فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
✍آیت الله حائری شیرازی(ره)
🔸 تشویق و تنبیه آسان است، بازگیری از تشویق و تنبیه مشکل است. چون اینها دارو است، دارو مصرف کردن راحت است اما بازگرفتن از دارو دشوار است...شما بچه را تشویق کردی، بچه عادت کرد به تشویق، این مصیبت است.
🔹 مثلاً پولش دادی برای یک کاری، بعد میگویی یک لیوان آب بده، بعد میگوید مزدش کو؟ هر وقت هم ندادی، میگوید حقم را نداد...
🔸 تشویق و تنبیه، واردات است، بچه را از تشویق و تنبیه آزاد کردن سخت است. طوری تشویق کنید که وقتی تشویق تعطیل میشود، آن عمل حسنه و آن کار خوب تعطیل نشود.
🔹 پس به هر جهت مثل کسی که میخواهد کسی را آزاد کند، دائم کم کنید آن را...دفعه اول هفتهای یکبار تشویقش میکردی، بعد بکن آن را ماهی یکبار، بعد بکن دو ماهی یکبار، بعد تعطیلش کن که خودش کار را با تشخیص خودش انجام دهد.
💢 این فیلم، برگرفته از پایگاه اینترنتی شمیم آشنا می باشد.
🔅#روش_تشویق 9⃣
✍ #آیت_الله_حائری_شیرازی
📚 #راه_رشد | جلد سوم صفحات ۵۳ الی ۵۵
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
👈اگر بخواهیم فرزندان و مربیان ما از همان کودکی و نوجوانی به فکر کردن عادت کنند و قوهی تفکر در آنها شکوفا شود، باید در برنامههای تربیتیمان، سهمی برای قالب کارگاه هنری باز کنیم.
💢 سوال مهم آن است که کارگاه هنری چگونه به تقویت تفکر کمک می کند؟
1⃣ تیز کردن نگاه: در کارگاههای هنری، فراگیران برای کسب مهارت در تولید یک اثر هنری، نخست باید نگاه خود را تیز کنند و موضوع را از زوایای مختلف ببینند. این خوب دیدن منجر به کنجکاوی درست و مقدمهای برای تفکر و نتیجهگیری است.
2⃣ تقویت تخیل: تخیل یکی از مراتب تفکر است که در هنر پرورش پیدا می کند. در کارگاه هنری، متربی به خیال خود بال پرواز می دهد و می کوشد تا خلاقانه به مسئله و راه حل ها بنگرد.
3⃣ ایجاد تمرکز: پراکندگی ذهن و سر به هوایی، از موانع عمومی تفکر در نسل امروزی است؛ اما برای کار هنری باید ساعت ها روی یک موضوع متمرکز ماند. اگر این تمرکز در متربیان شکل بگیرد، یکی از مهم ترین موانع تفکر از بین می رود.
📚 برگرفته از کتاب «هنر نه برای هنر»، مرتضی رجایی و همکاران، صفحه ۱۰۰ و ۱۰۱
🎨#کارگاه_هنری 2⃣
🧩#قالب_های_تربیتی
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
✍ آیت الله امینی(ره)
🔹باید اخلاق یا رفتار نیک کودک مورد ستایش قرار گیرد، نه خود او. باید کودک بفهمد که کار او ارزش دارد نه شخص او...
🔸باید پاداشها و تشویقها، در برابر فعالیتها و جدیتهاى کودک انجام بگیرد، نه در برابر موهبتهاى ذاتى او؛ مثلًا یک کودک کمهوش که در اثر جدیت و تلاش، رفته رفته به موفقیتهایى نایل مىگردد و نمره پنج او به هشت ترقى مىکند نیز قابل ستایش و تشویق است.
🔹باید به مقدار جدیت و موفقیت خود کم کم مورد تشویق قرار گیرد تا به حد اعلاى ترقى ممکن خود نایل گردد.
🔅#روش_تشویق 🔟
✍ #آیت_الله_امینی
📚 #اسلام_و_تعلیم_و_تربیت | صفحه ۴۳۳ و ۴۳۴
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
✍ آیت الله حائری شیرازی(ره)
🔸علی(ع) میفرماید: «رُبَّ مَفْتُونٍ بِحُسْنِ الْقَوْلِ فِيه»؛ چه انسانهایی که به واسطه تعریفی که از آنها کردند، فریفته شدند.
🔹یک «آفرین» وقتی بیجا باشد، مسیر انسان را منحرف میکند. یک بارکالله وقتی بیجا باشد، میتواند یک نفر را بکشد. تشویق کردن یک انسان برای امری که در او نیست، میتواند موجب هلاک او شود.
🔸پسری در کوچه بازی میکرد که مرغ همسایه آمد بیرون و گوشۀ محل بازی او تخم گذاشت. مرغ رفت و این تخم ماند و بچه هم تخم را داغ داغ برداشت و آورد پیش مادرش. مادرش گفت: آفرین! همین آفرین برایش بس بود و این بچه دزد شد و بعدها خزانه سلطانی را سرقت کرد و محکوم به اعدام شد. موقع اعدامش یک استدعا و درخواست داشت و آن اینکه مادرم برای آخرین دیدار بیاید پای دار. مادرش را آوردند پای دار و به مادرش گفت: مادر! الآن من را به دار میکشند؛ میخواهم زبان تو را ببوسم و از دنیا بروم. زبانت را بگذار در دهانم. مادر دید بچه درخواست کرده و زبانش را درآورد و گذاشت در دهان او. تا مادر زبانش را وارد کام فرزند کرد، فرزند دندانش را گذاشت روی زبان مادر و گاز گرفت.
🔹همه این مرد را لعن میکردند و میگفتند: این هم جنایت آخر او که این بلا را سر مادرش آورد. او گفت: اگر روز اول که تخم مرغ را آوردم، این مادر به من آفرین نگفته بود، امروز سرِ دار نمیرفتم.
📚 کتاب راه رشد جلد۳ صفحه ۲۲ اثر آیت الله حائری شیرازی(ره)
🔅#روش_تشویق 1⃣1⃣
📜#احادیث_تربیتی
✍️#آیت_الله_حائری_شیرازی
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
✍ آیت الله آقا مجتبی تهرانی(ره)
💠 خداوند...در سوره مبارکه آل عمران میفرماید: لَقَدْ من الله عَلَى الْمُؤْمِنينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولاً مِنْ اَنْفُسِهِمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ إياتِهِ وَيُزَكّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الكِتابَ وَالْحِكْمَةَ...
🌾 یکی از وظایف انبیا مسئله تعلیم بشر بوده است که همواره در کنار مسئله تربیت و تزکیه نفوس آنها مطرح شده است. بنابراین باید توجه داشت که همیشه در کنار تعلیم، خواه ناخواه مسئله تزکیه هم مطرح می شود.
💠 این یک مأموریت الهی است که در
هر
محیط آموزشی باید به بحث تزکیه و تربیت هم پرداخته شود. چه یک نفر باشد چه بیشتر. همان طور که در آیات مذکور مسئله تعلیم همواره در کنار مسئله تزکیه و تربیت آمده است در سایر محیطهای آموزشی نیز باید به حضور توأمان این دو مسئله توجّه داشت. به عبارت دیگر جداسازی این دو مقوله صحیح نیست.
☀️ #تربیت_در_قرآن 3⃣
✍ #آیت_الله_آقا_مجتبی_تهرانی
📚 #ادب_الهی | کتاب سوم صفحه ۱۷۶
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
📽 امام خمینی(ره)
🔹اسلام عمیقتر از همه جا و از همه مکتبها راجع به امور انسانی و راجع به امور تربیتی [نظر] دارد که در رأس مسائل اسلام است.
🔸ما نمیتوانیم امروز بنشینیم مغزهایی که تربیت غربی دارند برای ما تربیت کنند بچههای ما را.
🔹قرآن غنیترین کتابهای عالم است در تربیت. منتها متخصص لازم دارد.
⚖#روانشناسی_در_ترازوی_نقد 3⃣
📖 #علوم_انسانی_اسلامی
📽 #امام_خمینی | صحیفه امام، جلد ۱۵، صفحه ۴۱۵
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
✍ آیت الله امینی(ره)
🔹گرچه تشویق یک وسیله مؤثر تربیتى است، امّا بىخطر هم نیست. خطر آن در این است که به صورت رشوه درآید و اعمال کودک به پاداش وابسته شود.
🔸امکان دارد کودک پر توقع و طلبکار پرورش یافته و در همه جا انتظار پاداش داشته باشد. چنین فردى وقتى هم بزرگ شد در برابر هر عملى توقع پاداش عملى، یا معنوى خواهد داشت. از همه کس طلبکار مىشود ولى خودش احساس مسئولیت نمىکند. حتى در برابر انجام وظایف قانونى، اجتماعى یا شرعى خود نیز توقع پاداش خواهد داشت.
🔹بنابراین، اولیا و مربیان باید بیش از تشویق، بر وظیفهشناسى و انجام وظیفه تکیه کنند. حتى تشویقهاى خود را در برابر انجام وظیفه انجام دهند. غذا خوردن کودک، درس خواندن او، کمک کردن به خانواده و رعایت اخلاق و آداب اجتماعى، براى کودک به عنوان وظیفه است و باید آنها را انجام دهد. حال اگر در مواردى تشویق مىشود باید بدین عنوان باشد که چون به وظیفهات عمل نمودهاى تشویق مىشوى.
🔅#روش_تشویق 2⃣1⃣
✍ #آیت_الله_امینی
📚 #اسلام_و_تعلیم_و_تربیت | صفحه ۴۳۳
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
سلام خدمت همراهان "باور"🌱
✨طاعات و عباداتتان مقبول درگاه حق ✨
🔹 یکی از مسئلههای خانوادهها و مجموعههای تربیتی، چگونگی دعوت فرزندان و متربیانشان به اعمال عبادی همچون نماز، روزه و تلاوت قرآن است.
❗️❗️ این مسئله به طور خاص در ایام #ماه_رمضان که ماه عبادت است، پررنگتر میشود.
🔹 از طرف دیگر، ماه مبارک رمضان نیز فرصتی طلایی برای #تربیت_عبادی فرزندان و متربیان است.
👈 ما برای پاسخ به این نیاز، به سراغ اندیشمندان مجتهد تربیت اسلامی میرویم. آنها نکات مهمی در این زمینه دارند که کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
✅ با ما همراه باشید تا این نکات ارزشمند را با هم مرور کنیم.
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
باور
. سلام خدمت همراهان "باور"🌱 ✨طاعات و عباداتتان مقبول درگاه حق ✨ 🔹 یکی از مسئلههای خانوادهها و
👈 به نظر شما چرا #تربیت_عبادی کودکان و نوجوانان اهمیت دارد؟
✅ قطعا هر کدام از شما دلایل متعددی را در پاسخ به این سوال میتوانید ذکر کنید.
🛑 اما تا به حال با رویکردی تربیتی به ضرورت و نتایج #عبادت فکر کردهاید؟
❓عبادات در دین اسلام، چه کارکردهایی برای #تربیت متربیان و فرزندان ما و حتی تربیت و رشد خود ما دارند؟
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
باور
👈 به نظر شما چرا #تربیت_عبادی کودکان و نوجوانان اهمیت دارد؟ ✅ قطعا هر کدام از شما دلایل متعددی را د
.
🔰 #شهید_مطهری یکی از اندیشمندانی است که به پاسخ این سوال پرداخته است.
✨
.
🔹خدا برای تربیت و پرورش جان انسانها دو برنامه تشریعی و تکوینی دارد و در هر برنامه، شدائد و سختیها را گنجانیده است.
🔸در برنامه تشریعی، عبادات را فرض کرده و در برنامه تکوینی، مصائب را در سر راه بشر قرار داده است.
🔹روزه، حج، جهاد، انفاق، نماز، شدائدی است که با تکلیف ایجاد گردیده و صبر و استقامت در انجام آنها موجب تکمیل نفوس و پرورش استعدادهای عالی انسانی است.
📚 مجموعه آثار، جلد۱، صفحه۱۷۸
🔹اسلام چون میخواهد مخصوصاً عبادت هم یک اثر خاصی از نظر تربیتی داشته باشد، چیزی را که به عبادت ربط زیادی ندارد ولی در تعلیم و تربیت مؤثر است در لباس عبادت پیاده میکند و در ضمن آن میگنجاند.
🔸مثل مسئله غسل، مسئله وضو، دائم الوضو بودن، دائم الطّهاره بودن- که یکی از سنتهای اسلامی است- و غسلهای مستحبی به عناوین مختلف...این خود یک برنامه نظافت است در ضمن عبادت.
📚 تعلیم و تربیت در اسلام، صفحه۱۲۷
🕋 #تربیت_عبادی 1⃣
✍ #شهید_مطهری
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
💠 یکی از ظرفیتهای تربیتی کارگاههای هنری، کمک به آزادی متربی از موانع رشد و تربیت است.
💢 اما کارگاه هنری چه موانعی از رشد متربی را تضعیف میکند؟
1⃣ غرور: متربی برای بهتر شدن آثار هنریش مجبور است که شاگردی کند، به این ترتیب با مرور زمان میتوان غرور را در او ریشهکن کرد.
2⃣ تنبلی: کسی که تنبل است در راه هنر مورد علاقهاش با تشویق مربی اهل تلاش می شود و از روحیه تنبلی دور میگردد.
3⃣ خودخواهی: فرد خودخواه و خودمحور در کارهای هنری و جمعی مجبور به همکاری با دیگران میشود و متوجه میشود توجه به حرف دیگران میتواند برای او نتایج خوبی به دنبال داشته باشد.
📚 برگرفته از کتاب «هنر نه برای هنر»، مرتضی رجایی و همکاران، صفحه ۱۰۱ و ۱۰۲
🎨#کارگاه_هنری 3⃣
🧩#قالب_های_تربیتی
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
باور
. 🔹خدا برای تربیت و پرورش جان انسانها دو برنامه تشریعی و تکوینی دارد و در هر برنامه، شدائد و سختیه
.
👈 بعد از آنکه کلام شهید مطهری را درباره جایگاه عبادت در تربیت خواندیم، نوبت به مساله اصلی میرسد.
❓فرمول و قاعده اصلی برای #تربیت_عبادی فرزندان و متربیان چیست؟
✅ نماز، روزه، قرائت قرآن و دیگر عبادات، اعمال دینی بوده و مانند دیگر دستورات دین، برای ایجاد و تقویت آنها باید مقدماتی را طی کرد.
👈 اندیشمندان متعددی به این بحث پرداختهاند که نمونههایی از آنها به مرور تقدیم شما خواهد شد.
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🔹 عدّهای از روی کجفهمی یا از روی غرض، اینطور وانمود میکنند که دین عبارت است از یک سلسله ممنوعیتها و محدودیتها - بکن، نکن؛ بخور، نخور - دین را اینگونه معرفی میکنند. دین این است!؟ این غیرمنصفانهترین و عامیانهترین نگاه نسبت به هر دینی، بهخصوص دین اسلام است.
🔸 دین در درجه اوّل، یک معرفت و یک شناخت است؛ شناخت نسبت به این عالم، نسبت به انسان، نسبت به مسؤولیت، نسبت به مسیر و راه و هدف؛ مجموعه این معرفتها پایه دین است...
🔹 دین در آغاز، یک جهانبینی است...این پایه است. بعد بر اساس این، یک مجموعه بنای زندگی به وجود میآید؛ زندگی فرد، زندگی جمع. البته در زندگی فرد، تکلیف هست؛ در زندگی جمع هم تکلیف هست. تکلیف، از «کُلفَت» است؛ یعنی سختی. هر تکلیفی، نوعی سختی دارد.
🕋 #تربیت_عبادی 2⃣
🎤 #مقام_معظم_رهبری | دیدار با جمعی از جوانان اردبیل ۱۳۷۹/۵/۵
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
💠 به فرزندانتان برسید؛ «قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ». حق نداریم فرزندان را رها کنیم. سعیتان این باشد که ایمانشان را حفظ کنید.
🌾 کاری نکنید که ایمان جوانتان...به مبانی شما متزلزل شود. گاهی انسان با دست و زبانِ بیمهار و بیرون از کنترل و با عمل غلطِ خودش کاری میکند که جوانِ خود را از دین و مبانی دینی و اعتقادات و اصول دور میکند؛ او را بیاعتقاد میکند.
💠 گاهی با سختگیریهای بیجا - که بنده به سختگیریهای بیجا اصلاً توصیه نمیکنم - و گاهی هم با برخورد تند و تلخ و ترش، بعضیها بچهها را زده میکنند.
🌾 بعضی هم از آن طرف با بیمبالاتیها و لاابالیگریها و امکانات بیحساب در اختیار بچهها گذاشتن و از هر غلطِ آنها با اغماض چشمپوشی کردن، بچهها را با دست خود طرد میکنند؛ در نتیجه بچه فاسد و خراب میشود.
💠 باید با منطق و برخورد صحیح و مهربانانه با فرزندان برخورد کرد.
☀️ #تربیت_در_قرآن 4⃣
🎤 #مقام_معظم_رهبری | دیدار با کارگزاران نظام ۱۳۸۳/۸/۶
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🔹 گفتن مسائل و احكام، پس از معرفت خدا و دنيا و انسان و معاد معنا دارد.
🔸 كسى كه نه معرفت دارد و نه محبّت و ايمان، كسى كه در مقام عمل و اطاعت نيست؛ بر فرض برايش از احكام بگويى، فرار مى كند؛ و بر فرض بر او سختگيرى كنى و تحميل نمايى، نفرت مىآورد و عصيان و سركشى نشان میدهد.
📚 نامه های بلوغ، صفحه ۱۴۹
🔹 عمل، ميوه درخت معرفت و محبت است. عمل نتيجه شناخت و احساس است.
🔸 خيلى ساده مىتوانى اين را بفهمى. به كارهايى كه روزانه انجام مىدهى فكر كن. همين كارها از چه علاقههايى منشأ مىگيرند و همين علاقهها از چه فهمها و معرفتهايى به دست مىآيند.
📚 درسهایی از انقلاب(انتظار)، صفحه ۱۸۹
🕋 #تربیت_عبادی 3⃣
✍ #استاد_صفایی_حائری
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🔹 رسول اکرم(ص) همینکه به رسالت مبعوث گشت و برای اولین بار به میان مردم ظاهر شد و بعثت خود را آشکار کرد، چه گفت؟ آیا گفت نماز بخوانید یا روزه بگیرید؟ آیا گفت صله ارحام بجا آورید و به یکدیگر ظلم نکنید؟ آیا گفت فلان آداب استحبابی را در راه رفتن یا نشستن یا غذا خوردن، خوب رعایت کنید؟ نه، هیچکدام از اینها را نگفت.
🔸 گفت: مردم بگویید لا اله الا الله تا رستگار شوید. رسول اکرم(ص) دین را از این کلمه آغاز کرد؛ حساسترین نقطههای قلب مردم را با عقیده توحید اشغال کرد و تکوین و تربیت امتی عظیم و مقتدر را بر این اساس به وجود آورد.
🔹 خداشناسی نهفقط اول دین است، اول پایه و مایه انسانیت است.
🕋 #تربیت_عبادی 4⃣
✍ #شهید_مطهری
📚 #مجموعه_آثار | جلد۲۲، صفحه ۶۸
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
💠 «شکار هیولا» داستانی تخیلی است که از زبان «پهپاد آرکیو 170» روایت می شود. مأموریتی فوقسرّی و بسیار مهم به عهدهی او گذاشته شده است: شناسایی کارخانهی غنیسازی اورانیوم نطنز در ایران؛ مأموریتی که اگر به پیروزی منجر شود، او را به مشهورترین پهپاد جهان تبدیل میکند؛ اما او اسير نیروهای ایرانی شده و زندگی جدیدی را آغاز میکند.
✍نویسنده: محمد سرشار
📚 ناشر: معارف
📄 تعداد صفحات: ۱۶۸ صفحه
🙎♂مخاطب: نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال
✅ ویژگی ها
1⃣ برگزیده جشنواره داستان انقلاب
2⃣ استفاده از ژانر جذاب علمی،تخیلی
3⃣ سوژه جدید و نو
4⃣ داستان جذاب
🪴 اثرات تربیتی
1⃣ تقویت روحیه غرور و عزت نفس ملی
2⃣ تقویت روحیه امید
3⃣ تقویت احساس استکبارستیزی
4⃣ آشنایی با جنایات آمریکا در منطقه
🛒 برای تهیه نسخه کاغذی و الکترونیکی کتاب به اینجا مراجعه فرمایید.
📖 #معرفی_کتاب_نوجوان 5⃣
📚 #شکار_هیولا
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
💠 بعثت در واقع دعوت مردم به عرصهی تربیت عقلانی و تربیت اخلاقی و تربیت قانونی بود.
در درجهی اول، تربیت عقلانی است...این اولین مسئله است؛ و مهمترین مسئله هم همین است.
🌾 علاوه بر اینکه در درجهی اول در بعثت پیغمبر، مسئلهی عقل مطرح شده است، مسئلهی دانائی مطرح شده است، در سرتاسر قرآن و تعالیم غیر قرآنىِ پیغمبر هم، هرچه شما نگاه میکنید، میبینید تکیهی بر عقل و خرد و تأمل و تدبر و تفکر و این گونه تعبیرات است؛
💠 حتّی در روز قیامت از زبان مجرمان، قرآن میفرماید: «لو کنّا نسمع او نعقل ما کنّا فی اصحاب السّعیر»؛ علت اینکه ما دچار آتش دوزخ شدیم، این است که به عقل خود، به خرد خود مراجعه نکردیم، گوش نکردیم، دل ندادیم.
☀️ #تربیت_در_قرآن 5⃣
🎤 #مقام_معظم_رهبری | سخنرانی در عید مبعث، ۱۳۸۸/۴/۲۹
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
📽 آیت الله مصباح یزدی(ره)
🔹 خود اینکه انسان چیست یک تحقیقی می خواهد و البته اینجاست که اصطکاک واقع می شود بین علوم رایج در دنیا با اسلام.
🔸 اسلام هیچ وقت نمیگوید این پیکر، انسان است. بله این هم، مرحلهای از وجود انسانی است؛
🔹 حقیقت انسان چیزی است که [از مانند این آیه فهمیده می شود:] «زَعَمَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنْ لَنْ يُبْعَثُوا قُلْ بَلَىٰ وَ رَبِّي لَتُبْعَثُنَّ» [کسانى که کافر شدند پنداشتند که هرگز زنده و برانگیخته نمىشوند. بگو: چرا، به پروردگارم سوگند که هر آینه شما زنده و برانگیخته مىشوید.]
🔸 اسلام انسان را این می داند؛ آیا این موضوع علوم انسانی که در دانشگاه های دنیا مطرح هست همین انسان است؟!
⚖#روانشناسی_در_ترازوی_نقد 4⃣
📖 #علوم_انسانی_اسلامی
📽 #آیت_الله_مصباح_یزدی | سخنرانی در کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی، ۱۳۹۸/۹/۷
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
✍ شهید بهشتی(ره)
💠 آیا شما میخواهی سلبکننده آزادی و اختیار بچهها باشی و تازه اسمش را بگذاری دلسوزی و تربیت؟!
🌾 من خیلی پدر خوبی هستم؛ نمیگذارم بچهام چپ و راست برود و خطا بکند! خیلی مادر دلسوزی هستم، آنقدر مراقب کوچکترین حرکات بچهام هستم که نمیگذارم اینطرف یا آنطرف برود! چه مدرسه خوبی! آنقدر مراقب بچهها هستند که بچهها امکان تخطّی از اینطرف و آنطرف ندارند!
💠 آفرین بر من و تو مسلمانِ پیرو قرآن که اینقدر کجفکر میکنیم! میگویم قرآن میگوید اگر خدا میخواست اینها مشرک نشوند برایش کاری نداشت؛ مشرک نمیشدند.
🌾 خدا خواسته آنها امکان مشرک شدن داشته باشند. خدا به پیغمبرش میگوید، «اَفَاَنت تکره النّاس حتی یکونوا مؤمنین؟»؛ تو میخواهی مردم را مجبور کنی مؤمن باشند؟ تو برای این رسالت نیامدی.
💢 ادامه متن در پیام بعد👇
🕋 #تربیت_در_قرآن 6⃣
✍ #شهید_بهشتی
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
باور
. ✍ شهید بهشتی(ره) 💠 آیا شما میخواهی سلبکننده آزادی و اختیار بچهها باشی و تازه اسمش را بگذاری دل
.
💠 حالا تو، پدر و تو مادر، میخواهی بچهات را مجبور کنی که مؤمن باشد؟ و تو معلم و مربی میخواهی این بچه را مجبور کنی مؤمن و خوشرفتار باشد؟
🌾 قیمت این آدمکهای مصنوعی ظریفِ زیبای دلربا از قیمت یک مجسمه قشنگ بیشتر نخواهد بود.
💠 بیایید همه باهم تصمیم بگیریم بچههایمان آدم باشند. آدم باشند یعنی چه؟ یعنی مختار باشند. آگاه و مختار. نقش ما و شما نسبت به این بچهها باید نقش کمک باشد؛ نقش فراهم آورنده زمینههای بیشتر برای رشد سریعتر و سالمتر و سرراستتر باشد.
📚کتاب نقش آزادی در تربیت کودک اثر #شهید_بهشتی، صفحه ۱۵ و ۱۶
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat