eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
909 ویدیو
633 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
‏‏ 🔴مبارزات عدالت‌خواهانه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله امام خمینی قدس سره الشریف: ▫️«...کسی که یک مقداری آشنا باشد به منطق قرآن، می‌بیند که این قرآن است که وادار‏‎ ‎‏کرد را به این‌که با این سرمایه‌دارها دائماً در جنگ باشد. با این کسانی که در‏‎ ‎‏ و در و در و این‌ها، بودند و صاحب قدرت و اشخاص قلدری‏‎ ‎‏بودند که قدرتمند بودند. قرآن بود که پیغمبر اکرم را وادار کرد به این‌که با این مردمی که با‏‎ ‎‏ملیت مردم با منافع توده‌های مردم، مخالف هستند و استثمار می‌کنند این‌ها را، با این‌ها باید‏‎ ‎‏جنگ بکنید و تعدیلی حاصل بشود.‏ ‏‏ ▪️جنگ‌هایی که پیغمبر در زمان حیاتشان فرموده‌اند، بعد از این‌که اسباب جنگ فراهم‏‎ ‎‏شد برایشان، این جنگ‌ها همیشه با زورمندها بوده است؛ با آن‌ها، مثل و امثال آن‌ها‏‎ ‎‏که قدرتمندها بودند، و این‌ها منافع ملت‌ها را، ملت خودشان را، می‌خواستند برای خودشان‏‎ ‎‏[‏‏غارت‏‏]‏‏ بکنند؛ و ظلم و ستمکاری و بی عدالتی رایج بوده است؛ و جنگ‌هایی که واقع‏‎ ‎‏شده، بین مستضعفین بوده و این مردم طبقه سه، این فقرا با این زورمندها و این‌هایی که‏‎ ‎‏می خواستند حق فقرا را بخورند...»(صحیفه امام ج4 ص214) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
گزارشی خواندنی از ورود امام خمینی به عراق 🔻١٣ مهر سالروز تبعید امام به عراق روز سه‏شنبه ١٣ مهرماه ١٣۴۴ (٩ جمادى الثانى ١٣٨۵) هواپيماى حامل امام و حاج سيد مصطفى خمينى از تركيه به سوى عراق پرواز كرد. در ساعت ٢ بعدازظهر در باند فرودگاه بين‏المللى بغداد بر زمين نشست و مسافرين پياده شدند. امام و حاج سيد مصطفى به گمان آن‌كه مأموران عراقى براى تحويل گرفتن آنان و بردنشان به محل تحت نظر آماده‏اند، دقايقى در سالن فرودگاه منتظر ماندند و چون به ظاهر از مأموران خبرى نشد از فرودگاه بيرون آمدند و با تاكسى راهى شدند. شهيد سيد مصطفى خمينى روايت مى‏كرد كه «در ، امام سر كرايه تاكسى چونه مى‏زد و سوار نمى‏شد، به شوخى به او گفتم: تا مأموران سر نرسيده‏اند و ما را دستگير نكرده‏اند بيا در ريم و او را وادار كردم كه سوار شود!». ساعتى بعد هر دو در كاظمين اتاقى گرفته به استراحت پرداختند. امام پس از لحظه‏اى استراحت از جا برخاست و روانه شد. شهيد سيد مصطفى در مقام تماس تلفنى با حاج ‏_خلخالى در برآمد تا ورودشان را خبر دهد؛ اما چون او را نتوانست بيابد به منزل آقاى تلفن كرد و ورود امام و خود را به پيشكار منزل كه در آن ساعت تنها در آن‌جا بود خبر داد و از او خواست كه منزلى برايشان در نجف در نظر بگيرند. صاحب مسافرخانه جمالى، آقاى كه تا آن لحظه امام و فرزندش را نشناخته بود از گفتگوى تلفنى حاج سيد مصطفى خمينى به نجف دريافت كه اين ميهمانان تازه‏وارد چه كسانى هستند بنابراين فوراً در مقام تجليل و تكريم برآمد و با اصرار، ايشان را به منزل شخصى خويش برد و منزل را دربست در اختيار آنان قرار داد. ديرى نپاييد كه خبر ورود امام به برق‏آسا در اشرف طنين افكند و سر زبان‏ها افتاد؛ ليكن براى هيچ‏كس اين خبر باوركردنى نبود. روحانيان و محصلان علوم اسلامى براى اطلاع از صحت و سقم خبر به ‏اللّه‏_بروجردى كه جنبه مركزيت حوزه نجف را داشت، روآوردند و در انتظار رسيدن خبر قطعى از كاظمين در آنجا گرد آمدند. طولى نكشيد كه زنگ تلفن مدرسه به صدا درآمد و ورود امام را به كاظمين بشارت داد. روحانيان جوان با دريافت اين بشارت به كف زدن پرداختند و مدرسه يكپارچه در شور و شعف فرورفت. شمارى از مقامات علمى و روحانى نجف با دريافت خبر ورود امام در همان ساعت به صورت دسته‏جمعى راهى كاظمين شدند. پاسى از شب گذشته بود كه آنها به محل سكونت امام در كاظمين رسيدند. در آن ساعت امام به استراحت پرداخته بود و حاج سيد مصطفى با تنى چند از و حاج شيخ نصراللّه‏ خلخالى كه تازه از وارد شده بود به گفتگو نشسته بودند. روحانيانى كه از نجف وارد شده بودند با ديدن عمامه امام به سوى آن هجوم بردند و آن را برداشته، مى‏بوسيدند و به چشم مى‏ماليدند. فرداى آن روز نيز انبوهى از عالمان و روحانيان نجف و كربلا براى ديدار امام به كاظمين رفتند و ورود او و حاج سيد مصطفى را به سرزمين عراق تبريك گفتند. علماى طراز اول نجف براى عرض خيرمقدم به امام هريك فرزند خود يا نماينده‏اى را، راهى كاظمين كردند.(نهضت امام خمینی ج٢ ص١۶٠-١۵٨) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴روایتی عجیب از نفوذ خطرناک اسرائیل در جمهوری آذربایجان خباثت رژیم جعلی و وحشی علیه او را وا می دارد که در کشورهای همسایه ایران نفوذ کرده و اهداف پلید خود علیه کشورمان را پی گیرد. جمهوری اسلامی از این زاویه نسبت به حضور اسراییل در کشورهای همسایه با ایران حساس و دقیق است.غربی‌ها نیز به این فرصت طلبی و سوء استفاده اسراییل از حضور بسیار مشکوک در کشورهای همسایه ایران آگاه و به آن معترف‌اند. سند بسیار آشکار این امر حضور خطرناک اسراییل در و همکاری‌های گسترده نظامی و امنیتی این دو کشور می‌باشد که اهداف خاصی علیه ایران تعقیب می نمایند. شبکه خبری فارسی در تاریخ ۱۸ آگوست ۲۰۱۱/ پنجشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۰ خبری را با تیتر «تهران نگران حمله اسراییل از جمهوری آذربایجان است» در سایت اینترنتی خود منتشر ساخت که در توضیح آن آمده است: زیر عنوان «جنگ پنهانی ایران با اسراییل در دریای خزر» می‌نویسد هشدار یک ژنرال ارشد ایران به آذربایجان در مورد نزدیک شدن بیش از حد به اسراییل گویای نگرانی تهران از آن است که دولت اسراییل ممکن است از این همسایه شمالی ایران برای پیش‌دستی در وارد ساختن ضرباتی علیه استفاده کند. اسراییل بی سر و صدا با آذربایجان نفت‌خیز و مسلمان‌نشین ارتباط‌های اطلاعاتی و نظامی برقرار ساخته است که پس از فروپاشی دو دهه پیش اتحاد جماهیر شوروی، با نظام سکولار متکی به جدایی دین از حکومت اداره می شود. اسراییلی ها ضمن فروش مقادیر قابل توجهی تسلیحات و هواپیماهای بدون خلبان به دولت باکو در دریای خزر به استقرار تشکیلات اطلاعاتی خود در مرز با ایران مشغول‌اند. این اقدامات به اسراییل برای زیر نظر گرفتن ایران و به خصوص برنامه جنجالی اتمی‌اش که اورشلیم آن را تهدیدی جدی عليه موجودیت خود می داند، امکان دسترسی به یک پایگاه عملیاتی را فراهم می‌کند. انتقاد غیرعادی روز نهم اوت ژنرال حسن فیروزآبادی رئیس ستاد نیروهای مسلح ایران از اسراییل به خصوص گویای گسترش دامنه جنگ اطلاعاتی اسراییل با ایران است. باکو را به بدرفتاری با شیعیان متمایل به جمهوری اسلامی در جنوب آذربایجان و مجاز شناختن صهیونیست ها در دسترسی به قلمرو مرزی آذربایجان با ایران متهم ساخت. مناسبات میان ایران و آذربایجان در سالهای اخیر توأم با تشنج بوده است که بیش‌تر به عملیات پنهانی ایران در آذربایجان نسبت داده می‌شود. اسراییل چهارمین طرف عمده در تجارت با آذربایجان است.» در شماره ۱۴ اسفند ۱۳۹۰ اعلام کرد موساد قرارگاهی را در جمهوری آذربایجان به منظور تسهیل جاسوسی رژیم اسراییل از جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرده است. شیمون یکی از مأموران ارشد موساد در مصاحبه با روزنامه مذکور گفته است: «گروهی متشکل از چندین نفر در زمینه جاسوسی از برنامه هسته ای ایران برای موساد فعالیت می کنند.»(انقلاب اسلامی و گروه‌های تجزیه‌طلب، صص73-71) 🔸آشنایی با گروه‌های تجزیه‌طلب و جنایات آنان با کتاب «انقلاب اسلامی و گروه‌های تجزیه‌طلب» اثری از بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی. 🔻آن‌چه در این کتاب خواهید خواند: 🔹 پیش‌زمینه‌های فکری و عقبه سیاسی-اجتماعی فتنه‌های تجزیه‌طلب 🔸تجزیه‌طلبان 🔹 تجزیه‌طلبان 🔸تجزیه‌طلبان 🔹تجزیه‌طلبان 🔸تجزیه‌طلبان 📚«انقلاب اسلامی و گروه‌های تجزیه‌طلب» اثری از اصغر حیدری-بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴تقویت روحیه انقلابی تشیع در عصر امام رضا علیه‌السلام ▫️نه تنها سرجنبانان تشیع از سوی امام به سکوت و سازش تشویق نشدند بلکه قرائن حاکی از آن است که وضع جدید امام [پس از ولایتعهدی] موجب دلگرمی آنان شد... ▪️مأمون نه‌تنها با حضور او نتوانسته معارضان شیعی خود را به خود خوش‌بین و دست و زبان تند آنان را از خود و خلافت خود منصرف سازد بلکه حتی علی بن موسی مایه امان و اطمینان و تقویت روحیه آنان نیز شد. (انسان ٢۵٠ ساله ص٣١٧-٣١۶) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴کارنامه ارتجاع نجف در مقابله با درس امام خمینی ◀️لشکر ارتجاع علیه امام خمینی قدس سره الشریف/١ 🔻١٣ مهر سالروز تبعید امام به عراق 🔹 به تبع نقشه‌های استعمار و استکبار جهانی امام خمینی قدس سره الشریف را به تبعید کرد و عوامل استعمار که نقش خود را به خوبی می‌دانستند، منتظر اولین سخنرانی و موضع‌گیری امام قدس سره الشریف بودند. آن‌ها انتظار داشتند امام در نخستين سخنرانى خود در عراق با موضعگيرى تند و پرخاشجويانه عليه شاه آن هم در محيطى كه اسم سياست را بر زبان آوردن كفر شمرده مى‏شد، زمينۀ كوبيدن خود را در سطح حوزۀ نجف هموار كند و سوژه‏اى به دست آنان دهد، تا با برچسب « » او را در آن حوزه ساقط كنند، از اين موضع تاكتيكى و اصولى او در اولين نطق، سخت در شگفت ماندند و از روشنگرى ريشه‏دار و دگرگون‏كننده او كه رشته‏هاى چندين ساله آنان را پنبه مى‏كرد، نگران شدند و تمام نيروى خود را به كار گرفتند تا از هر راه ممكن فرياد اين فريادگر بزرگ قرن را خاموش كنند و او را در ميان و به انزوا بكشانند و براى پيشبرد نقشۀ خود، شمارى از ‏هاى_زبردست_حوزه را واداشتند كه در درس امام شركت كنند و با ايراد و اشكال بكوشند كه او را درمانده سازند و يا دست‏كم او را در مسائل علمى ناتوان جلوه دهند و از اين راه طبل بی‌سوادى را عليه او به صدا درآورند و او را براى هميشه از سطح مراجع و علما پايين آورند و خاطر آشفته و نگران شاه و ساواك و «C.I.A» را براى هميشه از خطر او آسوده سازند. 🔸رژيم شاه كه از روآوردن فراوان ‏هاى_مسلمان به امام و تقليد از او، سخت وحشتزده و بيمناك بود كمترين انتظارى كه از مهره‏هاى كهنه‏كار استعمار در نجف داشت پايين آوردن امام از مقام مرجعيت و از جرگه مراجع بود كه از طريق ايجاد اشكال و ترديد در اذهان توده‏هاى مسلمان نسبت به درجه علمى او، امكان‌پذير مى‏شد. 🔹از اين رو با شروع درس امام، كارآزموده‏هاى مجامع علمى و روحانى نجف كه در بحث و ايراد و اشكال و كوبيدن حريف، تخصص ويژه داشتند، به حوزۀ درس امام هجوم آوردند، تا با ‏تراشى‏ها، ‏گيرى‏ها و به كار انداختن فوت و فن ويژه خود، به اصطلاح كار امام را يكسره كنند! آنان را عقيده بر اين بود، و عمرى چنين آموخته بودند، كسى كه در تحصيل‏نكرده باشد اساساً عالم و مجتهد نيست، از اين رو مغرور بودند كه امام چون فارغ‏التحصيل حوزۀ نجف نيست نمى‏تواند در برابر محققان و كاوشگران مقاومت كند و زود از پا در مى‏آيد! 🔸امام درس رسمى خود را از مكاسب محرمه آغاز كرد و درهاى تازه‏اى از ژرفاى دانش خود را بر روى دانش‏پژوهان حوزۀ نجف گشود و مطالب ارزنده و ناشنيده‏اى به حوزۀ علميۀ نجف عرضه كرد كه بسيارى از علماى فارغ‏التحصيل و بى‏نياز از تحصيل را به شگفتى واداشت و بهت‏زده كرد تا آنجا كه بعضى از مقامات برجسته روحانى آنگاه كه در حوزۀ درس امام حضور يافتند، صريحاً اعتراف كردند: 🔹«ما پيش از آمدن ‏اللّه‏_خمينى به نجف اشرف باور نمى‏كرديم كه در دنياى علوم اسلامى حرف تازه‏اى باشد كه ما نشنيده باشيم ولى آنگاه كه ايشان به نجف اشرف منتقل شدند و درس شروع فرمودند، دريافتيم كه خيلى مطالب علمى و پرارزش است كه ما نشنيده‏ايم، نيز پيش از تشريف‏فرمايى ايشان به نجف اشرف ما خود را فارغ‏التحصيل پنداشته، گمان مى‏كرديم كه از تحصيل بى‏نيازيم؛ ليكن وقتى در محضر درس آيت‏اللّه‏ خمينى حاضر شديم فهميديم كه هنوز بايد درس بخوانيم...‏‏.» 🔸ارتجاع نجف كه از تعصبات دوران جاهليت كاملاً برخوردار بود، در برابر اين اعتراف صادقانه موضع گرفته، به آنان‌كه چنين اعترافى كرده بودند پيام داد: «آبروى خود را كه برديد، ديگر آبروى حوزه و اساتيد را نبريد». 🔹عناصر كارآزمودۀ حوزۀ نجف كه به منظور درمانده ساختن و يا دست‏كم در منگنۀ علمى قراردادن امام، در جلسه درس او حضور يافته بودند، در برابر موقعيت علمى او آنچنان بهت‏زده شدند كه نتوانستند اصولاً لب به اشكال و ايراد بگشايند، تا آنجا كه خود امام در مقام اعتراض برآمد كه «چرا در جلسه درس ساكتيد، مگر در مجلس روضه نشسته‏ايد؟» امام، « » گفت و در ميدان علم و تحقيق رقيب طلبيد، نه به منظور آنكه برترى و كمالى براى خود ثابت كند بلكه چون از آغاز طلبگى به بحث و تحقيق عادت كرده بود.(نهضت امام خمینی ج٢ ص٢۵۵-٢۵٣) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴«چپ‌گرایی»؛ تهمت ناروای ارتجاع نجف علیه امام ◀️لشکر ارتجاع علیه امام خمینی قدس سره الشریف/٢ 🔻١٣ مهر سالروز تبعید امام به عراق 🔹 به جاى آنكه در مقابل عظمت علمى امام سر تعظيم فرود آورند و كينه‏توزى و عصيان را كنار بگذارند، آنگاه كه دريافتند مقام علمى او تا آنجا محرز و روشن است كه نمى‏توان كوچكترین خدشه‏اى در آن وارد كرد، از شركت در حوزه درس امام خوددارى كرده، كوشيدند ديگران را نيز از استفاده از او باز دارند و هر كه براى شركت در حوزه درس او اصرار مى‏ورزيد، با تهمت و افترا و نسبت‏هاى نارواى عناصر وابسته به استعمار حوزه نجف رو به رو مى‏شد، تا آنجا كه بسيارى بر خلاف ميل و اشتياق وافرى كه براى استفاده از حوزۀ درس امام داشتند ناچار شدند كه از شركت در آن خوددارى ورزند. بعضى از آنان با افسوس فراوان به بعضى از فضلاى حوزه كه منافع كمترى در حوزه نجف داشتند توصيه مى‏كردند: «ما كه متأسفانه جرأت شركت در حوزۀ درس آقاى خمينى را نداريم شما حتماً از اين فرصت استفاده كرده، به درس ايشان برويد كه ارزنده و قابل استفاده است». 🔸 ارتجاع نجف تنها به منع استفاده از حوزۀ درس امام بسنده نكرد بلكه كوشيد او را در نجف از هر نظر و از هر طرف و كند، از اين رو تمام نيروى خود را به كار گرفت تا هرگونه رابطۀ افراد و مردم عراق را با منزل امام و با برادران مبارزى كه از ايران متوارى بودند و راه امام را دنبال مى‏كردند، قطع كند. با ‏سازى، ‏پردازى و با ‏هاى_ناروا به امام از قبيل: ‏گرايى، ، و... كوشيدند امام را در ميان حوزه و جامعۀ عراق بدنام و لكه‏دار كنند و از رسيدن صداى زندگى‏ساز، بيداركننده و حماسه‏آفرين او به گوش توده‏هاى محروم و مستضعف عراق و ديگر كشورهاى عربى جلوگيرى به عمل آورند. 🔹 ارتجاع نجف كه جز ‏نظرى و حركت‏هاى اصيل و مثبت در آن حوزه، كارى نداشت مى‏انديشيد اگر امام را از نمازگزاردن بر مرده‏اى بازدارد يا مثلاً از برگزارى از طرف امام در ردۀ به اصطلاح مراجع نجف جلوگيرى به عمل آورد و او را در رديف طراز دوم‏ها قرار دهد و يا آنكه مردم را از شركت در نماز جماعت و درس او باز دارد، مى‏تواند را به شكست بكشاند و و را از سقوط و تباهى در ايران نجات بخشد. 🔸 امام در برابر اين و در حقيقت مذبوحانه به مصداق « و اذا مرّوا باللغو مرّوا كراماً » بى‏تفاوت، آرام و بى‏اعتنا مى‏گذشت و با به خداوند بزرگ و با تكيه بر ملت وفادار خويش، با ‏هاى_سياسى_و_انقلابى در راه بيدارى توده‏ها گام برمى‏داشت. چشم به دور دستى روشن و نويدبخش داشت. بر آن بود كه با سلسله برنامه‏ها، روشنگرى‏ها و به كار بستن تاكتيك‏هاى فرهنگى و سياسى، در حوزۀ علميه نجف، دگرگونى پديد آورد و با آگاه كردن مقامات روحانى، 🔹دست مرموز استعمار و عوامل آن را از آن حوزه كوتاه كند، ليكن براى رسيدن به اين ، راه دراز و پرنشيب و فرازى در پيش بود و تحمل رنج‏ها، دشوارى‏ها و ناملايماتى را لازم داشت، كه امام دلاورانه و قهرمانانه آن را پذيرفت و نزديك ١۵ سال سخت‏ترين و توان‌فرساترين دوران زندگى خويش را در جوّ آلوده و اختناق‌آور نجف، با بردبارى و پايدارى پشت سر گذاشت و بر آرمان مقدس خويش پاى فشرد.هرچند زيست اجبارى امام به مدت 15 سال در نجف، ضربه‏اى بزرگ بود كه بر پيكر نهضت اسلامى ايران وارد آمد و به وجود آمدن انقلاب و جهانى شدن آن را به تأخير انداخت و راه امام را براى رسيدن به سرمنزل مقصود در كوتاه‏مدت سد كرد.(نهضت امام خمینی ج٢ ص٢۵٧-٢۵۵) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⁉️بنی صدر در نظر امام خمینی چگونه بود 🔰تاریخ نگار انقلاب اسلامی پاسخ می گویند 🔸امام را قبول نداشت و به او هم رأی نداد؛ اما وقتی که در انتخابات ریاست جمهوری رأی آورد، امام به افکار و آراء مردم احترام گذاشت، اگر چه می توانست از طریق اطرافیان و نزدیکان خود به مردم بفهماند که بنی صدر صلاحیت این کار را ندارد و مردم اگر می دانستند که نظر امام نسبت به او منفی است، بنی صدر پیروز انتخابات نمی شد؛ زیرا امام بر قلب ها حکومت داشت، اما فرصت می داد که مردم خود راه را انتخاب کنند. 🔹حضرت امام در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری بنی صدر جمله ای را فرمود که اهل نظر دریافتند که ایشان نسبت به بنی صدر ذهنیت دارد و آن این بود: «آقای بنی صدر بداند که حبّ الدنیا رأس کل خطیئه». پس از پیروزی انقلاب امام در یکی از سخنرانی‌هایش در جمله‌ای اشاره به ملی ـ مذهبی ها کرده بود که ، مدیر عامل وقت صدا و سیما، آن را سانسور کرد! امام می توانست او را به سادگی تنبیه و یا عزل کند اما در این مسئله تنها حرفی که زد این بود که به آقای قطب زاده بگویید یا سخنرانی من را از صدا و سیما پخش نکند، یا اگر پخش می کند، نکند! این روش حکومتی بنیانگذار نظام مقدس اسلامی بود که به منش حکومت های استبدادی هیچ شباهتی نداشت. لذا وقتی هم که در جریان دولت موقت اکثریت اعضای شورای انقلاب به آقای مهندس بازرگان نظر داشتند، امام به نظر آنها احترام گذاشت. باید در نظر گرفت که اگر آن روز امام اجازه نمی داد امثال بازرگان ها و بنی صدرها به قدرت برسند، امروز آنها در نظر ملت چهره هایی قهرمان تجلی می کردند که ما می پنداشتیم اگر کارها به دست آنها می افتاد، ایران گلستان می شد! بی شک اگر در آن روز این جریانات پیش نمی آمد و امثال بازرگان و بنی صدر به قدرت نمی رسیدند و ماهیت خود را بروز نمی دادند. امروز قدرت را در دست می گرفتند و نظام جمهوری اسلامی را و به چالش می کشیدند.(حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، مصاحبه با مجله معارف،اسفند ١٣٨۶) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴برنامه چند مرحله‌ای آمریکا برای تسلط بر بنی‌صدر «شنبه ٨/دی/۵٨ موضوع: پرسش از تام آهرن 🔹به من گفته شده بود که دولت آمریکا به طور اعم و سیا به طور اخص، در نظر دارند که اگر امکاناتی موجود باشد، با افرادی که در انقلاب ایران می‌توانند نقشی داشته باشند تماس برقرار شود. لذا زمانی که امام در فرانسه بود یک افسر بازنشسته سیا مأمور شد که به فرانسه رفته و با آقای بنی‌صدر تماس برقرار نماید. 🔸ایشان خود را به عنوان نماینده یک کمپانی معرفی کرده و اظهار داشته است که نسبت به آینده اقتصادی ایران و ارتباط آن با دنیای غرب مخصوصا آمریکا علاقه‌مند به صحبت با بنی‌صدر می‌باشد؛ بنی‌صدر نیز با این مسئله موافقت داشت. 🔹زمان این ملاقات اولیه، کمی قبل از مراجعت امام به تهران است که در فرانسه قرار شده بود. زمانی که من به ایران آمدم، ستاد مرکزی هنوز علاقه‌مند به دنبال نمودن این مسئله بوده و در این ارتباط از من خواسته شد که نسبت به این مسئله کار نمایم. آن مرد در حوالی ٢٩ مرداد به تهران آمده و مدت سه هفته در ایران اقامت نمود، با بنی‌صدر حداقل ٣ بار و شاید حتی ۵ بار در این مدت ملاقات نموده است. 🔴هدف نهایی ما: به استخدام درآوردن بنی صدر. برنامه مرحله‌ای: در این مرحله تمامی مسایل رو نشود و صرفاً در این مرحله از وی به عنوان یک مشاور اقتصادی قابل اطمینان این کمپانی که نسبت به مسایل اقتصادی و همچنین مسایل سیاسی مربوط به امور اقتصادی و همچنین مسایل سیاسی اعم اظهارنظر می‌کند استفاده شود. 🔹گام‌های بعد: ملاقات‌های بعدی با وی در و یا در می‌تواند قدری بیشتر پیشروی نموده و نسبت به یک سری مسایل مهم سیاسی از وی سؤالاتی شود. در آخرین جلسه بنی‌صدر موافقت نموده که به عنوان مشاور اقتصادی قابل اطمینان این کمپانی فعالیت نماید و پیشنهاد حقوق ماهیانه ١٠٠٠ دلار را نیز پذیرفت. 🔻سؤال: آیا بنی‌صدر می دانست که طرف مقابل وی یک مأمور سیا است؟ جواب: قرار نبوده که به بنی‌صدر در این مرحله گفته شود که طرف مقابل می باشد لذا به وی گفته نشده بود. اما یک مسئله بود که می‌تواند به وی این برداشت را داده باشد که عبارت است از نحوه پیشنهاد ماهیانه ١٠٠٠ دلار که بدون این ترتیبات معمولی تجاری انجام پذیرفته باشد مورد پیشنهاد و همچنین توافق قرار گرفت و این می‌تواند بیانگر حداقل باشد که این مسئله به این سادگی‌ها نیست. 🔹مسئله دوم این‌که نسبت به زمینه سؤالات راجع به مسایل اقتصادی، سؤالاتی مطرح شده بود. در رابطه با مسایل سیاسی که تا حدود زیادی ربطی به مسایل اقتصادی نداشته است و این مسئله هم می‌توانسته است به وی برداشت دیگری بدهد. یک نکته قابل ذکر هم اینکه تا به حال پولی به ایشان پرداخت نگردیده است.»(اسناد لانه جاسوسی، ج١ ص۴٨٧) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
بایکوت طرح حکومت اسلامی امام خمینی توسط ابوالحسن بنی‌صدر 🔻روایتی تاریخی از حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی 🔹در زمان طرح مباحث توسط امام خمینی؛ تنها عناصر وابسته به استعمار و ارتجاع نبودند كه تمام نيروى خود را براى خاموش كردن صداى فريادگر امام به كار گرفتند بلكه آن دسته از ‏هاى_به_ظاهر_اسلامى برون‏مرزى كه به اصطلاح از اسلام دم مى‏زدند، نه تنها كوچكترين واكنش مثبت و مؤثرى در برابر طرح حكومت اسلامى از خود نشان ندادند، بلكه از مطرح شدن اين بحث از طرف امام سراپا لرزيدند؛ زيرا ‏هاى_ليبراليستى و غربى، به گونه‏اى آنان را تحت تأثير قرار داده بود كه حكومت اسلامى و براى آنان تحمل‏ناپذير بود، از اين رو توطئه سكوتى از طرف عناصر ، و ‏گرايان وابسته به غرب و شرق، عليه بحث حكومت اسلامى امام به وجود آمد! ‏ها با آوردن آن بخش از سخنان امام كه عليه رژيم شاه و استعمار بود، در زير عنوان «دعوت به مبارزه» در نشريه‏هاى خود، كوشيدند كه به اصطلاح اسم «حكومت اسلامى» را براى هميشه مدفون سازند! و براى اين منظور نوشتند: 🔸«حضرت آيت‏اللّه‏ خمينى در بهمن ماه ١٣۴٨ هنگام تدريس، يك سلسله مطالبى درباره وظايف مسلمانان ايراد فرمودند كه به صورت جزواتى چاپ و توزيع گرديده است. حضرت آيت‏اللّه‏ خمينى در ضمن سخنرانى خود روحانيون و مردم را دعوت به مبارزه عليه استعمار و رژيم ديكتاتورى كرده‏اند كه در اينجا نكاتى از آن نقل مى‏گردد...‏‏. » 🔹اگر ماركسيست‏ها بخش‏هايى از سخنان امام در بحث حكومت اسلامى را كه عليه شاه و استعمار بود، در نشريه‏ها و روزنامه‏هاى خود نقل كردند، ‏هاى_به_ظاهر_مسلمان حتى اين كار را نيز نكردند! زيرا اينگونه برخورد با بحث حكومت اسلامى به‏خوبى نمايانگر موضع آنان عليه ولايت فقيه بود و ليبرال‏ها كه در آن روز سخت تلاش داشتند به امام بباورانند كه در خط اسلام و فقاهت هستند، نمى‏خواستند كه مشت آنان، در پيش امام باز شود و موضع مخالف آنان با ولايت‌فقيه و حكومت اسلامى برملا گردد. از اين رو چاره را در اين ديدند كه خودشان را به بى‏خبرى بزنند! انگار كه اصولاً از مطرح شدن طرح حكومت اسلامى از طرف امام، خبردار نشده‏اند! اگر براى درج اعلاميه و سخنرانى امام عليه رژيم شاه، در نشريات خودشان، سر و دست مى‏شكستند و با يكديگر به رقابت برمى‏خاستند، به بحث حكومت اسلامى كه مى‏رسيدند، يكباره يادشان مى‏رفت كه در دنيا شخصيتى به نام «خمينى» وجود دارد و حدود دوازده روز سخنرانى‏هايى داشته و رهنمودهايى كرده است. 🔸اينجا بود كه ‏صدر، و در كنار كمونيست‏ها و مادى‏گراها قرار گرفتند و « » عليه حكومت اسلامى امام تشكيل دادند و توطئه سكوت عوامل شرق و غرب در برابر اين طرح به صورت زشت و ناموزونى جلوه پيدا كرد و روشن ساخت كه «فرزندان مصدق، لنين و مائو»! از حكومت اسلامى و ولايت فقيه، تا چه پايه‏اى وحشت دارند و گريزانند؛ و امروز وقتى كه « » بنى‏صدر ـ قطب‌زاده....را ورق مى‏زنيم و جرياناتى را كه در آن روز و روزگار در اين نشريه‏ها منعكس شده است، مى‏خوانيم، درمى‏يابيم كه آنچه هرگز در اين نشريه‏ها حتى به صورت يک خبر منعكس نشده است، طرح حكومت اسلامى امام در نجف اشرف است! 🔹راستى ملى‏گراهاى كشور ما بنا بر ادعاى خودشان اگر از نظر فكرى و عقيدتى با حكومت اسلامى و ولايت فقيه مخالف نبوده‏اند و امروز روش مسئولان روحانى، آنان را به ديگر سو كشانده است! بايد ديد چرا در برابر طرح حكومت اسلامى امام در نجف اشرف كوچكترين واكنش مثبتى از خود نشان ندادند؟ چرا در «خبرنامه» آقاى بنى‏صدر كه ادعا داشت به علت آنكه در آن مرتب نام «خمينى» آورده مى‏شود، به «خمينى نامه» معروف شده است! حتى خبر طرح حكومت اسلامى از طرف امام در سال ١٣۴٨ درج نگرديده است؟»(نهضت امام خمینی، ج٢، صص ٧٣۶-٧٣۴) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴ابوالحسن بنی‌صدر؛ سانسور و تحریف مبارزات دانشجویی علیه انقلاب سفید 🔻روایتی تاریخی از حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی 🔹 «با گذشت زمان، ‏گراها، ‏ها و ‏هاى_محافظه‏كار و گوش‏به‏فرمان‏هاى سياست‏هاى خارجى هرچه بيش‌تر به انزوا كشيده شدند و نقش خود را در مبارزات مردمى بيش از پيش از دست دادند. ماهيت رفرم امريكايى به اصطلاح « » شاه بهتر روشن شد، نهضت اسلامى ايران هرچه بيشتر اوج گرفت، روحانيان متعهد و مجاهد از روز طرح آن تا روز پيروزى انقلاب اسلامى به مبارزات پيگير و خستگى‏ناپذير خود بر ضد «انقلاب سفيد» شاه ادامه دادند و با روشنگرى‏ها و افشاگرى‏هاى خود، ماهيت آن رفرم و مجريان آن را براى توده‏هاى ايران از هر قشر و طبقه‏اى بهتر روشن كردند و اين روشنگرى‏ها و افشاگرى‏هاى علما و روحانيان مجاهد در كشاندن مبارزات دانشجويى بر ضد «انقلاب سفيد» شاه نقش مثبت، مؤثر و اساسى داشت. 🔸اين حقيقت تنها عقيده و نظريه اين نگارنده نيست بلكه بعضى گروه‏ها و سازمان‏هاى بى‏تفاوت نسبت به اسلام و روحانيت نيز به آن اعتراف دارند. كنفدراسيون جهانى محصلين و دانشجويان ايرانى در اروپا طى تحليلى از تظاهرات ضد «انقلاب سفيد» در دانشگاه تهران چنين آورده است: 🔹«در سال‏هاى ۴٣ تا ۴٨ دوران افشاى تدريجى انقلاب سفيد و اوج‏گيرى مبارزات بر عليه آن بود. در اين دوره... «انقلاب سفيد» بيش از پيش افشا گرديد... روحانيون مترقى ايران بيش از هروقت ديگر در مبارزات دموكراتيک مردم شركت نمودند، تظاهرات وسيع بر عليه ، يادبود روز تاريخى ١۵ خرداد ۴٢ و بالاخره سخنرانى‏ها و موعظه‏هاى عده كثيرى از آنان كه در خدمت افشاى ماهيت رژيم بوده، در اعتلاى جنبش دموكراتيک اين دوره ايران مؤثر بود. نتيجه طبيعى اين تصادمات در شعار تظاهرات دانشجويان در ٧ آذرماه ١٣۴٩ ظاهر گرديد. اين شعارها كه عبارت بودند از: مرگ بر سپيدى انقلاب، دهقانان در سايه انقلاب نابود شدند، مستعمره بودن ديگر بس است، در مقام مقايسه با شعار سال ۴١ دانشجويان كه مى‏گفتند: «اصلاحات ارضى بله ـ ديكتاتورى شاه نه» چگونگى افشاى «انقلاب سفيد» را بيش از پيش روشن مى‏سازد. » 🔸نكته در خور بررسى آن‌كه آقاى بنى‏صدر از شعار دانشجوها بر ضد «انقلاب سفيد» در سال ١٣۴٩، سخت شگفت‏زده شده كه چرا و چگونه دانشجوها به خود اجازه داده‏اند برخلاف در ايران شعار سردهند و نتوانسته باور كند كه اين به راستى دانشجويان بوده‏اند كه آن شعارها را داده‏اند. از اين رو در گزارشى كه در جريان تظاهرات آن روز دانشجويان در خبرنامه آورده است، اولاً شعارهاى ضد «انقلاب سفيد» را درز گرفته و اصلاً منعكس نكرده است و ثانياً رسماً منكر طرح چنين شعارى از طرف دانشجوها شده و ادعا كرده است: «براى آنكه اين توفان تبليغاتى را موجه جلوه دهند، مأموران امنيت در دانشگاه شعارهايى در مخالفت با و... دادند كه به سرعت از سوى دانشجويان شناخته شده و از صفوف دانشجويان رانده شدند» و بدين ترتيب از به مبارزان ايرانى هشدار داده كه ديگر از اينگونه شعارها ندهند و شعار امريكايى‏پسند «اصلاحات بله، ديكتاتورى نه» را از ياد نبرند و از راه «جبهه ملى» منحرف نشوند! 🔹البته راه مصدق هرگونه شعار و حركت بر عليه سياست امريكا را محكوم مى‏كرد و از اين رو، « » و « » كه افتخار دارند: «راهشان است» چه پيش از پيروزى انقلاب و چه بعد از آن هرگز روياروى امريكا نايستادند و به مبارزه با آن برنخاستند، ليكن نكته‏اى را كه آقاى بنى‏صدر درك نكرده بود، اينكه تظاهرات دانشجويى سال ۴٩ از پيروان راه مصدق تشكيل نمى‏شد و برخلاف ادعاى دروغ بنى‏صدر در «خبرنامه»، از روز آغاز تظاهرات تا روز پايان آن، كه بيش از يك ماه طول كشيد، يك شعار به نفع مصدق داده نشد و اصلاً اسمى از مصدق به ميان نيامد.»(نهضت امام خمینی، ج٢، صص ۶٧٢-۶٧١) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
⁉️بنی‌صدر با اتومبیل‌های بنیاد مستضعان چه کرد؟! 🔻سند کم‌تر دیده شده از اعتراض عدالتخواهانه شهید رجائی به بنی‌صدر «۶۰/۱/۱۶ بسم الله الرحمن الرحيم جناب آقای بنی صدر رئیس جمهور و فرمانده کل قوا 🔹دفتر ریاست جمهوری از تاریخ ۱۳۵۹/۳/۱۲ بیست دستگاه اتومبیل از اموال را برای مدت ۳ روز به عاریت گرفته است، تا در پذیرائی میهمانان خارجی مورد استفاده قرار داده و سه روز بعد به بنیاد مسترد دارد. بنیاد نیز به قصد همکاری با دفتر ریاست‌جمهوری، در اسرع وقت نسبت به تحویل اتومبیل‌ها که قیمت آن‌ها به گفته مسئولان بنیاد بالغ بر ۷۲ میلیون تومان می‌باشد اقدام کرده است. 🔸اینک که این نامه را به شما می‌نویسم، سرنوشت این ۲۰ دستگاه اتومبیل معلوم نیست و آن سه روز به بیش از ده ماه به طول انجامیده است. در این مدت ده ماه بنیاد مستضعفان مکاتبات زیادی در زمینه استرداد اتومبیل‌های تحویلی، با دفتر شما انجام داده است و تعجب‌آور است که دفتر شما حتی از دادن پاسخ به نامه‌های بنیاد مستضعفان نیز خودداری کرده است! 🔹اینک مسئولان بنیاد از اینجانب سئوال می‌کنند که وقتی دفتر ریاست‌جمهوری با بنیاد چنین رفتاری دارد و نه تنها از امتناع می‌کند، بلکه حتی به نامه‌های بنیاد هم وقعی نمی‌گذارد و پاسخی نمی‌دهد، از دیگران چه انتظاری میتوان داشت؟ 🔸ذکر این نکته در پایان نامه شاید لازم باشد که یکی از طرق تهیه امکانات برای مستضعفان، فروش همین دارایی‌های بنیاد است. انتظار دارد ضمن صدور دستور لازم به در زمینه استراد اتومبیل‌ها یا قیمت آن‌ها به بنیاد مستضعفان، به مسئولان دفتر خود خاطر نشان فرمایید که در ارتباط با نهادها و سازمان‌ها، جانب انصاف و اصول را مراعات فرمایند . محمد على رجائی نخست وزیر جمهوری اسلامی ایران (مکاتبات رجائی با بنی‌صدر، صص ٢١۴-٢١٣، روابط عمومی نخست‌وزیری، دی ١٣۶٠) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴حکم نخست‌وزیری یا رمز عملیات تخریب نخست‌وزیر؟! ⁉️ابوالحسن بنی‌صدر هجمه به شهید رجائی را چگونه آغاز کرد؟ 🔹با انتخاب به عنوان کارشکنی‌های وی علیه شخصیت‌ها و نهادهای انقلابی آغاز شد. یکی از این شخصیت‌ها که سیبل تهمت‌ها و تخریب‌های وی بود بود.این تخریب‌ها با صدور حکم نخست‌وزیری ایشان شروع شد و عبارت مبهم «جریان گزینش شما» که در ابتدای حکم انتصاب آمده است، از همان آغاز، از جانب مخالفان دولت، دستاویزی برای حمله و انتقاد شد و از سوی بنی‌صدر و طرفداران وی، برای تخطئه و ، مورد استفاده تبلیغاتی قرار گرفت مخالفان با استناد به همین عبارت، جنجال‌های فراوان تبلیغاتی به راه انداختند تا به جامعه ثابت کنند که نخست‌وزیری رجایی به بنی‌صدر تحمیل شده است. و خود وی نیز در یک مصاحبه مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی، در روز دوم شهریورماه ۵۹ (چهار روز پس از امضای حکم نخست وزیری رجایی) چنین گفت: 🔸«من اگر دیدم که این دولت خط مرا ندارد و مردم هم از من خواستند (!!) خوب، من باید به مردم بگویم که این دولت، دولت من نیست. بنابراین من ابزار کار ندارم که شما از من چیزی بخواهید.» 🔹در این عبارات، کارشکنی و جوساری وی علیه دولت، از همان آغاز کار، مشاهده می‌شود. این عبارات به مثابه دستورالعمل واحد، پیوسته مد نظر مخالفان دولت و اطرافيان بنی‌صدر، قرار گرفت.(مکاتبات رجائی با بنی‌صدر، ص۶، روابط عمومی نخست‌وزیری، دی ١٣۶٠) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴حامی جلاد! 🔹17مهر1400 خبر مرگ ابوالحسن بنی‌صدر منتشر شد. او که نخستین رئیس‌جمهور ایران بود تاوان غرور و تکبر خود را داد و با بی‌اعتنایی به و انگیزه‌های اسلام‌خواهانه ملت ایران زمینه سقوط خود را فراهم کرد. 🔸ارتباط با گروهک تروریستی یکی از صدها خیانت وی به مردم ایران بود که در این کوتاه‌نما نگاهی گذرا به این رابطه شوم انداخته‌ایم. 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴تشکیلات عظیم شیعه ▪️«در هیچ زمانی ارتباط شیعه و در سرتاسر دنیای اسلام، مثل زمان و و نبوده است. وجود وکلا و نواب و همین داستان‌هایی که از حضرت هادی و حضرت عسکری نقل می‌کنند - که مثلا کسی پول آورد و امام معین کردند چه کاری صورت بگیرد- نشان‌دهنده این معناست. ▫️یعنی علی‌رغم محدود بودن این دو امام بزرگوار در ، و قبل از آن‌ها هم حضرت جواد به نحوی، و سلام الله علیه به نحوی، ارتباطات با مردم همین‌طور گسترش پیدا کرد. این ارتباطات، قبل از زمان حضرت رضا هم بوده. منتها آمدن حضرت به خراسان، تأثیر خیلی زیادی در این امر داشته است.»(مقام معظم رهبری، انسان ٢۵٠ ساله، حلقه دوم، ص ٣٨۶) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥آپارات و برخورد حذفی با روشنگری علیه یک خائن! 🔸در پی انتشار خبر مرگ سیدابوالحسن بنی‌صدر بنیاد تاریخ‌‌پژوهی اقدام به ساخت و انتشار کوتاه‌نمای «حامی جلاد» کرد. 🔹محتوای این کوتاه‌نما چیزی جز بیان مطالب تاریخی نبود اما تارنمای آپارات در اقدامی عجیب آن را با عنوان «مغایرت با شئونات اخلاقی یا عرف جامعه یا قوانین کشور» حذف کرد. 🔸پیش از این نیز بنیاد تاریخ‌پژوهی اقدام به بازنشر فیلم سخنان حسن روحانی علیه ارتش کرده بود که در این مورد نیز آپارات با برخوردی غیرحرفه‌ای آن را حذف کرد. 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴مجتهد شهید 🔻پرونده ویژه بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی 🔻در آستانه شهادت آیت‌الله سیدمصطفی خمینی ▫️یکم آبان سالگرد شهادت آیت‌الله سیدمصطفی خمینی است. فردی که به اذعان مبارزان انقلابی محور مبارزات، به گفته فضلا و مراجع عظام تقلید از نوادر علمی زمان و شهادتش به فرموده امام خمینی از الطاف خفیه الهی بود و خون تازه‌ای به مجاهدت‌های ملت ایران وارد کرد. ▫️در این پرونده بخش‌های منتشر نشده از مصاحبه‌های اختصاصی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی و گلچینی از سیره سیاسی، علمی و معنوی ایشان ارائه خواهد شد. با ما همراه باشید 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️بهترین شاگرد امام 🔻 /١ مرحوم سید مصطفی خمینی (ره) یکی از شخصیت های بالقوه و بالفعل اسلام بود. روزی که ایشان شهید شدند، در حدود سنین ۴۸-۴۷ سالگی بودند و در آن سن جزء ممتاز ترین کسانی بود که در حوزه های علمیه قم، نجف، مشهد و ... وجود داشت. بنده ایشان را به عنوان یک چهره برجسته حوزه علميه قم از سالها قبل می شناختم. وقتی به قم رفته بودیم، در درس فقه و اصول امام، ممتاز ترین کسی که بر طبق سنت و شیوه درسهای حوزه علمیه، گستاخانه با امام از مباحث علمی دم می زد و اشکال می کرد، او بود. ایشان اگر نگوییم بهترین شاگردان، جزء بهترین شاگردان درس امام(س) بود، و در عین حال خود یک مدرس معروف بود و فلسفه و فقه درس می داد. او به عنوان یک چهره برجسته در میان طلاب، فضلا و مدرسین حوزه، معروف بود. (بیانات مقام معظم رهبری ۶٨.٨.١؛ یادها و یادمان‌ها، ص ۴٠) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥برتری شهیدسیدمصطفی خمینی نسبت به شهید صدر در تتبع علمی 🔹آیت‌الله شب‌زنده‌دار: از کتاب‌های ایشان (شهیدسیدمصطفی خمینی) نشان داده می‌شود که در تتبع، اوسع از شهید صدر است. تفکرات مرحوم شهید صدر در یک محدوده‌ای در اصول وجود دارد: مرحوم ، مرحوم آقای ، مرحوم آقای ، مرحوم ، و به ندرت آقای و که استادشان بودند. 🔸ایشان معمولاً در همین حدود سیر می‌کنند ولی مرحوم آقای ، این‌ها که هست مازاد بر این‌ها هم دارد مثلاً فرض کنید که مرحوم ، حتی ، مرحوم آقای و دیگران. انسان می‌بیند که حرف‌های این‌ها را هم متعرض می‌شود، مطالعه کرده است و یک دامنه وسیع‌تری را ایشان مورد مطالعه قرار می‌دهد. چون بعضی‌ها هستند که تتبع دارند ولی دقت ندارند، بعضی‌ها هم دقت دارند ولی تتبع ندارند. ایشان جامع بین منقبتین است که هر دو را در وجود خودش جمع کرده است. 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تبعید مجتهد شهید به روایت نشریه انتقام.jpg
805.6K
🔴تبعید مجتهد شهید به روایت نشریه انتقام+سند 🔻انتشار خبر دستگیری مجتهد شهید توسط آیت‌الله مصباح در دومین شماره از نشریه انتقام «اخبار 🔹حجت الاسلام آقای سید مصطفی خمینی که روز اول ربودن پدر بزرگوارشان حضرت آیت الله خمینی بازداشت و روانه زندان قزل قلعه گردیده بودند، بعد از دو ماه آزاد شدند، ولی قبلاً تذكره ایشان برای ترکیه صادر و بلیط هواپیما نیز برای ایشان گرفته شده بود. 🔸 آیت‌الله زاده خمینی بدون اطلاع قبلی وارد قم شده به حرم مطهر مشرف شدند، مردم که ناگهان ایشان را دیدند، شروع به دادن شعار کردند و با شور و هیجان فوق العاده‌ای ایشان را وارد مسجد بالاسر نمودند. در حالی که حضرت آیت الله نجفی به مناسبت تعطیل ماه رمضان مشغول سخنرانی بودند، همین که چشم معظم له و طلاب به آیت‌الله زاده خمینی افتاد، صدای صلوات بلند شد و چند دقیقه همگی بلند بلند گریه کردند. سپس هزاران نفر روحانی و غیر روحانی با تظاهرات پرشوری ایشان را به منزل بردند.... 🔹متن کامل در یادداشت بعد... 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴تبعید مجتهد شهید به روایت نشریه انتقام 🔻انتشار خبر دستگیری مجتهد شهید توسط آیت‌الله مصباح در دومین شماره از نشریه انتقام «اخبار 🔹حجت الاسلام آقای که روز اول ربودن پدر بزرگوارشان حضرت بازداشت و روانه زندان قزل قلعه گردیده بودند، بعد از دو ماه آزاد شدند، ولی قبلاً تذكره ایشان برای صادر و بلیط هواپیما نیز برای ایشان گرفته شده بود. 🔸 آیت الله زاده خمینی بدون اطلاع قبلی وارد شده به حرم مطهر مشرف شدند، مردم که ناگهان ایشان را دیدند، شروع به دادن شعار کردند و با شور و هیجان فوق العاده‌ای ایشان را وارد مسجد بالاسر نمودند. در حالی که حضرت به مناسبت تعطیل ماه رمضان مشغول سخنرانی بودند، همین که چشم معظم له و طلاب به آیت‌الله زاده خمینی افتاد، صدای صلوات بلند شد و چند دقیقه همگی بلند بلند گریه کردند. سپس هزاران نفر روحانی و غیر روحانی با تظاهرات پرشوری ایشان را به منزل بردند. 🔹عصر روز شنبه، تلفنی با ایشان صحبت کرد و در مقابل عذرهایی که ایشان برای رفتن به ترکیه کردند، شروع به فحش و ناسزا نمود و حتی نسبت به مراجع قم بی شرمانه جسارت کرد. روز یکشنبه رئیس سازمان امنیت قم به اتفاق چند مأمور، وارد منزل حضرت آیت‌الله خمینی شده، آیت‌الله زاده را جلب و روانه نمود و صبح دوشنبه، آخر ماه اجبارا برای مدت نامعلومی به ترکیه رفتند! تاکنون که بیش از ده روز از حرکت‌شان می‌گذرد از سلامتی و تبعید ایشان اطلاع صحیحی در دست نیست. ضمناً خانم آیت‌الله زاده که آخرین ماه حاملگی را می‌گذراندند، در اثر شنیدن خبر توقيف مجدد و تبعید ایشان مریض و سپس [جنین را] ساقط نمود.»(نشریه انتقام، شماره دوم، شنبه ١٢ رمضان ١٣٨۴ ه.ق ٢۶ دی ١٣۴٣ ه.ش) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
آقازاده نبود! 🔻/٢ اخلاق خاص او در رابطه با امام (س) و حفظ جنبه تساوی با دیگر مردم در آن روزها در حوزه معروف بود. همه میگفتند که حاج آقا مصطفی خمینی (ره) در منزل امام به گونه ای رفتار می کند که با هیچ یک از مراجعین فرقی ندارد و واقعیت هم همین بود، هرگز انتساب به امام (س) و با نام ایشان برای او وسیله ای محسوب نمی شد.(سخنرانی مقام معظم رهبری ۶٨.٨.١، یادها و یادمان‌ها، ص ۴١) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db