eitaa logo
دارالحکیم(حیات معقول)
925 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
1.2هزار ویدیو
449 فایل
امام على عليه السلام : حكمت، گمشده مؤمن است ؛ پس آن را بجوييد گرچه نزد مشرك باشد [زيرا كه] شما بدان سزاوارتر و شايسته تريد. کانال القانون فی الطب👇 https://eitaa.com/alghanon کانال دارالحکیم👇 @darolhakim
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نتیجه نابودی بزرگان و نتیجه به دنیای علم و تاریخ علم را در این فیلم ببینید، و اگر عمق امروز را فهم کردید گریه کنید، البته اگر فهم کردید حتما گریه خواهید کرد. وقتی برگزیدگان جشنواره علوم پزشکی رازی، را نمی شناسند. قصد ندارم از روی نقدی کنم، اما واقعیت امر این است که وقتی شما معرفتی به تخصصی خودت نداری، قطعا می توانند بر وجودت سوار شوند، و از درون خالی ات کنند. می توانند هر چیزی را بر سوار کنند، و را دچار اختلال کنند. حتما باور دارید که از صد سال پیش تمام بستر علمی بزرگان ما را نابود کردند، و بستر دیگری را جایگزین کردند، حتی از تاریخ درس نگرفتند که باید از بسترهای گذشته که زحمات چند هزار ساله را با خود همراه دارد، استفاده کرد. حتی اطلاع ندارند که علم به تدریج با بستری مستحکم که دارای ستون عظیم معرفتی بوده است، به نتیجه ای مطلوب می رسد، نه با انفعال و بکارگیری و پذیرش یک جهان بینی غیر الهی، برای ایجاد یک مکتب جدید. بنابراین نمی خواهم با پیروی از ، را در مقابل قرار دهم، می خواهم عرض کنم اگر مسیر را تعمدا و از روی تغییر نداده بودند، چه بسا الان در ، به نتیجه های عالی رسیده بودیم، الان در وسط برزخ هستیم، نه با طب سنتی توان درمان داریم نه با طب رایج. چرا؟ چون اصلی ترین قانون فراگیری علم را نابود کردیم و مسیر رشد علم را از روی بر مدار اول بعد دچار کردیم. ــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
تاليف صنعت آن: بگیرند و در دیگ سنگی کنند و سطح آن را مستوی نمایند، پس بریزند بر آن ، آن مقدار که به رنگ آن غالب آید، و بپوشاند روی آن شکر را، و اگر خواسته باشند که بسیار ترش نگردد سرکه را از این مقدار کمتر کنند، پس دیگ را بر آتش اخگر گذارند یا بر آتش شعله ضعیف تا شکر گداخته شود، و کف آن را به ته طاس بگیرند، و به پارچه صافی ته طاس را پاک کنند، و دایم چنین کنند تا دیگر کف بر سر نیاورد... پس چون دیگر کف بر سر نیاورد آن را به پارچه صفیقی صافی نمایند، که در دو رملی که در ته آن باشد جدا گردد، پس آب صافی بر آن ریزند که رقیق شود بپزند تا به قوام آید و بعضی گفته اند که در هر یک من شکر هفت اوقیه داخل نمایند، و سه طاقه وقت طبخ دو بعضی در وق در آن فرو برند، یک دو جوش داده را برآورده دور می کنند و سکنجبین را سرد کرده در شیشه نگاه می دارند. 📕 قرابادین کبیر ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
تالیف : گفته که این سكنجبين کند و موافق جميع امزجه است و صفرا زایل کند، و جمله بیماریها را که از گرمی باشد سود دارد، و ها و از معده است، اما را نقصان دارند چون بسیار خورند، و را زیان دارد، و اصلاحش آن بود که بعد از وی خورند. صنعت آن: سرکه می کهنه دو رطل بستانند و آب در آن داخل کنند آن مقدار که حدت سرکه را بشکند، پس در هر رطلی از سرکه یک من نبات سفید بیامیزند، و در دیگ سنگی به آتش نرم بجوشانند و کف آن را بگیرند، تا به قوام آید، آن گاه از آتش بر گرفته سرد نموده در ظرف چینی یا شیشه نگاه دارند، و به کار برند و بعضی گفته که قند سفید مصفی بگیرند، و سرکه به قدر کفایت بر سر آن ریزند، و قدری گلاب داخل کرده بجوشانند، تا به قوام آید، و سرکه خام نگاه داشته استعمال نمایند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
کتاب اوزان و مکیال در طب سنتی ــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
طبخ در بی قلعی و برنجی، باعث آنها می گردد. 📕 قرابادین کبیر ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
در کتاب «اصول معالجه و استعمال ادویه» در مورد اسهال سودای محترقه غیرطبیعی می خوانید که : در دفع و اسهال سودای محترقه نباید عجله کرد، چون دفع سریع سودای محترقه غیر طبیعی، خوف فساد و هلاکت بدن وجود دارد، چون وقتی این خلط به حرکت درآید، بخارهای فاسد و ردی از آن به اعضای رئیسه و غیرها می رسد، بنابراین سزاوار است قبل از اسهال این خلط موذی، برای مدتی و انجام گیرد، پس مشغول به استفراغ آن خلط گردید. ــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
هيضه: حرکت مواد فاسده غیر منهضمه است که از بدن به معده برگردد، و به طریق اسهال و به شدت و عنف دفع شود. و سببش گاهی و است به مرار به جهت شدت حرارت معده یا به سبب ردائت کیفیت طعام و قبول احتراق. پس طبیعت آن چه را از آن که لطیف و بر سر معده است به دفع می نماید و آن چه را که در قعر معده است به اخراج می کند، و از دفع آن از معده برمی گردد آن چه از مواد فاسده که در بدن و عروق به تدریج جمع شده است به معده و مواد صالحه را نیز می آورد به جهت امتناع خلا. 📙 شرح الاسباب و العلامات ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
تخمه: که طعام در معده هضم نشود و فاسد گردیده، مستحیل به گردد، یا بر حال خود باقی ماند، و منحدر نگردد یا استطلاق به افراط از آن عارض شود. و سببش: 1⃣🔹یا سوء مزاج ساذج معدی است. 2⃣🔹یا سوء مزاج مادی آن فرق میان ساذج و مادی آن است که در سوء مزاج ساذج معده خفیف می باشد، و چون علیل طعامی میل نموده قی کند، با طعام جوهری دیگری بیرون نمی آید، و مزمن و عسر البرء می باشد. زیرا که حدوث مادی از ماده ای است که مجاور معده است و اخراج و دفع آن آسان است به خلاف سادج که در جرم معده است. 📕 شرح الاسباب و العلامات ــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
چون به رسد، به عرقی که آن را گویند، اندر آید، و از شاخه های باب الکبد در جمله اجزای جگر پراکنده شود، و جگر به تمامی حرارت خود اندر آن اثر کند، و طبخ و هضم نیکو یابد. و اندرین طبخ سه بهره شود: 1⃣🔹 بهره از آن همچو کفکی شود بر بالا ایستاده و آن بود، 2⃣🔹و بهره از آن همچو دردی و مترتب گردد و آن بود. 3⃣🔹و بهره از آن تمام تر صافی و پالوده ماند آن باشد. 🔹👈و اگر در طبخ جگر تقصیری افتد چیزی از آن خام بماند، و آن را بلغم گویند، و این کم باشد. ✅👈 بیشتر اندر بود و اندر روده های بالایین و به نادر در مواضع دیگر افتد. چنان چه بیشتر اندر باشد، و به نادر در و افتد. و تولد دم اندر غیر جگر نباشد، و بعد ازین هضم خون با لختی از دیگر اخلاط از جگر برآمده به رگی که بر محدب او طالع است، و از آنجا در آورده ای که از آن رسته است منقسم شود، به اندر رود، از آنجا به در رود، از آنجا بر در رود، و از آنجا به که نهایت عروق است منتشر در جلد و اعضا در رود، در جمله این عروق طبخی و هضمی دیگر یابد، و تشابه و مناسبت مزاجی با هر عضوی در تن رتبه آن را حاصل گردد، و بعد از این به اعضا گردد، و غذا دهد و ازینجا نیز و دیگر یابد، و کمال قابلیت قبول صورت عضوی درین هضم از واهب الصور بر آن فایز شود، و بعد از این کیلوس است تا این غایت آن را کیموس خلط خوانند، و در هر هضمی از غذا چیزی ناگواریده بماند که آن را گویند. 📙 خلاصة التجارب(بهاء الدوله رازی) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
سر، به برگ بدلیل اینکه کامل در آن است، و حیوانات را به سمیت می کشد، یکی از داروهای خوب است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تمام اولیا را در نجف دیدیم و فهمیدیم؛ به گِردِ مرقدش جمعند مُشتی بی‌پناه آنجا... ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
علامه حسن زاده آملی در مورد می فرمایند: «و بدان که هر چه مراقبت و حضور کاملتر باشد و به اعتدال ممکن نزدیکتر باشد، و قوه خیال و دستگاه وی قویتر و صحیح تر باشد تمثلات در لوح نفس صافی تر و سالمتر است». ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 قلوب مضطر https://eitaa.com/ezterarebemahdi
بدان که هر چه مراقبت و حضور کاملتر باشد، و به اعتدال ممکن نزدیکتر باشد، و و دستگاه وی قویتر و صحیح تر باشد تمثلات در ، صافی تر و سالم تر است. با این بیان دوباره وارد بحث طهارت قوه ی خیال می شویم. آری هر چه مراقبت بیشتر و انسان باشد انسان موفق تر است، و لذا تأکید می کنیم که شدیداً از بهم خوردن بپرهیزید، زیرا به هر اندازه بهم بخورد، به همان اندازه برای انسان گرفتاریهایی را در مسیر انسانی به دنبال خواهد داشت، و لذا چون بدن پیامبر و بدن ائمه معتدل ترین بدنها بود، بهترین صور نیز برایشان متمثل می شده است. پس بدون مزاج سالم تمثلات خوب داشتن ممکن نیست؟ بخاطر همین وقتی به تاریخ انبیاء و ائمه می نگرید کمتر به بیمار شدن آنها بر می خورید معلوم می شود ایشان به دقت دستورات حفظ اعتدال مزاج را رعایت می کردند، والا در موقع بیماری، قوه ی خیال بسیار پراکنده است، و بر اساس همین پراکندگی نمیتواند آن طوری که شایسته است کند. آن جا هم که اسم شریف هم می خواهد از ظهور کند، و مریضی را دهد، باز قوه ی خیال در کار است. مثل آن که مریضی که در امامزاده خوابیده بود و در خواب دید که کسی به او می گوید، در فلان محل خانمی است به فلان نام در منزلش صندوقی دارد که در آن بقچه ای موجود است داخل بقچه پارچه سبز رنگی است که با مالیدن آن بر بدن خود پیدا خواهی کرد، بیدار که می شود تحقیق می کند، و می بیند زنی با همان نشان در آن محل بوده، که در خانه او بقچه ای در صندوقچه قرار داشته، و درون آن نیز پارچه ی سبزی بوده، که حتی خود آن زن نیز از وجود آن پارچه بی اطلاع بوده است. پارچه را می ستاند و بر تن می کشد و می باید. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 قلوب مضطر https://eitaa.com/ezterarebemahdi
علامه حسن زاده آملی می فرمایند: که قوی باشد، و در انقیاد و اطاعت بوده باشد، مدرکات قوه عقلیه را به خوبی و درستی حکایت می کند؛ پس اگر مدرکات قوه عقلیه ذوات مجرده که عقول مفارقه اند بوده باشند، قوه ی متخیله آنها را به صور اشخاص انسان که افضل انواع محسوسات جوهریه اند در کمال حسن و بها درآورد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 قلوب مضطر https://eitaa.com/ezterarebemahdi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 رهبرم روزت مبارک ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
بدانکه در بدن انسان به منزله در این عالم، و همانطور که عناصر در پایین ترین جایگاه این عالم در هستند، همانطور هم اخلاط در کبد قرار دارند، که پایین ترین عضو از است، و بدانکه اخلاط تولد یافته از عناصرند، بعد از منقلب شدن آنها به مولدات خارجی که غذای انسان از آنهاست، و آن مولدات از آب و روغن و تفاله ای که متولد از عناصرند متولد می شوند، همانطور که در مذکور شده است. پس عناصر به ارکان منقلب شده و ارکان به نبات و حیوان منقلب می شوند، و چون انسان از آن دو تغذیه کرد، وارد بدن شدند، غذا در بدن به واسطه آب حل می شود و هاضمه در آنها (حیوان و نبات) تصرف نموده تا اینکه اجزای خشک در رطوبت حل شده، و رطوبت در خشکی بسته می شود. و همه آنها در مجموع یک چیز واحد و غلیظی همانند می شوند که نامش است، و این کیلوس در ظاهر اجزای همسان دارد، ولی با آزمایش مرکب از سه جوهر است که همان و و است. مانند شیری که در ظاهر می بینی واحد است ولی در آزمایش مرکب از آب و چربی و پنیر مایه ای است که همان تفاله است، و در این جواهر سه گانه اجزای صالحه و مناسب بدن انسان و اجزای غریبه فاسد به نسبت به بدن انسان وجود دارد، که این اجزای غریبه و غیر مناسب شامل آب فاسد، روغن فاسد و تفاله فاسد است که طبیعت با نیروی ریش این اجزای غریب را از صالح جدا می کند، و صالح را از طریق به کبد می فرستد، و فاسد را از طریق روده ها دفع می کند. 📙 حقایق الطب(مرحوم حاج محمد کریم خان کرمانی) ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
علل و اقسام بیماریها نا چون انسان از پروردگارش در عالم یا رو برگرداند، و از دار قرب او دور گشت، ضعیف گردیده، و توجه به غیر خداوند سبحان و استمداد از غیر او باعث اختلاف نیروهای بدنی اش می گردد، پس خلل یافته و بنیه اش ضعیف می شود، تا جائیکه که قادر به دفع بیماریها و امراض از خودش نبوده و بیماری ها در بدن او بر جای می ماند. بیماریها دارای اقسامی اند که در اینجا کلیات آنها را بیان می کنیم. بدانکه بیماری در تقسیم اول دو نوع است: 1⃣🌹بیماری خلقی 2⃣🌹و حادث. بیماری خلقی آن است که در اول و ابتدای تولد فرد از نطفه در شکم مادر حادث گردیده است، 🔰و اسباب ظاهر آن پنج تاست: 1⃣🌹یا اینکه از جانب ساعات و که هر وضعی از آنها اقتضای ایجاد انحراف یا اعتدالی در نوزاد را دارد حاصل می شود. 2⃣🌹 و یا از جانب حاصل می شود، و این حالات را اسبابی است که تغییر نوزاد را ایجاب می کند. 3⃣🌹و یا از جانب خود است، که چه بسا منحرف از وضع الهی بوده، یا با خروج کلی از اعتدال یا زیادی اجزای مناسب برای عضو یا نقص اجزای صالحه یا فساد آنها. 4⃣🌹و یا از جاری شده به سوی نطفه بصورت کلی یا به علت فساد اجزای مناسب برای عضو یا اضافه یا کمبود آن مواجه گردیده است، و در غذا همچنین اجزاء خاصی برای هر عضوی است. 5⃣🔹 و یا به علت حاصل می شود، که صورت از وضع الهی به آنچه او خواسته تغییر می کند. 📙 حقایق الطب ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
اگر اعضاء ضعیف باشند و قادر به دفع زواید نباشند، زواید در خلال اعضاء باقی می مانند، و چه بسا كبد ضعیف باشد و نتواند غذا را از زواید سه گانه پاک نماید و زواید در آن باقی مانده، تا به اعضاء رسیده، اعضاء نیز از دفع آن ناتوان بوده، و قادر به دفع زواید از خود نشده، لذا زواید در خلال آن باقی مانده، آرام آرام بیشتر شده تا اینکه در بدن ایجاد بیماری می نماید، و این چیز باقی مانده در خلال اعضاء همان یا است که مادر بیماریها و اصل و منشاء آنهاست. عضوی ضعیف نمی شود و بیماری در آن ایجاد نمی شود، مگر از جهت که همان علت مادی تمام بیماریهاست که در بدن انسان ایجاد می شوند. طرطیرها از نظر غلظت و رقت و بر حسب مكان تولدشان مختلف می شوند. 1⃣🔹پس اگر این طرطیر از بقایای غذای اعضاء آبی باشد لطیفتر است، 2⃣🔹و اگر از بقایایی غذای اعضای روغنی باشد غلیظ تر است، 3⃣🔹و اگر از بقایای غذای اعضای تفاله ای باشد سختی و غلظتش بیشتر از همه است، و آن طرطیر پست ترین آنها و پاکسازیش سخت تر از همه است. و هر یک از این طرطیرها سه گونه اند: 1⃣🌹یا اینکه طرطیر آبی است. 2⃣🌹 یا روغنی 3⃣🌹 یا تفاله ای و به نسبت جایگاه تولدشان نه قسمند: گاهی طرطیر در معده متولد می شود، و این زمانی است که قوه جدا کننده یا دافعه معده ضعیف باشد. پس اجزای غیر مناسب در معده باقی می مانند، و در آنجا متولد می شود، و این طرطیر متولد شده نیز یا آبی است و یا روغنی یا تفاله ای و آنچه در حین دفع مشاهده می شو، 🔹👈طرطیر آبی بنام 🔹👈یا طرطیر روغنی بنام زرد آب و 🔹👈یا طرطیر تفاله ای بنام است که دفع می شود، و برای هر یک از آنها حالات و صفات و رنگهایی است. گاهی طرطیر در کبد بخاطر ضعف قوه دافعه در دفع زواید از کبد یا ضعف قوه جدا کننده متولد می شود و طرطیر در آن باقی می مان، که آن طرطیر نیز یا آبی است یا روغنی و یا تفاله ای، و گاهی بخاطر بدی تصفیه و ضعف قوه جدا کننده در رگها جاری می شود که شش قسمند. بنابراین جمع طرطیرها به پانزده قسم می رسد که مادر همه بیماریها و اصل و منشاء آنها هستند. ما بیماریها را به صورت خلاصه شرح میدهیم تا با آنها آشنا شوی و تا طبیب علت مادی هر بیماری را نداند، قادر به معالجه آن نخواهد بود. 📙 حقایق الطب ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
آموزش عربی و در متون دکتر فرزانه غفاری ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
شیخ الرئیس می فرمایند: أن الحیوان المائی الدم(دم رقیق)، أخوف و أجزع، و الغلیظ الدم(دم غلیظ)، أجرأ و أغضب و أحقد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
والحار على وجوه : 1⃣🔹فمنه ما هو حار لأنه يسخن ما يماسه كالنار. 2⃣🔹ويقال حار ، لأنه إذا حصل فى بدن الإنسان استحال إلى حرارة تحس فيه . 3⃣🔹ويقال حار للذي يبلغ في ذلك إلى أن يوجع ويؤلم. وربما كان يفعل ذلك بالعرض فيكذب . 4⃣🔹ويقال حار للأكال المذيب كالزاج . 5⃣🔹ويقال حار للذى هو الكثير منه ، فيكون مسخناً لكثرته وإن كان قليله لا يؤثر ، مثل الكرفس ، فإن الكثير منه يقوى على أن يسخن ، والقليل لا يفعل ذلك . 6⃣🔹ويقال حار للذي لا يبرد سريعاً ويسخن سريعاً ، كالرصاص الذائب ، فإنه يقبل البرودة في زمان أبطأ من زمان الحديد . 📕 الشفاء/شیخ الرئیس ــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
شحم شحم شیر گرم تر از همه [شحم حیوانات] و قوت تحلیل و حدت آن زیاده و لهذا در ابتدای اورام استعمال آن جایز نیست، و در انتهای اورام صلبه و مزمنه نافع. 📕 مخزن الادویه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ شحم الأسد أحرّ الشحوم و أقلها رطوبة، یحلل الأورام صلبه 📙بحرالجواهر ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ شحم غاز در داءالثعلب مفید است. شحم خنزیر دوای ورم است. شحم شیر ورم صلب را نرم کند. 📕 قانون ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
شحم به فتح شین و سکون حای مهمله و میم به فارسی پیه نامند. 🔰ماهیت آن: عضوی است از اعضای مفرده که بر بعض اعضا مانند گرده و معده و امعا متولد می گردد، برای محافظت آن. و آن صلب تر از سمین، و ماده آن و سمین هر دو رقیق دم بارد مایی و فاعل انعقاد آن هر دو برودت است و لهذا گرمی آن هر دو را می گدازد، ولیکن برودت و کثافت و انعقاد بر شحم غالب تر از سمین است، و دهنیت و ماییت بر سمین. و بهترین آن تازه برآورده از حوالی است. و اجود طرق استعمال آن آنست که از اغشیه آن را پاک نموده، در ظرف مسی و یا آهنی به آفتاب گذارند و هر قدر که از آن گداخته گردد در ظرف سفالی بردارند، و اگر نمک سود نمایند جهت محافظت بعضی امراض بد نیست، و از برای بعضی امراض زبون و نیز طرق تصفیه و حفظ آن در مقدمه مذکور شد. 🔰طبیعت آن بدان که شحم حیوان نر گرم تر از حیوان ماده و وحشی گرم تر از اهلی و همچنین شکاری از غیر شکاری و خصی بین بین قریب به ماده آن و ابرد و ارطب از لحم است و تازه آن گرم تر و کهنه آن گرم و خشک. و گفته اند هر چند کهنه تر می شود گرمی و خشکی و لطافت آن زیاده می گردد. و به حسب هر حیوانی طبیعت آن مختلف می باشد، و شحم هر یک از حیوانات در اسم خود مذکور شد و می شود ان شاء الله تعالی. و از مطلق آن مراد پیه بز است و خشک تر و سبک هضم تر و سریع الانحدارتر و بطى الفسادتر از الیه است که دنبه باشد. و ارطب شحوم شحم خنزیر است و فعل آن قریب به زیت پس شحم بط و شحم بز غلیظ تر از شحم خنزیر و بط و شحم مرغ خانگی و خروس بین هر دو اند. و شحم گاو نر گرم تر از شحم گوسفند و شحم نر ماده گرم تر از بز نر. و شحم شیر گرم تر از همه و قوت تحلیل و حدت آن زیاده و لهذا در ابتدای اورام استعمال آن جایز نیست و در انتهای اورام صلبه و مزمنه نافع 🔰افعال و خواص آن: بهترین شحوم شحم خوک است در نضج و تلیین اورام حاره و قرحه امعا و تسکین اوجاع و غوص در اعماق بدن. پس شحم بط نیز سریع الغوص است با لزوجت، پس پیه گرده بز ماده جهت قرحه امعا و لذع معاى مستقيم و لهذا مسكن اوجاع و جالب نوم است و پیه خرس جهت داء الثعلب و پیه مرغابی جهت خشونت زبان و ورم رحم و امعا و چون با برنج پخته شود جهت قرحه مثانه. و اکتحال پیه ماهی نهری که از حرارت شمس گداخته باشند با عسل جهت تقویت باصره و بحری آن را انفع گفته اند. و پیه افعی جهت نزول ماء در چشم مجرب و پیه کرکس و جوارح طيور وحشی جهت اوجاع مفاصل و پیه شیر جهت تقویت باه نافع و ضماد یک در هم از موم و زفت و شحم گاو نر با شحم بچه گاو و یا شحم بز نر یا شحم بز ماده و یا شحم خنزیر جهت نضج و تفتيح اورام و دماميل بهترین دوایی است. و شحم خنزیر جهت اطفال و زنان و کسانی که گوشت بدن ایشان نرم باشد بهتر و شحم ثور از برای مفلوجین و حصادين و جميع اعضای یابسه صلبه جهت زیادتی تحلیل آن انفع. و گفته اند که چون از عضوی موی آن را بکنند و پیه افعی را بجای آن بمالند دیگر در آن عضو مو نروید، و اصلی ندارد. و شحم اوز و شحم دجاج نمک سود جهت تحلیل اورام رحم نافع و شحم فیل و ایل را چون لطوخ نمایند جهت طرد هوام نافع. و شحم تیس هندی که به هندی پیر و به مازندرانی زیل نامند از انفع ادویه است برای فالج و خوردن شحم مغثی و مرخی معده مصلح آن در محرورین سکنجبین و آب لیمو و امثال آن، و در مبرودین زنجبیل و نمک و مانند آن. بدل آن در جمیع افعال روغن زیتون و از آن بهتر است. 📕 مخزن الادویه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
حضرت آقا در ادامه استناد به عبارتی از در نمط نهم اشارات فرموده اند: که «من آثر العرفان للعرفان فقد قال بالثانی»؛ یعنی هر کس عرفان و معرفت شهودی را برای نیل به معرفت شهودی برگزیند قائل به دوم شده است. در اوایل راه می فرمایند: اگر علم فکری مقدمه علم شهودی قرار بگیرد بسیار خوب و نیکو است، اما در مرتبه ی روح نه تنها علم فکری و طلب آن حجاب سالک می شود، بلکه درخواست و طلب علم شهودی نیز مانع از طهارت مرتبه ی روح خواهد بود، یعنی در این مرتبه علم شهودی هم با اینکه حظ شریفی است حجاب می شود، و نباید در این مقام حتی معرفت و شناخت خدا را طلب کرد، شناخت و معرفت اشیاء اگر به واسطه حواس پنجگانه صورت گیرد و اگر بواسطه و صورت گیرد و اگر به واسطه انجام گیرد و اگر به واسطه صورت پذیرد نامیده می شود، پس طلب عرفان و شهود تا زمانی که در مقام قلب باشد بسیار نیکو و پسندیده است، زیرا جبلی قلب بر شهود است اما همین که از مرتبه قلب بالاتر رفت و به رسید، شهود و عرفان نیز کنار می رود، و او می شود و او و این است. اما در غیر از این مرتبه چه بسا ممکن است شخص داشته باشد، و خواب های خوشی هم ببیند، اما هنوز موحد نشده است. زیرا عقل بر خلاف روح در وحدت محضه نیست، در عقل مقداری کثرت نیز وجود دارد، زیرا وظیفه عقل ادراک مفهومات کلی اعم از مفهوم کلی انسان، حیوان، گیاهان و دیگر موجودات عالم است. لذا رسیدن عقل به مقام شهود فرشتگان امر بسیار عظیم و والائی است، اما همین گمان در مرتبه روح که مقام محو شدن تام در حق تعالی است نقص و کاستی به حساب می آید، زیرا شخص در این مرتبه نه خود را می بیند و نه شهودش را هر چه هست مشهود است و بس. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 قلوب مضطر https://eitaa.com/ezterarebemahdi
علامه حسن زاده آملی در الهی نامه می فرمایند: الهی حاصل یک عمر و این شد که فهمیدم ، خدایا بر بیفزار. بزرگان ما نیز فرموده اند: نهایت ، است. اما این جهل به معنای نادانی نیست، بلکه به این معنی است که شخص، دیگر خودی نمی بیند تا ابراز علم و دانائی کند، او هر چه می بیند خدا می بیند و بس. از این مقام به نیز تعبیر می کنند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 قلوب مضطر https://eitaa.com/ezterarebemahdi