eitaa logo
باور
4.3هزار دنبال‌کننده
387 عکس
39 ویدیو
7 فایل
🏠 خانه کنشگران #تربیت_اسلامی 🔴 راه ارتباطی با ما 👇 @adminbavar. 💢 لطفا مطالب کانال را با ذکر منبع انتشار دهید.
مشاهده در ایتا
دانلود
. 💠 سعی کنیم فرزندانمان خودکفا شوند. خودکفایی یعنی اینکه انسان در درون خودش، مربی و معلمی داشته باشد. خداوند عقل و فهمی به انسان داده که این عقل و فهم، انسان را تربیت می‌کند... 💠 در روایت داریم:«مَنْ لَمْ‌يَجْعَلِ اللَّهُ لَهُ مِنْ نَفْسِهِ وَاعِظَاً فَإِنَّ مَوَاعِظَ النَّاسِ لَنْ‌تُغْنِي عَنْهُ شَيْئاً» هر کس که از درون خود واعظی نداشته باشد، موعظه دیگران برای او نتیجه ندارد؛ یعنی اول باید واعظ مربی و معلمی در درون انسان فعال شود تا موعظه دیگران بر او مؤثر باشد. تربیت یعنی احیای این واعظ و معلم. 💠 برای اینکه واعظ درونی شاگرد فعال شود از او «نظرخواهی» کنید. وقتی که از او نظرخواهی می‌کنید واعظ درونی‌اش فعال می‌شود؛ چون می‌خواهد استاد خودش را نقد کند؛ می‌خواهد...نمره بدهد. این نمره دادن شاگرد به استاد، خیلی مهم است... هم استاد توانایی خودش دستش می‌آید و هم موجب می‌شود مدیریت درونی شاگرد، مدیریت بیرونی‌اش را اداره کند. 💠 وقتی که شاگرد احساس می‌کند من روی مدیرم تأثیر دارم، احساس مسئولیتش بیشتر می شود؛ چون احساس آزادی می‌کند و احساس آزادی و احساس مسئولیت، با هم توام‌اند. شما هر اندازه که آزادی را از طرف مقابل سلب کنید، احساس مسئولیت را از او سلب کرده اید. 💠 از جمله چیزهایی که واعظ درونی را در فرد فعال می‌کند، «مشورت» با اوست؛ چون وقتی که می‌خواهد نظر بدهد ناچار است استارت ماشینش را بزند و موتور فکرش را روشن کند تا بتواند بهترین جواب را به شما بدهد. ✍ | راه رشد،جلد۱،صفحات۱۶۵، ۱۹۲ و ۱۹۳ 💡 3⃣2⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🔹مسئله دیگر که باز مربوط به تربیت عقلانی است این است که قضاوت‌های مردم درباره انسان نباید ‏برای او ملاک باشد. این‌ها یک بیماری‌های عمومی است که اغلب افراد کم‌وبیش گرفتارش ‏هستند.‏ 🔸‏اینکه انسان در مسائلی که مربوط به خودش است تحت تأثیر قضاوت دیگران قرار ‏بگیرد [صحیح نیست] و به ما گفته‌اند هرگز تحت تأثیر قضاوت و تشخیص دیگران نسبت به ‏خودتان قرار نگیرید...‏ 🔹قرآن با مسئله- به‌اصطلاح امروز- «سنت‌گرایی» یعنی پذیرفتن آنچه درگذشته بوده است، ‏با ‏این حالت گوسفندصفتی در انسان و با پیروی کورکورانه از آباء و اسلاف و نیاکان فقط به ‏دلیل ‏اینکه آن‌ها آباء و نیاکان هستند، سخت مبارزه کرده است... 🔸این حالت تسلیم در مقابل گذشتگان یک حالت ضد عقل است. قرآن می‌خواهد که انسان ‏راه ‏خودش را به‌حکم عقل انتخاب کند. پس مبارزه قرآن با تقلید و به‌اصطلاح «سنت‌گرایی» ‏مبارزه‌ای است به‌عنوان حمایت از عقل.‏.. 🔹مسئله دیگر مسئله عدد است...قرآن ‏‏[معیار قرار دادن] کثرت را مذمّت می‌کند و می‌گوید کثرت معیار نیست.‏... 🔸اگر اکثر مردم را پیروی کنی تو را گمراه می‌کنند؛ چون اکثر مردم تابع عقل نیستند، تابع گمان ‏و ‏تخمین‌اند، همین‌که چیزی در خیالشان پیدا می‌شود دنبالش می‌روند.‏ چون اکثر این‌جور هستند، پس ‏به اکثر اعتماد نکن.‏ این هم خودش نوعی دیگر استقلال بخشیدن به عقل است و دعوت به اینکه عقل باید معیار ‏باشد.‏.. ✍ | اسلام و تعلیم و تربیت، صفحات ۳۸ و ۱۹۲ و ۱۹۳ 💡 4⃣2⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🟢پیغمبر اکرم(ص) فرمود: «انّى لا اخافُ‏ عَلى امَّتِىَ الْفَقْرَ وَ لكِنْ اخافُ‏ عَلَيْهِمْ سوءَ التَّدْبيرِ» چه جمله عالى و بزرگى! مى‏ فرمود كه من بر امت خودم از ناحيه فقر اقتصادى بيم ندارم، فقر امت من را از پا در نمى‏ آورد ولى از يك چيز ديگر بر امت خودم بيمناكم و آن كج فكرى، بد فكرى، بد انديشگى، جهل و نادانى است. 🟢خوارج چه کسانی بودند؟ خوارج مردمی بودند ظاهربین، مردمی بودند که اساسا عمق را نمی دیدند، آینده را درک نمی کردند، شعاع دیدشان بسیار کوتاه بود ولی متعبد و متدین و معتقد و عابد و زاهد بودند. علی (ع) آنها را ریاکار نمی دانست...می گوید اینها کج فهم و کج اندیش بودند. ✍ | پانزده گفتار، صفحه 67 و 68 💡 5⃣2⃣ 📜 2⃣3⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🔶 فكر انسان همانند يك قطب‏نما مى‏تواند راه را روشن و مشخص كند، به شرط اين‏كه يك قطب‏نما تحت تأثير كشش‏ها و جاذبه‏ها قرار نگرفته باشد...آن‏ها كه با تفكراتى مغشوش و گرفتار حركت مى‏كنند، خيلى گمراه‏تر از آن‏هايى هستند كه هرگز تفكراتى ندارند و كارى را آغاز نكرده‏اند. 🔷 تفكر انسان چه‌بسا كه تحت تأثير عادت‏ها، تقليدها، منافع، غريزه‏ها و تعصب‏ها قرار بگيرد و در نتيجه، اين تفكر فقط به همين‏ها منتهى مى‏شود نه به حق و همين‏ها را نتيجه مى‏دهد نه حق را...انسان قبل از شروع به حركت بايد آزاد بشود و از سودها، هواها، تعصب‏ها، عادت‏ها و تقليدها خود را خلاص كند... 🔶 انسان چگونه مى‏تواند خود را از كشش اين عوامل آزاد بنماید؟... نيروى حقيقت‌طلبى، انسان را از هواها، سودها و تعصب‏ها آزاد مى‏نمايد. 🔷 اما عادت‏ها و تقليدها، اين دو به وسيله‏ى رشد شخصيت و ايجاد شخصيت از بين مى‏روند. تقليد لازمه‏ى نبود شخصيت است و هنگامى‏كه در انسان شخصيتى راه يافت، تقليد و عادت كنار مى‏روند. عواملى كه بتواند شخصيت را در انسان زياد كند و او را بزرگ سازد متعدد است. تلقين، مقايسه، رقابت، بزرگداشت و احترام، مى‏تواند به رشد شخصيت كمك كند... 🔶 به وسيله‏ى عوامل زهد و آزادى و شناخت‏هايى كه از تعليم و آموزش بدست مى‏آيد مى‏توانيم به آزادى‏هاى زيادترى برسيم. شناخت عظمت انسان و شناخت وسعت راه و شناخت رحمت اللَّه و شناخت دردها و رنج‏ها و شناخت مرگ،ما را به آزادى‏هاى عظيم‏تر و متنوع‏ترى مى‏رساند. | مسئولیت و سازندگی،صفحات ۷۳الی۷۵و۷۹الی۸۰ 💡 6⃣2⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 💠 «آشنایی با ادبیات داستانی کودک و نوجوان» 🔹مربی باید آشنایی لازم با ادبیات داستانی کودک و نوجوان و جریان‌های مختلفی که در این فضا فعالیت می‌کنند، داشته باشد. همچنین باید کتاب‌های مناسب و نامناسب کودک و نوجوان را بشناسد، تا بتواند کتاب‌های مناسب را معرفی کرده و با رعایت اصول تربیتی، از مطالعه کتاب‌های نامناسب جلوگیری کند. 🔸در همین راستا یکی از کارهای مربی، رصد مستمر کتاب‌های جدید و به‌روز بودن اطلاعاتش در این زمینه است. می‌توان از فهرست‌ها و جوایز کتاب در این زمینه استفاده کرد؛ اما نکته مهم این است که مربی نباید به این موارد اعتماد کامل و اکتفا کند. 🧩 📚 9⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🔸پیاز تند🔸 🔷 با یکی از دوستان خوبم بر سر سفره نشسته بودیم، او به پیاز علاقه داشت و به خوردن آن مشغول بود. کودکی که در آنجا بود مقداری از آن پیاز را در دهان گذاشت، اشکش سرازیر شد و زبانش سوخت و آن را رها کرد. دوستم خندید، خنده‌ای پربار و پر از برداشت؛ که عده‌ای به خاطر جهتی از چیزهایی می‌گذرند اما عده دیگر، همان چیز را به همان خاطر می‌خواهند. آن تیزی و تندی که کودک را فراری کرده، مرا به سوی خود کشانده است. و سپس ادامه داد: در برابر سختی‌ها و ناراحتی‌ها عده‌ای به همان خاطر که ما فرار می‌کنیم به استقبال می‌روند و از سختی‌ها بهره می‌گیرند. همان دردها و فشارها که ما را از پای در می آورد، همان‌ها به عنوان پا، عامل حرکت و پیشرفت و ورزیدگی عده‌ای می‌شود... 🔷 هر تصادف و هر صحنه‏اى پيامى دارد و حرفى دارد و مغزى و تو نمى‏توانى از اين پيام و از اين حرف و از اين مغز به زودى بگذرى بلكه آن را زير و رو مى‏كنى و در آن تدبر مى‏كنى و آن را ارزيابى مى‏نمايى. و اين ارزيابى‏هاى وسيع و مرتب به سازمان فكرى وسيعى منتهى مى‏شود و در درون تو چشمه‏هايى را مى‏كارد. ✍ | مسئولیت و سازندگی، صفحات ۱۰۹ الی ۱۱۱ 📝 1⃣1⃣ 💡 7⃣2⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🐑 «گوسفندی که خیلی کوچک بود» داستان کتاب درباره گوسفندی به اسم فرفری است که از گوسفند‌های دیگر کوچک‌تر است. فرفری که به‌خاطر این کوچک بودن مسخره می‌شود، تلاش می‌کند با کارهای مختلف خودش را بزرگ نشان بدهد؛ اما هربار شکست می‌خورد. تا اینکه یک روز گرگی به گله حمله می‌کند و به‌خاطر کوچک بودن فرفری، او را نمی‌بیند. فرفری هم از این فرصت استفاده کرده و با شجاعت گرگ را فراری می‌دهد. در پایان، گوسفندها که بخاطر فرفری، از دست گرگ نجات پیدا کرده‌اند، از او تشکر کرده و دیگر مسخره‌اش نمی‌کنند. ✍️ نویسنده: راب لویس، مترجم: هوشنگ آزادی‌ور 📚 ناشر: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان 📄 تعداد صفحات: ۳۲ صفحه 🙎‍♂️ مخاطب: رده سنی ۶ تا ۱۰ سال ✅ ویژگی‌ها 1️⃣ متن ساده، روان و کوتاه 2⃣ نسخه چاپی کتاب، برای کودکان کم‌بینا مناسب‌سازی شده است. 🪴 اثرات تربیتی 1⃣ تقویت اعتماد به نفس؛ به خصوص در کودکانی که از نظر جسمی ضعف‌هایی دارند. 2⃣ تقویت روحیه شجاعت 3⃣ تقویت روحیه بخشش و کمک به دیگران 🛒 برای تهیه نسخه کاغذی کتاب به اینجا و تهیه نسخه الکترونیک آن به اینجا مراجعه فرمایید. 📖 9⃣1⃣ 📚 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
قصه صوتی گوسفندی که خیلی کوچک بود.mp3
1.9M
. قصه صوتی این کتاب، توسط مرکز آفرینش‌های فرهنگی_هنری کانون پرورش فکری، منتشر شده است. 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 💠 اول چیزی که بر ملت لازم است و بر دانشگاه‌ها لازم است و بر دانشکده‌ها لازم است و بر همه ملت لازم است این است که این مغزی که حالا شده است یک مغز اروپایی یا یک مغز شرقی، این مغز را بردارند، یک مغز انسان خودمانی، انسان ایرانی_اسلامی[بنشانند] 💠 همان‌طور که آنها شستشو کردند مغزهای ما را، مغزهای بچه‌های ما را و به جای مغز خودشان مغز دیگری نشاندند، ما هم حالا عکس‌العمل نشان بدهیم و شستشو کنیم مغز خودمان و بچه‌های خودمان را و یک مغز اسلامی- انسانی جایش بنشانیم، تا از این وابستگی فرهنگی و وابستگی فکری بیرون بیاییم. 💠 اگر ما از وابستگی فکری بیرون بیاییم، همه وابستگی‌ها تمام می‌شود. اینکه ما وابسته شدیم، در اقتصاد وابسته هستیم، در فرهنگ وابسته هستیم، در همه چیز وابسته هستیم، مبدا این همین است که در فکر وابسته هستیم. فکرمان نمی‌تواند بِکشد این را که ما خودمان هم فرهنگ داریم؛ خودمان هم فرهنگمان غنی است؛ خودمان هم همه چیز داریم، یک مملکت غنی‌ای ما داریم... 💠 آنها می‌خواستند نگذارند که شما استفاده فرهنگی خودتان را بکنید؛ استفاده اقتصادی خودتان را بکنید. همه چیزمان را به هم زدند تا اینکه دست ما همیشه دراز باشد، یک دستمان طرف امریکا دراز باشد؛ یک دستمان طرف شوروی دراز باشد، از این بخواهیم و از آن بخواهیم. همه هستی ما را آنها ببرند و ما نفهمیم. 🎙 | سخنرانی در دیدار با عشایر آذربایجان شرقی، ۲۸ شهریور ۱۳۵۸ 💡 8⃣2⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🏴 عرض تسلیت به مناسب شهادت امام حسن عسکری علیه‌السلام 🔹امام عسكرى عليه‌السلام: مَن وَعَظَ أخاهُ سِرّا فَقَد زانَهُ و مَن وَعَظَهُ عَلانِيَةً فَقَد شانَهُ. 🔸امام حسن عسكرى عليه‌السلام: هر كه برادرش را در خلوت پند دهد، او را آراسته است و هر كس برادرش را در جمع پند دهد، او را سرشكسته كرده است. 📚 تحف‌العقول، صفحه ۴۸۹ 📜 2⃣3⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ✅ معلم، هم باید علم بدهد، هم باید روش تفکّر و کار تفکّر را بیاموزد، هم رفتار و اخلاق‌آموزى در کار او باشد. اگر تعلیم را یک معناى وسیعى بگیریم، این سه عرصه را شامل می‌شود. 🔸یاد دادن دانش؛ محتواى کتابها و محتواى علوم و مانند اینها که باید بچّه‌هاى ما - مردان و زنان آینده‌ى کشور ما - اینها را یاد بگیرند. این، یک کار است. 🔹کار دوّم که از این مهم‌تر است، یاد دادن تفکّر است. کودک ما فرابگیرد که فکر کند - فکر صحیح، فکر منطقى - و براى فکر کردن درست راهنمایى بشود؛ سطحى‌نگرى، سطحى‌آموزى در مسائل زندگى یک جامعه را زمین‌گیر می‌کند، در بلندمدّت بدبخت می‌کند؛ باید فکر کردن را در جامعه نهادینه کرد. 🔸لذا شما ببینید که ما مثلاً از شهید مطهّرى که نام مى‌آوریم، فقط به علم شهید مطهّرى اهمّیّت نمی‌دهیم، به تفکّر شهید مطهّرى اهمّیّت می‌دهیم. اگر کسى داراى تفکّر بود، این روحیّه موجب می‌شود که او بتواند مسائل مهمّ علم را هم کشف کند. 🔹اگر جوان ما، عالم ما، دانشمند ما متفکّر بار آمده باشد، از آن ذخیره‌ى دانشى که در اختیار او است، ده‌ها و صدها مسئله‌ى جدید مطرح می‌کند و پاسخ می‌گیرد. پس استفاده‌ى از علم با تفکّر ممکن است. 🎙 | بیانات در دیدار با معلمان سراسر کشور، ۱۳۹۳/۲/۱۷ 💡 9⃣2⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🌼 انتظار به معنای آماده شدن است، به معنای اقدام کردن است؛ به معنای این است که انسان احساس کند عاقبتی وجود دارد که می‌شود به آن دست یافت که برای رسیدن به آن عاقبت بایستی تلاش کند. 🌼 ما که انتظار فرج داریم، انتظار ظهور حضرت بقیّةالله (ارواحنا فداه) را داریم، باید در این راه تلاش کنیم؛ باید تلاش کنیم در راه ایجاد جامعه‌ی مهدوی؛ هم خودسازی کنیم، هم به قدر توانمان، به قدر امکانمان، دگرسازی کنیم و بتوانیم محیط پیرامونی خود را به هر اندازه‌ای که در وسع و قدرت ما است، به جامعه‌ی مهدوی نزدیک کنیم. 🌼 جامعه‌ی مهدوی، جامعه‌ی قسط است، جامعه‌ی معنویّت است، جامعه‌ی معرفت است، جامعه‌ی برادری و اخوّت است، جامعه‌ی علم است، جامعه‌ی عزّت است. 🎙 | سخنرانی تلویزیونی به مناسبت میلاد (عج) ۱۳۹۹/۱/۲۱ ❇️ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 💵 «مت میلیونر» «مت» پسری یتیم و باهوش است که یک بازی کامپیوتری ساخته است. این بازی به طور اتفاقی مورد توجه قرار گرفته و پول زیادی را برای «مت» به ارمغان می آورد. او که پیش از ساخت بازی، فقیر بوده، ناگهان میلیونر شده و سرگرم خرید وسایل مختلف می شود. خریدهای او از دوچرخه آغاز شده و تا ماشین آخرین مدل ادامه پیدا می‌کند. پس از مدتی این خریدها برای «مت» تکراری می‌شود و او احساس می‌کند که دیگر از پولداری خود خوشحال نیست. این‌چنین است که پسرک درمی‌یابد که تنها با پول‌دار بودن نمی‌توان خوشبخت بود. ✍ نویسنده: اندرو نوریس، مترجم: زهره فرنیا 📚 ناشر: سروش 📃 تعداد صفحات: ۱۸۱ صفحه 👨 مخاطب: نوجوانان ۱۲ تا ۱۷ سال ✅ ویژگی‌ها 1⃣ پرداختن به یک موضوع مهم و جدید 2⃣ داستان روان و جذاب 🪴 اثرات تربیتی 1⃣ تقویت مهارت «تفکر» و «تجزیه و تحلیل منطقی» 2⃣ تبیین ضرورت تفکر و مشورت پیش از انجام کارها 3⃣ پرورش روحیه «دور اندیشی» 4⃣ پرورش روحیه «خودباوری» 5⃣ آگاهی بخشی درباره نقش نداشتن ثروت در رسیدن انسان به آرامش 🛒 برای خرید نسخه کاغذی کتاب، می‌توانید به اینجا مراجعه فرمایید. 💡 0⃣3⃣ 📖 9⃣1⃣ 📚 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🔹ضرورت انتخاب، ضرورت طرح سؤال را توضيح مى‌دهد؛ چون انتخاب، بدون ارزيابى و شناخت ممكن نيست و شناخت، از تفكر مايه مى‌گيرد. و سؤال فكر را به جريان مى‌اندازد. 🔸مادام كه سؤال‌هايى در تو طرح نشده باشند، نه از مطالعات خودت بهره مى‌گيرى و نه از تفكرات ديگران؛ چون كسى كه اشتهايى ندارد، غذا را خوب جذب نخواهد كرد. 🔹به دوستى كه سؤالش را فراموش كرده بود گفتم: اگر خواستى فقط يك مسأله را بپرسى، از اينجا شروع كن كه چگونه سؤال كنم... 🔸آن روزها که...در نزديكى زمستان، مادرم لباس‌هاى ما را آماده مى‌كرد و آنها را مى‌شكافت و دوباره مى‌بافت؛ گاهى براى شكافتن از خود ما كمك مى‌گرفت. 🔹براى شكافتن لباس، ما مدت‌ها سَرِ هر نخى را مى‌كشيديم، امّا به جايى نمى‌رسيديم تا اين كه سرِ نخ اصلى پيدا مى‌شد و يا اين كه به دستمان مى‌دادند... در اين لحظه باز شدن هر گره، گره‌هاى ديگر را هم، باز مى‌كرد... و چقدر راحت و شيرين، صدا مى‌داد. 🔸من از آن روزها اين تجربه را به يادگار دارم كه اگر سؤال‌ها درست مطرح بشوند و از سر نخ شروع بشوند، با حل هر سؤال و باز شدن هر مشكل، سؤال‌ها و گره‌هاى ديگر هم باز مى‌شوند. 🔹ما در طرح سؤال از آخر شروع كرده‌ايم، درست مثل كسى كه مى‌خواست لباس را از آن طرف بشكافد... پيداست كه گره گره، يك عمر صرف مى‌شد و عاقبت هم، نخ‌ها تكه تكه و بريده بريده، به دست مى‌رسيد. ✍ | روش نقد، ج۱، ص۶۷ 📝 2⃣1⃣ 💡 1⃣3⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 💠 «آشنایی کامل با روحیات، علائق و مشکلات متربیان» 📙 یکی از مهم‌ترین اصول جذب به کتابخوانی، معرفی کتاب جذاب بر اساس ‏علاقه‌ی مخاطب است. از همین رو مربی باید بداند متربی‌اش به کدام موضوع و ‏قالب نوشتاری بیشتر علاقه دارد تا بتواند کتاب متناسب با سلیقه‌ی متربی را به او معرفی کند. مثلا ممکن است یک متربی به کتاب‌های طنز علاقه داشته باشد؛ ولی متربی دیگر شیفته داستان‌های تاریخی باشد. یک نوجوان به قالب شعر علاقه‌مند است و نوجوان دیگری به رمان و داستان. 📗 همچنین حل مشکلات و مسائل متربی با کمک داستان هم نیازمند آگاهی مربی است. به طور مثال اگر مربی اطلاع داشته باشد که متربی‌اش در خانواده با چه مشکلاتی روبه‌رو است، می‌تواند داستان‌های متناسب با این مسائل را به او معرفی کند. 🧩 📚 🔟 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 💠 از آن‏جا كه فكر تحت تأثير عوامل محيط، تربيت، وراثت، تلقين و تقليد و تاريخ قرار مى‏گيرد، ضرورت نقد و سنجش و تعقل نمودار مى‏گردد...نيرويى كه اين سنجش و نقادى را عهده‏دار است مى‏توانيم عقل بناميم و اين سنجش را مى‏توانيم تعقّل بخوانيم... 💠 با نظارت عقل به ملاك‏ها مى‏رسيم كه اصلًا خوبى چيست؟ تو بايد دنبال چه چيزى باشى؟ در برابر اين سؤال، به اين ملاك مى‏رسيم كه خوبى، همان است كه كسرى‏هاى من را پر كند... 💠 دوست خوب، هدف خوب، راه خوب، مكتب خوب آن دوست و آن هدفى است كه من را بارور كند. به من بدهد. از من نگيرد. با اين ملاك، خوبى از خوشى جدا مى‏شود. و با اين نظارت آنچه از محيط و وراثت و تلقين و تقليد و ... در من رخنه كرده، كنار مى‏رود... 💠 هنگامى كه خوبى از خوشى مشخص شد، انسان مى‏تواند به خاطر رسيدن به خوبى‏ها از خوشى‏هايش بگذرد. چون اين خواسته‏ى دل ما و نياز غريزه‏ى بهتر طلبى ماست، نه يك حكم خشك عقلى و نه يك شعار خشن اخلاقى. 💠 با اين توضيح، هماهنگى فكر و عقل و دل، علم و عقل و عشق، آشكار مى‏شود. و با اين هماهنگى است كه شناخت‏ها به عمق و اصالت مى‏رسند و از محكوميت محيط‌ها و عادت‏ها و از جبرهاى گوناگون آزاد مى‏گردند؛ همان‌طور كه از محدوديت و سطحى‌نگرى و يك‌بعدى ماندن هم آزاد مى‏شوند. ✍ | مسئولیت و سازندگی، صفحات ۱۲۱ الی ۱۲۶ 💡 2⃣3⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🗂 فهرست مباحث ارائه شده پیرامون در کانال "باور" ✅ ضرورت تربیت عقلانی https://eitaa.com/bavar_tarbiat/559 https://eitaa.com/bavar_tarbiat/541 https://eitaa.com/bavar_tarbiat/534 https://eitaa.com/bavar_tarbiat/527 https://eitaa.com/bavar_tarbiat/525 https://eitaa.com/bavar_tarbiat/587آثار و نتایج تربیت عقلانی 1⃣ پیدا کردن قوه‌ی نقادی https://eitaa.com/bavar_tarbiat/555 2⃣ کنترل غرائز https://eitaa.com/bavar_tarbiat/544 3⃣ نجات از وابستگی به غرب https://eitaa.com/bavar_tarbiat/584 4⃣ جلوگیری از تقليد و آفات آن https://eitaa.com/bavar_tarbiat/552 5⃣ ایجاد شناخت‌های اساسی https://eitaa.com/bavar_tarbiat/539روش‌های تربیت عقلانی 1⃣ چند روش برای تربیت عقلانی https://eitaa.com/bavar_tarbiat/567 2⃣ ایجاد سؤال https://eitaa.com/bavar_tarbiat/590 https://eitaa.com/bavar_tarbiat/546 https://eitaa.com/bavar_tarbiat/531 3⃣ نقد کردن و مشورت کردن https://eitaa.com/bavar_tarbiat/575 4⃣ کم کردن دخالت https://eitaa.com/bavar_tarbiat/554ابعاد تربیت عقلانی https://eitaa.com/bavar_tarbiat/561 1⃣ تدبر https://eitaa.com/bavar_tarbiat/581 https://eitaa.com/bavar_tarbiat/571 2⃣ تعقل https://eitaa.com/bavar_tarbiat/592 3⃣ تفکر و موانع آن https://eitaa.com/bavar_tarbiat/578 https://eitaa.com/bavar_tarbiat/576آثار داستانی مناسب برای تربیت عقلانی https://eitaa.com/bavar_tarbiat/589 https://eitaa.com/bavar_tarbiat/543 https://eitaa.com/bavar_tarbiat/536 https://eitaa.com/bavar_tarbiat/528احادیث مرتبط با تربیت عقلانی https://eitaa.com/bavar_tarbiat/577 https://eitaa.com/bavar_tarbiat/558 https://eitaa.com/bavar_tarbiat/538 https://eitaa.com/bavar_tarbiat/530 https://eitaa.com/bavar_tarbiat/554 💡 3⃣3⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
باور
. 🗂 فهرست مباحث ارائه شده پیرامون #تربیت_عقلانی در کانال "باور" ✅ ضرورت تربیت عقلانی https://eitaa
. 🌱 سلام بر همراهان عزیز "باور" 💠 با پایان یافتن مباحث مربوط به تربیت عقلانی، تلاش کردیم تا فهرست منظمی از مطالب مرتبط با این موضوع را ارائه کنیم. با توجه به اهمیت موضوع تربیت عقلانی و طولانی شدن مباحث مرتبط با آن در کانال، این فهرست کمک خواهد کرد تا مروری منظم بر مطالب داشته باشید. ✅ ممنون می‌شویم با انتشار این فهرست در گروه‌ها و کانال‌ها، یاری‌گر ما در انتشار این مطالب ارزشمند باشید. ⏳ انشاءالله از ساعاتی دیگر، با موضوع جدید تربیت در سیره و سخن پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) مطالبی را تقدیم شما خواهیم کرد. 🏷 مشتاق نظرات، انتقادات و پیشنهادات ارزشمند شما عزیزان درباره بخش‌های مختلف "باور" هستیم: @adminbavar 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🔸 مربی اگر بخواهد جنبهٔ نفسانی را اصلاح کند چه می‌کند؟ به شاگردان تشر می‌زند. خدا وقتی می‌خواهد جنبهٔ نفسانی انسان را اصلاح کند چه می‌کند؟ تشر خدا چه‌جور است؟ پس معلم باید قدرت تشر داشته باشد؛ یعنی برایش لازم است. چرا؟ چون آن‌ها نفس دارند. پس باید در وجود او این قدرت باشد. 🔹 دربارهٔ حُسن خلق رسول اکرم زیاد شنیده‌اید؛ اما در وقت غضب کسی جرئت نداشت در حضور او حرفی بزند. چنان مجلسش سنگین می‌شد که اعضای مجلس دلشان می‌خواست کسی از بیرون بیاید و او حرف بزند؛ وگرنه در مجلس آن حضرت سکون حاکم بود. در آن حال تذکر، آن حضرت حتی بر ابوجهل هم مؤثر بود... 🔸 در روایات داریم که اصحاب پیامبر(ص) می‌گفتند در حضور او بودن به‌گونه‌ای است که انگار پرنده روی سرشان نشسته است. معنایش چیست؟ ‌پیامبر(ص) می‌داند این‌ها نفسانیت دارند. اگر به این‌ها، یعنی به جنبه‌ی نفسانی آن‌ها رو بدهد، رشته‌ی امور را از دستش می‌گیرند و بعد خود این‌ها تعدّی می‌کنند و نمی‌تواند جلوی آن‌ها را بگیرد... 🔹 پس در اصول تربیت باید بدانیم نفسی در کار هست و شاگردان، همه، این نفس را دارند. به این معنا که یک حالت خودکامگی در انسان وجود دارد و اگر میدان ببیند، شروع به فعالیت می‌کند و هرکدام از شاگردان خودشان می‌شوند یک معلم؛ هر کاری بخواهند می‌کنند: رأی می‌دهند، فرمان می‌دهند. بعد معلم باید شاگرد آن‌ها بشود و هر کاری که گفتند بکند. ✍ | مربی و تربیت، صفحات ۷۹ تا ۸۲ ☀️ 1⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🔹ما همیشه در مسئله تربیت نظرمان به جنبه منفی است. خیال می‌کنیم تربیت فقط یعنی جلوگیری. بیشتر خانواده‌ها عقیده‌شان این است که تربیت بچه فقط همان چشم غرّه رفتن به او ترساندن اوست و او را مانع شدن که یک تلاش و حرکتی داشته باشد: اینجا نخند، آنجا چنین نکن؛ در آن همواره «نکن» است... 🔸در تربیت بچه و انسان به‌طورکلی... وقتی شما به او می‌گویید این کار را نکن، اول باید بفهمد که چرا نباید این کار را بکند و الّا گیج می‌شود و حتی بیماری روانی پیدا می‌کند. 🔹[مردم] بچه‌های کوچکشان را می‌آوردند خدمت رسول اکرم و می‌گفتند یا رسول‌الله شما به گوش این‌ها مثلاً دعا بخوانید... مکرر اتفاق افتاده که بچه را دادند به پیغمبر اکرم، بچه ادرارش شروع شد. تا ادرارش شروع شد پدر یا مادرش دوید که بچه را بگیرد، فرمود: بچه که ادرارش می‌گیرد نهیب به او نزنید، بگذارید ادرارش را به‌طور کامل بکند. فرمود مهم نیست، من دامنم را آب می‌کشم... هرگز بچه را وقتی ادرارش شروع می‌شود مانع نشوید، نهیب نزنید (ازنظر طبی هم این امر بیماری بدنی برای بچه ایجاد می‌کند) چرا؟ این‌که برای بچه تربیت نشد! او که نمی‌فهمد اصلاً ادرار چیست... 🔸بچه تا در این سن هست نباید ادرار نکردن را به‌صورت یک امر ممنوع بر او تحمیل کرد. او بعد در جای دیگر هم خیال می‌کند کار بدی دارد می‌کند و نباید این کار را بکند. بعد یک عارضه روحی برایش پیدا می‌شود؛ همیشه وقتی می‌خواهد ادرار کند چون در ذهنش رفته «یک کار بد»، یک خیال مانعش می‌شود. ✍ | مجموعه آثار،جلد۲۶،صفحه ۶۳۲ ☀️ 2⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🔸فاطمه زهرا سلام الله علیها می‌گوید: پدرم آخرین خداحافظی‌اش را پیش من می‌آمد و اولین دیدارش را هم پیش من می‌آمد. سفری از راه رسید و پیش من آمد؛ اما توقف چندانی نکرد و رفت. من با خودم گفتم: دفعات قبل بیشتر پیش من توقف می‌کرد. چرا این دفعه توقفی نکرد؟...روی کارهایم مطالعه کردم تا ببینم چه شده است. 🔹دیدم که در خانه‌ام یک پرده نصب کرده‌ام و یک زینتی هم روی آن گذاشته‌ام که قشنگ است. وقتی فکر کردم، دیدم که حق با پدرم است؛ چون کسانی هستند که روی صفه زندگی می‌کنند و هیچ چیزی ندارند؛ نه خانه، نه زندگی، نه کسی، نه کاری. اینها برای شام و ناهارشان معطل‌اند؛ اما بودن این پرده ضرورتی ندارد. لذا آن را با زینتش باز کردم و به بچه‌هایم گفتم: به سلمان بگویید بیاید. 🔸سلمان آمد. به او گفتم: این را ببر بده به پدرم و بگو: بفروشید و خرج اصحاب صفه بکنید. سلمان آن را برد و گفت: این را دخترتان داده و گفته که خرج اصحاب صفه بکنید. حضرت سه بار گفتند: «فداها ابوها!» چرا پیامبر این کار را کرد؟ چون با خودش گفت: دخترم مطلب را گرفت؛ من توقفم را کم کردم و او متوجه علت آن شد. 🔹این تربیت مثبت است. سخن نگفت؛ اشاره نکرد؛ تذکر نداد؛ بلکه قبلاً روشش بود که بیشتر توقف کند و این بار توقفش را کم کرد؛ فتیله محبتش را پایین کشید. تربیت باید به این سمت برود که گفتن تعطیل شود و با محبت کردن تنظیم شود؛ با ابراز بیشتر یا ابراز کمتر. | راه رشد، جلد ۱، صفحه ۱۷۹ ☀️ 3⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. «چرا دعوا می‌کنی؟» کتاب درباره دو دوست به اسم‌های گوش‌سیاه و نارنجی است. آن‌ها یک روز تصمیم می‌گیرند سدی روی جویبار بسازند تا بتوانند در آب پشت سد، قایق‌بازی کنند. گوش‌سیاه وظیفه ساختن سد را به عهده می‌گیرد و نارنجی وظیفه ساختن قایق را. اما نتیجه نهایی کارشان خوب نمی‌شود؛ سد می‌شکند و قایق غرق می‌شود. آن‌ها به خاطر این اتفاق باهم دعوا می‌کنند. نارنجی به خانه برمی‌گردد و تصمیم می‌گیرد دیگر با گوش‌سیاه دوست نباشد! اما خیلی زود متوجه می‌شود بازی کردن بدون دوستش خوش نمی‌گذرد. پس با گوش‌سیاه آشتی می‌کند. در نهایت آن‌ها با همکاری هم یک سد و قایق دیگر می‌سازند و این‌بار موفق می‌شوند. ✍️ نویسنده: بریجیت ونینگر، مترجم: بهمن رستم‌آبادی 📚 ناشر: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان 📄 تعداد صفحات: ۲۸ صفحه 🙎‍♂️ مخاطب: رده سنی ۷ تا ۱۰ سال ✅ ویژگی‌ها 1️⃣ تصاویر زیبا و جذاب 2⃣ نامزد دریافت جایزه در بیست و یکمین جشنواره کتاب رشد 🪴 اثرات تربیتی 1⃣ تقویت مهارت حل مشکل 2⃣ تقویت روحیه‌ی همکاری 3⃣ تقویت مهارت گفت و گو به جای دعوا در دوستی‌ها 🛒 برای تهیه کتاب، می‌توانید به اینجا مراجعه فرمایید. 📖 0⃣2⃣ 📚 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🔸 فرزند انسان در بعد معنوی، هم خداجو و هم خداخواه است. او علاوه بر اینکه فطرتاً دنبال خدا می‌گردد، او را نیز دوست دارد. روایتی از پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم است که فرمودند: «کُلُّ مَولودٍ یُولَدُ علی الفِطرَةِ»؛ هر فرزندی بر اساس فطرت به دنیا می‌آید. «الفِطرَةُ هِیَ التوحید»؛ یگانه‌پرستی آمیخته با وجود اوست؛ 🔹 پس لازم نیست به او تحمیل کنی، فقط او را کمک کن تا استعدادهایش شکوفا شود. فرزند انسان علاوه بر توحید که مربوط به عقل نظری است، بسیاری از دستورات «عقل» را نیز درک می‌کند. او در همان دوان کودکی می‌فهمد که ظلم، قبیح و عدل حسن است. 🔸 او فطرتاً می‌داند که فحش، دروغ و خیانت دور از انسانیت است. این‌ها نیز جزء فطریات او بوده و مربوط به عقل عملی است؛ بنابراین بسیاری از دستورات عقل نظری و عملی در فطرت انسان به ودیعه گذاشته شده است. | تربیت فرزند، صفحات ۳۴ و ۳۵ 📜 3⃣3⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا