eitaa logo
نکات ناب آیت الله جوادی آملی
342 دنبال‌کننده
740 عکس
396 ویدیو
2 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين) 🗼ب: حامديّت 📎اختصاص به خدا با اثبات مي‏ شود: 🌹برهان يكم: متوقف بر و نيز اكتناه(به کُنه و اصل چیزی رسیدن) حقيقي همه نعمت هاست و هيچ يك از اين دو امر براي غير خداوند حاصل نيست: «فإن الله سبحانه قد امتنّ علي جماعة هذه الأمة... بنعمة لايعرف أحد من المخلوقين لها قيمة...خداوند بر جماعتی از این امت منتی گذاشته...همراه با نعمتی که احدی از مخلوقین بهای آن را ندانند(خطبه192نهج البلاغه)؛ پس او تنها حامد حقيقي همه نعمت هاست. ⏳برهان دوم: بر اساس هر كس خدا را حمد مي ‏كند، آيتي از آيات و مظهري از مظاهر او به شمار مي‏ رود. از اين رو حمد حامدان مظهر ؛ يعني اوّلاً وبالذات خداوند است و ثانياً وبالعرض مظاهر او. ❄️ از اين جهت خداوند در بسياري از آيات تدويني، خود را كرده است و تعبيرهای قرآني، گذشته از جنبه تعليم حمد به انسان ها، حمد خداوند نسبت به را نيز به همراه دارد و آنچه از رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) نقل شده كه: «لا أُحْصى ثناءً عليك أنت كما أثْنيت علي ...من راتوانایی مدح وثنای تو نیست ، تو باید ثناگوی ذات اقدس خویش باشی»ناظر به همين مطلب است. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين) ⛱برهان چهارم: كه وسط آن «جامع كمالات بودن خدا» است در بحث تفسيري تقرير شد. 🏵برهان ديگري نيز از آيات اوليه سوره مباركه حمد استفاده مي‏ شود كه حد وسط آن ها ، و خداوند است و در تفسير آيات دوم و سوم همين سوره بيان خواهد شد. 🔔نكته: براهين حمد گرچه در نگاه اوّل متعدد و حدّ وسط هر برهان با براهين ديگر متفاوت است، اما با دقت معلوم مي ‏شود كه برخي از اين براهين زير برخي ديگر است و در جمع‏ بندي نهايي مي ‏توان براهين متعدد را به تقرير زير در خلاصه كرد: 🎗 كمال ها، جمال ها و نعمت ها اوّلاً و بالاصاله از آنِ خداي سبحان است و به ديگران ثانياً و بالعرض است و چون حمد در كمال، جمال و نعمت بخشي است، از آنِ خداي سبحان است و جز او كسي مالك حمد نيست. 🍥تفاوت اجمال و تفصيل يا متن و شرح در آيات قرآن كريم مشهود است؛ زيرا گاهي بر اساس اصل و انسجام و هماهنگي سراسر جهان امكان بر توحيد ربوبي استدلال مي‏ شود و گاهي بر اساس رويش گياهان، طلوع و افول ستارگان، پديد آمدن شب و روز و... . 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ العالمین) 🔮5 ـ مشكور و محمود حقيقي ☄در فرهنگ ديني: ❄️الف)هم از خداي سبحان در برابر بندگان سخن رفته است: (فمن حجّ البيت أو اعتمر فلا جناح عليه أن يطّوّف بهما ومن تطوّع خيراً فإن الله شاكر عليم...پس کسی که حج خانه کعبه کند یا عمره انجام دهد، بر او گناهی نیست که بر آن دو طواف کند و کی که کار خیری (طواف و سعی مستحب) انجام دهد، بدون تردید خدا به کار او پاداش دهنده و داناست )، (ومن أراد الآخرة وسعي لها سَعْيَها وهو مؤمن فأولئك كان سعيهم مشكورا...و کسی که اراده آخرت کند و برای آن تلاش نماید در حالی که خالص باشد تلاشش دارای پاداش است). 🌻(ب) و هم از او نسبت به : «فرضى سعيهم وحمد مقامهم...پس از تلاش آنها راضی است و جایگاهشان را می ستاید». شكر و حمد خدا و از است، نه از صفات ذات؛ زيرا از مقام فعل او انتزاع مي‏ شود. 🌙نكته مهمي كه درباره و بودن خداوند سبحان بايد مورد توجه قرار گيرد آن است كه و شكور بودن خداوند در برابر و و حامد بودن او نسبت به ، به ديد است وگرنه در تحليل و جمع‏ بندي نهايي، غيرخدا سهمي از شكر دارد و بهره و نصيبي از حمد، بلكه شاكر كار خود و حامد كمال خويش است. 🌴 او با از افعال و حامد فعلي است و بنابراين شاكر و مشكور و حامد و محمود حقيقي جز او كسي نيست. 🚨بيان مطلب اين كه، بر اساس و خداي سبحان اعمال صالح و سعي مشكور بندگان صالح خداوند، چيزي جز و تجلي نيست و شكر و حمد نسبت به آن در حقيقت حمد و شكر در برابر خداست. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📘کتاب: (عج)موجود_موعود 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📝بخش اول : امام شناسی 🌳 يعني تعيين امام بر عهده و از افعال اوست، [زيرا] امام نه بايد در ايفاي وظيفه امامت و اعلام و اِخبار احكام الهي و تشريح و تبيين آن دچار خلاف، غفلت، سهو و نسيان نشود در اعمال و وظايف فردي نيز گرفتار خلاف نگردد؛ نه گِرد گناه بگردد و نه گَرد معصيت چهره جان او را آلوده كند و ، نه تنها دستش به گناه دراز نشود و تصميم آن در دلش نگذرد انديشه ‏اش نيز از خطا و اشتباه مصون و محفوظ باشد. 🔆 و اين همان مقام والاي است كه جزو اسرار نهاني و نهايي و نيز از شرايط نبوت و امامت شمرده مي‏ شود. 🐚چنين كسي مي ‏تواند همه را به بفهمد و سعادت بخش بشر را درست ادراك كند و اشياء و اشخاص را به و ‏اشتباه بِنگرد. ⏳اين كار را كه از راسخ انسان كامل است، هيچ كس جز ذات اقدس الهي و آن كه خدا بخواهد، نمي‏ دهد، به همين دليل و تعيين امام تنها بر عهده عالم به غيب است. قرآن كريم نيز در جريان آزمايش خليل حق، حضرت ابراهيم (عليه‌السلام) امامت را خوانده: (لايَنالُ عَهدِي ...عهد من به نمی رسد) و تعيين و نصب امام را به خدا نسبت داده است: (قالَ اِنّي جاعِلُكَ لِلنّاسِ اِماما...خداوند: من تو را برای مردم امام قرار دادم). 〽️«ظلم» هر گونه را شامل مي ‏شود و خداي سبحان ظالم بودن و ارتكاب ‏_ترين خلاف را مانع رسيدن و مقام والاي نبوت و امامت به او مي ‏داند: (لايَنالُ عَهدِي )، بنابراين (يعني مصونيت از خطا و خطيئه) شرط چنين مقامي است و تشخيص و تعيين معصوم و نصب او در اين جايگاه از افعال و ، در نتيجه جزو مسائل است. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚کتاب: (عج)موجود موعود 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i