eitaa logo
نکات ناب علامه جوادی آملی
299 دنبال‌کننده
560 عکس
195 ویدیو
1 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴) َ⛓️بحث: گزيده تفسير 🔮پرواپيشگان افزون بر ايمان به وحي و رسالت، به كه از برجسته‏ ترين‏ ره ‏آوردهاي دين است، يقين دارند؛ زيرا دين خدا صراط است‏ وعقيده به صراط بدون عقيده به مقصد(معاد) سودمند نيست. ⏳ اعتقاد به معاد يا «شبهه علمي» است يا «شهوت عملي» و پرهيزكاران، اين دو را از حريم انديشه و عمل خود رانده، از رزق ناب «يقين» كه كمياب ترين رزق خداوند است، بهره‏ مند شده ‏اند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴) َ⛓️بحث: : آخرت در مقابل اُولي و دنياست و مراد از جهان آخرت، قيامت است.كه در آن حساب، پاداش و كيفر، و حيات طيّب و برتر و سعادت ابدي محض و مانند آن است. 🔮و مراد از «كار اُخْروي» كاري است كه افزون بر تأمين نياز كنوني، در سعادت ابدي انسان نقش داشته، موجب تقرّب به خداي سبحان و عامل جلب رضاي او باشد. اهل آخرت كساني هستند كه همه امورشان دارد. 📢در مقابل، مراد از اموري است كه انسان را از ذات اقدس خداوند و رضاي او مي‏كند و متاع فريب و كالاي نيرنگ و غرور است: (وما الحياة الدّنيا إلّا متاع الغرور...و دنیا جز کالای نیرنگ و فریب چیزی نیست). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴) َ⛓️بحث: 🗝️قرآن كريم در معرّفي دنيا مي‏گويد: (اعلموا أنّما الحياة الدّنيا لعب و لهو وزينة وتفاخر بينكم وتكاثر في الأموال والأولاد)؛ دنيا چيزي است كه گاهي با بازي و گاهي با سرگرمي و زماني با زينت و گاهي با تفاخر و گاهي با تكاثر، انسان را از هدف نهاييش كه سبحان است، باز مي‏دارد. 🔑و اين همان امور است، نه تكويني؛ زيرا حيات طبيعي دنيا همان‏گونه كه خوشي ها و زيبايي ها را عرضه مي‏كند، ناخوشيها و رنجها را نيز نشان مي‏دهد و زندگي دنيا ذاتاً و از اين رو نشئه كنوني براي اهل تقوا فريبنده نيست. اهل دنيا نيز با خودشان فريب مي‏خورند: (وغرّتكم الأماني). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴) َ⛓️بحث: 📬: يقين و است كه شك ‏پذير نباشد و مايه آرامش و طمأنينه نفس آدمي گردد. برخي از ويژگيهاي مأخوذ در يقين از اسناد آن به خداي سبحان و متصف شدن او به صفت يقين است، مگر آن‏كه آن خصوصيّتهاي نقص ‏آميز، متعلّق به برخي از مصاديق يقين باشد، نه مأخوذ در مفهوم آن. از اين رو با تنزيه معناي جامع، از خصوصيّتهاي برخي مصاديق، اتصاف خداوند به آن محذوري ندارد. 📫واژه‏هايي كه قرآن كريم درباره انواع به كار مي‏برد حدود 20لفظ است؛ مانند: ظن، حسبان، شعور، ذكر، عرفان، فهم، فقه، درايت، يقين، فكر، رأي، زعم، حفظ، حكمت، خبرة، شهادت، عقل و نيز الفاظي مانند: قول، فتوا، بصيرت و.... هر يك از اين واژه‏ها با يك يا چند ويژگي از موارد ديگر ممتاز مي‏شود. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴) َ⛓️بحث: 🎁«ايقان» كه باب اِفعال از ماده «يقن» است، به قيام يقين به دارنده آن نظردارد. ظاهراً عنوان «موقن» در اين گونه از موارد، به عنوان صفت مُشْبِهه(نه ‏اسم فاعل) به كار مي‏رود. از اين رو معناي دارد، نه حدوثي[وگذرا]. 📨در تفسير آيه دوم و سوم همين سوره گذشت كه قرآن كريم هدايتگر پرهيزكاراني است كه داراي (ايمان به غيب)، (اقامه نماز) و و غيرمالي(انفاق) باشند و چون ايمان به غيب به طور مطلق ذكر شد و از برجسته‏ ترين مصداق آن، يعني كه كنه ذات خداي سبحان است، انصراف داشت، در اين آيه كريمه دو مصداق ديگر از مصاديق ايمان به غيب (ايمان به و نبوّت و يقين به ) بازگو شده است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴) َ⛓️بحث: 📍تنزل اشيا از مكان يا مكانت بالا بر دو گونه است: يكي به نحو و ديگري به گونه . تنزل اشياي مادّي و جسماني، مانند باران و ساير نزولات جوّي از فضاي بالا، نه از مخزن غيب، به صورت است؛ بدين معنا كه با فرود آمدنِ آن، جايگاه پيشين آن تهي(اَجْوَف) مي‏شود و آن شي‏ء، ديگر در بالا نيست. همان گونه كه وقتي در بالا، يعني، در فضاي فوق بود در پايين حضور نداشت. 📌امّا تنزل ، به نحو است بدين معنا كه با فرود آمدن، هرگز موطن اصلي خود را در عالم بالا رها و آن را تهي نمي‏كند، بلكه حقيقت آن همواره در موطن خود موجود است، ليكن جلوه و رقيقه آن نيز در مراحل نازلتر تحقّق مي‏يابد، همانند تنزّل و انديشه عقلاني انساني فرزانه كه از صحيفه جان او به صورت آهنگ گفتار يا نقوش نوشتار در فضاي خارج يا روي صفحه نگارش جلوه مي‏كند. در اين گونه موارد، هرگز مطلب عميق علمي از حوزه ذهن انديشور خارج نمي‏گردد، تا ذهن وي از آن خالي شود. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴) َ⛓️بحث: 🔍قرآن كريم است كه مرتبه برين آن از دسترس انسانهاي عادّي خارج و در مكانتي والا و بلند موجود است و مرتبه نازله آن به صورت لفظ و مفهوم در آمده است، تا قابل گفتن، شنيدن و نوشتن و خواندن و انتقال ذهني باشد: (إنّا جعلناه قرآناً عربيّاً لعلّكم تعقلون وإنّه في أمّ الكتاب لدينا لعلي حكيم). 🔎پس چنين نيست كه وقتي قرآن از «لدن» فرود آمد و در دسترس انسانها قرار گرفت، ديگر، معارف آن در امّ‏ الكتاب يا كتاب مبين‏ نباشد و همچنين مرتبه متوسّط آن در دست فرشتگان حامل آن نباشد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴) َ⛓️بحث: (ما أُنزل إليك) 🔔تعبير (ما أُنزل إليك) شامل است، خواه آنچه به سطح عالم طبيعت تنزل كرده و خواه آنچه رسول اكرم‏ صلي الله عليه و آله و سلم در معراج، با واسطه يا بي‏ واسطه دريافت كرده است: (وإنّك لتلقّي القرآن من لدن حكيم عليم). همانند دو آيه پاياني سوره مباركه بقره: (آمن الرسول بما... ) كه در بي‏ واسطه و شفاهاً دريافت شده است. 📢شايان ذكر است كه، در معراج نيز بايد وحي از جانب خداي سبحان كند تا براي پيامبر اكرم ‏صلي الله عليه و آله و سلم قابل دريافت باشد. پس در تلقّي كلام خدا افزون بر صعود و عروج پيامبر، تنزّل وحي از جانب خدا نيز لازم است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴) َ⛓️بحث: (ما أُنزل إليك) 🔘گستره (ما أنزل إليك) افزون بر آن‏كه همه مراحل تنزّل قرآن را فرا مي‏گيرد،غير قرآن مانند را نيز شامل مي‏شود. پس آنچه بر قلب مطهّر آن حضرت نازل شده، خواه به صورت قرآن(با همه مراحل تنزّلش) و خواه به صورت حديث قدسي باشد، همه مشمول (ما أُنزل إليك) است كه رسول اكرم‏ صلي الله عليه و آله و سلم بدون هيچ تصرّفي از خود، آنها را به مردم مي‏رساند. ☑️پيامبر اكرم‏ صلي الله عليه و آله و سلم افزون بر آن‏كه از سر بخل و ضِنَّت از وحي الهي چيزي را نمي‏كند: (وما هو علي الغيب بضنين...و او نسبت به آنچه به او وحی می شود، بخیل نیست)، چيزي نيز بر وحي الهي و آن را دگرگون نمي‏كند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴) َ⛓️بحث: (ما أُنزل إليك) 📬 پس آنچه بر او وحي شده آن را مي‏گويد و آنچه نيز عين وحي الهي است: (وما ينطق عن الهوي إن هو إلّا وحي يُوحي). ⏳تذكّر: در كتب فقهي برخي احكام به عنوان «فرض الله» و برخي ديگر به عنوان «فرض النبي‏ صلي الله عليه و آله و سلم» موسوم شده است و «فرض النبي‏ صلي الله عليه و آله و سلم» در برابر «فرض الله»، بدان معنا نيست كه نبي اكرم‏ صلي الله عليه و آله و سلم از جانب خويش و با اجتهاد ظنّي خود مطلبي را بر دين خدا بيفزايد، بلكه چون شارع حقيقي خداي سبحان است، فرض ‏النبي نيز به فرض ‏الله . 🎙️لازمِ آنچه از آيات مزبور سوره، خود مطلبي را بر دين خدا بيفزايد، بلكه چون شارع حقيقي خداي سبحان است، فرض‏ النبي نيز به فرض ‏الله باز مي‏گردد. لازمِ آنچه از آيات مزبور سوره تكوير و نجم مستفاد است، رجوع فرض ‏النبي به فرض‏ الله است، . بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴) َ⛓️بحث: (ما أُنزل إليك)   ☑️ به قرآن با ايمان به ساير كتب آسماني ✔️ايمان به آنچه بر پيامبر اكرم ‏صلي الله عليه و آله و سلم نازل شده، مستلزم ايمان به و آنان نيز خواهد بود؛ زيرا حقّانيت انبياي گذشته و كتب آنان به سه طريق از قرآن كريم استفاده مي‏شود: 1⃣همه شرايع در و معارف يكسان و مشترك است: (إنّ الدين عند الله الإسلام)و اسلام كه ره‏آورد قرآن كريم است همه مكتبهاي الهي است. 2⃣ قرآن كريم كتب آسماني پيشين و مُهَيْمِن بر آنهاست: (وأنزلنا إليك الكتاب بالحقّ مصدقا لما بين يديه من الكتاب ومهيمناً عليه). 3⃣ در قرآن كريم به طور گسترده از پيامبران گذشته تمجيد شده و قصص آنان نيز به عنوان وسيله هدايت و نجات بازگو و معارف، اخلاق و احكام غير منسوخ آنها بيان شده است. بنابراين، ايمان به قرآن كريم با ايمان به پيامبران پيشين و كتب آسماني آنان است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴) َ⛓️بحث: رابطه ايمان به با ايمان به 🔘جمله (يؤمنون بما أُنزل اليك وما أُنزل من قبلك) ايمان به وحي خاصّ(قرآن) و همچنين را با صراحت و با دلالت مطابقي بيان مي‏كند و لزوم ايمان به رسالت رسول اكرم ‏صلي الله عليه و آله و سلم و ساير پيامبران و همچنين حقانيّت همه پيامبران و ايمان به معجزات آنان و ايمان به فرشتگان را با دلالت التزامي مي‏رساند؛ زيرا بين ايمان به كتاب خدا و ايمان به رسالت رسولِ آورنده آن است. ⚪️اين را آيات ديگر با صراحت بيان مي‏كند؛ مانند: (فآمنوا بالله ورسوله النبي الاُمّي)، (آمن الرّسول بما أُنزل إليه من ربّه والمؤمنون كل آمن بالله وملائكته وكتبه ورسله لا نفرق بين أحد من رسله). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴) َ⛓️بحث: رابطه ايمان به با ايمان به 🔳در برخي آيات نيز لزوم ايمان به پيامبران پس از ايمان به وحي مطرح مي‏شود: (قولوا آمنّا بالله وما أُنزل إلينا وما أُنزل إلي إبراهيم وإسماعيل و إسحاق ويعقوب والأسباط وما أُوتي موسي وعيسي وما أُوتي النبيون من ربّهم). 🔲در برابر متقيان راستين كه به همه كتابهاي الهي ايمان مي ‏آورند، گروه در برابر دستور خداوند به ايمانِ به همه آنچه نازل شده است صريحاً تبعيض را اعلام مي‏دارند و مي‏گويند: تنها به آنچه نازل شده است ايمان مي‏ آوريم: (وإذا قيل لهم آمنوا بما أنزل الله قالوا نؤمن بما أُنزل علينا ويكفرون بما وراءه وهو الحقّ مصدقاً لما معهم). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
سیدی: سیدی: بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴) َ⛓️بحث: رابطه ايمان به با ايمان به 🔘ممكن است گفته شود: ايمان دفعي به همه كتابهاي تدريجي كه هر كدام در موطن خاص خود حق بود و بعداً منسوخ شد چگونه محقّق مي‏شود؟ يعني، ايمان دفعي به ناسخ و منسوخ چگونه تصوّر صحيح دارد؟ ☑️پاسخ اين است كه اوّلاً، نسخ مربوط به شريعت و منهاج است، نه همه كتاب و اصل دين؛ چون اصل دينْ اسلام است كه همگان بر آن اتفاق دارند: (إن الدين عندالله الإسلام). ✔️ثانياً، گرچه ايمان، فعلي و دفعي است، ليكن متعلّق آن راجع به ظروفِ متنوّع و متعدّد است. بدين جهت، ايمان به اين كه خداوند در مقطعي از تاريخ، منهاج و شريعت خاصّي را نازل كرده، و در مقطع ديگر، منهاج و شريعت ديگري را كه ناسخ قبلي است نازل كرده، هيچ‏گونه محذوري(ممنوعیتی) ندارد؛ چون همه آنها در موطن ويژه خود حقّ بوده است. آنچه (ممنوعیت) دارد اين است كه همه آنها هم اكنون كه ظرف ايمان است، نيز داشته باشد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴) َ⛓️بحث: ايمان و به وحي و رسالت ↙️مراد از (ما أُنزل إليك)، (قرآن و حديث قدسي و...) است كه بر رسول خاصّ(پيامبر اكرم‏ صلي الله عليه و آله و سلم) نازل شده و از آن به «نبوّت خاصّه» تعبير مي‏شود. ⬅️و مراد از (ما أُنزل من قبلك) و رسالت است كه در عين آن‏كه به «نبوّت عامّه» موسوم است، تعميم و توسعه فردي آن را نيز دربردارد؛ يعني، ايمان به «جميع» آنها كه غير از ايمان به «جامع» آنهاست، لازم است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر مل_و_روان تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴) َ⛓️بحث: ايمان و به وحي و رسالت 🔵سرّ اين كه ايمان به مطلق وحي و نبوّت عامّه، ايمان به وحي خاصّ و نبوّت خاصه ذكر شده، ظاهراً اين است كه اوّلاً اهميّت و اسلام‏ صلي الله عليه و آله و سلم بيان شود و ثانياً تفهيم شود كه درباره كتابهاي آسماني و پيامبران آنها افزون بر ايمان اجمالي(كه همان ايمان به نبوّت عامّه است) نيز لازم است.  🔴البتّه مقدار تفصيل همان است كه به طور مبسوط در زبان قرآن و لسان عترت طاهرين(عليهم ‏السلام) آمده است و آنچه كه مَقْصوص نيست: (منهم مَن قصصنا عليك ومنهم من لم نقصص عليك...سرگذشت گروهی از آنان را برای تو حکایت کردیم، و برخی را نه)، ايمان تفصيلي به آن اصلاً مطرح نيست. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴) َ⛓️بحث: معادباوري پرهيزكاران ⚪️يكي از برجسته‏ ترين ره‏ آوردهاي انبياي الهي معارف و احكام مربوط به است. ايمان به وحي و رسالت بدون اعتقاد به معاد سودمند نيست؛ زيرا دين همان صراط است و صراط براي است و اگر مقصدي به عنوان جهان اَبد و عالم حساب و قسط و عدل و پاداش و كيفر نباشد، صراط بي ‏معناست. ⚫️با اين بيان، تناسب و وجه تأخّر جمله (وبالآخرة هم يوقنون) از(يؤمنون بما أُنزل إليك و ما أُنزل من قبلك) نيز روشن مي‏شود. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴) َ⛓️بحث: پرهيزكاران 📢 در پرتو ايمان به وحي و رسالت حاصل مي‏شود و به انضمام آن، اركان تقوا كامل مي‏شود. 🔉 مهمترين عامل صيانت انسان از تبهكاري همان اعتقاد به و ياد معاد است: (إنا أخلصناهم بخالصة ذكري الدار). 🔈و آنچه مايه و ابتلاي به عذاب الهي است، فراموشي قيامت است: (إنّ الّذين يضلون عن سبيل الله لهم عذاب شديد بما نسوا يوم الحساب). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴) َ⛓️بحث: پرهیزکاران 🔺ممكن است كسي از نظر توحيد ذاتي و توحيد خالقي موحّد باشد، ولي معتقد به نباشد، همانند وثنيّين حجاز كه خدا را خالق آسمانها و زمين مي‏دانستند: (ولئن سألتهم من خلق السماوات والأرض ليقولن الله). 🔻ولي به عنوان حكيم عادلي كه روزي را براي حسابرسي وپاداش و كيفر قرار داده است، باور نداشتند؛ چون اعتقاد به خدايي كه از انسان بازخواست نكند سهل است، ولي اعتقاد به خدايي كه نسبت به دنيا و آخرت ربوبيّت دارد، و است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴) َ⛓️بحث: _قيامت ⏸ دو عامل دارد: شبهه علمي و شهوت عملي. ◀️ كه در آياتي مانند: (من يحي العظام وهي رميم...چه کسی استخوان خاک شده را احیا می کند؟ )مطرح شده با اندكي تأمل مي‏شود و نگاهي به جهان هستي به آن شبهه پايان مي‏ بخشد. ⏪زيرا در اين تأمل انسان مشاهده مي‏كند كه خداي سبحان همواره ذرات پراكنده و بي ‏جان را در جهان طبيعت جمع مي‏كند و به آن حيات گياهي، حيواني و انساني مي‏بخشد و قرآن كريم در پاسخ كساني كه نسبت به رستاخيزِ ذرّات پراكنده و بي‏ جان استبعاد دارند مي‏فرمايد: خداي سبحان نه تنها قادر بر بعث انسان است، بلكه مي‏تواند او را، كه از ظرافتهاي آفرينش آدمي است، به صورت اوّل بسازد: (بلي قادرين علي أن نسوّي بنانه). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴) َ⛓️بحث: _قيامت ⭕️اما كه عمده ‏ترين عامل انكار معاد است، براي آن‏كه راه فجور را پيش روي تبهكار بگشايد قيامت را از انكار مي‏كند: (بل يريد الإنسان ليفجر أمامه يسئل أيّان يومُ القيامة...بلکه انسان می خواهد از فرارویش فرار کند،می پرسد: روز قیامت کی اتفاق می افتد؟!!). 🛑پس همان‏گونه كه اعتقاد به قيامت، تنها يا مهمترين مانع تبهكاري است، عمده‏ ترين عامل انكار قيامت نيز، است؛ چون هر يك از اين دو، منافي ديگري است و هر يك از آنها كه قبلاً حاصل شد، مانع تحقق ديگري مي‏شود. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴) َ⛓️بحث: و ايمان اهل آخرت 🔘انسانها نسبت به آخرت ‏ اند: برخي به قيمت سنگين از دست دادن سعادت ابدي، را برگزيده و آن را بر حيات آخرت ترجيح داده‏اند: (فاما من طغي و آثر الحياة الدنيا فإن الجحيم هي المأوي)، (أُولئك الذين اشتروا الحياة الدنيا بالآخرة). ⚫️ اينان كوته‏ بيناني هستند كه تنها دنيا را ديده و برگزيده‏ اند و خداي سبحان به رسول خود دستور از آنان داده است: (فأعرض عن من تولّي عن ذكرنا ولم يرد إلاّ الحياة الدنيا ذلك مبلغهم من العلم....پس از کسانی که از یاد ما روی گرداننده اند و جز زندگی دنیا را نخواسته اند، روی بگردان.این آخرین مرز دانش و معرفت آنان است). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴) َ⛓️بحث: و ايمان اهل آخرت 🌍برخي از انسانها نيز اهل دنيا و گاهي اهل آخرتند: (خلطوا عملاً صالحاً و آخر سيّئاً...اعمال شایسته را با اعمال بد درآمیختند). 🌏و گروهي نيز با به ظواهر فريباي دنيا، آخرت را بر دنيا ترجيح داده، آن را برگزيده‏اند: (الّذين يشرون الحياة الدنيا بالآخرة). 🌎و چون آخرت سه بخش دارد: جهنّم، بهشت و : (وفي الآخرة عذاب شديد و مغفرة من الله ورضوان)، پس ايمان اهل آخرت نيز مراتبي دارد: يقين گروهي از آنان در محدوده ترس از جهنّم و نهايت سعي شان براي رهايي از آتش است و عدّه‏اي فراتر از آن چون نعمتهاي بهشتي را نيز باور دارند، كوشش مي‏كنند تا به آنها دست يابند و گروه سوم كه برتر از اين دو گروهند، يقينشان به آخرت در مقام منيع است، نه منحصر در ترس از جهنّم يا شوق بهشت. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴) َ⛓️بحث: و ايمان اهل آخرت ✅بهره گروه سوم از قرآن كريم برترين بهره است. اينان خدا راضيند و خداي سبحان از آنان راضي است: (لا تجد قوماً يؤمنون بالله واليوم الآخر... أُولئك كتب في قلوبهم الإيمان وأيّدهم بروحٍ منه ويدخلهم جنّات تجري من تحتها الأنهار خالدين فيها رضي الله عنهم ورضوا عنه أُولئك حزب الله ألا إن حزب الله هم المفلحون). ❇️كسي كه رخدادهاي تلخ را، شيرين نمي ‏يابد و آنها را گزنده و دردناك احساس مي‏كند ولي درباره آنها صبر پيشه مي‏كند و يا نرسيدن به رفاه و نشاط را رنج آور مي‏داند و بر آن رنجوري، صابر است، چنين شخصي به مقام رفيع رضوان است، قهراً گوهر ذاتش مرضّي خداوند نيست. از اين رو مقام شامخ رضا، ويژه گروه سوم است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره 📜آیه: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴) َ⛓️بحث: لطايف و اشارات 1 ـ ويژگي رسالت خاتَم 📬يكي از شريعت اسلام با شرايع پيشين اين است كه پيروان آن شرايع، افزون بر ايمان به شريعت خود و شرايع پيشين(به فرض وجود) ايمان به شريعت يا شرايع بعدي كه پيامبرانشان بدان بشارت مي‏دادند نيز لازم بود. 📮 ولي در شريعت پيامبر اسلام‏ صلي الله عليه و آله و سلم كه خاتم پيامبران است، سخن از ايمان به شريعت و رسول بعدي نيست؛ زيرا پس از رسول اكرم‏ صلي الله عليه و آله و سلم پيامبر و كتاب آسماني ديگري نخواهد آمد تا مردم به آن ايمان آورند و يا رسول اكرم‏ صلي الله عليه و آله و سلم مبشّر آن باشد، از اين رو اكتفاي به تعبير (ما أنزل من قبلك) ويژه رسول اكرم‏صلي الله عليه و آله و سلم است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan 🗞سروش: https://splus.ir/bourhan