.
✍ شهید بهشتی(ره)
💠 خدا به پیغمبرش میگوید تو حق نداری انسانها را واداری به ایمان؛ تو باید راه ایمان را به انسانها نشان بدهی؛ زمینههای محیطی ایمان پیدا کردن و آزادانه به راه ایمان گام نهادن را فراهم کنی.
🌾 البته در فراهم کردن زمینهها باید قدرت به کار برود، اما قدرت باید فقط در این حد به کار برود که زمینههای منفی از بین برود و زمینه مساعد برای انتخاب احسن فراهم شود...
💠 حتی پیغمبر و امام و قرآن برای ساختن انسانها کمکی بیش نیستند - و نباید باشند. نهفقط نیستند، بلکه نباید باشند. آنجا که پیغمبر از روی شوق میخواهد بیش از این حد برای به راه آوردن انسانها اقدامی کند، قرآن به او فرمان ایست میدهد. «طه مَا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَىٰ.»
🕋 #تربیت_در_قرآن 7⃣
✍ #شهید_بهشتی | نقش آزادی در تربیت کودک، صفحه ۱۶۲.
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🔹 پدر در منزل اگر عملش به گونهاى باشد كه پسر، دختر و همسر هميشه در وجود او حقيقت را ببينند، [خاندان او اهل حقيقت خواهد شد؛] در وجود او نه فقط نماز خواندن را ببينند، احترام به نماز را ببينند؛ ببينند اصلا نماز براى او يك حقيقت محترمى است.
🔸 بچهاى مىبيند پدرش نماز مىخواند، اما مىبيند اين نماز براى پدرش كوچكترين كارهاست. سر ظهر كه به خانه مىآيد، از همه كارهايش فارغ شده مىخواهد ناهار بخورد، مىگويد چقدر فاصله تا ناهار هست؟ پنج دقيقه. پس ما نمازمان را بخوانيم تا خيالمان راحت شود. نماز در دل بچه به صورت يك امر غيرمهم وارد مىشود؛
🔹 برخلاف آن بچهاى كه مىبيند براى پدر نماز مهمترين كارها و اصلهاست؛ حتى برنامهاش را طورى تنظيم مىكند كه نماز اول وقتش [از بين نرود؛] مسافرت مىخواهد برود، مىگويد به گونهاى برويم كه اول مغرب به نمازمان برسيم. بعد اين نماز را با آداب و مستحباتش انجام مىدهد. اصلا نماز در ذهن اين بچه حالت ديگرى پيدا مىكند.
🕋 #تربیت_عبادی 7⃣
✍ #شهید_مطهری | آشنایی با قرآن، جلد ۸، صفحه ۱۰۰.
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
📽 مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی)
🔹 بنده با یاد گرفتن علم از دیگران هیچ مخالف نیستم؛ این را بارها گفتهام و همه هم میدانند؛ گفتم ما ننگمان نمیکند که از آن کسی که دارای علم است یاد بگیریم و شاگردی کنیم، امّا شاگردی یک حرف است، تقلید یک حرف دیگر است!
🔸 تا کِی دنبالهروِ علم اینوآن باشیم؟ چرا در زمینهی علوم انسانی وقتی گفته میشود که بنشینیم فکر کنیم و علوم انسانیِ اسلامی را پیدا کنیم، یک عدّهای فوراً برمیآشوبند که «آقا! علم است»؟ علم است؟
🔹 در علوم تجربی که علم بودنش و نتایجش قابل آزمایش در آزمایشگاه است، اینهمه غلط بودنِ یافتههای علمی روزبهروز دارد اثبات میشود، آنوقت شما در علوم انسانی توقّع دارید [غلط نباشد]؟
⚖#روانشناسی_در_ترازوی_نقد 5⃣
📖 #علوم_انسانی_اسلامی
📽 #مقام_معظم_رهبری | بیانات در دیدار جمعی از اساتید دانشگاه، ۱۳۹۷/۳/۲۰
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🔹 بچهها قبل از اینکه موعد روزهشان شود، روزهی تمرینی بگیرند؛ اما به صورت پیوسته نباشد که به بدنشان ضرری بزند. این روزه یک اثر دارد و آن اینکه بچهها خودشان علاقهمند میشوند که روزه بگیرند و این را نوعی قهرمانی برای خودشان میدانند که توانستند مثل بزرگها عمل کنند.
🔸 بچهها با شیوۀ تشویق و ترغیب، خیلی خوب رشد میکنند. این سنت جشن عبادت...خیلی کار خوبی است.
🔹 راه بزرگ شدن معروف همین است که به آن عزّت بدهی. همین که چادر عزت پیدا کند، فراگیر میشود. اگر شما بیحجابی را تحقیر کنید، برانداخته میشود.
🔸 روزی که بچهتان روزه میگیرد، در خانواده خودتان جشن عبادت بگیرید و دعوت کنید و خرج کنید و برای او جایزه بگیرید و به خانوادهها هم که دعوت میشوند، جایزه بدهید.
🕋 #تربیت_عبادی 8⃣
✍ #آیت_الله_حائری_شیرازی |
راه رشد، جلد چهارم، صفحه ۱۰۵ و ۱۰۶.
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
باور
. 🔹 بچهها قبل از اینکه موعد روزهشان شود، روزهی تمرینی بگیرند؛ اما به صورت پیوسته نباشد که به بدن
.
درباره تشویق، این صحبتهای آیت الله حائری شیرازی را هم ببینید👇
https://eitaa.com/bavar_tarbiat/228
.
.
🏴 شهادت امیرالمؤمنین حضرت علی (عليه السلام) بر تمام شیعیان تسلیت باد. 🏴
💠 الإمامُ عليٌّ عليه السلام: الإفراطُ في المَلامَةِ يَشُبُّ نارَ اللَّجاجَةِ.
💠 زيادهروى در سرزنش، آتش لجاجت را شعلهور مىكند.
📚 تحف العقول، صفحه ۸۴.
💎 #احادیث_تربیتی 2⃣1⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
باور
. 🔹 بچهها قبل از اینکه موعد روزهشان شود، روزهی تمرینی بگیرند؛ اما به صورت پیوسته نباشد که به بدن
.
💠 اندیشمندان مجتهد اسلامی، پیرامون اشتباهات مرسومی که در #تربیت_عبادی وجود دارد یا رفتارهای اشتباهی که منجر به خنثی سازی اقدامات در #تربیت_عبادی می شود نیز نکات مهمی دارند.
💢 با ما همراه باشید.
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🔹 بعضی والدین یک سازمان اطلاعاتی درست میکنند که خواهر بگوید برادرش نماز خواند یا نخواند؛ تو بگو ببینم او چه کار کرد؟ تو بگو ببینم این چه کار کرد؟
🔸 هر کدام بشوند گزارشگر دیگری و این درباره آن گزارش بدهد و آن درباره این. یعنی چه؟! با این چیزها که بچهها خوب نمیشوند...
🔹 بعضی از پدر و مادرها از بچه سؤال میکنند: کی خواندی؟ کجا خواندی؟ چه کسی دید؟ از همینجا بیاعتمادی شروع میشود. این دیکتاتوری است.
🔸 حالا اگر نماز نخوانده و میگوید: خواندم و تو ثابت کردی که نخوانده، مثلاً چه کار کردهای؟! این سیستم تربیتی است؟!
🕋 #تربیت_عبادی 9⃣
✍ #آیت_الله_حائری_شیرازی |
راه رشد، جلد۴، صفحه ۱۰۲ و ۱۰۳.
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
📣 یک پیشنهاد تربیتی همراه با پیام بینالمللی برای #راهپیمایی_روز_قدس
(این فعالیت برای کودکان و نوجوانان بالای نُه سال پیشنهاد میشود.)
✅ مراحل فعالیت
1⃣ انتخاب پوستر مناسب از میان دهها مورد موجود در کانال https://eitaa.com/ForPALESTINE
2⃣ گفت و گو با بچهها درباره شعار پوستر پس از ترجمه آن به زبان فارسی با استفاده از ابزارهای موجود
3⃣ چاپ پوستر در ابعاد a2 یا a3
4⃣ تهیه یک پلاکارد (چسباندن پوستر روی مقوا یا کارتن و نصب یک دسته چوبی یا پلاستیکی برای آن)
5⃣ حضور در راهپیمایی روز قدس همراه با فرزندان با در دست گرفتن پلاکارد تهیه شده.
💢 تا حد ممکن این فعالیتها توسط بچهها انجام شده و شما نقش مشاور داشته باشید.
🪴 تاثیرات تربیتی
1⃣ تقویت روحیه توجه به مسائل و مشکلات جهان اسلام
2⃣ تقویت روحیه دقت و قدرت سنجش (با توجه به لزوم دقت در پوسترها و انتخاب یک یا دو پوستر از میان دهها گزینه)
3⃣ تقویت روحیه شخصیت و عزت نفس (با توجه به در معرض توجه قرار گرفتن در راهپیمایی)
💢 این فعالیت، علاوه بر اثرات تربیتی، هم پیامی به مخاطب جهانی از راهپیمایی #روز_قدس منتقل کرده و هم انعکاس رسانهای خوبی پیدا میکند.
🔰 باور
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
باور
. 📣 یک پیشنهاد تربیتی همراه با پیام بینالمللی برای #راهپیمایی_روز_قدس (این فعالیت برای کودکان و نو
.
مجموعههای تربیتی هم میتوانند این فعالیت را در قالب یک مسابقه فردی یا گروهی انجام بدهند.
امشب و فردا فرصت مناسبی برای فراخوان متربیان و برگزاری این برنامه است.
.
.
🔹 من خود شاهد كفر و إلحادهاى ريشهدار، در خانوادههاى مذهبى بودهام كه به دنبال فشار بر نماز صبح و كوتاهكردن موى سر و دورى از لباسهاى زيبا و كنارهگيرى از هوسهاى شعلهور، آنچنان نفرتى را برانگيخته كه گذشتِ سالها هنوز از جوش و خروش آن نكاهيده است.
🔸 راستى كه به جاى آوردن چند نماز صبح در زير فشار، به إعراض و نفرت از نماز براى هميشه و از دين تا پايان زندگى كشيده و اين تجارت زيان بارى است...
🔹 قاطعيت بدون مقتضى، كهولت و سستى و سركشى و إعراض را پايه مىگذارد و امر و نهى بىهنگام، وازدگى و خستگى و طغيان و عصيان را به دنبال مىآورد. و اين تجربهاى است كه در خانوادههاى مذهبى و قاطعيتهاى خشن هنوز هم به دست مىآيد.
🔸 در حالى كه در ميان خانوادههاى مذهبى مهربان و در كنار تذكرهاى آرام و سرزنشهاى شيرين، بر فرض كه ريشههاى محكم هم شكل نگرفته باشند. دلبستگىهاى مذهبى و عاطفههاى ريشهدار، كارگشا هستند.
🕋 #تربیت_عبادی 🔟
✍ #استاد_صفایی_حائری | درسهایی از انقلاب(قیام)، صفحه ۲۱۰ و ۲۱۱.
🔰 باور
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🇮🇷 بچهها را در راهپیمایی بیاورید. ما در شرایطی به این راهپیمایی می آییم که نه کسی به ما تیر می زند، نه تانکی روبه روی ماست.
🇵🇸 ملت فلسطین، در حالی به راهپیمایی میآید که جلویشان تانک است و به آنها تیراندازی می کنند. ممکن است اینجا نهایتاً بارانی باشد. اما به سمت آنها تیر می آید! حالا ما بچه کوچکمان را در باران نیاوریم؟ باید بیاوریم!
🇮🇷 انتقال #فرهنگ از نسلی به نسل دیگر در همین مراسمات است. یعنی شما با آوردن فرزندانتان در این راهپیمایی ها، یک کتاب از مطالب نسل گذشته را به امضای این بچه می رسانید و بچه رشد فرهنگی پیدا می کند.
🇵🇸 #روز_قدس
✍ #آیت_الله_حائری_شیرازی | راه رشد، جلد سوم، صفحه۲۳۷.
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
💠 «ریاح» داستانی جذاب درباره چگونگی نفوذ صهیونیست ها در سرزمین فلسطین قبل از سال 1948 و نقش پررنگ انگلیس در حمایت از آنها است. این داستان از زبان نوجوانی فلسطینی به نام «اسماعیل» است که با خانواده اش مزرعه ای در یک روستا دارند و پسر و پدری یهودی، «یاور» آنها در کشاورزی شده اند. اما این شروع اتفاقات مختلفی است که در روستای آنها به وجود می آید.
✍نویسنده: جلال توکلی
📚 ناشر: سورهمهر
📄 تعداد صفحات: ۱۶۰ صفحه
🙎♂مخاطب: نوجوانان ۱۴ سال به بالا و همچنین افراد بزرگسال
✅ ویژگی ها
1⃣ مناسبترین رمان برای نوجوانان درباره فلسطین (از نظر جذابیت و محتوای سالم)
2⃣ تقدیر شده در جشنواره قلمزرین
3⃣ داستان پرکشش و روان
4⃣ استفاده مناسب از نمادها در راستای تاثیرگذاری عمیقتر
🪴 اثرات تربیتی
1⃣ آگاهی دادن پیرامون حمایت انگلیس از صهیونیستها
2⃣ آگاهی دادن پیرامون ابعادی از تشکیل رژیم صهیونیستی
3⃣ تقویت احساس تنفر از صهیونیستها
4⃣ تقویت روحیه ظلمستیزی
🛒 برای تهیه نسخه کاغذی کتاب، علاوه بر مراجعه به کتابفروشیها میتوانید از اینجا اقدام فرمایید.
🇵🇸 #روز_قدس
📖 #معرفی_کتاب_نوجوان 6⃣
📚 #ریاح
💢(بازنشر فقط با ذکر منبع، بلامانع است.)
🔰 باور
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🔹 علت عمدهای که بچهها حتی در خانوادههای نمازخوان بعدها تارک الصلاة میشوند و به نماز اهمیت نمیدهند همین است که احساس میکنند پدرشان با نماز به صورت باری که باید زمین گذاشت برخورد میکند.
🔸 بچه این را میفهمد؛ بنابراین پیش خود میگوید اصلاً من چرا از اول بار را بر دوش بگیرم که بعد بخواهم آن را زمین بگذارم.
🔹 نماز روح دار پدر و مادر، نماز جاندار، نماز با توجه، نمازی که بچهها احساس کنند در چهره پدر و مادر و چهره بزرگترها طی لحظاتی صفا، توجه، از خود درآمدن و به خدا رو آوردن، تذکر، ذکر و یاد خدا هست برای همه جذبه دارد.
🕋 #تربیت_عبادی 1⃣1⃣
✍ #شهید_بهشتی | سرود یکتا پرستی، صفحه ۹۴.
🔰 باور
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
✍ آیت الله حائری شیرازی(ره)
💠 قرآن میفرماید: إِنَّما أَنْتَ مُذَكِّرٌ. لَسْتَ عَلَيْهِمْ بِمُصَيْطِرٍ؛ تو به آنها اطلاع میدهی، هشدار میدهی اما سیطرهای بر آنها نداری؛ یعنی انسانها موجودات قالبی نیستند که تو آنها را به هر قالبی که خواستی، دربیاوری.
🌾 شما هم وقتی که سر کلاس میروی، این یادت باشد که لَسْتَ عَلَيْهِمْ بِمُصَيْطِرٍ، سیطرهای بر آنها نداری. یقه را هم نباید چاک زد. حالا اگر یک حرفی میزنی و او نمیپذیرد، خب نپذیرد؛ چه کارش کنم؟!
💠 انسان آفریده نشده برای اینکه کسی او را ببرد؛ بلکه آفریده شده برای اینکه انتخاب کند. شما میتوانی رفع مانع کنی؛ اما ایجاد مقتضی به شما مربوط نیست؛ مربوط به خود اوست.
🌾 از این جهت میبینید کسانی که بچههایشان را درست تربیت میکنند، خیلی سر به سر بچههایشان نمیگذارند و بچههایشان خیلی زود نمازخوان نمیشوند؛ برای اینکه دم به دم به او نمیگویند: پاشو این کار را بکن، پاشو آن کار را بکن.
☀️ #تربیت_در_قرآن 8⃣
✍ #آیت_الله_حائری_شیرازی | راه رشد، جلد ۱، صفحه ۳۹.
🔰 باور
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
💠 همان طور که در این پیام بیان شد، کارگاه هنری انواع مختلفی دارد. برای انتخاب یک یا چند مورد از این موارد جهت اجرا، چه نکاتی را باید مورد توجه قرار داد؟
1⃣ علاقهمندیها، روحیات و ویژگیهای مخاطبان خود را بررسی کنید. مناسب است چند کارگاه برگزار کنید تا بتوانید سلیقههای مختلف را جذب کنید.
2⃣ امکانات و توان مجموعه خود را در نظر بگیرید. چقدر میتوانید برای تهیه امکانات خرج کنید؟ همچنین بررسی کنید اساتید کدام رشته هنری در دسترس شما هستند؟
3⃣ امکانات خانوادهها را هم در نظر بگیرید؛ در برخی مناطق خانوادهها میتوانند برای خرید امکانات و وسایل مورد نیاز کارگاه، هزینه کنند و در برخی مناطق نمیتوانند.
💢 ادامه متن در پیام بعدی.
🎨#کارگاه_هنری 5⃣
🧩#قالب_های_تربیتی
🔰 باور
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
4⃣ توجه داشته باشید برخی کارگاههای هنری قابلیتهای تربیتی بالاتری دارند. آنها را در اولویت قرار دهید. مثلا در قالبهایی مثل نمایش، مخاطب حس درونی خود را بهتر بروز میدهد و در کارهای گروهی، صحنههایی رخ میدهد که مربی، بهرههای تربیتی بیشتری میبرد.
5⃣ انتخاب کارگاههای پربازده که طیف وسیعتری از ویژگیها را در مخاطب ایجاد میکنند، در اولویت قرار دارند.
6⃣ همچنین تناسب کارگاه هنری با محتوای قالبهای دیگری که در مجموعه اجرا میکنید کارگشاست. مثلا بهتر است رشتهای را انتخاب کنید که کار شما را در حلقه تکمیل کند و متربیان بتوانند محتوای حلقه را در این آثار نشان دهند.
📚 برگرفته از کتاب «هنر نه برای هنر»، مرتضی رجایی و همکاران، صفحات ۱۲۸ الی ۱۳۴.
🎨#کارگاه_هنری 6⃣
🧩#قالب_های_تربیتی
🔰 باور
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🔹 بسیاری از پدر و مادرها جَوّی در خانه درست میکنند که فرزند اصلاً در مسائل تردید پیدا نمیکند. فرزند نماز میخواند و روزه میگیرد و مشکلی هم ندارد؛ اما رفتارش وابسته به این جَو است. بهمحض خروج از این جَو، انحرافپذیر میشود.
🔸 «مَن دَخَلَ في هذا الدِّينِ بالرِّجالِ أخرَجَهُ مِنهُ الرِّجالُ كما أدخَلُوهُ فيهِ و مَن دَخَلَ فيهِ بِالكِتابِ و السُّنَّةِ زالَتِ الجبالُ قَبلَ أن يَزولَ»
کسی که با مردم به این دین وارد شود، با مردم هم خارج می شود. اما کسی که با کتاب و سنت وارد دین شود، اگر کوه ها هم فروریزد، او همچنان استوار است! [بحارالانوار، جلد۲، صفحه ۱۰۵]
🕋 #تربیت_عبادی 2⃣1⃣
📜 #احادیث_تربیتی 3⃣1⃣
✍ #آیت_الله_حائری_شیرازی | تربیت دینی کودک، صفحه ۱۸۵.
🔰 باور
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
باور
. 🔹 بسیاری از پدر و مادرها جَوّی در خانه درست میکنند که فرزند اصلاً در مسائل تردید پیدا نمیکند. فر
.
استاد علی صفایی حائری، خاطرهای دارند که با نکته بالا تناسب زیادی دارد.👇
.
.
🔹 داستان يكى از اقوام نزديك من كه با هم همكلاسى و هم دوره بوديم براى من درسى شده است:
🔸 او در دورههاى پايين به قدرى سنّتى و مذهبى و مقيّد بود كه مادرم بارها مرا به او سرزنش مىكرد كه فلانى پدرش بهمان بوده و امروز دارد چهها مىكند، نماز شب مىخواند، قرآن را از حفظ مىداند، حتى در مجالسى كه مىخواهند روضه مىخواند و به سبك فلسفى سخنرانى مىكند، اما تو چى؟
🔹 امّا همين شخص در دوره دبيرستان نماز شبش آب رفت و نمازهاى روزانهاش هم به حال رقص در آمد. در ميان نمازش چه كارها كه نمىكرد!
🔸 وقتى بزرگتر شد و موفقيتهايى به دست آورد و شخصيّتى به هم زد، تمام حرفها تمام شد و نمازش كنار رفت و حالت ضد مذهب هم در او اوج گرفت و بعدها از آمريكا براى من مىنوشت كه مىدانى! عيب من همين است كه به خرافات معتقد نيستم، به جن و ملك اعتقادى ندارم و جوشن صغير و جوشن كبير نمىخوانم و ...
🔹 اما ياد گذشتهها به خير كه چه كارها كه نمىكرد! و ياد شبهاى احيا بخير كه خودش الغوث مىكشيد و پشت بلندگو هم مىنشست و ياد دوره بچگى بخير كه بر سر تكبير گفتن با هم دعوا داشتيم.
🔸 خودش در نامهاى برايم نوشت كه اگر من از زادگاه خودم بيرون نيامده بودم حتماً الآن يك ته ريشِ حنايى داشتم و پشتِ سرِ ملّاىِ ده، نماز جماعتم ترك نمىشد و اذان را هم به عهده مىگرفتم.
و راست مىگفت كه اگر آن جور مىماند و مىماندم حتماً از من متعصبتر و پَر و پا قرصتر مىبود.
🌱 #خاطرات_تربیتی 1⃣
✍ #استاد_صفایی_حائری | تربیت کودک، صفحات ۴۱ الی ۴۳.
🔰 باور
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat