امام صادق (ع) فرمودند:
إِنَّا لَا نَأْمُرُ بِظُلْمٍ وَ لَكِنَّا نَأْمُرُكُمْ بِالْوَرَعِ الْوَرَعِ الْوَرَعِ؛
ما هرگز از شما نميخواهيم ظلم يا كار نادرستي انجام بدهيد؛
آنچه ما از شما ميخواهيم،
الْوَرَعِ الْوَرَعِ الْوَرَعِ؛
سه مرتبه تكرار فرمود، از گناهان پرهيز كنيد.
وَ الْمُوَاسَاةِ الْمُوَاسَاةِ لِإِخْوَانِكُمْ؛
باز دو مرتبه تكرار كردند نسبت به برادرانتان مواسات داشته باشيد؛ يعني آنها را شريك زندگي خودتان بدانيد.
سپس فرمودند اينكه ما اينقدر تاكيد ميكنيم به شيعيان ديگر كمك كنيد براي اين است كه اخوان شما، كه دوستان خدا هستند، هميشه در ميان مردم، كم و مورد جفاي ديگران بودهاند و ديگران آنها را ضعيف ميشمرند و به ايشان ظلم ميكنند. بعداً هم همينطور خواهد بود.
چون شيعيان ما در اقليت و ضعف هستند، به کمک احتياج دارند.
اگر به همديگر كمك نكنيد، نميتوانيد به زندگيتان ادامه دهيد و به وظايفتان عمل كنيد.
فَإِنَّ أَوْلِيَاءَ اللَّهِ لَمْ يَزَالُوا مُسْتَضْعَفِينَ قَلِيلِينَ مُنْذُ خَلَقَ اللَّهُ آدَمَ(ع)؛؛
از روزي كه حضرت آدم روي اين زمين خلق شده، هميشه اولياء خدا در اقليت و مورد استضعاف بودند.
در آينده هم، چنين خواهد بود...
#در_حرم_یار
Eitaa.com/darharameyar
#ماه_رجب
ماه رجب هم رو به اتمام است و ما هیچ تغییری نکردیم
هیچ تحولی در خودمان نمی بینیم
باید فکر کنیم ببینیم اشکال از کجاست
همانطور که عمری نماز خواندیم و روزه گرفتیم و رجب ها آمد و رفت
مبعت و شعبان و لیله القدر و.... همه آمد و رفت اما دریغ از اثری
بالاخره جای سوال است که اشکال از کجاست
از دارو؟
از طبیب؟
از بیمار؟
بیمار اگر چند روز داروی یک پزشکی را مصرف کند و اثر نبیند در پی چاره و درمان دیگری است
چطور است که طی سالیان سال عبودیت و انجام فرائض نورانیتی در ما ایجاد نکرد؟
همان هستیم که ده سال پیش بودیم چه بسا بدتر
بجای اینکه روز به روز تعلق ما به دنیا کمتر و لذات دنیا برایمان کمرنگ شود و لقاء خدا و اشتیاق مرگ بیشتر شود برعکس شده
مگر نه اینکه این عبادات میبایست ما را درمان کند؟
دارو که وحی خداست
طبیبش که نبی خداست
اینجاست که باید بفهمیم ناپرهیزی از ما بوده
مراقبه ما ضعیف بوده
عبادات مقبول نبوده
روح آمادگی پذیرش دارو را نداشته دفع کرده
قلب وارونه بوده
اگر نمازها و عبادتها قبول بود اثری نورانیتی احساس میشد
اینجاست که باید به خودمان و عملکردی که مرتب از آن دفاع میکنیم شک کرد
اینهمه نماز خواندیم چقدر شوق به نماز پیدا کردیم چقدر عشق به خدا پیدا کردیم چقدر محبت دنیا از دلمان بیرون رفت
خب نباید سوال کنیم چرا؟!!
نباید شک کنیم که مقبول نبوده؟
وحی خدا که وحی خداست
در قرآن و وحی و نبی خدا که شکی نیست
والعمل الصالح یرفعه
هدف از عبادت رفع حجب و رسیدن به خداست
هدف که بهشت و سیب و گلابی نیست
هدف که ثواب و فرار از جهنم نیست
عبادت مقبول مانند سوخت و تغذیه ای است که میبایست روح انسانی را اوج دهد و از دنیا و درون آن منقطع کند
کجاست این اعمال صالحی که مدعی هستیم عمری انجام دادیم
یا قرآن خدا معاذالله غلط است
یا عمل ما صالح نبوده
قلب وارونه است
منکوس شده
طبق فرمایش استاد فقیدمان آیت الله محمد شجاعی ره
ما از بچگي فكركرديم عبادت ما همان يك نمازي است كه ميخوانيم
نمازهم نخوانديم
نمازنمازي است كه نگذارد ما گناه بكنيم وقتي نماز ميخوانيم و گناه ميكنيم يعني نمازما نماز نيست
خدا صاف نماز را معرفي كرده
مثلا ميگويند آبليموآن است كه ترش باشد وخون را صاف كند ،در اين ميان اگر چيزي به شمادادند كه ظاهر آبليمو را داشت ولي خاصيت آن را نداشت آيا شما ميگوييد اين آبليموست ؟
اگر فهميديد تقلبي است ميگوييد ساختگي است
نمازوقتي اثرش نهي از گناه است و اين نهي براي ما نيست پس نماز نيست
من وشما از اول بلوغ در پنج وقت در شبانه روز نمازي خوانديم كه نماز نيست و مرتب در ساعاتي كه بر ماميگذرد بر طبق ميل و هواي خود عمل كرديم و هيچ نفهميديم كه عبادت شيطان و غير را كرديم نه خدا را
وضع ما اين است
دردآور وموحش است اگر بفهميد وبه دلتان بيفتد
قلب از دست ما دیگر بیرون رفته است و غصب شده است
و محلّ تاخت و تاز شیاطین شده است. قلبی برای ما نمانده است و البتّه این چیزی نیست که من بگویم خود قرآن در یک آیهای میگوید، و هر کس فهمی داشته باشد میفهمد چه میگوید
آیه 37، سورهی ق، را هر چه توانستید بروید و روی آن مطالعه کنید. که حقیقت را بیان میکند و بعد میفرماید «إِنَّ في ذلِكَ لَذِكْرى لِمَنْ كانَ لَهُ قَلْب» در این چیزی که گفتیم ذکرها هست، امّا برای چه کسی؟ معنای آن چیست؟ «لِمَنْ كانَ لَهُ قَلْب» برای آن کسی که برای او قلبی باشد. یعنی برای خیلیها دیگر قلب نمانده است، رفته است. اگر قلب مانده بود که وضع ما اینطور نبود.
#در_حرم_یار
#سیدعلی_سیدعربی
Eitaa.com/darharameyar
#آیت_الله_محمدشجاعی_(ره)
در انقلاب مسائل خوبی پیش آمد، مسائل آموزنده پیش آمد
خیلی از علاقهمندان به اسلام آرزو میکردند و می کنند که اسلام حاکم باشد
امّا وقتی یک مقدار در مشکلات آن قرار گرفتند، و شیطان هم از سوی دیگر آمد ، آرام آرام می بینید افکاری درون آنها پیدا می شود که در نهایت می رسد به جایی که علی رغم علاقه مندی به گونه های مختلف،
در ورطه مخالفت با انقلاب افتادند
مخالفت آنها از اینجا نشأت میگرفت که عافیتطلب بودند.
عافیتطلبی مصیبت بزرگی است و ما هم معمولاً عافیتطلب هستیم
مگر فردی اسثتنایی پیدا بکنید که عافیتطلب نباشد.
یعنی این اسلام، قرآن و خدا همهی آنها درست است خوب است، باشد، امّا بدون اینکه ما به ناراحتی مشکلات بیفتیم.
در همین انقلابی که شد خیلیها متدین بودند،
اما جهت مخالفت دیگر آنها با انقلاب براساس برداشت غلط از اسلام بود که در ذهن خود شان آن برداشت غلط را داشتند....
امام خمینی یک مجتهد بزرگی بود و از لحاظ فقهی مجتهد معمولی نبود
امام بود که ولایت فقیه را زنده کرد
ولایت فقیه یعنی براساس فقه شیعه حکومت میکند...
#در_حرم_یار
Eitaa.com/darharameyar
#ماه_شعبان
آیت الله محمد شجاعی (ره) :
(كلمه لااله الالله حصني فمن دخل حصني امن من غذابي)
آن لحظه اي كه كسی عامل به توحيد شد، عامل به ذكر شد، عامل بدستورات الهي شد و روي به خدا آورد فقط آن لحظه است كه داخل حصن و حصار امني شده و از عذاب در امان است
يعني غير آن لحظه داخل در عذاب الهي است
آتشها وظلمت ها وفشار ها، حيونات درنده و الي آخر
ميفرمايد (فمن دخل حصني)
هركس داخل در آن شد
(اَمِنَ من غذابي)
يعني اگر داخل در آن نبود چي ؟؟؟
مشخص است ماداميكه روي به خداست در امان است
خب من وشما حساب كنيم در اين مدت عمر چقدر ميتوانيم روي اين در امان بودن حساب كنيم؟
چقدر که نه مشخص است
لذا وحشت سراپاي انسان را بايد بگيرد اگر بفهمد وسر خودش را كلاه نگذارد .
اين كه هر روز خوشيم اين را بدست آورديم، آن را خريديم، آن كار راه افتاد، پولمان کمی بیشتر شد،
خوب الحمدالله فلان مسئله هم حل شد،
فلان مقام را هم پيدا كرديم،
فلان كار هم درست شد،.....
خب ديديد چه لذتي دارد
چه آرامشي دارد
لذا بدنبالش هستيم و هي سعي ميكنيم جمع كنيم
غنيمت بشماريم
اين را بدست بياريم آن را بدست بياريم مثل اينكه غنيمت كرديم ....
.... خوب شد 1000 تومن بدستمان آمد
خوب شد آن كار هم درست شد،
آن منزل هم درست شد
آن فرش هم جور شد...
از اينجا وآنجا غنيمت ميكنيم و آرام ميشويم
و درست همين جاست كه كلاه سرمان ميرود
شبيه همين حالت اگر به معني كلمه حساب كنيد فقط بايد در عبادت خدا باشد
بقيه همه خسران است
من كه اينطور هستم با دنيا راحتم و غنيمت ميشمارم شما هم حتما همينطوريد .
غنيمت را آنجا بايد حساب كرد وديد و مغتنم شمرد كه روی به خدا آورديد آن غنيمت است و مغتنم است
نبايد رها كنيد
و دغدغه شما این باشد
هر چه توانستيد همه چيز را ناقص بگذاريد فرار كنيد بسوي خدا
ففروالي الله
#در_حرم_یار
Eitaa.com/darharameyar
#ماه_شعبان
#آیت_الله_محمدشجاعی_(ره) :
این را یکبار گفتم
من تذکّر میدهم برای اینکه برای اینطور چیزها دعا بکنید،
شما وقتی الان یک گرفتاری پیدا میکنید، و تضرّع میکنید و مستجاب نمیشود و خدا به حرف شما گوش نمیدهد،
خطوراتی شیطانی نسبت به خدا به ذهن شما میآید
حالا تصور کنید اگر این گرفتاری خیلی شدید بشود
اگر از همه جا دست قطع بشود
تصور کنید در آن لحظات آخر عمر و لحظه مرگ ، انسان با تمام وجود به خدا تضرّع بکند که خدایا تو قادر هستی یک ساعت دیگر به من مهلت بدهی
که پسر و دختر خود را یکبار دیگر ببینم
یا فلان کار را بکنم،
یا فلان دوست خود را ببینم
یک لحظه خداحافظی بکنم،و....
در آن لحظات آخر که با دیگران نمیتوانید صحبت بکنید و زبان بسته شده با خدا که در باطن صحبت میکنید،
فشار مرگ را میبینید که کمکم پردهها برداشته میشود و در حال رفتن هستید،
فکر میکنید که این برای خدا چیزی نیست،
یک ساعت فرصت بدهد
خدا که قدرت مطلق است،
شما هم که سخت نیاز دارید،
چیز زیادی هم نخواستید
میگویید خدایا دیگر از این موقعیت بالاتر و از این اضطرار شدیدتر؟
از این احتیاج شدیدتر؟
اینکه چیزی نیست،
واقعاً برای من یک ساعت فرصت ضرورت است،
ولی خدا نمیدهد،
خدا بنا نیست فرصت بدهد،
هر چیزی را در وقت خود به مشیّت خود انجام میدهد
بعد شیطان از آن طرف میآید
کمکم میگوید که اصلاً نکند همهی این عقاید تو همه باطل بوده،
دیگر از این موقعیت سختتر و شدیدتر
که تو درخواستی داشتی و خبری نشد
اگر آن خدا که تو میگویی به همه چیز قادر است،
هر چیزی را خلق کرده
آسمان که به زمین نمیآید اگر خدا یک ساعت به تو مهلت میداد،
نکند اصلاً چنین چیزی نباشد....
وقتی این در قلب شما خطور کرد کمکم مطلب تمام میشود،
با چه حالتی به برزخ وارد میشوید ؟
با حالت شک..
توصیه میکنم برای اینطور مسائل دعا کنید...
#در_حرم_یار
Eitaa.com/darharameyar
#ماه_شعبان
ماه مبارک شعبان است،
براساس آنچه از معارف اهلبیت استفاده میشود ماه وجود مقدس رسول گرامی اسلام(ص) است
ماهی است که به برکت وجود نبی اکرم پوشیده به رحمت و رضوان خداست
.«اللَّهُمَّ فَأَعِنَّا عَلَی الاسْتِنَانِ بِسُنَّتِهِ فِیهِ وَ نَیْلِ الشَّفَاعَةِ لَدَیْهِ»
خدایا به ما کمک کن تا بتوانیم سنت حضرت را به اندازه ظرف وجودی خودمان عمل کنیم و آماده برای شفاعت حضرت در این ماه شویم.
مناسب است انسان در این ماه به اندازه امکان فرصتی را برای شب زنده داری و روزه داری در نظر بگیرد، کارهایش را سبک کند.
انسان باید فرصتهایش را در این ماه تنظیم مجدد کند
نمیشود با همین برنامه عادی و روزمره این ماهها را پشت سر بگذارد.
اولیای خدا اینطور بودند
با تمام اشتغالهایی که داشتند در این ایام فراغتی برای خودشان ایجاد میکردند.
فرصتی برای خودشان خالی میکردند
انسان فراغتی در این ماه برای مناجات ایجاد کند
یکی از مهمترین اعمال این ماه دعا کردن است،
صلوات و استغفار است
یکی از دعاهای مهم همین دعا یا مناجات شعبانیه است که نقل شده معصومین و ائمه (ع) همه تلاوت میفرمودند
حیف است این فرصت بگذرد و انسان جا بماند
حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه خيلي به اين دعاي شعبانيه توصیه کردند
خيلي مضامين بلندي دارد.
خيلي مضامين عجيبي دارد
كه اين مضامین براي امیرالمومنین علي (صلوات الله و سلامه عليه) است.
«إِلَهِي عَلِّمْنِي مِنْ عِلْمِكَ الْمَخْزُونِ وَ صُنِّي بِسِرِّكَ الْمَصُونِ إِلَهِي حَقِّقْنِي بِحَقَائِقِ أَهْلِ الْقُرْبِ وَ اسْلُكْ بِي مَسْلَكَ أَهْلِ الْجَذْب»
شما ببينيد اين الفاظ چقدر زيبا است! به اصطلاح امروزيها موسيقي الفاظ آن اصلاً جان انسان را متوجّه خود ميكند.
ببينيد چقدر ترتيب اين الفاظ، اين حروف زيبا است. انسان هر چه بخواند سير نميشود.
انسان وقتى اين دعا را مىخواند، مىفهمد كه اصلًا روح نيايش در اسلام يعنى چه.
در آنجا جز عرفان و محبت و عشق به خدا،
جز انقطاع از غير خدا
و خلاصه جز سراسر معنويت، چيز ديگرى نيست،
و حتى تعبيراتى است كه براى ما تصورش هم خيلى مشكل است.
#در_حرم_یار
Eitaa.com/darharameyar
مبحث ولایت فقیه قسمت اول.mp3
14.93M
بحث ولایت فقیه و اثبات آن و موضوع ولایت مطلقه و رفع شبهات آن در کلاس جناب سیدعلی سیدعربی اردیبهشت 92
قسمت اول
Eitaa.com/darharameyar