💢 باز خوانی نقش #مجاهد_شهید_هاشمی_نژاد در بازتاب فاجعه ١٧ خرداد در مشهد
🔴 در آستانه سالگرد شهادت شهید هاشمی نژاد
🔸حماسی ترین و طوفانی ترین خیزش و خروش ملت ایران در نفی نظام پادشاهی در خرداد ۱۳۵۴ در #فیضیه_قم روی داد. در این قیام خونین که در تاریخ نگاری دوران معاصر به کلی فراموش شد، طلاب و روحانیون با شعارهایی انقلابی و بنیان افکن از جمله مرگ بر شاه قاتل، مرگ بر شاه مزدور، از پهلوی بیزاریم و...به تظاهرات دست زدند و رژیم شاه را به چالش کشیدند.
🔹در پی بازتاب فاجعه ١٧ خرداد فیضیه در مشهد و آگاهی علما و روحانیان این شهر از جنایتهای #رژیم_شاه در قم و زدن و کشتن و دستگیر کردن طلاب، حوزه علمیه مشهد نیز در ۵۴/٣/١٩ به عنوان اظهار همدردی با قم تعطیل شد.
🔸ساواک در گزارشی زیر عنوان «اعتراض چهار نفر از مدرسین حوزه علمیه مشهد و تعطیل دروس حوزه، به علت دستگیری طلاب اخلالگر شهرستان قم» آورده است:
روز ۵۴/٣/١٩ چهار نفر از مدرسین حوزه علمیه مشهد به شرح اسامی زیر به عنوان اعتراض به دستگیری اخیر طلاب اخلالگر مدارس فیضیه و دارالشفاء شهرستان قم در جلسه درس خود حاضر نشده و دروس حوزه علمیه مذکور را تعطیل نموده اند :
١- #سید_عبدالکریم _هاشمی نژاد
٢- میرزا جواد آقاتهرانی
٣- میرزا علی فلسفی
۴- حسینعلی مروارید
تیمسار نصیری در زیر این گزارش فرمانی صادر کرده که از کینه شدید او نسبت به فریادگران فیضیه و ضربه سنگین حرکت آنان به نظام شاه و دستگاه امنیتی ساواک نشان دارد، او پینوشت کرده است :
این تذکر ساده کافی نیست. باید معلوم شود سوابق این چهارنفر چیست و به آنها گفته شود این افراد با پرچم قرمز و شعار کمونیستی وجود داشته یا باید اعمال آنها را تقبیح کنید و الا شماها هم جزو آنها منظور و رفتاری که با آنها شده و میشود با شماها هم خواهد شد.
🔹در پی این فرمان، دو تن از اساتید حوزه مشهد به نامهای #سید_عبدالکریم_هاشمینژاد و شیخ عباس واعظ طبسی بازداشت شدند.
#سید_عبدالکریم_هاشمی نژاد از روحانیون ناراحت و مخالف رژیم بوده و تاکنون سه بار بازداشت و ٢ ماه محکومیت حاصل کرده و روز جمعه ۵۴/٣/٢۴ با وجودی که ممنوع المنبر بوده مجلسی در منزل خود ترتیب و با سخنرانی طلاب را تحریک نموده است. وی در همان مجلس اظهار نموده طلاب حقطلب را بازداشت میکنند و آنان را کمونیست مینامند. که منظورش اشاره به حوادث اخیر قم بوده است. لذا اتهام منتسبه به یادشده محرز و مسلم میباشد.
📄 فصلنامه پانزده خرداد،ش٢٧، بهار٩٠
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
متن اعلامیه علامه حسنزاده و جمعی از اساتید و فضلای حوزه علمیه قم درباره فاجعه خونین 19دی قم
عارف انقلابی؛ اسناد کمتر دیده شده از مواضع انقلابی مرحوم علامه حسنزاده/4
بسم الله الرحمن الرحيم
🔹فاجعه خونین قم که در روز دوشنبه ۲۹ محرم ۱۳۹۸ برابر نوزدهم دیماه ۱۳۵۶ هجری پدید آمد، به دنبال مطالب توهینآمیزی بود که در روزنامه اطلاعات به مقدسات اسلام و مراجع عظام دامت ظلالهم بخصوص مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیتالله العظمی آقای خمینی مدظله العالی شده بود، موجب نگرانی و هیجان شدید همگان گردید.
🔸بلافاصله به دستور مراجع تمامی درسهای #حوزه_علمیه تعطیل شد و مسلمانان شريف و غیور شهرستان #قم به حمایت از مذهب و پشتیبانی از مراجع بزرگ ، دست از کار کشیده، بازار و خیابانها را عموماً تعطیل کردند. آقایان طلاب علوم دینیه و مردم محترم با نهایت نظم و آرامش به منازل مراجع عظام و بعضی از علما و مدرسین رفتند و هرکدام از آقایان معظم به نوبه خود بیاناتی پیرامون حقایق جاری ایراد فرموده، متحداً مخالفت خود را با قوانین ضداسلامی ابراز داشتند. جمعیت به هنگام حرکت به طرف منزل برخی دیگر از اساتید با آنکه در کمال نظم و آرامش بودند، ناگهان مورد حمله کماندوها و مأمورین مسلح دولت قرار گرفتند و آنان بدون کمترین بهانهای آتش به روی مردم بیگناه گشوده و به کوچك و بزرگ رحم نکرده، حتی کودکان و نوجوانان را مورد حمله قرار دادند و اولین فدایی يك كودك «سیزده ساله» بود و صدای شلیک گلوله چند ساعت در فضای #پایگاه_تشيع شهر مقدس و مذهبی قم به گوش میرسید و بالنتيجه گروه زیادی از طلاب و مؤمنین کشته شدند و جمع کثیری مجروح و مصدوم گردیدند و تا کنون تعداد مقتولین بطور دقیق معلوم نشده است، زیرا پلیس و مأمورین مسلح، اجساد را بالاجبار گرفته و حتی کسانی را که در بیمارستان جان دادند در اختیار گرفتند و بازماندگان آنها که برای گرفتن جنازهها مراجعت میکردند با خشونت پلیس و مأمورین مسلح روبرو میشدند و تا روزهای بعد در قسمت عمده شهر حتی به عابرین بدون جهت حمله نموده آنان را مضروب ساختند و به حدی که شهر را ترس و وحشت فرا گرفته بود.
🔹متأسفانه مطبوعات مثل همیشه حقایق را وارونه جلوه داده و برای مشوب کردن اذهان عمومی لاطائلاتی را نوشته و مینویسند. آیا این است معنای #آزادی و #دموکراسی و طرفداری از حقوق بشر که هیئت حاکمه از آن دم میزند؟! آیا این همه جنایات و خونریزی که در این چند روز مامورین مسلحش مرتکب شدند، چگونه توجیه مینماید؟! آیا حمله مسلحانه و به آتش بستن عدهای بیگناه که با کمال نظم و آرامش در حرکت بودند، طرفداری از حقوق بشر است؟! آیا فضای باز سیاسی همین است که اگر کسانی به مطالب غیرواقعی روزنامه اعتراض کنند در برابر گلوله قرار گیرند؟! آیا اگر مردمی برای دفاع از حریم مقدس اسلام در کمال آرامش به منزل زعمای دینی رفتند و اظهار تظلم نمودند باید به آتش بسته شوند؟! ما ضمن تسلیت به پیشگاه مقدس ولی عصر ارواحنا له الفداء و عالم روحانیت و عموم مسلمین بدین وسیله مراتب انزجار وتنفر شدید خود را از این اعمال وحشیانه و مجریان این جنایات ابراز داشته ، توفیق عموم ملل مسلمان را در دفاع از حریم مقدس اسلام از خداوند بزرگ مسألت داریم . و الى الله المشتکی (۵۶.١٠.٢٢)(اسناد انقلاب اسلامی، ج٣، صص ٢٣٩-٢٣٨)
به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️ «ولایت و حکمرانی فقیه»، ترجمه و تعلیقهای خواندنی از رساله ولایت فقیه مجتهد شهید آیتالله سیدمصطفی خمینی
❇️معرفی به مناسبت روز جهانی ترجمه
🔹کتاب «ولایت و حکمرانی فقیه» ترجمه و تعلیقهای بر رساله ولایت فقیه آیتالله سیدمصطفی خمینی به همت سهراب مقدمی شهیدانی و ابوالقاسم کریمی از سوی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی، منتشر شد.
🔸این اثر ترجمهای خواندنی از رساله ولایت فقیه شهید آیتالله سید مصطفی خمینی است که در کوران مبارزات امام خمینی در نجف و در لبیک به ندای ایشان نوشته شد که نمادی از حضور فعال آیتالله سیدمصطفی خمینی در عرصه مبارزات سیاسی و تکاپوی تئوریک در جهت تحقق حکومت دینی بهشمار میرود.
🔹شوربختانه باید گفت تاکنون در زمینه استفاده محافل علمی حوزوی و دانشگاهی از این اثر گرانسگ، توجه شایانی صورت نگرفته و بسیاری از علاقهمندان از وجود چنین کتابی اطلاع ندارند.
🔸در این اثر که همزمان با چهلمین سالگرد شهادت آیتالله سید مصطفی خمینی برای استفاده پژوهشگران و علاقهمندان انقلاب اسلامی ترجمه شد، با بهرهگیری منابع موجود، در حواشی کتاب به بسیاری از شبهات و سوالات مربوط به ولایت فقیه پاسخ داده شد. مباحثی همچون «اثبات ضرورت حکومت دینی توسط ولی فقیه» و «ولایت سیاسی فقها در عصر غیبت» از شاخصترین موضوعات مندرج در این اثر بهشمار میرود.
متن کامل معرفی کتاب از خبرگزاری کتاب ایران
🔹 علاقهمندان برای تهیه کتاب میتوانند به آدرسهای «تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک۶؛ تلفن ۲۲۵۷۹۱۹۲_۰۲۱ و قم تلفن: ۳۲۹۰۴۲۳۱-۰۲۵» یا «قم، چهارراه شهدا به سمت درمانگاه قرآن و عترت، روبهروی مدرسه حجتیه، کتابفروشی مطبوعات کیهان» مراجعه کنند.
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
متن اعلامیه علامه حسنزاده و جمعی از علمای حوزه علمیه قم درباره حوادث سیاسی ایران و چهلمین روز شهدای ١٧ شهریور
عارف انقلابی؛ اسناد کمتر دیده شده از مواضع انقلابی مرحوم علامه حسنزاده/۵
بسم الله الرحمن الرحيم
وكأین من نبی قاتل معه ربيون كثير فما وهنوا لما اصابهم في سبيل الله و ما ضعفوا و ما استكانوا والله يحب الصابرين ...» (سوره آلعمران آیه ۱۴۶)
🔹در طول تاریخ همواره پیامبران خدا و پیشوایان دینی و پیروان راستینشان در راه خدا، عليه جباران و ستمگران به پیکار برخاستند و تا آخرین دم، ضعف و سستی و زبونی به خود راه ندادند.
🔸ملت اسلام که بر ضد بیدادگری و بیدینی به پا خواسته و در کمتر از يك سال هزاران قربانی داده ، تکیهگاهی جز خدا و نیروهای خداداده، ندارد.
🔹جامعه مسلمان ایران میداند که ابرقدرتها برای بلعیدن ثروتهای ما چنگ و دندان تیز کردهاند و رژیمهای دستنشانده خود را بر ملت مسلمان مسلط نموده ، به نام طرفداری از #صلح_جهانی مردم بیگناه را به آتش و خون میکشند و زیر ماسك پشتیبانی از حقوق بشر، حق تودههای ستمکش را پایمال میکنند.
🔸ملت ما رفتار غیرانسانی #رژیم_بعثی_عراق را در مورد محاصره منزل بزرگ رهبر دینی حضرت آیتاللهالعظمی امام خمینی و همدستی با همپیمانان اسراییل و سلب آزادی از سرسختترین دشمن صهیونیسم، محکوم میکند.
🔹رژیمی که هر لحظه به شکلی درمی آید؛ يك روز با دولتی به جرم تأمین نفت اسراییل غاصب و حکومت نژادپرست و آدمکش #رودزیا و #آفریقای_جنوبی مبارزه میکند و روز دیگر با همان دولت طرح دوستی و همکاری میریزد. از یکسو از تأسیس صندوق نه میلیارد دلاری ، برای جلوگیری از معاهده صلح دروغین با #اسراییل دم میزند و از سوی دیگر علیه پرچمدار نهضت ضدصهیونیسم با دوستان دیرین اسراییل تبانی میکند.
🔸مردم ما از رژیم دستنشانده ایران توقعی جز قتل و غارت ندارد و به چشم خود دید دولتی که به عنوان آشتی ملی سرکار آمد چه فاجعهای به بار آورد و روی چنگیزهای تاریخ را سفید کرد و صدها و هزاران نفر از زنان، کودکان و نوجوانان را در میدان شهدای تهران به کمک سربازان اسراییلی چنانکه نقل شده از بالا و پایین به رگبار مسلسل بست.
🔹نظام استبدادی ایران پنداشت با برقراری حکومت نظامی غیرقانونی میتواند خروش ملت مبارز مسلمان ایران را فرونشاند ولی شورشهای پی در پی و تظاهرات بیامان شهرستانها که منجر به قتل صدها نفر در #مشهد، #کرمانشاه، #بوکان، #کاشان، #خرمآباد، #بروجرد ، #آمل و #بابل و... به دست دژخیمان نظام حاکم شد، نشان داد که این موج فرونشستنی نیست تا آنگاه که نظام اسلامی برسرکار آید و عمل به قوانین اسلام را سرلوحه کار خود قرار دهد.
🔸دولت به اصطلاح آشتی نه تنها تظاهرات سرتاسری ملت ایران را در روز عید فطر و تظاهرات مردم قهرمان تهران را در ۱۶ شهریور وقعی ننهاد، بلکه تظاهرات وسیع آرام ۱۷ شهریور تهران را به بهانه حکومت نظامی غیرقانونی که مردم از آن بیاطلاع بودند، با مسلسلهای خودکار به خاك و خون کشید.
🔹دولت آشتی ملی، آشتی را به درون دبستانها و دبیرستانها کشانیدا و بنا به نقل روزنامههای رسمی تنها در #دبیرستان_پهلوی کاشان ۲۵۰ نفر زخمی به جای گذاشت.
🔸جامعه مسلمان و آگاه ایران با تعطیل سرتاسری روز یکشنبه نهم مهرماه که #رفراندم عینی و عملی بود همبستگی کامل خود را با رهبر نهضت امام خمینی اعلام نمود.
🔹ملت غیور ایران به رهبری روحانیت متعهد، مبارزه مقدس خود، علیه جباران و ستمکاران را ادامه میدهد و روز دوشنبه ۲۴ مهرماه ۵۷ را به عنوان بزرگداشت چهلمین روز قربانیان تهران و سالگرد مرگ اسرارآمیز فرزند رهبر عالیقدر امام خمینی و به یاد قربانیان اخیر شهرستانها عزای عمومی اعلام میکند و از ملل آزاد جهان و طرفداران راستین حقوق بشر میخواهد که صدای این ملت مظلوم را به گوش جهانیان برساند.
« ربنا أفرغ علينا صبرا وثبت اقدامنا وانصرنا على القوم الكافرين »(١٣۵٧.٧.١٧)(اسناد انقلاب اسلامی، ج3، صص ۴٠۵-۴٠٣)
به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️ علت هجرت امام به پاریس از زبان حاج سیداحمد خمینی
✅در آستانه سالروز هجرت امام خمینی به پاریس
🔸 هجرت امام به #پاریس به جریاناتی که چند ماهی قبل از این تصمیم روی داد برمیگردد. با اوجگیری مبارزات مردم ایران، دو دولت #ایران و #عراق در جلساتی متعدد که در #بغداد تشکیل گردید، به این نتیجه رسید که فعالیت امام نه تنها برای ایران که برای عراق هم خطرناک شده است. توجه مردم عراق به امام و شور و احساسات زائرین ایرانی چیزی نبود که عراق بتواند به آسانی از کنار آن بگذرد و بدین جهت آقای دعایی را خواستند تا خیلی روشن نظرات شورای انقلاب کشور عراق را به عرض امام برساند.
🔹آقای دعایی نظرات عراق را برای حضرت امام بیان داشت که خلاصه آن عبارت است از:
_ حضرتعالی چون گذشته میتوانید در عراق به زندگی عادی خود ادامه دهید ولی از کارهای سیاسیای که باعث تیرگی روابط ما با ایران میگردد، خودداری نمایید.
_ در صورت ادامه کارهای سیاسی باید عراق را ترک کنید.
🔸تصمیم امام معلوم بود رو کردند به من و فرمودند گذرنامه من و خودت را بیاور و من چنین کردم. آقای دعایی عازم بغداد شد، ولی از گذرنامهها خبری نشد. چندی بعد #سعدون_شاکر رئیس سازمان امنیت عراق خدمت امام رسید و مطالبی در ارتباط با روابط ایران و عراق، اوضاع عراق و منطقه و گزارشهایی از این دست را به عرض امام رسانید. ولی در خاتمه چیزی بیشتر از پیغام قبلشان نداشت.
🔹امام خیلی صحبت کردند که متأسفانه ضبط نشد، مثلاً فرمودند: من هرکجا بروم و (اشاره به زیلوی اتاقشان) فرشم را پهن کنم منزلم است و یا گفتند: من از آن آخوندها نیستم که تنها به خاطر زیارت دست از تکلیفم بردارم و از این قبیل. چندی گذشت و خبری نشد. احساسات مردم عراق و ایران در موقع تشرف امام به حرم مولای متقیان، صد چندان دیدنی بود. لذا منزلشان محاصره شد و کسی را حق ورود نبود.
🔸بیهوده ما را بیش از نه ساعت معطل کردند. در حالیکه ما گفته بودیم که میخواهیم به بغداد برگردیم. امام عصبانی شدند و آنان را تهدید کرند. هر وقت من به آنها میگفتم که چرا معطل میکنید میگفتند باید از بغداد خبر برسد.
🔹بعد از عصبانیت امام آنها بلافاصله با بغداد تماس گرفتند و برخورد امام را با خودشان گفتند. امام به آنها گفتند آنچه بر من در اینجا بگذرد به دنیا اعلام میکنم! این را هم به بغدادیون خبر دادند. چیزی نگذشت که آمدند که ببخشید ما نتوانسته بودیم به مرکز خبر دهیم و الا آنها حاضر به این وضع نبودند و نیستند. تو را به خدا آنچه بر شما گذشته است به مرکز نگویید و از این قبیل مطالب که چی؟ که مرکز نیست. ماییم. که چی؟ که امام یک مرتبه چیزی علیه مرکز ننویسند.
🔸همان شب از #کاخ_الیزه آمدند پیش من وقت خواستند. امام گفتند بیایند، آمدند و گفتند حق ندارید کوچکترین کاری انجام دهید و امام گفتند: ما فکر میکردیم اینجا مثل عراق نیست، من هر کجا بروم حرفم را میزنم. من از فرودگاهی به فرودگاه دیگر و از شهری به شهر دیگر سفر میکنم تا به دنیا اعلام کنم که تمام ظالمان دنیا دستشان را در دست یکدیگر گذاشتهاند تا مردم جهان صدای ما مظلومان را نشنوند ولی من صدای مردم دلیر را به دنیا خواهم رساند، من به دنیا خواهم گفت که در ایران چه میگذرد.
فصلنامه پانزده خرداد،ش۲، سال ۱۳۸۴
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴دروغ ابراهیم یزدی توسط امام تکذیب شد!
🔻آیا ابراهیم یزدی در سفر امام به پاریس نقشی داشت؟
🔹تحریف نهضت امام خمینی (ره) از زمان حیات ایشان آغاز شده بود و کسانی که به دنبال احراز مناصب مختلف بودند میدانستند بدون اینکه خود را از یاران نزدیک امام جا بزنند به جایگاههای سیاسی حساس دست نخواهند یافت.
🔸یکی از #تحریفات_آشکار در تاریخ انقلاب اسلامی که بارها و بارها تکذیب شده؛ ادعای #ابراهیم_یزدی مبنی بر نقش وی در انتخاب #پاریس به عنوان تبعیدگاه سوم امام خمینی بود اما در مقابل امام خمینی قدس سره الشریف این ادعا را با صراحت رد میکنند.
🔹ایشان «حفظ جان یاران از تعرض #عوامل_حکومتی_عراق» را یکی از علل و عوامل خروج از عراق و حرکت به سمت #کویت، برمیشمارد و تصریح میکند که ابتدا تصمیم به حضور در کویت نیز به صورت موقّتی بوده تا بعداً به یکی از کشورهای اسلامی مهاجرت کنند امّا پس از برخورد دولت کویت، و احتمال بروز برخوردها و محدودیّتهای مشابه در سایر دول اسلامی، تصمیم به سفر به پاریس گرفتهاند. البته امام (ره) تأکید میکند که این تصمیم «بدون هیچ فکر و سابقه ذهنی» بوده و آن را ناشی از اراده و تقدیر الهی بر شمرده است.
🔸ایشان همچنین در بیانات خود، تصریح میکند که تا انتخاب محل جدید، موقتّاً به #فرانسه سفر کرده بودند و در جای دیگر بر این معنا تأکید میکنند که « ما هیچ بنا نداشتیم كه به پاریس برویم.»
🔹همان گونه که میبینید، در کلمات امام خمینی (ره) هیچ اشارهای به تأثیرگذاری ایرانیان مقیم فرانسه بر مهاجرت ایشان به آن جا، به چشم نمیخورد! با این وجود، برخی از چهرههای سیاسی (مانند دکتر ابراهیم یزدی) ادّعا کردهاند که طرح مهاجرت به پاریس را آنها مطرح کردهاند.
🔸ابراهیم یزدی در خاطراتش چنین مینویسد:
«در آخرین مرحله نیز، هنگامی که توافق سه دولت ایران، عراق و آمریکا برای خاموش کردن صدای خمینی، موجب شد که ایشان تصمیم به ترک عراق بگیرند، توسط آقای #دعایی از من خواستند که به ایشان بپیوندم. مورّخان و تحلیلگران #تاریخ_انقلاب گفته و نوشتهاند که اگر من به #نجف نمیرفتم و آقای خمینی را همراهی نمیکردم، و اگر دولت کویت مانع ورود آقای خمینی و همراهانش به کویت نمیشد،.... جنبش به احتمال زیاد در همان سطح محدود ملّی باقی میماند. یکی از دستاوردهای این ارتباط سازمانیافته، سفر آقای خمینی به پاریس بود.
🔹یزدی در جای دیگر، ابتکار سفر به پاریس را از خود معرّفی میکند و مینویسد:
«حاج احمد آقا گفتند که آقا با پیشنهاد شما برای سفر به پاریس موافقت کردهاند...بعد از آن که آقای خمینی پیشنهاد سفر به پاریس را پذیرفتند، در مورد جوّ سیاسی ایرانیان مقیم پاریس صحبت شد.»
🔸او در جای دیگر در تاریخ ٨۵/١١/٢٢ در گفتگو با #آفتاب، همین مدّعا را مطرح میکند و میگوید:
«[بعد از بازگشت از مرز کویت]، در #هتل_بصره بود که ایشان [امام] به من گفتند: من نظر تو را در باره رفتن به پاریس پذیرفتم. امّا به این شرط که وابسته به گروهی نباشم و در خانه کسی وارد نشویم.»
🔹این قبیل مدّعاهای غیرمستند جناب دکتر یزدی تا کنون از سوی افراد مختلف رد شده است که از آن جمله میتوان به مرحوم #فردوسیپور و #سیّداحمد_خمینی (به عنوان دو تن از همراهان امام در سفر به پاریس) اشاره کرد. امّامهمتر از همه، بیانِ صریحِ امام خمینی (ره) در وصیتنامه الهی-سیاسیشان است که به منظور جلوگیری از سوء استفاده از این موضوع، همه ادّعاهای دروغ در مورد اثرگذاری اطرافیان(غیر از سیّداحمد) در سفر به پاریس را رد میکند و چنین میفرماید:
🔸«از قرار مذكور، بعضی ها ادّعا كردهاند كه رفتن من به پاریس به وسیله آنان بوده، این دروغ است. من پس از برگرداندنم از كویت، با مشورت احمد پاریس را انتخاب نمودم، زیرا در كشورهاى اسلامى احتمال راه ندادن بود؛ آنان تحت نفوذ شاه بودند ولى پاریس این احتمال نبود.» (نقدی بر مدخل امام خمینی در دایرة المعارف تشیع، ص ١٣٣-١٣٠)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴مبارزات عدالتخواهانه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله
امام خمینی قدس سره الشریف:
▫️«...کسی که یک مقداری آشنا باشد به منطق قرآن، میبیند که این قرآن است که وادار کرد #پیغمبر_اسلام را به اینکه با این سرمایهدارها دائماً در جنگ باشد. با این کسانی که در #حجاز و در #طائف و در #مکه و اینها، #سرمایهدار بودند و صاحب قدرت و اشخاص قلدری بودند که قدرتمند بودند. قرآن بود که پیغمبر اکرم را وادار کرد به اینکه با این مردمی که با ملیت مردم با منافع تودههای مردم، مخالف هستند و استثمار میکنند اینها را، با اینها باید جنگ بکنید و تعدیلی حاصل بشود.
▪️جنگهایی که پیغمبر در زمان حیاتشان فرمودهاند، بعد از اینکه اسباب جنگ فراهم شد برایشان، این جنگها همیشه با زورمندها بوده است؛ با آنها، مثل #ابوسفیان و امثال آنها که قدرتمندها بودند، و اینها منافع ملتها را، ملت خودشان را، میخواستند برای خودشان [غارت] بکنند؛ و ظلم و ستمکاری و بی عدالتی رایج بوده است؛ و جنگهایی که واقع شده، بین مستضعفین بوده و این مردم طبقه سه، این فقرا با این زورمندها و اینهایی که می خواستند حق فقرا را بخورند...»(صحیفه امام ج4 ص214)
#رحلت_پیامبر_اکرم
#امام_حسن
#شهادت_امام_حسن
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
گزارشی خواندنی از ورود امام خمینی به عراق
🔻١٣ مهر سالروز تبعید امام به عراق
روز سهشنبه ١٣ مهرماه ١٣۴۴ (٩ جمادى الثانى ١٣٨۵) هواپيماى حامل امام و حاج سيد مصطفى خمينى از تركيه به سوى عراق پرواز كرد. در ساعت ٢ بعدازظهر در باند فرودگاه بينالمللى بغداد بر زمين نشست و مسافرين پياده شدند.
امام و حاج سيد مصطفى به گمان آنكه مأموران عراقى براى تحويل گرفتن آنان و بردنشان به محل تحت نظر آمادهاند، دقايقى در سالن فرودگاه منتظر ماندند و چون به ظاهر از مأموران خبرى نشد از فرودگاه بيرون آمدند و با تاكسى راهى #كاظمين شدند.
شهيد سيد مصطفى خمينى روايت مىكرد كه «در #فرودگاه_بغداد، امام سر كرايه تاكسى چونه مىزد و سوار نمىشد، به شوخى به او گفتم: تا مأموران سر نرسيدهاند و ما را دستگير نكردهاند بيا در ريم و او را وادار كردم كه سوار شود!».
ساعتى بعد هر دو در #مسافرخانه_جمالى كاظمين اتاقى گرفته به استراحت پرداختند. امام پس از لحظهاى استراحت از جا برخاست و روانه #حرم_مطهر شد. شهيد سيد مصطفى در مقام تماس تلفنى با حاج #شيخ_نصراللّه_خلخالى در #نجف برآمد تا ورودشان را خبر دهد؛ اما چون او را نتوانست بيابد به منزل آقاى #خويى تلفن كرد و ورود امام و خود را به پيشكار منزل كه در آن ساعت تنها در آنجا بود خبر داد و از او خواست كه منزلى برايشان در نجف در نظر بگيرند.
صاحب مسافرخانه جمالى، آقاى #عبدالامير_جمالى كه تا آن لحظه امام و فرزندش را نشناخته بود از گفتگوى تلفنى حاج سيد مصطفى خمينى به نجف دريافت كه اين ميهمانان تازهوارد چه كسانى هستند بنابراين فوراً در مقام تجليل و تكريم برآمد و با اصرار، ايشان را به منزل شخصى خويش برد و منزل را دربست در اختيار آنان قرار داد.
ديرى نپاييد كه خبر ورود امام به #عراق برقآسا در #محافل_روحانى_نجف اشرف طنين افكند و سر زبانها افتاد؛ ليكن براى هيچكس اين خبر باوركردنى نبود. روحانيان و محصلان علوم اسلامى براى اطلاع از صحت و سقم خبر به #مدرسه_آيتاللّه_بروجردى كه جنبه مركزيت حوزه نجف را داشت، روآوردند و در انتظار رسيدن خبر قطعى از كاظمين در آنجا گرد آمدند. طولى نكشيد كه زنگ تلفن مدرسه به صدا درآمد و ورود امام را به كاظمين بشارت داد. روحانيان جوان با دريافت اين بشارت به كف زدن پرداختند و مدرسه يكپارچه در شور و شعف فرورفت.
شمارى از مقامات علمى و روحانى نجف با دريافت خبر ورود امام در همان ساعت به صورت دستهجمعى راهى كاظمين شدند. پاسى از شب گذشته بود كه آنها به محل سكونت امام در كاظمين رسيدند. در آن ساعت امام به استراحت پرداخته بود و حاج سيد مصطفى با تنى چند از #علماى_كاظمين و حاج شيخ نصراللّه خلخالى كه تازه از #لبنان وارد شده بود به گفتگو نشسته بودند.
روحانيانى كه از نجف وارد شده بودند با ديدن عمامه امام به سوى آن هجوم بردند و آن را برداشته، مىبوسيدند و به چشم مىماليدند.
فرداى آن روز نيز انبوهى از عالمان و روحانيان نجف و كربلا براى ديدار امام به كاظمين رفتند و ورود او و حاج سيد مصطفى را به سرزمين عراق تبريك گفتند. علماى طراز اول نجف براى عرض خيرمقدم به امام هريك فرزند خود يا نمايندهاى را، راهى كاظمين كردند.(نهضت امام خمینی ج٢ ص١۶٠-١۵٨)
#تبعید_امام_به_عراق
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴روایتی عجیب از نفوذ خطرناک اسرائیل در جمهوری آذربایجان
خباثت رژیم جعلی و وحشی #اسراییل علیه #جمهوری_اسلامی او را وا می دارد که در کشورهای همسایه ایران نفوذ کرده و اهداف پلید خود علیه کشورمان را پی گیرد. جمهوری اسلامی از این زاویه نسبت به حضور اسراییل در کشورهای همسایه با ایران حساس و دقیق است.غربیها نیز به این فرصت طلبی و سوء استفاده اسراییل از حضور بسیار مشکوک در کشورهای همسایه ایران آگاه و به آن معترفاند.
سند بسیار آشکار این امر حضور خطرناک اسراییل در #جمهوری_آذربایجان و همکاریهای گسترده نظامی و امنیتی این دو کشور میباشد که اهداف خاصی علیه ایران تعقیب می نمایند.
شبکه خبری فارسی #صدای_امریکا در تاریخ ۱۸ آگوست ۲۰۱۱/ پنجشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۰ خبری را با تیتر «تهران نگران حمله اسراییل از جمهوری آذربایجان است» در سایت اینترنتی خود منتشر ساخت که در توضیح آن آمده است:
#یونایتدپرس_اینترنشنال زیر عنوان «جنگ پنهانی ایران با اسراییل در دریای خزر» مینویسد هشدار یک ژنرال ارشد ایران به آذربایجان در مورد نزدیک شدن بیش از حد به اسراییل گویای نگرانی تهران از آن است که دولت اسراییل ممکن است از این همسایه شمالی ایران برای پیشدستی در وارد ساختن ضرباتی علیه #برنامه_اتمی_ایران استفاده کند. اسراییل بی سر و صدا با آذربایجان نفتخیز و مسلماننشین ارتباطهای اطلاعاتی و نظامی برقرار ساخته است که پس از فروپاشی دو دهه پیش اتحاد جماهیر شوروی، با نظام سکولار متکی به جدایی دین از حکومت اداره می شود.
اسراییلی ها ضمن فروش مقادیر قابل توجهی تسلیحات و هواپیماهای بدون خلبان به دولت باکو در دریای خزر به استقرار تشکیلات اطلاعاتی خود در مرز با ایران مشغولاند.
این اقدامات به اسراییل برای زیر نظر گرفتن ایران و به خصوص برنامه جنجالی اتمیاش که اورشلیم آن را تهدیدی جدی عليه موجودیت خود می داند، امکان دسترسی به یک پایگاه عملیاتی را فراهم میکند.
انتقاد غیرعادی روز نهم اوت ژنرال حسن فیروزآبادی رئیس ستاد نیروهای مسلح ایران از اسراییل به خصوص گویای گسترش دامنه جنگ اطلاعاتی اسراییل با ایران است. #فیروزآبادی باکو را به بدرفتاری با شیعیان متمایل به جمهوری اسلامی در جنوب آذربایجان و مجاز شناختن صهیونیست ها در دسترسی به قلمرو مرزی آذربایجان با ایران متهم ساخت. مناسبات میان ایران و آذربایجان در سالهای اخیر توأم با تشنج بوده است که بیشتر به عملیات پنهانی ایران در آذربایجان نسبت داده میشود. اسراییل چهارمین طرف عمده در تجارت با آذربایجان است.»
#روزنامه_تایمز در شماره ۱۴ اسفند ۱۳۹۰ اعلام کرد موساد قرارگاهی را در جمهوری آذربایجان به منظور تسهیل جاسوسی رژیم اسراییل از جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرده است. شیمون یکی از مأموران ارشد موساد در مصاحبه با روزنامه مذکور گفته است:
«گروهی متشکل از چندین نفر در زمینه جاسوسی از برنامه هسته ای ایران برای موساد فعالیت می کنند.»(انقلاب اسلامی و گروههای تجزیهطلب، صص73-71)
#جمهوری_آذربایجان
🔸آشنایی با گروههای تجزیهطلب و جنایات آنان با کتاب «انقلاب اسلامی و گروههای تجزیهطلب» اثری از بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
🔻آنچه در این کتاب خواهید خواند:
🔹 پیشزمینههای فکری و عقبه سیاسی-اجتماعی فتنههای تجزیهطلب
🔸تجزیهطلبان #آذربایجان
🔹 تجزیهطلبان #خوزستان
🔸تجزیهطلبان #سیستان_و_بلوچستان
🔹تجزیهطلبان #ترکمن_صحرا
🔸تجزیهطلبان #کردستان
📚«انقلاب اسلامی و گروههای تجزیهطلب» اثری از اصغر حیدری-بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴تقویت روحیه انقلابی تشیع در عصر امام رضا علیهالسلام
▫️نه تنها سرجنبانان تشیع از سوی امام به سکوت و سازش تشویق نشدند بلکه قرائن حاکی از آن است که وضع جدید امام [پس از ولایتعهدی] موجب دلگرمی آنان شد...
▪️مأمون نهتنها با حضور او نتوانسته معارضان شیعی خود را به خود خوشبین و دست و زبان تند آنان را از خود و خلافت خود منصرف سازد بلکه حتی علی بن موسی مایه امان و اطمینان و تقویت روحیه آنان نیز شد. (انسان ٢۵٠ ساله ص٣١٧-٣١۶)
#امام_رضا
#شهادت_امام_رضا
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴کارنامه ارتجاع نجف در مقابله با درس امام خمینی
◀️لشکر ارتجاع علیه امام خمینی قدس سره الشریف/١
🔻١٣ مهر سالروز تبعید امام به عراق
🔹 #رژیم_پهلوی به تبع نقشههای استعمار و استکبار جهانی امام خمینی قدس سره الشریف را به #نجف تبعید کرد و عوامل #نفوذی استعمار که نقش خود را به خوبی میدانستند، منتظر اولین سخنرانی و موضعگیری امام قدس سره الشریف بودند. آنها انتظار داشتند امام در نخستين سخنرانى خود در عراق با موضعگيرى تند و پرخاشجويانه عليه شاه آن هم در محيطى كه اسم سياست را بر زبان آوردن كفر شمرده مىشد، زمينۀ كوبيدن خود را در سطح حوزۀ نجف هموار كند و سوژهاى به دست آنان دهد، تا با برچسب « #آخوند_سياسى » او را در آن حوزه ساقط كنند، از اين موضع تاكتيكى و اصولى او در اولين نطق، سخت در شگفت ماندند و از روشنگرى ريشهدار و دگرگونكننده او كه رشتههاى چندين ساله آنان را پنبه مىكرد، نگران شدند و تمام نيروى خود را به كار گرفتند تا از هر راه ممكن فرياد اين فريادگر بزرگ قرن را خاموش كنند و او را در ميان #حوزه و #جامعۀ_عراق به انزوا بكشانند و براى پيشبرد نقشۀ خود، شمارى از #كارآزمودههاى_زبردست_حوزه را واداشتند كه در درس امام شركت كنند و با ايراد و اشكال بكوشند كه او را درمانده سازند و يا دستكم او را در مسائل علمى ناتوان جلوه دهند و از اين راه طبل بیسوادى را عليه او به صدا درآورند و او را براى هميشه از سطح مراجع و علما پايين آورند و خاطر آشفته و نگران شاه و ساواك و «C.I.A» را براى هميشه از خطر او آسوده سازند.
🔸رژيم شاه كه از روآوردن فراوان #تودههاى_مسلمان به امام و تقليد از او، سخت وحشتزده و بيمناك بود كمترين انتظارى كه از مهرههاى كهنهكار استعمار در نجف داشت پايين آوردن امام از مقام مرجعيت و از جرگه مراجع بود كه از طريق ايجاد اشكال و ترديد در اذهان تودههاى مسلمان نسبت به درجه علمى او، امكانپذير مىشد.
🔹از اين رو با شروع درس امام، كارآزمودههاى مجامع علمى و روحانى نجف كه در بحث و ايراد و اشكال و كوبيدن حريف، تخصص ويژه داشتند، به حوزۀ درس امام هجوم آوردند، تا با #اشكالتراشىها، #نكتهگيرىها و به كار انداختن فوت و فن ويژه خود، به اصطلاح كار امام را يكسره كنند! آنان را عقيده بر اين بود، و عمرى چنين آموخته بودند، كسى كه در #حوزۀ_علميۀ_نجف تحصيلنكرده باشد اساساً عالم و مجتهد نيست، از اين رو مغرور بودند كه امام چون فارغالتحصيل حوزۀ نجف نيست نمىتواند در برابر محققان و كاوشگران مقاومت كند و زود از پا در مىآيد!
🔸امام درس رسمى خود را از مكاسب محرمه آغاز كرد و درهاى تازهاى از ژرفاى دانش خود را بر روى دانشپژوهان حوزۀ نجف گشود و مطالب ارزنده و ناشنيدهاى به حوزۀ علميۀ نجف عرضه كرد كه بسيارى از علماى فارغالتحصيل و بىنياز از تحصيل را به شگفتى واداشت و بهتزده كرد تا آنجا كه بعضى از مقامات برجسته روحانى آنگاه كه در حوزۀ درس امام حضور يافتند، صريحاً اعتراف كردند:
🔹«ما پيش از آمدن #آيتاللّه_خمينى به نجف اشرف باور نمىكرديم كه در دنياى علوم اسلامى حرف تازهاى باشد كه ما نشنيده باشيم ولى آنگاه كه ايشان به نجف اشرف منتقل شدند و درس شروع فرمودند، دريافتيم كه خيلى مطالب علمى و پرارزش است كه ما نشنيدهايم، نيز پيش از تشريففرمايى ايشان به نجف اشرف ما خود را فارغالتحصيل پنداشته، گمان مىكرديم كه از تحصيل بىنيازيم؛ ليكن وقتى در محضر درس آيتاللّه خمينى حاضر شديم فهميديم كه هنوز بايد درس بخوانيم....»
🔸ارتجاع نجف كه از تعصبات دوران جاهليت كاملاً برخوردار بود، در برابر اين اعتراف صادقانه موضع گرفته، به آنانكه چنين اعترافى كرده بودند پيام داد: «آبروى خود را كه برديد، ديگر آبروى حوزه و اساتيد را نبريد».
🔹عناصر كارآزمودۀ حوزۀ نجف كه به منظور درمانده ساختن و يا دستكم در منگنۀ علمى قراردادن امام، در جلسه درس او حضور يافته بودند، در برابر موقعيت علمى او آنچنان بهتزده شدند كه نتوانستند اصولاً لب به اشكال و ايراد بگشايند، تا آنجا كه خود امام در مقام اعتراض برآمد كه «چرا در جلسه درس ساكتيد، مگر در مجلس روضه نشستهايد؟» امام، « #هل_من_مبارز » گفت و در ميدان علم و تحقيق رقيب طلبيد، نه به منظور آنكه برترى و كمالى براى خود ثابت كند بلكه چون از آغاز طلبگى به بحث و تحقيق عادت كرده بود.(نهضت امام خمینی ج٢ ص٢۵۵-٢۵٣)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴«چپگرایی»؛ تهمت ناروای ارتجاع نجف علیه امام
◀️لشکر ارتجاع علیه امام خمینی قدس سره الشریف/٢
🔻١٣ مهر سالروز تبعید امام به عراق
🔹 #مرتجعین_نجف به جاى آنكه در مقابل عظمت علمى امام سر تعظيم فرود آورند و كينهتوزى و عصيان را كنار بگذارند، آنگاه كه دريافتند مقام علمى او تا آنجا محرز و روشن است كه نمىتوان كوچكترین خدشهاى در آن وارد كرد، از شركت در حوزه درس امام خوددارى كرده، كوشيدند ديگران را نيز از استفاده از #حوزه_درس او باز دارند و هر كه براى شركت در حوزه درس او اصرار مىورزيد، با تهمت و افترا و نسبتهاى نارواى عناصر وابسته به استعمار حوزه نجف رو به رو مىشد، تا آنجا كه بسيارى بر خلاف ميل و اشتياق وافرى كه براى استفاده از حوزۀ درس امام داشتند ناچار شدند كه از شركت در آن خوددارى ورزند. بعضى از آنان با افسوس فراوان به بعضى از فضلاى حوزه كه منافع كمترى در حوزه نجف داشتند توصيه مىكردند: «ما كه متأسفانه جرأت شركت در حوزۀ درس آقاى خمينى را نداريم شما حتماً از اين فرصت استفاده كرده، به درس ايشان برويد كه ارزنده و قابل استفاده است».
🔸 ارتجاع نجف تنها به منع استفاده از حوزۀ درس امام بسنده نكرد بلكه كوشيد او را در نجف از هر نظر و از هر طرف #منزوى و #محدود كند، از اين رو تمام نيروى خود را به كار گرفت تا هرگونه رابطۀ افراد #حوزۀ_نجف و مردم عراق را با منزل امام و با برادران مبارزى كه از ايران متوارى بودند و راه امام را دنبال مىكردند، قطع كند. با #شايعهسازى، #دروغپردازى و با #نسبتهاى_ناروا به امام از قبيل: #چپگرايى، #كمونيستى، #انگليسى و... كوشيدند امام را در ميان حوزه و جامعۀ عراق بدنام و لكهدار كنند و از رسيدن صداى زندگىساز، بيداركننده و حماسهآفرين او به گوش تودههاى محروم و مستضعف عراق و ديگر كشورهاى عربى جلوگيرى به عمل آورند.
🔹 ارتجاع نجف كه جز #تنگنظرى و #انحراف حركتهاى اصيل و مثبت در آن حوزه، كارى نداشت مىانديشيد اگر امام را از نمازگزاردن بر مردهاى بازدارد يا مثلاً از برگزارى #مجلس_ترحيم از طرف امام در ردۀ به اصطلاح مراجع نجف جلوگيرى به عمل آورد و او را در رديف طراز دومها قرار دهد و يا آنكه مردم را از شركت در نماز جماعت و درس او باز دارد، مىتواند #انقلاب_ايران را به شكست بكشاند و #شاه و #امريكا را از سقوط و تباهى در ايران نجات بخشد.
🔸 امام در برابر اين #حركات_كودكانه و در حقيقت مذبوحانه به مصداق « و اذا مرّوا باللغو مرّوا كراماً » بىتفاوت، آرام و بىاعتنا مىگذشت و با #توكل به خداوند بزرگ و با تكيه بر ملت وفادار خويش، با #تاكتيكهاى_سياسى_و_انقلابى در راه بيدارى تودهها گام برمىداشت. چشم به دور دستى روشن و نويدبخش داشت. بر آن بود كه با سلسله برنامهها، روشنگرىها و به كار بستن تاكتيكهاى فرهنگى و سياسى، در حوزۀ علميه نجف، دگرگونى پديد آورد و با آگاه كردن مقامات روحانى،
🔹دست مرموز استعمار و عوامل آن را از آن حوزه كوتاه كند، ليكن براى رسيدن به اين #آرمان_مقدس، راه دراز و پرنشيب و فرازى در پيش بود و تحمل رنجها، دشوارىها و ناملايماتى را لازم داشت، كه امام دلاورانه و قهرمانانه آن را پذيرفت و نزديك ١۵ سال سختترين و توانفرساترين دوران زندگى خويش را در جوّ آلوده و اختناقآور نجف، با بردبارى و پايدارى پشت سر گذاشت و بر آرمان مقدس خويش پاى فشرد.هرچند زيست اجبارى امام به مدت 15 سال در نجف، ضربهاى بزرگ بود كه بر پيكر نهضت اسلامى ايران وارد آمد و به وجود آمدن انقلاب و جهانى شدن آن را به تأخير انداخت و راه امام را براى رسيدن به سرمنزل مقصود در كوتاهمدت سد كرد.(نهضت امام خمینی ج٢ ص٢۵٧-٢۵۵)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⁉️بنی صدر در نظر امام خمینی چگونه بود
🔰تاریخ نگار انقلاب اسلامی پاسخ می گویند
🔸امام #بنیصدر را قبول نداشت و به او هم رأی نداد؛ اما وقتی که در انتخابات ریاست جمهوری رأی آورد، امام به افکار و آراء مردم احترام گذاشت، اگر چه می توانست از طریق اطرافیان و نزدیکان خود به مردم بفهماند که بنی صدر صلاحیت این کار را ندارد و مردم اگر می دانستند که نظر امام نسبت به او منفی است، بنی صدر پیروز انتخابات نمی شد؛ زیرا امام بر قلب ها حکومت داشت، اما فرصت می داد که مردم خود راه را انتخاب کنند.
🔹حضرت امام در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری بنی صدر جمله ای را فرمود که اهل نظر دریافتند که ایشان نسبت به بنی صدر ذهنیت دارد و آن این بود: «آقای بنی صدر بداند که حبّ الدنیا رأس کل خطیئه». پس از پیروزی انقلاب امام در یکی از سخنرانیهایش در جملهای اشاره به ملی ـ مذهبی ها کرده بود که #قطبزاده، مدیر عامل وقت صدا و سیما، آن را سانسور کرد! امام می توانست او را به سادگی تنبیه و یا عزل کند اما در این مسئله تنها حرفی که زد این بود که به آقای قطب زاده بگویید یا سخنرانی من را از صدا و سیما پخش نکند، یا اگر پخش می کند، #سانسور نکند! این روش حکومتی بنیانگذار نظام مقدس اسلامی بود که به منش حکومت های استبدادی هیچ شباهتی نداشت. لذا وقتی هم که در جریان دولت موقت اکثریت اعضای شورای انقلاب به آقای مهندس بازرگان نظر داشتند، امام به نظر آنها احترام گذاشت. باید در نظر گرفت که اگر آن روز امام اجازه نمی داد امثال بازرگان ها و بنی صدرها به قدرت برسند، امروز آنها در نظر ملت چهره هایی قهرمان تجلی می کردند که ما می پنداشتیم اگر کارها به دست آنها می افتاد، ایران گلستان می شد! بی شک اگر در آن روز این جریانات پیش نمی آمد و امثال بازرگان و بنی صدر به قدرت نمی رسیدند و ماهیت خود را بروز نمی دادند. امروز قدرت را در دست می گرفتند و نظام جمهوری اسلامی را و به چالش می کشیدند.(حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، مصاحبه با مجله معارف،اسفند ١٣٨۶)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴برنامه چند مرحلهای آمریکا برای تسلط بر بنیصدر
«شنبه ٨/دی/۵٨
موضوع: پرسش از تام آهرن
🔹به من گفته شده بود که دولت آمریکا به طور اعم و سیا به طور اخص، در نظر دارند که اگر امکاناتی موجود باشد، با افرادی که در انقلاب ایران میتوانند نقشی داشته باشند تماس برقرار شود. لذا زمانی که امام در فرانسه بود یک افسر بازنشسته سیا مأمور شد که به فرانسه رفته و با آقای بنیصدر تماس برقرار نماید.
🔸ایشان خود را به عنوان نماینده یک کمپانی معرفی کرده و اظهار داشته است که نسبت به آینده اقتصادی ایران و ارتباط آن با دنیای غرب مخصوصا آمریکا علاقهمند به صحبت با بنیصدر میباشد؛ بنیصدر نیز با این مسئله موافقت داشت.
🔹زمان این ملاقات اولیه، کمی قبل از مراجعت امام به تهران است که در فرانسه قرار شده بود. زمانی که من به ایران آمدم، ستاد مرکزی هنوز علاقهمند به دنبال نمودن این مسئله بوده و در این ارتباط از من خواسته شد که نسبت به این مسئله کار نمایم.
آن مرد در حوالی ٢٩ مرداد به تهران آمده و مدت سه هفته در ایران اقامت نمود، با بنیصدر حداقل ٣ بار و شاید حتی ۵ بار در این مدت ملاقات نموده است.
🔴هدف نهایی ما:
به استخدام درآوردن بنی صدر.
برنامه مرحلهای:
در این مرحله تمامی مسایل رو نشود و صرفاً در این مرحله از وی به عنوان یک مشاور اقتصادی قابل اطمینان این کمپانی که نسبت به مسایل اقتصادی و همچنین مسایل سیاسی مربوط به امور اقتصادی و همچنین مسایل سیاسی اعم اظهارنظر میکند استفاده شود.
🔹گامهای بعد:
ملاقاتهای بعدی با وی در #تهران و یا در #پاریس میتواند قدری بیشتر پیشروی نموده و نسبت به یک سری مسایل مهم سیاسی از وی سؤالاتی شود. در آخرین جلسه بنیصدر موافقت نموده که به عنوان مشاور اقتصادی قابل اطمینان این کمپانی فعالیت نماید و پیشنهاد حقوق ماهیانه ١٠٠٠ دلار را نیز پذیرفت.
🔻سؤال: آیا بنیصدر می دانست که طرف مقابل وی یک مأمور سیا است؟
جواب: قرار نبوده که به بنیصدر در این مرحله گفته شود که طرف مقابل #سیا می باشد لذا به وی گفته نشده بود. اما یک مسئله بود که میتواند به وی این برداشت را داده باشد که عبارت است از نحوه پیشنهاد ماهیانه ١٠٠٠ دلار که بدون این ترتیبات معمولی تجاری انجام پذیرفته باشد مورد پیشنهاد و همچنین توافق قرار گرفت و این میتواند بیانگر حداقل باشد که این مسئله به این سادگیها نیست.
🔹مسئله دوم اینکه نسبت به زمینه سؤالات راجع به مسایل اقتصادی، سؤالاتی مطرح شده بود. در رابطه با مسایل سیاسی که تا حدود زیادی ربطی به مسایل اقتصادی نداشته است و این مسئله هم میتوانسته است به وی برداشت دیگری بدهد. یک نکته قابل ذکر هم اینکه تا به حال پولی به ایشان پرداخت نگردیده است.»(اسناد لانه جاسوسی، ج١ ص۴٨٧)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
بایکوت طرح حکومت اسلامی امام خمینی توسط ابوالحسن بنیصدر
🔻روایتی تاریخی از حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی
🔹در زمان طرح مباحث #حکومت_اسلامی توسط امام خمینی؛ تنها عناصر وابسته به استعمار و ارتجاع نبودند كه تمام نيروى خود را براى خاموش كردن صداى فريادگر امام به كار گرفتند بلكه آن دسته از #چهرههاى_به_ظاهر_اسلامى برونمرزى كه به اصطلاح از اسلام دم مىزدند، نه تنها كوچكترين واكنش مثبت و مؤثرى در برابر طرح حكومت اسلامى از خود نشان ندادند، بلكه از مطرح شدن اين بحث از طرف امام سراپا لرزيدند؛ زيرا #انديشههاى_ليبراليستى و غربى، به گونهاى آنان را تحت تأثير قرار داده بود كه حكومت اسلامى و #ولايت_فقيه براى آنان تحملناپذير بود، از اين رو توطئه سكوتى از طرف عناصر #ليبرال، #غربزده و #مادىگرايان وابسته به غرب و شرق، عليه بحث حكومت اسلامى امام به وجود آمد! #ماركسيستها با آوردن آن بخش از سخنان امام كه عليه رژيم شاه و استعمار بود، در زير عنوان «دعوت به مبارزه» در نشريههاى خود، كوشيدند كه به اصطلاح اسم «حكومت اسلامى» را براى هميشه مدفون سازند! و براى اين منظور نوشتند:
🔸«حضرت آيتاللّه خمينى در بهمن ماه ١٣۴٨ هنگام تدريس، يك سلسله مطالبى درباره وظايف مسلمانان ايراد فرمودند كه به صورت جزواتى چاپ و توزيع گرديده است. حضرت آيتاللّه خمينى در ضمن سخنرانى خود روحانيون و مردم را دعوت به مبارزه عليه استعمار و رژيم ديكتاتورى كردهاند كه در اينجا نكاتى از آن نقل مىگردد.... »
🔹اگر ماركسيستها بخشهايى از سخنان امام در بحث حكومت اسلامى را كه عليه شاه و استعمار بود، در نشريهها و روزنامههاى خود نقل كردند، #ليبرالهاى_به_ظاهر_مسلمان حتى اين كار را نيز نكردند! زيرا اينگونه برخورد با بحث حكومت اسلامى بهخوبى نمايانگر موضع آنان عليه ولايت فقيه بود و ليبرالها كه در آن روز سخت تلاش داشتند به امام بباورانند كه در خط اسلام و فقاهت هستند، نمىخواستند كه مشت آنان، در پيش امام باز شود و موضع مخالف آنان با ولايتفقيه و حكومت اسلامى برملا گردد. از اين رو چاره را در اين ديدند كه خودشان را به بىخبرى بزنند! انگار كه اصولاً از مطرح شدن طرح حكومت اسلامى از طرف امام، خبردار نشدهاند! اگر براى درج اعلاميه و سخنرانى امام عليه رژيم شاه، در نشريات خودشان، سر و دست مىشكستند و با يكديگر به رقابت برمىخاستند، به بحث حكومت اسلامى كه مىرسيدند، يكباره يادشان مىرفت كه در دنيا شخصيتى به نام «خمينى» وجود دارد و حدود دوازده روز سخنرانىهايى داشته و رهنمودهايى كرده است.
🔸اينجا بود كه #بنىصدر، #قطبزاده و #يزدى در كنار كمونيستها و مادىگراها قرار گرفتند و « #اتحاد_نامقدسى » عليه حكومت اسلامى امام تشكيل دادند و توطئه سكوت عوامل شرق و غرب در برابر اين طرح به صورت زشت و ناموزونى جلوه پيدا كرد و روشن ساخت كه «فرزندان مصدق، لنين و مائو»! از حكومت اسلامى و ولايت فقيه، تا چه پايهاى وحشت دارند و گريزانند؛ و امروز وقتى كه « #خبرنامه » بنىصدر ـ قطبزاده....را ورق مىزنيم و جرياناتى را كه در آن روز و روزگار در اين نشريهها منعكس شده است، مىخوانيم، درمىيابيم كه آنچه هرگز در اين نشريهها حتى به صورت يک خبر منعكس نشده است، طرح حكومت اسلامى امام در نجف اشرف است!
🔹راستى ملىگراهاى كشور ما بنا بر ادعاى خودشان اگر از نظر فكرى و عقيدتى با حكومت اسلامى و ولايت فقيه مخالف نبودهاند و امروز روش مسئولان روحانى، آنان را به ديگر سو كشانده است! بايد ديد چرا در برابر طرح حكومت اسلامى امام در نجف اشرف كوچكترين واكنش مثبتى از خود نشان ندادند؟ چرا در «خبرنامه» آقاى بنىصدر كه ادعا داشت به علت آنكه در آن مرتب نام «خمينى» آورده مىشود، به «خمينى نامه» معروف شده است! حتى خبر طرح حكومت اسلامى از طرف امام در سال ١٣۴٨ درج نگرديده است؟»(نهضت امام خمینی، ج٢، صص ٧٣۶-٧٣۴)
#بنی_صدر
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴ابوالحسن بنیصدر؛ سانسور و تحریف مبارزات دانشجویی علیه انقلاب سفید
🔻روایتی تاریخی از حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی
🔹 «با گذشت زمان، #ملىگراها، #سازمانها و #گروههاى_محافظهكار و گوشبهفرمانهاى سياستهاى خارجى هرچه بيشتر به انزوا كشيده شدند و نقش خود را در مبارزات مردمى بيش از پيش از دست دادند. ماهيت رفرم امريكايى به اصطلاح « #انقلاب_سفيد » شاه بهتر روشن شد، نهضت اسلامى ايران هرچه بيشتر اوج گرفت، روحانيان متعهد و مجاهد از روز طرح آن #رفرم_امريكايى تا روز پيروزى انقلاب اسلامى به مبارزات پيگير و خستگىناپذير خود بر ضد «انقلاب سفيد» شاه ادامه دادند و با روشنگرىها و افشاگرىهاى خود، ماهيت آن رفرم و مجريان آن را براى تودههاى ايران از هر قشر و طبقهاى بهتر روشن كردند و اين روشنگرىها و افشاگرىهاى علما و روحانيان مجاهد در كشاندن مبارزات دانشجويى بر ضد «انقلاب سفيد» شاه نقش مثبت، مؤثر و اساسى داشت.
🔸اين حقيقت تنها عقيده و نظريه اين نگارنده نيست بلكه بعضى گروهها و سازمانهاى بىتفاوت نسبت به اسلام و روحانيت نيز به آن اعتراف دارند. كنفدراسيون جهانى محصلين و دانشجويان ايرانى در اروپا طى تحليلى از تظاهرات ضد «انقلاب سفيد» در دانشگاه تهران چنين آورده است:
🔹«در سالهاى ۴٣ تا ۴٨ دوران افشاى تدريجى انقلاب سفيد و اوجگيرى مبارزات بر عليه آن بود. در اين دوره... «انقلاب سفيد» بيش از پيش افشا گرديد... روحانيون مترقى ايران بيش از هروقت ديگر در مبارزات دموكراتيک مردم شركت نمودند، تظاهرات وسيع بر عليه #قرارداد_كاپيتولاسيون، يادبود روز تاريخى ١۵ خرداد ۴٢ و بالاخره سخنرانىها و موعظههاى عده كثيرى از آنان كه در خدمت افشاى ماهيت رژيم بوده، در اعتلاى جنبش دموكراتيک اين دوره ايران مؤثر بود. نتيجه طبيعى اين تصادمات در شعار تظاهرات دانشجويان در ٧ آذرماه ١٣۴٩ ظاهر گرديد. اين شعارها كه عبارت بودند از: مرگ بر سپيدى انقلاب، دهقانان در سايه انقلاب نابود شدند، مستعمره بودن ديگر بس است، در مقام مقايسه با شعار سال ۴١ دانشجويان كه مىگفتند: «اصلاحات ارضى بله ـ ديكتاتورى شاه نه» چگونگى افشاى «انقلاب سفيد» را بيش از پيش روشن مىسازد. »
🔸نكته در خور بررسى آنكه آقاى بنىصدر از شعار دانشجوها بر ضد «انقلاب سفيد» در سال ١٣۴٩، سخت شگفتزده شده كه چرا و چگونه دانشجوها به خود اجازه دادهاند برخلاف #سياست_امريكا در ايران شعار سردهند و نتوانسته باور كند كه اين به راستى دانشجويان بودهاند كه آن شعارها را دادهاند. از اين رو در گزارشى كه در جريان تظاهرات آن روز دانشجويان در خبرنامه آورده است، اولاً شعارهاى ضد «انقلاب سفيد» را درز گرفته و اصلاً منعكس نكرده است و ثانياً رسماً منكر طرح چنين شعارى از طرف دانشجوها شده و ادعا كرده است: «براى آنكه اين توفان تبليغاتى را موجه جلوه دهند، مأموران امنيت در دانشگاه شعارهايى در مخالفت با #اصلاحات_ارضى و... دادند كه به سرعت از سوى دانشجويان شناخته شده و از صفوف دانشجويان رانده شدند» و بدين ترتيب از #پاريس به مبارزان ايرانى هشدار داده كه ديگر از اينگونه شعارها ندهند و شعار امريكايىپسند «اصلاحات بله، ديكتاتورى نه» را از ياد نبرند و از راه «جبهه ملى» منحرف نشوند!
🔹البته راه مصدق هرگونه شعار و حركت بر عليه سياست امريكا را محكوم مىكرد و از اين رو، « #جبهه_ملى» و « #نهضت_آزادى » كه افتخار دارند: «راهشان #راه_مصدق است» چه پيش از پيروزى انقلاب و چه بعد از آن هرگز روياروى امريكا نايستادند و به مبارزه با آن برنخاستند، ليكن نكتهاى را كه آقاى بنىصدر درك نكرده بود، اينكه تظاهرات دانشجويى سال ۴٩ از پيروان راه مصدق تشكيل نمىشد و برخلاف ادعاى دروغ بنىصدر در «خبرنامه»، از روز آغاز تظاهرات تا روز پايان آن، كه بيش از يك ماه طول كشيد، يك شعار به نفع مصدق داده نشد و اصلاً اسمى از مصدق به ميان نيامد.»(نهضت امام خمینی، ج٢، صص ۶٧٢-۶٧١)
#بنی_صدر
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
⁉️بنیصدر با اتومبیلهای بنیاد مستضعان چه کرد؟!
🔻سند کمتر دیده شده از اعتراض عدالتخواهانه شهید رجائی به بنیصدر
«۶۰/۱/۱۶
بسم الله الرحمن الرحيم
جناب آقای بنی صدر رئیس جمهور و فرمانده کل قوا
🔹دفتر ریاست جمهوری از تاریخ ۱۳۵۹/۳/۱۲ بیست دستگاه اتومبیل از اموال #بنیاد_مستضعفان را برای مدت ۳ روز به عاریت گرفته است، تا در پذیرائی میهمانان خارجی مورد استفاده قرار داده و سه روز بعد به بنیاد مسترد دارد. بنیاد نیز به قصد همکاری با دفتر ریاستجمهوری، در اسرع وقت نسبت به تحویل اتومبیلها که قیمت آنها به گفته مسئولان بنیاد بالغ بر ۷۲ میلیون تومان میباشد اقدام کرده است.
🔸اینک که این نامه را به شما مینویسم، سرنوشت این ۲۰ دستگاه اتومبیل معلوم نیست و آن سه روز به بیش از ده ماه به طول انجامیده است. در این مدت ده ماه بنیاد مستضعفان مکاتبات زیادی در زمینه استرداد اتومبیلهای تحویلی، با دفتر شما انجام داده است و تعجبآور است که دفتر شما حتی از دادن پاسخ به نامههای بنیاد مستضعفان نیز خودداری کرده است!
🔹اینک مسئولان بنیاد از اینجانب سئوال میکنند که وقتی دفتر ریاستجمهوری با بنیاد چنین رفتاری دارد و نه تنها از #استرداد_اموال_بنیاد_مستضعفان امتناع میکند، بلکه حتی به نامههای بنیاد هم وقعی نمیگذارد و پاسخی نمیدهد، از دیگران چه انتظاری میتوان داشت؟
🔸ذکر این نکته در پایان نامه شاید لازم باشد که یکی از طرق تهیه امکانات برای مستضعفان، فروش همین داراییهای بنیاد است. انتظار دارد ضمن صدور دستور لازم به #دفتر_ریاست_جمهوری در زمینه استراد اتومبیلها یا قیمت آنها به بنیاد مستضعفان، به مسئولان دفتر خود خاطر نشان فرمایید که در ارتباط با نهادها و سازمانها، جانب انصاف و اصول را مراعات فرمایند .
محمد على رجائی نخست وزیر جمهوری اسلامی ایران (مکاتبات رجائی با بنیصدر، صص ٢١۴-٢١٣، روابط عمومی نخستوزیری، دی ١٣۶٠)
#شهید_رجائی
#بنی_صدر
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴حکم نخستوزیری یا رمز عملیات تخریب نخستوزیر؟!
⁉️ابوالحسن بنیصدر هجمه به شهید رجائی را چگونه آغاز کرد؟
🔹با انتخاب #سیدابوالحسن_بنیصدر به عنوان #نخستوزیر کارشکنیهای وی علیه شخصیتها و نهادهای انقلابی آغاز شد. یکی از این شخصیتها که سیبل تهمتها و تخریبهای وی بود #شهید_محمدعلی_رجائی بود.این تخریبها با صدور حکم نخستوزیری ایشان شروع شد و عبارت مبهم «جریان گزینش شما» که در ابتدای حکم انتصاب آمده است، از همان آغاز، از جانب مخالفان دولت، دستاویزی برای حمله و انتقاد شد و از سوی بنیصدر و طرفداران وی، برای تخطئه و #تضعیف_دولت، مورد استفاده تبلیغاتی قرار گرفت مخالفان با استناد به همین عبارت، جنجالهای فراوان تبلیغاتی به راه انداختند تا به جامعه ثابت کنند که نخستوزیری رجایی به بنیصدر تحمیل شده است. و خود وی نیز در یک مصاحبه مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی، در روز دوم شهریورماه ۵۹ (چهار روز پس از امضای حکم نخست وزیری رجایی) چنین گفت:
🔸«من اگر دیدم که این دولت خط مرا ندارد و مردم هم از من خواستند (!!) خوب، من باید به مردم بگویم که این دولت، دولت من نیست. بنابراین من ابزار کار ندارم که شما از من چیزی بخواهید.»
🔹در این عبارات، کارشکنی و جوساری وی علیه دولت، از همان آغاز کار، مشاهده میشود. این عبارات به مثابه دستورالعمل واحد، پیوسته مد نظر مخالفان دولت و اطرافيان بنیصدر، قرار گرفت.(مکاتبات رجائی با بنیصدر، ص۶، روابط عمومی نخستوزیری، دی ١٣۶٠)
#شهید_رجائی
#بنی_صدر
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴حامی جلاد!
🔹17مهر1400 خبر مرگ ابوالحسن بنیصدر منتشر شد. او که نخستین رئیسجمهور ایران بود تاوان غرور و تکبر خود را داد و با بیاعتنایی به #نصایح_امام و انگیزههای اسلامخواهانه ملت ایران زمینه سقوط خود را فراهم کرد.
🔸ارتباط با گروهک تروریستی #مجاهدین_خلق یکی از صدها خیانت وی به مردم ایران بود که در این کوتاهنما نگاهی گذرا به این رابطه شوم انداختهایم.
#بنی_صدر
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴تشکیلات عظیم شیعه
▪️«در هیچ زمانی ارتباط شیعه و #گسترش_تشکیلاتی_شیعه در سرتاسر دنیای اسلام، مثل زمان #حضرت_جواد و #حضرت_هادی و #حضرت_عسکری نبوده است. وجود وکلا و نواب و همین داستانهایی که از حضرت هادی و حضرت عسکری نقل میکنند - که مثلا کسی پول آورد و امام معین کردند چه کاری صورت بگیرد- نشاندهنده این معناست.
▫️یعنی علیرغم محدود بودن این دو امام بزرگوار در #سامرا، و قبل از آنها هم حضرت جواد به نحوی، و #حضرت_رضا سلام الله علیه به نحوی، ارتباطات با مردم همینطور گسترش پیدا کرد. این ارتباطات، قبل از زمان حضرت رضا هم بوده. منتها آمدن حضرت به خراسان، تأثیر خیلی زیادی در این امر داشته است.»(مقام معظم رهبری، انسان ٢۵٠ ساله، حلقه دوم، ص ٣٨۶)
#امام_حسن_عسکری
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥آپارات و برخورد حذفی با روشنگری علیه یک خائن!
🔸در پی انتشار خبر مرگ سیدابوالحسن بنیصدر بنیاد تاریخپژوهی اقدام به ساخت و انتشار کوتاهنمای «حامی جلاد» کرد.
🔹محتوای این کوتاهنما چیزی جز بیان مطالب تاریخی نبود اما تارنمای آپارات در اقدامی عجیب آن را با عنوان «مغایرت با شئونات اخلاقی یا عرف جامعه یا قوانین کشور» حذف کرد.
🔸پیش از این نیز بنیاد تاریخپژوهی اقدام به بازنشر فیلم سخنان حسن روحانی علیه ارتش کرده بود که در این مورد نیز آپارات با برخوردی غیرحرفهای آن را حذف کرد.
#آپارات
#بنیصدر
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴مجتهد شهید
🔻پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🔻در آستانه شهادت آیتالله سیدمصطفی خمینی
▫️یکم آبان سالگرد شهادت آیتالله سیدمصطفی خمینی است. فردی که به اذعان مبارزان انقلابی محور مبارزات، به گفته فضلا و مراجع عظام تقلید از نوادر علمی زمان و شهادتش به فرموده امام خمینی از الطاف خفیه الهی بود و خون تازهای به مجاهدتهای ملت ایران وارد کرد.
▫️در این پرونده بخشهای منتشر نشده از مصاحبههای اختصاصی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی و گلچینی از سیره سیاسی، علمی و معنوی ایشان ارائه خواهد شد.
با ما همراه باشید
#مجتهد_شهید
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️بهترین شاگرد امام
🔻#مجتهد_شهید /١
مرحوم سید مصطفی خمینی (ره) یکی از شخصیت های بالقوه و بالفعل اسلام بود. روزی که ایشان شهید شدند، در حدود سنین ۴۸-۴۷ سالگی بودند و در آن سن جزء ممتاز ترین کسانی بود که در حوزه های علمیه قم، نجف، مشهد و ... وجود داشت. بنده ایشان را به عنوان یک چهره برجسته حوزه علميه قم از سالها قبل می شناختم. وقتی به قم رفته بودیم، در درس فقه و اصول امام، ممتاز ترین کسی که بر طبق سنت و شیوه درسهای حوزه علمیه، گستاخانه با امام از مباحث علمی دم می زد و اشکال می کرد، او بود.
ایشان اگر نگوییم بهترین شاگردان، جزء بهترین شاگردان درس امام(س) بود، و در عین حال خود یک مدرس معروف بود و فلسفه و فقه درس می داد. او به عنوان یک چهره برجسته در میان طلاب، فضلا و مدرسین حوزه، معروف بود. (بیانات مقام معظم رهبری ۶٨.٨.١؛ یادها و یادمانها، ص ۴٠)
#مجتهد_شهید
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db