یادداشت ویژه آیتالله سیدمصطفی خمینی در مورد برخورد رژیم بعث با آیتالله حکیم
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/107
🔸شهید آیتالله #سيدمصطفى_خمينى در يادداشتهاى خود، ماجراى آقاى حكيم را چنين بازگو كرده است:
🔹 ... دولت وقت #عراق كه بسيار خبيث و بدبخت و به غايت دور از اساس اسلام است و متمايل به چپ مىباشد، با كمال دقت مشغول ريشهكن كردن او بودند.
🔸يک آنكه در ابتداى حكومت، رئيس جمهور وقت [احمد حسن البکر] به منزل شخصى ايشان رفت و اظهار كرد كه آقا مناسب است حكومت #ايران را نصيحت كند كه با ما چنين سوء رفتار نداشته باشد و آقازاده آقا كه در مجلس بوده دفاع از حكومت ايران كرده و اينكه شماها با ايران چه كرديد كه ايران با شما بكند.
🔹و غافل از آنكه آمدن او و اين صحبتهايشان به خاطر آلوده كردن #افكار_عمومى_ملت بود كه آقا با دولت ايران ... رابطه بهخصوص دارد كه بايد ميان دو دولت ميانجيگرى كند، ايرانى كه ملت عراق به خون آن تشنه است، ايرانى كه به عنوان #يهودى و #طرفدار_يهود در بين افراد عرب و عربزبان بسيار بدسابقه و كفرمآب است.
🔸و غافل از آنكه مردم مىنشينند و مىگويند كه رئيس وقت كه خدمت شخص (منزل) آقا رفتند، آقا براى بهبود وضع شيعيان از او چه خواسته و چه گفته و مقاصد خودشان را چرا به آنان در مقابل بعضى باجها، تحميل نكردند....
🔹با در نظر گرفتن اين جهات و يك جهت ديگر كه دولت عراق پيش آورد آقا را غافل كردند و به عنوان طرفدار عجم در عراق معرفى نمودند؛ و آن اين بود كه حمله كردند به ايرانىها كه در عراق هستند و آنها را تسخير كردند و كتک زدند و اذيت نمودند و روحانيت را تحت فشار قرار دادند... بعد ايشان هم به عنوان اعتراض از #كربلا، كه در ايام صفر بود و اربعين، مراجعت به نجف كرده و آن دولت قلدر بىانصاف، به مجرد ورود آقا به #نجف دست از زشتكارىهاى خود برداشت و با اين عمل كوچک به مردم #نجف اعلام كرد كه آقا طرفدار عجم است و با اين دسيسهكارىها ملت عراق را از ايشان جدا كردند، و جدا بودند، و اسباب سابق كافى بود كه رشته ناگسستنى تقليد گسيخته شده باشد و بىاثر بماند، آنقدر بين مردم و او جدايى افتاد كه در كوچه شنيده شد كه گفته شده: سيدمحسن طلع عجمى؛ يعنى سيد محسن عجم شده.
🔸نگارنده كه خوب اين قصهها را مىفهميد و از دسيسهها مطلع شد و از پيش هم به خاطر داشت، رفت خدمت آقا و موضوع سوءنظر را تذكر داد كه بلكه معظمٌله از اين رفتار منصرف شوند.
🔹البته من در نظر داشتم كه گذشته از اينكه ايشان از مرگ حتمى در اجتماع عراق نجات پيدا كنند، از خرده اشكالاتى كه متوجه ايشان از قديم الايام بوده رها شوند و تزكيه و تطهير نسبى پيدا كنند و در نتيجه مىتوان به مقصود واقعى و اصلى كه مبارزه با حكومت وقت ايران بود نايل شد و در اين صف آقا را هم علمدار معرفى كرده باشيم. بدين منظور خدمتش عرض كردم: آنچه به نظر مىرسد و من فكر مىكنم و شما بايد احتمال بدهيد، آن است كه دولت عراق مىخواهد شما را از نظر جامعه عرب عراق ساقط كند و طرفدار عجم معرفى نمايد تا بتواند در وقتش شما را بكوبد. مناسب است كه در كارها دقتى بيشترى كنند.
🔸اين پيشنهاد از من در آن وقت بسيار زننده بود و از نظرى هم خطرناک، چه آنكه اگر آقايان ايرانى مطلع مىشدند لبه تيز شمشير برنده خويش را براى نابودى مخلص به كار مىبردند ولى در عين حال من فكر كردم اين كار لازم است و لابد كسانى از من بعداً يا در همان مجلس خواهند سؤال كرد كه بايد چه كرد در اين حوادث، و من مىخواستم حل اين مشكله در شروع به مبارزه با حكومت ايران تذكر دهم ولى قضاى الهى بر آن شد كه به فكر چارهجويى نيفتادند و اصولاً هم نمىتوانستند و يا نمىشد كه در آن اوان با دولت و حكومت ايران شروع به مبارزه كنند.
🔹ولى پيشنهاد مرا خيلى ترتيب اثر ندادند و آن شد كه شنيديد و فهميدههاى عراق از رفتار ايشان به خاطر اين پيشامدها كه گذشت دل خوشى نداشته و آخرالامر ابتلا به #خانهنشينى و گوشهگيرى پيدا كرد و در همان اوقات حضرت آقاى والد در ملاقاتش با او تذكر داد كه اين قبيل حوادث هم در ايران پيش مىآمد ولى من فكر مىكنم كه اين گوشهگيرى چندان صحيح نباشد، گرچه ممكن است از نظر شما و وضع خودتان صحيح باشد، ايشان هم در جواب گفته بودند كه من فعلاً پيش از اينكه به عنوان انزجار از حكومت كنارهگيرى كنم (وظيفهاى) نمىدانم.
🔸بالاخره در آن سنين از عمر و اين فشار، البته اين سنخ اشخاص از پاى در خواهند آمد تا آنكه در ماه ربيعالاول 90 دار فانى را وداع فرمودند. غفراللّه له و لنا و للمؤمنين و المؤمنات فى يومالحساب انشاءاللّه تعالى. (نهضت امام خمینی، ج2، صص572-571)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی
🗓15مهر1357
🔹صبح امروز تظاهرات گستردهای با شرکت دانشآموزان، معلمان، بازاریان و کارمندان در تعدادی از خیابانهای خمین برپا شد. تظاهرکنندگان با سردادن شعار، خواستار بازگشت امام به ایران بودند. در پی این تظاهرات ادارههای خمین تعطیل شد و فرهنگیان این شهر دست به اعتصاب زدند.
🔸 #آیتالله_صدوقی با ارسال تلگرافی به امام آمادگی خود و مردم #یزد را برای اجرای فرامین رهبر انقلاب یادآور شد.
🔹آیتالله صدوقی با ارسال تلگراف برای #ژیسکاردستن رئیس جمهور #فرانسه، از ایشان خواست که فرانسه میزبان خوبی برای شخصیتی جهانی یعنی امام خمینی باشد.
منبع: روزهای حماسه و نور، ج2، ص90-92
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
دستگیری مجتهد شهید در عراق
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/108
🔹 در شرايطی كه هيچكس جرأت رفتن به منزل آقاى حكيم و ديدار با او را نداشت، مجاهد شهيد حاج سيد مصطفى خمينى از نخستين شخصيتهايى بود كه پس از باز گرداندن آقاى حكيم از بغداد به ديدار او شتافت و از او دلجويى كرد.
ديدار شهيد سيدمصطفى خمينى با آقاى حكيم كه در تاريخ ١٣۴٨.٣.٢٠ ـ كه تنها يك روز از بازگرداندن آقاى حكيم از بغداد، مىگذشت ـ صورت گرفت اثر شايانى در محافل روحانى نجف داشت و در برابر، رژيم بعثى عراق را سخت خشمگين و نگران كرد و به واكنش سريع و غيرعادى واداشت.
🔹در روز ١٣۴٨.٣.٢١ رئيس سازمان به اصطلاح امنيت و فرماندار #نجف_اشرف به حضور امام رسيدند و اظهار داشتند كه «از شوراى فرماندهى انقلاب مأموريت دارند كه آقاى سيدمصطفى را به بغداد اعزام كنند و براى انجام اين مأموريت از حضور شما اجازه مىخواهند!»
🔸امام پاسخ داد:
«اگر اعزام او به بغداد منوط به اجازۀ من است، من هرگز چنين اجازهاى نمىدهم و اگر مأمور به جلب او هستيد كه خود مىدانيد»
🔹آنگاه كه مقامات مزبور مأموريت خود را در جلب او به بغداد بهطور ضمنى اعلام كردند، امام او را به حضور طلبيد و از جريان آگاه ساخت. در ساعت 8 صبح آن روز حاج #سيدمصطفى_خمينى، همراه چند تن از مقامات به اصطلاح امنيتى عراق به #بغداد گسيل شد و لحظهاى نگذشت كه خبر آن در حوزه علميه نجف انعكاس يافت و نگرانى شديدى در مجامع روحانى به وجود آورد.
🔸مقامات روحانى با خود مىانديشيدند كه فرزند امام كه داراى #چهرهاى_انقلابى و ضدشاهى است اگر بنا باشد از تعرض #رژيم_عراق در امان نماند، براى آن دسته از روحانيان محافظه كار و يا متمايل به رژيم شاه چه سرنوشتى در پيش خواهد بود؟!
🔹امام طبق برنامه همهروزه، سر ساعت در مجلس درس حاضر شد و در ميان انبوه تأثر، نگرانى و اضطراب حاضرين در مجلس، با يک دنيا آرامش و اطمينان به تدريس پرداخت و مانند هميشه به غور و بررسى در مسائل پيچيده علمى و فقهى ادامه داد، نيز برنامه نماز، ملاقات و ديگر برنامههاى روزانه خود را به صورت عادى دنبال كرد.
🔸حاج #سيدمصطفى_خمينى را پس از ورود به بغداد يكسره به #كاخ_رياست_جمهورى بردند، در آنجا علاوه بر #احمد_حسنالبكر رئيس جمهور، چند تن از اعضاى به اصطلاح #شوراى_فرماندهى_انقلاب و نيز #تيمور_بختيار حضور داشتند. در آغاز، رئيس جمهور به ديدارهاى سرّى و پيگير او با آقاى #حكيم اشاره كرد و با لحن ويژهاى هشدار داد كه ممكن است كار به جايى كشيده شود كه ناراحتى شما و نگرانى پدر پير شما را به همراه داشته باشد! آنگاه پيشنهاد همكارى با رژيم بعث عراق و تيمور بختيار در مبارزه عليه ايران را مطرح كرد كه از طرف او قاطعانه رد شد و همان نكتهاى را كه امام در نخستين ديدار مقامات عراقى گوشزد كرد، او نيز به كاخنشينان بغداد يادآور شد كه «اختلاف ما با رژيم ايران يك اختلاف اساسى و عقيدتى است و برطرفشدنى نيست؛ اما اختلافى كه اكنون ميان دولتهاى عراق و ايران بروز كرده موسمى و زودگذر است. شما و دولت ايران امروز به هم بد مىگوييد و يكديگر را طعن و لعن مىكنيد و فردا در كنار هم قرار مىگيريد. اما ما نمىتوانيم هيچوقت با آنها كنار بياييم و تفاهم كنيم»
🔹احمد حسنالبكر، بيهوده تلاش كرد كه به حاج سيدمصطفى خمينى بباوراند كه اختلاف رژيم او با شاه، اختلافى اساسى و ريشهدار است! و از آنجا كه رژيم او انقلابى و ضدامپرياليستى است! رژيمهاى ارتجاعى منطقه با آن سر ستيز دارند! برادر شهيد حاج سيدمصطفى مىگفت:
🔸اين ادعاى احمد حسنالبكر مرا به ياد مثال معروفى انداخت كه «شتره تو خاک غلطيده بود و ادعا داشت كه از حمام آمده است»!
🔹رژيم بعث عراق كه دريافت سيدمصطفى خمينى انعطافناپذير است و با تطميع و تهديد نمىتوان او را فريفت و مجرى اغراض و اميال خود قرار داد، او را آزاد كرد.(نهضت امام خمینی، ج2، صص575-573)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی
🗓16مهر1357
🔹آیتالله #محمدعلی_قاضی_طباطبایی و میرزا #حسن_انگجی- 2نفر از روحانیان سرشناس #تبریز- با ارسال تلگرافی به #ژیسکاردستن رئیس جمهور فرانسه، از او خواستند تا مقدم امام خمینی را گرامی داشته و ضمن رعایت احترام کامل، از ایشان محافظت کنند.
🔸بنابر گزارش #روزنامه_آیندگان تا ساعت 19:30 بیش از 20هزار نفر از مردم #آمل برای خونرسانی به مجروحان و حمل جنازه شهیدانشان، مقابل بیمارستان این شهر گرد آمدند. #روزنامه_رستاخیز نیز در گزارشی از وقایع این شهر نوشت که تظاهرات آمل تا ساعت 21 ادامه داشت و پلیس به مقابله با مردم پرداخت.
🔹در پایان امروز هواری #بومدین رئیس جمهور #الجزایر، با ارسال پیامی برای امام نوشت شما میتوانید هر زمان که ضروری بدانید در الجزایر بمانید و اینجا را وطن دوم خود بدانید.
منبع: روزهای حماسه و نور، ج2، ص104-113
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
آزادی مجتهد شهید و شایعهسازیهای ارتجاع نجف علیه ایشان
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/109
🔹به دنبال آزادى و بازگشت حاج سيدمصطفى خمينى به #نجف_اشرف، عوامل توطئهگر و مرموز حوزه نجف، بار ديگر به منظور ضربه زدن به امام و وارونه جلوه دادن حقايق، فرصت را مغتنم شمرده به شايعهسازىهايى دست يازيدند و در صدد برآمدند كه بازتاب مثبت و حماسهآفرين موضع امام و شهيد سيدمصطفى خمينى در برابر رژيم عراق را در ميان مردم آن كشور از ميان ببرند.
🔸به دنبال آزادى او، يكباره در نجف شايع كردند كه دستگيرى او مانورى بيش نبوده است و در حقيقت او از طرف پدرش به منظور راهنمايى دولت عراق جهت كوبيدن آقاى حكيم به بغداد رفته است! و در آنجا عمدهترين مسألهاى كه مطرح شده است، راه تضعيف آقاى حكيم بوده است!
🔹اين تبليغات زهرآگين و خلاف واقع بهشدت دنبال مىشد و طبق برنامه ويژهاى، در هر مجلس و محفلى مطرح مىشد و روى آن با آب و تاب فراوانى بحث و گفتگو به عمل مىآمد، حتى در مجالس ويژه بانوان، زنانى كه در اين جريان توجيه و بسيج شده بودند بهشدت روى اين موضوع عارى از حقيقت كه «خمينى به حزب بعث عراق وابسته است»! تبليغ مىكردند.
🔸گفتنى آنكه به رغم اين تبليغات حسابشده، حقيقت امام و راه و روش او براى آنان كه او را مىشناختند تا آنجا روشن و مشخص بود كه اينگونه ياوهسرايىها و برچسبها و سمپاشىها نمىتوانست اشعه فروزان آن را از ديدهها پوشيده دارد، تا آنجا كه زن بیسوادى كه حتى جمهورى را با پادشاهى فرق نمىگذاشت، در يكى از مجالس ويژه بانوان آنگاه كه برچسب وابستگى امام به رژيم عراق را شنيد با پوزخندى اظهار داشت: «اگر خمينى اهل بند و بست بود، همان ايران مىماند و با شاه ايران مىساخت! چرا زندان و تبعيد و آوارگى را تحمل كرد كه امروز با شاه عراق بند و بست كند»! (نهضت امام خمینی، ج2، صص576-575)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی
🗓17مهر1357
🔹صبح امروز در پی تعطیلی مدارس #ساری شماری از دانشآموزان پسر پس از قراردادن قرآن روی سرهایشان اقدام به برپایی راهپیمایی کردند.این عده با حمله پلیس پراکنده شدند و پس از آن که مجدداً قصد راهپیمایی داشتند، پلیس با استفاده از گاز اشکآور آنها را پراکنده کرد.
بنابر گزارش روزنامه اطلاعات #آیتالله_سیدعبدالله_شیرازی از #مشهد تلگرافی به امام مخابره کرد. او ضمن ابراز نگرانی درباره مهاجرت امام به پاریس، از ایشان خواست تا در صورت امکان به ایران آیند.
🔸علمای کشور اندونزی در تلگرافی خطاب به امام، نسبت به رفتار حکومتهای #عراق و #کویت ابراز انزجار کردند.
🔹عصر امروز امام از اقامتگاه موقت خود به خانهای در #نوفللوشاتو 35کیلومتری پاریس تغییر مکان داد.
🔸حجتالاسلام و المسلمین #سیدمحمود_ضیابری از سوی #جامعه_روحانیت_گیلان تلگرافی به #پاریس مخابره کرد و خواستار بازگشت امام به ایران شد. ایشان همچنین با ارسال تلگرافی به #ژیسکار_دستن رئیس جمهور فرانسه، از ایشان خواست تا مقدم امام را گرامی داشته و اقدامات لازم را جهت تأمین آزادی و امنیت و شئونات معظم له معمول دارد.
منبع: روزهای حماسه و نور، ج2، ص115-122
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
آزادی مجتهد شهید و شایعهسازیهای ارتجاع نجف علیه ایشان
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/110
🔹به دنبال آزادى و بازگشت حاج سيدمصطفى خمينى به #نجف_اشرف، عوامل توطئهگر و مرموز حوزه نجف، بار ديگر به منظور ضربه زدن به امام و وارونه جلوه دادن حقايق، فرصت را مغتنم شمرده به شايعهسازىهايى دست يازيدند و در صدد برآمدند كه بازتاب مثبت و حماسهآفرين موضع امام و شهيد سيدمصطفى خمينى در برابر رژيم عراق را در ميان مردم آن كشور از ميان ببرند.
🔸به دنبال آزادى او، يكباره در نجف شايع كردند كه دستگيرى او مانورى بيش نبوده است و در حقيقت او از طرف پدرش به منظور راهنمايى دولت عراق جهت كوبيدن آقاى حكيم به بغداد رفته است! و در آنجا عمدهترين مسألهاى كه مطرح شده است، راه تضعيف آقاى حكيم بوده است!
🔹اين تبليغات زهرآگين و خلاف واقع بهشدت دنبال مىشد و طبق برنامه ويژهاى، در هر مجلس و محفلى مطرح مىشد و روى آن با آب و تاب فراوانى بحث و گفتگو به عمل مىآمد، حتى در مجالس ويژه بانوان، زنانى كه در اين جريان توجيه و بسيج شده بودند بهشدت روى اين موضوع عارى از حقيقت كه «خمينى به حزب بعث عراق وابسته است»! تبليغ مىكردند.
🔸گفتنى آنكه به رغم اين تبليغات حسابشده، حقيقت امام و راه و روش او براى آنان كه او را مىشناختند تا آنجا روشن و مشخص بود كه اينگونه ياوهسرايىها و برچسبها و سمپاشىها نمىتوانست اشعه فروزان آن را از ديدهها پوشيده دارد، تا آنجا كه زن بیسوادى كه حتى جمهورى را با پادشاهى فرق نمىگذاشت، در يكى از مجالس ويژه بانوان آنگاه كه برچسب وابستگى امام به رژيم عراق را شنيد با پوزخندى اظهار داشت: «اگر خمينى اهل بند و بست بود، همان ايران مىماند و با شاه ايران مىساخت! چرا زندان و تبعيد و آوارگى را تحمل كرد كه امروز با شاه عراق بند و بست كند»! (نهضت امام خمینی، ج2، صص576-575)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی
🗓18مهر1357
🔹 آیتالله #سیدمحمود_ضیابری با ارسال تلگرافی به #ژیسکار_دستن رئیس جمهور فرانسه از وی خواست تا مقدم امام را گرامی داشته و امنیت ایشان را فراهم کند.
🔸 #سولیوان سفیر آمریکا با #محمدرضا_پهلوی در تهران دیدار کرد. او این ملاقات را طولانی و غمگین توصیف نمود و درگزارش خود به افسرده و عصبی بودن شاه و تلاش او بری یافتن راه حلی برای رفع مشکلات اشاره کرد.
🔹به مناسبت فرارسیدن اربعین شهدای میدان ژاله(میدان شهدا) و نخستین سالگرد شهادت #سیدمصطفی_خمینی، اعلامیهای با امضای 74 نفر از روحانیان منتشر گردید.در این اعلامیه با تجلیل از شهدای شهرهای کرمانشاه، خرمآباد، سنندج، مهاباد، آمل، بابل و دیگر شهرها، روز دوشنبه 24 مهر تعطیل اعلام شد.
منبع: روزهای حماسه و نور، ج2، ص128-138
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نقش هواداران شریعتمداری در اغتشاشات ابتدای انقلاب اسلامی/1
بازخوانی یک روایت تاریخی کمتر شنیده شده؛ بهمناسبت اغتشاشات اخیر
🔹مقام معظم رهبری در تاریخ 11مهر1401 طی سخنانی تاریخی به بررسی ابعاد اغتشاشات اخیر پرداختند و در فرازی بسیار مهم، برخی خواص را، که توان کنترل احساسات خود را نداشتند و بدون تحقیق، سخنانی بر قلم و زبان جاری کردند، به تصحیح مواضع فراخواندند.
🔸در این میان، میدانداری #حوزویان_سکولار یا به تعبیر دقیقتر: #نوشریعتمداریها در ایجاد و بقای التهابات محرز است و سخنان صریح و شفاف رهبری نهتنها آنان را به عقلانیت و اعتدال بازنگرداند بلکه همچنان تلاش مذبوحانهای در شعلهور نگه داشتن اغتشاشات نشان میدهند.
🔹گفتنی است نوشریعتمداریها، بهپیروی از الگوی سیاسی خود یعنی سیدمحمدکاظم شریعتمداری همواره پای ثابت فتنهگری بودند. چنانچه شخص شریعتمداری و اتباع وی نیز در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی آشوبطلبی و هرج و مرج را به اوج رسانده بود.
🔸در نمونهای تاریخی و فراموشناشدنی، اتباع شریعتمداری با همکاری گروهکهای تجزیهطلب و چپ، قم را به آشوب کشانده و با حمله به بیت مقدس امام خمینی هتاکی و جسارت را به اوج رساندند.
روایت مورخ خبیر انقلاب اسلامی، حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی را در اینباره خواهیم خواند:
https://eitaa.com/bonyadtarikh/4958
https://eitaa.com/bonyadtarikh/4959
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روایت مورخ خبیر انقلاب اسلامی از حمله هواداران شریعتمداری به بیت امام خمینی
نقش هواداران شریعتمداری در اغتشاشات ابتدای انقلاب اسلامی/2
🔹در تاریخ 14دیماه ۱۳۵۸ شماری از عناصر #ساواکی، #فدائی، #منافق، #ملیگرا، #ليبرال، سرمایهدار و دیگر عناصر وابسته به سازمان که زیر عنوان « #حزب_خلق_مسلمان » فعالیت میکردند با چوب و چماق و دشنه و کارد به خیابانهای قم ریختند، عابرین بیگناه را مورد ضرب و شتم قرار دادند، سرها و دستها شکستند، به مغازههای مردم حمله کرده شیشههای مغازهها را خرد کردند و بسیاری از اجناس فروشگاه و داروخانه را از بین بردند و آنگاه با کمال وقاحت به طرف منزل امام یورش بردند و به مقام امامت و قیادت جسارت کردند که در حقیقت جسارت به ملت ایران و مستضعفین جهان بود.
🔸برای آگاهی بیشتر از تراژدی ننگینی که آن روز #چماقداران_شریعتمداری ساختند از دفتر خاطراتم کمک میگیرم و یادداشتهای آن روز خود را عینا در اینجا می آورم:
🔹« جمعه ۱۵ صفر/1400 - 14 دیماه/۱۳۵۸ »
«... امروز ساعت ۱۲ ظهر صدها نفر از چماق به دستان ضدانقلاب مركب از فدائیان ضدخلق، حزب کثیف دموکرات کردستان، باقیماندههای ساواک و دیگر عناصر وابسته به رژیم واژگون شده طاغوتی با .4 دستگاه اتوبوس وارد قم شدند و با شعار:
رهبر ما شر یعتمدار
زنده باد شریعتمدار
🔸با چوب و چماق تراژدی خونین چماق به دستان طاغوتی و خاطره شوم شترسواران #جنگ_جمل را به نمایش گذاشتند. هر کسی را که بر سر راه خود دیدند به شدت مورد ضرب و شتم قرار دادند، به مغازههای مردم حمله کردند و بسیاری از شیشههای مغازهها را شکستند و اجناس مغازهها را خورد کردند، پیرمرد کفاشی را که در خیابان ارم مغازه دارد به شدت مجروح نموده فرق او را شکافتند و مغازه کفاشی او را در هم کوبیدند، عکس امام را هر جا که یافتند به انتقام #شاه_فراری پاره کرده به جای آن عکس #شریعتمداری را نصب کردند و آنگاه به خانه امام یورش بردند که با عکسالعمل شدید پاسداران مواجه گردیده عقبنشینی کردند.
🔹رعب و وحشت بسیاری از زنان و کودکان را فرا گرفته بود و بعضی از پیر زنان را دیدم که به شدت میگریستند. اهالی #قم با خشم و عصبانیت شدیدی به این صحنه ننگین مینگریستند و میرفتند که با حملهای قهرمانانه کار چماقداران شریعتمداری را یکسره کنند ليكن ماشینی با بلندگو از طرف #امام مردم را دعوت به صبر و متفرق شدن و عدم واکنش در مقابل این توطئه میکرد و این موجب شد که تودهها به خود اجازه عکسالعمل ندهند.
🔸چماق به دستان آنگاه که به گمان خود انتقام شاه و اربابان آمریکائی او را از امام و مردم مظلوم قم گرفتند در ساعت ۲ بعدازظهر پا به فرار گذاشتند و صحنه را ترک کردند. ساعت ۳ بعدازظهر سیل جمعیت به طرف چهار راه بیمارستان و خیابان ارم سرازیر شد. ابتدا مردم به مغازههائی که از طرف چماقداران در هم شکسته شده بود سرکشی کردند و یکایک جنایتهای هواداران شریعتمداری را از نظر گذراندند. اینجا بود که احساسات مردم یکباره تحر یک شد و انبوه جمعیت دست به تظاهرات زدند شعارهای:
🔹حزب فقط حزب الله رهبر فقط روح الله
به جز امام خمینی ما رهبری نداریم
🔸کسی که رای نداده
حق نظر نداره
🔹در فضا طنین افکند و به تدریج اوج احساسات بحدی بالا گرفت که یکباره شعار: شریعتمداری اعدام باید گردد
مرگ بر شریعتمدار جای شعارهای پیشین را گرفت. هرجا عکس شریعتمداری دیده میشد به دست مردم پاره شد و عکس بزرگی از امام در چهار راه بیمارستان نصب گردید.
🔸و در این هنگام بار دیگر از طرف امام دستور آمد که مردم از دادن هرگونه شعار تحریکآمیز خودداری کنند و از اجتماع و ازدحام بپرهیزند. و این فرمان امام چند بار از بلندگوهای صحن مطهر و مساجد قم پخش شد و نیز ماشینی که با بلندگو در شهر میگردید مرتب آن را اعلام میداشت.
(شریعتمداری در دادگاه تاریخ، صص182-180)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
واکنش مردم به اغتشاشگری هواداران شریعتمداری
نقش هواداران شریعتمداری در اغتشاشات ابتدای انقلاب اسلامی/٣
🔻روایت مورخ خبیر انقلاب اسلامی از واکنش مردم به حمله هواداران شریعتمداری به بیت امام خمینی
شنبه ۱۹ صفر/١۴٠٠ - ۱۵ دیماه/۱۳۵۸
🔹درجه تنفر و انزجار مردم قم نسبت به آقای شریعتمداری به حدیست که میتوان آن را با تنفر نسبت به شاه در دوران سلطنت او مقایسه کرد. هرگاه نقش بازدارنده و کنترل امام نبود، ممکن بود مردم خشمگین از شریعتمداری چیزی باقی نگذارند.
🔸امروز خیابانهای قم مملو از جمعیت بود، زن و مرد، بزرگ و کوچک همانند سیل به خیابانها ریخته بودند و عليه او تظاهرات میکردند. شعارهائی که امروز مردم میدادند چنین بود:
🔹هم مرجعی هم رهبری خمینی
روح منی بت شکنی خمینی
🔸حزب فقط حزب الله
رهبر یکیست روح الله
🔹به جز امام خمینی
ایران ندارد رهبری
🔸خمینی عزیزم
بگو که خون بریزم
🔹نهضت ما حسینیه
رهبر ما خمينيه
🔸جمهوری اسلامی
چماق به دست نداره
🔹آنکس که رای نداده
شیشه شکن میاره
چماق به دست میاره
🔸و شعارهای تند و قهرآمیزی نیز به گوش میرسید از قبیل:
مرگ بر سه مفسد روزگار
کارتر و سادات و شریعتمدار
...
🔹خلخالی مفسدش کن
ریششو بکن ولش کن
🔸اکثر مغازههایی که به وسیله چماقداران قدارهبند دیروز مورد هجوم قرار گرفته و شیشههای آن در هم شکسته است اطلاعیهای به شرح زیر به درب مغازهها چسبانده است:
به دست چماقداران شریعتمداری درهم شکسته شده است.
این سند جنایت چماق به دستان شریعتمداری است...
(شریعتمداری در دادگاه تاریخ، صص١٨٢)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
امام و افشای طرح حکومت اسلامی در نجف
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/111
🔹امام خمينى در روز چهارشنبه اول بهمن ماه 1348 (12 ذيقعده 1389) بحث #حكومت_اسلامى را زير عنوان «ولايت فقيه» در مسجد شيخ انصارى در نجف اشرف آغاز كرد.
🔸واقعيت اين است كه آن روز كه امام نهضت را آغاز و دنبال كردند، بسيارى از كسانى كه سر در راه او گذاشتند، نمىدانستند كه هدف او از نهضت و مبارزه چه مىباشد و چه مىخواهد. برخى بر اين باور بودند كه با الغاى قوانين مخالف اسلام مانند #كاپيتولاسيون و قطع رابطه با #رژيم_صهيونيستى و... خواستههاى امام تأمين مىشود و مبارزه پايان مىپذيرد، شمارى نيز مىپنداشتند واژگونى رژيم شاه، هدف نهايى امام است.
🔹طرح حكومت اسلامى از سوى امام و پافشارى روى اين موضوع كه «وظيفه ما تشكيل حكومت است» راه آينده را روشن و هدف نهايى نهضت را مشخص كرد و پردههاى ابهام را كنار زد...
🔸امام نخستين شخصيت سياسى ايران در تاريخ معاصر بود كه #رژيم_شاهنشاهى و سلطنتى را مردود شمرد و عموم ملت را در راه واژگونى رژيم شاه و نظام شاهنشاهى به مبارزه همهجانبه و فراگير فراخواند، چنانكه طرح حكومت اسلامى نيز در تاريخ سياسى و اسلامى ايران براى نخستين بار از سوى امام مطرح شد.
🔹طرح حكومت اسلامى از طرف امام در آن روزهاى سياه يأسبار كه غول مهيب اختناق گلوها را مىفشرد و حق نفس كشيدن به مستضعفان نمىداد، شايد كارى بيهوده، بىثمر و ناممكن به نظر مىرسيد؛ ليكن بايد دانست كه «... مردان بزرگ كه داراى سطح فكر وسيعى مىباشند، هيچگاه مأيوس نگرديده و به وضع فعلى خود كه در زندان و اسارت به سر مىبرند و معلوم نيست كه آزاد مىشوند يا نه نمىانديشند و براى پيشبرد هدف خويش در هر شرايطى كه باشند طرح نقشه مىكنند كه بعداً اگر توانستند شخصاً آن طرح را به مرحله اجرا در آورند و اگر خودشان فرصت نيافتند، ديگران هر چند بعد از 200 سال، 300 سال ديگر دنبال آن طرح بروند و اجرا نمايند و اساس بسيارى از نهضتهاى اشخاص بزرگ هم، به همين صورت بوده است...». (ولايت فقيه يا حكومت اسلامى؛ درس 5، ص 29) (نهضت امام خمینی، ج2، صص715-712)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی
🗓19مهر1357
🔹به مناسبت فرا رسیدن اربعین شهدای میدان ژاله و سالگرد شهادت #سیدمصطفی_خمینی، #آیتالله_محمد_صدوقی اعلامیهای منتشر و روز 24 مهر را تعطیل اعلام کرد. ایشان همچنین در این اعلامیه یاد شهدای شهرهای کرمانشاه، مهاباد، بانه، سنندج، خرمآباد، آمل و بابل را گرامی داشت.
🔸بنا بر گزارش بولتن محرمانه خبرگزاری پارس جیمی کارتر در مصاحبه ای از شاه دفاع کرد.
🔹عصر امروز هیچ روزنامهای در تهران انتشار نیافت.
🔸امام در پاسخ به نامه #آیتالله_مرعشی نجفی که توسط فرزندش به پاریس فرستاده بود، چنین نوشتند: «... اینجانب به واسطه فشار عراق به تصویب شاه معلومالحال که مملکت اسلامی را تا سرحد سقوط رسانده است، از #نجف به خارج آمده بلکه بتوانم برای این ملت محروم کاری بکنم. ما همه موظف هستیم که از پا ننشینیم تا سقوط سلسله بی حیثیت پهلوی.»
منبع: روزهای حماسه و نور، ج2، ص141-153
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رژیم پهلوی و برپایی جشن بر خرابههای مملکت
سالروز جشنهای ننگین 2500 ساله/1
رژیم شاه در شرایطی به جشن 2500 ساله با آن هزینه سنگین و کمرشکن پرداخت که ایران در عقب ماندگی و فقر و بد بختی به سر می برد./شاید در منطقه ایران عقب مانده ترین کشور بود.
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خیال خام شاه
سالروز جشنهای ننگین 2500 ساله/2
شاه فکر میکرد با این جشنها بتواند مردم رو متوجه خود کند و موقعیتی برای خود کسب کند./بازخوانی گزارش روزنامه اطلاعات در تاریخ 8 اسفند 1350 از اوضاع اسفناک محله جوادیه تهران...
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جشن فقر!
سالروز جشنهای ننگین 2500 ساله/3
گزارش روزنامههای زمان پهلوی از نبود امکانات اولیه بهداشتی و معیشتی در نقاط مختلف تهران؛ در دوران برگزاری جشنهای اشرافی 2500 ساله
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تنظیم و چاپ سلسله درسهای ولایتفقیه توسط حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی و همراهان
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/112
🔹بيش از دو روز از طرح بحث «حكومت اسلامى» نگذشته بود كه در صدد بر آمديم بحث مزبور را از نوار پياده كرده، هر چه سريعتر تنظيم و چاپ كنيم و براى توزيع در مراسم حج به #مكه بفرستيم. از آنجا كه تا آغاز مراسم حج فرصتى چندان باقى نبود، بايد با سرعت و كوشش هر چه بيشتر دست به كار مىشديم و براى چاپ و نشر آن، تمام نيروى خود را به كار مىگرفتيم، از اين رو، نيروى جوان و مبارز حوزه نجف را بسيج كرديم و گروهى را مسئول پياده كردن نوارهاى بحث حكومت اسلامى و دستهاى را مسئول امور چاپ قرار داديم.
🔸نگارنده (1) نيز مسئوليت تنظيم، تدوين و تيترگذارى آن را بر عهده گرفت و به اين ترتيب كار بهسرعت و موفقيت پيش رفت و فقط پنج روز از طرح بحث حكومت اسلامى از طرف امام گذشته بود كه اولين جزوه آن، كه شامل 2 درس بود از چاپ در آمد كه موجب شگفتى و حيرت عموم افرادى كه در جريان كار قرار داشتند، واقع شد؛ و درسهاى بعدى نيز، به ترتيب و بهسرعت از چاپ در آمد.
🔹مجموع بحث امام درباره حكومت اسلامى 12 درس بود كه در 6 جزوه تدوين و تنظيم گرديد و فقط 3 جزوه آن به مراسم حج آن سال رسيد و در حد وسيعى همراه با خود نوار، ميان زائران خانه خدا پخش شد و از طريق آنان به ايران فرستاده شد. بسيارى از زائران پارسىزبان خانه خدا نوار و جزوه بحث حكومت اسلامى را به عنوان بهترين ارمغان با خود به ايران بردند و به بستگان و دوستان خويش هديه كردند.
🔸همزمان با چاپ و نشر جزوههاى فارسى «حكومت اسلامى» بر آن شديم كه آن را به عربى ترجمه كرده، در ميان برادران عرب در كشورهاى عربى توزيع كنيم. با آنكه در برگرداندن آن به عربى با مشكل نداشتن مترجم روبهرو بوديم؛ بيش از هفتهاى از طرح بحث حكومت اسلامى نگذشته بود كه ترجمه عربى درس اول و دوم نيز با مقدمهاى كه بر آن نوشته بودم، از چاپ در آمد و جزوههاى ديگر نيز يكى پس از ديگرى هر یک با مقدمهاى به چاپ رسيد و در عراق و ديگر كشورهاى عربى پخش گرديد.
🔹در مقدمه هر يک از جزوههاى عربى تا آنجا كه در توان اين قلم بود، در ترسيم چهره امام و راه و خط او كوشش شد و هدف و انگيزه او از نهضت عليه رژيم ايران تشريح گرديد و نقش او در بسيج ملت ايران براى آزادى فلسطين و مبارزه عليه صهيونيسم اشغالگر بازگو شد و فرازهايى از گفتهها و نوشتههاى امام درباره فلسطين، اعراب و صهيونيسم، باز گفته شد.
🔸لازم به يادآورى است كه از آغاز نهضت اسلامى در ايران، اين اولين بار بود كه هدف و انگيزه امام از اين نهضت و نيز جريان 15 خرداد و زندان و تبعيد امام، به زبان عربى منعكس مىشد و در دسترس عموم مردم عرب قرار مىگرفت.(نهضت امام خمینی، ج1، صص731-730)
1. نگارنده کتاب «نهضت امام خمینی»، حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی
🗓20مهر1357
🔹روحانیون مبارز حوزه علمیه قم اعلامیهای به مناسبت اربعین شهدای 17 شهریور #میدان_ژاله تهران و سالگرد شهادت #حاج_آقا_مصطفی_خمینی منتشر کردند. در این اعلامیه با تأکید بر نظر امام که «شاه باید برود»، بحرانهایی که به دامن شاه افتاده مورد بررسی قرار گرفته بود و در پی «شعار آشتی ملی» دولت #شریف_امامی اعلام شده بود: «هیچ عاملی جز کشتار 17 شهریور نمیتوانست این چنین سریع و کارساز، مشت فریب و تزویر و خیانت شاه و مهرههایش را باز کند و ماهیت اصلی آنان را به مردم نشان دهد...»
🔸صبح و عصر امروز هیچ روزنامهای در #تهران انتشار نیافت.
🔹9 نفر از روحانیان مشهد از جمله آقایان #سیدجواد_تهرانی، #حسنعلی_مروارید و #علی_فلسفی تلگرافی خطاب به امام به مناسبت سالگرد درگذشت سیدمصطفی خمینی ارسال کردند.
منبع: روزهای حماسه و نور، ج2، ص 155-161
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
جشنهای 2500 ساله و تلاش رژیم برای ایجاد انتظار مصنوعی
سالروز جشنهای ننگین 2500 ساله/4
🔹خبر و انديشه برگزارى اين جشن در سال 1337 براى نخستين بار از سوى روزنامهها و مطبوعات ايران اعلام شد و هنگام برگزارى آن را سال 1340 دانستند. پيش از پايان سال 1339 #وزارت_دربار در اطلاعيه خود، زمان برگزارى اين جشن را در سال 1342 اعلام كرد؛ ليكن در تاريخ يادشده نيز اين جشن برگزار نشد. جواد بوشهرى، رئيس شوراى مركزى جشن در تاريخ 1343.1.25در مصاحبهاى اعلام كرد كه اين جشن در آبان ماه سال 1344، مقارن با جشن تاجگذارى برگزار مىشود.
🔸ديرى نپاييد كه وزارت دربار در اطلاعيه ديگرى آورد كه نظر به اهميت موضوع و ضرورت برگزارى جشن به ترتيبى كه در خور تاريخ كهنسال و پرافتخار شاهنشاهى ايران باشد به فرمان #شاهنشاه_آريامهر، تاريخ برگزارى آن رسماً به آبان ماه سال 1346 موكول گرديد و سرانجام در تاريخ 1346.5.26 بار ديگر وزارت دربار در اطلاعيهاى اعلام كرد:
🔹به فرمان مطاع مبارک شاهنشاه آريامهر، جشنهاى بيست و پنجمين سده شاهنشاهى ايران به مدت هشت روز از تاريخ 20 مهر ماه 1350 برگزار خواهد شد!
🔸اين جابهجايى پياپى و عقبانداختن موسم برگزارى جشن، از سويى در راه پديد آوردن آمادگى ذهنى و انديشهاى در ملت ايران براى پذيرش و نشان دادن جنب و جوش و شوق و شور در راه برپايى آن بود و به گمان سياستگذاران رژيم شاه، پديد آوردن چشمانتظارى! براى مردم درباره راه انداختن جشنهاى دوهزار و پانصدمين سال، مايه شگفتى و دلبستگى آنان به جشنهاى يادشده خواهد شد! و از سوى ديگر، اين عقب انداختنها و امروز و فرداكردنها، نمايانگر برنامه گسترده و دامنهدار رژيم شاه براى برگزارى آن بود و چون برنامههاى پيشبينىشده تا هنگام تعيينشده بدرستى انجام نمىگرفت و شرايط لازم به دست نمىآمد، ناگزير مىشدند كه مراسم را عقب اندازند.
🔹آنچه اين ديدگاه را (كه انديشه و انگيزه ويژهاى در برپايى جشنهاى دوهزار و پانصدمين سال در كار بوده است) تأييد مىكند، تشكيل شوراى مركزى جشن از سال 1339 و ثبت اساسنامهاى براى اين شورا مىباشد.
🔸در اينباره در گزارشى آمده است:
🔹به فرمان مطاع مبارک شاهنشاه آريامهر از نيمه دوم سال 1339 شوراى مركزى جشن شاهنشاهى ايران به منظور برگزارى مراسم جشن 2500 سال شاهنشاهى تشكيل يافت.
🔸اساسنامه شوراى مركزى جشن شاهنشاهى ايران تهيه و در تاريخ 39.12.28 به ثبت رسيد. آييننامه طرز تشكيل و وظايف شوراها در آبان ماه 1340 به كليه استاندارىها، فرماندارىهاى كل، فرماندارىهاى مستقل، ساير فرماندارىها، بخشدارىها، ادارات آموزش و پرورش و ساير وزارتخانهها و سازمانهايى كه به نحوى از انحا در برگزارى جشن ملى سهمى دارند فرستاده شد. شوراى جشن شاهنشاهى از نيمه دوم سال 1340 بتدريج در سراسر كشور تشكيل شد و كميته جشن شاهنشاهى ايران تاكنون در 22 كشور جهان، به رياست عاليه شخص اول هر كشور تشكيل گرديد.... (نهضت امام خمینی، ج3، صص781-780)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
انگیزه رژیم پهلوی از برگزاری جشنهای اشرافی 2500 ساله
سالروز جشنهای ننگین 2500 ساله/5
🔹انگيزه و انديشه نهان و آشكار برگزاركنندگان و كارگردانان جشن يادشده در «شرح وظايف شوراى مركزى جشن» تا پايهاى خود را نمايان ساخته است و با نگاهى گذرا به آن، مىتوان دريافت كه شاه با راه انداختن اين برنامه، بر آن بوده است:
🔸1. حركتى را كه از سوى #روشنفكران از دوران #قاجار آغاز شده بود تا با شاهبازى، «زرتشتىنمايى»، باستانگرايى و انديشه تنگنظرانه ناسيوناليستى كار اسلام را بسازند ـ و نتوانستند ـ او با بيرون كشيدن #كوروش و #داريوش از دل گور و باليدن به استخوان پوسيده شاهان
خونآشام، دامن زدن به تعصبات قومى و نژادى، رواج ايدئولوژى شاهنشاهى و... آن حركت استعمارى و واپسگرايانه را به بار نشاند!...
🔹2. شاهبازى، طاغوتمآبى، خودكامگىها و نابكارىهاى دوران باستان را با مجد و شكوه بنماياند و از #شاهان_خونآشام و جنايتپيشه آن دوران الگو بسازد تا بتواند رفتار وحشيانه، نابخردانه و طاغوتمآبانه خود را در ديد ملت آگاه و فروهيده ايران درست، باارزش، درخورپذيرش و شكوهمند وانمود كند و بدينگونه از بدبينى و پشت كردن تودهها به شاه و رژيم شاهنشاهى پيشگيرى كند و از آنجا كه كوروش با #يهوديان اسير در زندان #بختالنصر خوشرفتارى كرده و زمينه رهايى آنان را فراهم آورده بود، بىترديد اگر او براى مردم امروز ايران الگو مىشد، ارتباط خائنانه شاه با صهيونيستها و بازگذاشتن دست اشغالگران فلسطين در همه شئون سياسى، اقتصادى و فرهنگى ايران، نه تنها شرمآور و خيانتبار شمرده نمىشد بلكه پسنديده و در خور ستايش نيز بود! از اين رو سياستگذاران و كارگردانان جشنهاى يادشده، يكباره بيش از 150 سال از تاريخ ايران را كه به دوران سلسله مادها مربوط مىشد ناديده گرفتند و كوروش را به عنوان بنيانگذار «شاهنشاهى ايران» وانمود كردند...
🔸3. خودنمايى و برترىجويى از ديگر انگيزههاى شاه براى برگزارى جشن يادشده بود. شاه در برابر هماوردان سرشناس و با شخصيتى كه از پايگاه مردمى فراوانى برخوردار بودند، مانند #جمالعبدالناصر، #سوكارنو، #قوام #نكرومه، #فيدل_كاسترو و... سخت خود را ناتوان و ناچيز مىديد و هيچ امتيازى نداشت تا در برابر آنان به خود ببالد. او ديرزمانى بود كه تلاش داشت تا اين «عقده حقارت» خود را به گونهاى جبران كند، رفرم «انقلاب سفيد» و ناميدن خود به عنوان رهبر اين انقلاب و به يدك كشيدن عنوان «آريامهر» و... نتوانست شخصيتى جهانى براى او بيافريند و محبوبيت مردمى براى او به ارمغان آورد.
🔹شاه در پى ساليان درازى سرخوردگى و درماندگى بر اين اميد بود كه با گره زدن رژيم خود به كوروش و داريوش و راه انداختن جشنهاى دو هزار و پانصدمين سال شاهنشاهى، خود را در برابر ديد جهانيان به شكل فرعونى بىمانند و امپراتورى مقتدر و بىهمتا به نمايش گذارد و براى خود اعتبارى به دست آورد.
🔸اين واقعيت در نوشته برخى از عناصر وابسته به رژيم شاه چنين بازگو شده است:
🔹 ... از اوايل دهه 1960 (1339) اين فكر بر سر شاه افتاده بود كه براى تثبيت پيوندش با سلاطين قبل از اسلام، به برگزارى مراسم پر زرق و برقى نياز دارد و بعد هم كه در تدارک جشنهاى 2500 ساله در #تخت_جمشيد برآمد، احساس مىكرد كه با اجراى اين مراسم خواهد توانست تداوم شاهنشاهى در طول تاريخ ايران را به نظر سران دنيا برساند و به تمام پادشاهان، رؤساى جمهور و حكام جهان ـ كه توالى نوع حكومت امروزشان هرگز به دوران باستان نمىرسيد ـ ثابت كند كه پس از 2500 سال محمدرضا پهلوى وارث برحق كوروش، بنيانگذار شاهنشاهى ايران است....
🔸4. به نمايش گذاشتن افسانه «جزيره ثبات» ايران و انگيختن سرمايهداران و سياستمداران بيگانه به سرمايهگذارى در ايران و گماشتن شاه در خليجفارس به عنوان ژاندارم منطقه و سرازير كردن سلاحهاى سنگين و پيشرفته به سوى ايران
🔹5. سرگرم كردن تودههاى نادار و ستمديده كه جانشان از بيكارى، تهيدستى و گرسنگى به لب رسيده بود و بازداشتن آنان از انديشيدن پيرامون عوامل بدبختى و بىنصيبى خويش و عقبماندگى كشور
🔸6. رواج دادن فساد و فحشا و بىبند و بارى
🔹7. برجسته نشان دادن نقش شاهان در تاريخ ايران و قداست بخشيدن به آنان
🔸8. درخشان نماياندن دوران تاريک پيش از اسلام و ايران باستان
🔹انگيزه ريشهاى و نخستين رژيم شاه از برگزارى جشن دوهزار و پانصدمين سال «شاهنشاهى»...جهشى در راه اسلامزدايى و رواج دادن انديشه ... ناسيوناليستى و زندهكردن ايدئولوژى واپسگرايانه ايران باستان بود ...(نهضت امام خمینی، 787-782)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نقش رژیم منحوس صهیونیستی در برگزاری جشنهای اشرافی 2500 ساله
سالروز جشنهای ننگین 2500 ساله/6
🔹از كارگردانهاى نخستين و زير پرده برگزارى جشن بيست و پنجمين سال «شاهنشاهى»، صهيونيستها و اشغالگران فلسطين بودند و مىتوان گفت كه اصولاً انديشه برپايى چنين جشنى از سوى آنان به رژيم شاه پيشنهاد شد. آنان ساليان درازى پيش از برپايى اين مراسم در ايران، در انديشه بزرگداشت ياد كوروش و برگزارى يادبودى براى او بودند. در يكى از كتابهايى كه به مناسبت اين جشن در ايران پراكنده شده آمده است:
🔸... جامعه يهوديان جهان از بدو امر و حتى پيش از آنكه در ايران تصميم برگزارى يادبود دوهزار و پانصدمين سال بنياد شاهنشاهى اين كشور به دست كوروش بزرگ، گرفته شده باشد از نظر اهميت خاصى كه اين تاريخ در حيات ملى و تاريخى يهود دارد، در نظر داشت يادبود دو هزار و پانصدمين سال آزادى قوم يهود را به دست #كوروش_كبير و بازگشت يهود را به اورشليم و صدور فرمان اين پادشاه را درباره تجديد ساختمان معبد معروف يهود جشن بگيرد....
🔹در گزارش ديگرى پيرامون اهميت اين جشن براى صهيونيستها و كارگردانى زير پرده آنان آمده است:
🔸... تجليل خاص و بىسابقهاى در مورد اين يادبود در ماه گذشته توسط كنگره بينالمللى يهود (10 تا 20 مرداد 1338) كه در شهر استكهلم تشكيل گرديده بود، صورت گرفت.
🔹در اين كنگره نمايندگان يهود 56 كشور منجمله ايران شركت داشتند و طى آن از طرف جوامع يهودى در سرتاسر جهان، به علامت حقشناسى ملت يهود از آزادى خود به دست شاهنشاه بزرگ هخامنشى اعلام داشت كه به طورى كه اطلاع مىرسد از هماكنون كميته
خاصى در شهر اورشليم به منظور تنظيم برنامهها و عمليات مربوط به اين كار مشغول كار شده است.
🔸متن قطعنامه صادره از طرف كنگره بينالمللى يهود در شهر #استكهلم به مناسبت دو هزار و پانصدمين سال بنيان شاهنشاهى ايران به دست كوروش كبير از اين قرار است:
🔹مجمع عمومى كنگره جهانى يهود توسط هيأت نمايندگى يهوديان ايران اطلاع يافت كه اعليحضرت همايونى شاهنشاهى ايران و دولت آن كشور مقرر داشتهاند كه در سال 1961 مراسم يادبود دو هزار و پانصدمين سال تأسيس شاهنشاهى ايران به دست كوروش كبير برگزار گردد. مجمع عمومى كنگره يهود با توجه به اهميت مقامى كه كوروش كبير در تاريخ ملت يهود دارد، شوراى اجراييه كنگره را مأمور مىكند به نوبه خود اين يادبود بزرگ را در زمينه بينالمللى آن مورد تجليل قرار و از تمام سازمانها و جوامع يهودى در سراسر جهان خواستار است كه طى با شكوهترين مراسمى، حقشناسى خود را نسبت به خاطره اين قهرمان بزرگ تاريخ جهان كه در كتاب آسمانى تورات از بزرگوارى او نسبت به ملت يهود سخن رفته ابراز دارند.
🔸مجمع عمومى كنگره بينالمللى يهود از اين فرصت استفاده كرده و به مناسبت برگزارى اين يادبود تاريخى، صميمانهترين تبريكات خود را به اعليحضرت همايون شاهنشاه ايران و به دولت و ملت ايران تقديم مىدارد....
🔹بنا بر گزارش ساواك، اشغالگران فلسطين همزمان با برگزارى اين جشن در ايران در تلآويو نيز دو هزار و پانصدمين سال بنياد «شاهنشاهى» را جشن گرفتند و براى گرامىداشت ياد كوروش به رقص و پايكوبى برخاستند. (نهضت امام خمینی، ج3، صص789-787)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
چرا صهیونیستها از برگزاری جشنهای 2500 ساله خوشحال شدند؟
سالروز جشنهای ننگین 2500 ساله/7
🔹اصولاً صهيونيستها مغز متفكر و كارگردان اصلى ملىگرايى و زنده كردن #انديشههاى_ناسيوناليستى در #جهان_اسلام بودهاند و به دست مهرهها و مزدوران خود پيوسته كوشيدهاند كه از نژاد، زبان، اقليم و... براى برانگيختن برترىجويىهاى نژادى و بالندگى به گذشتهها بهرهبردارى كنند و افسانهها و اسطورههايى را در برابر اسلام و دينباورى تودههاى مسلمان بيارايند و «مليت» را جايگزين اسلام سازند.
🔸 #آرتر_لملى_داويد كه يک #يهودى_انگليسى مىباشد، در پى سفر به عثمانى در سده 13 ه . كتابى به نام بررسىهاى مقدماتى نوشت و در آن كوشيد كه به تركان بباوراند كه از نظر نژادى بر عربها و ديگر ملل شرقى برترى دارند! و به دنبال او #لئون_كهن يهودى فرانسوى، كتاب ديگرى به نام ديباچهاى بر تاريخ آسيا نگاشت و در اين كتاب در راه زنده كردن مليت ترک و گسترش ملىگرايى تركان قلمفرسايى كرد.
🔹در كشور مصر نيز نويسندگان و «روشنفكران» يهودى مانند #يعقوب_صنوع از پرچمداران ناسيوناليسم مصرى بودند، در ديگر كشورهاى اسلامى نيز غربىها ـ بهويژه صهيونيستها ـ نقش ريشهاى در انگيختن انديشههاى ملىگرايى، نژادپرستى و برترىجويىهاى نژادى در ميان تودههاى مسلمان براى اسلامستيزى داشتند.
🔸صهيونيستها بر آن شدند كه با برپايى جشن بيست و پنجمين سده «شاهنشاهى» ايران، در راه زندهكردن فرهنگ و تمدن ايران باستان، دامن زدن به خوى نژادى و زدودن فرهنگ اسلامى، بيشترين بهرهبردارىها را بكنند و به گفته شاه «رنسانسى» پديد آورند!(نهضت امام خمینی، ج3، ص790-789)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
گوشهای از وضعیت اسفبار ایران در دوران برگزاری جشنهای اشرافی 2500 ساله؛ بهروایت مطبوعات عصر پهلوی
سالروز جشنهای ننگین 2500 ساله/8
🔻پیک خجسته شماره 527، اردیبهشت1349:
«خدا شاهد است كه مردم در اغلب دهات آرزوى خوردن علوفه صحرا را دارند آن هم به دستشان نمىرسد....»
🔻کیهان 20فروردین1350:
«از جمعيت 167 هزار نفرى استان #سیستان_و_بلوچستان بيش از هشتاد هزار نفر خانه و آشيانه خود را رها كرده به سوى سرنوشت به هر كجا كه مىتوانستند رفتند، روستاييان گاو شيرده خود را به چهل تومان در معرض فروش قرار دادند ولى كسى حاضر نبود بخرد و گوسفند خود را با يك بسته سيگار اشنو عوض مىكردند»
🔻فارس 25اردیبهشت1351:
«بر اثر خشكسالى كه در تابستان گذشته از #فارس تا #خراسان روى داد عده زيادى از گرسنگى جان خود را از دست دادند، مزارع مردم سوخت، دامهاى آنان تلف شد و دامداران حيوانات خود را در بيابانها رها مىكردند تا دستكم شاهد مرگ دلخراش آنان نباشند. »
🔻کیهان 10اردیبهشت1351:
«پسربچه سرگردانى كه به وسيله #پليس_تهران به يكى از كلانترىها جلب شده بود، در بازجويىهاى خود اظهار داشت:
... دو سال قبل پدرم درگذشت و تأمين مخارج من و ده برادر و خواهر تنى و ناتنىام به عهده مادرم گذاشته شد. اين زن چون به تنهايى قادر نبود زندگى ما را تأمين كند يكىدو تن از خواهرهايم را به خانه شوهر فرستاد و چند روز قبل هم مرا از #كلاردشت به #چالوس آورد و يک اسكناس ده تومانى به دستم داد و در حالى كه گريه مىكرد گفت: پسرم ميدونى كه من ديگه قادر نيستم زندگى شما را تأمين كنم. تو زودتر سوار ماشين بشو و برو تهرون بالاخره توى اين شهر بزرگ يك مرد خدا پيدا ميشه كه تورو به فرزندى قبول كنه... اين پسرک كه خود را صداقت دلفانى معرفى مىكرد، ضمن بازجويى گفت اگر خانوادهاى حاضر شود كه مرا به فرزندى قبول كند، قول مىدهم پسر خوبى برايشان باشم....»
🔻کیهان 9فروردین1351:
«پدر و مادرى كه توان نگهدارى 8 فرزند خود را نداشتند آنان را در خيابانهاى تهران رها كردند و هر يک به سويى گريختند. اين بچههاى سرگردان كه بزرگترين آنها 13 سال و كوچکترين آنان ده ماه داشت پس از آنكه نزديك به 48 ساعت مهمان كلانترى بخش 15 تهران بودند
تحويل دادسرا شدند! مأموران پليس اين كلانترى گفتند:
... به طورى كه تحقيق كردهايم، ظاهراً مادر و پدر اين بچهها متوارى شدهاند و هيچكدام حاضر نشدهاند كه نگهدارى هشت فرزندشان را به عهده بگيرند... مأموران پليس براى يافتن حسين و زنش خوشقدم به جستجو پرداختهاند... .(نهضت امام خمینی، ج3، صص797-794)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
شادمانی صهیونیستها از برگزاری جشنهای 2500 ساله
سالروز جشنهای ننگین 2500 ساله/9
🔹رئيس انجمن شهر #اورشليم كه پيش از برگزارى جشن يادشده در ايران، به اين كشور آمده بود در نشستى كه با شمارى از يهودىهاى ايران در شيراز داشت از برگزارى اين جشن از سوى شاه اظهار شادمانى كرد و اعلام داشت:
🔸 ... من از طرف فردفرد ملت اسرائيل به رهبر و ملت ايران سلام مىگويم و خوشحاليم كه جشن 2500 [ساله] به دست رهبر خردمند و عاليقدر ايران برگزار مىشود....
🔹پيشگامى، شادمانى و تلاش گسترده صهيونيستها براى برپايى اين جشن، تنها حقشناسى از كوروش كه زمينه رهايى يهودىهاى دربند در #بابل را فراهم كرد نبود، بلكه دامنزدن به عصبيت كور قومى، نژادى، ناسيوناليستى و ساختن پانايرانيسم در برابر پانعربيسم، پانتركيسم و درهم كوبيدن و از ميان بردن «اخوت اسلامى» و پيوند دينى مسلمانها از آرمانها و انگيزههاى اصلى و ريشهاى صهيونيستها در كارگردانى گسترده براى برپايى اين جشن بود.(نهضت امام خمینی، ج3، ص789)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
گوشههايى از هزينههاى سيرک شاهانه
سالروز جشنهای ننگین 2500 ساله/10
🔹هزينههاى جشن دوهزار و پانصدمين سال «شاهنشاهى» ايران، نه تنها امروز، بلكه در همان روزهاى برگزارى اين سيرک نيز بهدرستى به دست نيامد. سردمداران رژيم شاه هيچگاه آمار و ارقام درستى در اين زمينه نشان ندادند. هزينههاى جشن يادشده تا آن پايه سنگين و براى ايران كمرشكن بود كه رژيم شاه از بازگو كردن آن وحشت داشت! و از سوى ديگر ريخت و پاشهاى اين سيرک، اخاذى و باجستانى از ملت ايران تا آن پايه بود كه تهيه آمار و ارقام به آسانى شدنى نبود.
🔸كارگردانهاى جشن يادشده و سردمداران رژيم شاه در پاسخ به پرسشهاى پياپى خبرنگاران درونمرزى و برونمرزى پيرامون هزينه اين جشن و براى فريب افكار عمومى، دچار سردرگمى و ضد و نقيضگويى شده بودند و هر يک از آنان هزينههاى آن را بنا بر ديد و سياست خود به گونهاى اعلام مىكردند!
🔹برخى از روزنامههاى وابسته به دربار «مخارج پذيرايى از روز اول تا پايان جشنها» را «سى ميليون ريال» برآورد كردند. امير اسداللّه علم در مصاحبهاى هزينه«... تمام پذيرايىها و ميهمانىها در تخت جمشيد، پاسارگاد و تهران» را «يكصد و هشتاد و يک ميليون و دويست هزار ريال» رقم زد! و هزينه ساختمان محل زيست ميهمانان (دهكده سلطنتى) در شيراز را «چهارصد و هفتاد و يك ميليون و هشتصد هزار ريال ... و در مورد رژه، تجهيزات و لباسهاى آن شانزده ميليون ريال» اعلام داشت! و ادعا كرد كه «... تمام اين ارقام را كه روى هم بگذاريم 16.8 ميليون دلار خرج كردهايم كه فقط از آن كمى بيش از دو ميليون دلار خرج تمام پذيرايىها بوده است...»؛ فرح ديبا نيز در مصاحبهاى تنها هزينه «مدرنيزاسيون» در تختجمشيد را «دويست ميليون دلار، تقريباً يك ميليارد و پانصد ميليون تومان» برآورد كرد.
🔸اين ضد و نقيضگويى مايه ريشخند برخى از روزنامههاى برونمرزى و ايرانيان ضد رژيم شاه كه در آن روز در كشورهاى گوناگون جهان مىزيستند، شد. در برخى از نشريههاى سياسى كه از سوى مخالفان رژيم شاه در برون مرز پراكنده مىشد، پيرامون ضد و نقيضگويىهاى علم و فرح نوشته بود:
🔹«... رقمى كه فرح براى خرج تلفن تختجمشيد داده، به تنهايى 13 برابر رقم كلى است كه علم براى سرتاسر جشن داده است» و آنگاه چنين افزود:
🔸... علم خوب مىداند كه روزنامه نيويورک تايمز هر صفحهاش را با كاغذ خوب و چاپ رنگين يک ميليون دلار مىفروشد و در برخى از شمارههاى اين نشريه ده صفحه براى شاه و فرح تبليغ شده اقلاً بيست ميليون دلار يعنى ده برابر كل رقم علم فقط نيويورک تايمز پول گرفته است.... (نهضت امام خمینی، ج3، صص803-802)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db