بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه #جوادی آملی
📖تفسیر سوره: #بقره
📜آیه۲۱:یَا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَالَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ
⛓بحث: #گزیده_تفسیر
💞قرآن کریم در تبیین احکام الهی از شیوه #تخاطب بهره می گیرد، تا انسان احساس مسئولیت کند و #لذّت_حضور در حریم حق را نیز بچشد. نداهای بی واسطه قرآن نشانه رابطه ای مستقیم و فعلی بین خدا و انسان است.
📢 وثنیین حجاز در پرستش بتها به سنت نیاکان خود تمسک می کردند و خدای سبحان در این کریمه اوّلاً #ضرورت_عبادت را از راه ربوبیت و خالقیت حق و همچنین از راه کمال بودن تقوا، اثبات کرده و ثانیاً به وثنیین پاسخ می دهد: نیاکانتان نیز مانند شما مخلوق خدا بودند و شما نباید از سنّت جاهلانه آنان پیروی کنید. عبادت (بندگی خدا در عقیده، اخلاق و عمل) تأمین کننده حیات انسانی است و بدون آن، انسان در حدّ گیاه یا حیوان و گاهی پست تر از حیوان است.
☑️ عبادت #زمینه_ساز_تقوا و تقوا ره توشه و زمینه دستیابی به فَلاح و فلاحِ نهایی انسان در لقای حق است. پس تقوا هدف عبادت و خود مقدمه ای برای فلاح عبادت کننده است.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🔴این وحشت جهان بدون صاحب است
العجل یا صاحب الزّمان 😔 . . .
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه #جوادی آملی
📖تفسیر سوره: #بقره
📜آیه۲۱:یَا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَالَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ
⛓بحث: #تفسیر
❇️ #أیّها: أیّها در همه موارد با الف نوشته می شود، مگر در سه مورد: « وتوبوا إلی الله جمیعاً أیُّه المؤمنون »، « یا أیُّه الساحر »، « سنفرغ لکم أیُّه الثقلان ».
✅ #اعبدوا: قرآن کریم عبادت را #زمینه دستیابی به #تقوا، و تقوا را متبلور در مجموعه ای از عقاید، اخلاق و اعمال صالح می داند که در انسان متقی به صورت مَلَکه درمی آید. از این رو عبادت دارای معنایی گسترده است که شامل همه عبادتهای فکری، اخلاقی و عملی می شود که انسان عابد را به مَلَکه برین تقوا می رساند.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
5.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
📽 #درد_و_دلهای عجیب و جانسوز یک کودک شیعه در حالت بیهوشی با امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه #جوادی آملی
📖تفسیر سوره: #بقره
📜آیه۲۱:یَا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَالَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ
⛓بحث: #گزیده_تفسیر
🕯 #خلقکم: خلق به معنای صِرف ایجاد و آفرینش نیست، بلکه «ایجاد شی ء با کیفیت خاص و با اندازه گیری حکیمانه» است. از این رو اهل لغت گفته اند: «اصل الخلق التقدیر».
🔩 #تقدیر گاهی به ضمیمه کردن چیزی به چیز دیگر است؛ مانند ضمیمه کردن اجزای نطفه به یکدیگر و یا ضمیمه کردن نطفه مذکّر به نطفه مؤنث و سپس ضمیمه کردن اجزای مواد غذایی به آن در شرایطی ویژه تا بدن انسان و حیوان شکل بگیرد. گاهی نیز تقدیر در مورد شی ء بسیط است؛ مانند اندازه گیری ذات شی ء بسیط و تعیین #درجه_وجودی آن، جعل و تنظیم آثار وجودی آن و برقرار ساختن پیوندهای وجودی آن با سایر اشیا.
🔮 خلق به معنایی که گذشت با مادّه هایی چون ایجاد، ابداع، تقدیر، جعل، اختراع و تکوین #متفاوت است؛ زیرا در هر یک از موادّ مزبور عنایت به جهت ویژه ای، جز تقدیر و اندازه گیری است. البته گاهی نیز در عرف دین و متدینان، خلق و خلقت به معنای ایجاد و ابداع (بدون الگوی پیشین) به کار می رود.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
11.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 اینجا راهپیمایی ۲۲بهمن در ایران نیست، اینجا #کشمیر_هندوستان است...
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه #جوادی آملی
📖تفسیر سوره: #بقره
📜آیه۲۱:یَا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَالَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ
⛓بحث: #تفسیر
🌳 #لعلّکم: ترجّی و امید از مقام فعل خدا انتزاع می شود، نه از مقام ذات او و چون «امید» یا «هراس» از خصوصیات مورد استعمال است و در موضوع له نقش ندارد، پس لَعَلّ به معنای #جامع بین #امید_و_هراس، یعنی اصل توقع پدیده (اعم از نافع یا ضارّ) است که احتمال تحقق آن بیش از عدم تحقق است. در آیه مورد بحث لعلّ بدین معناست که ربّ و خالق خود و پیشینیانتان را عبادت کنید تا شاید به ملکه تقوا دست بیابید.
🌴 پس از تقسیم انسانها به سه گروه (مؤمنان، منافقان و کافران) و تبیین اوصاف آنان در آیات گذشته، در این کریمه خدای سبحان با التفات از غیبت به خطاب، همه انسانها (گروههای سه گانه غیر از کودکان و دیوانگان) را مخاطب ساخته، آنان را به #عبادت(بندگی) پروردگارشان دعوت می کند (کافران را به حدوث عبادت، منافقان را به خلوص عبادت و مؤمنان را به دوام عبادت) و ضمن تبیین ربوبیّت خویش در قالب ذکر آیات انفسی و آفاقی، «توحید عبادی» را بر «توحید ربوبی» و توحید ربوبی را بر «توحید خالقی» متفرع و عبادت را زمینه ساز تحقّق و تکاملِ تقوا معرفی می کند.
🌲 تذکّر: آنچه در آیه 22 #می_آید تبیین منطقه ربوبیت و خالقیت خداست درباره جهانِ خارج از انسان؛ همان طور که آیه محل بحث ناظر به آفرینش انسانها و پرورش آنهاست.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan