♻️ مهم: آیت الله اعرافی: هر چند در گذشته برخی اندیشمندان تئوری فقههای #تخصصی را مطرح کردند، اما این نظریه مورد استقبال وسیع حوزه واقع نشد. امروز به تربیت فقهایی با #اجتهاد_مطلق همراه با تخصص در موضوعات مختلف نیاز است. این طرح بعد از ۶ سال فعالیتهای علمی #فقه_معاصر در سطح و خارج، امروز بستر لازم اجرایی را پیدا کرده است.
♻️ نظرات بلند #مراجع_معظم - دام عزهم - و تأکیدات ایشان و همراهی اساتید معظم مهمترین سرمایه حوزههای علمیه در رشد و بالندگی حوزههای علمیه میباشد. در جلساتی که خدمت ایشان داشتیم، رهنمودهایی ارائه فرمودند که مطمئنا مورد توجه قرار خواهد گرفت.
♻️ جلسات متعددی با اساتید موافق و #مخالف داشتیم که لازمه رعایت اختلاف نظرات علمی اساتید، تقویت سنت #اختیار دراسی میباشد.
♻️ سالها در #فقه_تربیت به این نتیجه رسیدم که کار عمیق فقهی در چنین موضوعاتی در بستری غیر از دروس خارج اصیل حوزوی و بر سنتهای تاریخی اجتهادی آن، امکان پذیر نمیباشد.
♻️ معاونت آموزش با همکاری اساتید و دفتر فقه معاصر طرح تحول اجتهادی را آماده خواهد نمود.
🔹 متن کامل سخنان مدیر محترم حوزههای علمیه در جمع معاونان و مدیران حوزه👇
🔗 yun.ir/v4tbq7
👈 اخبار #اجتهادی بیشتر:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#فقه_وپژوهش
#شماره2
💠 در آستانه #هفته_پژوهش شماره دوم مجله «فقه و پژوهش» توسط دوره فقه و اصول مدرسه شهیدین (ره) منتشر شد.
🔹در این شماره میخوانید 👇
1️⃣ مفهوم مخالف قید در آیات و روایات فقهی
🔸 نوشته امین کوخائی
2️⃣ بررسی چگونگی حل تعارض حکم واقعی وظاهری از دیدگاه شیخ انصاری، مرحوم آخوند و شهید صدر
🔸نوشته سید عبدالله عمادی اصل
3️⃣ تبیین و بررسی مقدمات حکمت از منظر علماء اصول (آخوند خراسانی، میرزای نائینی، علامه مظفر، آیت اللّه سبحانی)
🔸 نوشته مهدی تقی لو
4️⃣ نقش کاربردی بایسته حلم با محوریت نقش پدر درخانواده از منظر آموزههای دین
🔸نوشته سیدمحمد احمدی موسوی
5️⃣ تبیین ادلۀ حرمت درآمد از غنا و پاسخ به شبهات آن
🔸نوشته سید محمد مهدی شجاعالدینی
6️⃣ حکم بیع معاطاتی
🔸نوشته سیدمحمدحسین طباطبایی
7️⃣ بررسی بذل فدیه متبرع در طلاق خلع و فرق آن با جعاله
🔸نوشته سید مرتضی میری
👈 اخبار #اجتهادی بیشتر:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
فقه و پژوهش2 - jeld.pdf
5.29M
✍️ فایل پی دی اف مقالات مجله «فقه و پژوهش» دوره فقه و اصول مدرسه شهیدین (ره) ـ شماره دوم
✅ متن تک تک مقالات را در سایت مدرسه #شهیدین بخوانید 👇
🌐 http://shahidain.ir/fa/jurisprudence-methodology/research/fighh-va-pajoohesh/1112-2022-11-27-03-46-05
📌 ارسال مقالات جهت چاپ در مجله به آیدی (@feqhopajoohesh)
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین
💠 آیت الله شب زنده دار: مسأله #بیحجابی را نباید به مشکلات اقتصادی گره زد.
🔹 عضو فقهای شورای نگهبان در درس فقه خود در مسجد اعظم قم: راه جلوگیری از این مسائل این است که باید همه به خصوص خانمهای محجبه و خانمهایی که مقتدای آنها حضرت صدیقه طاهره و زینب کبری(علیهماالسلام) است #اعلام کنند که ما #حجاب را میخواهیم. ما باید این خواست خود را به جهان اعلام کنیم.
🔸 این تجمعاتی که در بعضی جاها شده خیلی موثر و مفید است و باید #حمایت شوند.
🔹 اگر ما در مقابل بیحجابی بخواهیم کوتاه بیاییم بعدا جلوگیری از آن بسیار سخت میشود.
🔸 باید با #اعلام و #مطالبه_عمومی به مسئولان کمک کرد که با عزمی راسختر در میدان وارد شوند.
👈 نکات #اخلاقی ـ اجتماعی بیشتر:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نکات_فقهی
#معنای_بیع
💠مقصود از «بیع» در آیات قرآن
🔹بيع در آیه «أَحَلَّ اللّهُ الْبَيْعَ» در مقابل تجارت و عقود ديگر قرار ندارد؛ بلکه بيع در مقابل #ربا است، نه در برابر اجاره، صلح، مضاربه و .... بيع به معنای عام داد و ستد و تجارت است.
🔸 معنای آیه شریفه «إِذا نُودِيَ لِلصَّلاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلى ذِكْرِ اللّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ» این نیست که هنگام نماز جمعه اگر فرد در مغازه بنشيند و بخواهد چيزي را «اجاره» بدهد يا عقد «مضاربه» يا «مزارعه» ببندد، اشکال ندارد، بلکه منظور اين است كه باید هر گونه معاملهای را رها کند. در واقع مطابق «وَذَرُوا الْبَيْعَ» مطلق داد و ستد نفي شده است.
🔹آیه «رِجالٌ لا تُلْهيهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَيْعٌ» نیز دلالت دارد بر اینکه هيچ كاري از كارهای اقتصادی مردان خدا را از ياد او غافل نمیکند. همانطور که در آیه «لا بَيْعٌ فيهِ وَ لا خُلَّةٌ» مراد این نیست که در قیامت بيعی وجود ندارد، ولی در مقابل اجاره و صلح وجود دارد. بلکه در واقع بيع، نمادي از اقتصاد اسلامی و داد و ستد اسلامی است.
🔸همچنین در آیه «تِجارَةً عَنْ تَراضٍ» تجارت از روی رضایت شامل همه عقود اسلامی میشود؛ چه «مضاربه» یا «مزارعه» باشد، و چه سایر عقود. به تعبیر دیگر «أَحَلَّ اللّهُ الْبَيْعَ» همان «تِجارَةً عَنْ تَراضٍ» است؛ یعنی تجارت حلال و ربا حرام است.
🔹بنابراین بيع نماد همه عقود است و خداوند با این نهی ربا را ممنوع کرده و بيع ـ يعني داد و ستد به معنای عام ـ را جایز شمرده است.
📚برگرفته از فرمایشات آیتالله #جوادی آملی (درس خارج فقه 1393/1/16)
🔰دوره فقه و اصول شهیدین قم
#نشست_علمی
#هفته_پژوهش
💠 به مناسبت هفته پژوهش و روز وحدت حوزه و دانشگاه، اولین نشست علمی دوره فقه و اصول مدرسه شهیدین در سال جاری برگزار میگردد.
🔹موضوع: «رابطه حوزه و دانشگاه در نظام اسلامی»
🔸 با حضور حجت الإسلام و المسلمین دکتر هادی #جلالی اصل
🔺 از فارغ التحصیلان دوره فقه و اصول مدرسه علمیه شهیدین، استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم و عضو هیأت علمی گروه فقه سیاسی دانشگاه شهید بهشتی تهران
📆 زمان: شنبه 26 آذر 1401 ⏰ ساعت 9 الی 10 صبح
🏢 مکان: مدرس شهید مطهری مدرسه شهیدین
🔺 کلیه کلاس ها در این ساعت #تعطیل است و حضور همه طلاب گرانقدر دوره در این نشست #الزامی است.
👈 اخبار #نشست های علمی:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نکات_رجالی
#حوزه_بغداد
#حوزه_قم
💠 تقابل حوزه قم با حوزه بغداد، آری یا خیر؟
🔹 بعضی از کسانی که با نگاه تاریخی به علم #حدیث نگاه میکنند، بین حوزۀ بغداد و قم، تقابلی ترسیم میکنند و میگویند: حوزۀ حدیثیِ بغداد پیرو مکتب #عقلگرایی است و در مقابل، حوزۀ حدیثی قم حوزۀ حدیثیِ #نصگرا است. حتی بعضی اشاره میکنند که منشأ اخباریگری، حوزۀ حدیثی قم و امثال شیخ #صدوق است.
🔸 ولی ما در مقالهای توضیح دادهایم که این جداسازی و توهم تقابل، با واقعیتهای تاریخی سازگار نیست. یکی از دلایل ما این است که: فهرست شیخ و رجال نجاشی و رجال ابن غضائری (که بیشترین دادههای توصیفی در آنهاست و همه همدوره بودهاند، اگر چه نجاشی زودتر از دنیا میرود و به تعبیری جوانمرگ شده است) و همگی از مکتب بغداد هستند، توصیفاتی #تحسینآمیز از چهرههای حدیثی قم (مثل شیخ صدوق) کردهاند.
📚 برگرفته از درس رجال استاد #حسینی شیرازی در مدرسه علمیه شهیدین (1398ش)
📌 ارسالی از حجت الاسلام مرتضی تیموری
👈 نکات #حدیثی بیشتر:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
12-3-MAX.jpg
16.63M
#لوح_پژوهشی
#نکات_علمی
💠 همزمان با هفته پژوهش و گرامیداشت ایام شهادت حضرت زهرا (س)، دوازدهمین شماره لوح پژوهشی « #جواهر » منتشر شد.
✳️ در این شماره، مطالب متنوعی در موضوعات فقه، اصول، احکام، اخلاق و کلام عرضه شده است.
📌 کاری از معاونت پژوهش مدرسه فقهی آل یاسین قم
👈 نکات #علمی بیشتر:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#تبلیغ
#فاطمیه
🚨 من ــ والله ــ این را الهی نمیدانم!
🔹 از داخل شهرهای ایران می آیند و از ما #مبلّغ و امام جمعه می خواهند؛ اما نداریم؛ خیلی عجیب است! بنده به مسائل امامت جمعه اشراف پیدا کردهام. من دایماً گزارش آقایان دبیرخانهی ائمهی جمعه و جناب آقای رسولی را - که رئیس دبیرخانه هستند - می بینم و خبرها را می خوانم. جاهایی هست که گاهی شش ماه یا یک سال بدون امام جمعه می ماند؛ این در حالی است که ما حوزهی به این عظمت را داریم!
🔸 مگر ما گفتیم به جنگل های #آمازون بروید و تبلیغ کنید!؟ آقایان نمیروند؛ میگوییم چرا نمیروید، میگویند میخواهیم درس بخوانیم! برادران! من این روش را قبول ندارم؛ حالا شما هرچه میخواهید بگویید، بگویید؛ من واللَّه این را الهی نمیدانم! چند نفرتان بیایید از مرجعیت و از ریاست و از مدرّسی و از فضل و سوادِ در آن حد بگذرید؛ حوزه را طوری راه بیندازید که بعداً هزار نفر مثل خودتان را بهوجود بیاورید.
🔹 تبلیغ که #اولی_ترین کار ماست، حوزهی علمیهی قم این کار را نمیکند! ... جاهایی هست که اصلاً روحانی پایش به آنجا نمیرسد! در سفر به استان بوشهر به منطقهیی رفتیم و وارد ده بزرگی شدیم؛ گفتیم روحانی و عالم شما کیست؟ گفتند ما روحانی نداریم! پرسیدیم چرا؟ گفتند نمیآیند بمانند! من از شما سؤال میکنم که چرا نمی روید بمانید؟ این واقعاً سؤال جدی است؛ چرا نمی روید بمانید؟ بروید در یک ده بمانید؛ چه اشکالی دارد؟ حوزه نمیتواند برای اینطور جاها مبلّغ بفرستد.... .
📚 برگرفته از فرمایشات مقام معظم رهبری ــ ۱۳۷۰/۱۱/۳۰
📌 ارسالی که از واحد فرهنگی دوره فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نکات_فقهی
💠 تفاوت دو اصطلاح ذمه و عهده
🔻 دو اصطلاح ذمه و عهده، هر چند گاهی به جای یکدیگر به کار میروند، اما ماهیّتی متفاوت دارند:
🔹 عهده، ظرف تصوری و اعتباری است برای #تکالیف و اعمالی که انجامشان بر انسان لازم است.
🔸 ذمه، ظرف اعتباری است برای #اموالی که به نفع غیر و علیه انسان ثابت است.
✅ رابطه بین ذمه و عهده عموم و خصوص من وجه است؛ یعنی یک ماده اجتماع و دو ماده افتراق دارند:
🔹 ماده اجتماع: مکلفی که مال غیر را تلف کرده، ذمه و عهدهاش مشغول است، ذمهاش مشغول به مال است، مثلا صد هزار تومان از مال زید را تلف کرده، زید مالک صد هزار تومان در ذمه این مکف است. عهدهاش هم مشغول است یعنی بر این مکلف واجب است اعطاء مال به غیر. گویا یک حکم وضعی و یک حکم تکلیفی است.
🔸 ماده افتراق اول: گاهی #عهده هست ولی ذمه نیست، تکلیف هست، حکم وضعی نیست. مانند نفقه اقارب واجب النفقه بر انسان غیر از همسر، یعنی پدر، مادر و اولاد انسان، که اینها میشوند واجب النفقه انسان، اینجا عهده انسان مشغول به نفقه است، یعنی پرداخت نفقه اینها واجب است اما ذمهاش مشغول نیست لذا اگر این کار را ترک کرد از اموالش نمیگیرند و اقارب در ذمه او طلبکار نیستند، یا اگر از دنیا رفت اقارب از ترکه او چیزی را مالک نیستند. اینجا عهده هست ولی اشتغال ذمه نیست.
🔸 ماده افتراق دوم: گاهی #ذمه هست بدون عهده، طفلی که مال غیر را تلف کرده، ذمهاش مشغول است به مال غیر، اگر از دنیا رفت از ترکهاش بر میدارند ولی خود طفل وجوب دفع ندارد چون تکلیف ندارد. ذمه خاصیتش این است با موت انسان از بین نمیرود یک ظرف اعتباری است که حتی پس از موت باقی است لذا فردی که از دنیا رفته وجوب پرداخت دیون ندارد چون عهده ندارد اما دیون بر ذمه میت ثابت است و زمانی فراغ ذمه حاصل میشود که حق طلبکارها از ما ترک میت پرداخت شود.
📚 برگرفته از درس خارج فقه معاصر «فقه رمزارزها) استاد آیت الله جواد #مروی (حفظه الله)
👈 نکات #فقهی بیشتر:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#درس_اخلاق
#جلسات_هفتگی
🔺 لیست جلسات هفتگی درس #اخلاق حوزه علمیه قم 🔺
👈 اطلاعیه های #اخلاقی بیشتر:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نکات_فقهی
#ادله_ولایت_فقیه 1
💠 ادله اثبات ولایت فقیه 👈 روايت سليمان بن خالد
📜روايت
عن سليمانَ بْنِ خالد، عن أبي عبداللّه (علیه السلام) قال: «اتَّقُوا الحُكُومَةَ، فَإنَّ الحُكُومَةَ إنَّما هِيَ للإمامِ العالِمِ بِالقَضاءِ العادِلِ فِي المُسلِمينَ، لِنبيّ (كَنَبِيّ) أوْ وَصِيِّ نَبيٍّ». [۱]
🔹 از حيث سند 👈از طريق كلينى نقل شده. و از اين طريق ضعيف است [۲] لكن صدوق روايت را از طريق سليمان بن خالد آورده كه صحيح و معتبر مى باشد [3]
🔸از حيث دلالت 👈 شروط دادرسی و حکومت
1️⃣ بايد امام باشد. در اين جا معناى لغوى «امام» كه عبارت از رئيس و پيشوا باشد مقصود است، نه معناى اصطلاحى. به همين جهت، نبى را هم امام دانسته است. اگر معناى اصطلاحى «امام» مراد بود، قيد «عالم» و «عادل» زايد مى نمود.
2️⃣ عالِم به قضا باشد.
3️⃣ عادل باشد.
🔹پس، قضا (دادرسى) براى كسى است كه واجد اين سه شرط باشد. بعد مى فرمايد كه اين شروط بر كسى جز نبى يا وصى نبى منطبق نيست. قبلاً عرض كردم كه منصب قضا براى فقيه عادل است. و اين موضوع از ضروريات فقه است و در آن خلافى نيست. اكنون بايد ديد شرايط قضاوت در فقيه موجود است يا نه. بديهى است منظور «فقيه عادل» است، نه هر فقيهى.
🔸فقيه طبعاً عالم به قضاست، چون مراد از فقيه کسی است که دین شناس باشد. فقيه وقتى عادل هم شد، دو شرط را دارد. شرط ديگر اين بود كه امام يعنى رئيس باشد. و گفتيم كه فقيه عادل مقام امامت و رياست را براى قضاوت - به حسب تعيين امام علیه السلام - داراست.
🔹آن گاه امام (علیه السلام) حصر فرموده كه اين شروط جز بر نبى يا وصى نبى بر ديگرى منطبق نيست. فقها چون نبى نيستند پس وصى نبى يعنى جانشين او هستند.
__________________________________
[۱] وسائل الشيعة، ج ۲۷، ص ۱۷، «كتاب القضاء»، «أبواب صفات القاضي»، باب ۳، حديث ۳.
[۲] زيرا در طريق كلينى، ابو عبداللّه المؤمن واقع شده، كه تضعيف شده است.
[3] طريق صدوق به سليمان بن خالد در مشيخه: پدر صدوق از سعد بن عبداللّه از ابراهيم بن هاشم از محمد بن ابى عمير از هشام بن سالم كه همگى امامى و مورد وثوقند از ميان آنان ابراهيم بن هاشم توثيق خاص ندارد، اما چون از مشاهير راويان امامى است و با وجوه عدیده عام توثيق وى قابل اثبات است، ترديدی در صحت سند نيست.
__________________________________
📚 موسوعة الإمام الخمینی (قدس سره الشریف)، المجلد 21، (حکومت اسلامی و ولایت فقیه)، روايت سليمان بن خالد، ص ۸۲
📌 ارسالی از حجت الإسلام مهدی رضایی (از طلاب گرانقدر پایه 10 مدرسه شهیدین) به مناسبت دهه #بصیرت
👈 نکات #فقهی بیشتر:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#شخصیت_شناسی 12
#شهید_اول
💠 أفقه فقها
🔹 شیخ محمد بن مکی عاملی #شهید_اول (۷۸۶–۷۳۴ق) از فقهای مشهور شیعه است. «دروس»، «ذکری» و «لمعه دمشقیه» از مهمترین آثار اوست.
🔸 برخی عالمان سنّی به وی اتهام ارتداد زده و طوماری را علیه وی امضا کردند. شهید اول با وضع دلخراشی در نهم جمادیالاولی سال ۷۸۶ به فتوای قاضی برهان الدین مالکی و تأیید عباد بن جماعه شافعی در میدان قلعه دمشق با شمشیر کشتهشد. آنگاه بدن شریفش را پس از به دار آویختن، سنگ باران کرده و به #آتش کشیدند.
🔹 آیتالله #شبیری زنجانی مینویسند: مرحوم حاج آقای ما درباره اینکه أعلم علمای شیعه به طور #مطلق در تمام أزمنه کیست، نوشته است: برخی شهید اوّل را #اعلم میدانند. شهيد اول خيلى فوق العاده بود. اگر حواشى ايشان بر «#دروس» را ملاحظه كنيد، مبهوت میشويد كه چقدر بر فقه احاطه دارد.
🔸كتاب دروس شهيد اول ـ كه ناتمام هم ماند ـ بعد از مراجعه به جواهر و همه كتابها، هنوز هم تازه است و مطالب زيادى در آن وجود دارد كه در اين كتابها نيامده است. كتاب دروس كتاب تازهاى است و بر #فقيه لازم است كه حتى بعد از مطالعه «جواهر الكلام»، به «دروس» مراجعه كند و از مطالب ابتكارى آن بهره ببرد.
🔹 شهيد در بعضى از نُسَخ دروس حاشيه هايى دارد كه با «منه» مشخص شده است . اين حواشى خيلى قوى است و مثلاً ذكر میکند كه فلان مطلب در كجا ثمره دارد و يك دفعه حدود ده مورد از ثمرات آن را ذكر میكند. اینها شاهد بر احاطه فوق العاده شهيد بر فقه است و نشان میدهد كه فقه مثل موم در دستش بود.
📚 جرعه ای از دریا، ج2، ص 308
🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نکات_فقهی
#ادله_ولایت_فقیه ۲
💠 ادله ی اثبات ولایت فقیه 👈 روايت سکونی
📜روايت
عَلِيٌّ عَنْ أَبِيهِ عَنِ النَّوْفَلِيِّ عَنِ السَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص الْفُقَهَاءُ أُمَنَاءُ الرُّسُلِ مَا لَمْ يَدْخُلُوا فِي الدُّنْيَا قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا دُخُولُهُمْ فِي الدُّنْيَا قَالَ اتِّبَاعُ السُّلْطَانِ فَإِذَا فَعَلُوا ذَلِكَ فَاحْذَرُوهُمْ عَلَى دِينِكُمْ.
🔹 از حيث سند 👈 از طريق كلينى نقل شده. و از اين طريق موثق است.
🔸از حيث دلالت 👈 نحوه استدلال به روایت
1️⃣ به حکم عقل و ضرورت ادیان، هدف بعثت و کار انبیا (ع) تنها مسأله گویی و بیان احکام نیست. در حقیقت مهم ترین وظیفه انبیا (ع) برقرار کردن یک نظام عادلانه اجتماعی از طریق اجرای قوانین و احکام است که البته با بیان احکام و نشر تعالیم و عقاید الهی ملازمه دارد.
2️⃣ بعد از فهم وظیفه انبیا (ع) معنای امین این است که فقهاء تمام اموری که اسلام مقرر داشته به طور امانت اجرا کنند، نه این که تنها مساله بگویند.
3️⃣ روایت می فرماید: فقهاء امنای رسل است. از این صغری و کبری برمی آید که فقها باید رئیس ملت باشند، تا نگذارند اسلام مندرس شود و احکام آن تعطیل شود. چون فقهای عادل در کشور های مسلمان نشین حکومت نداشته و ولایتشان برقرار نشده، اسلام مندرس شده و احکام آن تعطیل شده است.
__________________________________
📚 موسوعة الإمام الخمینی (قدس سره الشریف)، المجلد 21، (حکومت اسلامی و ولایت فقیه)، روایت سکونی، ص 54
📌 ارسالی از حجت الإسلام جواد دهقانپور (از طلاب گرانقدر پایه 10 مدرسه شهیدین)
👈 نکات #فقهی بیشتر:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نکات_اخلاقی
💠 تنها عاملی که مردم را جذب می کند #طهارت ماست
🔹 هرگز نگوییم #فارغ_التحصیل شده ایم، ما تا نفس می کشیم باید با علم و تحقیق باشیم، هرگز از تدریس و تألیف و مباحثه دست بر ندارید.
🔸 تنها عامل پیروزی ما در انقلاب و دوران دفاع مقدس خدا و اهل بیت علیهم السلام بودند، اگر این سرمایه از ما گرفته شود هم دنیا و هم آخرت خود را از دست می دهیم. لذا وظیفه داریم آنچه را دین به ما گفته عمل کنیم، اگر چنین کنیم مردم خود حافظ این نظام خواهند بود، اما مردم اگر دورویی و اختلاس و نجومی ببینند صحنه را ترک می کنند و در این شرایط که مردم در صحنه نباشند رهبر هر چند علی بن ابیطالب (علیه السلام) باشد #شکست قطعی خواهد بود.
🔹 باید صد در صد طیب و طاهر باشیم چراکه تنها عاملی که مردم را #جذب می کند طهارت ماست. اگر ما آنچه را گفتیم عمل کردیم و خود در صف اول جهاد و شهادت بودیم هرگز مردم ما را تنها نخواهند گذاشت.
🔸 روحانیت دو وظیفه دارد: اول اینکه خود طیب و طاهر باشد و دوم راهنمایی و #هدایت مردم و همه مسئولین است.
📚 دیدار جمعی از علما، طلاب حوزه علمیه همدان ۹۷/۲/۵
👈 نکات #اخلاقی بیشتر:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نکات_اخلاقی
#نکات_مدیریتی
💠 تلاش شیخ انصاری برای نگه داشتن میرزای شیرازی در نجف
🔹 میرزای شیرازى مقامش در فکر خیلى بلند بوده است. وقتى که از اصفهان به نجف مشرف مى شود شیخ #انصارى هم در نجف بوده است. بعد از زیارت اراده مى کند به اصفهان برگردد.
اشخاصى که از فهم عالى میرزا مطلع بودند به شیخ عرض مى کنند که حیف است ایشان برود، شما هر طورى است او را نگه دارید…
🔸 شیخ در مجلسى با او اجتماع مى کند و بحث “بیع فضولى” را مطرح مى کند که آیا اجازه کاشف است یا ناقل؟!
شیخ تقریبى مى فرماید، و یک وجه را اثبات مى کند، میرزا خیلى خوشش مى آید، می فرماید: عجب تقریب خوبى است!
شیخ تقریب دیگرى مى کند و طرف مقابل را اثبات مى کند میرزا مى گوید: عجب! این نقض هم بسیار نقض خوبى است. آنگاه شیخ نقض النقض را مى فرماید، و میرزا متحیر مى شود…
و تا هشت مرتبه این کار را تکرار مى کند، میرزا بسیار تعجب مى کند و مىگوید:
چشم مسافر چو بر جمال تو افتد
عزم رحیلش بدل شود، به اقامت
🔹از برگشتن منصرف مى شود و ماندگار مى گردد و در درس شیخ انصارى شرکت مى کند و عاقبت به آن جائى رسید که #میرزاى_شیرازى شد.
سى سال تمام ریاست به او منتقل مى شود و “وحده لا شریک له” مى گردد. و هیچ کس در قلمرو شیعه از ایران و غیر ایران جز میرزاى شیرازى را مقلد نبود.
📚 مصاحبه با آیه الله العظمی #اراکى (رحمت الله علیه) در مجله (حوزه)، شماره 12
📌 مسئولین حوزه میبایست در کنار برنامه ریزی برای هجرت افراد مستعد #تبلیغی از قم، #نخبگان و امیدهای علمی حوزه را با حمایت های مالی و معنوی در مرکز حوزه (قم) حفظ کنند
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
13-1-min.jpg
12.36M
👆شماره سیزدهم لوح «جواهر» (کیفیت عالی)👆
#لوح_پژوهشی
#نکات_علمی
💠 لوح پژوهشی «جواهر» به ایستگاه سیزدهم رسید
🔻 عناوین مطالب:
✳️ جایگاه شناسی عقل در نظام استنباط فقهی، از منظر شهید صدر
(قسمت دوم)
✍️ به قلم آقای محمد موسی زاده
✳️ معنای افتراق مسقط خیار مجلس
✍️به کوشش آقایان سید محمد جواد شوقی- میثاق احمدینژاد
✳️رعایت ترتیب در غسل
✍️نظر مراجع عظام
✳️بررسی سندی نامه 31 نهج البلاغه
✳️حکایتی از شهید قدوسی
✍️به کوشش آقای حسین کریمی
📌 کاری از معاونت پژوهش مدرسه فقهی آل یاسین قم
👈 نکات #علمی بیشتر:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نکات_فقهی
#ادله_ولایت_فقیه_۳
💠 ادله ی اثبات ولایت فقیه 👈 توقیع مبارک امام عصر (عج)
📜روايت
عن إسحاقَ بن يعقوب، قال: سَألتُ محمّدَ بنَ عُثْمانَ العَمرِي أن يُوصِلَ لي كتاباً قد سَألتُ فيه عن مسائِلَ أَشكَلَتْ عَلَيَّ. فَورَد التوقيعِ بِخطِّ مَولانا صاحبِ الزمان علیه السلام:《أمّا ما سَأَلْتَ عَنْهُ - أرْشَدَكَ اللّه ُ وثَبَّتَكَ -... (إلى أن قال: ) وَأمَّا الحَوادِثُ الواقِعَةُ، فَارْجِعُوا فيها إلى رُواةِ حَديثِنا. فَإنَّهُم حُجَّتي عَلَيْكُم، وَأَنا حُجّةُ اللّه》[1]
🔹 از حيث سند 👈 به جهت اسحاق بن يعقوب كه توثيقى دربارۀ وى نرسيده سند دارای تامل است اما بعنوان مؤید مطلب می تواند باشد.
🔸از حيث دلالت 👈 نحوه استدلال به روایت
1️⃣ منظور از «حوادث واقعه» مسائل شرعی نیست، بلکه پيشامدهاى اجتماعى و گرفتارى هايى بوده كه براى مردم و مسلمين روى مى داده است و ایشان به طور كلى و سربسته سؤال كرده (اكنون كه دست ما به شما نمى رسد، در پيشامدهاى اجتماعى بايد چه كنيم، وظيفه چيست؟)
2️⃣ «حجة اللّه» كسى است كه خداوند او را براى انجام امورى قرار داده است، و تمام كارها، افعال و اقوال او حجت بر مسلمين است. اگر كسى تخلف كرد، بر او احتجاج (و اقامه برهان و دعوى) خواهد شد. اگر امر كرد كه كارى انجام دهيد، حدود را اين طور جارى كنيد، غنايم، زكات و صدقات، را به چنين مصارفى برسانيد و اگر با وجود حجت، براى حل و فصل امور به دستگاه ظلم رجوع كرديد، خداوند در روز قيامت بر شما احتجاج خواهد كرد.
3️⃣ فقها از طرف امام (علیه السلام) حجت بر مردم هستند. همۀ امور و تمام کارهای مسلمين من جمله امر حكومت، تمشيت امور مسلمين، اخذ و مصرف عوايد عمومى به آنها واگذار شده و هر كس تخلف كند، خداوند بر او احتجاج خواهد كرد.
_______________________________
[1] إكمال الدين، ص ۴۸۴، باب ۴۵، حديث ۴.
📚موسوعه الامام الخمینی قدس سره الشریف المجلد 21 حکومت اسلامی و ولایت فقیه - در رويدادهاى اجتماعى به كه رجوع كنيم - صفحه ۸۴
📌 ارسالی از حجت الإسلام مهدی رضایی (از طلاب گرانقدر پایه 10 مدرسه شهیدین)
👈 نکات #فقهی بیشتر:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نکات_اخلاقی
#آیتاللهصافی
💠 آیتاللهالعظمی صافی گلپایگانی (ره) میراثبان تشیع
✅ به مناسبت #سالگرد ارتحال آیة الله #صافی گلپایگانی خاطراتی از زبان استاد رضا #مختاری:
🔹نزدیک به سی نسخه خطی ارزشمند در اختیار یک فردی بود که به احتمال زیادبه خارج از کشور منتقل شود. ایشان از بنده و یکی از دوستان به عنوان کسب نظر تخصصی سوال فرمودند که به نظر شما آیا هزینهکردن و خرید این کتابها در راستای حفظ #میراث تشیع است؟ بنده عرض کردم قطعا همین طوراست. بلافاصه دستور دادند مبلغ مورد نیاز که در زمان خود بسیار قابل توجه بود پرداخته شد و پس از تصویربرداری از این آثار، آنها را #وقف کتابخانه آستان قدس رضوی نمودیم.
🔸 ایشان حدود یکماه پیش از وفاتشان بر یک کتاب 500 صفحه ای تقریظی نوشتند و همین نمونه نشان دهندهی قوت #حافظه و تسلط ایشان بر مسائل علمی و …. تا روزهای پایان عمر شریفشان در حدود 100 سالگی است.
🔹ایشان در عین #تصلب در #دفاع از حریم تشیع و اهلبیت، طرفدار بین #تقریب مذاهب و اتحاد مسلمین و طرفدار ارتباط حسنه بین کشورهای اسلامی مانند ایران و مصر و عربستان و .. برای قدرتمند شدن جامعه مسلمانان بودند و همین موضوع را بارها به مسئولان متذکر شده بودند.
📚 مشاهده متن کامل گفتوگو (@mobahesat)
👈 نکات #اخلاقی بیشتر:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نکات_اخلاقی
#اهمیت_تبلیغ
#محبت_علی_علیه_السلام
💠 دوست داشتم ثواب این همه #مجتهد که تربیت کردم برای این طلبه باشد و ارزش یک کارش را به من بدهد
🔹 در زمان #میرزای_شیرازی طلبه ای با لباس کهنه بر در خانهاش آمد و گفت: میرزا را کار دارم. مردم گفتند: میرزا برای #مجتهدین وقت ندارد، آن موقع تو آمدهای و میگویی میرزا را کار دارم؟
🔸 گفت: عیبی ندارد من میروم، اما به میرزا بگویید فلانی آمده بود.
🔹 خبر به میرزای شیرازی رسید، ناگهان میرزا سر و پای برهنه دوید و طلبه را در #آغوش گرفت. دفتر دار میرزا تعجب کرد. وقتی آن طلبه رفت، میرزا گفت: «دوست داشتم ثواب این همه #مجتهد که تربیت کردم برای این طلبه باشد و ارزش یک کارش را به من بدهد!»
🔸 گفتند: میرزا کار این طلبه مگر چه بوده؟ میرزا گفت: این طلبه به یکی از دهات های سنّی نشین رفت و گفت بچه هایتان را بیاورید #قرآن یاد می دهم بدون پول.
🔹 سنی ها گفتند خوب است بدون پول است. این طلبه از اول که قران یاد این بچه ها میداد، بذر #محبت امیرالمؤمنین #علی (علیه السلام) را در دل این بچه ها کاشت. این ها بزرگ که شدند شیعه شدند و پدرانشان را از مذهب باطل به مذهب حق راهنمایی کردند. دیری نگذشت که این دهات تماما شیعه شد.
🔸 این طلبه ۱۵سال شب ها بر در خانه ها میرفت و یواشکی نانی که آن ها بیرون می انداختند را می خورد. ۱۵سال اینگونه زحمت کشید تا توانست یک روستا را #شیعه کند.
📚به نقل از: مصباح الهدی، نوشته آیت الله #وحید خراسانی (حفظه الله تعالی)
👈 نکات #اخلاقی بیشتر:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نکات_حدیثی
#دعای_یامن_أرجوه
💠 تأملی در مورد کیفیت خواندن دعای «یا من أرجوه»
🔹 در مورد چگونگی خواندن دعای معروف «یا من أرجوه» در تعقیب نمازها در ماه #رجب اختلاف دیدگاه وجود دارد. این تفاوت نظر به این بر می گردد که گرفتن محاسن در دست چپ و تکان دادن انگشت سبابه دست راست به نشانه تذلل و خشوع، از ابتدای دعا تا انتهاست و یا مخصوص فقره آخر دعا یعنی «یاذالجلال و الاکرام» ... است؟؟
🔸 مرسوم بین عموم مردم و حتی علما شیوه دوم است، ولی مدتی است که برخی تاکید دارند که شیوه اول صحیح است و آن را در مجالس مذهبی و مساجد عنوان می کنند. هر چند ممکن است برای برخی این تفاوت جزئی نشان داده شود و آن را مهم ندانند، ولی از آنجا که یک #مستحب شرعی باید به همان صورتی که در روایات وارد شده انجام گیرد، خیلی کوتاه و گذرا چند نکته در این باره یادآور می شویم.
🔹 واقعیت این است که این تفاوت نظر به دلیل روایاتی است که در این زمینه نقل شده است.
1️⃣ مرحوم سیدبن طاووس در #إقبال الاعمال روایت را بگونه ای نقل کرده که روش اول از آن برداشت می شود.
در آن روایت چنین آمده که شخصی به نام محمد سجاد از امام صادق علیه السلام درخواست نمود در ماه رجب به وی دعایی نافع بیاموزد. حضرت در جواب فرمودند: بسم الله الرحمن الرحیم بنویس و در هر روز و شب ماه رجب و در تعقیب نمازها بگو: "يا من أرجوه لكل خير و آمن سخطه من كل شر... و زدني من فضلك يا كريم." راوی می گوید سپس امام علیه السلام دست چپ خود را به طرف محاسن شریف خود بردند و آنرا در دست گرفتند و این دعا را خواندند در حالیکه انگشت سبابه دست راست خود را تکان می دادند. سپس بعد از آن گفتند: "يا ذا الجلال و الإكرام يا ذا النعماء و الجود يا ذا المن و الطول حرم شيبتي على النار." (إقبال الأعمال ج2، ص 644)
👈 مطابق این نقل ابتدا حضرت بخش عمده دعا را املا کردند بعد خود بدان عمل کردند، ولی در لحظه عمل محاسن خود را گرفتند و انگشت سبابه را تکان دادند و البته بعد قسمتی دیگر را نیز اضافه فرمودند. بنابراین حضرت از ابتدا چنین کردند.
2️⃣ نقل دیگر مربوط به کتاب « #زادالمعاد» علامه مجلسی است. (زاد المعاد ص 17) در این نقل بعد از فقره اول دعا چنین آمده است: «ثم قبض عليه السلام على لحيته الكريمة بيده اليسرى و كان يحرك سبابة يده اليمنى يمينا و شمالا و يقرأ هذا الدعاء: «يا ذا الجلال و الإكرام يا ذا النعماء و الجود يا ذا المن و الطول حرم شيبتي على النار» عمل مرسوم و شایع بین مؤمنان مطابق با این نقل است که بعد از فقره اول دعا، حضرت محاسن خود را در دست چپ گرفتند و انگشت سبابه خود را تکان دادند و ادامه دعا را خواندند.
3️⃣ علامه مجلسی این روایت را با سند معتبر دیگری غیر از آنچه سید بن طاووس در اقبال آورده، نقل کرده است. البته سید بن طاووس از جهت زمانی بر علامه مجلسی تقدم دارد و این جهت ممکن است نقطه قوتی برای نقل سید باشد ولی در هر حال سندی که علامه مجلسی نقل کرده به تعبیر خودشان معتبر است. به علاوه که مطابق نقل سید سؤالی مطرح است و آن اینکه چرا حضرت تمام دعا را املا نکردند و بعد از ابتدا شروع به خواندن نمایند بلکه بخشی از آن را هنگام عمل بیان فرمودند. این سؤال بجایی است که طبق نقل دیگر چنین پرسش و ابهامی وجود ندارد.
مساله دیگر اینکه در نقلی که علامه مجلسی در بحار الانوار ذکر کرده بعد از فقره اول آمده است که ثم رفع یده فقال فقال يا ذا المن و الطول يا ذا الجلال و الإكرام... یعنی سپس دست خود را بلند کردند و فقره آخر دعا را خواندند. طبق این نقل نیز بلند کردن دست توسط امام علیه السلام تنها هنگام فقره اخیر می باشد. البته گفتنی است در این نقل ذکری از ماه رجب نیست ولی دعا همان دعای ماه رجب است. ( #بحار الأنوار ج47، ص 36)
👈 با توجه به این دو نکته ممکن است گفته شود راوی در نقل سید بن طاووس در نقل خود دقت کافی به خرج نداده است.
🔺 در هر حال مطابق این دو نقل می توان عمل نمود و عمل به هر دو صحیح است و حتی اگر سند یکی نیز ضعیف باشد با توجه قاعده «تسامح در ادله مستحبات» - که مطابق آن فقها به استناد برخی روایات، اگر روایت ضعیفی نیز ثوابی را بر عملی بیان کرد، انجام ان را نیکو می شمارند و در مورد سند آن کنکاشی صورت نمی دهند- می توان مطابق آن عمل نمود و امید ثواب داشت.
📌 برگرفته از فرمایشات استاد حمید #کمالی اردکانی (از فارغ التحصیلان مدرسه شهیدین و مدیر حوزه علمیه اردکان)
👈 نکات #حدیثی بیشتر:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
درباره حالت خواندن دعای یا من ارجوه.pdf
183.9K
#مباحثه
#نقد
💠 #نقد «تأملی در مورد کیفیت خواندن دعای «یا من أرجوه»»
🔻 نسبت به تحقیق فوق -که ظاهرا توسط یکی از شاگردان حجت الاسلام و المسلمین #کمالی (حفظه الله) تنظیم شده است و بنده نیز یکی از شاگردان استاد گرامی میباشم- نکاتی بنظر میرسد:
1️⃣ سند زاد المعاد (مطابق متن کتاب) مرسل است و مرحوم مجلسی وسائط خود تا محمد بن ذکوان را نقل نکرده اند. «معتبر» نظر مرحوم مجلسی نسبت به سندشان است.
البته میتوان با بیانی سند این نقل را استخراج نمود که در ادامه به آن اشاره میشود.
2️⃣ آنچه که از بحار نقل شده است، تنها تشابه چند فقره از روایت با دعای ماه رجب است. لکن چنانچه روایت بصورت کامل ملاحظه گردد، ارتباطی با ماه رجب ندارد. موضع این دعا در کتاب بحار، جلد 95، صفحه 390 می باشد که مطابق متن اقبال است.
3️⃣ راوی از امام (علیه السلام) در نقل اقبال و زاد المعاد یک نفر می باشند. همچنین با ملاحظه اموری، میتوان اتحاد واقعه را استظهار نمود.
4️⃣ با بررسی جوانب این دو نقل، میتوان استظهار نمود که اضافه بر اتحاد راوی از امام و اتحاد واقعه، سند دو نقل هم یکسان می باشند.
👆 تفصیل مطالب فوق در نوشتار پی دی اف بالا گردآوری شده است👆
🔺 چنانچه فضلای گرامی نقدهای این نوشتار را نیز متذکر گردند، موجب امتنان خواهدبود.
📚 ارسالی توسط آقای سید مرتضی #طباطبائی (از طلاب و اساتید محترم مدرسه شهیدین)
👈 نکات #حدیثی بیشتر:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نکات_کلامی
#نکات_تاریخی
💠 هشدار درباره توجیه ناکارآمدی ها با عناوین دینی:
🔹 در کتابی با نام «اُسد الغابة» به معنای «شیران بیشه» که سرگذشت افراد خیلی شجاع نقل شده، نام شخصیتی با نام «احنف بن قیس» آمده است. در جلسه ای که #اموی ها برای توجیه بی عرضگی و #گرانی ها تشکیل داده بودند، شرکت داشت.
🔸 سخنران اموی گفت: در قرآن آمده است که #رازق خداست و هر مقدار مصلحت بداند، برای مردم روزی می فرستد. اگر اهل تقوا باشید، گشایشی برای زندگی شما خواهد آمد.
🔹 احنف برخاست و گفت: اینجا سه مسئله است؛ چرا #مغالطه می کنی؟ در اینکه مخزن الهی نامتناهی است، هیچ تردیدی نیست. مطلب دوم اینکه ذات اقدس الهی از مخزن خود روزی ما را حکیمانه و مهربانانه نازل میکند، نیز حرفی نیست. ما در این دو مورد بنده خالص خدا هستیم. اما اصل سومی هست و آن اینکه ذات اقدس الهی #حکیمانه برای ما روزی را نازل کرده است. ولی جنابعالی جلوی آن را گرفتهاید! تو نمیگذاری چیزی به ما برسد! ما روی این سومی مشکل داریم.
🔸 برای حفظ #نظام باید بدانیم وظیفهمان چیست و چه کار باید انجام بدهیم! باید جلوی دزدی ها و غارت ها گرفته شود و معضل اشتغال، مسکن و گرانی حل شود تا موفق باشیم!
📚 فرمایشات آیتالله العظمی #جوادی آملی در دیدار اعضای مجموعه تاریخی سعدآباد، ۱۴۰۱/۱۱/۳
👈 نکات #کلامی بیشتر:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نکات_فقهی
#فقه_بورس_واوراق_بهادار
💠 115 جلسه درس خارج فقه معاصر با موضوع «فقه بورس و اوراق بهادار»
🔹تمامی فایل های صوتی و پی دی اف درس خارج فقه بورس و اوراق بهادار استاد علی #عندلیب همدانی (حفظه الله) را، که در طی سه سال تحصیلی (از سال 1398 تا سال 1400) برگزار شده است، در سایت مدرسه #شهیدین (ره) ببینید.
🌐 http://shahidain.ir/fa/jurisprudence-methodology/extracurricular/777-2019-11-23-08-03-46
🔸 لازم به ذکر است دفتر فقه #معاصر کلیه این مباحث را به زودی در قالب 4 جلد کتاب منتشر خواهد کرد.
📌 به زودی درس خارج فقه معاصر «نظام اقتصادی اسلام» توسط معظم له برگزار خواهد شد.
👈 نکات #فقهی بیشتر:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم