eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
894 ویدیو
628 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴درخواست محاکمه؛ از شیخ حسینعلی منتظری تا شیخ حسن روحانی 🔹شیخ حسینعلی منتظری خطاب به امام: «نهضت‌ها و پول نهضت‌ها مربوط به من و مرحوم محمد منتظری است و پس از مرحوم محمد در این جهت از من حکم دارد، حالا که نظر حضرتعالی بر مجرمیت و تعقیب مجرم است و مرقوم فرموده‌اید:«تمام کسانی که در این امور دخالت داشته‌اند محاکمه شوند» محاکمه اولا باید متوجه من و مرحوم محمد در عالم برزخ بشود. نه آقای و سیدمهدی هاشمی که مأمموریتی را انجام داده‌اند.»(‭65.7.17‬ / روزگار قائم‌مقامی ص93) 🔸شیخ حسن روحانی: «کسی را برای پهنای باند نباید محاکمه کنند. این مسئله بوده است. اگر کسی را می‌خواهید محاکمه کنید، باید .»(‭1399.11.8‬) ◀️پی‌نوشت: فرار رو به جلو ترفند سیاسی نخ‌نمایی است و از شیخ قائم‌مقام گرفته تا شیخ رئیس‌جمهور ممکن است از آن استفاده کنند. هرچند به دلیل افزایش پهنای باند نیست و دلائل حقوقی خود را دارد، اما جمهوری اسلامی نشان داده در محاکمه عادلانه تفاوتی بین شخصیت‌ها و منسوبین آن‌ها نمی‌گذارد و همان‌طور که توانایی مجازات را داشت؛ توانایی مجازات متخلفین دیگر در هر سطح و مقامی را دارد. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مشارکت در انتخابات با انگیزۀ الهی‏‏ 🔻 | 11 بهمن 🔹...‏‏‏آن کسی که می خواهد در انتخابات شرکت کند و کاندیدا می شود، آن کسی که‏‎ ‎‏کاندیدا می کند کسی را، آن کسی را که فعالیت انتخاباتی می کند، آن کسی که تبلیغ می کند‏‎ ‎‏برای خودش یا برای غیر، این آزمایش اش همانجاست. 🔸تویی که خودت را کاندیدا‏‎ ‎‏انتخابات کردی، قدرت این را داری که برای کشورت درست خدمت بکنی، و قدرت‏ ‏خودت را بالاتر از دیگران می دانی؟ تویی که دیگری را کاندیدا می کنی، دیگران که غیر‏‎ ‎‏از این هستند لایق نمی دانی؟ این را لایقتر و احسن می دانی؟ تویی که فعالیت می کنی و‏‎ ‎‏تبلیغ می کنی برای انتخابات، تبلیغ خودت را می کنی یا تبلیغ برای اسلام می کنی؟ اگر‏‎ ‎‏برای رسیدن به مجلس است، دلت می خواهد مجلس بروی و می گویی مجلس یک‏‎ ‎‏مقامی است، شما تبلیغ برای خودت می کنی که همان تبلیغ برای شیطان است. و اگر تبلیغ‏‎ ‎‏می کنی که بروی خدمت بکنی، من چون می توانم خدمت بکنم چرا کنار باشم، بروم‏‎ ‎‏خدمت بکنم، این شخص چون لایق است چرا کنار باشد، بیاید خدمت بکند، اگر این‏‎ ‎‏طور باشد این برای خداست...( 11 بهمن 62، صحیفه امام، ج 18، ص 310و311) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
تاثير مقاومت و افشاگري مبارزان نهضت بر پيروزي انقلاب.mp3
4.56M
🔴افشاگری آیت‌الله مصباح علیه رژیم پهلوی ♨️بازخوانی وقایع نهضت امام خمینی به کلام تاریخ نگار انقلاب اسلامی حجت الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی ✳️به مناسبت ایام مبارک دهه فجر 🔹ماجرای اعلامیه مشترک آیت الله مصباح، مرحوم آیت‌الله پهلوانی،حجت الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی در شرایط سالگرد شاه 🔸 نقش ویژه آیت‌الله مصباح و شهید مطهری در پیش‌گیری از انحراف مبارزات و جذب نیروها به حرکت‌های مارکسیستی و کمونیستی @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️روایت کمتر شنیده شده از روز امام به کشور 🔸وقتی که شاه از ایران رفت خود امام به این فکر افتادند که به ایران بیایند و از طرفی از اینکه آمریکا و ایرانی های مقیم آمریکا اصرار داشتند که آقا به ایران نیایند، در جمع به این نتیجه رسیدیم که این عده ای که در ایران فشار می آورند که امام نیاید دارای روحیاتی هستند که می خواهند قصه را به بختیار تمام کنند. 🔹 امام تصمیم گرفتند که بیایند. یک هفته قبل از آمدن امام به ایران که درست خاطرم نیست یکشنبه بود یا پنجشنبه، امام اعلام کردند که به ایران می آیم. به دنبال این قصه، بختیار فرودگاه را بست و گفت تا دو روز بسته است. امام گفتند من روز سوم می روم. دوباره فرودگاه را بست. دوباره امام گفتند به محض اینکه باز شد می رویم. 🔸نکته ی مهم این است که در این بازی هیچ وقت امام بازنده نمی شد؛ چرا چونکه فرودگاه نمی توانست برای همیشه بسته باشد و هر موقع که باز می شد همان روز، روز ورود امام به ایران بود. بالاخره هم همینطور شد. ما بلیط تهیه کردیم. در حدود 50 نفر ایرانی بودیم و 150 خبرنگار خارجی با ما بودند که آمدیم ایران. 🔹در ایران قرار شد که من اول از هواپیما پیاده شوم و وضع سالن را ببینم که چه جوری است. آمدم پایین و دیدم و بعد با آقای عمو برگشتیم داخل هواپیما و به همراه امام پیاده شدیم.یکی از نکات بسیار حائز اهمیت، این است که آرامش درون هواپیما بود. هیچگونه تشویشی وجود نداشت. امام حتی همان شب قبل از پرواز، نماز شب و نماز صبح خود را نیز به جا آوردند و استراحت مختصری هم کردند. تا اینکه سوار هواپیما شدیم و به ایران رسیدیم. 🔸همه معتقد بودند به اینکه امام نباید به بهشت زهرا(س) بروند، چونکه راه بهشت زهرا(س) خیلی شلوغ است. ما می گفتیم اگر برویم به میان مردم عادی چه می شود. ولی امام گفتند خیر من باید بروم بهشت زهرا(س). باید یادآور شوم که طرح رفتن به بهشت زهرا را خود امام در پاریس مطرح کردند. با وجود اصرار آن مستقبلین برای منصرف کردن امام از این تصمیم، ما عازم بهشت زهرا(س) شدیم. 🔹چون امام خودشان چنین تصمیمی داشتند. به علت زیاد بودن تعداد ماشین‌های همراه در بین راه. فقط چند بار مردم متوجه اتومبیلی که امام در آن قرار داشت شدند که ریختند و خیلی خطرناک شد. در ماشین امام که فقط من و راننده همراه امام بودیم در جلوی بهشت زهرا(س) شلوغ شد و مردم ریختند. با ماشین به سوی بهشت زهرا(س) می رفتیم. و وضع جوری دیگری شد که ماشین حرکت عادی نداشت تا اینکه اصلا موتور ماشین سوخت و از آن پس فشار جمعیت بود که اتومبیل را به هر جهت می برد. حتی یک بار نزدیک بود ماشین توی جوی آب بیفتد. همین حین هلی کوپتر آمد و امام و من سوار هلیکوپتر شدیم و از آنجا در نزدیکی قطعه ی17 پیاده شدیم. 🔹امام فاصله ی هلیکوپتر تا روی کرسی خطابه را راحت طی کردند. امام صحبت خودشان را ایراد کردند که همه می دانید و بعد با آمبولانس از در بهشت زهرا(س) خارج شده و ماشین به دست راست پیچید، پس از طی مسافت در جاده به طرف قم باز به سمت راست پیچید و به داخل بیابان رفت وبا سرعت زیادی جلو رفت، هلی کوپتر ما هم روی آمبولانس حرکت می کرد. سریع خود را به آنجا رساندیم و امام را که از آمبولانس پیاده شده بود، سوار کردیم و تا جمعیت برسد از روی زمین بلند شدیم. 🔸مسأله ای که در این حال برای ما مطرح شد این بود که حالا کجا برویم؟ آیا به فرودگاه برویم؟ تصمیم بر این شد و رفتیم آنجا. ولی دیدیم هنوز جمعیت در فرودگاه و میدان آزادی موج می زند. بنا شد برویم جلوی بیمارستان امام خمینی. توی هلیکوپتر از امام پرسیدم حال‌تان چطور است. گفتند هیچ خوب نیست در نتیجه ی فشار جمعیت امام حالشان بد شده بود . وقتی که هلیکوپتر در محوطه ی بیمارستان فرو آمد؛ کارکنان بیمارستان به خیال اینکه بیماری آورده اند به طرف هلیکوپتر دویدند. در این بین با امام رو به رو شدند که یک حالی شده بودند. نمی دانستند چه بکنند. یکی از دکترهای بیمارستان ماشین خودش را که یک پژو بود آورد و ما داخل آن نشستیم و رفتیم. یک ماشین جیپ هم که از خود دکترها و کارکنان بیمارستان بود به عنوان محافظ از جلوی بیمارستان پارک کرده بود، از ماشین دکتر پیاده شدیم و با ماشین آقای ناطق نوری به منزل دختر آقای پسندیده رفتیم. شب هم از آنجا به مدرسه ی رفاه رفتیم که ساعت 10 شب بود. امام خیلی خسته شده بودند. این، قضیه ی ورود امام از پاریس به تهران بود. 🔹در اینجا لازم است یک بار دیگر یاد آوری کنم. که تصمیم آمدن به تهران را فقط خود امام گرفتند و در حالی که تقریبا همه مخالفت می کردند، امام گفتند«نه» ما باید برویم ایران و این چیزی بود که حتی از تهران هم به ما فشار آورده می شد. یعنی همه می ترسیدند که قصه چه می شود ولی امام خودشان آمدند. ( فصلنامه پانزده خرداد،شماره ۲،ص۳۱۶) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فیلم|| دیدگاه مرحوم پیرامون کتاب 🔻مرحوم آیت‌الله یزدی: 🔹کتاب روزگار قائم‌مقامی به گونه‌ای مستند شده که به هیچ وجه قابل انکار نیست و برای مخاطب قطع‌آور است. 🔹این کتاب کار بسیار سنگینی بود که انجام دادید و بسیار جای تقدیر و تشکر دارد. 🔸این کتاب برخی شبهات را برای خود من رفع کرد؛ حتی در مواضعی که خود من کم و بیش در آن حضور داشتم. 🔹ویژگی مثبت کتاب این است که بسیار مستند است. جوری مستند شده که به هیچ وجه قابل انکار نیست و برای مخاطب قطع‌آور است. 🔻معرفی کتاب : درباره آقای منتظری،قائم مقام مخلوع، آثار متعددی در تمجید یا نقد ایشان نوشته شده است اما در میان تمام آثار گذشته؛ «روزگار قائم مقامی» اثری کاملا متفاوت است...» 📃متن معرفی کامل: 🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/1607 ◀️راه‌های تهیه کتاب: 🏢 تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6. 📞تلفن: 22579192_021 🏢قم: 📞تلفن: 32904231-025 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
همکاری احمد منتظری با ساواک بخاطر اضافه شدن نمرات امتحانی اش! «ضمن تحبیب و ایجاد تسهیلات امتحانی و اضافه نمودن نمرات مواد امتحانی برادر محمدعلی منتظری حاضر شد محل هایی که به ظن قوی برادرش در آن اقامت می کند اعلام که کلیه نشانی ها تلفنی به آقای جوان اطلاع داده شد مضافا اینکه اعمال و رفتار و مراکز رفت و آمد احمد تحت مراقبت دقیق قرار گرفته. مقرر فرمایید نتیجه بازرسی های محل های مشخصه به این ساواک ابلاغ تا پی گیری های لازم به عمل آید.»(یاران امام به روایت اسناد ساواک (37)-شهید محمد منتظری ص127 ) پی‌نوشت: 1. آیا در مستندی که بیت آقای منتظری کار می‌کند، توضیحی در خصوص این قبیل اسناد نیز وجود دارد؟! 2. با انتشار این سند، برخی هوادران آقای منتظری با جنجال و هیاهو در اصالت سند تشکیک کردند و آن را جعلی خواندند و برخی دیگر دسترسی به این سند را نشانه رانت اطلاعاتی و سندی دانستند. اما این سند برای اهل اطلاع و مطالعه نو و تازه نبود چراکه پیش از این، در کتاب «یاران امام به روایت اسناد ساواک (37)-شهید حجت‌الاسلام محمد منتظری ص127» به چاپ رسیده بود و در دسترس مراکز اسنادی و پژوهشی قرار گرفته بود. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⁉️حلقه منتظری: بیت یا بلندگوی BBC؟! 🔹امام خمینی قدس سره الشریف از ابتدا با آقای حسینعلی منتظری موافق نبودند اما با اصرار شخصیت‌های مملکتی و تصویب مخالفتی نکردند. در ادامه به دفعات مختلف اثبات شد که دیدگاه امام صحیح بوده و آقای منتظری فرد شایسته‌ای برای اداره کشور نبوده است. 🔸برای عدم کفایت آقای منتظری دلائل بی‌شماری وجود داشت اما لو رفتن نامه محرمانه منتظری به امام (در اعتراض به اعدام منافقین) و انتشار آن در تاریخ 5فروردین1368 از بنگاه خبرپراکنی BBC یکی از آخرین دلائل بود. 🔹علی‌رغم القائات اطرافیان آقای منتظری که تلاش دارند پایان قائم‌مقامی را امری آنی و نتیجه تصمیمی ناگهانی بنمایانند، شواهد نشان از آن دارد که امام خمینی قدس سره الشریف بر اساس مشاهده رویه غلط اطرافیان و شخص قائم‌مقام در موضوعات گوناگون و تصمیم به عدم اصلاح رویه، مدت‌ها پیش از نگارش نامه 68.1.6 خود را گرفته و به دلیل تعلل هیئت رئیسه خبرگان مبنی بر اقدام برای عزل قائم‌مقام چاره‌ای جز علنی کردن تصمیم تاریخی خود ندید. 🔸سرانجام در تاریخ 68.1.5 نامه محرمانه اعتراض آقای منتظری به امام قدس سره الشریف در مورد از خوانده شد. بعد از قرائت این نامه محرمانه در رادیو بی‌بی‌سی، عملا همه تلاش‌ها برای بازگشت و اصلاح رویه آقای منتظری بی‌نتیجه و راهی جز اعلان تصمیم آخر برای امام خمینی قدس سره الشریف باقی نماند. لذا ایشان در نامه تاریخی 68.1.6 به عدم صلاحیت آقای منتظری برای تصدی رهبری آینده نظام تصریح نمود.(روزگار قائم‌مقامی ص119-118) ◀️پی‌نوشت: 🔹هماهنگی با رسانه‌های بیگانه هم‌چون BBC بیش از سه دهه است که وجود داشته و ادامه دارد و این روند توسط اطرافیان و به اصطلاح بیت آقای منتظری ادامه دارد و هر از چندگاهی با انتشار یک صوت یا شبه‌مستند خوراک رسانه‌های جهنمی همچون بی‌بی‌سی را تأمین می‌نمایند. 🔸چند روز اخیر برخی از منتسبین بیت آقای منتظری خبر از اقدام نهادهای قانونی در راستای برخورد با تولید مشکوک یک مستند دادند. معلوم نیست این مستند چه میزان از عناصر ضدامنیتی و مخرب را در خود گنجانده است اما هرچه هست از بیت جناب آقای منتظری خوراک رسانه‌ای سالمی تولید نشده و نخواهد شد. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
‍ 📌 تاریخی حجت الاسلام‌والمسلمین سید حمید به حضرت (ره) مورخ ۶۷٫۱۱٫۱۱ 💢بخش اول: 🔹محضر مبارک، مرجع عالیقدر جهان اسلام و رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی متع الله المسلمین بطول بقا وجوده الشریف امام عزیز و بزرگوارم با اهداء سلام معروض میدارد: 🔹پیام بلندپایه و روح بخش آن حضرت را همراه با رهنمودهای تاریخ و تاریخ ساز، با اشتیاقی فراوان دریافت کردم. آنچه درباره اینجانب مرقوم فرموده اید باید عرض کنم: «کم من ثنا جمیل لست اهلاله نشرته» از عواطف کریمه و تفقدات پدرانه آن امام بزرگوار کمال امتنان را دارم و از خداوند متعال می خواهم که نعمت آن وجود ذیجود را برای اسلام، مسلمانان و مستضعفان جهان مستدام بدارد. 🔸گفتن ندارد که همه پیام ها و رهنمودهای آنحضرت در حد خود بی مانند، سازنده، آموزنده و الهام بخش است، لیکن آنچه اهمیت و عظمت این پیام را فزونی می بخشد، این است که در پی گذشت هزاره ای ازبریدن و بیگانه شدن پیروان اسلام، به ویژه جامعه روحانیت، از تاریخ و غربت و مظلومیت تاریخ اسلام و تشیع، اکنون برای نخستین بار، از سوی مقام معظم مرجعیت شیعه، درباره اهمیت تاریخ و شیوه نگارش و تدوین آن، رسماً رهنمودهائی صادر می گردد و روی نگارش آن از زبان توده ها تأکید به عمل می آید. 🔸امام بزرگوار به حق آگاهند که در عرصه تاریخ نگاری گذشته، به ویژه در سده اخیر، آنچه که به نام «تاریخ» رقم خورده است، نه تنها از زبان توده ها نمی باشد، بلکه بیشتر، ساخته و پرداخته زبان و قلم دشمنان توده ها (ماسونها – کمونیستها و...) می باشد. 🔹توده های مستضعف و رهبران آنان که تاریخ سازان و تاریخ آفرینان راستین هستند، در عرصه این گونه تاریخ نگاریهای تحریف شده، حضور ندارند و یا با چهره های بدلی، قلابی و مسخ شده به صحنه آورده شده اند. 🔸ماسونها و کمونیستها و دیگر عوامل استکبار جهانی، به خوبی میدانند که اگر رویدادهای تاریخی از زبان توده ها ثبت شود، درسهای ارزنده، آموزنده پند آمیز و توفان خیز، به نسلها می دهد و تاج و تخت کاخ نشینان و منافع جهانخواران را با خطری جدی و ریشه ای، روبرو می کند. 🔹از این رو ناگزیرند که در راه تحریف تاریخ بکوشند و واقعیت ها را با بافته ها، پندارها و برداشت های نادرست، ناروا، انحرافی و افسانه ای وارونه سازند و با این گونه ترفندها و نیرنگ ها از تداوم حرکتها و انقلابها پیشگیری کنند. در طی سده پیشین که نهضتها و خیزشهای اسلامی آسایش و آرامش را از زورمداران و جهانخواران سلب کرده است، می بینیم که تاریخ نگاری، تدوین کتابهای درسی و آموزشی، برنامه‌های علمی و فرهنگی، حتی نگارش قصه کودکان در انحصار ماسونها و کمونیستها قرار گرفته است و شگردهائی از سوی آنان در راه فرهنگ زدائی، اسلام زدائی، شخصیت زدائی و بیگانه ساختن توده های مسلمان از تاریخ خونبار اسلام – که هر گام آن قیامی گلگون با رنگ و بوی عاشورا در خود دارد – به کار گرفته شده است. و در راه بدنام کردن پیشوایان مذهبی و رهبران نهضتهای اسلامی توطئه ها و نقشه هائی در دست اجرا قرار گرفته است. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
‍ 📌 تاریخی حجت الاسلام‌والمسلمین سید حمید به حضرت (ره) مورخ ۱۳۶۷٫۱۱٫۱۱ 💢بخش دوم: 🔹تنها در دهه 1340 در پی آغاز نهضت اسلامی آن امام عزیز، می بینیم که درباره سلسله جنبان حرکتهای سده پیشین، سید جمال الدین ، ده ها کتاب و مقاله نوشته شده است و در آن سیل تهمت، پیرایه و ناسزا به سوی آن شخصیت بزرگ اسلامی سرازیر گردیده است. و آنگاه که سوابق نویسندگان این کتابها و مقاله ها مورد بررسی قرار می گیرد، روشن می شود که بیشتر آنان ساواکی، ماسونی و کمونیست بوده اند و کمتر کسی از این دست نویسندگان را می توان یافت که سر در آخور غرب و شرق نداشته باشند. انگیزه آنان از آن هجوم قلمی و تبلیغاتی به سید جمال، زمینه سازی برای به زیر سوال بردن امام بزرگوار و قیام خونبار 15 خرداد 42 و پیشگیری از اوج و گسترش آن قیام اسلام ملت ایران بوده است. 🔸در این میان، دردمندانه، باید گفت که در حوزه های علمیه و در مجامع علمی اسلامی، علم تاریخ و نگارش آن، جایگاهی ندارد. 🔹در این مراکز، نه تنها و کمتر یافت می شود، بلکه کشش به مطالعه تاریخ و سیر در سرگذشت گذشتگان، هرگز وجود ندارد. در صورتی که تاریخ از دیدگاه قرآن کریم، منبع تفکر، درس عبرت برای خردمندان، نمایانگر حقایق، نشان دهنده فرجام جنایت کاران و ناباوران آیات الهی می باشد. و می بینیم که زینب کبرا، صدیقه صغرا (سلام الله علیها) در راه رساندن حماسه عاشورا به ابناء بشر و به همه نسلها، به اسارت تن در می دهد و رنجنهای فراوانی تحمل می کند. 🔸اگر در حوزه های علمیه و مجامع روحانی، ارزش و اهمیت تاریخ نگاری شناخته می شد و علل و اسباب شکست ها، ضعف ها و لغزشهای گذشتگان به درستی مورد ارزیابی قرار می گرفت؛ تاریخ نگاری در انحصار و در نمی آمد و امروز عناصر مرموزی که به ولایت فقیه اعتقاد ندارند و دین را از سیاست جدا می پندارند و بر این باورند که حکومت اسلامی تنها به دست حضرت ولی عصر (عجل الله فرجه) می تواند بنیان یابد و نیز آن دسته از خودباختگی که تز «اسلام منهای روحانیت» را دنبال می کنند هیچگاه نمی توانستند – همانند دوران مشروطه – خود را در پشت چهره مقامات روحانی پنهان سازند و در راه کنار زدن علما و روحانیان از صحنه و شعله ور ساختن آتش اختلاف توطئه کنند. اگر به فرمان قرآن کریم گوش فرا داده می شد و سرگذشت گذشتگان مورد بررسی و ارزیابی قرار می گرفت. امروز سرمایه داران تبهکار، روحانی نماهای نابکار و روشنفکر مأبهای جنایت کار نمی توانستند بازیگر میدان باشند و انقلاب اسلامی و ارزشهای آنرا به خطر اندازند. 🔹در دوران مشروطه این سه دسته مرموز دست در دست یکدیگر دادند و در آن برهه که رهبران مشروطه به قم هجرت کرده بودند، از فرصت بهره سوء گرفته توده ها را به درون کشاندند و نهضت عدالتخواهی را به بیراهه سوق دادند. 🔸امروز نیز این سه باند مرموز را می بینیم که در کنار یکدیگر ایستاده در راه آسیب رساندن به انقلاب اسلامی و کشاندن فرزندان انقلاب به کژ راهه به توطئه نشسته‌اند و برآنند که انقلاب اسلامی را زیر پای شیطان بزرگ ذبح کنند و من از شر آنها به خدا پناه می برم و از امام بزرگوارم استمداد می‌کنم. 🔹پدر عزیز و بزرگوارم حضرتعالی خود آگاهید که سرمایه داران در درازای تاریخ هماره رویاروی ایستاده بودند و از هیچ توطئه خیانت باری علیه راست قامتان تاریخ و رادمردان الهی کوتاهی نورزیدند. با پیامبران خدا جنگیدند، درب خانه عزت را بستند و خاندان عصمت و طهارات را خانه نشین کردند و به شهادت رساندند. بسیاری از حرکتها و نهضتها را با شکست روبرو ساختند. و امروز نیز باید گفت بزرگ برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی ایران به شمار می آیند. اگر مبارزه ای قهرآمیز، همه جانبه و ریشه ای با آنان انجام نگیرد، انقلاب اسلامی در معرض خطری جدی و بنیانکن قرار می گیرد در آینده در برابر هجوم همه جانبه «مترفین» و زراندوزان، بی دفاع می ماند و رسالت مقدس اسلامی به پایان نمی رسد. 🔸بسم الله الرحمن الرحیم یاایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک و ان لم تفعل فما بلغت رسالته و الله یعصمک من الناس صدق الله العلی العظیم.🔹 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
‍ 📌 تاریخی حجت الاسلام‌والمسلمین سید حمید به حضرت (ره) مورخ ۱۳۶۷٫۱۱٫۱۱ 💢بخش سوم: 🔹امام عزیز و بزرگوارم و پاکباخته شما تا دیروز گرفتار مشتی بودند که آنان را به جرم مبارزه با شاه، آمریکا و انگلیس تکفیر می کردند و مورد نکوهش قرار دادند و اعتقاد داشتند که اگر آمریکا و انگلیس نباشند اسلام از میان میرود!! امروز نیز گرفتار همین روحانی نماها هستند که مبارزه با سرمایه دارها و مترفین را با گرایش به «مارکسیسم» مساوی می پندارند! و برآنند هر صدائی را که علیه سرمایه دارها بلند شود در سینه خفه کنند! 🔸کتابهایی با تحلیل ماتریالیستی و الحادی در چاپ و پخش می شود و در آن اسلام و روحانیت مورد هتک قرار می گیرد و صدای اعتراض علیه آن به گوش نمی رسد. لیکن اگر سطری بر ضد سرمایه دارها و سرمایه داری در کتابی یا مقاله ای نوشته شود، فریاد و اسلاما گوش فلک را کر می کند. 🔹راستی این درد را چگونه توان تحمل کرد که در برخی از کتابهای درسی دانشگاه ها و مدارس که در تدوین شده است مطالبی دروغ، تحریف شده و دور از واقعیت آورده شده است آیا رواست که جوانان دانشجو و دانش آموز ما در نظام جمهوری اسلامی نیز ناگزیر باشند تاریخ دروغ و تحریف شده را بیاموزند؟ به نظر می رسد دستهای مرموزی در کار است تا در شرایط فعلی که نمی توانند قدرت را از روحانیت سلب کنند عالمان دینی، متفکران اسلامی و پژوهشگران وفادار به انقلاب اسلامی را به کارهای اجرائی وادارند و از کارهای علمی فرهنگی، فکری و تحقیقاتی دور کنند و فرهنگ جامعه را طبق اندیشه های انحرافی جهت دهند و از حاکمیت فرهنگ اسلام ناب محمدی (ص) پیشگیری کنند. 🔸با وجود پژوهشگران صادق و قلم به دستان متعهد در حوزه های علمیه و دانشگاه ها، چرا باید تدوین کتابهای درسی و تاریخی برعهده عناصری گذاشته شود که بافت فکری آنان با فرهنگ قرآن بیگانه است و انقلاب اسلامی نتوانسته است دگرگونی فکری در آنان پدید آورده هنوز تاریخ را با دید فراماسونری و ماتریالیستی تحلیل می کنند و برخی از آنان نیز برآنند که نگذارند چهارچوبی را که ماسونها و کمونیستها برای تدوین تاریخ ساخته اند، شکسته شود و تاریخ از زبان توده ها رقم زده شود. 🔹لیکن علیرغم این گونه تلاشها و و بی‌تفاوتی‌های برخی از مسئولان و دست اندرکاران در برابر تاریخ انقلاب اسلامی، فرزندان روحانی شما که از مکتب انسان ساز و قهرمان پرور آن امام بزرگ، درس اخلاص، پایداری و استقلال فکری فراگرفته اند، برآنند که در راه تدوین تاریخ انقلاب اسلامی از زبان توده ها و «پابرهنگان مغضوب قدرتها و ابرقدرتها» با همه نیرو و توان بکوشند و به یاری خداوند متعال با پشتیبانی آن امام بزرگوار هرگز اجازه ندهند که نیز به دست دشمن نوشته شود. و نیز با بازنگری در تاریخ گذشته بیگانه زدگانی را که قلم های خویش را در راه تحریف تاریخ و در تاریکی نگاه داشتن توده ها به کار برده اند رسوا سازند و واقعیت های تاریخی را از لابلای دروغ‌پردازی‌ها پشت هم اندازیها، شایعه سازیهای تحریف گران تاریخ بیرون بکشند و آشکار سازند. یقین است که دعاهای خیر آن عارف سالک و فقیه زاهد و مجاهد، بدرقه راه ما می باشد و این پاک باختگان را در پیمودن راه درست و صراط مستقیم هدایت خواهد کرد. انشاءالله والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته ادام الله ظلکم علی روس الانام فرزند روحانی شما – سید حمید روحانی 67/11/11 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️انتشار فصل اول از کتاب صوتی روزگار قائم‌مقامی 🔻 ❇️به مناسبت ایام‌الله دهه فجر 🕙هر شب ساعت 22:00 معرفی کتاب ◀️ راه‌های تهیه کتاب: 🏢 تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6. 📞تلفن: 22579192_021 🏢قم: 📞تلفن: 32904231-025 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وحدت حوزه و دانشگاه، بزرگترین پیروزی‏ 🔻 | 12 بهمن «...‏من بزرگترین را آشتی بین و مدارس علمی ‏‏[‏‏حوزه های علمی‏‏]‏‎ ‎‏می دانم. اگر ما هیچ پیروزی پیدا نکرده بودیم الاّ همین معنا که بین و طبقۀ‏#‎ ‎‏روحانی نزدیک کردیم و حاصل شد ... و این دست خیانتی که سالهای طولانی‏‎ ‎‏جدایی انداخته بود بین این دو طبقه قطع شد. و بحمدالله ، هم فهمید که‏‎ ‎‏دانشگاهی آنچه اجانب گفته اند نبود و هم طبقۀ و دانشگاهی فهمیدند که ‏‎ ‎‏آنطور که برای اینها توصیف کرده بودند نبود. آنها می خواستند که را از هم جدا‏‎ ‎‏کنند و تمام هستی ملت را ببرند، و خود ملت ‏‏[‏‏را‏‏]‏‏ باز به هم ریزند ـ اختلاف با هم ـ از‏‎ ‎‏مصالحشان غافل باشند. شما ملت ثابت کردید که با ، یدِ اجانب، دست‏‎ ‎‏آنها را قطع کردید؛ دست این شاه ، دست این محمدرضای ظالم را که می خواست‏ ‏تمام هستی ما را به باد فنا بدهد قطع کردید...»‏( 12 بهمن 57، صحیفه امام، ج 6، ص 21و22) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
مقدمه - روزگار قائم مقامی.mp3
18.29M
⭕️کتاب صوتی /1 ⁉️در روزگار قائم‌مقامی چه حوادثی رخ داد؟ 🔹در بخش مقدمه از کتاب صوتی روزگار قائم‌مقامی، حوادث برجسته در زمان قائم‌مقامی آقای حسینعلی منتظری را خواهید شنید. نویسنده کتاب در این بخش توضیح داد که چگونه انتشار صوت جنجالی آقای منتظری در سال 1396 جرقه نگارش این کتاب را زد. نکته پاورقی‌های جذاب و کم‌تر شنیده شده این قسمت را از دست ندهید. ❇️انتشار کتاب صوتی روزگار قائم‌مقامی هر شب ساعت 22:00 ✳️به مناسبت 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻خطرهایی که امروز انقلاب اسلامی را تهدید می‌کند ✳️به مناسبت ایام‌الله دهه فجر 🔹تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی: «خطری که امروز انقلاب ما را تهدید می‌کند فریب‌کارانی هستند که نظریات و منویات مقام معظم رهبری را با ترفندها و نقشه‌های خودشا نادیده می‌گیرند و سعی می‌کنند مقام معظم رهبری را کنار بزنند. خطر امروز است که با آن می‌خواهند نقشه 150 ساله را اجرا کنند...» 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔰یک تفاوت اساسی: ایرانِ تحت سلطه | ایرانِ مستقل ⏬نگاهی کلان‌نگر به دستاوردهای راهبردی انقلاب اسلامی در گام نخست/1 دستاوردهای سیاسی 🔹 از جمله مهم ترین دستاوردهای داخلی می توان به « از قدرت های بیگانه»، و « به غرب و شرق»، اشاره کرد. 🔸ایران پیش از انقلاب در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، نظامی و... نه تنها وابسته به قدرت‌های بزرگ استعماری بود، بلکه فراتر از آن، به واقع تحت و آنان قرار داشت. 🔹با پیروزی انقلاب اسلامی آنگونه که مردم در کوران مبارزات و راهپیمایی های انقلابی تصریح کرده بودند، «نظام نوپای ایران -با وجود مخالفت و لیبرال‌های حاکم- بر محور «قطع همه وابستگی ها» شکل گرفت، این سیاست به دلیل رفتار خصمانه قدرت‌های سلطه گر –به ویژه در اعمال تحریم ها- به سرعت اجرایی گردید.» 🔸 گرچه همان در سال‌های بعد و با رخنه در ساختارهای سیاسی-راهبردی و تصمیم ساز جمهوری اسلامی تلاش کردند به مقابله تئوریک با مسأله استقلال سیاسی بپردازند و نفی استقلال را مقدمه ای برای جهانی شدن ایران تلقی کنند. 🔹موضوعی که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت اللّه خامنه ای به شدت مورد نقد قرار گرفت. ایشان حداقل در دو مرحله به صورت علنی به انتقاد از « در نفی استقلال ایران» پرداختند. 🔸در مرحله اول در سالگرد ارتحال امام خمینی و در اجتماع مردم حاضر در مرقد مطهر امام، چنین فرمودند: « متأسفانه کسانی هستند که می کنند برای نفی استقلال کشور، استقلال را گاهی به انزوا معنا می‌کنند، گاهی به این عنوان که امروز استقلال کشورها یک ارزش به حساب نمی آید، قلم‌زنی میکنند و حرف می‌زنند. این حرف‌ها هم در بین جامعه پخش می‌شود. کسانی این جوری حرکت می‌کنند. این یک ، یک خطای بسیار مهم و خطرناک است. امام معتقد به استقلال کشور بود، معتقد به رد سلطه ی [بر] کشور بود. دشمن ما در طول این سالها، بسیاری از فعالیت‌های که علیه کشور ما و ملت ما کرده است برای این بود که خدشه‌ای در استقلال به وجود بیاورد؛ چه با ، چه با ، اینها استقلال را هدف گرفته‌اند. باید همه هوشیار باشند، بدانند که هدفهای دشمن چیست.» 🔹در جای دیگر، ضمن انتقاد صریح از جریان نافی استقلال ایران، تولید آثار علمی با چنین رویکردی را مایه تعجب برشمارده، چنین فرمودند: « حالا کتاب می‌نویسند برای ردّ استقلال! انسان واقعاً تعجّب می‌کند که چطور، افرادی رویشان می آید این حرف‌ها را امروز بزنند. دزدی می‌آید سر گردنه، جلو کاروان را می‌گیرد، به زور از آن‌ها مطالبه‌ای هست و نیست‌شان را می کند؛ یک نفر هم بگوید بله، امروز مصلحت این است که ما برویم جزو ایشان؛ هرچه می‌فرمایند عمل کنیم! این حرف زدن در نفی استقلال، یک چنین چیزی است. عرض کردیم استقلال، آزادی در ابعاد یک ملّت است. از آزادی به اسم دفاع می کنند، استقلال را می‌کوبند. استقلال یعنی آزادی؛ منتها نه آزادی یک شخص، آزادی یک ملّت از تحمیل‌ها، از توسری زدن‌ها، از عقب نگه داشتن‌ها، استثمارها، از تسمه از گرده ملّت‌ها کشیدن‌ها؛ یک ملّت، از این چیزها که آزاد شد می‌شود مستقل.» 🔸تأسیس یک نظام (نظام جمهوری اسلامی) در ایرانِ انقلابی، دستاورد مهم دیگر بود که در روز 12 فروردین 58 و با رای اکثریت قریب به اتفاق مردم، در ایران مستقر گردید. تدوین و تصویب نیز –باهمه کارشکنی های گروه های مختلف- دقیقاً در فاصله نه ماه پس از ورود امام خمینی به ایران تصویب شد و در نوع خود دستاورد بسیار بزرگی برای یک جامعه انقلابی محسوب می شود.(انقلاب نامه، ص۳۸۲-۳۸۲) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
به توپ بستن مجلس.pdf
14.72M
🔴نقش مرموز تقی زاده در ماجرای به توپ بستن مجلس 🔹دولت‌های مستبد از جمله دولت #محمدعلی_شاه_قاجار هیچ‌گاه دل خوشی از مردم‌سالاری نداشته‌اند اما آیا در ماجرای به توپ بستن مجلس در عهد قاجار، تنها عامل محمدعلی شاه و روسیه بود؟ 🔸با توجه به گرایش محمدعلی میرزا به روسیه و هم‌چنین تمایلات وی به علما، انگلستان طبق سیاست دیرین خود : «تفرقه بینداز و حکومت کن» بر آن شد به دست مهره‌های خود میان محمدعلی میرزا و مشروطه‌خواهان - و به ویژه علمای اسلامی- بدبینی، دشمنی و درگیری پدید آورد.به عالمان دینی و مشروطه‌خواهان بباوراند که محمدعلی میرزا اندیشه #براندازی_نظام_مشروطه را دارد و از آن سو برای نام‌برده نیز جا بیندازد که مشروطه‌خواهان با تاج و تخت او سر ستیز دارد و برای از میان برداشتن او به توطئه نشسته‌اند. 🔹این مأموریت را #مهره‌های_انگلیسی بر دوش گرفتند و سرکرده این توطئه‌‌گرها نیز #تقی‌زاده بود که با تحریک #انجمن_تبریز و خط‌دهی‌های پشت‌پرده سفارت انگلستان، آتش‌بیار معرکه به شمار می‌رفت و پیوسته با انجمن تبریز در ارتباط بود و نقشه‌ها و برنامه‌ها و به گفته کسروی کسروی «آگاهی‌ها را به تبریز داد.» و در نهایت کار به آنجا رسید که مجلس به توپ بسته شد و نقشه‌های انگلیسی به سرانجام رسید. 🔻برای مطالعه کامل ماجرای بمباران مجلس و دیدن نکات کم‌تر گفته شده بخوانید: 🖇نهضت مشروطه، محمدعلی میرزا و بمباران مجلس (بازشناسی نقش جریان‌های غرب‌گرا در سقوط مشروطه اول)-حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📸اطلاع‌نگاشت: بخشی از دستاوردهای داخلی انقلاب اسلامی از منظر مقام معظم رهبری 🔹1. تبدیل به رهبری الهی 🔸2. ارائه الگوی 🔹3. و معنوی در عصر غلبه زر و زور بر دیگر ارزش‌ها 🔸4. جدایی دین‌داری و تجددخواهی 🔹5. قطع دست بیگانگان و چپاول‌گران از 🔸6. برچیدن بساط و شبه‌روشنفکران 🔹7. نهادینه‌سازی و در کشور ایران 🔸8. احیای هویت ملی-اسلامی در ملت ایران 🔹9. ایجاد اعتماد به نفس و در ملت ایران 🔸10. ایجاد و جسارت در مسائل علمی 🔹11. و ترویج روحیه خودآگاهی 🔸12. ایجاد و رشد توسعه علم و فناوری 🔹13. گسترش و شکوفایی استعداد انسانی 🔸14. تربیت به عنوان فتح‌الفتوح انقلاب 🔹15. تبیین و احیای منزلت و شأن 🔸16. ایجاد شیعه و سنی ❇️برگرفته از کتاب: انقلاب‌نامه ص379 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
📸اطلاع‌نگاشت: برخی از دستاوردهای بین‌المللی انقلاب اسلامی از منظر مقام معظم رهبری 🔹1. ابطال و الحادی در تبیین و تفسیر انقلاب‌ها 🔸2. ارائه تلقی و فکر جدید مبتنی بر و تکریم انسان و عدالت اجتماعی به جهانیان 🔹3. اثبات امکان‌پذیر بودن تشکیل جامعه‌ای مبتنی بر و 🔸4. در دنیای اسلام و عرب نسبت به شکست‌پذیری استکبار و صهیونیسم 🔹5. ایجاد پویایی در ملت‌ها و مشکل‌آفرینی برای 🔸6. دمیدن به ملت‌های منطقه در برابر قدرت‌های بزرگ 🔹7. قوت‌یابی در برابر جبهه باطل 🔸8. تغییر و ظهور عصر خمینی 🔹9. بیداری و تلاش در جهت تعیین سرنوشت خویش و دفاع از اسلام 🔸10. ایجاد در امت اسلامی 🔹11. خلق فرهنگ روی‌آوری و تمسک به و 🔸12. احیای برای مسلمین جهان 🔹13. تغییر در غرب آسیا و جهان 🔸14. ارائه به جنبش‌های آزادی‌بخش در جهان ❇️برگرفته از کتاب: انقلاب‌نامه ص380 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزگار قائم مقامی - فصل اول قسمت 1 .mp3
12.25M
❇️کتاب صوتی /2 ⁉️منتظری از چه زمانی به عنوان جانشین امام مطرح شد؟ ⁉️چه کسانی از جانشینی وی حمایت کردند؟ ◀️پاسخ به سؤالات در این قسمت از کتاب صوتی -صفحات 51-43 🎙انتشار فصل اول از کتاب صوتی روزگار قائم‌مقامی 🕙هر شب ساعت 22:00 ✳️به مناسبت 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
انقلاب علمی در عصر جمهوری اسلامی ⏬نگاهی کلان نگر به دستاوردهای راهبردی انقلاب اسلامی در گام نخست/2 🔻دستاوردهای علمی 🔹یکی از مهم ترین محورها در کارنامه انقلاب اسلامی مسأله دستاوردهای علمی است که نشانه ای روشن از اثبات این نهضت دینی و مردمی تلقی می شود. اهتمام انقلاب اسلامی بر ترویج آموزش های همگانی نخستین گام در این زمینه بود که با تأسیس «نهضت سواد آموزی» به فرمان امام خمینی در تاریخ ۷ دی ۵۸ صورت پذیرفت. 🔸 بر اساس آمار رسمی در هنگامه پیروزی انقلاب، ۶۹درصد مردم ایران فاقد تحصیلات اولیه بودند. 🔹جامعه ایران در همه سال های پس از پیروزی انقلاب به مسأله و پیشرفت های علمی اهتمام ورزید و با گسترش فضای آموزش عالی، بر اساس آمار رسمی سازمان یونسکو، امروز ایران اسلامی با سن امید به تحصیل 13-16 سال، نرخ سواد جوانان 95-99 درصد، نرخ سواد بزرگسالان 85-95درصد و نرخ تحصیلات زنان57-55درصد، از چهار پنجم کشورهای جهان پیش روتر است. 🔸این درحالی است که نرخ سواد در ایران پیش از انقلاب، تنها 28 درصد بوده است! پیشرفت های علمی-فناوری ایران منجر شد که کشور در حال حاضر در بسیاری از علوم و فنون راهبردی در جزو ده کشور برتر جهان قرار گیرد. 🔹 علوم هسته ای، دانش فضایی، ، فناوری نانو، علوم پزشکی، تنها برخی از عرصه های آشکار از پیشرفت های علمی-فناوری ایران است که همه محافل معتبر بین المللی به آن اعتراف دارند. بر اساس اعلام رسمی سازمان «ساینس متریکس» بخش تجارت، نوآوری و مهارت دولت انگلستان و اسپینگر، ایران در طی 30 سال گذشته در حوزه علوم و فناوری 4/14 درصد رشد داشته که در مقایسه با جایگاه 52 جهانی در قبل از انقلاب، امروز در ردیف 16 جهان در قرار دارد. 🔸پیشرفت های علمی-فناوری به عنوان یکی از در سندهای بالادستی (از جمله سند چشم انداز بیست ساله) نیز مورد ملاحظه و مطالبه قرار گرفته و از این حیث، از منظر رهبری انقلاب اسلامی و محافل علمی داخلی، هیچ حد یقفی برای آن متصور نیست! (انقلاب نامه،ص۳۸۳) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⁉️چرا امام دولت موقت بازرگان را پذیرفت؟/1 ✳️به مناسبت 15بهمن، سالروز آغاز به کار دولت موقت 🔹دولت موقت بازرگان به اصرار اعضای شورای انقلاب اسلامی و علی‌رغم میل امام خمینی قدس سره الشریف در تاریخ 15بهمن1357 آغاز به کار کرد. دولت موقت مهدی بازرگان خساراتی را به همراه داشت و این سؤال تاریخی وجود دارد که چرا امام خمینی قدس سره الشریف با وجود مخالفت با ریاست بازرگان بر دولت موقت، وی را پذیرفتند؟ 🔸حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی پاسخ می‌گوید: در دوره ای که در خدمت امام بودیم، روزگار بسیار سختی بر ما گذشت. علی رغم اینکه نسبت به امام شناخت و اعتقاد داشتیم، اما باز اوضاع به گونه ای نبود که به تعبیر حضرت ابراهیم(ع) «لیطمئن قلبی» باشد. بنده نگران بودم که مبادا سرنوشت انقلاب به سرنوشت مشروطه دچار شود؛ چراکه می دیدم بنی صدر، قطب زاده، ابراهیم یزدی و نوچه هایشان بازیگران صحنه شده اند. اگرچه امام اعلام کرده بود که سخنگو ندارد، اما این افراد در نوفل لوشاتو به صحنه آمدند و کسانی را به ملاقات امام آوردند که ما نمی شناختیم! حتی اگر از خارجی هایی که درخواست ملاقات با امام را داشتند، از جناح راست و از کسانی بودند که با آنها دم خور بودند، به خدمت امام راه می یافتند، اما چنانچه اعضای یک خواستار ملاقات امام بودند، آنها نمی پذیرفتند! 🔹این افراد به شدت روی این مسائل حساس بوده و کار می کردند. این مسائل که پیش می آمد، فکر می کردیم انقلاب اسلامی در آینده نزدیک به سرنوشت دچار خواهد شد. بالاخره این دغدغه و نگرانی مرا واداشت که خدمت امام عرض کردم: احساس می کنم که این انقلاب به سویی می رود که به سرنوشت مشروطه دچار می شود! امام فرمودند: چرا؟ بنده یک سری اطلاعات و توضیحات دادم که در مقدمه کتاب «شریعتمداری در دادگاه تاریخ» مشروح آن را آورده ام. امام در جواب فرمودند: اولاً حالا دیگر این آقایان آن طور فکر نمی‌کنند. آن‌ها باور نمی کردند که اسلام این قدرت را داشته باشد که بتواند مردم را اینگونه به حرکت درآورد؛ لذا برای پیشبرد اهدافشان به مکاتب غربی روی آوردند، اما حال که می بینند اسلام چه قدرتی دارد، در روش خود تجدید نظر کردند. ثانیاً اگر این‌ها بخواهند به همان انحرافات گذشته خود ادامه دهند، مردم ! مردم ایران مردم دوره مشروطه نیستند! 🔸اما اصل قضیه که چرا امام آنها را میدان داده و پذیرفتند که را تشکیل دهند اولاً یکی از ویژگی های برجسته امام این بود که هیچ گاه خود را بر نظر جمع تحمیل نمی کرد. این سخن بسیار مهم است که امام در نامه به آقای منتظری می گوید: والله من با دولت موقت مهندس بازرگان موافق نبودم، امّا نظر اعضای را پذیرفتم. امام به مجلس خبرگان توصیه کردند که صلاح نیست آقای منتظری را به عنوان قائم مقام رهبری تعیین کنند؛ اما چون آنها بر انتخاب خود اصرار ورزیدند، امام کوتاه آمد. هدف حضرت امام این بود که حکومت فردی در ایران به وجود نیاید، بلکه مسئولین و نمایندگان مردم بتوانند اعمال نظر کنند. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⁉️چرا امام دولت موقت بازرگان را پذیرفت؟/2 ✳️به مناسبت 15بهمن، سالروز آغاز به کار دولت موقت 🔹امام با اینکه نسبت به دید مثبتی نداشت؛ اما وقتی برخی خیابان ها را به نام دکتر مصدق نام گذاری کردند، اعتراضی ننمود. وقتی جلد اول «نهضت امام خمینی» را در نجف نوشتم، کتاب را قبل از چاپ خدمت امام بردم؛ با اینکه در مقدمه آن کتاب، مصدق را با عنوان «مصدق قهرمان» نامیدم، ایشان اعتراضی نکردند. منش ایشان چنین بود که اجازه می داد افراد خود به نتیجه برسند. بعد از فتح خرمشهر، امام به فرماندهان جنگ فرمود، اگر از خاک ایران خارج شد، وارد عراق نشوید چرا که سرباز عراقی امروز انگیزه ای ندارد؛ اما اگر ما وارد خاک عراق شویم او انگیزة مضاعفی برای دفاع کردن بدست خواهد آورد! امّا وقتی مسئولین نظامی نظر دیگری دادند و گفتند باید کار صدام را تمام کنیم، امام از نظر خود کوتاه آمد. یا وقتی اولین وارد آب‌های ایران شد، امام دستور حمله صادر فرمود اما چون مسئولین به این نتیجه رسیدند که این کار به صلاح نیست، امام اصرار بر نظر خود نکردند. این نکته مهمی بود که امام سعی می کرد هیچ استفاده‌ای از قدرت در اثبات نظر خود نکند. البته بدیهی است جایی که اساس را در خطر می دید، برخورد دیگری داشت. امام مانند سیاست‌مدارانی نبود که قبل از به قدرت رسیدن فراوان از مردم دم می زنند اما چون به قدرت می رسند، مردم را فراموش می کنند. 🔸امام را قبول نداشت و به او هم رأی نداد؛ اما وقتی که در انتخابات ریاست جمهوری رأی آورد، امام به افکار و آراء مردم احترام گذاشت، اگر چه می توانست از طریق اطرافیان و نزدیکان خود به مردم بفهماند که بنی صدر صلاحیت این کار را ندارد و مردم اگر می دانستند که نظر امام نسبت به او منفی است، بنی صدر پیروز انتخابات نمی شد؛ زیرا امام بر قلب ها حکومت داشت، اما فرصت می داد که مردم خود راه را انتخاب کنند. 🔹حضرت امام در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری بنی صدر جمله ای را فرمود که اهل نظر دریافتند که ایشان نسبت به بنی صدر ذهنیت دارد و آن این بود: «آقای بنی صدر بداند که حبّ الدنیا رأس کل خطیئه». پس از پیروزی انقلاب امام در یکی از سخنرانی‌هایش در جمله‌ای اشاره به ملی ـ مذهبی ها کرده بود که ، مدیر عامل وقت صدا و سیما، آن را سانسور کرد! امام می توانست او را به سادگی تنبیه و یا عزل کند اما در این مسئله تنها حرفی که زد این بود که به آقای قطب زاده بگویید یا سخنرانی من را از صدا و سیما پخش نکند، یا اگر پخش می کند، نکند! این روش حکومتی بنیانگذار نظام مقدس اسلامی بود که به منش حکومت های استبدادی هیچ شباهتی نداشت. لذا وقتی هم که در جریان دولت موقت اکثریت اعضای شورای انقلاب به آقای مهندس بازرگان نظر داشتند، امام به نظر آنها احترام گذاشت. باید در نظر گرفت که اگر آن روز امام اجازه نمی داد امثال بازرگان ها و بنی صدرها به قدرت برسند، امروز آنها در نظر ملت چهره هایی قهرمان تجلی می کردند که ما می پنداشتیم اگر کارها به دست آنها می افتاد، ایران گلستان می شد! بی شک اگر در آن روز این جریانات پیش نمی آمد و امثال بازرگان و بنی صدر به قدرت نمی رسیدند و ماهیت خود را بروز نمی دادند. امروز قدرت را در دست می گرفتند و نظام جمهوری اسلامی را و به چالش می کشیدند.(حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، مصاحبه با مجله معارف، اسفند ‭1386‬) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.