⭕️ مجلس سنای مصر پیشنهاد تالیف "تفسیر مدرن" از قرآن کریم را بررسی میکند
🔹الجزیره: کمیته دینی مجلس سنای #مصر پیشنهاد ارائهشده از سوی یوسف السید عامر، رئیس این کمیته و عضو سنا در خصوص تهیه تفسیری جامع و نوین #قرآن کریم را مورد بحث و بررسی قرار داد.
🔹وی با توضیح اینکه #تفسیر جدید باید بیانگر #اعتدال اسلامی و در چارچوب مقابله با #افراطگرایی باشد، گفت این کار، پاسخی به احادیثی است که گروههای افراطی به آن پایبند هستند.
@dolatedin
⭕️ خواننده مشهور اردنی از خوانندگی کنارهگیری کرد
🔹الوطن: دوشنبه گذشته، ۲۰ دسامبر، "ادهم نابلسی" از خوانندگان مشهور جهان عرب با ارسال ویدیویی در صفحه شخصی خود در یوتیوب از #خوانندگی به خاطر پرهیز از #غنا کنارهگیری کرد.
🔹نابلسی که از حامیان آرمان #فلسطین است، با قرائت آیه "وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ" گفت: «اهداف من با هدف اصلی زندگی که عبادت خداست، همراستا نبود، لذا از غنا کنارهگیری کردم.»
🔹گفتنی است اولین اثر این #خواننده ۲۸ ساله در عرض ۵ ماه بیش از ۱۰۰ میلیون بازدید داشت. وی جزو برترین خوانندههای منطقه بود و در لیست بیشترین میزان مشاهده و بازدید آثار در میان خوانندگان عرب در غرب آسیا و آفریقا قرار داشت.
✍️ ملاحظه: این نخستین بار نیست که یک خواننده یا بازیگر عرب با انگیزههای دینی اقدام به کنارهگیری از حرفه خود میکند.
🔸فضل شاکر، خواننده لبنانی، در مارس ۲۰۱۲ از خوانندگی اعلام بازنشستگی کرد و در بیانیهای تلویزیونی گفت: «من برای همیشه بازنشسته شدم... چون این هنر [خوانندگی] حرام است. من مسلمانی هستم که خدا هدایتش کرده است.» گرچه وی سال ۲۰۱۸ بار دیگر به صحنه خوانندگی بازگشت.
🔸حلا شيحة، لبنانی دیگری است که تاکنون دو بار از حرفه #بازیگری خداحافظی کرده و پس از آن #حجاب را برگزیده است. برخی گزارشها حتی در دورهای از فعالیت او در یک مرکز دینی به عنوان #مبلغ اسلامی خبر میدادند.
🔸امل حجازی خواننده زن لبنانی دیگری است که در سپتامبر ۲۰۱۷ اعلام کرد از خوانندگی کنار کشیده است و حجاب کامل را اختیار کرد. طبق گفته حجازی، او مدتها بین کار در عرصه بازیگری و دین خود سردرگم بوده است.
🔸حنان ترک، بازیگر زن مصری نیز یکشبه باحجاب شد و در سال ۲۰۱۰ با تصمیم خود برای کنار گذاشتن دائمی بازیگری همه را شگفت زده کرد و گفت: «به لطف خدا تصمیم گرفتم بازیگری را کنار بگذارم.»
🔸مروان پابلو، خواننده مشهور رپ مصری، در مارس ۲۰۲۰، در کمال تعجب برای هوادارانش، اعلام کرد که از خوانندگی برای همیشه بازنشسته میشود و اعلام میکند که به درگاه خداوند متعال توبه خواهد کرد. گرچه او در فوریه ۲۰۲۱ با کلیپی تازه و بسیار پربازدید به صحنه بازگشت.
@dolatedin
⭕️ «محمد» محبوبترین نام پسر در اسرائیل و انگلیس
🔹یدیعوت آحارونوت: بر اساس دادههای اداره مرکزی آمار #اسرائیل که روز سهشنبه منتشر شد، «#محمد» همچنان محبوبترین نام پسر برای نوزادانی بوده است که در سال ٢٠٢٠ در اسرائیل متولد شدند. درمیان پسران یهودی محبوبترین نام داوود است.
🔹در #انگلیس نیز همچنان نام «محمد» در صدر نامهای انتخابی برای فرزندان پسر در سال ۲۰۲۱ بوده است.
@dolatedin
دولتِ دین | اندیشکده مرصاد
🔻 «ای بیشرم، از خدا نمیترسی؟»؛ انتقاد عالم برجسته هند از عبداللطیف آل الشیخ
⭕️ دیدار شیخ تقی عثمانی با سفیر عربستان در پاکستان
🔹فیسبوک جماعة التبلیغ: شیخ #تقی_عثمانی، #مفتی و رهبر دینی #دیوبندیه، با حضور در سفارت #عربستان در #پاکستان، با سفیر سعودیها در مورد اقدام اخیر عربستان پیرامون ممنوعیت فعالیتهای #جماعة_التبلیغ گفتگو کرد.
🔹وی به سفیر توصیه کرد که برای آگاهی از حقیقت واقعی تلاش مسالمتآمیز این جماعت، در مرکز #رایویند حضور یابد.
🔹عثمانی توضیح داد تلاشهای جماعة التبلیغ از سوی بسیاری یکی از بزرگترین ابزارهایی دانسته میشود که میتواند امت مسلمان را متحد کند، چرا که جماعت تاکید دارد به دور از هر گونه مسائل سیاسی بحثبرانگیز تبلیغ کند.
🔸رایوند شهر کوچکی در ۲۵ کیلومتری لاهور در ایالت پنجاب پاکستان و محل استقرار دفتر مرکزی جماعة التبلیغ است. ستاد مرکزی جماعة التبلیغ در رایوند هرساله در تاریخ ۳۱ اکتبر (آبانماه) میزبان یکی از بزرگترین اجتماعات مذهبی جهان است و اعضای جماعت از سراسر پاکستان و شبه قاره و سایر نقاط جهان در این گردهمایی حضور مییابند.
@dolatedin
⭕️ دولت چین: کریسمس یک جشن ممنوعه غربی و مغایر با ارزشهای ماست
🔹در سندی که به تازگی توسط مجله حقوق بشری Bitter Winter فاش شده است، آمده دولت #چین سیاست اعمال محدودیت برگزاری جشنهای مرتبط با #مسیحیت و به خصوص #کریسمس را در پیش گرفته است.
🔹مطابق با این سند دولت #کمونیست چین کریسمس را جشنی #غربی و مغایر با ارزشهای فرهنگی این کشور اعلام کرده است، اما بر اساس سیاستهای حزب حاکم پیشنهاد شده این جشن فقط در برخی از کلیساهای مورد تایید دولت برگزار و رسانهای شود تا به دنیا نشان دهند هیچ محدودیتی در برگزاری مراسمهای مذهبی برای مسیحیان در چین وجود ندارد.
🔹مجله حقوق بشری Bitter Winter نوشت، تا پیش از رسانهای شدن این سند مقامات حزب کمونیست قصد داشتند با انکار واقعیتهای موجود در چین از انتقادات احتمالی دولتهای غربی جلوگیری کنند.
🔹این سند با عنوان «ترویج فرهنگ سنتی چین و منع جشنهای غربی» در تاریخ ۲۰ دسامبر به اداره آموزش و پرورش شهرستان لینژو که جمعیت قابل توجهی مسیحی دارد صادر شد و از مدیریت این اداره خواسته شد اعمال محدودیتهای برگزاری جشنهای کریسمس از پیش دبستانی تا دبیرستان اعمال شود.
🔹در این سند آمده است:
🔹«کریسمس مروج فرهنگ مذهبی غربی است. برخی از کشورهای غربی برای گسترش ارزشها و سبک زندگی خود و جذب جوانان ما به مسیحیت سعی در برگزاری این جشن در چین دارند. شماری از شرکتهای تجاری نیز میخواهند از مزایای این جشن برای تجارت استفاده کنند، این جشن غربی به فرهنگ سنتی چینی ما آسیب میرساند.»
🔹در این دستورالعمل همچنین آمده است که برای اجرای محدودیتها یک افسر ویژه در اداره امنیت شهرستان تعیین شده است تا به شکایات مربوط به این موضوع رسیدگی کند و از مردم خواسته است در صورت مشاهده افراد و سازمانهایی که جشن کریسمس را برگزار میکنند، فورا به مقامات اطلاع دهند.
@dolatedin
⭕️ فراخوان الکاظمی برای بازگشت مسیحیان به عراق
🔹موازین نیوز: نخستوزیر #عراق با حضور در مراسم #عشای_ربانی به مناسبت جشن میلاد مسیح در کلیسای ماریوسف بغداد ضمن دعوت از #مسیحیان عراقی برای بازگشت به کشورشان تأکید کرد که در عراق راه حلی جز گفتوگو وجود ندارد.
🔹نخستوزیر عراق گفت: ما #کریسمس باشکوه را جشن میگیریم که به نمادی از هویت ملی عراق تبدیل شده و ضروری است که هویت عراقی ایجاد کنیم که فراتر از فرقهها و ادیان باشد و امروز کریسمس را به عنوان روزهای جشن معنویت، بردباری و زندگی جشن میگیریم.
🔹وی افزود: این ایام مقدس میلاد عیسی مسیح(ع) که هم پیامبر مسیحیان است و هم مسلمانان، ما را یکپارچه میکند؛ همان گونه که همگی از مسلمان و مسیحی در مقابله با #تروریسم و گروههای تروریستی متحد شدیم.
🔹نخستوزیر عراق با ابراز تأسف از شنیدن آمار و ارقام حاکی از کم شدن تعداد شهروندان مسیحی در این کشور، گفت: باید مسیحیان را برای ماندن در عراق و مشارکت در ساختن وطنشان و ساختن هویت ملی خود تشویق کنیم.
🔹بر اساس سرشماری رسمی که از سوی کمیسیون حقوق بشر عراق در ماه مارس گذشته منتشر شد، ۲۵۰ هزار مسیحی از ۱,۵ میلیون مسیحی که قبل از سال ۲۰۰۳ در عراق بودند، هنوز ساکن این کشور هستند. (ایکنا)
@dolatedin
هدایت شده از اندیشکده مرصاد
✍️ گشایش فلسفی در تنگنای تکفیر
👤مرتضی ابراهیمپور خرمشهری
📌برشهایی از یادداشت:
🔹۸ تا ۱۰ دسامبر ۲۰۲۱ رياض میزبان همایش بینالمللی #فلسفه بود. برخی از سخنرانان و میهمانان همایش، از نظریهپردازان فلسفه در دانشگاههای مهم جهان از جمله دانشگاه پرتوریا، دانشگاه هاروارد، دانشگاه تورین، موسسه مطالعات دادههای شرق و آفریقایی در دانشگاه لندن، دانشگاه قاهره، دانشگاه ملک سعود و… بودند.
🔹مایکل سندل، فیلسوف برجسته و شناختهشده آمریکایی از جمله افراد دانشگاهی بود که در این رویداد سهروزه در ریاض شرکت کرد. سندل به یک داستان باستانی چینی در مورد گرفتاری حاکمی اشاره کرد که پدرش را قاتل یافت. مضمون این داستان واضح بود و به نوعی با نقل این داستان به جریان قتل #خاشقچی و نقش ولیعهد محمد #بن_سلمان در آن اشاره میکرد.
🔹پیش از همایش سعودیها، در نوامبر گذشته و مصادف با روز جهانی فلسفه، #امارات جمعی از فیلسوفان، سخنرانان و متخصصان عرب در حوزه فلسفه و علوم انسانی را با هدف «برجستهسازی تفکر فلسفی» در همایش بینالمللی فلسفه در فجیره گرد هم آورد.
🔹#عربستان سعودی سال گذشته تدریس برنامه درسی فلسفه را به منظور «نفی #تعصب و ترویج #کثرتگرایی در جامعه» تصویب کرد، اما در کمال تعجب درس «#تفکر_انتقادی»، که یک موضوع فلسفی است، به معلمانی غیرمتخصص از رشتههای معارف اسلامی، مطالعات اجتماعی و زبان عربی سپرده شد!
🔹همایش بینالمللی فلسفه در عربستان سعودی با هدف تشویق تفکر انتقادی، در کشوری برگزار شد که در آن شخصیتهای برجستهای همچون سلمان العوده، عوض القرنی، رائف بدوی و بسیاری دیگر به دلیل ابراز عقاید مخالف زندانی شدهاند و برخی همچون موسی القرنی در همان زندان جان دادهاند.
🔹دهههاست که عربستان بر اساس فتواها و تصمیمات مقامات دینی این کشور از جمله «اللجنة الدائمة للبحوث العلمية والإفتاء» وابسته به هیئت #کبار_العلماء عربستان، تدریس فلسفه در تمامی مراحل تحصیلی حتی دانشگاهها را ممنوع کرده است. از این گذشته، شیوخ سعودی همچون ابن عثیمین و صالح الفوزان هر گونه آموزش و تعلیم فلسفه را مذموم و فتوا به #حرمت آن دادهاند و عبدالمحسن الزامل ابن سینا و فارابی را #تکفیر کرده است.
👈 متن کامل این یادداشت را از اینجا دنبال کنید.
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
💢 بودیسم سیاسی: درگیری مذهبی و قومی در سریلانکا
✍🏼 إسلام المنسي
🔹اضاءات: #سریلانکا در سالهای اخیر شاهد موجی از #بودیسم تندرو بوده است که بر #اقلیت مسلمان که حدود یک دهم جمعیت را تشکیل میدهند و دومین اقلیت بزرگ بعد از #هندوها (٧٠ درصد جمعیت) هستند، سایه منفی انداخته است.
🔹معمولاً به دنبال هرگونه حادثه یا اختلاف بین یکی از #مسلمانان و یک بودایی، امواج خشمگین خشونت علیه اقلیت مسلمان به راه میافتد. یک تصادف ساده رانندگی مانند تصادف دوچرخه با عابر پیاده ممکن است منجر به خشونت و آتش زدن خانهها و بازارها شود. برخی تجمعات و ناآرامیها ممکن است فقط به دلیل انتشار شایعهای توسط یک شهروند مبنی بر حمله مسلمانان به یک معبد یا مجبور کردن شهروندان به گرویدن به اسلام به وجود بیاید و گروههای بودایی افراطی در پاسخ شروع به بسیج حامیان خود کنند.
🔹اگرچه مقامات اقداماتی مانند استقرار پلیس ضد شورش، دستگیری برخی از مهاجمان و اعمال مقررات منع آمدوشد در مناطق ناآرام را برای متوقف کردن خشونتها انجام دادهاند، اما اعضای اقلیت موجود، پلیس را به چشمپوشی از خشونت و حملات علیه مردم، متهم میکنند.
🔹قانون اساسی به بودیسم و مذهب #تراوادا که اکثر مردم از آن حمایت میکردند، جایگاه ویژهای اعطا کرده است. در بحبوحه رقابتهای سیاسی، عامل فرقهای در بسیج مردمی نقش مهمی دارد و رهبران ملی با رهبران مذهبی تراوادا همذاتپنداری میکنند.
🔹همین امر شدت مبارزات فرقهای در سریلانکا را تشدید کرد؛ در سال ٢٠١٢ گروه «بودو بالاسینا» (نیروی بودایی) شکل گرفته و کمپینهایی علیه پوشش اسلامی، #ذبح شرعی پرندگان و حیوانات و تحریم مغازههای «غذای #حلال» و دیگر فعالیتهای تجاری اقلیت مسلمان سازماندهی شد. علاوه بر آن رویدادهایی برگزار شد که نسبت به احتمال افزایش تعداد مسلمانان و تغییر ساختار جمعیتی هشدار میدهد.
🔹در زمان رئیس جمهور سابق مایتریپالا سیریسنا، ثيرو رهبر سازمان سیاسی بوداییها، به دلیل فعالیتهای #افراطی دستگیر شد. اما تنها چند ماه و پس از فشارهای عمومی و در پی بمبگذاریهای معروف #کلیسا در آوریل ٢٠١٩ توسط سازمان تروریستی داعش که منجر به کشته شدن حدود ٢٥٠ نفر شد، آزاد گردید. این حمله تروریستی یک نقطه سیاه در تاریخ کشور بود، چرا که پس از این اتفاق، حملات به مسلمانان شدت گرفت.
🔹پس از آزادی ثیرو، وی خواستار سرنگونی نظام و جایگزینی آن با نهادی به نمایندگی از هویت مردم سینهال شد و از راهب آتورالی راتانا، عضو پارلمان و مشاور رئیس جمهور، خواستار برکناری یک وزیر و دو فرماندار مسلمان شد و شروع به اعتصاب غذا کرده و تهدید کرد که تا زمانی که به خواسته او پاسخ داده نشود به این اعتصاب ادامه خواهد داد. همین باعث شد تمام ٩ وزیر مسلمان دولت و فرمانداران دو استان برای جلوگیری از تشدید تنش استعفا دهند.
🔹چند ماه بعد، گوتابایا راجاپاکسا، وزیر دفاع سابق، با حمایت راستگرایان بودایی، با ٥٢ درصد آرا در انتخابات ریاستجمهوری پیروز شد و رقیب اصلی خود، ساجیت پرماسادا، که توسط اقلیتهایی مانند مسلمانان و تامیلها حمایت میشد، در نوامبر ٢٠١٩ شکست خورد.
🔹بسیاری از نظامیان متهم به جنایات جنگی تحت حاکمیت راجاپاکسا به مناصب ارشد دولتی رسیدند و نفوذ راست بودایی، نزدیک به دولت راجاپاکسا، افزایش یافته و خواستار آن شدند که سریلانکا یک «دولت بودایی سینهالی» شود و در صورت عدم تحقق این مسأله تهدید به جاری کردن «رودخانههای خون» کردند.
🔹راجاپاکسا رئیس جمهور سریلانکا یک کمپین امنیتی علیه مسلمانان به راه انداخت و صدها نفر از آنها، به ویژه رهبران احزاب سیاسی و فعالان حقوق بشر را دستگیر کرد. وی با هندوهای #تامیل نیز همین کار را کرد و در پی این اقدامات، دو اقلیت مسلمان و تامیل تظاهرات مشترکی در جهت برقراری عدالت و آزادی زندانیان متهم به #تروریسم برپا کردند.
🔹با توجه به بحران کرونا، تندروها با سازماندهی تظاهراتی خواستار جلوگیری از دفن مردگان مسلمان و لزوم سوزاندن اجساد آنان برای جلوگیری از نفوذ بیماری به آبهای زیرزمینی شدند. در مقابل اقلیت مسلمانان نیز تظاهراتی را برای جلوگیری از سوزاندن مردگان خود سازماندهی کردند.
🔹در فوریه گذشته، عمران خان، نخستوزیر #پاکستان از سریلانکا بازدید کرد و از دولت خواست که به آیینهای مذهبی مسلمانان احترام بگذارد. ماهیندا راجاپاکسا در پاسخ به آن اعلام کرد که مسلمانان اجازه خواهند داشت مردگان خود را دفن کنند، اما این تصمیم روز بعد لغو شد و این تراژدی به دلیل فشارهای جنبش تندرو بودایی که از رئیس جمهور حمایت سیاسی میکند، ادامه یافت.
🔹در اکتبر گذشته، رئیس جمهور راجاپاکسا کارگروهی را برای تهیه لایحه «یک کشور، یک قانون» تشکیل داد که قوانین #احوال_شخصیه مسلمانان را ملغی میکند. ثیرو، رهبر سازمان بودایی افراطی، به رهبری این کارگروه منصوب شد.
@dolatedin
💢 کریسمس در عراق؛ افزایش جلوههای جشن کریسمس در میان مسلمانان
🔹دویچه وله: با وجود کاهش تعداد #مسیحیان در #عراق، خیابانهای بغداد اکنون با درختان #کریسمس تزئین شده است. دلیل افزایش بیش از پیش جشن کریسمس میان مسلمانان عراق با وجود مخالفت برخی روحانیون چیست؟
🔹شش سال پیش، خلود خرطوم، روزنامهنگار عراقی با اهدای درخت کریسمس پلاستیکی کوچک و هدایایی برای کودکان خردسالش در روستای خود در نزدیکی شهر کربلا، غوغایی در عراق به پا کرد.
🔹او در گفتوگو با دویچه وله گفت: «بچهها به خاطر تزئینات، چراغها و هدایا آن را دوست داشتند، سپس همسایههایم آمدند و از آن خوششان آمد.»
🔹با این حال، در طی این سالها جشن کریسمس در عراق به یک منظره رایج تبدیل شده است. خلود میگوید که همسایگان او جشنهای کریسمس را برگزار و بسیاری از آنها درخت کریسمس را جلوی خانههای خود میگذارند.
🔸افزایش جشنها
🔹جشن کریسمس تنها به همسایگان و نزدیکان خلود ختم نشد، بلکه روزنامهنگار عراقی متوجه افزایش روزافزون جشن کریسمس توسط #مسلمانان بین النهرین شد.
🔹وی میگوید: «چند سال پیش، تزئینات درخت کریسمس و چیزهای دیگر در مغازههای محلههای مسیحینشین مانند الکرادة یا الجادریة در بغداد به فروش میرسید، اما اکنون در سراسر شهر رایج شده است.»
🔹وی افزود که جشن کریسمس در مناطق #شیعه نشین جنوب عراق افزایش یافته است و خاطرنشان کرد که معلمان مدرسه برادرزادهاش در شهر کربلا، درخت کریسمس بزرگی برپا کردهاند.
🔹به نظر میرسد صحبتهای خلود به واقعیت تبدیل شده است، زیرا شورای شهر بغداد درختان کریسمس را در تقاطع خیابانها قرار داده و هتلها و رستورانهای بزرگ با نمادهای کریسمس تزئین شدهاند.
🔹وب سایت عراقی "شفق نیوز" گزارش داد که فروش درختان کریسمس و بابانوئل امسال بیسابقه و با مشارکت قابل توجهی همراه بوده است. این سایت ادامه داد که جشن کریسمس امسال در عراق بیش از هر سال دیگر در حال برگزاری است.
🔸تعطیلات رسمی
🔹شایان ذکر است که دولت عراق در سال ٢٠١٨ تصمیم گرفت کریسمس هر سال (٢٥ دسامبر) را تعطیل رسمی در نظر بگیرد.
🔹علی رغم تجلی فزاینده جشن کریسمس در عراق، اما این دلیلی بر افزایش تعداد مسیحیان نیست، زیرا مسیحیان عراق هنوز #اقلیت در معرض تهدید هستند.
🔹بر اساس آخرین سرشماری جمعیتی که توسط دولت عراق در سال ١٩٨٧ انجام شد، تعداد مسیحیان عراق در حدود ١.٤ میلیون نفر بوده است، اما با گذشت این سالها، تعداد مسیحیان در عراق به دلیل موجهای فزاینده #مهاجرت به جهت آزار و اذیت یا بحرانهای سیاسی و نگرانیهای امنیتی، کاهش یافته است.
🔹با توجه به این موضوع، برخی معتقدند که بین ٢٠٠ تا ٣٠٠ هزار مسیحی عراق را ترک کردهاند، در حالی که برخی معتقدند این تعداد غیر واقعی است.
🔸کریسمس.. جشنی با طعم سیاسی
🔹با همه این حرفها، سؤالات زیادی در مورد دلیل افزایش محبوبیت جشن کریسمس در «عراق» و البته در «این زمان» وجود دارد؟
🔹این امر را میتوان تا حدی به #جهانی_شدن و گسترش پلتفرمهای #رسانههای_اجتماعی و همچنین بازاریابی فزاینده بازیهای کودکان و فیلمهای مرتبط با کریسمس نسبت داد.
🔹عمرو علی، جامعهشناس دانشگاه آمریکایی قاهره میگوید که کریسمس، مانند روز ولنتاین، به یک پدیده جهانی تبدیل شده است.
🔹او در مصاحبهای با روزنامه آلمانی زوددویچه تسایتونگ گفت: «جشن گرفتن این مناسبتها راهی برای جوانان عرب شده است تا آنچه را که به عنوان یک سنت مترقی اروپایی یا یک جشن عاشقانه میدانند را جشن بگیرند.»
🔹اسقف اعظم کلدانی اربیل میگوید: «در جریان سفر #پاپ فرانسیس به عراق در ژوئیه گذشته، مسلمانان زیادی در پذیرایی و جشن استقبال از او شرکت کردند.»
🔹وی معتقد است که افزایش برگزاری جشن کریسمس توسط عراقیها یک چیز مثبت است و ممکن است به نفع بهبود وضعیت اقلیت مسیحی باشد.
🔸انتقادهای روحانیت
🔹با وجود محبوبیت روزافزون جشن کریسمس در عراق، با این حال، برگزاری این جشن توسط مسلمانان، مورد انتقاد برخی از روحانیون قرار گرفته است.
🔹عمده این انتقادات مربوط به شرکت مسلمانان در مهمانیهای کریسمس، سرو #مشروبات_الکلی در آن مهمانیها و استفاده از نمادهای مرتبط با مسیحیت است.
@dolatedin
⭕️ بازسازی و بازگشایی مسجد تاریخی ایاصوفیه در ادیرنه در مرز ترکیه و یونان
🔹سیانان ترکی: روز جمعه، #ترکیه «مسجد شریف #ایاصوفیه» در ادیرنه، در مرز ترکیه و #یونان، را پس از اتمام بازسازی افتتاح کرد.
🔹این #مسجد یک #کلیسا ی بیزانسی قرن دوازدهم بوده است که در سال ۱۴۵۶م پس از فتح این مکان توسط مسلمانان، توسط محمد فاتح به «مسجد فتح» تغییر کاربری یافت.
🔹#علی_ارباش، رئیس #سازمان_دیانت ترکیه در مراسم افتتاحیه این مسجد گفت: «پس از بازگشایی سال گذشته مسجد ایاصوفیه در استانبول، امروز دوباره در اینجا برای بازگشایی مسجد ایاصوفیه در ادیرنه یکدیگر را ملاقات میکنیم.»
🔹این بنای تاریخی به دلیل آسیبهای جدی ناشی از زلزله ۱۹۶۵م مورد استفاده قرار نمیگرفت، اما پس از ۵۶ سال مرمت شد و توسط علی ارباش با برگزاری #نماز_جمعه در آن بازگشایی شد.
🔹ارباش طی سخنانی با بیان اینکه فرهنگ اسلامی فرهنگی است که بر مسجد متمرکز است، اظهار داشت: «چند ماه پیش، ما از کشورهای بالکان دیدن کردیم. آنجا هرگاه چشمانمان منارهای میدید، قلبمان شروع به تپیدن میکرد».
✍️ ملاحظه: شهر ادیرنه پیش از فتح قسطنطنیه توسط محمد دوم، به مدت ۹۲ سال پایتخت عثمانیها بوده است. از این رو جایگاه مهمی در تاریخ و هویت دولت و مردم ترکیه یافته است.
🔸روز پنجشنبه، فاطما آکسال، رئیس کمیسیون فرصتهای برابر زنان و مردان و معاون حزب عدالت و توسعه در ادیرنه، در بیانیهای برای بازگشایی این مسجد گفت: «ما در حال برداشتن یک گام بزرگ دیگر در جهت تبدیل شهر مرزی خود یعنی ادیرنه، که سالها به عنوان پایتخت امپراتوری #عثمانی بوده و میزبان بسیاری از میراث تاریخ و تمدنی ما است، به یکی از شهرهای پیشرو در گردشگری فرهنگی در ترکیه هستیم.»
🔸گرچه رسانههای یونانی، همچون گریک سیتی تایمز، در راستای اختلافات خود با ترکیه، خبر بازگشایی این مسجد را با عنوان «تغییر کاربری کلیسایی دیگر در شب کریسمس» رسانهای کردند، اما حقیقت آن است که از این بنای تاریخی در پی زلزله ۱۹۶۵م، مخروبهای بیش باقی نمانده بوده است و از این گذشته پیش از این زلزله نیز این بنا برای بیش از ۵ قرن کاربری مسجد داشته است.
@dolatedin
💢 «ما ۲۰٪ بودیم و الآن کمتر از ۲٪ هستیم»؛ حملات بیسابقه رژیم صهیونیستی به مسیحیان قدس اشغالی
🔹رصیف22: در حالی که تلاشهای #رژیم_صهیونیستی برای بیرون راندن #جمعیت فلسطینی از #قدس اشغالی و جابجایی اجباری آنها ادامه دارد، بیرون راندن جمعیت غیر یهودی تنها به #مسلمانان محدود نمیشود، بلکه #مسیحیان فلسطینی در قدس را نیز شامل میشود. این امر فریاد دادخواهی بسیاری از رهبران مسیحی بلند کرده است.
🔹بر اساس آمارهای سال ۲۰۱۷، ۹۰۱۳۰۰ نفر در قدس سکونت داشتهاند که شامل حدود ۳۴۲ هزار شهروند عرب در قدس شرقی، حدود ۳۴۵ هزار یهودی در قدس غربی و ۲۱۵ هزار یهودی ساکن در قدس شرقی بوده است. حضور مسیحیان به ۱۵۸۰۰ نفر محدود شده است (۱۲۶۰۰ مسیحی عرب، ۳۲۰۰ مسیحی غیر عرب).
🔹از سال ۲۰۱۲، همزمان با تشدید حملات علیه جوامع مسیحی و مقدسات در قدس، کلیساهای اورشلیم بارها خواستار کمک در برابر تلاشهای اسرائیل برای "تضعیف" حضور مسیحیان در شهر شدهاند. با این حال، حملات و توطئههای اخیر علیه آنها "بیسابقه" و به ویژه نگرانکننده تلقی میشود.
🔸"ارعاب مسیحیان" و "هتک حرمت" مقدسات آنها
🔹فرانچسکو پاتون، مسئول اماکن مقدس مسیحیان در قدس در مقالهای با عنوان "مسیحیان قدس در خطر انقراض هستند"، گفت: «افراطگرایان اسرائیلی جنگی فرسایشی را علیه مومنان صلحطلب که مایل به جنگ نیستند به راه انداختهاند و ما برای زنده ماندن به کمکهای خارجی نیاز داریم.»
🔹وی توضیح داد، در حالی که قدمت حضور مسیحیان در #فلسطین به بیش از دو هزار سال میرسد، اما اکنون در معرض تهدید بوده و آینده ما در خطر است. این در حالی ست که ما ۲۰٪ از جمعیت قدس را تشکیل میدادیم، اما امروز جامعه مسیحی کمتر از ۲٪ است.
🔹پاتون گروههای #افراطی محلی را متهم کرد که با تکرار جنایتهای نفرتانگیز و حمله به کشیشها، راهبان و عبادتکنندگان، زندگی بسیاری از مسیحیان را غیر قابل تحمل کردهاند.
🔹روزنامه تایمز اسرائیل این را تایید میکند که فعالان افراطی یهودی در طول سالهای متمادی، به همان شکلی که مناطق مسلمانان را هدف قرار دادهاند، اماکن مسیحیان در قدس و دیگر مناطق #اسرائیل را نیز تخریب کردهاند.
🔹۱۶ دسامبر، پدرسالاران و روسای کلیساهای مسیحی در قدس از دولتهای اسرائیل، فلسطین و اردن درخواست کردند تا در برابر گروههای رادیکال که جوامع محلی مسیحی را تهدید میکنند، بایستند.
🔹رهبران کلیسا در قدس در بیانیه خود به حملات فیزیکی و لفظی به کشیشان، حمله به کلیساها، و اقدامات خرابکارانه و هتک حرمت مقدسات، به عنوان "سوءاستفادههای مستمر از سال ۲۰۱۲" اشاره کردند.
🔹رهبران مسیحی هدف از این کارها را کاهش حضور مسیحیان از طریق خرید املاک استراتژیک آنها در محلههای مسیحینشین، قراردادهای فروش غیرعمومی، برنامهریزی برای اخراج ساکنان از خانههایشان و ایجاد مانع بر سر مسیرهای زیارتی تاریخی بیان کردهاند.
🔹اگرچه نام آن به طور علنی در بیانیه ذکر نشده است، اما این اتهام به برنامههای سازمان صهیونیستی "Ateret Cohanim" مربوط میشود که پس از خرید املاک و مستغلات از مالکان غیر یهودی، تلاش میکند تا شهر قدیمی و محلههای مختلف قدس شرقی را از ساکنان یهودی پر کند.
🔹جاستین ولبی اسقف اعظم بریتانیایی کانتربری و حسام نائوم اسقف اعظم انگلیکن اورشلیم در مقالهای مشترک نسبت به تلاش هماهنگ برای ایجاد وحشت و اخراج مسیحیان هشدار دادند. آنها بر این باورند که افزایش جوامع شهرکنشین اسرائیلی و محدودیتهای حرکتی مرتبط با دیوار حائل که توسط اسرائیل برپا شده است، انزوای روستاهای مسیحی را عمیقتر کرد.
🔸پژواکهای گسترده
🔹درخواستهای پی در پی مسیحیان اورشلیم، همدردی گستردهای را از سوی جامعه کلیساهای جهانی برانگیخت؛ "شورای جهانی کلیساها" که نماینده ۳۴۹ کلیسا است، حمایت خود را از آنها اعلام و در بیانیهای بر لزوم احترام و قدردانی از مسیحیان در جهان تاکید و گفت: «سرزمین قدس به عنوان بخشی از میراث و آینده منطقه است.» "سازمان کلیساهای صلح" در خاورمیانه، مستقر در ایالات متحده، نیز به نوبه خود بر اهمیت جوامع مسیحی در سرزمین مقدس تأکید کرد.
🔹بر اساس تحقیقات اخیر بنیاد بینالمللی قدس که در اوایل ماه جاری میلادی انجام شد، اسرائیل چندین مسیر همزمان را برای #یهودیسازی اراضی اشغالی دنبال میکند: مسیر یهودیسازی مذهبی شهر، از جمله بناهای مذهبی، فرهنگی و شهری، مسیر ایجاد هویت یهودی برای قدس، مسیر یهودیسازی جمعیتی و مسیر یهودیسازی زندگی مردم از نظر آموزش، بهداشت، نهادهای اقتصادی و مدنی.
🔹این تحقیق در مورد خطر آوارگی جمعیت فلسطینی، مسلمانان و مسیحیان، از محلههایی مانند #شیخ_جراح و سیلوان و غیره، به بهانه مالکیت #یهودیان بر خانهها یا زمینهای خود در چند دهه پیش، یا به بهانه منافع عمومی، هشدار داده و آن را خطرناکترین ابزار طرح یهودیسازی قدس برشمرد.
@dolatedin
⭕️ تغییر رویکردهای احتمالی نهضت العلماء در پی انتخاب یحیی خلیل ثقوف
🔹استریتس تایمز: یحیی خلیل ثقوف که به عنوان "نماد نسل جدید" شناخته میشود، به عنوان رئیس #نهضت_العلماء (NU)، سازمان اسلامی بانفوذ #اندونزی و بزرگترین سازمان اسلامی جهان انتخاب شد.
🔹#یحیی_خلیل ثقوف ٥٥ ساله، #سعید_عقیل_سراج، رئیس دو دوره اخیر نهضت العلماء و سه نامزد دیگر را در رقابتی فشرده در روز جمعه (٢٤ دسامبر) در کنگره ملی نهضت العلماء شکست داد و به ریاست این سازمان رسید.
🔹در رابطه با پیروزی یحیی خلیل در انتخابات ریاست سازمان نهضت العلماء اندونزی، آقای مو توفیق الرحمن، محقق ارشد مرکز مطالعات افراطگرایی و ضد افراطگرایی مستقر در جاکارتا، به استریتس تایمز گفت: "یحیی خلیل نه تنها (از آقای سعید) جوانتر است، بلکه تفکر او نیز مترقیتر است. اعضای نهضت العلماء از مدیریت کنونی خسته شدهاند و میخواهند شاهد تغییر باشند. تمرکز آقای یحیی بر چگونگی توانمندسازی اعضای نهضت العلماء و تامین رفاه خواهد بود، در حالی که آقای سعید بر مشارکت نهضت العلماء در سیاست ملی متمرکز بود."
🔹سعید عقیل، سلف ٦٨ ساله یحیی خلیل، به داشتن نقشی کلیدی در نزدیک کردن نهضت العلماء به سیاست شناخته شده بود. یحیی خلیل نیز به عنوان یکی از اعضای شورای مشورتی ریاست جمهوری در سال ٢٠١٨، به جوکو ویدودو، رئیس جمهور اندونزی در مورد مسائل مذهبی، داخلی و بینالمللی مشاوره میداد.
🔹به جز زمانی که در سال ١٩٩٩، رئیس سابق نهضت العلماء، #عبدالرحمن_وحید، رئیس جمهور اندونزی شد، رهبران نهضت العلماء عموماً نقش تعیینکنندهای در سیاست در دو دهه اخیر بازی نکردهاند. اما در سال ٢٠١٩، رئیسجمهور ویدودو، #معروف_امین رهبر سابق نهضت العلماء را به عنوان معاون خود در انتخابات انتخاب کرد و این امر نهایتا به پیروزی وی در انتخابات و بازگشت نهضت العلماء به سیاست منجر شد.
🔹آقای توفیق الرحمن ضمن اشاره به حمایت تاریخی نهضت العلماء از دولتها افزود: "نهضت العلماء اگر میخواهد تغییر بزرگی در اندونزی ایجاد کند، باید سیاسی باشد، زیرا این تغییر بیشتر از طریق سیاست انجام میشود."
🔹حزب #بیداری_ملی، که یکی از بزرگترین احزاب اسلامگرای اندونزی نیز میباشد ابزار سیاسی نهضت العلماء است که در حال حاضر ٥٨ کرسی از ٥٧٥ کرسی مجلس نمایندگان را در اختیار دارد و دارای چهار وزیر در کابینه نیز میباشد. یحیی خلیل فرزند خلیل بصری است که یکی از بنیانگذاران این حزب بود و برادر کوچکتر او نیز یاقوت خلیل قوماس وزیر امور مذهبی اندونزی است.
🔹در زمینه تعامل جهانی، تحلیلگران خاطرنشان کردند که یحیی خلیل از نظر سیاسی به سمت #ایالات_متحده گرایش دارد، در حالی که سعید عقیل به رابطه دوستانهاش با #چین معروف است. یحیی خلیل یکی از بنیانگذاران سازمان #بیت_الرحمه مستقر در ایالات متحده است که هدف آن گسترش فعالیتهای نهضت العلماء در آمریکای شمالی، اروپا و خاورمیانه است.
🔹در سال ٢٠١٨، هنگامیکه یحیی خلیل به دعوت انجمن جهانی #یهودیان آمریکا از #فلسطین_اشغالی بازدید کرد، در اندونزی با واکنشهای شدید مواجه شد. اندونزی روابط دیپلماتیک رسمی با #رژیم_صهیونیستی ندارد و دائما با اشغال سرزمینهای #فلسطین مخالفت کرده است.
🔹نهضت العلماء، در زمان سعید عقیل، به دلیل اینکه ظاهراً در مورد ظلم ادعایی #چین به مسلمانان #اویغور در #سین_کیانگ کمتر ابراز نظر میکرد، مورد انتقاد قرار گرفته بود. تحلیلگران بر این باورند که یحیی خلیل از ذکاوت سیاسی کافی برخوردار است که با سیاست خارجی اندونزی همسو نمیشود و روابط خوبی با چین خواهد داشت.
🔹تحلیلگران میگویند که نهضت العلماء قطعا از #تساهل مذهبی و #کثرت_گرایی تحت رهبری یحیی خلیل حمایت خواهد کرد و رویکرد سعید عقیل را ادامه میدهد. همچنین #اسلام_نوسانتارا یا "اسلام مجمع الجزایری" را ترویج میکند، نمادی منتسب به نهضت العلماء از اسلام میانهرو که آداب و رسوم و سنتهای محلی را در درک دین در خود جای داده است.
🔹آقای رابی سوگارا مدیر اجرایی سازمان غیردولتی مرکز بحران مسلمانان اندونزی ضمن بیان این امر که چالش رئیس جدید این است که راهی برای تکرار موفقیت نهضت العلماء در اندونزی برای جوامع مسلمان در جاهای دیگر پیدا کند، افزود: "نگرانیهای نهضت العلماء دیگر فقط مربوط به اندونزی نیست، بلکه [مسائل] جهانی است. نهضت العلماء همیشه راه میانه و مسیر معتدل را تبلیغ کرده است و چالش این است که چگونه این را در سطح جهانی عرضه کنیم."
@dolatedin
💢 نیجریه لایحه برابری جنسیتی را رد کرد
🔹راشاتودی: اعضای مجلس #نیجریه برای سومین بار در پنج سال گذشته طرحی را که به دنبال ترویج #برابری_جنسیتی است، با استناد به "نگرانیهای اجتماعی، فرهنگی و اسلامی" رد کردند.
🔹قانون پیشنهادی پس از آن کنار گذاشته شد که برخی از قانونگذاران، عمدتاً #مسلمانان شمالی، در مجلس عالی قانونگذاری کشور استدلال کردند که این قانون در تضاد با تفسیر آنها از اصول دینشان است.
🔹از جمله حامیان این لایحه، سناتور ابیودون اولگیمی از ایالت اکیتی در جنوب نیجریه بود که مدعی شد قانون پیشنهادی موج #خشونت علیه #زنان را متوقف خواهد کرد.
🔹این لایحه تبعیض بر اساس #جنسیت یا موقعیت اجتماعی را جرمانگاری میکند و همچنین به دنبال بهبود اجرای قوانین موجود در مورد خشونت مبتنی بر جنسیت است.
🔹اما برای بسیاری از قانونگذاران در جلسه علنی روز چهارشنبه 15 دسامبر، این موضوع صرفاً مذهبی بوده و سناتور یوسف یوسف از ایالت تارابا در شمال گفت: «فرصت برابر در واقع ناقض احکام قرآن و کتاب مقدس است.»
🔹حامیان این طرح برای جلوگیری از انتقادها، عنوان این لایحه را از «لایحه برابری جنسیتی و فرصتهای برابر» به «قانون برابری جنسیتی» تغییر دادند، اما این نیز تفاوت چندانی برای مخالفان ایجاد نکرد و بار دیگر با این لایحه مخالفت شد.
@dolatedin
⭕️ جنجال بر سر ابعاد دینی طرح مالی اردوغان
🔹تسنیم: پس از بروز عجیبترین بحران ارزی در #ترکیه و رسیدن هر 1 دلار آمریکا به نرخ رکوردشکن 18 و نیم لیره، اردوغان راهکارهایی به کار بست و توانست این نرخ را به 11 لیره برساند.
🔹منتقدین میگویند: این یک کلک است؛ چرا که #اردوغان به مردم وعده داد که به سپردههای لیره نیز، سود دلاری میدهد! در نتیجه عطش برای تبدیل لیره به دلار فروکش کرد.
🔹منتقدانی که نگرشهای اعتقادی و دینی دارند معتقدند دولت اردوغان، همچنان در حال ترویج مدل #ربا دادن و نزولخواری است و تنها کاری که صورت گرفته، این است که لقمه دور سر چرخانده شده و نام آن را تغییر دادهاند.
🔹در نتیجه آن فضای روانی و اجتماعی که اردوغان و حزب عدالت و توسعه از آن هراس دارد، به شدت به قوت خود باقی است. یعنی فضایی که در آن، دهها میلیون شهروند #اسلامگرا ی ترکیه، به شکل جدی، خواهان حذف #سود_بانکی هستند و از اردوغان انتظار چنین اقدامی دارند. اما وقتی که او سود را پایین میکشد، دلار بالا میرود و بحران اقتصادی همه جا را فرامیگیرد. در هر حال، اردوغان باید این گروه بزرگ جامعه را راضی کند تا موفق به حفظ بقای حزب خود شود. در نتیجه گروهی از علما را به میدان آورده است.
🔹یکی از علمای دینی طرفدار اردوغان، تلاش کرده تا راهکاری برای توجیه پرداخت سود علاوه به سپردههای بانکی پیدا کند و این موضوع، واکنشهای منفی به دنبال داشته است.
🔹پروفسور خیرالدین کارامان 87 ساله، نام یکی از مهمترین علمای دینی ترکیه است. البته او یک عالم دینی صاحب جُبه و خرقه نیست. او یک پروفسور کت و شلواری بدون کراوات است که در چند روزنامه مهم طرفدار حزب عدالت و توسعه قلم میزند.
🔹ظاهراً، اردوغان برای توجیه طرح مالی جدید خود، به کارامان پناه برده و از او کمک خواسته است. او نیز خطاب به مردم گفته است: «باید حُسن نیت دولت را قبول کنیم و مبلغی را که به عنوان سود علاوه به مردم داده میشود، همچون #هبه تلقی کنیم.»
🔹کارامان، عامدانه به جای لفظ عادی هدیه، از لفظ دینی هبه استفاده کرده تا به زعم خود، این موضوع را توجیه کند.
🔹احمد داود اوغلو رهبر حزب آینده، اولین سیاستمداری بود که به کارامان پاسخ داد و با تشرها و کنایات خود، خشم خود را ابراز کرد.
🔹وی گفته است: «کشور ما سومین بحران ارزی 50 سال اخیر را تجربه میکند. این به دلیل سیاستهای جاهلانهای است که در نهایت لجاجت از سوی دولت اجرا میشود. این حکومتی است که با سوء استفاده از ارزشهای دینی ما، سعی در سرپوش گذاشتن بر فاجعه ناشی از سیاستهای غلط دارد. اسم این پول، ربا و نزول است و نه هبه. تعریف هبه چیزی است که با تمایل و اشتیاق نثار کسی میشود. وقتی که شما از پول و بودجه مردم، از جیب خزانه دولت سود میدهید، این هبه نیست. همان سود و نزول است. ما در دین مبین اسلام، قرض الحسنه داریم. هبه داریم. اما اگر به سپرده بانکی سود میدهید، جرات داشته باشید و اسم آن را تغییر ندهید.»
🔹پروفسور احمد یمان از متخصصین حوزه فقه حنفی نیز سخنان کارامان را رد کرده و معتقد است، پولی که در جریان طرح جدید به عنوان سود علاوه داده میشود، همان سود مذموم شده است و ارتباطی با هبه ندارد.
🔹پروفسور اورهان چکر متخصص و استاد دانشکده الهیات نیز گفته است:«دولت، در مواردی جایز است هبه دهد. اما وقتی که مبلغ بر اساس یک سپرده و نرخ خاص ارزی تعیین میشود، این نامش هبه نیست. سود است.»
🔹بسیاری از سیاستمداران، تحلیل گران و فعالان فضای مجازی، سخنان کارامان را به عنوان مصداقی از سوءاستفاده از باورهای دینی و فقهی به نفع حزب حاکم، قلمداد کردهاند. البته این نخستین بار نیست که برخی از علمای دینی برای توجیه تصمیمات و اقدامات اردوغان، نکاتی بیان میکنند که با واکنش گسترده مخالفین روبرو میشود.
@dolatedin