اگر نمی خواهی به دست هیچ دیکتاتوری گرفتار شوی، فقط یک کار بکن :
بخوان و بخوان و بخوان !
.
.
📚 برگرفته از کتاب #با_مخاطبهای_آشنا ، ص ۶۳، انتشارات چاپخش
.
#مجموعه_آثار_1 🌿
#دکتر_علی_شریعتی 🌿
#سخنان_و_جملات_شریعتی 🌿
▶️ @doctor_alishariati
🔶 من هرگز تعطیل و بی پناه نخواهم ماند. هیچگاه "تنهایی و کتاب و قلم"، این سه روح و سه زندگی و سه دنیای مرا کسی از من نخواهد گرفت. قصر بلند و زیبای تنهائی و از آن دو یار همیشگیام کتاب و قلم. دیگر چه میخواهم؟ آزادی چهارمین بود که به آن نرسیدم و آن را از من گرفتند. اما این سه را که نمیتوانند گرفت. حتی به زندان هم که میروم، اینها وفادارتر میشوند...
.
.
📚 برگرفته از کتاب #گفتگوهای_تنهایی ، جلد ۲.
.
#مجموعه_آثار_33 🌿
#دکتر_علی_شریعتی 🌿
#سخنان_و_جملات_شریعتی 🌿
▶️ @doctor_alishariati
.
.
تذکر: این دسته بندی، یک دسته بندی قطعی و به قول مشهور «وحی منزل» نیست و ممکن است کسانی، سیر مطالعاتی متفاوتی پیشنهاد کنند، اما به طور کلی نقشه راه مناسبی را به دست می دهد تا بدانیم #از_کجا_آغاز_کنیم و به کجا برویم :
.
۱) پدر٬ مادر ما متهمیم!
(مجموعه آثار ۲۲ - مذهب علیه مذهب)
۲) از کجا آغاز کنیم؟
( مجموعه آثار ۲۰ - چه باید کرد)
۳) چه باید کرد؟
(مجموعه آثار ۲۰ - چه باید کرد؟)
۴) نیاز های انسان امروز
( مجموعه آثار ۲۵ - انسان بیخود)
۵) نقش انقلابی یاد و یاوران در تاریخ تشیع
(مجموعه آثار ۲۵ - شیعه)
۶) انتظار عصر حاضر از زن مسلمان
(مجموعه آثار ۲۱ - زن- فاطمه فاطمه است)
۷) یک جلوش تا بینهایت صفر !
(مجموعه آثار ۳۵ - آثار گونه گون)
۸) خودآگاهی و استحمار
( مجموعه آثار ۲۰ - چه باید کرد)
۹) به کجا تکیه کنیم؟
(مجموعه آثار ۳۶ - آثار جوانی)
۱۰) فلسفه نیایش ۱
(مجموعه آثار ۸ - نیایش)
۱۱) ویژگیهای تمدن امروز
( مجموعه آثار ۱۲ - تاریخ و تمدن)
۱۲) نگاهی به تاریخ فردا
( مجموعه آثار ۳۱ - ویژگی های قرون جدید)
۱۳) تاریخ و ارزش آن در اسلام
( مجموعه آثار ۲۹ - میعاد با ابراهیم)
۱۴) دریغ ها و آرزوها
( مجموعه آثار ۲۵ - انسان بیخود+ مجموعه آثار ۲۷ - بازشناسی هویت ایرانی اسلامی)
۱۵) از هجرت تا وفات
( مجموعه آثار ۲۸ - روش شناخت اسلام)
۱۶) اقبال معمار تجدید بنای تفکر اسلامی ( مجموعه آثار ۵ - ما و اقبال)
۱۷) میزگرد پاسخ به سوالات و انتقادات
( مجموعه آثار ۲۲ - مذهب علیه مذهب )
۱۸) فاطمه فاطمه است
( مجموعه آثار ۲۱ - زن_ فاطمه فاطمه است)
.
.
#سیر_مطالعاتی_شریعتی 🌿 #دکتر_علی_شریعتی 🌿
▶️ @doctor_alishariati
.
۱۹. خداحافظ شهر شهادت
(م.آ.۲۲.مذهب علیه مذهب)
۲۰. پیام امید به روشنفکر مسئول«تفسیر سوره ی روم»
(م.آ.۲۰.چه باید کرد؟)
۲۱. آری اینچنین بود برادر
(م.آ.۲۲.مذهب علیه مذهب)
۲۲. ماشین در اسارت ماشینیسم
(م.آ.۳۱.ویژگیهای قرون جدید)
۲۳. علی حقیقتی بر گونه ی اساطیر
( م.آ.۲۶.علی)
۲۴. پیروان علی و رنجهایش (م.آ.۲۶.علی)
۲۵. الیناسیون و دیالکتیک کار و احتیاج در مارکسیسم
(م.آ.۱۷.اسلام شناسی ۲)
۲۶. استخراج و تصفیه های منابع فرهنگی
(م.آ.۲۰.چه باید کرد؟)
۲۷. بازگشت به خویشتن+ بازگشت به کدام خویش
(م.آ.۴.بازگشت)
۲۸. شهادت + پس از شهادت (م.آ.۱۹.حسین وارث آدم)
۲۹. تاریخ و شناخت ادیان ۱+۲ (م.آ.۱۴.۱۵)
۳۰. تشیع سرخ
(م.آ.۹.تشیع علوی و تشیع صفوی)
۳۱. مسئولیت شیعه بودن (م.آ.۷.شیعه)
۳۲. انتظار مذهب اعتراض
(م.آ.۱۹. حسین وارث آدم)
۳۳. روشنفکر و مسئولیت او در جامعه
(م.آ.۲۰.چه باید کرد؟)
۳۴. شیعه یک حزب تمام
(م.آ.۷. شیعه)
۳۵. پیروزی پس از شکست
(م.آ.۲۶.علی)
۳۶. هنر در انتظار موعود
(م.آ.۳۲.هنر)
۳۷. اسلام شناسی درسهای ۱ تا ۱۱
(م.آ.۱۶.اسلام شناسی)
۳۸. حسین وارث آدم
(م.آ.۱۹.حسین وارث آدم)
۳۹. تحلیلی از مناسک حج
(م.آ.۶.حج)
۴۰. زیباترین روح پرستنده
(م.آ.۸.نیایش)
۴۱. فلسفه نیایش۲ (م.آ.۸.نیایش)
۴۲. مذهب علیه مذهب
(م.آ.۲۲.مذهب علیه مذهب)
۴۳. نامه به پدر
(آخرین نوشته ی معلم شهید در سال ۵۶ ساعاتی قبل از هجرت.م.آ.۱. با مخاطب های آشنا)
۴۴. روش شناخت اسلام
(م.آ.۲۸. روش شناخت اسلام)
۴۵. امت و امامت
(م.آ.۲۶.علی)
۴۶. فرهنگ٬ تمدن و ایدئولوژی
(م.آ.۲۳.جهان بینی و ایدئولوژی)
۴۷. انسان بیخود
(م.آ.۲۵.انسان بیخود)
۴۸. اسکولاستیک جدید
(م.آ.۳۱.ویژگی های قرون جدید)
۴۹. چهار زندان انسان
(م.آ.۲۵. انسان بیخود)
۵۰. تخصص و بیگانگی از خود
(م.آ.۱۰.جهت گیری طبقاتی در اسلام)
۵۱. سلام های نماز
(م.آ.۲.خود سازی انقلابی)
۵۲. فلسفه ی تاریخ یا مارکسیسم در سه دوره ی زندگی مارکس
(م.آ.۱۷.اسلام شناسی۲)
۵۳. مسئله کوتاه ولایت عهدی امام رضا
(م.آ.۲۸. روش شناخت اسلام)
۵۴. تلقی مذهب از دید روشنفکر واقع بین و روشنفکر مقلد
(م.آ.۳۱.ویژگی های قرون جدید)
۵۵. هجرت وتمدن
(م.آ.۲۳. جهان بینی و ایدئولوژی)
.
.
#سیر_مطالعاتی_شریعتی 🌿
#دکتر_علی_شریعتی 🌿
▶️ @doctor_alishariati
۵۶. قاسطین٬ مارقین و ناکثین
(م.آ.۲۶.علی)
۵۷. نامه ای به احسان
(نامه ی معروف دکتر در سال ۵۲ و قبل از زندان.م.آ.۱.با مخاطب های آشنا)
۵۸. تاریخ ایران پس از اسلام
(م.آ.۲۷.بازشناسی هویت ایرانی_ اسلامی)
۵۹. سیمای محمد
(م.آ.۳۰.اسلام شناسی درسهای مشهد)
۶۰. اباذر مردی از ربذه
(م.آ.۳.ابوذر)
۶۱. دو شهید قصه ی حسن و محبوبه«از شما دو تن شهید شاهد
(با مخاطب های آشنا)
۶۲. جامعه شناسی ساینتیستی
(م.آ.۳۱.ویژگی های قرون جدید)
۶۳. عرفان٬ برابری و آزادی
(م.آ.۲.خود سازی انقلابی)
۶۴. ریشه های اقتصادی٬ طبقاتی و انسانی رنسانس
(م.آ.۳۱.ویژگی های قرون جدید)
۶۵. مخروط جامعه شناسی فرهنگ
(م.آ.۲۰.چه باید کرد)
۶۶. تشیع علوی و تشیع صفوی
(م.آ.۹.تشیع علوی و تشیع صفوی)
۶۷. انسان و اسلام و مکتب های مغرب زمین
(م.آ.۲۴.انسان)
۶۸. پرسش و پاسخ ها
(۱۱ پاسخ معروف معلم به اعضای مردد سازمان مجاهدین خلق بعد از انقلاب ایدئولوژیک سال ۵۴
(م.آ.۲۳.جهان بینی و ایدئولوژی)
۶۹. خود سازی انقلابی
(م.آ.۲.خود سازی انقلابی)
۷۰. نامه به سر سید احمد خان+ نامه به برادر
(م.آ.۳۴.نامه ها)
۷۱. گرایش های سیاسی در قرون معاصر
(م.آ.۱۲.تاریخ تمدن)
۷۲. جهان بینی مادی و مذهبی
(م.آ.۲۳.جهان بینی و ایدئولوژی)
۷۳. جهان بینی چیست؟
(م.آ.۲۳.جهان بینی و ایدئولوژی)
۷۴. متدولوژی علم
(م.آ.۳۱.ویژگی های قرون جدید)
۷۵. هبوط در کویر
(م.آ.۱۳.هبوط در کویر)
۷۶. اگزیستانسیالیسم
(م.آ.۱۸. اسلام شناسی۳)
۷۷. مارکسیسم
(م.آ.۱۷.اسلام شناسی ۲)
۷۸. جهان بینی بسته و جهان بینی باز + هجرت زمینه ساز جهان بینی باز
(م.آ.۳۱.ویژگی های قرون جدید)
۷۹. گفتگو های تنهایی۱-۲
(م.آ.۳۳.گفتگو های تنهایی)
.
پایان
.
.
#سیر_مطالعاتی_شریعتی 🌿
#دکتر_علی_شریعتی 🌿
▶️ @doctor_alishariati
هدایت شده از دکتر علی شریعتی
🔻ما را در دیگر شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
.
🔶 لینک آپارات:
http://aparat.com/doctor_alishariati
🔷 لینک سروش:
sapp.ir/doctor_alishariati
🔶 لینک ایتا:
https://eitaa.com/doctor_alishariati
🔷 لینک صفحه اینستاگرام:
www.instagram.com/doctor_alishariati
🔴 علی کاهکی است یا مزینانی؟
.
🔶 اینکه علی کاهکی است یا مزینانی، مدت مدیدی باعث اختلاف و رنجش اهالی قدرشناس و حساس این دو قصبه شده بود.
🔹کاهکی ها، استدلال می کردند که، به روایت اسناد و گواه خِیْلِ کثیری از مردمان راست گفتار، شریعتی در کاهک متولد شده، و کودکی اش نیز در همانجا سپری کرده است.
🔸مزینانی ها، استدلال می کردند که شریعتی همه جا خود را مزینانی می داند، در کویر نسبش را در مزینان می جوید و پدرش نیز ضمن تایید تولدش در کاهک، گفته است :
"مگر کسی که در ترن به دنیا بیاید اهل ترن است؟ من مزینانی هستم، دکتر مزینانی بود، احسان ما هم مزینانی است"
🔻دامنه ی اختلاف تا حدی بود که در عبور از کرانه ی کویر، تابلوی "به زادگاه #معلم_شهید_شریعتی خوش آمدید" گاه بر سر درِ این آبادی نصب بود و گاه بر سرِ دیگری.
📌این اختلاف ظاهراً با دخالت جوانانی از هر دو آبادی که با افکار شریعتی به خویشاوندی رسیده بودند حل شده و قرار بر این شد که شریعتی #کاهکی_مزینانی باشد.
.
.
📚 برگرفته از کتاب #طرحی_از_یک_زندگی ، جلد اول، نوشته دکتر پوران شریعت رضوی ، پاورقی ص ۳، انتشارات چاپخش، چاپ چهاردهم، ۱۳۹۳.
.
#دکتر_علی_شریعتی 🌿
#آیا_میدانید_شریعتی 🌿
#پوران_شریعت_رضوی 🌿
▶️ @doctor_alishariati
🔴خاطره دکتر احسان شریعتی از اولین ملاقات با آیت الله خمینی در نوفل لوشاتو
.
«...آیت الله خمینی در ملاقات اول در نوفل لوشاتو با من برخورد خیلی گرمی داشتند. از احوال استاد شریعتی پرسیدند و از وضع خود من پرسیدند که چه میخوانی؟! من گفتم: فلسفه. گفتند: فلسفه شرق و اسلام را فراموش نکن.
همچنین درباره دکتر گفتند: خیلی ها پیش من آمدند که علیه ایشان مطلبی بگیرند و من ندادم».
.
⬅️مصاحبه دکتر احسان شریعتی با مجله « یادآور »، سال سوم، شماره ششم، هفتم و هشتم، ۱۳۸۸ - ۱۳۸۹
.
#موافقین_و_مخالفین_شریعتی 🌿
#دکتر_علی_شریعتی
▶️ @doctor_alishariati
🔴خودآگاهی و استحمار
🔷خودآگاهی !
بالاتر از آگاهی از فلسفه، آگاهی از علم، آگاهی از تکنیک، آگاهی از صنعت; اینها «آگاهی» است نه «خودآگاهی»، یعنی چیزی که مرا به خویش بنمایاند، چیزی که متوجهم کند که من چقدر «ارزش» دارم. هرکس به میزان ایمانی که به خویش دارد، «ارزش» دارد.
چقدر ما را تحقیر کرده اند!
نظام اجتماعی و تربیتی را نگاه کنید - از خانواده به بعد همینطور است - به قدری ما را تحقیر کرده اند که چیزهایی را به عنوان «امکانات قدرت خودمان»، برای خود،نمی شناسیم که حتی بچه های حیوانات اینقدر خودشان را عاجز نمی بینند !
حتی از اینکه حرفمان را بگوییم، انتقاد کنیم، سوالی بکنیم، عاجزیم! سراپای وجودمان عجز است، در تصورمان نمی گنجد که عرضه ی انجام کار کوچکی را داشته باشیم! اینقدر نسبت به شخصیت خودمان بی ایمانیم و کوچکیم !
و مسلماً نسلی و آدمی که خودش، خودش را کوچک بشمارد، «کوچک» هم هست ! برای اینکه بتوانی دیگری را به صورت برده خودت تسلیم کنی، اول باید «تحقیرش» کنی، به نحوی که خودش باور کند از نژاد و ذات و خاندان پست است ! آن وقت است که پستی برایش نه تنها چندش آور نیست، بد نیست که با تمام التهاب و آرزو و عشق و التماس، می آید به بردگی تو و پناه آوردن به اربابی تو !
.
📚 برگرفته از کتاب #چه_باید_کرد ، بخش #خودآگاهی_و_استحمار ، صص ۲۰۵ - ۲۰۶
.
#مجموعه_آثار_20 🌿
#دکتر_علی_شريعتی 🌿
#سخنان_و_جملات_شریعتی 🌿
▶️ @doctor_alishariati
🔴 این همه خَریت...؟!
.
🔶 مگر ما را، ما دنیای سومی ها، ما شرقی ها، ما مسلمان ها را چه کار کردند؟
اول مذهبمان، زبانمان، ادبیاتمان، فکرمان، گذشته مان، تاریخمان و اصلاً نژادمان را و همه چیزمان را تحقیر کردند و ما را به قدری آدم های دست دوم حساب کردند که ما نشستیم خودمان، خودمان را مسخره کردیم! و در عوض، خودشان را آنقدر برتر و بالاتر و عزیزتر نشان دادند، به ما باوراندند، که ما تمام تلاش و دعوت و آرزو و مبارزه مان برای «نوکری فرنگ» شد، تا اینکه ادای آنها را دربیاوریم، شبیه آنها حرکت کنیم، حرف بزنیم، راه برویم!
🔷 حتی تحصیلکرده ی دانشمند ما از اینکه زبان فارسی را از یاد برده، افتخار می کند، این همه خریت ؟! آخر خریت هم نمی شود گفت که به خر توهین می شود! آدم اینقدر در بی شعوری افتخار بکند، در ندانستن، در فراموش کردن؟! خیلی عجیب است! نه اینکه در فراگرفتن زبان فرنگی افتخار بکند; در اینکه زبان خودش یادش رفته و بعضی چیزها را نمی داند، افتخار می کند! تا این حد عاجز و ذلیل! اینکه دیالکتیک «سوردل» است.
🔶 دیالکتیک سوردل، دیالکتیک بچه است. بچه، وقتی که مادرش می راندش، دعوا و تحقیرش می کند، ناراحت است و برای اینکه از حمله های مادر در امان بماند، به خود مادر پناه می برد; این، دیالکتیک سوردل است!
.
.
📚 برگرفته از کتاب #چه_باید_کرد ، بخش #خودآگاهی_و_استحمار ، ص ۲۰۶
.
#مجموعه_آثار_20 🌿
#دکتر_علی_شریعتی 🌿
#سخنان_و_جملات_شریعتی 🌿
▶️ @doctor_alishariati
هدایت شده از دکتر علی شریعتی
📚 غرفهی بنیاد فرهنگی دکتر علی شریعتی در سیویکمین نمایشگاه کتاب ۱۳۹۷ تهران
.
.
#اخبار_بنیاد_شریعتی 🌿
#دکتر_علی_شریعتی 🌿
▶️ @doctor_alishariati
هدایت شده از دکتر علی شریعتی
🔻ما را در دیگر شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
.
🔶 لینک آپارات:
http://aparat.com/doctor_alishariati
🔷 لینک سروش:
sapp.ir/doctor_alishariati
🔶 لینک ایتا:
https://eitaa.com/doctor_alishariati
🔷 لینک صفحه اینستاگرام:
www.instagram.com/doctor_alishariati
🔴 روشنفکر کسی نیست که توی جامعه اش منتطر باشد که هرچه برایش ترجمه کردند، منتشر کردند و در ویترین ها گذاشتند، همان ها را بخواند و عقیده اش بشود. اگر این جور باشد، روشنفکر آدم بلاتکلیفی است که هرچه بخواهند بشود، او خودش می شود، چنانکه الآن همینطور است. در صورتی که روشنفکر کسی است که دیواره های محدود و معین شده ی محیط فکریش را می شکند و از همه جا طعمه ی خودش را آزادانه می جوید، با دانستن زبان، با تحقیق و اندیشه.
.
.
📚 برگرفته از کتاب #چه_باید_کرد ، بخش #مخروط_جامعه_شناسی_فرهنگی ، ص ۱۵۲
.
#مجموعه_آثار_20 🌿
#دکتر_علی_شریعتی 🌿
#سخنان_و_جملات_شریعتی 🌿
▶️ @doctor_alishariati
🔴روحیه زنان را با تبعیض از بین نبرید
.
🔶زن در میدان کربلا نقش مرد را کامل میکند و جهاد او را به اتمام می رساند. برای آنکه زن بتواند این رسالت را به دوش بگیرد و برای تحمل سنگینی آن آماده شود، باید او را پرورش داد.
ما نمی توانیم با زن آنگونه که برخی از مردم برخورد میکنند، مواجه شویم. فی المثل نباید پس از زایمان، اگر کودک دختر بود، همه خانه را ناراحتی فرابگیرد؛ نباید زن را در خانه خوار و ذلیل کرد؛ نباید برادر را بر خواهران مسلط کرد؛ نباید روحیه زن را تضعیف کرد.
🔷بسیاری اوقات زنان زیر فشار شوهران هستند. در برخی مناطق با زن به مثابه ابزار تولیدمثل برخورد می شود. در مناطق دیگر او را ابزاز لذت جویی یا تابلویی هنری میدانند که مرد میخواهد آنرا همیشه در برابر چشمان خود قراردهد. با این برخوردها روحیه زن را از او میگیریم، گوهر وجودی او را می گیریم و به او ثابت می کنیم که نمیتواند رسالتی را بعهده داشته باشد و هیچ امتیازی جز بهره جنسی و زیبایی و خدمت کردن به مرد ندارد.
🔶بدین ترتیب، ما با این روش روحیه زن را از بین می بریم، در حالیکه رسول خدا'ص' می فرمود: "بهترین فرزندان شما دختران هستند." پیامبر'ص' دست فاطمه'س' را می بوسید. ...
.
.
📚 برگرفته از کتاب سفر شهادت امام حسین'ع' پیشرو اصلاحگری، بند ۱۷۴.
.
#امام_موسی_صدر 🌿
#سخنان_بزرگان 🌿
▶️ @doctor_alishariati
🔴 بشر همیشه در حالِ افراط و تفریط است.
.
🔷 تاین بی، اصولاً تمام مسایل اجتماعی را در تاریخ، بر اصل «تدافع و تهاجم» پایه گذاری می کند. یعنی بشر همیشه در حال افراط و تفریط است، همیشه یا در حال هجوم است و یا در حال عکس العملی نسبت به یک فکر است. بشر همیشه یا به طرفِ راست یا به طرفِ چپ می افتد. وقتی به طرفِ افراط در مادّیت می افتد، یک مرتبه عکس العملی در او ایجاد می شود و به طرف معنویت افراط می کند، باز در طرف معنویت به قدری اغراق و افراط می کند که از زندگی مادیش می افتد و باز در او عکس العمل مادی ایجاد می شود و علیه آن معنویت، به طرف مادیت رو می کند و در آن غرق می شود و زندگی را منحصر به مادیت می بیند، تا اینکه عکس العمل معنوی در او به وجود می آید.
🔶 در یکی از سخنرانی هایم گفتم که اصولاً همه ی مذاهب تاریخ همینطور عمل و عکس العملی هستند; مثلاً: جامعه ی چین را در گذشته می بینیم که اشرافیت و مادیت و تجلیل و تفنن و زیبایی پرستی و ماده پرستی به قدری در آن رسوخ پیدا می کند که (اصولاً جامعه ی چین قدیم، جامعه ای مادی، اشرافی و لذت پرست است) یک مرتبه نهضت لائوتسو، نهضت تاتوئیسم در آن به وجود می آید; فرار از جامعه، نفرت از لذت، نفرت از ماده، حتی نفرت از زندگی اجتماعی و فرار از طبیعت و انزوا و پشت پا زدن به جامعه و زندگی دسته جمعی به وجود می آید.
این تفریط است در برابر آن افراط. و بعد افکار چینی آنقدر در این جهت پیش می رود که یک مرتبه کنفوسیوس بلند می شود و باز همه ی مسایل اجتماعی و انسانی را در نظم اجتماعی خلاصه می کند و همه ی فکر و فلسفه و معنای بشریت و مذهب و همه چیز را به نظام جامعه و زندگی مادی دسته جمعی محدود می کند. یعنی آنچه را که لائوتسو به کلی جهان را به ترک آن می خواند، کنفوسیوس همه جهان را به استقبال نسبت به آن دعوت می کرد.
.
.
📚 برگرفته از کتاب #چه_باید_کرد ، بخش #روشنفکر_و_مسئولیت_او_در_جامعه ، صص ۹۲ - ۹۱
.
#مجموعه_آثار_20 🌿
#دکتر_علی_شریعتی 🌿
#سخنان_و_جملات_شریعتی 🌿
▶️ @doctor_alishariati
🔴 بيانيه مجاهد نستوه آيت الله سيد محمود طالقانی به مناسبت تاسيس نهضت آزادی ايران به تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۱۳۴۰
.
به ياري خداوند قهار و توانا
برادران و هموطنان عزيز
🔶 شما به چشم خويشتن وضع نكبت بار اين سرزمين تاريخی و اين كشور اسلامی را می نگريد. می بينيد كه در اثر سلطه غارتگران چگونه فقر اخلاقی و مادی گريبان گير اكثر مردم گشته ـ بدبينی و بدانديشی و پراكندگی چگونه بر سراسر مملكت سايه گسترده است... كسانی كه برای شنيدن هر ندای حقی (كر) و برای ديدن پرتو هر حقيقتی (كور) هستند نه خود به خود رحم می كنند نه به مردم، تا جایی كه مملكت را در معرض طوفان حوادث و بر لب پرتگاه مخوفی قرار دادهاند...
🔶 چاره چيست؟ چگونه می توان تا سقوط قطعی حيات معنوی و مادی كشور سكوت اختيار نمود يا فقط به بهانه لااباليگيری و سرباز زدن از هر مسئوليتی در انتظار فرج غيبی نشست؟
🔷 بايد مردانی كه محيط، آلوده و زبونشان نساخته و غيرت و احساس مسئوليت در آنان نمرده دورهم گرد آيند. راه صحيح و اصيل مبارزه بر عليه فساد و مفسدين جامعه ايرانی را مشخص نمايند. با متانت و مآل انديشی با خلوص قلب و نيت برای رضای خدا و مردم قدمهاي قطعی تر و محكم تری بردارند تا راه آزادی و آزادمنشی را برای ملت ايران بگشايند.
🔶 بحمدالله جمعی كه طی سال های سخت، ثبات قدم و پاكی نيت خود را ابراز داشته در برابر تهديد و محروميت و زجر و زندان خود را نباخته در تعقيب هدفهای ملی برای نجات مملكت كوشيده اند و در اين هنگام خطير به تشكيل (نهضت آزادی ايران) قيام و اقدام نمودهاند.
🔷 اينجانب اگرچه از كوتاهي در انجام وظيفه خود نزد خدا و اولياء اسلام و نياكان بزرگوارم شرمسارم ولی پيوسته در صف مبارزه با فساد و مفسدين باقي مانده و به اين سبب، دعوت همكاری با بنيادگزاران نهضت آزادی را پذيرفتم. چند روز قبل كه برای تحكيم عزم و اطمينان روحی از خداوند متعال وسيله قرآن كريمش كسب تكليف و تفال كردم آيه ۹۴و۹۵ از سوره النساء در برابر چشمانم ظاهر گشت به اين مضمون:
☑️ يا ايها الذين آمنو اذاضربتم في سبيل الله فتبينوا و لاتقولوالمن التقي اليكم السلام لست مومنأ تتبعون عرض الحيوه الدنيا فعندالله مغانم كثيره كذالك كنتم من قبل فمن الله عليكم فتبينوا ان الله كان بما تعلمون خبيراً. لا يستوی القاعدون من المومنين غيراولی الضرر و المجاهدون فی سبيل الله باموالهم و انفسهم فضل الله المجاهدين باموالهم و انفسهم علی القاعدين درجه و كلا وعدالله الحسنی و فضل الله المجاهدين علی القاعدين اجرا عظيما.
🔶 «ای كسانی كه ايمان آورده ايد. وقتی در راه خدا قدم بر می داريد چشم بگشایيد دوست و دشمن را نيک بشناسيد راه و چاه را از هم تشخيص دهيد... كسانی كه بدون عذر ساكت نشسته اند با كسانی كه از مال و جان دريغ نداشته در راه حق و حقيقت مجاهده می نمايند يكسان نيستند. خداوند با درجه ممتازی مجاهدين با مال و جان را بر عزلت گزيدگان برتری و بزرگی داده وعده پاداش داده است»
مسلماً افراد آلوده سست عنصر و بد سابقه را در اين جمعيت راهی نيست ولی از هموطنان مومن و غيور خواستارم مراقبت نمايند دست های ناپاک و دو دل در آن رخنه ننمايد و هر تصميمی با مشورت انجام پذيرد و احدی را حق تحميل نظر شخصی (كه نتيجه آن بی نظمی و بروز اشكال در نيل به منظورهای پاک ملی خواهد بود) نباشد. خداوند متعال به چنين جمع كه در طريق خدمت مردم و تحقق آمال ملت ميكوشد وعده رستگاری فرموده است. اميدوارم برادران دينی و هموطنان عزيز با آمادگی و خلوص نيت به وظایف خطير خود در اين مرحله از تاريخ ايران در كمال اميد و همت عمل نمايند.
.
.
سيد محمود طالقانی
۲۵ اردیبهشت ۱۳۴۰
.
.
#نهضت_آزادی 🌿
#سخنان_بزرگان 🌿
#آیت_الله_طالقانی 🌿
▶️ @doctor_alishariati
🔴 ربا خواری عامل انحطاط جامعه انقلابی
🔶 اجتماعی كه رباخواری در آن شايع شود و پايه اقتصادش گردد، نيز همچون رباخوار، آشفته و ناموزون و سردرگم و نابسامان «مخبط» می گردد.
🔷 زيرا افراد و گروه رباخوار كه مايه و خون اقتصادی را ميمَكَند، پيوسته متورم و درشت می شوند و گروه مولد و كارگر كه چون دست و پای اجتماعند، لاغر و ناتوان. چنين اجتماعی نمی تواند قيام و حركت اقتصادی و فكری و اخلاقی سالم و ثابت و پيشرو داشته باشد.
🔶 مگر نه اينست كه مال پايه طبيعی قيام همه جانبه است و اختلال در توليد و توزيع و گردش سالم آن قيام را مختل و مخبط می گرداند؟
.
.
📚 برگرفته از کتاب صفحه پرتویی از قرآن، ص 849.
.
.
#آیت_الله_طالقانی 🌿
#سخنان_بزرگان 🌿
▶️ @doctor_alishariati