eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
894 ویدیو
628 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 باز خوانی نقش در بازتاب فاجعه ١٧ خرداد در مشهد 🔴 در آستانه سالگرد شهادت شهید هاشمی نژاد 🔸حماسی ترین و طوفانی ترین خیزش و خروش ملت ایران در نفی نظام پادشاهی در خرداد ۱۳۵۴ در روی داد. در این قیام خونین که در تاریخ نگاری دوران معاصر به کلی فراموش شد، طلاب و روحانیون با شعارهایی انقلابی و بنیان افکن از جمله مرگ بر شاه قاتل، مرگ بر شاه مزدور، از پهلوی بیزاریم و...به تظاهرات دست زدند و رژیم شاه را به چالش کشیدند. 🔹در پی بازتاب فاجعه ١٧ خرداد فیضیه در مشهد و آگاهی علما و روحانیان این شهر از جنایتهای در قم و زدن و کشتن و دستگیر کردن طلاب، حوزه علمیه مشهد نیز در ۵۴/٣/١٩ به عنوان اظهار همدردی با قم تعطیل شد. 🔸ساواک در گزارشی زیر عنوان «اعتراض چهار نفر از مدرسین حوزه علمیه مشهد و تعطیل دروس حوزه، به علت دستگیری طلاب اخلالگر شهرستان قم» آورده است: روز ۵۴/٣/١٩ چهار نفر از مدرسین حوزه علمیه مشهد به شرح اسامی زیر به عنوان اعتراض به دستگیری اخیر طلاب اخلالگر مدارس فیضیه و دارالشفاء شهرستان قم در جلسه درس خود حاضر نشده و دروس حوزه علمیه مذکور را تعطیل نموده اند : ١- _هاشمی نژاد ٢- میرزا جواد آقاتهرانی ٣- میرزا علی فلسفی ۴- حسینعلی مروارید تیمسار نصیری در زیر این گزارش فرمانی صادر کرده که از کینه شدید او نسبت به فریادگران فیضیه و ضربه سنگین حرکت آنان به نظام شاه و دستگاه امنیتی ساواک نشان دارد، او پی‌نوشت کرده است : این تذکر ساده کافی نیست. باید معلوم شود سوابق این چهارنفر چیست و به آنها گفته شود این افراد با پرچم قرمز و شعار کمونیستی وجود داشته یا باید اعمال آنها را تقبیح کنید و الا شماها هم جزو آنها منظور و رفتاری که با آنها شده و میشود با شماها هم خواهد شد. 🔹در پی این فرمان، دو تن از اساتید حوزه مشهد به نام‌های و شیخ عباس واعظ طبسی بازداشت شدند. نژاد از روحانیون ناراحت و مخالف رژیم بوده و تاکنون سه بار بازداشت و ٢ ماه محکومیت حاصل کرده و روز جمعه ۵۴/٣/٢۴ با وجودی که ممنوع المنبر بوده مجلسی در منزل خود ترتیب و با سخنرانی طلاب را تحریک نموده است. وی در همان مجلس اظهار نموده طلاب حق‌طلب را بازداشت میکنند و آنان را کمونیست می‌نامند. که منظورش اشاره به حوادث اخیر قم بوده است. لذا اتهام منتسبه به یادشده محرز و مسلم می‌باشد. 📄 فصلنامه پانزده خرداد،ش٢٧، بهار٩٠ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
متن اعلامیه علامه حسن‌زاده و جمعی از اساتید و فضلای حوزه علمیه قم درباره فاجعه خونین 19دی قم عارف انقلابی؛ اسناد کم‌تر دیده شده از مواضع انقلابی مرحوم علامه حسن‌زاده/4 بسم الله الرحمن الرحيم 🔹فاجعه خونین قم که در روز دوشنبه ۲۹ محرم ۱۳۹۸ برابر نوزدهم دی‌ماه ۱۳۵۶ هجری پدید آمد، به دنبال مطالب توهین‌آمیزی بود که در روزنامه اطلاعات به مقدسات اسلام و مراجع عظام دامت ظلالهم بخصوص مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت‌الله العظمی آقای خمینی مدظله العالی شده بود، موجب نگرانی و هیجان شدید همگان گردید. 🔸بلافاصله به دستور مراجع تمامی درس‌های تعطیل شد و مسلمانان شريف و غیور شهرستان به حمایت از مذهب و پشتیبانی از مراجع بزرگ ، دست از کار کشیده، بازار و خیابان‌ها را عموماً تعطیل کردند. آقایان طلاب علوم دینیه و مردم محترم با نهایت نظم و آرامش به منازل مراجع عظام و بعضی از علما و مدرسین رفتند و هرکدام از آقایان معظم به نوبه خود بیاناتی پیرامون حقایق جاری ایراد فرموده، متحداً مخالفت خود را با قوانین ضداسلامی ابراز داشتند. جمعیت به هنگام حرکت به طرف منزل برخی دیگر از اساتید با آن‌که در کمال نظم و آرامش بودند، ناگهان مورد حمله کماندوها و مأمورین مسلح دولت قرار گرفتند و آنان بدون کم‌ترین بهانه‌ای آتش به روی مردم بی‌گناه گشوده و به کوچك و بزرگ رحم نکرده، حتی کودکان و نوجوانان را مورد حمله قرار دادند و اولین فدایی يك كودك «سیزده ساله» بود و صدای شلیک گلوله چند ساعت در فضای شهر مقدس و مذهبی قم به گوش می‌رسید و بالنتيجه گروه زیادی از طلاب و مؤمنین کشته شدند و جمع کثیری مجروح و مصدوم گردیدند و تا کنون تعداد مقتولین بطور دقیق معلوم نشده است، زیرا پلیس و مأمورین مسلح، اجساد را بالاجبار گرفته و حتی کسانی را که در بیمارستان جان دادند در اختیار گرفتند و بازماندگان آن‌ها که برای گرفتن جنازه‌ها مراجعت می‌کردند با خشونت پلیس و مأمورین مسلح روبرو می‌شدند و تا روزهای بعد در قسمت عمده شهر حتی به عابرین بدون جهت حمله نموده آنان را مضروب ساختند و به حدی که شهر را ترس و وحشت فرا گرفته بود. 🔹متأسفانه مطبوعات مثل همیشه حقایق را وارونه جلوه داده و برای مشوب کردن اذهان عمومی لاطائلاتی را نوشته و می‌نویسند. آیا این است معنای و و طرفداری از حقوق بشر که هیئت حاکمه از آن دم می‌زند؟! آیا این همه جنایات و خونریزی که در این چند روز مامورین مسلحش مرتکب شدند، چگونه توجیه می‌نماید؟! آیا حمله مسلحانه و به آتش بستن عده‌ای بی‌گناه که با کمال نظم و آرامش در حرکت بودند، طرفداری از حقوق بشر است؟! آیا فضای باز سیاسی همین است که اگر کسانی به مطالب غیرواقعی روزنامه اعتراض کنند در برابر گلوله قرار گیرند؟! آیا اگر مردمی برای دفاع از حریم مقدس اسلام در کمال آرامش به منزل زعمای دینی رفتند و اظهار تظلم نمودند باید به آتش بسته شوند؟! ما ضمن تسلیت به پیشگاه مقدس ولی عصر ارواحنا له الفداء و عالم روحانیت و عموم مسلمین بدین وسیله مراتب انزجار وتنفر شدید خود را از این اعمال وحشیانه و مجریان این جنایات ابراز داشته ، توفیق عموم ملل مسلمان را در دفاع از حریم مقدس اسلام از خداوند بزرگ مسألت داریم . و الى الله المشتکی (۵۶.١٠.٢٢)(اسناد انقلاب اسلامی، ج٣، صص ٢٣٩-٢٣٨) به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️ «ولایت و حکمرانی فقیه»، ترجمه و تعلیقه‌ای خواندنی از رساله ولایت فقیه مجتهد شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی ❇️معرفی به مناسبت روز جهانی ترجمه 🔹کتاب «ولایت و حکمرانی فقیه» ترجمه و تعلیقه‌ای بر رساله ولایت فقیه آیت‌الله سیدمصطفی خمینی به همت سهراب مقدمی شهیدانی و ابوالقاسم کریمی از سوی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی، منتشر شد. 🔸این اثر ترجمه‌ای خواندنی از رساله ولایت فقیه شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی است که در کوران مبارزات امام خمینی در نجف و در لبیک به ندای ایشان نوشته شد که نمادی از حضور فعال آیت‌الله سیدمصطفی خمینی در عرصه مبارزات سیاسی و تکاپوی تئوریک در جهت تحقق حکومت دینی به‌شمار می‌رود. 🔹شوربختانه باید گفت تاکنون در زمینه استفاده محافل علمی حوزوی و دانشگاهی از این اثر گرانسگ، توجه شایانی صورت نگرفته و بسیاری از علاقه‌مندان از وجود چنین کتابی اطلاع ندارند. 🔸در این اثر که همزمان با چهلمین سالگرد شهادت آیت‌الله سید مصطفی خمینی برای استفاده پژوهشگران و علاقه‌مندان انقلاب اسلامی ترجمه شد، با بهره‌گیری منابع موجود، در حواشی کتاب به بسیاری از شبهات و سوالات مربوط به ولایت فقیه پاسخ داده شد. مباحثی همچون «اثبات ضرورت حکومت دینی توسط ولی فقیه» و «ولایت سیاسی فقها در عصر غیبت» از شاخص‌ترین موضوعات مندرج در این اثر به‌شمار می‌رود. متن کامل معرفی کتاب از خبرگزاری کتاب ایران 🔹 علاقه‌مندان برای تهیه کتاب می‌توانند به آدرس‌های «تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک۶؛ تلفن ۲۲۵۷۹۱۹۲_۰۲۱ و قم تلفن: ۳۲۹۰۴۲۳۱-۰۲۵» یا «قم، چهارراه شهدا به سمت درمانگاه قرآن و عترت، روبه‌روی مدرسه حجتیه، کتابفروشی مطبوعات کیهان» مراجعه کنند. 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
متن اعلامیه علامه حسن‌زاده و جمعی از علمای حوزه علمیه قم درباره حوادث سیاسی ایران و چهلمین روز شهدای ١٧ شهریور عارف انقلابی؛ اسناد کم‌تر دیده شده از مواضع انقلابی مرحوم علامه حسن‌زاده/۵ بسم الله الرحمن الرحيم وكأین من نبی قاتل معه ربيون كثير فما وهنوا لما اصابهم في سبيل الله و ما ضعفوا و ما استكانوا والله يحب الصابرين ...» (سوره آل‌عمران آیه ۱۴۶) 🔹در طول تاریخ همواره پیامبران خدا و پیشوایان دینی و پیروان راستین‌شان در راه خدا، عليه جباران و ستمگران به پیکار برخاستند و تا آخرین دم، ضعف و سستی و زبونی به خود راه ندادند. 🔸ملت اسلام که بر ضد بیدادگری و بی‌دینی به پا خواسته و در کمتر از يك سال هزاران قربانی داده ، تکیه‌گاهی جز خدا و نیروهای خداداده، ندارد. 🔹جامعه مسلمان ایران می‌داند که ابرقدرت‌ها برای بلعیدن ثروت‌های ما چنگ و دندان تیز کرده‌اند و رژیم‌های دست‌نشانده خود را بر ملت مسلمان مسلط نموده ، به نام طرفداری از مردم بی‌گناه را به آتش و خون می‌کشند و زیر ماسك پشتیبانی از حقوق بشر، حق توده‌های ستمکش را پایمال می‌کنند. 🔸ملت ما رفتار غیرانسانی را در مورد محاصره منزل بزرگ رهبر دینی حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خمینی و همدستی با هم‌پیمانان اسراییل و سلب آزادی از سرسخت‌ترین دشمن صهیونیسم، محکوم می‌کند. 🔹رژیمی که هر لحظه به شکلی درمی آید؛ يك روز با دولتی به جرم تأمین نفت اسراییل غاصب و حکومت نژادپرست و آدمکش و مبارزه می‌کند و روز دیگر با همان دولت طرح دوستی و همکاری می‌ریزد. از یکسو از تأسیس صندوق نه میلیارد دلاری ، برای جلوگیری از معاهده صلح دروغین با دم می‌زند و از سوی دیگر علیه پرچمدار نهضت ضدصهیونیسم با دوستان دیرین اسراییل تبانی می‌کند. 🔸مردم ما از رژیم دست‌نشانده ایران توقعی جز قتل و غارت ندارد و به چشم خود دید دولتی که به عنوان آشتی ملی سرکار آمد چه فاجعه‌ای به بار آورد و روی چنگیزهای تاریخ را سفید کرد و صدها و هزاران نفر از زنان، کودکان و نوجوانان را در میدان شهدای تهران به کمک سربازان اسراییلی چنان‌که نقل شده از بالا و پایین به رگبار مسلسل بست. 🔹نظام استبدادی ایران پنداشت با برقراری حکومت نظامی غیرقانونی می‌تواند خروش ملت مبارز مسلمان ایران را فرونشاند ولی شورش‌های پی در پی و تظاهرات بی‌امان شهرستان‌ها که منجر به قتل صدها نفر در ، ، ، ، ، ، و و... به دست دژخیمان نظام حاکم شد، نشان داد که این موج فرونشستنی نیست تا آن‌گاه که نظام اسلامی برسرکار آید و عمل به قوانین اسلام را سرلوحه کار خود قرار دهد. 🔸دولت به اصطلاح آشتی نه تنها تظاهرات سرتاسری ملت ایران را در روز عید فطر و تظاهرات مردم قهرمان تهران را در ۱۶ شهریور وقعی ننهاد، بلکه تظاهرات وسیع آرام ۱۷ شهریور تهران را به بهانه حکومت نظامی غیرقانونی که مردم از آن بی‌اطلاع بودند، با مسلسل‌های خودکار به خاك و خون کشید. 🔹دولت آشتی ملی، آشتی را به درون دبستان‌ها و دبیرستان‌ها کشانیدا و بنا به نقل روزنامه‌های رسمی تنها در کاشان ۲۵۰ نفر زخمی به جای گذاشت. 🔸جامعه مسلمان و آگاه ایران با تعطیل سرتاسری روز یکشنبه نهم مهرماه که عینی و عملی بود همبستگی کامل خود را با رهبر نهضت امام خمینی اعلام نمود. 🔹ملت غیور ایران به رهبری روحانیت متعهد، مبارزه مقدس خود، علیه جباران و ستمکاران را ادامه می‌دهد و روز دوشنبه ۲۴ مهرماه ۵۷ را به عنوان بزرگداشت چهلمین روز قربانیان تهران و سالگرد مرگ اسرارآمیز فرزند رهبر عالی‌قدر امام خمینی و به یاد قربانیان اخیر شهرستان‌ها عزای عمومی اعلام می‌کند و از ملل آزاد جهان و طرفداران راستین حقوق بشر می‌خواهد که صدای این ملت مظلوم را به گوش جهانیان برساند. « ربنا أفرغ علينا صبرا وثبت اقدامنا وانصرنا على القوم الكافرين »(١٣۵٧.٧.١٧)(اسناد انقلاب اسلامی، ج3، صص ۴٠۵-۴٠٣) به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️ علت هجرت امام به پاریس از زبان حاج سیداحمد خمینی ✅در آستانه سالروز هجرت امام خمینی به پاریس 🔸 هجرت امام به به جریاناتی که چند ماهی قبل از این تصمیم روی داد برمی‌گردد. با اوج‌گیری مبارزات مردم ایران، دو دولت و در جلساتی متعدد که در تشکیل گردید، به این نتیجه رسید که فعالیت امام نه تنها برای ایران که برای عراق هم خطرناک شده است. توجه مردم عراق به امام و شور و احساسات زائرین ایرانی چیزی نبود که عراق بتواند به آسانی از کنار آن بگذرد و بدین جهت آقای دعایی را خواستند تا خیلی روشن نظرات شورای انقلاب کشور عراق را به عرض امام برساند. 🔹آقای دعایی نظرات عراق را برای حضرت امام بیان داشت که خلاصه آن عبارت است از: _ حضرت‌عالی چون گذشته می‌توانید در عراق به زندگی عادی خود ادامه دهید ولی از کارهای سیاسی‌ای که باعث تیرگی روابط ما با ایران می‌گردد، خودداری نمایید. _ در صورت ادامه کارهای سیاسی باید عراق را ترک کنید. 🔸تصمیم امام معلوم بود رو کردند به من و فرمودند گذرنامه‌ من و خودت را بیاور و من چنین کردم. آقای دعایی عازم بغداد شد، ولی از گذرنامه‌ها خبری نشد. چندی بعد رئیس سازمان امنیت عراق خدمت امام رسید و مطالبی در ارتباط با روابط ایران و عراق، اوضاع عراق و منطقه و گزارش‌هایی از این دست را به عرض امام رسانید. ولی در خاتمه چیزی بیشتر از پیغام قبل‌شان نداشت. 🔹امام خیلی صحبت کردند که متأسفانه ضبط نشد، مثلاً فرمودند: من هرکجا بروم و (اشاره به زیلوی اتاقشان) فرشم را پهن کنم منزلم است و یا گفتند: من از آن آخوندها نیستم که تنها به خاطر زیارت دست از تکلیفم بردارم و از این قبیل. چندی گذشت و خبری نشد. احساسات مردم عراق و ایران در موقع تشرف امام به حرم مولای متقیان، صد چندان دیدنی بود. لذا منزلشان محاصره شد و کسی را حق ورود نبود. 🔸بیهوده ما را بیش از نه ساعت معطل کردند. در حالی‌که ما گفته بودیم که می‌خواهیم به بغداد برگردیم. امام عصبانی شدند و آنان را تهدید کرند. هر وقت من به آن‌ها می‌گفتم که چرا معطل می‌کنید می‌گفتند باید از بغداد خبر برسد. 🔹بعد از عصبانیت امام آن‌ها بلافاصله با بغداد تماس گرفتند و برخورد امام را با خودشان گفتند. امام به آن‌ها گفتند آنچه بر من در اینجا بگذرد به دنیا اعلام می‌کنم! این را هم به بغدادیون خبر دادند. چیزی نگذشت که آمدند که ببخشید ما نتوانسته بودیم به مرکز خبر دهیم و الا آن‌ها حاضر به این وضع نبودند و نیستند. تو را به خدا آنچه بر شما گذشته است به مرکز نگویید و از این قبیل مطالب که چی؟ که مرکز نیست. ماییم. که چی؟ که امام یک مرتبه چیزی علیه مرکز ننویسند. 🔸همان شب از آمدند پیش من وقت خواستند. امام گفتند بیایند، ‌آمدند و گفتند حق ندارید کوچک‌ترین کاری انجام دهید و امام گفتند: ما فکر می‌کردیم اینجا مثل عراق نیست‌، من هر کجا بروم حرفم را می‌زنم. من از فرودگاهی به فرودگاه دیگر و از شهری به شهر دیگر سفر می‌کنم تا به دنیا اعلام کنم که تمام ظالمان دنیا دستشان را در دست یکدیگر گذاشته‌اند تا مردم جهان صد‌ای ما مظلومان را نشنوند ولی من صدای مردم دلیر را به دنیا خواهم رساند،‌ من به دنیا خواهم گفت که در ایران چه می‌گذرد. فصلنامه پانزده خرداد،ش۲، سال ۱۳۸۴ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴دروغ ابراهیم یزدی توسط امام تکذیب شد! 🔻آیا ابراهیم یزدی در سفر امام به پاریس نقشی داشت؟ 🔹تحریف نهضت امام خمینی (ره) از زمان حیات ایشان آغاز شده بود و کسانی که به دنبال احراز مناصب مختلف بودند می‌دانستند بدون این‌که خود را از یاران نزدیک امام جا بزنند به جایگاه‌های سیاسی حساس دست نخواهند یافت. 🔸یکی از در تاریخ انقلاب اسلامی که بارها و بارها تکذیب شده؛ ادعای مبنی بر نقش وی در انتخاب به عنوان تبعیدگاه سوم امام خمینی بود اما در مقابل امام خمینی قدس سره الشریف این ادعا را با صراحت رد می‌کنند. 🔹ایشان «حفظ جان یاران از تعرض » را یکی از علل و عوامل خروج از عراق و حرکت به سمت ، برمی‌شمارد و تصریح می‌کند که ابتدا تصمیم به حضور در کویت نیز به صورت موقّتی بوده تا بعداً به یکی از کشورهای اسلامی مهاجرت کنند امّا پس از برخورد دولت کویت، و احتمال بروز برخوردها و محدودیّت‌های مشابه در سایر دول اسلامی، تصمیم به سفر به پاریس گرفته‌اند. البته امام (ره) تأکید می‌کند که این تصمیم «بدون هیچ فکر و سابقه ذهنی» بوده و آن را ناشی از اراده و تقدیر الهی بر شمرده است. 🔸ایشان همچنین در بیانات خود، تصریح می‌کند که تا انتخاب محل جدید، موقتّاً به سفر کرده بودند و در جای دیگر بر این معنا تأکید می‌کنند که « ما هیچ بنا نداشتیم كه به پاریس برویم.» 🔹همان گونه که می‌بینید، در کلمات امام خمینی (ره) هیچ اشاره‌ای به تأثیرگذاری ایرانیان مقیم فرانسه بر مهاجرت ایشان به آن جا، به چشم نمی‌خورد! با این وجود، برخی از چهره‌های سیاسی (مانند دکتر ابراهیم یزدی) ادّعا کرده‌اند که طرح مهاجرت به پاریس را آن‌ها مطرح کرده‌اند. 🔸ابراهیم یزدی در خاطراتش چنین می‌نویسد: «در آخرین مرحله نیز، هنگامی که توافق سه دولت ایران، عراق و آمریکا برای خاموش کردن صدای خمینی، موجب شد که ایشان تصمیم به ترک عراق بگیرند، توسط آقای از من خواستند که به ایشان بپیوندم. مورّخان و تحلیل‌گران گفته و نوشته‌اند که اگر من به نمی‌رفتم و آقای خمینی را همراهی نمی‌کردم، و اگر دولت کویت مانع ورود آقای خمینی و همراهانش به کویت نمی‌شد،.... جنبش به احتمال زیاد در همان سطح محدود ملّی باقی می‌ماند. یکی از دستاوردهای این ارتباط سازمان‌یافته، سفر آقای خمینی به پاریس بود. 🔹یزدی در جای دیگر، ابتکار سفر به پاریس را از خود معرّفی می‌کند و می‌نویسد: «حاج احمد آقا گفتند که آقا با پیشنهاد شما برای سفر به پاریس موافقت کرده‌اند...بعد از آن که آقای خمینی پیشنهاد سفر به پاریس را پذیرفتند، در مورد جوّ سیاسی ایرانیان مقیم پاریس صحبت شد.» 🔸او در جای دیگر در تاریخ ٨۵/١١/٢٢ در گفتگو با ، همین مدّعا را مطرح می‌کند و می‌گوید: «[بعد از بازگشت از مرز کویت]، در بود که ایشان [امام] به من گفتند: من نظر تو را در باره رفتن به پاریس پذیرفتم. امّا به این شرط که وابسته به گروهی نباشم و در خانه کسی وارد نشویم.» 🔹این قبیل مدّعاهای غیرمستند جناب دکتر یزدی تا کنون از سوی افراد مختلف رد شده است که از آن جمله می‌توان به مرحوم و (به عنوان دو تن از همراهان امام در سفر به پاریس) اشاره کرد. امّامهم‌تر از همه، بیانِ صریحِ امام خمینی (ره) در وصیت‌نامه الهی-سیاسی‌شان است که به منظور جلوگیری از سوء استفاده از این موضوع، همه ادّعاهای دروغ در مورد اثرگذاری اطرافیان(غیر از سیّداحمد) در سفر به پاریس را رد می‌کند و چنین می‌فرماید: 🔸«از قرار مذكور، بعضی ها ادّعا كرده‏اند كه رفتن من به پاریس به وسیله آنان بوده، این دروغ است. من پس از برگرداندنم از كویت، با مشورت‏ احمد پاریس را انتخاب نمودم، زیرا در كشورهاى اسلامى احتمال راه ندادن بود؛ آنان تحت نفوذ شاه بودند ولى پاریس این احتمال نبود.» (نقدی بر مدخل امام خمینی در دایرة المعارف تشیع، ص ١٣٣-١٣٠) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
‏‏ 🔴مبارزات عدالت‌خواهانه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله امام خمینی قدس سره الشریف: ▫️«...کسی که یک مقداری آشنا باشد به منطق قرآن، می‌بیند که این قرآن است که وادار‏‎ ‎‏کرد را به این‌که با این سرمایه‌دارها دائماً در جنگ باشد. با این کسانی که در‏‎ ‎‏ و در و در و این‌ها، بودند و صاحب قدرت و اشخاص قلدری‏‎ ‎‏بودند که قدرتمند بودند. قرآن بود که پیغمبر اکرم را وادار کرد به این‌که با این مردمی که با‏‎ ‎‏ملیت مردم با منافع توده‌های مردم، مخالف هستند و استثمار می‌کنند این‌ها را، با این‌ها باید‏‎ ‎‏جنگ بکنید و تعدیلی حاصل بشود.‏ ‏‏ ▪️جنگ‌هایی که پیغمبر در زمان حیاتشان فرموده‌اند، بعد از این‌که اسباب جنگ فراهم‏‎ ‎‏شد برایشان، این جنگ‌ها همیشه با زورمندها بوده است؛ با آن‌ها، مثل و امثال آن‌ها‏‎ ‎‏که قدرتمندها بودند، و این‌ها منافع ملت‌ها را، ملت خودشان را، می‌خواستند برای خودشان‏‎ ‎‏[‏‏غارت‏‏]‏‏ بکنند؛ و ظلم و ستمکاری و بی عدالتی رایج بوده است؛ و جنگ‌هایی که واقع‏‎ ‎‏شده، بین مستضعفین بوده و این مردم طبقه سه، این فقرا با این زورمندها و این‌هایی که‏‎ ‎‏می خواستند حق فقرا را بخورند...»(صحیفه امام ج4 ص214) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
گزارشی خواندنی از ورود امام خمینی به عراق 🔻١٣ مهر سالروز تبعید امام به عراق روز سه‏شنبه ١٣ مهرماه ١٣۴۴ (٩ جمادى الثانى ١٣٨۵) هواپيماى حامل امام و حاج سيد مصطفى خمينى از تركيه به سوى عراق پرواز كرد. در ساعت ٢ بعدازظهر در باند فرودگاه بين‏المللى بغداد بر زمين نشست و مسافرين پياده شدند. امام و حاج سيد مصطفى به گمان آن‌كه مأموران عراقى براى تحويل گرفتن آنان و بردنشان به محل تحت نظر آماده‏اند، دقايقى در سالن فرودگاه منتظر ماندند و چون به ظاهر از مأموران خبرى نشد از فرودگاه بيرون آمدند و با تاكسى راهى شدند. شهيد سيد مصطفى خمينى روايت مى‏كرد كه «در ، امام سر كرايه تاكسى چونه مى‏زد و سوار نمى‏شد، به شوخى به او گفتم: تا مأموران سر نرسيده‏اند و ما را دستگير نكرده‏اند بيا در ريم و او را وادار كردم كه سوار شود!». ساعتى بعد هر دو در كاظمين اتاقى گرفته به استراحت پرداختند. امام پس از لحظه‏اى استراحت از جا برخاست و روانه شد. شهيد سيد مصطفى در مقام تماس تلفنى با حاج ‏_خلخالى در برآمد تا ورودشان را خبر دهد؛ اما چون او را نتوانست بيابد به منزل آقاى تلفن كرد و ورود امام و خود را به پيشكار منزل كه در آن ساعت تنها در آن‌جا بود خبر داد و از او خواست كه منزلى برايشان در نجف در نظر بگيرند. صاحب مسافرخانه جمالى، آقاى كه تا آن لحظه امام و فرزندش را نشناخته بود از گفتگوى تلفنى حاج سيد مصطفى خمينى به نجف دريافت كه اين ميهمانان تازه‏وارد چه كسانى هستند بنابراين فوراً در مقام تجليل و تكريم برآمد و با اصرار، ايشان را به منزل شخصى خويش برد و منزل را دربست در اختيار آنان قرار داد. ديرى نپاييد كه خبر ورود امام به برق‏آسا در اشرف طنين افكند و سر زبان‏ها افتاد؛ ليكن براى هيچ‏كس اين خبر باوركردنى نبود. روحانيان و محصلان علوم اسلامى براى اطلاع از صحت و سقم خبر به ‏اللّه‏_بروجردى كه جنبه مركزيت حوزه نجف را داشت، روآوردند و در انتظار رسيدن خبر قطعى از كاظمين در آنجا گرد آمدند. طولى نكشيد كه زنگ تلفن مدرسه به صدا درآمد و ورود امام را به كاظمين بشارت داد. روحانيان جوان با دريافت اين بشارت به كف زدن پرداختند و مدرسه يكپارچه در شور و شعف فرورفت. شمارى از مقامات علمى و روحانى نجف با دريافت خبر ورود امام در همان ساعت به صورت دسته‏جمعى راهى كاظمين شدند. پاسى از شب گذشته بود كه آنها به محل سكونت امام در كاظمين رسيدند. در آن ساعت امام به استراحت پرداخته بود و حاج سيد مصطفى با تنى چند از و حاج شيخ نصراللّه‏ خلخالى كه تازه از وارد شده بود به گفتگو نشسته بودند. روحانيانى كه از نجف وارد شده بودند با ديدن عمامه امام به سوى آن هجوم بردند و آن را برداشته، مى‏بوسيدند و به چشم مى‏ماليدند. فرداى آن روز نيز انبوهى از عالمان و روحانيان نجف و كربلا براى ديدار امام به كاظمين رفتند و ورود او و حاج سيد مصطفى را به سرزمين عراق تبريك گفتند. علماى طراز اول نجف براى عرض خيرمقدم به امام هريك فرزند خود يا نماينده‏اى را، راهى كاظمين كردند.(نهضت امام خمینی ج٢ ص١۶٠-١۵٨) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴روایتی عجیب از نفوذ خطرناک اسرائیل در جمهوری آذربایجان خباثت رژیم جعلی و وحشی علیه او را وا می دارد که در کشورهای همسایه ایران نفوذ کرده و اهداف پلید خود علیه کشورمان را پی گیرد. جمهوری اسلامی از این زاویه نسبت به حضور اسراییل در کشورهای همسایه با ایران حساس و دقیق است.غربی‌ها نیز به این فرصت طلبی و سوء استفاده اسراییل از حضور بسیار مشکوک در کشورهای همسایه ایران آگاه و به آن معترف‌اند. سند بسیار آشکار این امر حضور خطرناک اسراییل در و همکاری‌های گسترده نظامی و امنیتی این دو کشور می‌باشد که اهداف خاصی علیه ایران تعقیب می نمایند. شبکه خبری فارسی در تاریخ ۱۸ آگوست ۲۰۱۱/ پنجشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۰ خبری را با تیتر «تهران نگران حمله اسراییل از جمهوری آذربایجان است» در سایت اینترنتی خود منتشر ساخت که در توضیح آن آمده است: زیر عنوان «جنگ پنهانی ایران با اسراییل در دریای خزر» می‌نویسد هشدار یک ژنرال ارشد ایران به آذربایجان در مورد نزدیک شدن بیش از حد به اسراییل گویای نگرانی تهران از آن است که دولت اسراییل ممکن است از این همسایه شمالی ایران برای پیش‌دستی در وارد ساختن ضرباتی علیه استفاده کند. اسراییل بی سر و صدا با آذربایجان نفت‌خیز و مسلمان‌نشین ارتباط‌های اطلاعاتی و نظامی برقرار ساخته است که پس از فروپاشی دو دهه پیش اتحاد جماهیر شوروی، با نظام سکولار متکی به جدایی دین از حکومت اداره می شود. اسراییلی ها ضمن فروش مقادیر قابل توجهی تسلیحات و هواپیماهای بدون خلبان به دولت باکو در دریای خزر به استقرار تشکیلات اطلاعاتی خود در مرز با ایران مشغول‌اند. این اقدامات به اسراییل برای زیر نظر گرفتن ایران و به خصوص برنامه جنجالی اتمی‌اش که اورشلیم آن را تهدیدی جدی عليه موجودیت خود می داند، امکان دسترسی به یک پایگاه عملیاتی را فراهم می‌کند. انتقاد غیرعادی روز نهم اوت ژنرال حسن فیروزآبادی رئیس ستاد نیروهای مسلح ایران از اسراییل به خصوص گویای گسترش دامنه جنگ اطلاعاتی اسراییل با ایران است. باکو را به بدرفتاری با شیعیان متمایل به جمهوری اسلامی در جنوب آذربایجان و مجاز شناختن صهیونیست ها در دسترسی به قلمرو مرزی آذربایجان با ایران متهم ساخت. مناسبات میان ایران و آذربایجان در سالهای اخیر توأم با تشنج بوده است که بیش‌تر به عملیات پنهانی ایران در آذربایجان نسبت داده می‌شود. اسراییل چهارمین طرف عمده در تجارت با آذربایجان است.» در شماره ۱۴ اسفند ۱۳۹۰ اعلام کرد موساد قرارگاهی را در جمهوری آذربایجان به منظور تسهیل جاسوسی رژیم اسراییل از جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرده است. شیمون یکی از مأموران ارشد موساد در مصاحبه با روزنامه مذکور گفته است: «گروهی متشکل از چندین نفر در زمینه جاسوسی از برنامه هسته ای ایران برای موساد فعالیت می کنند.»(انقلاب اسلامی و گروه‌های تجزیه‌طلب، صص73-71) 🔸آشنایی با گروه‌های تجزیه‌طلب و جنایات آنان با کتاب «انقلاب اسلامی و گروه‌های تجزیه‌طلب» اثری از بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی. 🔻آن‌چه در این کتاب خواهید خواند: 🔹 پیش‌زمینه‌های فکری و عقبه سیاسی-اجتماعی فتنه‌های تجزیه‌طلب 🔸تجزیه‌طلبان 🔹 تجزیه‌طلبان 🔸تجزیه‌طلبان 🔹تجزیه‌طلبان 🔸تجزیه‌طلبان 📚«انقلاب اسلامی و گروه‌های تجزیه‌طلب» اثری از اصغر حیدری-بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴تقویت روحیه انقلابی تشیع در عصر امام رضا علیه‌السلام ▫️نه تنها سرجنبانان تشیع از سوی امام به سکوت و سازش تشویق نشدند بلکه قرائن حاکی از آن است که وضع جدید امام [پس از ولایتعهدی] موجب دلگرمی آنان شد... ▪️مأمون نه‌تنها با حضور او نتوانسته معارضان شیعی خود را به خود خوش‌بین و دست و زبان تند آنان را از خود و خلافت خود منصرف سازد بلکه حتی علی بن موسی مایه امان و اطمینان و تقویت روحیه آنان نیز شد. (انسان ٢۵٠ ساله ص٣١٧-٣١۶) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴کارنامه ارتجاع نجف در مقابله با درس امام خمینی ◀️لشکر ارتجاع علیه امام خمینی قدس سره الشریف/١ 🔻١٣ مهر سالروز تبعید امام به عراق 🔹 به تبع نقشه‌های استعمار و استکبار جهانی امام خمینی قدس سره الشریف را به تبعید کرد و عوامل استعمار که نقش خود را به خوبی می‌دانستند، منتظر اولین سخنرانی و موضع‌گیری امام قدس سره الشریف بودند. آن‌ها انتظار داشتند امام در نخستين سخنرانى خود در عراق با موضعگيرى تند و پرخاشجويانه عليه شاه آن هم در محيطى كه اسم سياست را بر زبان آوردن كفر شمرده مى‏شد، زمينۀ كوبيدن خود را در سطح حوزۀ نجف هموار كند و سوژه‏اى به دست آنان دهد، تا با برچسب « » او را در آن حوزه ساقط كنند، از اين موضع تاكتيكى و اصولى او در اولين نطق، سخت در شگفت ماندند و از روشنگرى ريشه‏دار و دگرگون‏كننده او كه رشته‏هاى چندين ساله آنان را پنبه مى‏كرد، نگران شدند و تمام نيروى خود را به كار گرفتند تا از هر راه ممكن فرياد اين فريادگر بزرگ قرن را خاموش كنند و او را در ميان و به انزوا بكشانند و براى پيشبرد نقشۀ خود، شمارى از ‏هاى_زبردست_حوزه را واداشتند كه در درس امام شركت كنند و با ايراد و اشكال بكوشند كه او را درمانده سازند و يا دست‏كم او را در مسائل علمى ناتوان جلوه دهند و از اين راه طبل بی‌سوادى را عليه او به صدا درآورند و او را براى هميشه از سطح مراجع و علما پايين آورند و خاطر آشفته و نگران شاه و ساواك و «C.I.A» را براى هميشه از خطر او آسوده سازند. 🔸رژيم شاه كه از روآوردن فراوان ‏هاى_مسلمان به امام و تقليد از او، سخت وحشتزده و بيمناك بود كمترين انتظارى كه از مهره‏هاى كهنه‏كار استعمار در نجف داشت پايين آوردن امام از مقام مرجعيت و از جرگه مراجع بود كه از طريق ايجاد اشكال و ترديد در اذهان توده‏هاى مسلمان نسبت به درجه علمى او، امكان‌پذير مى‏شد. 🔹از اين رو با شروع درس امام، كارآزموده‏هاى مجامع علمى و روحانى نجف كه در بحث و ايراد و اشكال و كوبيدن حريف، تخصص ويژه داشتند، به حوزۀ درس امام هجوم آوردند، تا با ‏تراشى‏ها، ‏گيرى‏ها و به كار انداختن فوت و فن ويژه خود، به اصطلاح كار امام را يكسره كنند! آنان را عقيده بر اين بود، و عمرى چنين آموخته بودند، كسى كه در تحصيل‏نكرده باشد اساساً عالم و مجتهد نيست، از اين رو مغرور بودند كه امام چون فارغ‏التحصيل حوزۀ نجف نيست نمى‏تواند در برابر محققان و كاوشگران مقاومت كند و زود از پا در مى‏آيد! 🔸امام درس رسمى خود را از مكاسب محرمه آغاز كرد و درهاى تازه‏اى از ژرفاى دانش خود را بر روى دانش‏پژوهان حوزۀ نجف گشود و مطالب ارزنده و ناشنيده‏اى به حوزۀ علميۀ نجف عرضه كرد كه بسيارى از علماى فارغ‏التحصيل و بى‏نياز از تحصيل را به شگفتى واداشت و بهت‏زده كرد تا آنجا كه بعضى از مقامات برجسته روحانى آنگاه كه در حوزۀ درس امام حضور يافتند، صريحاً اعتراف كردند: 🔹«ما پيش از آمدن ‏اللّه‏_خمينى به نجف اشرف باور نمى‏كرديم كه در دنياى علوم اسلامى حرف تازه‏اى باشد كه ما نشنيده باشيم ولى آنگاه كه ايشان به نجف اشرف منتقل شدند و درس شروع فرمودند، دريافتيم كه خيلى مطالب علمى و پرارزش است كه ما نشنيده‏ايم، نيز پيش از تشريف‏فرمايى ايشان به نجف اشرف ما خود را فارغ‏التحصيل پنداشته، گمان مى‏كرديم كه از تحصيل بى‏نيازيم؛ ليكن وقتى در محضر درس آيت‏اللّه‏ خمينى حاضر شديم فهميديم كه هنوز بايد درس بخوانيم...‏‏.» 🔸ارتجاع نجف كه از تعصبات دوران جاهليت كاملاً برخوردار بود، در برابر اين اعتراف صادقانه موضع گرفته، به آنان‌كه چنين اعترافى كرده بودند پيام داد: «آبروى خود را كه برديد، ديگر آبروى حوزه و اساتيد را نبريد». 🔹عناصر كارآزمودۀ حوزۀ نجف كه به منظور درمانده ساختن و يا دست‏كم در منگنۀ علمى قراردادن امام، در جلسه درس او حضور يافته بودند، در برابر موقعيت علمى او آنچنان بهت‏زده شدند كه نتوانستند اصولاً لب به اشكال و ايراد بگشايند، تا آنجا كه خود امام در مقام اعتراض برآمد كه «چرا در جلسه درس ساكتيد، مگر در مجلس روضه نشسته‏ايد؟» امام، « » گفت و در ميدان علم و تحقيق رقيب طلبيد، نه به منظور آنكه برترى و كمالى براى خود ثابت كند بلكه چون از آغاز طلبگى به بحث و تحقيق عادت كرده بود.(نهضت امام خمینی ج٢ ص٢۵۵-٢۵٣) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴«چپ‌گرایی»؛ تهمت ناروای ارتجاع نجف علیه امام ◀️لشکر ارتجاع علیه امام خمینی قدس سره الشریف/٢ 🔻١٣ مهر سالروز تبعید امام به عراق 🔹 به جاى آنكه در مقابل عظمت علمى امام سر تعظيم فرود آورند و كينه‏توزى و عصيان را كنار بگذارند، آنگاه كه دريافتند مقام علمى او تا آنجا محرز و روشن است كه نمى‏توان كوچكترین خدشه‏اى در آن وارد كرد، از شركت در حوزه درس امام خوددارى كرده، كوشيدند ديگران را نيز از استفاده از او باز دارند و هر كه براى شركت در حوزه درس او اصرار مى‏ورزيد، با تهمت و افترا و نسبت‏هاى نارواى عناصر وابسته به استعمار حوزه نجف رو به رو مى‏شد، تا آنجا كه بسيارى بر خلاف ميل و اشتياق وافرى كه براى استفاده از حوزۀ درس امام داشتند ناچار شدند كه از شركت در آن خوددارى ورزند. بعضى از آنان با افسوس فراوان به بعضى از فضلاى حوزه كه منافع كمترى در حوزه نجف داشتند توصيه مى‏كردند: «ما كه متأسفانه جرأت شركت در حوزۀ درس آقاى خمينى را نداريم شما حتماً از اين فرصت استفاده كرده، به درس ايشان برويد كه ارزنده و قابل استفاده است». 🔸 ارتجاع نجف تنها به منع استفاده از حوزۀ درس امام بسنده نكرد بلكه كوشيد او را در نجف از هر نظر و از هر طرف و كند، از اين رو تمام نيروى خود را به كار گرفت تا هرگونه رابطۀ افراد و مردم عراق را با منزل امام و با برادران مبارزى كه از ايران متوارى بودند و راه امام را دنبال مى‏كردند، قطع كند. با ‏سازى، ‏پردازى و با ‏هاى_ناروا به امام از قبيل: ‏گرايى، ، و... كوشيدند امام را در ميان حوزه و جامعۀ عراق بدنام و لكه‏دار كنند و از رسيدن صداى زندگى‏ساز، بيداركننده و حماسه‏آفرين او به گوش توده‏هاى محروم و مستضعف عراق و ديگر كشورهاى عربى جلوگيرى به عمل آورند. 🔹 ارتجاع نجف كه جز ‏نظرى و حركت‏هاى اصيل و مثبت در آن حوزه، كارى نداشت مى‏انديشيد اگر امام را از نمازگزاردن بر مرده‏اى بازدارد يا مثلاً از برگزارى از طرف امام در ردۀ به اصطلاح مراجع نجف جلوگيرى به عمل آورد و او را در رديف طراز دوم‏ها قرار دهد و يا آنكه مردم را از شركت در نماز جماعت و درس او باز دارد، مى‏تواند را به شكست بكشاند و و را از سقوط و تباهى در ايران نجات بخشد. 🔸 امام در برابر اين و در حقيقت مذبوحانه به مصداق « و اذا مرّوا باللغو مرّوا كراماً » بى‏تفاوت، آرام و بى‏اعتنا مى‏گذشت و با به خداوند بزرگ و با تكيه بر ملت وفادار خويش، با ‏هاى_سياسى_و_انقلابى در راه بيدارى توده‏ها گام برمى‏داشت. چشم به دور دستى روشن و نويدبخش داشت. بر آن بود كه با سلسله برنامه‏ها، روشنگرى‏ها و به كار بستن تاكتيك‏هاى فرهنگى و سياسى، در حوزۀ علميه نجف، دگرگونى پديد آورد و با آگاه كردن مقامات روحانى، 🔹دست مرموز استعمار و عوامل آن را از آن حوزه كوتاه كند، ليكن براى رسيدن به اين ، راه دراز و پرنشيب و فرازى در پيش بود و تحمل رنج‏ها، دشوارى‏ها و ناملايماتى را لازم داشت، كه امام دلاورانه و قهرمانانه آن را پذيرفت و نزديك ١۵ سال سخت‏ترين و توان‌فرساترين دوران زندگى خويش را در جوّ آلوده و اختناق‌آور نجف، با بردبارى و پايدارى پشت سر گذاشت و بر آرمان مقدس خويش پاى فشرد.هرچند زيست اجبارى امام به مدت 15 سال در نجف، ضربه‏اى بزرگ بود كه بر پيكر نهضت اسلامى ايران وارد آمد و به وجود آمدن انقلاب و جهانى شدن آن را به تأخير انداخت و راه امام را براى رسيدن به سرمنزل مقصود در كوتاه‏مدت سد كرد.(نهضت امام خمینی ج٢ ص٢۵٧-٢۵۵) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⁉️بنی صدر در نظر امام خمینی چگونه بود 🔰تاریخ نگار انقلاب اسلامی پاسخ می گویند 🔸امام را قبول نداشت و به او هم رأی نداد؛ اما وقتی که در انتخابات ریاست جمهوری رأی آورد، امام به افکار و آراء مردم احترام گذاشت، اگر چه می توانست از طریق اطرافیان و نزدیکان خود به مردم بفهماند که بنی صدر صلاحیت این کار را ندارد و مردم اگر می دانستند که نظر امام نسبت به او منفی است، بنی صدر پیروز انتخابات نمی شد؛ زیرا امام بر قلب ها حکومت داشت، اما فرصت می داد که مردم خود راه را انتخاب کنند. 🔹حضرت امام در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری بنی صدر جمله ای را فرمود که اهل نظر دریافتند که ایشان نسبت به بنی صدر ذهنیت دارد و آن این بود: «آقای بنی صدر بداند که حبّ الدنیا رأس کل خطیئه». پس از پیروزی انقلاب امام در یکی از سخنرانی‌هایش در جمله‌ای اشاره به ملی ـ مذهبی ها کرده بود که ، مدیر عامل وقت صدا و سیما، آن را سانسور کرد! امام می توانست او را به سادگی تنبیه و یا عزل کند اما در این مسئله تنها حرفی که زد این بود که به آقای قطب زاده بگویید یا سخنرانی من را از صدا و سیما پخش نکند، یا اگر پخش می کند، نکند! این روش حکومتی بنیانگذار نظام مقدس اسلامی بود که به منش حکومت های استبدادی هیچ شباهتی نداشت. لذا وقتی هم که در جریان دولت موقت اکثریت اعضای شورای انقلاب به آقای مهندس بازرگان نظر داشتند، امام به نظر آنها احترام گذاشت. باید در نظر گرفت که اگر آن روز امام اجازه نمی داد امثال بازرگان ها و بنی صدرها به قدرت برسند، امروز آنها در نظر ملت چهره هایی قهرمان تجلی می کردند که ما می پنداشتیم اگر کارها به دست آنها می افتاد، ایران گلستان می شد! بی شک اگر در آن روز این جریانات پیش نمی آمد و امثال بازرگان و بنی صدر به قدرت نمی رسیدند و ماهیت خود را بروز نمی دادند. امروز قدرت را در دست می گرفتند و نظام جمهوری اسلامی را و به چالش می کشیدند.(حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، مصاحبه با مجله معارف،اسفند ١٣٨۶) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴برنامه چند مرحله‌ای آمریکا برای تسلط بر بنی‌صدر «شنبه ٨/دی/۵٨ موضوع: پرسش از تام آهرن 🔹به من گفته شده بود که دولت آمریکا به طور اعم و سیا به طور اخص، در نظر دارند که اگر امکاناتی موجود باشد، با افرادی که در انقلاب ایران می‌توانند نقشی داشته باشند تماس برقرار شود. لذا زمانی که امام در فرانسه بود یک افسر بازنشسته سیا مأمور شد که به فرانسه رفته و با آقای بنی‌صدر تماس برقرار نماید. 🔸ایشان خود را به عنوان نماینده یک کمپانی معرفی کرده و اظهار داشته است که نسبت به آینده اقتصادی ایران و ارتباط آن با دنیای غرب مخصوصا آمریکا علاقه‌مند به صحبت با بنی‌صدر می‌باشد؛ بنی‌صدر نیز با این مسئله موافقت داشت. 🔹زمان این ملاقات اولیه، کمی قبل از مراجعت امام به تهران است که در فرانسه قرار شده بود. زمانی که من به ایران آمدم، ستاد مرکزی هنوز علاقه‌مند به دنبال نمودن این مسئله بوده و در این ارتباط از من خواسته شد که نسبت به این مسئله کار نمایم. آن مرد در حوالی ٢٩ مرداد به تهران آمده و مدت سه هفته در ایران اقامت نمود، با بنی‌صدر حداقل ٣ بار و شاید حتی ۵ بار در این مدت ملاقات نموده است. 🔴هدف نهایی ما: به استخدام درآوردن بنی صدر. برنامه مرحله‌ای: در این مرحله تمامی مسایل رو نشود و صرفاً در این مرحله از وی به عنوان یک مشاور اقتصادی قابل اطمینان این کمپانی که نسبت به مسایل اقتصادی و همچنین مسایل سیاسی مربوط به امور اقتصادی و همچنین مسایل سیاسی اعم اظهارنظر می‌کند استفاده شود. 🔹گام‌های بعد: ملاقات‌های بعدی با وی در و یا در می‌تواند قدری بیشتر پیشروی نموده و نسبت به یک سری مسایل مهم سیاسی از وی سؤالاتی شود. در آخرین جلسه بنی‌صدر موافقت نموده که به عنوان مشاور اقتصادی قابل اطمینان این کمپانی فعالیت نماید و پیشنهاد حقوق ماهیانه ١٠٠٠ دلار را نیز پذیرفت. 🔻سؤال: آیا بنی‌صدر می دانست که طرف مقابل وی یک مأمور سیا است؟ جواب: قرار نبوده که به بنی‌صدر در این مرحله گفته شود که طرف مقابل می باشد لذا به وی گفته نشده بود. اما یک مسئله بود که می‌تواند به وی این برداشت را داده باشد که عبارت است از نحوه پیشنهاد ماهیانه ١٠٠٠ دلار که بدون این ترتیبات معمولی تجاری انجام پذیرفته باشد مورد پیشنهاد و همچنین توافق قرار گرفت و این می‌تواند بیانگر حداقل باشد که این مسئله به این سادگی‌ها نیست. 🔹مسئله دوم این‌که نسبت به زمینه سؤالات راجع به مسایل اقتصادی، سؤالاتی مطرح شده بود. در رابطه با مسایل سیاسی که تا حدود زیادی ربطی به مسایل اقتصادی نداشته است و این مسئله هم می‌توانسته است به وی برداشت دیگری بدهد. یک نکته قابل ذکر هم اینکه تا به حال پولی به ایشان پرداخت نگردیده است.»(اسناد لانه جاسوسی، ج١ ص۴٨٧) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
بایکوت طرح حکومت اسلامی امام خمینی توسط ابوالحسن بنی‌صدر 🔻روایتی تاریخی از حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی 🔹در زمان طرح مباحث توسط امام خمینی؛ تنها عناصر وابسته به استعمار و ارتجاع نبودند كه تمام نيروى خود را براى خاموش كردن صداى فريادگر امام به كار گرفتند بلكه آن دسته از ‏هاى_به_ظاهر_اسلامى برون‏مرزى كه به اصطلاح از اسلام دم مى‏زدند، نه تنها كوچكترين واكنش مثبت و مؤثرى در برابر طرح حكومت اسلامى از خود نشان ندادند، بلكه از مطرح شدن اين بحث از طرف امام سراپا لرزيدند؛ زيرا ‏هاى_ليبراليستى و غربى، به گونه‏اى آنان را تحت تأثير قرار داده بود كه حكومت اسلامى و براى آنان تحمل‏ناپذير بود، از اين رو توطئه سكوتى از طرف عناصر ، و ‏گرايان وابسته به غرب و شرق، عليه بحث حكومت اسلامى امام به وجود آمد! ‏ها با آوردن آن بخش از سخنان امام كه عليه رژيم شاه و استعمار بود، در زير عنوان «دعوت به مبارزه» در نشريه‏هاى خود، كوشيدند كه به اصطلاح اسم «حكومت اسلامى» را براى هميشه مدفون سازند! و براى اين منظور نوشتند: 🔸«حضرت آيت‏اللّه‏ خمينى در بهمن ماه ١٣۴٨ هنگام تدريس، يك سلسله مطالبى درباره وظايف مسلمانان ايراد فرمودند كه به صورت جزواتى چاپ و توزيع گرديده است. حضرت آيت‏اللّه‏ خمينى در ضمن سخنرانى خود روحانيون و مردم را دعوت به مبارزه عليه استعمار و رژيم ديكتاتورى كرده‏اند كه در اينجا نكاتى از آن نقل مى‏گردد...‏‏. » 🔹اگر ماركسيست‏ها بخش‏هايى از سخنان امام در بحث حكومت اسلامى را كه عليه شاه و استعمار بود، در نشريه‏ها و روزنامه‏هاى خود نقل كردند، ‏هاى_به_ظاهر_مسلمان حتى اين كار را نيز نكردند! زيرا اينگونه برخورد با بحث حكومت اسلامى به‏خوبى نمايانگر موضع آنان عليه ولايت فقيه بود و ليبرال‏ها كه در آن روز سخت تلاش داشتند به امام بباورانند كه در خط اسلام و فقاهت هستند، نمى‏خواستند كه مشت آنان، در پيش امام باز شود و موضع مخالف آنان با ولايت‌فقيه و حكومت اسلامى برملا گردد. از اين رو چاره را در اين ديدند كه خودشان را به بى‏خبرى بزنند! انگار كه اصولاً از مطرح شدن طرح حكومت اسلامى از طرف امام، خبردار نشده‏اند! اگر براى درج اعلاميه و سخنرانى امام عليه رژيم شاه، در نشريات خودشان، سر و دست مى‏شكستند و با يكديگر به رقابت برمى‏خاستند، به بحث حكومت اسلامى كه مى‏رسيدند، يكباره يادشان مى‏رفت كه در دنيا شخصيتى به نام «خمينى» وجود دارد و حدود دوازده روز سخنرانى‏هايى داشته و رهنمودهايى كرده است. 🔸اينجا بود كه ‏صدر، و در كنار كمونيست‏ها و مادى‏گراها قرار گرفتند و « » عليه حكومت اسلامى امام تشكيل دادند و توطئه سكوت عوامل شرق و غرب در برابر اين طرح به صورت زشت و ناموزونى جلوه پيدا كرد و روشن ساخت كه «فرزندان مصدق، لنين و مائو»! از حكومت اسلامى و ولايت فقيه، تا چه پايه‏اى وحشت دارند و گريزانند؛ و امروز وقتى كه « » بنى‏صدر ـ قطب‌زاده....را ورق مى‏زنيم و جرياناتى را كه در آن روز و روزگار در اين نشريه‏ها منعكس شده است، مى‏خوانيم، درمى‏يابيم كه آنچه هرگز در اين نشريه‏ها حتى به صورت يک خبر منعكس نشده است، طرح حكومت اسلامى امام در نجف اشرف است! 🔹راستى ملى‏گراهاى كشور ما بنا بر ادعاى خودشان اگر از نظر فكرى و عقيدتى با حكومت اسلامى و ولايت فقيه مخالف نبوده‏اند و امروز روش مسئولان روحانى، آنان را به ديگر سو كشانده است! بايد ديد چرا در برابر طرح حكومت اسلامى امام در نجف اشرف كوچكترين واكنش مثبتى از خود نشان ندادند؟ چرا در «خبرنامه» آقاى بنى‏صدر كه ادعا داشت به علت آنكه در آن مرتب نام «خمينى» آورده مى‏شود، به «خمينى نامه» معروف شده است! حتى خبر طرح حكومت اسلامى از طرف امام در سال ١٣۴٨ درج نگرديده است؟»(نهضت امام خمینی، ج٢، صص ٧٣۶-٧٣۴) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴ابوالحسن بنی‌صدر؛ سانسور و تحریف مبارزات دانشجویی علیه انقلاب سفید 🔻روایتی تاریخی از حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی 🔹 «با گذشت زمان، ‏گراها، ‏ها و ‏هاى_محافظه‏كار و گوش‏به‏فرمان‏هاى سياست‏هاى خارجى هرچه بيش‌تر به انزوا كشيده شدند و نقش خود را در مبارزات مردمى بيش از پيش از دست دادند. ماهيت رفرم امريكايى به اصطلاح « » شاه بهتر روشن شد، نهضت اسلامى ايران هرچه بيشتر اوج گرفت، روحانيان متعهد و مجاهد از روز طرح آن تا روز پيروزى انقلاب اسلامى به مبارزات پيگير و خستگى‏ناپذير خود بر ضد «انقلاب سفيد» شاه ادامه دادند و با روشنگرى‏ها و افشاگرى‏هاى خود، ماهيت آن رفرم و مجريان آن را براى توده‏هاى ايران از هر قشر و طبقه‏اى بهتر روشن كردند و اين روشنگرى‏ها و افشاگرى‏هاى علما و روحانيان مجاهد در كشاندن مبارزات دانشجويى بر ضد «انقلاب سفيد» شاه نقش مثبت، مؤثر و اساسى داشت. 🔸اين حقيقت تنها عقيده و نظريه اين نگارنده نيست بلكه بعضى گروه‏ها و سازمان‏هاى بى‏تفاوت نسبت به اسلام و روحانيت نيز به آن اعتراف دارند. كنفدراسيون جهانى محصلين و دانشجويان ايرانى در اروپا طى تحليلى از تظاهرات ضد «انقلاب سفيد» در دانشگاه تهران چنين آورده است: 🔹«در سال‏هاى ۴٣ تا ۴٨ دوران افشاى تدريجى انقلاب سفيد و اوج‏گيرى مبارزات بر عليه آن بود. در اين دوره... «انقلاب سفيد» بيش از پيش افشا گرديد... روحانيون مترقى ايران بيش از هروقت ديگر در مبارزات دموكراتيک مردم شركت نمودند، تظاهرات وسيع بر عليه ، يادبود روز تاريخى ١۵ خرداد ۴٢ و بالاخره سخنرانى‏ها و موعظه‏هاى عده كثيرى از آنان كه در خدمت افشاى ماهيت رژيم بوده، در اعتلاى جنبش دموكراتيک اين دوره ايران مؤثر بود. نتيجه طبيعى اين تصادمات در شعار تظاهرات دانشجويان در ٧ آذرماه ١٣۴٩ ظاهر گرديد. اين شعارها كه عبارت بودند از: مرگ بر سپيدى انقلاب، دهقانان در سايه انقلاب نابود شدند، مستعمره بودن ديگر بس است، در مقام مقايسه با شعار سال ۴١ دانشجويان كه مى‏گفتند: «اصلاحات ارضى بله ـ ديكتاتورى شاه نه» چگونگى افشاى «انقلاب سفيد» را بيش از پيش روشن مى‏سازد. » 🔸نكته در خور بررسى آن‌كه آقاى بنى‏صدر از شعار دانشجوها بر ضد «انقلاب سفيد» در سال ١٣۴٩، سخت شگفت‏زده شده كه چرا و چگونه دانشجوها به خود اجازه داده‏اند برخلاف در ايران شعار سردهند و نتوانسته باور كند كه اين به راستى دانشجويان بوده‏اند كه آن شعارها را داده‏اند. از اين رو در گزارشى كه در جريان تظاهرات آن روز دانشجويان در خبرنامه آورده است، اولاً شعارهاى ضد «انقلاب سفيد» را درز گرفته و اصلاً منعكس نكرده است و ثانياً رسماً منكر طرح چنين شعارى از طرف دانشجوها شده و ادعا كرده است: «براى آنكه اين توفان تبليغاتى را موجه جلوه دهند، مأموران امنيت در دانشگاه شعارهايى در مخالفت با و... دادند كه به سرعت از سوى دانشجويان شناخته شده و از صفوف دانشجويان رانده شدند» و بدين ترتيب از به مبارزان ايرانى هشدار داده كه ديگر از اينگونه شعارها ندهند و شعار امريكايى‏پسند «اصلاحات بله، ديكتاتورى نه» را از ياد نبرند و از راه «جبهه ملى» منحرف نشوند! 🔹البته راه مصدق هرگونه شعار و حركت بر عليه سياست امريكا را محكوم مى‏كرد و از اين رو، « » و « » كه افتخار دارند: «راهشان است» چه پيش از پيروزى انقلاب و چه بعد از آن هرگز روياروى امريكا نايستادند و به مبارزه با آن برنخاستند، ليكن نكته‏اى را كه آقاى بنى‏صدر درك نكرده بود، اينكه تظاهرات دانشجويى سال ۴٩ از پيروان راه مصدق تشكيل نمى‏شد و برخلاف ادعاى دروغ بنى‏صدر در «خبرنامه»، از روز آغاز تظاهرات تا روز پايان آن، كه بيش از يك ماه طول كشيد، يك شعار به نفع مصدق داده نشد و اصلاً اسمى از مصدق به ميان نيامد.»(نهضت امام خمینی، ج٢، صص ۶٧٢-۶٧١) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
⁉️بنی‌صدر با اتومبیل‌های بنیاد مستضعان چه کرد؟! 🔻سند کم‌تر دیده شده از اعتراض عدالتخواهانه شهید رجائی به بنی‌صدر «۶۰/۱/۱۶ بسم الله الرحمن الرحيم جناب آقای بنی صدر رئیس جمهور و فرمانده کل قوا 🔹دفتر ریاست جمهوری از تاریخ ۱۳۵۹/۳/۱۲ بیست دستگاه اتومبیل از اموال را برای مدت ۳ روز به عاریت گرفته است، تا در پذیرائی میهمانان خارجی مورد استفاده قرار داده و سه روز بعد به بنیاد مسترد دارد. بنیاد نیز به قصد همکاری با دفتر ریاست‌جمهوری، در اسرع وقت نسبت به تحویل اتومبیل‌ها که قیمت آن‌ها به گفته مسئولان بنیاد بالغ بر ۷۲ میلیون تومان می‌باشد اقدام کرده است. 🔸اینک که این نامه را به شما می‌نویسم، سرنوشت این ۲۰ دستگاه اتومبیل معلوم نیست و آن سه روز به بیش از ده ماه به طول انجامیده است. در این مدت ده ماه بنیاد مستضعفان مکاتبات زیادی در زمینه استرداد اتومبیل‌های تحویلی، با دفتر شما انجام داده است و تعجب‌آور است که دفتر شما حتی از دادن پاسخ به نامه‌های بنیاد مستضعفان نیز خودداری کرده است! 🔹اینک مسئولان بنیاد از اینجانب سئوال می‌کنند که وقتی دفتر ریاست‌جمهوری با بنیاد چنین رفتاری دارد و نه تنها از امتناع می‌کند، بلکه حتی به نامه‌های بنیاد هم وقعی نمی‌گذارد و پاسخی نمی‌دهد، از دیگران چه انتظاری میتوان داشت؟ 🔸ذکر این نکته در پایان نامه شاید لازم باشد که یکی از طرق تهیه امکانات برای مستضعفان، فروش همین دارایی‌های بنیاد است. انتظار دارد ضمن صدور دستور لازم به در زمینه استراد اتومبیل‌ها یا قیمت آن‌ها به بنیاد مستضعفان، به مسئولان دفتر خود خاطر نشان فرمایید که در ارتباط با نهادها و سازمان‌ها، جانب انصاف و اصول را مراعات فرمایند . محمد على رجائی نخست وزیر جمهوری اسلامی ایران (مکاتبات رجائی با بنی‌صدر، صص ٢١۴-٢١٣، روابط عمومی نخست‌وزیری، دی ١٣۶٠) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴حکم نخست‌وزیری یا رمز عملیات تخریب نخست‌وزیر؟! ⁉️ابوالحسن بنی‌صدر هجمه به شهید رجائی را چگونه آغاز کرد؟ 🔹با انتخاب به عنوان کارشکنی‌های وی علیه شخصیت‌ها و نهادهای انقلابی آغاز شد. یکی از این شخصیت‌ها که سیبل تهمت‌ها و تخریب‌های وی بود بود.این تخریب‌ها با صدور حکم نخست‌وزیری ایشان شروع شد و عبارت مبهم «جریان گزینش شما» که در ابتدای حکم انتصاب آمده است، از همان آغاز، از جانب مخالفان دولت، دستاویزی برای حمله و انتقاد شد و از سوی بنی‌صدر و طرفداران وی، برای تخطئه و ، مورد استفاده تبلیغاتی قرار گرفت مخالفان با استناد به همین عبارت، جنجال‌های فراوان تبلیغاتی به راه انداختند تا به جامعه ثابت کنند که نخست‌وزیری رجایی به بنی‌صدر تحمیل شده است. و خود وی نیز در یک مصاحبه مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی، در روز دوم شهریورماه ۵۹ (چهار روز پس از امضای حکم نخست وزیری رجایی) چنین گفت: 🔸«من اگر دیدم که این دولت خط مرا ندارد و مردم هم از من خواستند (!!) خوب، من باید به مردم بگویم که این دولت، دولت من نیست. بنابراین من ابزار کار ندارم که شما از من چیزی بخواهید.» 🔹در این عبارات، کارشکنی و جوساری وی علیه دولت، از همان آغاز کار، مشاهده می‌شود. این عبارات به مثابه دستورالعمل واحد، پیوسته مد نظر مخالفان دولت و اطرافيان بنی‌صدر، قرار گرفت.(مکاتبات رجائی با بنی‌صدر، ص۶، روابط عمومی نخست‌وزیری، دی ١٣۶٠) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴حامی جلاد! 🔹17مهر1400 خبر مرگ ابوالحسن بنی‌صدر منتشر شد. او که نخستین رئیس‌جمهور ایران بود تاوان غرور و تکبر خود را داد و با بی‌اعتنایی به و انگیزه‌های اسلام‌خواهانه ملت ایران زمینه سقوط خود را فراهم کرد. 🔸ارتباط با گروهک تروریستی یکی از صدها خیانت وی به مردم ایران بود که در این کوتاه‌نما نگاهی گذرا به این رابطه شوم انداخته‌ایم. 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴تشکیلات عظیم شیعه ▪️«در هیچ زمانی ارتباط شیعه و در سرتاسر دنیای اسلام، مثل زمان و و نبوده است. وجود وکلا و نواب و همین داستان‌هایی که از حضرت هادی و حضرت عسکری نقل می‌کنند - که مثلا کسی پول آورد و امام معین کردند چه کاری صورت بگیرد- نشان‌دهنده این معناست. ▫️یعنی علی‌رغم محدود بودن این دو امام بزرگوار در ، و قبل از آن‌ها هم حضرت جواد به نحوی، و سلام الله علیه به نحوی، ارتباطات با مردم همین‌طور گسترش پیدا کرد. این ارتباطات، قبل از زمان حضرت رضا هم بوده. منتها آمدن حضرت به خراسان، تأثیر خیلی زیادی در این امر داشته است.»(مقام معظم رهبری، انسان ٢۵٠ ساله، حلقه دوم، ص ٣٨۶) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥آپارات و برخورد حذفی با روشنگری علیه یک خائن! 🔸در پی انتشار خبر مرگ سیدابوالحسن بنی‌صدر بنیاد تاریخ‌‌پژوهی اقدام به ساخت و انتشار کوتاه‌نمای «حامی جلاد» کرد. 🔹محتوای این کوتاه‌نما چیزی جز بیان مطالب تاریخی نبود اما تارنمای آپارات در اقدامی عجیب آن را با عنوان «مغایرت با شئونات اخلاقی یا عرف جامعه یا قوانین کشور» حذف کرد. 🔸پیش از این نیز بنیاد تاریخ‌پژوهی اقدام به بازنشر فیلم سخنان حسن روحانی علیه ارتش کرده بود که در این مورد نیز آپارات با برخوردی غیرحرفه‌ای آن را حذف کرد. 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴مجتهد شهید 🔻پرونده ویژه بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی 🔻در آستانه شهادت آیت‌الله سیدمصطفی خمینی ▫️یکم آبان سالگرد شهادت آیت‌الله سیدمصطفی خمینی است. فردی که به اذعان مبارزان انقلابی محور مبارزات، به گفته فضلا و مراجع عظام تقلید از نوادر علمی زمان و شهادتش به فرموده امام خمینی از الطاف خفیه الهی بود و خون تازه‌ای به مجاهدت‌های ملت ایران وارد کرد. ▫️در این پرونده بخش‌های منتشر نشده از مصاحبه‌های اختصاصی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی و گلچینی از سیره سیاسی، علمی و معنوی ایشان ارائه خواهد شد. با ما همراه باشید 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️بهترین شاگرد امام 🔻 /١ مرحوم سید مصطفی خمینی (ره) یکی از شخصیت های بالقوه و بالفعل اسلام بود. روزی که ایشان شهید شدند، در حدود سنین ۴۸-۴۷ سالگی بودند و در آن سن جزء ممتاز ترین کسانی بود که در حوزه های علمیه قم، نجف، مشهد و ... وجود داشت. بنده ایشان را به عنوان یک چهره برجسته حوزه علميه قم از سالها قبل می شناختم. وقتی به قم رفته بودیم، در درس فقه و اصول امام، ممتاز ترین کسی که بر طبق سنت و شیوه درسهای حوزه علمیه، گستاخانه با امام از مباحث علمی دم می زد و اشکال می کرد، او بود. ایشان اگر نگوییم بهترین شاگردان، جزء بهترین شاگردان درس امام(س) بود، و در عین حال خود یک مدرس معروف بود و فلسفه و فقه درس می داد. او به عنوان یک چهره برجسته در میان طلاب، فضلا و مدرسین حوزه، معروف بود. (بیانات مقام معظم رهبری ۶٨.٨.١؛ یادها و یادمان‌ها، ص ۴٠) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db