eitaa logo
در حرم یار
1.5هزار دنبال‌کننده
626 عکس
35 ویدیو
3 فایل
کانال جلسات استاد سیدعلی سیدعربی پیرامون مباحث و آثار آیت الله محمد شجاعی رضوان الله تعالی علیه و بزرگان اخلاق و عرفان اسلامی نشر و نسخه برداری از مطالب با ذکر کانال و منبع آن بلامانع است ارتباط با آدمین @DarharameyarAdmin
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از ADMIN
اغلب، ما نمی‌توانیم اهل صمت و سکوت باشیم نمی‌توانیم از خواب و خوراک کم کنیم یکی از علل آن عدم معرفت نسبت به خدای عظیم است اگر کسی خدا را به عظمت بشناسد اگر یقین کند خدا عزیز است، قهار است، عظیم است، کأنّ لال می‌شود،قدرت تکلم را از دست می‌دهد، ساکت و بهت زده می‌شود، خواب و خوراکش را از دست می‌دهد وقتی شخصی در مقابل یک شیئ عظیم قرار بگیرد و یا در برابر خطر بزرگی واقع شود به لکنت زبان می افتد، قدرت تکلم ندارد اینطور نیست؟ چون عظمت مقابل وجودش را فرا گرفته... طبیعی است وقتی کسی به عظمت خدا، به قهاریت خدا معرفت پیدا نکرد چه خوفی چه تذلّلی؟ زیاده گویی هم می‌کند پر خوری هم می‌کند راحت هم میخوابد چون درکی از آن فرمانروا ندارد درکی از آن وجود مطلقی ندارد که سراسر احاطه اش کرده وجودی که با خودش و در باطن همراه دارد.... همه این مصیبت‌ها از عدم شناخت و عدم معرفت نسبت به خداست... مدعی پرستش خدایی هستیم که اصلا نمی شناسیم.. خدای خیالی برای خودمان درست کردیم والا زبانمان بسته بود... Eitaa.com/Darharameyar
آنها که به تهیدستان کمک می کنند بدانند که در حقیقت به خودشان کمک کرده اند یعنی وقتی ما یک کار خیر می کنیم ، اول خود ما نورانی می شویم ، پس اولین کمک را داریم به خودمان می کنیم . دیگر اینکه به دین خدا کمک می کنیم . ان تنصرو الله ینصرکم بعضی ها فکر می کنند که این آیه فقط برای جنگیدن و فقط برای کارهای شاخصی است که مستفیما دینی باشد لیکن ما باید توجه داشته باشیم که وقتی ما داریم به فقرا کمک می کنیم ، در حقیقت به نوعی به دین الهی و پیاده شدن توحید در جامعه یاری رساندیم چرا که فقر در بین افراد تاثیرات متفاوتی می گذارد . یک انسانی است که از نظر سطح ایمانی بالاست ، ممکن است که از فقر استقبال کند و لذت هم ببرد . اما همه کس این گونه نیستند . بعضی ها تحمل شان پایین تر است و ممکن است فقر آنها را نسبت به دین بدبین کند . وقتی شما به این نیازمند کمک می کنید او را در فضای ایمان نگه می دارید یعنی شما با کمک کردن مال به این فقیر جلوی ورود کفر به جامعه و فرار ایمان از جامعه را می گیرید . شما حافظ ایمان می شوید . شما جلوی حمله و هجوم کفر را می گیرید . اگر شما این نوع نگاه را داشته باشید ، آنموقع بجای هزار تومان صد هزار تومان میدهید چون برای تقویت ایمان خود و دیگران کار می کنید.... Eitaa.com/darharameyar
16.mp3
6.87M
دروس مجازی سال ۱۳۹۹ شب شانزدهم ماه مبارک رمضان استاد سیدعلی سیدعربی مدت زمان ۳۰ دقیقه Eitaa.com/darharameyar
(ره) گاه بنشینید از اول بلوغ، از آن وقت که قلم تکوین به سراغ شما آمده است مرتب افعال و افکار خود را به یاد بیاورید و خوب به تصویر بکشید فرض کنید الان وقت رفتن شما به آن سو است زمانی که خواهد آمد فرض کردنش که مشکل نیست اگرچه فرض هم نیست در وقتش حقیقت است اما حالا فرض کنید که در حال رفتن به آن سو هستید خوب چه کرده‌اید؟ این کار را انجام دهید بنشینید فکر کنید که چه‌ها کرده‌اید ساعات شما چگونه گذشته از اول بلوغ تا الان افکار شما، خصال شما، اهداف شما چه بوده ساعات شما با چه اعمالی گذشته ببینید در عالم وجود خودتان چه می‌یابید کارهای خیر را هم فکر کنید اگر نمازی بوده فکر کنید آن هم چه جور نماز خواندنی بوده آیات قرآن صراحتاً می‌فرماید آنها که ایمان به خدای متعال آوردند و از همان راهی که خدا گفته پیش رفته‌اند، آنها برایشان امن و امنیت هست و تحت اسم مومن خدا قرار می‌گیرند آنهایی که به مقتضای ایمان قدم به قدم حرکت کردند حالا راه ما چیست؟ این‌ها که از ما گذشته راه ما اگر باشد راه تائبین است راه آنهایی که برمی‌گردند از راه غلطی که در پیش گرفته‌اند بر می گردند راه صحیح در پیش می‌گیرند که راه تقواست چون تحت اسم مومن خدا بودن و در امنیت بودن مشروط به تقواست ما تقوا را در حد خودمان اگر برگردیم می‌توانیم به دست آوریم و در حد خودمان از اسم مومن خدا می‌توانیم بهره‌مند باشیم که آن پر و بال اسم مومن خدا دست ما را بگیرد و آن زمان که مصیبت‌ها شروع می‌شود به فریاد ما برسد جوان‌ها شاید به این فکر نیفتند ولی ما پیرها که گاه گاه نشانه‌های مرگ را می‌بینیم خیلی حسرت می‌خوریم که چرا در جوانی این‌ها به فکر ما نیامد تا زیاد خراب نکنیم انسان وقتی پیر می‌شود بیماری‌ها تهدید می‌کند و بالاخره باید برود گاهی طوری خراب کردیم که اگر می‌خواهیم راهی در پیش بگیریم که در امن ربوبی باشیم گویا یأس انسان را فرا می‌گیرد اما خدا فرموده مأیوس نباشید در هر صورت راهی اگر باشد راه تقوا در پیش گرفتن است این سنت خداست قانون خلقت است تغییر ناپذیر است آنها که قرآن را و سنن الهی را می فهمند می‌ترسند ما متاسفانه ایمانمان را آمیخته به ظلم کردیم مدت‌ها هم از عمر ما گذشته ولی راه باز است می‌توانیم برگردیم و راه تقوا را در پیش بگیریم راه شکستگی در برابر خدای متعال را در پیش بگیریم مولوی می‌گوید هر که سر از زمین بلند کند هدف تیرها قرار می‌گیرد و هرکه با خاک یکسان باشد بنده باشد متکبر نباشد استکبار در مقام عبودیت و بندگی نداشته باشد جان سالم به در می‌برد آنکه سر بلند می‌کند و سینه در برابر خدا سپر می‌کند که خدا تو گفتی این چنین ولی من می‌گویم این چنین. خب من که گفتی هدف تیر قرار گرفتی در وقتش معلوم می‌شود آنکه خاکیست هیچ وقت نشانه این تیرها قرار نمی‌گیرد توبه را یک ساعت به تاخیر نیندازید والا خودتان به خودتان خشمی می‌کنید که عذاب جهنم از آن آسان‌تر است خشمی بر دوستان و نزدیکان داریم خشمی بر کسانی که محبت آنها را داشتیم و خشمی بر خودمان که جهنم عذابش کمتر از این خشم است الان نمی‌فهمیم خدا بفهماند ان شاءالله لذا اگر یک ساعت این برگشت خود را به تاخیر انداختید به اندازه همین یک ساعت تاخیر، خشم بدتر از جهنم بر خودخواهید داشت نکته‌ها می‌گویم هر کس فهمید که فهمید اگر نفهمید در وقتش می‌فهمد.... Eitaa.com/darharameyar
دین ما قبل از اینکه یک دین رفتاری باشد ، یک دین اخلاقی است . شما درآغاز بعثت پیامبر می بینید که حضرت می فرماید : بُعِثت لِاُتمِم مکارم الاخلاق اینجا سخن از رفتارهای فیزیکی نیست سخن از مسئله ی طرح قالب های عبادی نیست زاویه ای که پیامبر به دین و رسالت خودش نگاه می کند ، یک کار اخلاقی است و برای این کار اخلاقی ، مسائل عبادی ریز ریز در جای خودش بصورت حساب شده ، تنظیم و تهیه شده و قرارداده شده است . مهم این است که ما نباید بیاییم دین را فقط از زوایای رفتارهای ظاهری نگاه کنیم به این معنا که فقط بگوییم ماحَصَل دین همین عبادات صوری و ظاهری است بلکه هدف این است که این عبادت ها ، فضاهایی را در درون دل برای بالندگی اخلاقی ایجاد کند در فضای نماز، روزه ، حج و تعاملات عبادی، فردی و اجتماعی که دستور داده شده ، باید بگردیم هدف و مقصد را پیدا کنیم و جا را برای بروز و شکوفایی استعدادهای اخلاقی فراهم کنیم اصلا رشد ما در همین است . همه ی کارها برای رشد وجودی و روحی انسان است . در سوره ی بقره در پایان بحث روزه ( يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ.....) بعد از چند آیه توضیح می‌دهد که اگر می‌گوییم روزه بگیرید، نماز بخوانید و... برای تقرب وجودی شما به خدای متعال و برای رشد شماست (... وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ) همه ی اینها برای رشد وصعود روح است. البته رشد در ذیل همین قالبها، تحت همین دستورها نه اینکه انسان اینها را کنار بگذارد و بگوید که من دارم رشید می شوم این خیال است . در قالب همین نمادهای عبادی رشد باید حاصل بشود . این مهم است که نوع نگاه ما این باشد که در سایه ی نماز ، عفاف ، حجاب و روزه ،.... نفس رشد اخلاقی داشته باشد و آن تربیت لازم را پیدا کند که خود را از تعلقات دنیوی و نیازهای حیوانی خلاص کند اگر نوع نگاه ما به دستورات شریعت این شد برنامه ریزی های ما هم متفاوت می شود . اگر کسی دین را فقط در چارچوب ضوابط ظاهری نگاه کند، یعنی نماز بخواند ولی روی اخلاق درون اثر نگذارد، روزه بگیرد ولی هیچ رشدی نسبت به ساختار اخلاقی پیدا نکند ، این می‌شود یک برداشت خیلی سطحی و قشری از دین. اما اگر حوزه ی نگاهش را متمرکز روی اخلاق کرد ، متوجه می شود که باید در سایه ی عبادات دگرگونی اخلاقی و اندیشه ای پیدا کند . نوع نگاه و جهانبینی نسبت به دین و معرفت حاصله متفاوت بشود. این بسترها برای آن رشدها و تعالی های اخلاقی است ، اگر نگاه این نوع شد ، جامعه و فرد در عین حال که اعمال عبادی را انجام می دهند ، دارای سعه ی صدر ، گذشت ، نشاط های درونی ، فراغت از دنیا، صبر و توکل و رضا و.... می‌شود اصلا این عبادتها انجام می شود که به ما سعه ی صدر بدهد، شرح صدر ایجاد کند، روح را وسیع کند، گسترش دهد سینه و قلب را گشاده کند... بعد می بیند که فضای فردی ، خانوادگی و اجتماعی چقدر متفاوت می شود اگر احکام و عبادات این نتیجه را ندهد انسان درجا زده خلاصه ی بحث ها این است که یک مقدار نگاه مان را از نگاه به قالب های دینی در عین حفظ نگاه ، فراتر هم ببریم و آن نگاه به تحولات ، رشدها و تغییرات مثبت اخلاقی است.... Eitaa.com/darharameyar
17.mp3
8.5M
دروس مجازی سال ۱۳۹۹ شب هفدهم ماه مبارک رمضان راهبرد صبر اهل ایمان و تلازم سعادت با سختی ها استاد سیدعلی سیدعربی مدت زمان ۳۲ دقیقه Eitaa.com/darharameyar
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ تَحَنَّنْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ سَلِّمْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ كَأَفْضَلِ مَا صَلَّيْتَ وَ بَارَكْتَ وَ تَرَحَّمْتَ وَ تَحَنَّنْتَ وَ سَلَّمْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَ آلِ إِبْرَاهِيمَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ eitaa.com/darharameyar
(ره) سالک از اوّل باید توجّه داشته باشد صبغه‌ی او باید صبغه‌ی الهی باشد باید با جوار حق بسازد به یک بیان دیگر باید متخلّق به اخلاق الله باشد، باید خصوصیات او، رنگ او، خلق او، اوصاف او همه متناسب با اوصاف و اخلاق حضرت حق باشد این یک جریان کلی است من از شما سؤال می‌کنم که آنچه از خُلق خدا، از وصف خدا در نظام وجود بیشتر برای شما چشمگیر بوده چه بوده است؟ آنچه که در نظام وجود زیاد از اوصاف خدا چشمگیر است چیست؟ حلم خدا است و حتّی از بس این برای ما جای تعجّب است که نمی‌توانیم زیاد هضم بکنیم، گاهی ناراحت هم می‌شویم که خدا چرا این‌چنین و آن‌چنان نمی‌کند؟ چرا این کفّار را از بین نمی‌برد؟ چرا این بدها را از بین نمی‌برد؟ چرا خدا به این‌ها مهلت می‌دهد؟ چرا بد را خدا مجازات نمی‌کند؟ چرا معصیت‌کار را خدا به جزای خود نمی‌رساند؟ یک مقدار این چراها از چه چیز برمی‌خیزد ؟ از حلم خدا آن‌چنان حلم خدا چشمگیر است که انسان واقعاً تعجّب میکند و به مقام اعتراض هم برمی‌آید، گلایه می‌کند می‌گوید که چرا خدا کسی را به جزای خود نمی‌رساند؟ آن فلانی را، آن تیپ را، این دسته را، آن کس را، این کس را حلم خدا تا آن اندازه است که مادامی که برای کسی امید برگشت هست که خود او هم بهتر می‌داند، راه را برایش باز نگه میدارد شما الآن این همه معصیت‌ها را، گناه‌ها را، طغیان‌ها را، فسادها را ملاحظه بکنید در درجات مختلف نسبت به افراد، به جوامع، به امم، به حکومت‌ها به هر کسی به هر دسته‌ای.... راه برگشت را باز میگذارد محاسبات او هم محاسبات حق است، محاسبات نا حق من و شما که نیست با محاسبات خود تا آن‌جا به انسان، و به هر موجودی مهلت می‌دهد که راه به روی او به کلی بسته نشده باشد. این‌قدر حلم خدا بالاست من و شما اصولاً از همان اوّل که بالغ شدیم و مکّلف شدیم با حلم خدا پیش آمدیم یعنی همین که فرموده است این واجب است و آن حرام است و دیگر بیش از این از ما به صورت واجب و حتمی توقع ندارد این حلم است نمی‌دانم توجّه کردید که خود این از جلوات حلم است یا نه ؟ این‌که اصلاً خدا گفته است فقط ما از شما واجبات را و ترک محرمات را میخواهیم از حلم اوست. کمتر کسی هم هست که بداند این حلم است، خود این حلم حق است. اگر حلم خدا نبود مسئله اینطور نبود. اگر حلم او نبود راه به این آسانی نبود، تکلیف به این آسانی نبود. حالا من این را توضیح نمی‌دهم به هر صورت حلم خدا زیاد است و سالک یکی از دقایقی که باید از اوّل متوجّه باشد این است که اگر این صفت را نداشته باشد و مقابل آن غضب را داشته باشد نمی‌شود به سوی خدای حلیم حرکت کرد، سنخیّت لازم است.. Eitaa.com/darharameyar
غریزه ی جوانی مانند انبار مهمات است انبارها به دو گونه آتش می گیرند یا از درون یا از بیرون این آتش بپا میشود یعنی یا بعضی از افکار ما این انبار را منفجر می کنیم یا یک نفر دیگر از بیرون به این انبار شلیک میکند اگر این انبار یک پوششی را از خودش فعال کند مصون می ماند مثل بعضی از ماهی های دریا که وقتی عامل خطر می خواهد به سراغ شان بیاید یک گازی را از خودشان متصاعد می کنند که هاله ای ایجاد می کند و عامل خطر نمی تواند به آنها آسیب بزند . یعنی برای حفظ وجود وهویت خودش یک قدرت دفاعی در وجودش هست منتها این قدرت دفاعی باید فعال بشود وقتی فعال شد ، هاله ای دور آن را می گیرد که وقتی خطر بطرفش می آید به او اصابت نمی کند در انسان هم این سیستم دفاعی باید فعال و قوی باشد . اگر غریزه جوانی انبار مهمات است ، در مقابل نیز خداوند متعال این انبار را بدون سیستم دفاعی قرار نداده است چرا سیستم دفاعی خود را فعال نمی کنیم ؟ مثلا غریزه ی یک جوانی اگر یک شهوت فعال است ،و او از طریق حلال برای آن مجرایی نداشته باشد، باید بروم کار حرام انجام دهد ؟ قرآن می فرماید خیر آنهایی که شرایط ازدواج را ندارند عفت پیشه کنند . قرآن می فرماید که سیستم دفاعی خود را که عفت است فعال کن یعنی سسیتم دفاعی عفت را بالا ببر شما گمان نکنید که خدا این سیستم دفاعی را در وجود ما قرار نداده است سیستم های دفاعی ما ریشه در فطرت ما دارد اگر ما برنامه احیاگری فطرت را انجام ندهیم ، اگر ما فعال سازی ایمان را انجام ندهیم ، اگر آیتم های عزت ، عفت و کرامت را در خودمان فعال نکنیم دچار مشکل خواهیم شد کرامت و عزت را در خود فعال کنید در نظر بگیرید جوانی دارای کرامت نفس است ، روی خودش کار کرده و این کرامت را فعال کرده ، لذا وقتی که گرسنه است و طعامی هم در اختیار ندارد به سطل زباله ای که پر از مرغ و گوشت است نگاه نمی کند در حالی که می داند که اگر به منزل برود غذایی برای خوردن ندارد ولی حتی حاضر نیست به آن سطل زباله نگاه کند و حتی تصورش را هم نمی کند چرا ؟ چون عزت نفس و کرامت دارد یعنی چون سیستم عزت نفس و کرامت او فعال است ، لذا به اینها توجهی نمی کند . در بحث شهوت هم همینطور است . البته نمی خواهم بگویم که جریان گرسنگی با شهوت هم سنگ و هم وزن هستند ، مسلما جریان شهوت سنگین تر است اما اگر انسان با نگاهی عزت مندانه و کریمانه به خودش نگاه کرد ، این سیستم دفاعی فعال می شود هر چند هم که محیط خراب باشد اگر سیستم دفاعی فعال باشد به هیچ وجه تحت تاثیر قرار نمی گیرد و انبار مهمات او آتش نمی گیرد.... Eitaa.com/darharameyar
18.mp3
7.69M
دروس مجازی سال ۱۳۹۹ شب هجدهم ماه مبارک رمضان صدق و قنوت استاد سیدعلی سیدعربی مدت زمان ۲۸ دقیقه Eitaa.com/darharameyar
(ره) کسی که در خود ازدیاد کمالات عبودی و قدمهای جدید در مقام توحید و تزکیه و اصلاح ندید بداند که توقف نکرده بلکه تنزّل کرده این را درجا زدن نمیگویند بلکه سیر قهقرایی است وکسی که بسوی نقصان می‌رود زودتر بمیرد بهتر است و مَن كانَ إلى النُّقصانِ فالمَوتُ خَيرٌ لَهُ مِنَ الحياةِ کسی که روز به روز درست نمی‌شود مُردن برایش رحمت است هر روز باید به تطبیق خود با موازین بیشتر بپردازید البته نروید بگویید حالا که ما رو به نقصان می‌رویم پس مرگ را از خدا بخواهیم خیر مگر آنجا منتظرند با این وضعی که می‌رویم از ما پذیرایی کنند؟ از خدا عمر بخواهید، به خدا پناه ببرید و با گریه و توسل و شفیع قراردادن حضرات معصومین ع از خدا بخواهید قبل از اینکه اجل بیاید آمادگی بدهد و بدون آمادگی نرویم چیزهایی در پیش است مسائلی که هر کس هر چقدر هم استاد باشد نمی‌تواند بیان کند و بفهماند... Eitaa.com/darharameyar
وجه الله حقیقت واحدی است که از آدم تا خاتم همگی جلوات و ظهورات آن حقیقت واحدند در حقیقت بین حجج الهي فرقی نیست؛ جز در شدّت مظهریت برای آن نور واحد الهي. لذا اگر تمام حجج الهي يکجا گرد آیند همگی حجت خدایند؛ لیکن یکی گویا خواهد بود و دیگران خاموش « الْحُسَيْنِ بْنِ أَبِي الْعَلَاءِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللهِ ع قَالَ قُلتُ لَهُ تَكُونُ الْأَرْضُ بِغَيْرِ إِمَامٍ وَحُحْهِ قَالَ لَا قُلْتُ فَتِكُونَ إِمَامَانِ فِي وَقْتِ وَاحِدٍ قَالَ لَا إِلَّا وَأَحَدُهُمَا صَامِتٌ لَا يَتَكَلَّمُ .. حسين بن ابى العلاء می گوید به حضرت ابى عبد الله صادق (ع) عرض کردم که آیا ممکن است زمین بدون امام و حجت باشد؟ فرمودند هرگز عرض کردم آیا ممكن است دو امام در یک زمان باشند؟ فرمودند خیر مگر اینکه یکی از آن دو ساکت باشد و سخن نگوید. » (ارشاد القلوب إلى الصواب، ج2، ص 418 امام و حجت خدا ظهور آن نور واحد است؛ و این قالبها ماهیات هستند و امور اعتباری؛ لذا چون حقیقتشان ظهور یابد یک نور بیش نیستند تمام انبیاء و اولیاء ، ظهور همان نور اوّل میباشند ؛ لکن برخی از این ظهورات شدیدتر از ظهورات دیگرند ؛ و چهارده معصوم (ع) ، اشدّ ظهورات آن هستند؛ و رسول خاتم (ص) اشدّ ظهورات در بین این چهارده مظهر می باشند. پس همواره آن رسول لاهوتی سرشت بود که در کسوت آدم و نوح و شعیب و ادریس و ابراهیم و موسی و عیسی و ... در جهان ظلمت ظاهر میگشت و خلایق را به نور هدایت راه می نمود ؛ و سرّ آخر همو بود که با صورت محمّدی جلوه نمود و جهان را سراسر پرتو افشانی کرد فاطمه پاره ای از او بود و علی خودش بود و حسن و حسین از او بودند و آل او نیز هم اویند و بر همین اساس بود که امیرمؤمنان علی ع در ضمن حدیث معرفت فرمودند : ای سلمان و ای ابوذر منم آن کس که نوح را در کشتی به دستور خدا بردم من یونس را به اجازه خدا از شکم ماهی خارج کردم. من به اجازه خدا موسی را از دریا گذراندم. من به اجازه خدا ابراهیم را از آتش نجات دادم من با اجازه خدایم نهرها و چشمه هایش را جاری و درختانش را کاشتم منم عذاب يوم الظلّه. منم آنکه فریاد میزند از مکان نزدیکی که تمام جن و انس آن را می شنوند؛ و گروهی می فهمند منم که با هرگروهی ، چه ستمگران و چه منافقین به زبان خودشان صحبت میکنم منم خضر، عالِم موسی. منم معلم سلیمان بن داود و منم ذوالقرنین و منم قدرت الله ای سلمان و ای ابوذر منم محمد و محمد من است. من از محمدم و محمّد از من است..... Eitaa.com/darharameyar
19.mp3
8.79M
دروس مجازی سال ۱۳۹۹ شب نوزدهم ماه مبارک رمضان نکاتی در خصوص انفاق استاد سیدعلی سیدعربی مدت زمان ۳۳ دقیقه Eitaa.com/darharameyar
گَر نیک بنگریم، به نیکی خواهیم یافت «شب قدر»، قلب این ماه طَهور است! از این رو، این «شام شگرف» و این «شب ژَرف» برای مسلمانان، معجزه‌ای عظیم‌تر از «معجزه‌ی سلیمان نبی» است! چرا که سلیمان، «مسیر مَکان» پیمود، حال آن‌که سالکِ صالحِ قرآنی در شب قدر، «مسیر مَکانت» می‌پیماید! و اینک، این «شب ژرف» که به اعجاز آن می‌توان «یک شبه، ره صد ساله پیمود»، چشم انتظار ماست تا از «مجال حیات‌بخش» آن، «حیاتی با حیاء» یابیم. و این‌گونه «خداوند» رئوف، در اوج جُودِ رُبوبی‌اَش، «رخسار مهربانش» را در این شب شریف به سوی بندگانش نمایان‌تر می‌کند، تا در پِیِ «مُعانقه‌ای عبودی»، سعادت عبادت عمیق را بیابند. آری؛ همان خدایی که به ما مشتاق است و ما به او محتاج، مبشّرانه ما را در «ساعت قدر» به «ساحت قدر» فرا می‌خواند و نوید «صلاح دنیا» و «فلاح عقبای مان » را در «زنده‌داری خویش» برای آن شب، و «ارزنده‌داری آن شب»، برای خویش می‌دهد. به راستی؛ حال که خداوند عطوف «خواستار رهایی» ما از خودمان هست، چرا ما «خواستگار رهیابی» به خدای خود نباشیم؟ همان رهایی که در مَتنش، «رَستن» و در بَطنش، «رُستن» نهاده شده است. پس بیاییم، "امشبی را که در آنیم غنیمت شمریم" و با «شور و شعوری عاشقانه» و «جِدّ و جهدی عاقلانه»، در شب قدر که بی‌گمان «تنها شب روشن هستی» است ، رهسپار «مسیر سبز سعادت» شویم. همان «طریق تعالی‌بخش» که بی‌گمان طِی کردن آن در چنین شبی، «سریع‌تر و صحیح‌تر» خواهد بود. التماس دعا Eitaa.com/darharameyar
(ره) محبت به حضرت امیر سلام الله علیه چیزی نیست که انسان در آن کوتاهی کند اگر عقل داشته باشد اگر از محبتش در تمام قلوب جمع میشد و به تمام دلها راه میافت آتشی در خلقت نبود این هم رمز بالایی است و این به حقیقت حضرت امیر س می‌رسد اگر هر کسی با آن رشته محبت که رشته ارتباط تکوینی است و ارتباط درونی است مرتبط میشد آتشی نمی ماند برای انسان‌ها یعنی حقیقتی است که آتش به آن راه ندارد سعی کنید نوری از آن حقیقت داشته باشید بدست آورید و حفظ کنید اگر ما این را نداشته باشیم هیچ نداریم قبلاً گفته‌ام اگر عبادات ما را خوب حساب کنید (جرائم که هیچ) اما نسبت به همان عباداتِ خود اگر صدها سال هم عمر داشته باشیم باید نسبت به آنها استغفار کنیم این عبادات ما را به جایی نمی‌رساند از این نمازها باید استغفار کنیم اگر صدها سال هم عمر داشته باشیم باز برای استغفار نسبت به این نمازها کافی نیست خدا شاهد است کافی نیست نسبت به آن سوء ادب که در محضر کبریایی می‌کنیم کافی نیست مگر خدا با فضلش پیش بیاید سعی کنید چیزی به دست آورید بلکه موجب نجات شما باشد و آن اینکه حقیقتی از محبت حضرت علی ع را در دل خود ولو جزئی به دست آورید البته حرف‌های عامیانه را کنار بگذارید کسانی که مدعی محبت حضرت علی ع هستند را نمی‌گوییم آنکه پایبند به چیزی نیست و پایبند نبودن خود را هم توجیه می‌کند و می‌گوید محبت کافیست او را نمی‌گوییم محبت علی ع چیز ساده‌ای نیست که در هر قلبی باشد ولو ذره‌ای حبّی که حقیقت داشته باشد در هر قلبی هم جای نمی‌گیرد حبّی که موهومی و خیال آن صاحب خیال باشد را نمی‌گوییم..... برای اینکه محبت حضرت به دل انسان راه پیدا کند باید این دل حسابی پیدا کند و درون این دل آنقدر مسائلی نباشد که محبت حضرت را رد کند نظری به دل و باطن خود داشته باشید گناه نکنید واجب را تضییع نکنید تطهیر را شروع کنید جبرئیل نازل شد و خطاب به رسول اکرم ص فرمود خدا دستور می‌دهد که باید علی را دوست بداری و هر که را هم که علی را دوست دارد باید دوست بداری چرا ؟.... دقت میکنید؟ حقیقت محبت حضرت امیر اگر ذره‌ای به وجود شما راه یابد این کسالت که در عبودیت داریم و درد اساسی ماست از میان می‌رود... Eitaa.com/darharameyar
يکي از عبادت هاي مسيحيان سياحت است ، يعني گشتن از اين شهر به آن شهر و از اين مملکت به آن مملکت ، سياحت نامه مي نويسند که فلان مملکت اينجور بود و آنجور بود یک مسيحي که از سیاحتش مسلمان شده و تشيّع را هم اختيار کرده علت اسلامش را گفته است گفته علتش اين است که من علي را در تاریخ ديدم فهميدم خدا هست ، چطور ؟ مي گويد همه مسلمانان نوشتند علي بن ابيطالب ع در غزوات هیچ وقت پشت به دشمن نکرد کرّار بود و فرّار نبود در غزوات متعدد مانند احزاب و صفین و نهروان و موته و جمل و ....شجاعت به خرج داد و غالب شد و در جنگ صفين و نهروان چهار هزار نفر از مقدسين نهروان که پيشاني شان بر اثر سجده وصله بسته بود همه را کشت و ...... اما بعد از زمان امارتش که بيست و پنج سال بعد خليفه شد علي را آمدند از خانه بيرون ببرند شش نفر گردن کلفت ، مغيره و ... کشان کشان بردند به مسجد يک کلمه چيزي نگفت ، مي گويد من فهميدم که اين علي که گفته انا عبد من عبيد محمد (ص) و مي گويد من عبد و عبید پيغمبر هستم ، از اينجا فهميدم که آن پيغمبر حق است ، بوسيله علي فهميدم آن پيغمبر که مدعي نبوت است حق است و اسلام آوردم.... اين را مي گويند فکر فِكْرُ سَاعَةٍ خَيْرٌ مِنْ عِبَادَةِ سَنَه گاهي بعضي فکرها و تحلیل ها از يک سال عبادت بالاتر است و بعضي بهتر از شصت سال و بعضي فکرها اندازه ندارد که چقدر بهتر است... Eitaa.com/darharameyar
20.mp3
8.75M
دروس مجازی سال ۱۳۹۹ شب بیستم ماه مبارک رمضان نکاتی در خصوص استغفار و بیداری سحر استاد سیدعلی سیدعربی مدت زمان ۳۳ دقیقه Eitaa.com/darharameyar
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ تَحَنَّنْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ سَلِّمْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ كَأَفْضَلِ مَا صَلَّيْتَ وَ بَارَكْتَ وَ تَرَحَّمْتَ وَ تَحَنَّنْتَ وَ سَلَّمْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَ آلِ إِبْرَاهِيمَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ eitaa.com/darharameyar