eitaa logo
نکات ناب علامه جوادی آملی
295 دنبال‌کننده
560 عکس
192 ویدیو
1 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۱:یَا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَالَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ ⛓بحث: 4⃣ استمرار عبودیّت بر اثر 🔘 و بر اثر دوام علت است؛ یعنی، چون لزوم عبادت خداوندبر اثر ربوبیت اوست و ربوبیت او دایمی است، پس مربوب تا زمانی که در نشئه تکلیف، یعنی دنیا به سر می برد باید خدا را عبادت کند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 فیلمی از که به شدت مورد توجه قرار گرفته است؛ درحالی که ها در حال مردن از هستند او توضیح میدهد که سوپ را با فلفل و روغن دوست دارد یا بدون آن..... ♨️غزه غرق قحطی؛ و مسئول سعودی: غذای مورد علاقه من سوپ است، بخصوص با فلفل و روغن زیتون! 🔻درحالی که قحطی و سوءتغذیه غزه را فراگرفته شیخ سعودی عبدالرحمن السدیس مسئول امور حرمین شریفین، در گفتگو با شبکه دولتی الإخباریة، درحال تشریح انواع غذاهای مناسب ماه رمضان و نیز غذای مورد علاقه خود است. 🔻می‌گوید سمبوسه نباید سرخ شده باشد تا حنجره را برای تلاوت قرآن و دیگر امور اذیت نکند (...) سوپ، غذای مورد علاقه من در ماه رمضان است.. البته یادتون نره روغن زیتون و فلفل هم اضافه کنید... 🔻بسیاری کاربران در واکنش به این اظهارات، به شیوع قحطی و گرسنگی در غزه اشاره کرده‌اند؛ که بنابه گزارش‌ها و به اذعان اغلب مقامات و نهادهای بین‌المللی، قربانیان بسیاری نیز داشته، و جان بخش بزرگی از ساکنان و به‌ویژه کودکان این منطقه را تهدید می‌کند./ https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۱:یَا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَالَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ ⛓بحث: 5⃣امتناع بالاختیار با اختیار ندارد 🟤 ابوجعفر طبری می گوید: آیه 21 سوره بقره بهترین دلیل بر فساد رأی کسی است که تکلیف مالایطاق را بدون اعانت خدا ؛ زیرا خداوند کسانی را به عبادت امر می کند که به عدم ایمان آنها داده است. 🔴 این سخن است؛ زیرا ممتنع بر چند قسم است: الف:ممتنع بالذات ب:ممتنع بالعاده که مبادی آن در اختیار مکلف نیست ج: ممتنع بالعاده که مبادی آن در اختیار مکلف است؛ مانند محل بحث. 🟢عدم جواز تکلیف مالایطاق در قسم اخیر راه ندارد؛ چون امتناع منافاتی با اختیار ندارد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 نخست وزیر انگلیس: 🔹 اگر معلوم شود که اسرائیل قوانین بین المللی را نقض میکند، فروش سلاح به این کشور رو متوقف میکنیم! در حال حاضر تاکنون ما نقض قانونی از اسرائیل ! جنایات و نسل کشی در غزه برای اینا، فقط خاطره بازیه! https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۱:یَا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَالَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ ⛓بحث: 6⃣اطلاق بر خدا 🔴 آلوسی می گوید: از آن که ابوعبدالله بصری، استاد قاضی عبدالجبار گفت: اطلاق «خالق» بر خدا است؛ زیرا در خلقت، تقدیر معتبر است وتقدیر مستلزم فکر و محاسبه است... این مسئله مورد اختلاف بین ابوعبدالله بصری و بین خداست که عنوان «خالق» را بر خود رواداشته، می گوید: « هو الله الخالق الباری ء » و من سخن خدا را می گویم. 🟢 قرآن کریم در موارد فراوانی خلقت را به خداوند اسناد داده، گاهی به صورت و زمانی به صورت و اگر تقدیر مأخوذ در خلق، در برخی موارد همراه با فکر و محاسبه است، براساس خصوصیت مورد است وگرنه آنچه در تقدیر معتبر است علم است، حصولی باشد یا حضوری وذاتی باشد یا کسبی. پس اگر در خلق تقدیر معتبر است تقدیر و اندازه گیری خداوند براساس علم حضوری و ذاتی اوست و هیچ محذوری ندارد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۱:یَا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَالَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ ⛓بحث: 7⃣آیات ☑️عبارت « الّذی خلقکم » از آیات انفسی و « والّذین من قبلکم » از آیات آفاقی است؛ چون هر چه جدای از نفس متفکر باشد از آیات آفاقی است، گرچه آن شی ء خارج از متفکر، نسبت به دیگران از آیات انفسی به شمار آید و چون تأثیر آیات انفسی بیش از آیات آفاقی است گرچه آن آیات آفاقی زماناً پیش از آیات انفسی باشد، از این رو خلقت مخاطبان را پیش از آفرینش تبار و نیای آنان ذکر کرد؛ گرچه خلقت اجدادشان زماناً پیش از خلقت خود آنها است. به هر تقدیر، تفکر درباره آفرینش خویش و گذشتگان اعمّ از نیاکان و دیگران موجب اعتراف به می شود. 🔘 البته اندیشیدن درباره آفرینش نیاکان از آن جهت که تفکر درباره مبادی وجودی خود انسان است، ممکن است نسبت به او نیز از آیات انفسی به شمار آید، ولی عنوان « الّذین من قبلکم » از نیاکان است. ⚪️ دلیل آیات انفسی بر آیات آفاقی نیز این است که انسان پیش از پرداختن به دیگران باید به بپردازد و در خود تأمّل کند تا خدا را بشناسد. ◻️ تذکّر: جمع بین آفرینش مخاطبان و آفرینش گذشتگانْ جریان در حیات و ممات را به همراه دارد و از این جهت مفید موعظه نیز خواهد بود. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۱:یَا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَالَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ ⛓بحث: 8⃣ گذشتگان نسبت به آیندگان 🟧 چون علل اعدادی آیندگانند، نه علل فاعلی آنها و تأثیر آنان تنها جنبه اعدادی است، نه بیش از آن، خداوند فرمود: « خلقکم والذین من قبلکم » و نفرمود: «خلقکم بالذین من قبلکم». 🟨پس گذشتگان واسطه در علیّت فاعلی معاصران نیستند؛ یعنی، آنان نه تنها فاعل بالذات نیستند، بلکه واسطه در فاعلیت نیز نیستند و تنها سهم اِعدادی دارند و با این بیان روشن می شود که در آیه بعد که درباره باران می فرماید: « فأخرج به من الثمرات رزقاً لکم » ، تنها ناظر به جنبه آلی و باران است، نه علیّت فاعلی آن. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۱:یَا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَالَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ ⛓بحث: 1⃣ عبادت و مصادیق آن الف: 🟠ـعن الرضا(علیه السلام):«... أول عبادة الله معرفته وأصل معرفة الله توحیده و نظام توحید الله نفی الصفات عنه، بشهادة العقول أن کل صفة وموصوف مخلوق وشهادة کل مخلوق أن له خالقاً لیس بصفة ولا موصوف وشهادة کل صفة وموصوف بالاقتران بالحدث وشهادة الحدث بالامتناع من الأزل الممتنع من الحدث». ب: 🟡 ـعن العسکری (علیه السلام) فی قوله « اعبدوا ربّکم » : «أجیبوا ربکم من حیث أمرکم، أن تعتقدوا أن لا اله الا الله وحده لا شریک له ولاشبیه ولا مثل، عدل لا یجور، جواد لایبخل، حلیم لایعجل، حکیم لایخطل، وأن محمداً عبده ورسوله صلی الله علیه و آله الطیبین و بأن آل محمد أفضل آل النبیین وأنّ علیاً أفضل آل محمد وأن أصحاب محمد المؤمنین منهم أفضل صحابة المرسلین وبأن أمّة محمد أفضل أمم المرسلین... ». ج: 🟢 ـعن الصادق (علیه السلام):«أفضل العبادة ادمان التفکر فی الله وفی قدرته». ـعن الرضا (علیه السلام):«لیس العبادة کثرة الصلاة والصوم، إنّما العبادة التفکر فی أمر الله عزّوجلّ». د: 🔵 ـعن أمیرالمؤمنین (علیه السلام):«لا عبادة کأداء الفرائض». ـعن علی بن الحسین (علیه السلام):«من عمل بما افترض الله علیه فهو من أعبد الناس». ـفی وصیة النّبی صلی الله علیه و آله و سلم لعلیّ (علیه السلام):«یا علی! من أتی بما افترض الله علیه فهو من أعبد الناس». ه: 🟣 ـعن الباقر (علیه السلام):«إنّ أشدّ العبادة الورع». ـعن الصادق (علیه السلام):«ما عبدالله بشی ء أفضل من الصمت والمشی ء إلی بیته». و: (علیهم السلام) ⚪️ ـعن رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم [لبریدة]:«یا بریدة إن من یدخل النار ببغض علیّ أکثر من حصی الخذف الذی یرمی عند الجمرات. فإیاک أن تکون منهم. فذلک قوله تبارک و تعالی: « اعبدوا ربّکم الذی خلقکم » : اعبدوه بتعظیم محمد وعلی بن أبی طالب... ». ـعن الرضا (علیه السلام):«النظر إلی ذریتنا عبادة. فقیل له: یابن رسول الله! النظر إلی الأئمة منکم عبادة أو النظر إلی جمیع ذریة النبی صلی الله علیه و آله و سلم؟ قال: بل النظرإلی جمیع ذریة النبی صلی الله علیه و آله و سلم عبادة ما لم یفارقوا منهاجه ولم یتلوثوا بالمعاصی». ز: و صرف آن 🟤 ـعن النبی صلی الله علیه و آله و سلم: «العبادة سبعون جزءاً أفضلها جزءاً طلب الحلال». ـعن النبی صلی الله علیه و آله و سلم: «یا أباذر لیکن فی کل شی ء نیة حتی فی النوم والأکل». بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۱:یَا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَالَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ ⛓بحث: 1⃣ عبادت و مصادیق آن 💎 اشاره: عبادت از شئون است؛ گاهی بر مجموعِ اعتقاد، تخلّق و عمل و گاهی بر جزء خاص از دین اطلاق می شود و غالباً رفتارهای سنّتی، اعم از واجب و مندوب را عبادت می نامند. اطلاق عبادت بر معرفت به معنای حکمت نظری و دانش ویژه به اعتبار وجوب یا استحباب تحصیل آن است وگرنه عنوان عبادت بدون قرینه بر خود علم اطلاق نخواهد شد. آنچه در احادیث مزبور بازگو شد بیان برخی مصادیق عنوان عام عبادت است، که به مناسبتهای خاص یاد شده ا ست. 🔮 آنچه ره آورد ابتدایی پیامبران(علیهم السلام) است عبادت به معنای بین اعتقاد، اخلاق و اعمال است که در برابر تمرّد و سرکشی قرار دارد؛ زیرا عبادت همان خضوع فروتنانه در برابر خداست، در قبال طغیان در فِنا و ساحت الهی و آیه « ولقد بعثنا فی کل أُمّةٍ رسولاً أن اعبدوا الله واجتنبوا الطاغوت » ناظر به این معنای جامع است. درباره تفکّر عبادی در آینده مطلبی ارائه می شود. انسان مؤمن می تواند به همه کارها و شئون خود صبغه عبادی بدهد؛ زیرا روح عمل به نیّت است: «لاعمل إلاّ بالنیّة». 📿 به فرزندان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم که در برخی روایات یاد شده، عبادت تلقی شده است از آن روست که یادآور رسالت رسول خدا و آن بیت رفیع است؛ همان گونه که نگاه به عالم یا نگاه به درِ خانه او عبادت است؛ چون انسان را به یاد خدا می اندازد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹می‌خواهید خدا عاشق شما شود ؟ قلم میزنید برای خدا باشد ... ‌گام ‌برمی‌دارید برای خدا باشد ... ‌سخن می‌گویید برای خدا باشد ... ✅همه چی و همه چی برای خدا باشد ؛ https://eitaa.com/bourhan
برای دل بی‌قرار مادر ‎ لازم بود، این است وعده صادق🇮🇷✌️ https://eitaa.com/bourhan