از کتاب صحیح البخاری، ج ۴، ص ۱۵۴۹، تحقیق د. مصطفی دیب البغا، ناشر: دار ابن کثیر، الیمامة - بیروت، الطبعة: الثالثة، ۱۴۰۷ - ۱۹۸۷. این روایت آمده که حدثنا یحیى بن بُکَیْرٍ حدثنا اللَّیْثُ عن عُقَیْلٍ عن بن شِهَابٍ عن عُرْوَةَ عن عَائِشَةَ ... وَعَاشَتْ بَعْدَ النبی صلى الله علیه وسلم سِتَّةَ أَشْهُرٍ فلما تُوُفِّیَتْ دَفَنَهَا زَوْجُهَا عَلِیٌّ لَیْلًا ولم یُؤْذِنْ بها أَبَا بَکْرٍ وَصَلَّى علیها وکان لِعَلِیٍّ من الناس وَجْهٌ حَیَاةَ فَاطِمَةَ فلما تُوُفِّیَتْ اسْتَنْکَرَ عَلِیٌّ وُجُوهَ الناس فَالْتَمَسَ مُصَالَحَةَ أبی بَکْرٍ وَمُبَایَعَتَهُ ولم یَکُنْ یُبَایِعُ تِلْکَ الْأَشْهُرَ. 👈 زهرا سلام الله علیها بعد از صلی الله علیه و آله و سلم ماه زنده بود ، وقتی از دنیا رفت ، شوهرش او را شبانه دفن کرد و را خبر نکرد و خود بر او نماز خواند . تا فاطمه علیها السلام زنده بود ، علی علیه السلام در میان مردم احترام داشت ؛ اما وقتی فاطمه علیها السلام از دنیا رفت، مردم از او روی گرداندند و این جا بود که علی علیه السلام با ابوبکر مصالحه و بیعت کند . علی علیه السلام در این ماه که فاطمه علیها السلام زنده بود ، با ابوبکر بیعت نکرده بود. ماوردی شافعی و ابویعلی حنبلی در أحکام السلطانیة (هر دو عالم کتابی با همین نام دارند) به این نکته اشاره کرده‌اند که مشروعیت خلافت بخاطر بیعت عده‌ محدودی بوده است در این‌باره گفته‌اند: قَدْ اخْتَلَفَ الْعُلَمَاءُ فِی عَدَدِ مَنْ تَنْعَقِدُ بِهِ الْإِمَامَةُ مِنْهُمْ عَلَى مَذَاهِبَ شَتَّى ؛ فَقَالَتْ طَائِفَةٌ لَا تَنْعَقِدُ إلَّا بِجُمْهُورِ أَهْلِ الْعَقْدِ وَالْحَلِّ مِنْ کُلِّ بَلَدٍ لِیَکُونَ الرِّضَاءُ بِهِ عَامًّا وَالتَّسْلِیمُ لِإِمَامَتِهِ إجْمَاعًا ، وَهَذَا مَذْهَبٌ مَدْفُوعٌ بِبَیْعَةِ أَبِی بَکْرٍ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ عَلَى الْخِلَافَةِ بِاخْتِیَارِ مَنْ حَضَرَهَا وَلَمْ یَنْتَظِرْ بِبَیْعَتِهِ قُدُومَ غَائِبٍ عَنْهَا من تنعقد به الإمامة. 👈به تحقیق در بیعت کنندگان که در انعقاد نقش دارد، اختلاف کرده اند که بعضی از آنها بر مذاهب گوناگونی هستند طایفه‌ای گفته‌اند که امامت جز با اجماع اهل حل و عقد از هر شهری منعقد نمی‌شود؛ تا این رضایت عموم مردم از آن استنباط شود و همه مردم تسلیم امامت او باشند، این دیدگاه مردود است به واسطه بیعت با ابوبکر بر خلافت که تنها حاضران با او بیعت کردند و اصلا منتظر آمدن و بیعت غائبان نشدند. الأحکام السلطانیّة للماوردی: ۳۳ص والأحکام السلطانیّة لأبی یعلى محمد بن الحسن الفراء:ص ۱۱۷. یعنی تنها حاضران در با بیعت کردند و او را انتخاب کردند و اصلا منتظر دیگر اصحاب رسول خدا صلی الله علیه وآله که همه آن‌ها در جیش اسامه یا در جاهای دیگر حضور داشتند، نماندند و را انتخاب کردند. قرطبی نیز، خلافت را با بیعت (عمر) دانسته و می‌نویسد: فإن عقدها واحد من أهل الحل والعقد فذلک ثابت ویلزم الغیر فعله خلافا لبعض الناس حیث قال : لا تنعقد إلا بجماعة من أهل الحل والعقد ودلیلنا أن عمر رضى الله عنه عقد البیعة لأبی بکر. اگر امامت و خلافت توسظ یک از اهل حل و عقد منعقد شد، بر دیگران لازم است که آن را قبول کنند بر خلاف عده‌ای ازمردم که می‌گویند خلافت و امامت منعقد نمی‌شود مگر با جماعت اهل حل وعقد ولی دلیل ما این است که (که یک نفر بود ) با ابوبکر بیعت کرد. الأنصاری القرطبی، ابوعبد الله محمد بن أحمد (متوفاى۶۷۱هـ)، الجامع لأحکام القرآن، ج ۱، ص ۲۶۹، ناشر: دار الشعب القاهرة. 👈در اینجا بر این مطلب اشاره می‌کند که بیعت با ابوبکر توسط جمیع اهل حل و عقد نبود، دلیل این مطلب را فقط بیعت با می‌داندکه گروهی نبوده است. ✍ 🔵🔴🔵 ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
هدایت شده از یاسریع الرضا
هدایت شده از یاسریع الرضا
⭕️پاسخ به شبهه ❌اولاً خارج کشور برای هر ارگان یا فردی دستور العمل خاصی دارد که هرسال ابلاغ می گردد و چیزی نیست که مخصوص روحانیت یا غیر آن باشد. ❌دوم اینکه طبق آئین نامه ناظران شرعی، هر ناظر شرعی پس از ۶ سال نظارت در در کشتارگاه های داخلی، (و با حقوقی حدود ۲ تومان) برای یک مرتبه می تواند به عنوان ناظر شرعی به یکی از کشورهای مدنظر اعزام می شوند. ❌سوم اینکه ناظران که در یکسال به خارج از کشور اعزام می شوند، به تعداد انگشتان دست نمی رسد، بنابراین القاء اینکه این مقدار درآمد دارند، نه شامل همه روحانیون می شود و نه حتی یک امر ثابت برای یک نفر است. ❌چهارم اینکه برخلاف ادعای شایعه، حقوق شرعی کشتارگاه ها بنابر مواد ۱۱ و ۱۲ دستورالعمل نحوه پرداخت حقوق ناظرين شرعی ذبح و صید، مطابق ماده ۳۶ قانون اداره کار و مطابق سایر مشاغل است! ✅بنابراین ادعای درآمد بیشتر از دام پزشک، آشکاری است زیرا چه بسا یک همین مبلغ یا بیشتر از آن را در کسب کند، چه رسد به ماموریت‌های خارج از کشور. 👈نکته آخر اینکه: تنها که را قبول ندارند و فقط امور مربوط به و را کار می‌دانند، را بیکار میدانند، وگرنه هرگونه تلاشی چه (مانند کارگران) چه (مانند معلمان و نویسندگان)، چه در جهت دنیا چه در جهت امور ، محسوب می‌شود. ✍ 🔵🔴🔵 ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin
هدایت شده از یاسریع الرضا
هدایت شده از س ن
سلام لطف جواب بدین👆
هدایت شده از یاسریع الرضا
این متن کاملا دروغ هست اصل سخن آقای (رئیس سازمان تبلیغات اسلامی) این بوده: 👇 ((( فرزندآوری و تحکیم بنیان خانواده یکی دیگر از مطالبات مهم مقام معظم رهبری است که توسط هیأت های مذهبی دنبال خواهد شد.))) ✅ خب آیا دنبال شدن فرزندآوری به معنای این هست که یه درست کنند برای در ایام محرم؟!!!!!! ما کاری به صحت این گفته نداریم اگرچه نقل قول کذب و بی اساس هست ،برفرض صحت نقل این حرف، آیا این ادعا مطابق با عقل و شرع هست؟؟؟ ❌اصل خبر👇👇👇 https://www.google.com/amp/s/www.irna.ir/amp/84405192/ 🔵🔴🔵 ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin
هدایت شده از یاسریع الرضا
هدایت شده از چشم من و امر ولی
✅ نامه‌ی اعتراضی خانم نجمه حايری يزدى به مراجع تقلید و فضلای حوزه در نقد سکوت آن‌ها 🔺نجمه حایری یزدی دختر آيت الله حاج شيخ مرتضى حايرى يزدى، عروس علامه طباطبايى و نوه‌ى دو مرجع، آيت الله حاج شيخ عبدالكريم حايرى يزدى و آيت الله سيد محمد حجت كوه كمرى است. بنام خداوند مهربان با سلام و احترام، اينجانب، به سبب دينى كه از نظر انسانى و شرعى بر گردن خود احساس ميكردم، خواستم كلامى چند با شما آقايان داشته باشم: 🔺شما، آیات عظام و حجج اسلام می‌توانید در این وانفسا و الامان مردم از طریق قانون شرع و استدلالهای شرعی و عرفی خودتان، حکومتی را که خود را اسلامی و شرعی می‌داند، محکوم کنید. شما از خیلی قبل می‌توانستید حکومت را به مصلحت اندیشی وادار کنید تا این سیستم ناعادلانه، اينهمه ظلم و تعدی به حقوق مردم نکند. همچنين می توانستید مسئولین دروغین حکومت را مجبور کنید تا خیلی کارها را نکنند و خیلی کارها را بکنند. 🔺اما در حال حاضر که حکومت مشروعیت خود را از دست داده است بهترین وقت است برای فشار آوردن به رژیم، كه نه آبروی شما در خطر است و نه خونی به گردن شما می افتد، چرا كه اکثریت مردم مخالف سیستم هستند و اقدام شما شاید تا حدی جلوی خونریزی را بگیرد. 🔺آیا آتش گشودن و کشتار مردم گرفتار و تشنه مطابق با شرع اسلام است؟ آیا جلوگیری از واکسن سالم و خارجی به خاطر یک تفکر سیاسی غلط که در نتیجه آن گروه گروه از مردم هر روزه به هلاکت می رسند اسلامی است؟ آیا مردمانی که با بی عدالتی و حکم ناروا با شکنجه و بیماری در زندانها گرفتارند با دین سازگار است؟ شما علمای دینی به مردم مدیون هستید، آنها سالهای دراز به شما رفاه و احترام و آبرو دادند شایسته نیست در چنین روزی آنها را رها کنید. 🔺عدالت این نیست که شما و خانواده های شما و اطرافیانتان در راحتی و امنیت بسر برند ولی مردمی که سال ها شما را حمایت کردند در گرسنگی، تشنگی، بی‌خانمانی، ناامنی و وحشت باشند. اميد است نياز جامعه را درك كنيد و چاره انديشي مناسبى نماييد. نجمه حايری يزدى
هدایت شده از چشم من و امر ولی
سلام بزرگواران صحت داره؟
هدایت شده از یاسریع الرضا
❌پاسخ : این متن کاملاً از طرف دشمن طراحی شده ، اصلا چنین فردی (نجمه‌حائری) وجود نداره و استناد به این ادعا هم دروغ هست. ✅اما در مورد قسمت اول متن که حرف از و و به میان آمده این جمله کاملاً دروغ هست چزا که انسانیت با دروغ سازگار نیست، دین و شریعت هم کلید همه بدیها را معرفی کرده... دین و حکومت و نظام مقدس جمهوری اسلامی خالی از هرگونه اشکال هست قوانین اسلامی در چارچوب عقل و شرع و به تبع مصالح و مفاسد تدوین شده و برخلاف فطرت الهی نیست که بر این دین و شریعت خدشه ای وارد بشه. محکوم کردن دین و القای منفی بودن دین اسلام جز حماقت و کوته فکری نیست، چراکه نقد و اشکال فقط در شیوه انجام و عمل به برنامه دین هست، سستی و انفعال و عدم تمرکز در انجام قوانین دین موجب مشکلات بسیاری در جوامع بشری شده، اما آیا خود دین دارای نقص و اشکال هست یا دیندار؟!!!! ✅ سخن از سیستم شد!!!! کدام سیستم ناعادلانه؟؟؟؟ حکومت و نظام جمهوری اسلامی یعنی اصل ، مقصود از نظام هم هست، اشتباه و مشکلات و کم کاریها و قصور دولت ها اصلا مربوط به مدیریت و فعالیت نظام نیست. ✅سیستم نظام در سلامتی کامل خود و استحکام بالایی قرار داره، بیشتر مشکلات کشور برمیگرده به عدم توجه به قوانین و عدم پایبندی به عقلانیت و شریعت . ✅مراجع بزرگوار تقلید حامی انقلاب و نظام جمهوری اسلامی هستند نه حامی دشمن و اپوزوسیون و انجمن برانداز ....، خودشان از مجموعه حکومت هستند ، هیچگاه بخاطر منافقین علیه حکومت فعالیت نمیکنند. ✅ اساسی ترین جایگاه در کشور ماست. مهمترین جایگاهی که بیشتر از همه به صلاح ملت پرداخته و در جهت امنیت و استقلال ملت گام برداشته حکومت هست. ✅جمهوری اسلامی مستحکم ترین و قدرتمندترین حکومت در منطقه هست، هیچ ملتی همانند ملت ایران دارای ثبات و امنیت نیست، به واسطه همین جمهوری اسلامی ، بخش بزرگی از قدرت اسلام درمیان کشورهای اسلامی به ایران تعلق گرفته.لذا هیچگاه فساد و تخلف دستگاههای مدیریتی کشور و نگرانی و ناامیدی مردم از مسئولین امر دلیل بر نظام نیست. چه کسانی مخالف سیستم هستند؟؟؟؟ جز ضد انقلاب و عناصر وابسته به شبکه های برانداز و منافقین و اربابانشان ،کسان دیگری هم مخالف سیستم جمهوری اسلامی هستند؟!!! ✅امروز تمام شبکه ها و رسانه های دشمن برعلیه نظام عمل میکنند و بیشترمحتوای برنامه هاشون ضد حکومت و انقلاب ماست، با این وصف مخالفین سیستم هم مشخص هستند، هرکس همراه با جریان ضدانقلاب باشه مخالف حکومت هست. ✅از بعد انقلاب تاکنون منافقین و دشمنان کوردل این انقلاب که هیچگاه چشم دین شکوفایی و عزت و پیشرفت انقلاب و ملت را نداشتند شروع به قتل و غارت و چپاول کردند، تاجایی که هزاران نفر را بخاطر انتخابشان به خاک و خون کشیدند، هدف آنها از کشتار ملت ایران ،برگشت استکبار و قاتلان اصلی جان مردم یعنی آمریکا و دیگران به خاک ایران بوده. امروز هم همین منافقین‌و کفاربا در دست داشتن سیستم های پیشرفته ،جواسیس و نوکران در حال اختلاف اندازی و سیاه نمایی و ایجاد تنش و درگیری در داخل کشور هستند. ✅هراعتراض و خواسته منطقی و مسالمت آمیزی که مردم دارند را با دسیسه و طراحی منافقانه و خبیثانه خود با مدیریت جهان غرب تبدیل به آشوب میکنند، در همین فتنه های اخیر گاها مردم به دنبال اعتراض و دادخواهی آرام و بدون تنش بودند، اما دشمن با مخفی شدن در اجتماع مردم شروع به تیراندازی و آشوب و تخریب بیت المال کرد، کشته های اخیر هم کار همین دشمنان کوردل بود نه کار نظام. در حقیقت دشمنان حاضر هستند که تمام تروریست ها و مخالفین نظام برای سرکوبی ملت ایران هم پیمان شوند و به روی ملت ایران اسلحه بکشند. ✅کسانی که در آشوب ها و کشتار علیه مردم به زندان افتادند برخی فریب خورده و برخی وابسته به شبکه های برانداز و جاسوسی و اطلاعاتی mi6 بودند ، نه از خود ملت . ✅دشمنان هربار از مصائبی که برخی مسئولین در انجام وظایف خود به بار می آورند ، ازاین خیانتها و کم کاری ها سوء استفاده میکنند و راه را برای خرابکاری و تفرقه ملت با نظام مساعد می بینند، مثل فتنه ۸۸، قضیه بنزین، هواپیمای اوکراینی، مشکل آب خوزستان و ....، ✅جمهوری اسلامی در تمام شرائط حساس و بحرانی پیش آمده در کنار ملت شریف ایران بوده و هیچگاه برعلیه ملت خود نبوده تا با آنها به مقاتله بپردازه. ✍ 🔵🔴🔵 ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin
هدایت شده از یاسریع الرضا
👈 علت سوءاستفاده و تحرکات جنایتکارانه دشمنان در کشور این هست که مسئولین به قولی که در قبال مردم ایران دادندپایبند نبودند، در انجام وعده ها تخلف کردند، بیشتر آرزوهای دشمنان را برآورده کردند، با طرح های ناسالم و مخرب به ضرر ملت عمل کردند، با سستی و ترس و عدم توانایی و عدم شایستگی موجبات فلاکت جامعه را محیا کردند...، مردم هم می‌بایست در انتخابها و چینش مسئولین دقت کنند تا شاهد این جنایات و خباثتها و ظلم دشمنان نباشیم. ✍ 🔵🔴🔵 ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin
هدایت شده از یاسریع الرضا
بچه بودم روضه داشتیم خوابیده بودم بیدار شدم دیدم گشنمه رفتم آشپزخونه دیدم پام رفته تو ....  کف آشپزخونه پر حلوا نذری بود ... دیدم گند زدم یه پایی رفتم تو اتاق پامو با یه پارچه پاک کردم دیدم صدای جیغ میاد ... گفتم آقا گندش در اومد ...  رفتم نگاه کنم دیدم همه میزنن تو سرشون چند نفر غش کردن که حضرت پاشو گذاشته تو سینی ...  اون سینی رو با همه حلوا ها قاطی کردن همه محل صف کشیدن یه ذره ببرن ...  شب بابام میگفت حلوا بخور بدبخت شفا بگیری جا پای حضرت است،
و خرافه گرایی از دیرباز در هر جامعه ای وجود داشته و همچنان وجود دارد. در میان ملت ها و جوامع بستگی به نوع تفکر و نگرش و فرهنگ و آداب و سنن آنان دارد، ولی آنچه که ممکن است بین جوامع گوناگون متفاوت باشد، رواج کم یا زیاد بودن خرافات در میان آنان است. جامعه شناسان گفته اند هرچه سطح فرهنگ جامعه ای پایین تر باشد در آن جامعه خرافه گرایی رواج بیشتری دارد. بنابراین پدیدة یاد شده مختص جامعة امروز ما نیست، بلکه جوامع قبل از ما نیز با آن درگیر بوده اند و آیندگان نیز از این امر در امان نخواهند بود! هم اکنون نیز در کشور های پیشرفتة دنیا شاهد گسترش خرافه گرایی هستیم؛ زیرا فرهنگ عمومی جامعه از سوی دانشمندان و عالمان دینی یا فیلسوفان هدایت نمی شود، بلکه دیگران به صورت شِبه دینی و شِبه عقلی میدان را به دست گرفته اند. از جمله راه های نفی خرافه و در واقع در صدد رفع آن بر آمدن از جامعة اسلامی توصیه و توجه به تفکر و تعقل است. سیرة عملی پیامبر اکرم (ص) در مبارزه با خرافات عصر جاهلی هم نمونه ای جالب از چگونگی ارتباط و برخورد با مفهوم خرافه است. ایشان در ابتدا خرافات عصر جاهلی را اموری باطل و اشتباه اعلام کردند و سپس عقول و اندیشه ها را به سمت یکتاپرستی سوق دادند (یوسفی، ۱۳۸۹). همچنین دین و فرهنگ های اصیل و الهی که ما از آنها به عنوان امر دینی یاد می کنیم به نحوی ارتباط با ماوراء را مطرح می کنند و معنویت را در پیش می کشند و این خود مجالی است گسترده برای جولان و رشد خرافه در بستر دینی. از این رو امور خرافی در مفاهیم دینی به دلیل شرایط خاص آن وجود دارند و ادیان و فرهنگ ها در طول زمان دستخوش تغییرات و خرافاتی شده اند https://hawzah.net/fa/Magazine/View/89/8039/105750/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D9%85%D9%81%D8%A7%D9%87%DB%8C%D9%85-%D8%AE%D8%B1%D8%A7%D9%81%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D9%88-%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D9%86 ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin
سال ۵۷ کل تهران به آتش کشیدن یه مکان سالم باقی نگذاشتند ۔ ولی امروز معترضان رابه جرم تخریب اموال عمومی به اعدام محکوم می کنند فرق بین مردم این دوره با اون دوره کجاست؟؟
سلام این کلیپ که میگه جن ها فقط شیعه و کافر دارن و سنی ندارن درسته ؟ یا کلیپ ساختگیه؟
سید عادل مکتوفی 💠💠 👌برخی از علما معتقدند که در میان اجنه , سنی وجود ندارند و آنان یا شیعه اند و یا کافر , چنان که آقای حسن زاده آملی می نویسد : " جناب استاد ما علّامه طباطبائى صاحب تفسير قيّم و عظيم الميزان (رضوان الله‏ عليه) فرموده است كه: ❕استاد ما مرحوم آقا سيد على قاضى حكايت كرد كه كسى از جنّى پرسيده است (و فرموده است شايد آن كس خود مرحوم قاضى بوده است): طايفه جنّ‏ به چه مذهب‏اند؟ آن جنّ‏ در جواب گفت: «طايفه جنّ‏ مانند طايفه انس داراى مذاهب گوناگون‏اند، جز اين كه سنّى ندارند براى اين كه در ميان ما كسانى هستند كه در واقعه غدير خم حضور داشتند و شاهد ماجرى بوده‏اند». " 📚هزار و یک کلمه ج ٣ ص ٣٠١ ❕این سخن به نظر می رسد صحیح نباشد , چرا که قرآن تصریح می کند که اجنه مومن و کافر دارند و به تصریح روایات مومن آنان کسی است که شیعه اهلبیت علیهم السلام است و کافرشان هم کسی است که منکر ولایت امیر مومنان ع است و فرقی نمی کند که پس از انکار , معتقد به خلافت خلفای سه گانه باشد یا نباشد , همین که منکر ولایت باشد , در نزد خداوند کافر و بی ایمان است . 👌خداوند می فرماید که اجنه چنین می گفتند : " وَ أَنَّا مِنَّا الصَّالِحُونَ وَ مِنَّا دُونَ ذلِكَ كُنَّا طَرائِقَ قِدَداً _ وَ أَنَّا ظَنَنَّا أَنْ لَنْ نُعْجِزَ اللَّهَ فِي الْأَرْضِ وَ لَنْ نُعْجِزَهُ هَرَباً _ وَ أَنَّا لَمَّا سَمِعْنَا الْهُدى‏ آمَنَّا بِهِ فَمَنْ يُؤْمِنْ بِرَبِّهِ فَلا يَخافُ بَخْساً وَ لا رَهَقاً _ وَ أَنَّا مِنَّا الْمُسْلِمُونَ وَ مِنَّا الْقاسِطُونَ فَمَنْ أَسْلَمَ فَأُولئِكَ تَحَرَّوْا رَشَداً _ وَ أَمَّا الْقاسِطُونَ فَكانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَباً " " و اينكه در ميان ما افرادى صالح و افرادى غير صالحند، و ما گروه‏هاى متفاوتى هستيم - و اينكه ما يقين داريم هرگز نمى‏توانيم بر اراده خداوند در زمين غالب شويم، و نمى‏توانيم از پنجه قدرت او فرار كنيم - و اينكه ما هنگامى كه هدايت را شنيديم به آن ايمان آورديم، و هر كس به پروردگارش ايمان بياورد نه از نقصان مى‏ترسند و نه از ظلم - و اينكه گروهى از ما مسلمانان، و گروهى ظالمند، هر كس اسلام را اختيار كند راه راست را برگزيده - و اما ظالمان آتشگيره دوزخند! " ( جن ١١ تا ١٥ ) ❕می بینیم که اجنه می گفتند ما از هدایت تبعیت کردیم و آنان که تبعیت کردند مسلمان هستند و دسته ای که تبعیت نکردند , ظالم و کافرند . 👌مطابق روایات , هدایتی که اجنه از آن تبعیت کردند و به وسیله آن مسلمان شمرده شدند , ولایت ائمه علیهم السلام است و ظالمینی که آتشگیره جهنم اند کسانی اند که از ولایت ائمه تبعیت نکردند لذا ظالم و کافر شمرده شدند . ❕محمد بن فضیل، از ابو الحسن ماضی موسی بن جعفر علیه السلام نقل می‌كند: " این آیه را خواندم: «أَنَّا لَمَّا سَمِعْنَا الْهُدَی آمَنَّا بِهِ» و آن حضرت فرمود: هُدَی: ولایت است، به مولای خویش ایمان آوردیم، و هر كس به ولایت مولای خویش ایمان آورد، از كمبود و نقصان و سركشی هراسی ندارد.... " " قلت: قوله: أَنَّا لَمَّا سَمِعْنَا الْهُدى‏ آمَنَّا بِهِ قال: «الهدى: الولاية، آمنا بمولانا فمن آمن بولاية مولاه فلا يخاف بخسا و لا رهقا». " 📚الكافی، ج ۱، ص ۳۵۹، ح ۹۱. 👌در آیات بالا دیدیم که خداوند از زبان اجنه فرمود : " هر کس که اسلام را اختیار کند راه راست را برگزیده است " ❗️امام جعفر صادق علیه السلام، از پدرش علیه السلام نقل می فرماید: " منظور از «فَمَنْ أَسْلَمَ فَأُوْلَئِكَ تَحَرَّوْا رَشَدًا» آنهایی هستند كه به ولایت ما اعتراف كردند " " فَمَنْ أَسْلَمَ فَأُولئِكَ تَحَرَّوْا رَشَداً: «أي الذين أقروا بولايتنا " 📚تفسیر القمی ج ٢ ص ٣٨٩ _ البرهان فی تفسیر القرآن ج ٥ ص ٥١٠ 💠ادامه 👇 💠ادامه 👇 ❕خداوند در ادامه این آیات و در پاسخ به سخن اجنه فرمود : " وَ أَنْ لَوِ اسْتَقامُوا عَلَى الطَّرِيقَةِ لَأَسْقَيْناهُمْ ماءً غَدَقاً " " و اگر آنها بر طريقه استقامت ورزند ما آنها را با آب فراوان سيراب مى‏كنيم. " ( جن ١٦ ) 👌 امام محمد باقر علیه السلام درباره این آیه: «وَأَلَّوِ اسْتَقَامُوا عَلَی الطَّرِیقَةِ لَأَسْقَیْنَاهُم مَّاء غَدَقًا»، فرمود : " منظور این است كه اگر در ولایت علی بن ابی طالب علیه السلام و فرزندان وصیّ او صلوات الله علیهم اجمعین ثابت قدم بودند و در امر و نهی از آنان اطاعت می‌كردند «لَأَسْقَیْنَاهُم مَّاء غَدَقًا» می‌فرماید: یعنی این كه به قلب‌های آنان،‌ ایمان می‌نوشاندیم. طریقت، همان ولایت علی بن ابی طالب علیه السلام و جانشینان وی صلوات الله علیهم اجمعین است." " عن أبي جعفر (عليه السلام)، في قوله تعالى: وَ أَنْ لَوِ اسْتَقامُوا عَلَى الطَّرِيقَةِ لَأَسْقَيْناهُمْ ماءً غَدَقاً، [قال: «يعني لو استقاموا على ولاية علي بن أبي طالب أمير المؤمنين و الأوصياء من ولده (عليهم السلام)، و قبلوا طاعتهم في
أمرهم و نهيهم لَ راً كَانَ وَلَدُهَا أَوْ أُنْثَى فَدِيَةُ الْوَلَدِ نِصْفَانِ نِصْفُ دِيَةِ الذَّكَرِ وَ نِصْفُ دِيَةِ الْأُنْثَى ... » 📚الکافی ج 7 ص 343 ❕بنابراین ، تفاوت دیه از زمانی است که روح دمیده می شود . 👌در رابطه با چرایی تفاوت دیه مرد و زن و به تبع ، تفاوت دیه جنین پسر و دختر ، نص صریحی از بیانات اهلبیت علیهم السلام به ما نرسیده است ، اما برای ما یقینی است که این حکم بر پایه علل و مصالحی است ، اگر چه آن علل دقیقا برای ما روشن نباشد ، چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « از آنجایی که می دانیم خداوند حکیم است ، تصدیق می دانیم که تمام افعال و اوامرش از روی حکمت است ، اگر چه فلسفه آن برای ما روشن نباشد » 📚بحار الانوار ج 52 ص 91 ❕برخی ، یک تحلیل معقولی در این رابطه ارائه می دهند و می گویند ؛ « زن و مرد از نظر انسانيت يكسان مى‌باشند، و آيات قرآنى و احاديث اسلامى بر اين گواهى مى‌دهند، و حتى سوره كاملى به نام سورۀ نساء دربارۀ او نازل شده است، بنابراين ديه، بيانگر ارزش كالاى از دست رفته نيست، بلكه جبرانگر خسارت اقتصادى است كه بر خانواده وارد شده است و در نظام اسلامى هزينۀ زندگى بر دوش شوهر سنگينى مى‌كند، و با از بين رفتن او، خسارت اقتصادى بيشترى بر زندگى خانواده وارد مى‌شود، تا با از رفتن زن. ❕ در نظام اسلامى مرد برون سالار است و بايد تلاش كند تا وسيلۀ زندگانى خانواده را فراهم سازد و زن، خانه سالار است كه بايد به تنظيم امور داخلى بپردازد تا با هماهنگى اين دو نيرو، صميمت بر خانواده حاكم باشد. اكنون سؤال مى‌شود با مرگ و يا قتل كدام يكى از اين دو خسارت اقتصادى بيشترى بر بازماندگان وارد مى‌شود تا با تشريع مقدار ديه، اين خسارت به گونه‌اى جبران گردد؟ ناگفته پيداست با از بين رفتن مرد. اينجاست كه بايد قوانين حاكم بر خانواده به صورت يك مجموعه و منظومه مورد مطالعه قرار گيرد، نه به صورت فردى و تكى. » 📚 پژوهشی در دیه انسان ، سبحانی ، ص 33 ❕بر اساس این تحلیل ، وجه تفاوت دیه جنین پسر و دختر هم روشن می شود ، زیرا جنین پسر ، بالقوه نان آور خانواده بود و اگر می ماند ، می توانست کمک کار خانواده باشد و چرخه اقتصادی خانواده را به گردش درآورد ، بر خلاف جنین دختر که وظیفه ای در رابطه با نان آوری در آینده بر دوشش نبوده است ، بنابراین ، از بین رفتن جنین پسر و دختر از نظر استعداد و قوه کارکرد اقتصادی در آینده ، برابر نیست و بر همین اساس ، در دیه آن دو نیز ، تفاوت هایی می باشد تا جبران خسارت استعدادی و بالقوه آینده باشد ، البته ممکن است ، علل دیگری نیز در این حکم منظور شده باشد که برای ما روشن نباشد ، اما هر چه باشد ، این تفاوت به معنای تبعیض جنسیتی و برتری جنس مرد بر زن نمی باشد . ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin