بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴)
َ⛓️بحث: گزيده تفسير
🔮پرواپيشگان افزون بر ايمان به وحي و رسالت، به #معاد كه از برجسته ترين ره آوردهاي دين است، يقين دارند؛ زيرا دين خدا صراط است وعقيده به صراط بدون عقيده به مقصد(معاد) سودمند نيست.
⏳#موانع اعتقاد به معاد يا «شبهه علمي» است يا «شهوت عملي» و پرهيزكاران، اين دو را از حريم انديشه و عمل خود رانده، از رزق ناب «يقين» كه كمياب ترين رزق خداوند است، بهره مند شده اند.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴)
َ⛓️بحث: #تفسير
⏳#آخرت: آخرت در مقابل اُولي و دنياست و مراد از جهان آخرت، قيامت است.كه در آن حساب، پاداش و كيفر، و حيات طيّب و برتر و سعادت ابدي محض و مانند آن است.
🔮و مراد از «كار اُخْروي» كاري است كه افزون بر تأمين نياز كنوني، در سعادت ابدي انسان نقش داشته، موجب تقرّب به خداي سبحان و عامل جلب رضاي او باشد. اهل آخرت كساني هستند كه همه امورشان #رنگ_الهي دارد.
📢در مقابل، مراد از #دنيا اموري است كه انسان را از ذات اقدس خداوند و رضاي او #دور ميكند و متاع فريب و كالاي نيرنگ و غرور است: (وما الحياة الدّنيا إلّا متاع الغرور...و دنیا جز کالای نیرنگ و فریب چیزی نیست).
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴)
َ⛓️بحث: #تفسير
🗝️قرآن كريم در معرّفي دنيا ميگويد: (اعلموا أنّما الحياة الدّنيا لعب و لهو وزينة وتفاخر بينكم وتكاثر في الأموال والأولاد)؛ دنيا چيزي است كه گاهي با بازي و گاهي با سرگرمي و زماني با زينت و گاهي با تفاخر و گاهي با تكاثر، انسان را از هدف نهاييش كه #لقاي_خداي سبحان است، باز ميدارد.
🔑و اين همان امور #اعتباري است، نه تكويني؛ زيرا حيات طبيعي دنيا همانگونه كه خوشي ها و زيبايي ها را عرضه ميكند، ناخوشيها و رنجها را نيز نشان ميدهد و زندگي دنيا ذاتاً #فريبكار_نيست و از اين رو نشئه كنوني براي اهل تقوا فريبنده نيست. اهل دنيا نيز با #آرزوهاي خودشان فريب ميخورند: (وغرّتكم الأماني).
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴)
َ⛓️بحث: #تفسير
📬#يوقنون: يقين #علم_ثابت و #جزمي است كه شك پذير نباشد و مايه آرامش و طمأنينه نفس آدمي گردد. برخي از ويژگيهاي مأخوذ در يقين #مانع از اسناد آن به خداي سبحان و متصف شدن او به صفت يقين است، مگر آنكه آن خصوصيّتهاي نقص آميز، متعلّق به برخي از مصاديق يقين باشد، نه مأخوذ در مفهوم آن. از اين رو با تنزيه معناي جامع، از خصوصيّتهاي برخي مصاديق، اتصاف خداوند به آن محذوري ندارد.
📫واژههايي كه قرآن كريم درباره انواع #ادراك به كار ميبرد حدود 20لفظ است؛ مانند: ظن، حسبان، شعور، ذكر، عرفان، فهم، فقه، درايت، يقين، فكر، رأي، زعم، حفظ، حكمت، خبرة، شهادت، عقل و نيز الفاظي مانند: قول، فتوا، بصيرت و.... هر يك از اين واژهها با يك يا چند ويژگي از موارد ديگر ممتاز ميشود.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴)
َ⛓️بحث: #تفسير
🎁«ايقان» كه باب اِفعال از ماده «يقن» است، به قيام يقين به دارنده آن نظردارد. ظاهراً عنوان «موقن» در اين گونه از موارد، به عنوان صفت مُشْبِهه(نه اسم فاعل) به كار ميرود. از اين رو معناي #ثبوتي دارد، نه حدوثي[وگذرا].
📨در تفسير آيه دوم و سوم همين سوره گذشت كه قرآن كريم هدايتگر پرهيزكاراني است كه داراي #تقواي_اعتقادي(ايمان به غيب)، #تقواي_عبادي(اقامه نماز) و #تقواي_مالي و غيرمالي(انفاق) باشند و چون ايمان به غيب به طور مطلق ذكر شد و از برجسته ترين مصداق آن، يعني #غيب_مطلق كه كنه ذات خداي سبحان است، انصراف داشت، در اين آيه كريمه دو مصداق ديگر از مصاديق ايمان به غيب (ايمان به #وحي و نبوّت و يقين به #آخرت) بازگو شده است.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴)
َ⛓️بحث: #تجلّي_قرآن
📍تنزل اشيا از مكان يا مكانت بالا بر دو گونه است: يكي به نحو #تجلّي و ديگري به گونه #تجافي. تنزل اشياي مادّي و جسماني، مانند باران و ساير نزولات جوّي از فضاي بالا، نه از مخزن غيب، به صورت #تجافي است؛ بدين معنا كه با فرود آمدنِ آن، جايگاه پيشين آن تهي(اَجْوَف) ميشود و آن شيء، ديگر در بالا نيست. همان گونه كه وقتي در بالا، يعني، در فضاي فوق بود در پايين حضور نداشت.
📌امّا تنزل #قرآن، به نحو #تجلّي است بدين معنا كه با فرود آمدن، هرگز موطن اصلي خود را در عالم بالا رها و آن را تهي نميكند، بلكه حقيقت آن همواره در موطن خود موجود است، ليكن جلوه و رقيقه آن نيز در مراحل نازلتر تحقّق مييابد، همانند تنزّل #دانش و انديشه عقلاني انساني فرزانه كه از صحيفه جان او به صورت آهنگ گفتار يا نقوش نوشتار در فضاي خارج يا روي صفحه نگارش جلوه ميكند. در اين گونه موارد، هرگز مطلب عميق علمي از حوزه ذهن انديشور خارج نميگردد، تا ذهن وي از آن خالي شود.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴)
َ⛓️بحث: #تجلّي_قرآن
🔍قرآن كريم #حقيقتي_گسترده است كه مرتبه برين آن از دسترس انسانهاي عادّي خارج و در مكانتي والا و بلند موجود است و مرتبه نازله آن به صورت لفظ و مفهوم در آمده است، تا قابل گفتن، شنيدن و نوشتن و خواندن و انتقال ذهني باشد: (إنّا جعلناه قرآناً عربيّاً لعلّكم تعقلون وإنّه في أمّ الكتاب لدينا لعلي حكيم).
🔎پس چنين نيست كه وقتي قرآن از «لدن» فرود آمد و در دسترس انسانها قرار گرفت، ديگر، #مرتبه_برين معارف آن در امّ الكتاب يا كتاب مبين نباشد و همچنين مرتبه متوسّط آن در دست فرشتگان حامل آن نباشد.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴)
َ⛓️بحث: #گستره (ما أُنزل إليك)
🔔تعبير (ما أُنزل إليك) شامل #همه_مراحل_نزول است، خواه آنچه به سطح عالم طبيعت تنزل كرده و خواه آنچه رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم در معراج، با واسطه يا بي واسطه دريافت كرده است: (وإنّك لتلقّي القرآن من لدن حكيم عليم). همانند دو آيه پاياني سوره مباركه بقره: (آمن الرسول بما... ) كه در #معراج بي واسطه و شفاهاً دريافت شده است.
📢شايان ذكر است كه، در معراج نيز بايد وحي از جانب خداي سبحان #تنزل كند تا براي پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم قابل دريافت باشد. پس در تلقّي كلام خدا افزون بر صعود و عروج پيامبر، تنزّل وحي از جانب خدا نيز لازم است.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴)
َ⛓️بحث: #گستره (ما أُنزل إليك)
🔘گستره (ما أنزل إليك) افزون بر آنكه همه مراحل تنزّل قرآن را فرا ميگيرد،غير قرآن مانند #حديث_قدسي را نيز شامل ميشود. پس آنچه بر قلب مطهّر آن حضرت نازل شده، خواه به صورت قرآن(با همه مراحل تنزّلش) و خواه به صورت حديث قدسي باشد، همه مشمول (ما أُنزل إليك) است كه رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم بدون هيچ تصرّفي از خود، آنها را به مردم ميرساند.
☑️پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم افزون بر آنكه از سر بخل و ضِنَّت از وحي الهي چيزي را #كتمان نميكند: (وما هو علي الغيب بضنين...و او نسبت به آنچه به او وحی می شود، بخیل نیست)، چيزي نيز بر وحي الهي #نمی_افزايد و آن را دگرگون نميكند.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴)
َ⛓️بحث: #گستره (ما أُنزل إليك)
📬 پس آنچه بر او وحي شده #عين آن را ميگويد و آنچه #ميگويد نيز عين وحي الهي است: (وما ينطق عن الهوي إن هو إلّا وحي يُوحي).
⏳تذكّر: در كتب فقهي برخي احكام به عنوان «فرض الله» و برخي ديگر به عنوان «فرض النبي صلي الله عليه و آله و سلم» موسوم شده است و «فرض النبي صلي الله عليه و آله و سلم» در برابر «فرض الله»، بدان معنا نيست كه نبي اكرم صلي الله عليه و آله و سلم از جانب خويش و با اجتهاد ظنّي خود مطلبي را بر دين خدا بيفزايد، بلكه چون شارع حقيقي خداي سبحان است، فرض النبي نيز به فرض الله #باز_ميگردد.
🎙️لازمِ آنچه از آيات مزبور سوره، خود مطلبي را بر دين خدا بيفزايد، بلكه چون شارع حقيقي خداي سبحان است، فرض النبي نيز به فرض الله باز ميگردد. لازمِ آنچه از آيات مزبور سوره تكوير و نجم مستفاد است، رجوع فرض النبي به فرض الله است، #ليكن_با_واسطه.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴)
َ⛓️بحث: #گستره (ما أُنزل إليك)
☑️ #رابطه_ايمان به قرآن با ايمان به ساير كتب آسماني
✔️ايمان به آنچه بر پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم نازل شده، مستلزم ايمان به #همه_پيامبران_پيشين و #كتب_آسماني آنان نيز خواهد بود؛ زيرا حقّانيت انبياي گذشته و كتب آنان به سه طريق از قرآن كريم استفاده ميشود:
1⃣همه شرايع در #اصول و #خطوط_كلّي معارف يكسان و مشترك است: (إنّ الدين عند الله الإسلام)و اسلام كه رهآورد قرآن كريم است #روح همه مكتبهاي الهي است.
2⃣ قرآن كريم #مصدّق كتب آسماني پيشين و مُهَيْمِن بر آنهاست: (وأنزلنا إليك الكتاب بالحقّ مصدقا لما بين يديه من الكتاب ومهيمناً عليه).
3⃣ در قرآن كريم به طور گسترده از پيامبران گذشته تمجيد شده و قصص آنان نيز به عنوان وسيله هدايت و نجات بازگو و معارف، اخلاق و احكام غير منسوخ آنها بيان شده است. بنابراين، ايمان به قرآن كريم با ايمان به پيامبران پيشين و كتب آسماني آنان #ملازم است.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴)
َ⛓️بحث: رابطه ايمان به #وحي با ايمان به #رسالت
🔘جمله (يؤمنون بما أُنزل اليك وما أُنزل من قبلك) ايمان به وحي خاصّ(قرآن) و همچنين #مطلق_وحي را با صراحت و با دلالت مطابقي بيان ميكند و لزوم ايمان به رسالت رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم و ساير پيامبران و همچنين حقانيّت همه پيامبران و ايمان به معجزات آنان و ايمان به فرشتگان را با دلالت التزامي ميرساند؛ زيرا بين ايمان به كتاب خدا و ايمان به رسالت رسولِ آورنده آن #تلازم_قطعي است.
⚪️اين #لوازم را آيات ديگر با صراحت بيان ميكند؛ مانند: (فآمنوا بالله ورسوله النبي الاُمّي)، (آمن الرّسول بما أُنزل إليه من ربّه والمؤمنون كل آمن بالله وملائكته وكتبه ورسله لا نفرق بين أحد من رسله).
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴)
َ⛓️بحث: رابطه ايمان به #وحي با ايمان به #رسالت
🔳در برخي آيات نيز لزوم ايمان به #معجزات پيامبران پس از ايمان به وحي مطرح ميشود: (قولوا آمنّا بالله وما أُنزل إلينا وما أُنزل إلي إبراهيم وإسماعيل و إسحاق ويعقوب والأسباط وما أُوتي موسي وعيسي وما أُوتي النبيون من ربّهم).
🔲در برابر متقيان راستين كه به همه كتابهاي الهي ايمان مي آورند، گروه #متعصّب_اسرائيلي در برابر دستور خداوند به ايمانِ به همه آنچه نازل شده است صريحاً تبعيض را اعلام ميدارند و ميگويند: تنها به آنچه #بر_ما نازل شده است ايمان مي آوريم: (وإذا قيل لهم آمنوا بما أنزل الله قالوا نؤمن بما أُنزل علينا ويكفرون بما وراءه وهو الحقّ مصدقاً لما معهم).
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
سیدی:
سیدی:
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴)
َ⛓️بحث: رابطه ايمان به #وحي با ايمان به #رسالت
🔘ممكن است گفته شود: ايمان دفعي به همه كتابهاي تدريجي كه هر كدام در موطن خاص خود حق بود و بعداً منسوخ شد چگونه محقّق ميشود؟ يعني، ايمان دفعي به ناسخ و منسوخ چگونه تصوّر صحيح دارد؟
☑️پاسخ اين است كه اوّلاً، نسخ مربوط به شريعت و منهاج است، نه همه كتاب و اصل دين؛ چون اصل دينْ اسلام است كه همگان بر آن اتفاق دارند: (إن الدين عندالله الإسلام).
✔️ثانياً، گرچه ايمان، فعلي و دفعي است، ليكن متعلّق آن راجع به ظروفِ متنوّع و متعدّد است. بدين جهت، ايمان به اين كه خداوند در مقطعي از تاريخ، منهاج و شريعت خاصّي را نازل كرده، و در مقطع ديگر، منهاج و شريعت ديگري را كه ناسخ قبلي است نازل كرده، هيچگونه محذوري(ممنوعیتی) ندارد؛ چون همه آنها در موطن ويژه خود حقّ بوده است. آنچه #محذور (ممنوعیت) دارد اين است كه همه آنها هم اكنون كه ظرف ايمان است، #لزوم_عمل نيز داشته باشد.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴)
َ⛓️بحث: ايمان #اجمالي و #تفصيلي به وحي و رسالت
↙️مراد از (ما أُنزل إليك)، #وحي_خاص(قرآن و حديث قدسي و...) است كه بر رسول خاصّ(پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم) نازل شده و از آن به «نبوّت خاصّه» تعبير ميشود.
⬅️و مراد از (ما أُنزل من قبلك) #مطلق_وحي و رسالت است كه در عين آنكه به «نبوّت عامّه» موسوم است، تعميم و توسعه فردي آن را نيز دربردارد؛ يعني، ايمان به «جميع» آنها كه غير از ايمان به «جامع» آنهاست، لازم است.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کاو مل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴)
َ⛓️بحث: ايمان #اجمالي و #تفصيلي به وحي و رسالت
🔵سرّ اين كه #در_كنار ايمان به مطلق وحي و نبوّت عامّه، ايمان به وحي خاصّ و نبوّت خاصه ذكر شده، ظاهراً اين است كه اوّلاً اهميّت #قرآن_كريم و #رسالت_پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله و سلم بيان شود و ثانياً تفهيم شود كه درباره كتابهاي آسماني و پيامبران آنها افزون بر ايمان اجمالي(كه همان ايمان به نبوّت عامّه است) #ايمان_تفصيلي نيز لازم است.
🔴البتّه مقدار تفصيل همان است كه به طور مبسوط در زبان قرآن و لسان عترت طاهرين(عليهم السلام) آمده است و آنچه كه مَقْصوص نيست: (منهم مَن قصصنا عليك ومنهم من لم نقصص عليك...سرگذشت گروهی از آنان را برای تو حکایت کردیم، و برخی را نه)، ايمان تفصيلي به آن اصلاً مطرح نيست.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴)
َ⛓️بحث: معادباوري پرهيزكاران
⚪️يكي از برجسته ترين ره آوردهاي انبياي الهي معارف و احكام مربوط به #معاد است. ايمان به وحي و رسالت بدون اعتقاد به معاد سودمند نيست؛ زيرا دين همان صراط است و صراط براي #مقصد است و اگر مقصدي به عنوان جهان اَبد و عالم حساب و قسط و عدل و پاداش و كيفر نباشد، صراط بي معناست.
⚫️با اين بيان، تناسب و وجه تأخّر جمله (وبالآخرة هم يوقنون) از(يؤمنون بما أُنزل إليك و ما أُنزل من قبلك) نيز روشن ميشود.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴)
َ⛓️بحث: #معاد_باوري پرهيزكاران
📢#يقين_به_آخرت در پرتو ايمان به وحي و رسالت حاصل ميشود و به انضمام آن، اركان تقوا كامل ميشود.
🔉 مهمترين عامل صيانت انسان از تبهكاري همان اعتقاد به #قيامت و ياد معاد است: (إنا أخلصناهم بخالصة ذكري الدار).
🔈و آنچه مايه #انحراف و ابتلاي به عذاب الهي است، فراموشي قيامت است: (إنّ الّذين يضلون عن سبيل الله لهم عذاب شديد بما نسوا يوم الحساب).
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴)
َ⛓️بحث: #معاد_باوری پرهیزکاران
🔺ممكن است كسي از نظر توحيد ذاتي و توحيد خالقي موحّد باشد، ولي معتقد به #معاد نباشد، همانند وثنيّين حجاز كه خدا را خالق آسمانها و زمين ميدانستند: (ولئن سألتهم من خلق السماوات والأرض ليقولن الله).
🔻ولي به عنوان حكيم عادلي كه روزي را براي حسابرسي وپاداش و كيفر قرار داده است، باور نداشتند؛ چون اعتقاد به خدايي كه از انسان بازخواست نكند سهل است، ولي اعتقاد به خدايي كه نسبت به دنيا و آخرت ربوبيّت دارد، #دشوار و #مسئوليّت_آور است.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🗞سروش:
https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴)
َ⛓️بحث: #راز_انكار _قيامت
⏸#انكار_قيامت دو عامل دارد: شبهه علمي و شهوت عملي.
◀️#شبهه_علمي كه در آياتي مانند: (من يحي العظام وهي رميم...چه کسی استخوان خاک شده را احیا می کند؟ )مطرح شده با اندكي تأمل #زايل ميشود و نگاهي به جهان هستي به آن شبهه پايان مي بخشد.
⏪زيرا در اين تأمل انسان مشاهده ميكند كه خداي سبحان همواره ذرات پراكنده و بي جان را در جهان طبيعت جمع ميكند و به آن حيات گياهي، حيواني و انساني ميبخشد و قرآن كريم در پاسخ كساني كه نسبت به رستاخيزِ ذرّات پراكنده و بي جان استبعاد دارند ميفرمايد: خداي سبحان نه تنها قادر بر بعث انسان است، بلكه ميتواند #خطوط_سرانگشتان او را، كه از ظرافتهاي آفرينش آدمي است، به صورت اوّل بسازد: (بلي قادرين علي أن نسوّي بنانه).
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🗞سروش:
https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴)
َ⛓️بحث: #راز_انكار _قيامت
⭕️اما #شهوت_عملي كه عمده ترين عامل انكار معاد است، براي آنكه راه فجور را پيش روي تبهكار بگشايد قيامت را از #ريشه انكار ميكند: (بل يريد الإنسان ليفجر أمامه يسئل أيّان يومُ القيامة...بلکه انسان می خواهد از فرارویش فرار کند،می پرسد: روز قیامت کی اتفاق می افتد؟!!).
🛑پس همانگونه كه اعتقاد به قيامت، تنها يا مهمترين مانع تبهكاري است، عمده ترين عامل انكار قيامت نيز، #اراده_گناهكاري است؛ چون هر يك از اين دو، منافي ديگري است و هر يك از آنها كه قبلاً حاصل شد، مانع تحقق ديگري ميشود.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🗞سروش:
https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴)
َ⛓️بحث: #مراتب_يقين و ايمان اهل آخرت
🔘انسانها نسبت به آخرت #سه_دسته اند: برخي به قيمت سنگين از دست دادن سعادت ابدي، #دنيا را برگزيده و آن را بر حيات آخرت ترجيح دادهاند: (فاما من طغي و آثر الحياة الدنيا فإن الجحيم هي المأوي)، (أُولئك الذين اشتروا الحياة الدنيا بالآخرة).
⚫️ اينان كوته بيناني هستند كه تنها دنيا را ديده و برگزيده اند و خداي سبحان به رسول خود دستور #اعراض از آنان داده است: (فأعرض عن من تولّي عن ذكرنا ولم يرد إلاّ الحياة الدنيا ذلك مبلغهم من العلم....پس از کسانی که از یاد ما روی گرداننده اند و جز زندگی دنیا را نخواسته اند، روی بگردان.این آخرین مرز دانش و معرفت آنان است).
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🗞سروش:
https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴)
َ⛓️بحث: #مراتب_يقين و ايمان اهل آخرت
🌍برخي از انسانها نيز #گاهي اهل دنيا و گاهي اهل آخرتند: (خلطوا عملاً صالحاً و آخر سيّئاً...اعمال شایسته را با اعمال بد درآمیختند).
🌏و گروهي نيز با #بي_اعتنايي به ظواهر فريباي دنيا، آخرت را بر دنيا ترجيح داده، آن را برگزيدهاند: (الّذين يشرون الحياة الدنيا بالآخرة).
🌎و چون آخرت سه بخش دارد: جهنّم، بهشت و #رضوان: (وفي الآخرة عذاب شديد و مغفرة من الله ورضوان)، پس ايمان اهل آخرت نيز مراتبي دارد: يقين گروهي از آنان در محدوده ترس از جهنّم و نهايت سعي شان براي رهايي از آتش است و عدّهاي فراتر از آن چون نعمتهاي بهشتي را نيز باور دارند، كوشش ميكنند تا به آنها دست يابند و گروه سوم كه برتر از اين دو گروهند، يقينشان به آخرت در مقام منيع #لقاي_حقّ است، نه منحصر در ترس از جهنّم يا شوق بهشت.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🗞سروش:
https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴)
َ⛓️بحث: #مراتب_يقين و ايمان اهل آخرت
✅بهره گروه سوم از قرآن كريم برترين بهره است. اينان #از خدا راضيند و خداي سبحان #نيز از آنان راضي است: (لا تجد قوماً يؤمنون بالله واليوم الآخر... أُولئك كتب في قلوبهم الإيمان وأيّدهم بروحٍ منه ويدخلهم جنّات تجري من تحتها الأنهار خالدين فيها رضي الله عنهم ورضوا عنه أُولئك حزب الله ألا إن حزب الله هم المفلحون).
❇️كسي كه رخدادهاي تلخ را، شيرين نمي يابد و آنها را گزنده و دردناك احساس ميكند ولي درباره آنها صبر پيشه ميكند و يا نرسيدن به رفاه و نشاط را رنج آور ميداند و بر آن رنجوري، صابر است، چنين شخصي به مقام رفيع رضوان #بار_نيافته است، قهراً گوهر ذاتش مرضّي خداوند نيست. از اين رو مقام شامخ رضا، ويژه گروه سوم است.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🗞سروش:
https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴)
َ⛓️بحث: لطايف و اشارات
1 ـ ويژگي رسالت خاتَم
📬يكي از #تفاوتهاي شريعت اسلام با شرايع پيشين اين است كه پيروان آن شرايع، افزون بر ايمان به شريعت خود و شرايع پيشين(به فرض وجود) ايمان به شريعت يا شرايع بعدي كه پيامبرانشان بدان بشارت ميدادند نيز لازم بود.
📮 ولي در شريعت پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله و سلم كه خاتم پيامبران است، سخن از ايمان به شريعت و رسول بعدي نيست؛ زيرا پس از رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم پيامبر و كتاب آسماني ديگري نخواهد آمد تا مردم به آن ايمان آورند و يا رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مبشّر آن باشد، از اين رو اكتفاي به تعبير (ما أنزل من قبلك) ويژه رسول اكرمصلي الله عليه و آله و سلم است.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
🗞سروش:
https://splus.ir/bourhan