eitaa logo
نکات ناب علامه جوادی آملی
316 دنبال‌کننده
568 عکس
215 ویدیو
1 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
توییتِ اما 🟡 با شاید پنداشته شود که تعلیمات و دستورهای اسلام تنها ویژه شأن فردی انسان مانند نماز و روزه، ترک دروغ و اجتناب از معاصی است و به ابعادِ اجتماعی او بی اعتناست؛ یعنی غایت اسلام، تکامل فردی است و اقتصاد، اجتماع، اخلاقِ جمعی، سیاست و حکومت در قاموس اسلام مشاهده نمی شود، بلکه اسلام خواسته است که مسلمان خود را از گناه دور ساخته و به خودسازی بپردازد. 🔵 این با برخی احادیثی که درباره گوشه نشینی در متون اسلامی هست و نیز با تمسّک به سیره برخی از عرفا و اهل تصوّف تقویت شده است. 🟢 دانشمندان اسلامی در طول تاریخ، هدفمند بودن این اندیشه را به خوبی ادراک کرده و با استدلال و منطق در برابر آن مقاومت و ادعای این گونه افراد را واهی و استدلالشان را به شاعرانه نزدیک تر دانسته اند. با درایت ویژه خویش مهم ترین وظیفه و رسالت خود را از میان برداشتن این مانع بزرگ پیشرفت مسلمانان دانسته و بارها یادآور می شدند که نادیده گرفتن ابعاد اجتماعی اسلام دسیسه دشمنان اسلام است: ☑️ نهضت اسلام در ابتدا گرفتار بعد از آن ها نوبت به گروهی رسید که شیطان تر از یهودند. این ها به صورت استعمارگر از سیصد سال یا بیشتر به کشورهای اسلامی راه پیدا کردند و برای رسیدن به مطامع استعماری خود لازم دیدند که زمینه هایی فراهم سازند تا اسلام را نابود کنند. آنان را سدّی در مقابل منافع مادی خود می دیدند. مبلّغینی در درست کردند و عمّالی هم در ها، تا اسلام را تحریف نمایند. (تفسیر موضوعی قرآن كریم، جلد 17 (جامعه در قرآن) صفحه212)
♦️این کیف حاوی جنازه یک کودک فلسطینی است💔 أَلَا لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى القوم الظَّالِمِينَ و سَیعلَمُ الّذینَ ظَلَموا أَی مَنقَلَبٍ ینقَلِبونَ https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۳:"وَإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ" ⛓بحث:  9⃣ هماوردی با اعجاز ⚪️هرگاه در برابر تحدّی صاحب اعجازی، کسی مشابه معجزه او را ارائه کند، مثلاً سوره ای مشابه یکی از سوره های قرآن بیاورد، چنین مقابلهْ همانند منع یا نقضِ دلیل حصولی مصادم متن دلیل حضوری صاحب اعجاز است، ولی اگر در برابر آن، بیاورد، یعنی کاری کند که دارای قیود مأخوذ در تحدید اعجاز باشد و اَحَدی نتواند همتای آن را بیاورد، چنین هماوردی، مانند معارضه استدلال فکری معجزه ای در عرض اعجاز صاحب تحدّی است، نه آن که با متن معجزه قبلی درگیر شود؛ چنانکه در معارضه، دلیل دوم در عرض دلیل اول با آن درگیر می شود، نه این که مصادم جزئی از اجزاء درونی آن شود؛ لیکن در چنین فرضی، شخص دوم حتماً مصدّق شخص اول خواهد بود و هر دو یکدیگر را تصدیق می کنند و نظیر و (علیهماالسلام) خواهند بود و هرگز مقابل یکدیگر نخواهند شد؛ زیرا حدّ اعجاز بر کار هر کدام صادق است. 🔳 آنچه در صاحب مقام رسالت لازم است است و همان طور که انبیا همتای هم نیستند: « ولقد فضّلنا بعض النّبیّین علی بعضٍ » و نیز مرسلین همسان هم نبوده اند: « تلک الرسل فضّلنا بعضهم علی بعضٍ » معجزات آنان نیز همتا و همسان هم نخواهد بود. آنچه همراه نبوت عام و رسالت عامْ مطرح است اصل اعجاز است، نه معجزه معین. لازم است توجه شود که چنین شخصی هرگز آسیب منع یا نقض گونه به معجزه مدعی رسالت وارد نمی کند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۳:"وَإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ" ⛓بحث:  1⃣هماهنگی معجزه با 🟡  ـقال ابن السکّیت لأبی الحسن الرضا(علیه السلام):«لماذا بعث الله تعالی بن عمران بیده البیضاء والعصاء وآلة السحر وبعث بالطبّ وبعث الله علیه و آله و سلم بالکلام والخطب؟ فقال له أبو الحسن(علیه السلام):«إنّ الله تعالی لمّا بعث موسی(علیه السلام) کان الأغلب علی أهل عصره فأتاهم من عندالله تعالی بما لم یکن عند القوم وفی وسعهم مثله وبما أبطل به سحرهم وأثبت به الحجة علیهم وانّ الله تعالی بعث عیسی(علیه السلام) فی وقت ظهرت فیه الزمانات واحتاج النّاس فأتاهم من عند الله بما لم یکن عندهم مثله وبما أحیی لهم الموتی وأبرءَ الأکمه والأبرص بإذن الله وأثبت به الحجة علیهم وانّ الله تبارک وتعالی بعث محمداًصلی الله علیه و آله و سلم فی وقت کان الأغلب علی أهل عصره وأظنّه قال: والشعر فأتاهم من کتاب الله عزّوجلّ ومواعظه وأحکامه ما أبطل به قولهم وأثبت به الحجة علیهم.  🟢فقال ابن السکّیت: تا لله ما رأیت مثلک الیوم قطّ، فما الحجة علی الخلق ؟ فقال(علیه السلام): ، تعرف به الصادق علی الله فتصدقه والکاذب علی الله فتکذبه؛ فقال له ابن السکّیت، هذا والله الجواب». 🟣 اشاره: عنوان اعجاز در آیات فراوان از بشر سلب شده؛ یعنی، هیچ کس نمی تواند خداوند را عاجز کند: « واعلموا أنّکم غیر معجزی الله »، لیکن در هیچ آیه ای به خداوند اسناد داده نشده؛ یعنی، در قرآن اصطلاح معجزه به معنای معهود کلامی آن به کار نرفته و فقط از آن به عنوان آیه، یعنی یاد شده است. ⚪️ آیه به اصطلاح قرآن و معجزه به اصطلاح کلام چند قسم است: الف:اقتراحی که طبق پیشنهاد امت پیامبر پدید می آید؛ نظیر ناقه صالح. ب:بر اثر مهر یا قهر مقطعی خداوند ظهور می کند. ج:برهان و حجّت نبوت که همراه با اعزام پیامبر به او داده می شود. آنچه در این حدیث آمده ناظر به معجزه است و دلیل آن سهولت تشخیص اعجاز از رشته های علمی قریب یا غریب است؛ زیرا اگر معجزه هماهنگ با پیشرفته ترین رشته علمی قریب، مانند پزشکی یا غریب، مانند سحر نباشد تشخیص آن دشوار خواهد بود، ولی اگر کارشناسان ماهری در رشته ویژه وجود داشته باشند توان امتیاز آن از دانشهای عادی دشوار نیست.   بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۳:"وَإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ" ⛓بحث: 2⃣اشارات در واژه «عبد» ◀️ ـعن الصادق(علیه السلام):«حروف العبد ثلاثة: العین والباء والدال؛ فالعین تعالی والباء عمّا سواه والدال من الله بلا کیف وحجاب». ⏸ اشاره: گرچه رابطه رمزی حروف اثباتاً یا نفیاً آسان ، لیکن بهره برداری دستوری نه وصفی از این حدیث (با صرف نظر از سند) ممکن است و آن این که انسان سالک صالح باید بهترین سِمَت خود را بندگی خدا بداند و معنای عبودیت کامل این است که عبدْ خود را در خدا بداند: « ألم یعلم بأنّ الله یری » و نیز به و افعال و آثار او آگاه گردد و از او جدا شده، به او نزدیک گردد. اگر عنوان عَبْد در لغت دیگر با واژه مناسب آن زبان ادا شد که فاقد حروف سه گانه مزبور بود باز همین معارف معهود درباره آن قابل طرح است. ⏺ غرض آن که، جنبه «تزکیه دستوری» حدیث بیش از چهره «تعلیم وصفی» آن است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا