eitaa logo
نکات ناب آیت الله جوادی آملی
339 دنبال‌کننده
731 عکس
394 ویدیو
2 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۵: أُوْلَئِكَ عَلَي هُدًي مِّن رَّبِّهِمْ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (5) ⛓بحث: 🌸واژه «فلاح» چنانكه گذشت، فراتر از معناي رهايي از موانع، معناي را نيز دربر دارد. 🌺پروا پيشگان كه بر هدايت الهي مستقرّند همان گونه كه تقواي آنان زمينه‏ ساز بهره‏مندي از بود، زمينه ‏ساز آنان نيز هست: (واتقوا الله لعلكم تفلحون). 🍄پرهيزكاران كه از افراط و تفريط، عصيان، بخل و شحّ نفس در امان و داراي الهي تقوايند، رستگارند: (ومن يوق شحّ نفسه فأولئك هم المفلحون...و کسانی که خود را از بخل و حرص آنان رستگارانند). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۵: أُوْلَئِكَ عَلَي هُدًي مِّن رَّبِّهِمْ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (5) ⛓بحث: ☑️فلاح و رستگاري مقصود بالذات و هدف نهايي انسان است و چون فلاح انسان در رسيدن به كمال مطلق است و كمال مطلق جز سبحان نيست. ✔️پس فلاح انسان در است و براي رسيدن به لقاي الهي، گامهاي نخست را با هدايت فطري و تقواي اعتقادي، عبادي و مالي بايد برداشت و آنگاه تا به سر منزل مقصود بايد از هدايت و رهبري قرآن ناطق و صامت(اهل بیت) پيروي كرد. 📢تذكّر: اشاره، با لفظ «اولئك» كه ناظر به دور است، براي بزرگداشت مقام است؛ چنانكه تكرار اين كلمه با ذكر «واو» عاطف، براي تفهيم (2تکریم) هر يك از هدا يت و فلاح براي تكريم است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۵: أُوْلَئِكَ عَلَي هُدًي مِّن رَّبِّهِمْ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (5) ⛓بحث: 📌 🔍ـعن الصادق(عليه‏السلام) في قوله تعالي: (أُولئك هم المفلحون): «أي الناجون ممّا منه يوجلون الفائزون بما يأملون». 🗝اشاره: محور اصلي فلاح، همان است: (قد افلح مَن زكّاها).تزكيه نفس با «اعمال» ويژه‏اي همراه است كه برخي از آنها در سوره و بعضي از آنها در ديگر سُوَر بازگو شده است؛ چنانكه تزكيه روح با مخصوصي همراه است كه از آنها به عنوان موانع فلاح ياد مي‏شود؛ مانند: ظلم، افترا، كذب، تكذيب آيات الهي و... . 📬رواياتي كه به طور مبسوط در تحليل معناي فلاح و علل و عوامل و همچنين دلايل و علايم آن ياد شده، مستنبَط (برگرفته) از است كه به عناصر محوري آنها اشاره شد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۵: أُوْلَئِكَ عَلَي هُدًي مِّن رَّبِّهِمْ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (5) ⛓بحث: ☑️بارزترين مصداق فلاح كه همراه با (حفظ) نفس از شُحّ و تقواي از بخل است در كلام اميرمؤمنان(عليه‏السلام) آمده است: «من اهتمّ برزق غدٍ لم يُفْلح أبداً...کسی که اهتمام به رزق فردا کند هرگز رستگار نمی شود ». ✔️لازم است توجّه شود كه بين همّت گماردن براي كسب حلال و تحصيل رزق و بين (همّ و غم) بودن براي روزي آينده فرق وافر است كه يكي را محمود و ديگري را مذموم كرده است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۵: أُوْلَئِكَ عَلَي هُدًي مِّن رَّبِّهِمْ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (5) ⛓بحث: 📬تذكّر: چون عنوان «متّقين» صفت مشبهه است نه اسم فاعل، داراي معناي است. از اين رو اوصاف پنج‏گانه‏اي(یومنون،یقیمون،ینفقون،یومنون، یوقنون) كه براي آنان ياد شد به صورت فعل مضارع است كه همراه با استمرار است و نتيجه آن نيز به عنوان ، نه حال، در خاتمه چنين بيان شده است: (أُولئك علي هدي من... ). 📢و اين مطلب با آنچه در پايان سوره به صورت ياد شده منافاتي ندارد؛ زيرا گرچه در پايان سوره چنين آمده است: ( الرّسول... كلٌّ آمن... )، ليكن از آن آيه هم «ملكه» استنباط مي‏شود، نه «حال»؛ چنانكه در همان آيه با فعل مضارع نيز چنين آمده است: (لا بين أحدٍ من رُسُله... ). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۶:إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَوَآءٌ عَلَيْهِمْ ءَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لاَيُؤْمِنُونَ ⛓بحث:گزيده تفسير 📬گرچه هدايت قرآن همگاني است و اختصاص به پرهيزكاران ندارد، ولي‏ ‏از آن بهره‏اي نمي‏برند؛ زيرا آنان بر اثر عنادِ عمدي خويش دَرِ هدايت را چنان بر روي خود بسته‏اند كه بيم دادن و ندادنشان يكسان است. 📢انذار كه رسالت محوري پيامبران و هدفِ نَفْر فرهنگي فقيهان است، درهدايت انسانهاي مستعدّ نقش به سزايي دارد، ولي (نه كفر بسيطكه ناشي از غفلت است و با انذار نيز زايل مي‏شود) مانع تأثير انذار است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۶:إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَوَآءٌ عَلَيْهِمْ ءَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لاَيُؤْمِنُونَ ⛓بحث: 🔰: انذار كه در برابر تبشير(نويد دادن) است، به معناي است كه با گفتار يا مانند آن صورت مي‏گيرد. ❇️در طليعه اين سوره سخن از هدف قرآن كريم، يعني «هدايت متّقين» بود و چون در آن‏جا اين پرسش مطرح بود كه اگر قرآن براي هدايت همه انسانها نازل شده، سرّ اختصاص هدايت آن به پرهيزكاران چيست؟ ✅گويا در اين آيه كريمه به پاسخ آن پرداخته، مي‏فرمايد: زيرا غيرمتّقي(مانند كافر) انذار و عدم انذارش است و آنان خود نيز به اين حقيقت معترفند: (سواء علينا أوعظتَ أم لم تكن من الواعظين...برای ما یکسان است که تو ما را موعظه کنی یا نه). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۶:إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَوَآءٌ عَلَيْهِمْ ءَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لاَيُؤْمِنُونَ ⛓بحث: 🔴در آيه محل بحث، كفر در برابر تقوا به كار رفته و از آن استفاده مي‏شودكه همان طور كه تقوا شرط بهره‏ مندي از هدايت قرآن است، كفر نيز آن است. 🔵 و همان‏طور كه تقوا به و تقسيم مي‏شود وتقواي عملي به تقوا در عبادت و تقوا در مال و غيرمال تقسيم مي‏شود، كفر نيز همين تقسيم ها را دارد؛ زيرا كفر تنها انكار خدا، وحي و رسالت و معاد نيست، بلكه اگر كسي عمداً و را نيز ترك كند كافر عملي است و همان گونه كه در تقوا حُسن اختيار لازم‏ است، در (الّذين كفروا) نيز عناد و لجاج و مطرح است. 🔻پس كفر در اين آيه، است كه رو در روي تقواست، نه كفر بسيط، كه ناشي از است و با انذار و هدايت پيامبران برطرف مي‏شود. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۶:إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَوَآءٌ عَلَيْهِمْ ءَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لاَيُؤْمِنُونَ ⛓بحث: در و ☑️تقابل بين آيات آغازين سوره كه سخن از «هدايت متقين» داشت با آيه مورد بحث كه بيانگر «هدايت ناپذيري» كافران است، اقتضا مي‏كرد كه در اين آيه شريفه به جاي تعبير (أأنذرتهم أم لم تنذرهم)، گفته شود: «أهديتهم أم لم تهدهم». ✔️شايد سرّ تغيير تعبير اين باشد كه قرآن كريم در امر هدايت انسانها، براي و هشدارْ جايگاه ويژه‏اي قائل است و با اين كه قرآن هم بشير مؤمنان است و هم نذير آنان: (هدي و بشري للمؤمنين)،(تبارك الّذي نزل الفرقان علي عبده ليكون للعالمين نذيراً)و پيامبر اكرم‏صلي الله عليه و آله و سلم نيز هم بشير است و هم نذير: (إنا أرسلناك شاهداً و مبشراً و نذيراً)، امّا تبليغ و هدايت، است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۶:إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَوَآءٌ عَلَيْهِمْ ءَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لاَيُؤْمِنُونَ ⛓بحث: در و 🔮از اين رو در برخي آيات قرآن كريم پيامبر اكرم ‏صلي الله عليه و آله و سلم، تنها معرفي شده است؛ مانند: (إنّما أنت نذير)، (وأوحي إلي هذا القرآن لاُنذركم به) و در تبيين ، تنها سخن از رفته است: (يا معشر الجن والإنس ألم يأتكم رسل منكم يقصون عليكم آياتي وينذرونكم لقاء يومكم هذا). 📜وهدف از فرهنگي فقيهان نيز انسانها معرفي شده است: (فلولا نفر من كل فرقة منهم طائفة ليتفقهوا في الدين ولينذروا قومهم إذا رجعوا إليهم). 🔗 بر انذار نيز اين است كه بسياري از انسانها با بشارت صِرف هدايت نمي‏پذيرند و منطق آنان اين است كه را به نمي‏فروشيم. از اين رو در آغاز رسالت، نداي (قم فأنذر) به گوش قلب پيامبرصلي الله عليه و آله و سلم رسيد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه۶:إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَوَآءٌ عَلَيْهِمْ ءَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لاَيُؤْمِنُونَ ⛓بحث: راز وعظ ناپذیری ◀️سبب عدم پذيرش دعوت و عدم اتعاظ به مواعظ الهي به نحو منفصله مانعة الخلوّ، اموري است كه برخي از آنها به و دانشي برمي‏گردد؛ مانند اعتقاد به اصالت حسّ و تجربه و اصالت مادّه و بعضي از آنها به و ارزشي برمي‏گردد كه بي‏ارتباط با همان مسائل نظري و دانشي نيست. 🔼مانند آنچه از زبان كافرانِ معاندِ عصر نوح(عليه‏السلام) نقل شده است: (قالوا أنُؤمن لك واتّبعك الأرذلون...آنان گفتند: آیا به تو ایمان بیاوریم، در حالی که فرومایگان از تو پیروی می کنند؟)، (... وما نراك اتّبعك إلّا الّذين هم أراذلنا بادي الرأي وما نري لكم علينا من فضل بل نظّنكم كاذبين...و جز فرومایگان که ساده لوحند، کس دیگری را پیرو تو نمی یابیم، و برای شما هیچ برتری بر خودمان نمی یابیم، بلکه شما را دروغگو می پنداریم). 🔽 البتّه در آيه دوم، گذشته از اعتماد بر باطل به و نظري نيز اشاره شده است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan