توییتِ #تند اما #قابل_تامل
🟡 با #نگاه_سطحی شاید پنداشته شود که تعلیمات و دستورهای اسلام تنها ویژه شأن فردی انسان مانند نماز و روزه، ترک دروغ و اجتناب از معاصی است و به ابعادِ اجتماعی او بی اعتناست؛ یعنی غایت اسلام، تکامل فردی است و اقتصاد، اجتماع، اخلاقِ جمعی، سیاست و حکومت در قاموس اسلام مشاهده نمی شود، بلکه اسلام خواسته است که مسلمان خود را از گناه دور ساخته و به خودسازی بپردازد.
🔵 این #پندار با برخی احادیثی که درباره گوشه نشینی در متون اسلامی هست و نیز با تمسّک به سیره برخی از عرفا و اهل تصوّف تقویت شده است.
🟢 دانشمندان اسلامی در طول تاریخ، هدفمند بودن این اندیشه را به خوبی ادراک کرده و با استدلال و منطق در برابر آن مقاومت و ادعای این گونه افراد را واهی و استدلالشان را به #خیالبافی شاعرانه نزدیک تر دانسته اند. #امام_خمینی با درایت ویژه خویش مهم ترین وظیفه و رسالت خود را از میان برداشتن این مانع بزرگ پیشرفت مسلمانان دانسته و بارها یادآور می شدند که نادیده گرفتن ابعاد اجتماعی اسلام دسیسه دشمنان اسلام است:
☑️ نهضت اسلام در ابتدا گرفتار #یهود بعد از آن ها نوبت به گروهی رسید که شیطان تر از یهودند. این ها به صورت استعمارگر از سیصد سال یا بیشتر به کشورهای اسلامی راه پیدا کردند و برای رسیدن به مطامع استعماری خود لازم دیدند که زمینه هایی فراهم سازند تا اسلام را نابود کنند. آنان #احکام_اسلام را سدّی در مقابل منافع مادی خود می دیدند. مبلّغینی در #حوزههای_روحانیت درست کردند و عمّالی هم در #دانشگاه ها، تا اسلام را تحریف نمایند.
(تفسیر موضوعی قرآن كریم، جلد 17 (جامعه در قرآن) صفحه212)
♦️این کیف حاوی جنازه یک کودک فلسطینی است💔
أَلَا لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى القوم الظَّالِمِينَ
و سَیعلَمُ الّذینَ ظَلَموا أَی مَنقَلَبٍ ینقَلِبونَ
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه #جوادی آملی
📖تفسیر سوره: #بقره
📜آیه۲۳:"وَإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ"
⛓بحث: #لطایف_و_اشارات
9⃣ #گونه_های_متفاوت هماوردی با اعجاز
⚪️هرگاه در برابر تحدّی صاحب اعجازی، کسی مشابه معجزه او را ارائه کند، مثلاً سوره ای مشابه یکی از سوره های قرآن بیاورد، چنین مقابلهْ همانند منع یا نقضِ دلیل حصولی مصادم متن دلیل حضوری صاحب اعجاز است، ولی اگر در برابر آن، #معجزه_دیگر بیاورد، یعنی کاری کند که دارای قیود مأخوذ در تحدید اعجاز باشد و اَحَدی نتواند همتای آن را بیاورد، چنین هماوردی، مانند معارضه استدلال فکری معجزه ای در عرض اعجاز صاحب تحدّی است، نه آن که با متن معجزه قبلی درگیر شود؛ چنانکه در معارضه، دلیل دوم در عرض دلیل اول با آن درگیر می شود، نه این که مصادم جزئی از اجزاء درونی آن شود؛ لیکن در چنین فرضی، شخص دوم حتماً مصدّق شخص اول خواهد بود و هر دو یکدیگر را تصدیق می کنند و نظیر #موسی و #هارون(علیهماالسلام) خواهند بود و هرگز مقابل یکدیگر نخواهند شد؛ زیرا حدّ اعجاز بر کار هر کدام صادق است.
🔳 آنچه در صاحب مقام رسالت لازم است #اصل_اعجاز است و همان طور که انبیا همتای هم نیستند: « ولقد فضّلنا بعض النّبیّین علی بعضٍ » و نیز مرسلین همسان هم نبوده اند: « تلک الرسل فضّلنا بعضهم علی بعضٍ » معجزات آنان نیز همتا و همسان هم نخواهد بود. آنچه همراه نبوت عام و رسالت عامْ مطرح است اصل اعجاز است، نه معجزه معین. لازم است توجه شود که چنین شخصی هرگز آسیب منع یا نقض گونه به معجزه مدعی رسالت وارد نمی کند.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
13.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙#مداحی فوق العاده امام زمانی (عج) مربوط به ایام #اربعین
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه #جوادی آملی
📖تفسیر سوره: #بقره
📜آیه۲۳:"وَإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ"
⛓بحث: #روایی
1⃣هماهنگی معجزه با #شرایط_زمان
🟡 ـقال ابن السکّیت لأبی الحسن الرضا(علیه السلام):«لماذا بعث الله تعالی #موسی بن عمران بیده البیضاء والعصاء وآلة السحر وبعث #عیسی بالطبّ وبعث #محمّداًصلی الله علیه و آله و سلم بالکلام والخطب؟ فقال له أبو الحسن(علیه السلام):«إنّ الله تعالی لمّا بعث موسی(علیه السلام) کان الأغلب علی أهل عصره #السحر فأتاهم من عندالله تعالی بما لم یکن عند القوم وفی وسعهم مثله وبما أبطل به سحرهم وأثبت به الحجة علیهم وانّ الله تعالی بعث عیسی(علیه السلام) فی وقت ظهرت فیه الزمانات واحتاج النّاس #إلی_الطبّ فأتاهم من عند الله بما لم یکن عندهم مثله وبما أحیی لهم الموتی وأبرءَ الأکمه والأبرص بإذن الله وأثبت به الحجة علیهم وانّ الله تبارک وتعالی بعث محمداًصلی الله علیه و آله و سلم فی وقت کان الأغلب علی أهل عصره #الخطب_و_الکلام وأظنّه قال: والشعر فأتاهم من کتاب الله عزّوجلّ ومواعظه وأحکامه ما أبطل به قولهم وأثبت به الحجة علیهم.
🟢فقال ابن السکّیت: تا لله ما رأیت مثلک الیوم قطّ، فما الحجة علی الخلق #الیوم؟ فقال(علیه السلام): #العقل، تعرف به الصادق علی الله فتصدقه والکاذب علی الله فتکذبه؛ فقال له ابن السکّیت، هذا والله الجواب».
🟣 اشاره: عنوان اعجاز در آیات فراوان از بشر سلب شده؛ یعنی، هیچ کس نمی تواند خداوند را عاجز کند: « واعلموا أنّکم غیر معجزی الله »، لیکن در هیچ آیه ای به خداوند اسناد داده نشده؛ یعنی، در قرآن اصطلاح معجزه به معنای معهود کلامی آن به کار نرفته و فقط از آن به عنوان آیه، یعنی #نشانه_اراده_الهی یاد شده است.
⚪️ آیه به اصطلاح قرآن و معجزه به اصطلاح کلام چند قسم است: الف:اقتراحی که طبق پیشنهاد امت پیامبر پدید می آید؛ نظیر ناقه صالح. ب:بر اثر مهر یا قهر مقطعی خداوند ظهور می کند. ج:برهان و حجّت نبوت که همراه با اعزام پیامبر به او داده می شود. آنچه در این حدیث آمده ناظر به #قسم_سوم معجزه است و دلیل آن سهولت تشخیص اعجاز از رشته های علمی قریب یا غریب است؛ زیرا اگر معجزه هماهنگ با پیشرفته ترین رشته علمی قریب، مانند پزشکی یا غریب، مانند سحر نباشد تشخیص آن دشوار خواهد بود، ولی اگر کارشناسان ماهری در رشته ویژه وجود داشته باشند توان امتیاز آن از دانشهای عادی دشوار نیست.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه #جوادی آملی
📖تفسیر سوره: #بقره
📜آیه۲۳:"وَإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ"
⛓بحث: #روایی
2⃣اشارات #رمزی در واژه «عبد»
◀️ ـعن الصادق(علیه السلام):«حروف العبد ثلاثة: العین والباء والدال؛ فالعین #علمه_بالله تعالی والباء #بونه عمّا سواه والدال #دنوه من الله بلا کیف وحجاب».
⏸ اشاره: گرچه رابطه رمزی حروف اثباتاً یا نفیاً آسان #نیست، لیکن بهره برداری دستوری نه وصفی از این حدیث (با صرف نظر از سند) ممکن است و آن این که انسان سالک صالح باید بهترین سِمَت خود را بندگی خدا بداند و معنای عبودیت کامل این است که عبدْ خود را در #مشهد خدا بداند: « ألم یعلم بأنّ الله یری » و نیز به #اوصاف و افعال و آثار او آگاه گردد و از #ماسوای او جدا شده، به او نزدیک گردد. اگر عنوان عَبْد در لغت دیگر با واژه مناسب آن زبان ادا شد که فاقد حروف سه گانه مزبور بود باز همین معارف معهود درباره آن قابل طرح است.
⏺ غرض آن که، جنبه «تزکیه دستوری» حدیث بیش از چهره «تعلیم وصفی» آن است.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:
https://eitaa.com/bourhan