eitaa logo
نکات ناب علامه جوادی آملی
308 دنبال‌کننده
568 عکس
209 ویدیو
1 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۳:"وَإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ" ⛓بحث: 📔قرآن کریم در آیه مورد بحث و آیه بعد خطاب به مخالفان، مطلبی را به صورت قیاس استثنایی بیان کرده است: اگر شما در حقانیت قرآن تردید دارید  و آن را ساخته فکر بشر می پندارید، پس آن باید برای شما ممکن باشد؛ در صورتی که اگر همه شما توان خود را به کار گیرید قطعاً نمی توانید مانند آن را بیاورید و همین ناتوانی شما نشانه کلام الله بودن قرآن است. 📖تذکّر: قضیه شرطیه مستلزم جهل یا شک گوینده نیست، زیرا در شرطیه متصله لزومیه، است و در منفصله عنادیه جزم به تعاند، وگرنه خصوص مقدم و تالی ممکن است هر دو قطعی الوجود یا قطعی العدم باشد؛ چنانکه ممکن است مشکوک باشد. خداوند علم قطعی به ریب کافران داشت، لیکن فرهنگ محاوره مقتضی نرمش در تعبیر است؛ زیرا عبارت ملایم، جاذبه ویژه دارد.   بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ دیپلمات بازنشسته آمریکایی پاسخ می‌دهد: 📍چرا نسل جدید در آمریکا از اسرائیل حمایت نمی‌کنند؟ https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۳:"وَإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ" ⛓بحث: 🟡قرآن کریم از یک سو در برخی آیات خود مدّعی است که هرگز ریب برنمی دارد و به صورت می فرماید: « ذلک الکتاب لا ریب فیه » و از سوی دیگر در آیه محل بحث می فرماید: « وإن کنتم فی ریب ممّا نزّلنا علی عبدنا » . مفسّران میان این دو سخن دو گونه جمع کرده اند: 1⃣جمله « لا ریب فیه »  در مقام از ریب است، نه نفی؛ زیرا اگر در مقام نفی باشد، بدین معناست که در این کتاب ریب نیست. در صورتی که گروه زیادی در آن ریب دارند. ولی اگر در مقام نهی باشد بدین معناست که منافقان و کافران که درباره قرآن شک دارند نباید شک کنند؛ مانند آیه « فلا رفث ولا فسوق ولا جدال فی الحجّ » که در مقام نهی است، نه نفی و بدین معناست که این کارها در حج منهی و ممنوع است و جمع میان نهی از شی ء و تحقق آن شی ء بر اثر گناه ممکن است.   بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥چه چیز دردناکتر از آنکه ببینی فرزندت بخاطر سوتغذیه در حال مرگ تدرجی ست؟! 🔸غمی سنگین تر از هر مرگ بخاطر بمب و خمپاره و موشک! https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۳:"وَإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ" ⛓بحث: 📬 جمله « لا ریب فیه »  در مقام نفی است و معنایش این است که در قرآن کریم هیچ منشأ ریبی وجود ندارد و اگر شکی وجود دارد از است که از روی کفر یا نفاق یا جهل به قرآن می نگرد. توضیح این که، اگر در قضیه ای رابطه محمول با موضوع ضروری نباشد، آن قضیه قابل ریب و شک است؛ چون ممکن است موضوع دارای این محمول باشد؛ چنانکه ممکن است چنین محمولی نداشته باشد. ولی اگر در قضیه ای رابطه محمول با موضوع ضروری بود، یعنی موضوع بالضروره واجد محمول بود و محمول نیز بالضروره برای موضوع ثابت بود،چنین قضیه ای ذاتاً «لا ریب فیه» است و جایی برای تردید در آن نیست و اگر کسی تردید کند برای آن است که این قضیه و موضوع و محمول آن را کاملاً نشناخته و یا بر اثر عناد در آن تردید رواداشته است. 📭پس این که قرآن در آغاز سوره بقره می فرماید: « ذلک الکتاب لا ریب فیه »  و در آیه مورد بحث نیز می فرماید: « إن کنتم فی ریبٍ ممّا نزّلنا علی عبدنا »  بدین معناست که این هستید که در شک فرو رفته اید وگرنه شک به حریم کتاب الهی راه نمی یابد. از این رو با کلمه « کنتم »  شک را به کافران و منافقان نسبت می دهد، نه به خودِ قرآن کریم که کتاب هدایت، شفا و رحمت است: « وننزل من القرآن ما هو شفاء ورحمة للمؤمنین » و همه صفات سلبیه ای که به قرآن اسناد داده شده، مانند « وهو علیهم عمی » در واقع به خود کافران و منافقان بر می گردد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴داخل کانال‌های غزه و عربی دارن از این صحبت می‌کنند که شیعیان امیرالمومنین(ع) در دفاع از مردم غزه پیشتاز هستند و دولت‌های عربی و مردمش غزه رو فراموش کردند. https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۳:"وَإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ" ⛓بحث: 🎚قرآن کریم اصول معارف دین و حق بودن آنها را بدیهی می داند و امر بدیهی شایسته شک و ریب نیست. درباره بدیهی بودن می فرماید: « أفی الله شکّ فاطر السّماوات والأرض » و درباره حق بودن و رسالت می فرماید: « ذلک الکتاب لا ریب فیه ». درباره حق بودن نیز می گوید: « لیجمعنّکم إلی یوم القیامة لا ریب فیه »، « ذلک الیوم الحق ». اما از سوی دیگر درباره شک کافران و منافقان درباره این امور، می فرماید: عدّه ای درباره می گویند: « وإنا لفی شکّ ممّا تدعوننا إلیه مریب » و درباره هم می گویند: « أأُنزل علیه الذکر من بیننا بل هم فی شک من ذکری » و در باره می فرماید: « وما کان له علیهم من سلطان إلاّ لنعلم من یؤمن بالآخرة ممّن هو منها فی شک ». ⌛️امّا اگر کافران و منافقان درباره اصول دین دارند نه برای آن است که آن حقایق قابل ریب است، بلکه بر اثر منکران است. از این رو در برخی آیات می فرماید: « بل ادّراک علمهم فی الآخرة بل هم فی شکّ منها بل هم منها عمون ». کسی که قدرت تعقل را از دست داده باشد کور است؛ زیرا در درون انسان چراغ روشنِ عقل و قلب وجود دارد که با خاموش شدن آن، انسان کوردل می شود: « فإنّها لا تعمی الأبصار ولکن تعمی القلوب الّتی فی الصدور》. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 روایت دردناک از سرزمین‌های اشغالی؛ بیش از ۱۷ هزار کودک فلسطینی، یک یا هر دو والدین خود را از دست داده‌اند! 🔶 الکساندرا سائیه، عضو سازمان بین المللی نجات کودکان: اینجا در غزه کودکان از کودکان مراقب می‌کنند؛ کودکان به دلیل کمبود مراقبت‌های پزشکی می‌میرند، سوء تغذیه شدید، اثرات مادام‌ العمر بر روی کودکان می‌گذارد. https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۳:"وَإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ" ⛓بحث: تذکّر 1⃣وقتی معارف الهی مجال نباشد قطعاً مجال نیز نخواهد بود و چون معاندانْ انکار خود را به صورت شک ذکر کردند، خداوند از همان شک سخن گفته است. 2⃣تعبیر قرآن کریم درباره و نیز درباره خود این است که هر کدام از این دو نورند. درباره خداوند می فرماید: « الله نور السماوات والأرض... » و درباره خود قرآن می گوید: « قد جائکم من الله نور وکتاب مبین ». بدیهی است که نور شک پذیر نیست، مگر آن که بیننده نابینا باشد. 🟡ریب و شک بر دو قسم است؛ چنانکه کوری نیز بر دو قسم است: برخی از شکها و بعضی است. عدّه ای در اوایل امر در کلام الله بودن قرآن شک دارند و پس از دقّت می فهمند که قرآن کلام الله است و به آن ایمان می آورند، ولی عدّه ای لجوجانه ایستادگی می کنند و تا آخر به این ویژگی آگاهی پیدا نمی کنند. کوری ناشی از شک گروه دوم قابل درمان نیست و قرآن کریم در باره آنها می گوید: « وارتابت قلوبهم فهم فی ریبهم یتردّدون »؛ اینان همواره گرفتار ریب و تردیدند. تردید همان ردّ مکرّر و بی هدف است و درباره درمان این گونه از کوردلان می فرماید: « إلاّ أن تقطّع قلوبهم »؛ راه درمان آنها آنان است که در حاصل می شود.   بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۳:"وَإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ" ⛓بحث: 🟡سرّ این که کافران و منافقان با وجود دیدن و شنیدن آیات الهی به آن ایمان نمی آورند آن است که بین نفس انسان و ایمان که فعل اختیاری اوست او فاصله شده است. 🔵 امری بدیهی یا نظری است که هرگاه مقدمات آن حاصل شود نتیجه نیز که آگاهی است حاصل می شود. انسان در برابر دلیل نمی تواند بگوید من نمی خواهم بفهمم، بلکه آن را می فهمد. 🟢امّا فعل نفس است. انسان پس از آگاهی به یک حقیقت می تواند به آن ایمان بیاورد و می تواند به آن ایمان نیاورد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۳:"وَإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ" ⛓بحث: 🟡ریبی که کافران و منافقان درباره قرآن کریم داشتند گاهی مستقیماً مربوط به آن بوده است و گاهی مستقیماً مربوط به ؛ گاهی می گفتند این کلام، کلام الله نیست و ما هم می توانیم مانند این سخن بگوییم: « ومن قال سأنزل مثل ما أنزل الله »و گاهی می گفتند: اگر کلام خداوند بر این مدّعی رسالت نازل شده، پس چرا بر ما نازل نمی شود: « بل یرید کلّ امری ء منهم أن یوتی صحفاً منشّرة ». 🔵 قرآن کریم در پاسخ گروه اوّل می گوید: اگر در بودن قرآن شک دارید و ادّعا می کنید: « لو نشاء لقلنا مثل هذا »، پس چرا همانند آن را نمی آورید و در پاسخ گروه دوم می فرماید: « الله أعلم حیث یجعل رسالته » [4]؛ هر شایسته دریافت کلام الله نیست و قرآن کریم در آیه مورد بحث با جمله « فأتوا بسورةٍ من مثله »  از یک سو اعجاز قرآن وصدق دَعْوی پیامبر خود را اثبات می کند و از سوی دیگر نیز دروغ مخالفان را. 🟢گرچه معجزه راه فکری و تحصیلی ندارد تا هر کسی ادعا کند توانایی آوردن مثل آن را از راه درس و فکر و اندیشه داشته باشد، ولی راه رسیدن به مقام ولایت را می توان به همگان نشان داد و گفت که پیامبران از راه عبودیت و قداست نفس به این پایگاه می رسند و اگر کسی عبد محض شد، می تواند به دنبال پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم کند نه برای آن که پیامبر شود یا معجزه آورد، بلکه برای آن که مقام کرامت و ولایت نصیب او شود؛ چنانکه برای بسیاری از صحابه این کرامتها و ولایتها حاصل شد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۳:"وَإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ" ⛓بحث: 🔘به تعبیر بعضی از بزرگان در قرآن کریم کاربرد کلمه به طور مطلق و بدون ذکر نام، مخصوص پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم است؛ زیرا خداوند هر جا از سایر پیامبران(علیهم السلام) با تعبیر «عبد» یاد می کند اسم خاص آنها را قبل یا بعد از آن ذکر می کند؛ مانند: « کذبت قبلهم قوم نوح فکذّبوا عبدنا »، « واذکر عبدنا أیّوب »و در هیچ مورد کلمه «عبد» را بدون اسم یا قید به کار نبرده است، جز در مورد ؛ زیرا کسی که نسبت به غیر خدا حرّ مطلق است، می تواند نسبت به خدا عبد مطلق و بنده محض باشد. ☑️ خدای سبحان بنده مطلق در همه اعصار را رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می داند و عبد مطلق نیازی به ؛ زیرا نشانه مطلق همان اطلاق و سِعه هستی اوست. از این رو آدم(علیه السلام) و هر کس بعد از او آمده، در زیر لوای این عبد مطلق است: «آدم ومن دونه تحت لوائی یوم القیامة». بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۳:"وَإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ" ⛓بحث: 🟡همه پیامبران و معصومان(علیهم السلام) در تحت لوای عبد محض و عبد مطلق خداوند، یعنی رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم هستند و از این رو دیگران «عبدالرحمن» یا «عبدالرحیم» و یا حتی «عبدالله» شدند، لیکن پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به مقامی رسید که لقب گرفت؛ یعنی، عبد هویّت مطلقه ای که منشأ همه اسمای حسنای الهی است و از این رو در تشهد نیز می گوییم: «وأشهد أنّ محمداً عبده ورسوله». 🔵اطلاق از آن جهت نیست که هنگام نزول قرآن مراد از این مطلق معلوم بوده است و نیازی به نام بردن و تقیید «عبد» نبوده، بلکه از آن جهت است که نام بردن از فرد مطلق لازم نیست؛ زیرا نام، نشانه است و اطلاق سِعی فرد کامل نشان اوست؛ چنانکه وقتی در منطقه ای سیادت مطلق از آنِ شخصی باشد، گفتن کلمه «آقا» برای اشاره به او کافی است. رسول خداصلی الله علیه و آله و سلم سیّد الأوّلین والاخرین است؛ چنانکه می فرماید: «أنا سیّد ولد آدم ولا فخر. أنا خاتم النبیین وإمام المتقین ورسول ربّ العالمین»و این سیادت مطلق تنها به برکت عبودیت مطلق اوست و کسی به این مقام نایل می شود که از همه قیدها آزاد شده باشد. 🟢از این رو قرآن کریم معراج رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم را در گرو رسیدن او به مقام می داند: « سبحان الّذی أسری بعبده لیلاً من المسجد الحرام إلی المسجد الأقصی.   بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا