Wahhabism_and_the_World_Understanding_Saudi_Arabias_Global_Influence.pdf
حجم:
3.14M
💢 کتاب «وهابیت و جهان؛ درک تأثیر جهانی عربستان سعودی بر اسلام»
✍🏼 ویراستار: Peter Mandaville
📓ناشر: انتشارات دانشگاه آکسفورد
📅 تاریخ انتشار: فوریه 2022
@dolatedin
⭕️ فرمان طالبان درباره روز ولنتاین صحت ندارد
🔹معاون سخنگوی #طالبان فرمان صادره از سوی این گروه درباره روز #ولنتاین را تکذیب کرد.
🔹به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، انعام الله سمنگانی در گفتوگوی اختصاصی با این خبرگزاری گفت: «فرمان منتشر شده در خصوص روز ولنتاین و اعلامیهای از آدرس ریاست الوزرای حکومت منتشر نشده است.»
🔹در بخشی از این اعلامیه جعلی آمده است: «هر دختر و پسری که در این روز بازداشت شوند، نکاحشان شرعا توسط منسوبین طالبان صورت خواهد گرفت و با آنها برخورد جدی و اسلامی صورت میگیرد.»
@dolatedin
⭕️ صدور مجوز اکران فیلمی درباره همجنسگرایان در سینماهای امارات
🔹الرأی الآخر: سینماهای #امارات متحده عربی به غیر از امارات شارجه در صدد اکران یک فیلم هندی هستندکه ماجرای آن درباره #همجنسگرایی است.
🔹این فیلم حول محور ازدواج همجنسگرایان میچرخد و مقامات اماراتی گفتهاند که تنها افراد بالای ۲۱ سال می توانند آن را در سینماهای این کشور تماشا کنند.
🔹مدیر تولید این فیلم گفته است که فیلم حاوی صحنههای بسیاری است که در خاورمیانه قابل قبول نیست.
🔹گفتنی است ماه مه گذشته نیز دبی میزبان کنفرانس بینالمللی درباره هویت جنسیتی و حقوق دگرباشان جنسی بود.
🔹ژوئن سال گذشته نیز سفارتخانههای #آمریکا و #انگلیس در ابوظبی پرچم رنگینکمانی را که به دگرباشان اشاره دارد، روی ساختمان خود برافراشتند.
🔹این اولین بار بود که در یک کشور عربی پرچم همجنسگرایان برافراشته میشد.
🔹این رفتارها موجی از عصبانیت را در بین اماراتیها به همراه داشته و آنها بارها مخالفت خود را با چنین موضوعاتی اعلام کردهاند، اما مقامات این کشور توجهی به این موضوع ندارند. (شفقنا)
@dolatedin
2.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ معلمان و دانشآموزان در هند مجبور به برداشتن حجاب شدند
🔹وایر: با بازگشایی #مدارس #کارناتاکا، از کارکنان، معلمان و دانشآموزان خواسته شد تا پیش از ورود #حجاب خود را بردارند.
🔹همزمان با بازگشایی کالجها در کارناتاکا در روز دوشنبه، 14 فوریه، توییتهایی از سراسر ایالت منتشر شد که نشان میدهد دانشآموزان و معلمان ظاهرا مجبور به برداشتن حجاب خود شدهاند.
🔹چندین نفر در توییتر به تحقیر علنی دختران و زنان مسلمانی که مجبور به درآوردن لباس و پوشش خود در خیابان شدند، اشاره کرده و برخی دیگر یادآور شدند که بخشی از دانش آموزان در کلاسها غایب هستند.
🔹همه موسسات آموزشی در کارناتاکا از چهارشنبه گذشته، 9 فوریه، پس از تصمیم کالجهای پیشدانشگاهی مبنی بر ممنوعیت ورود دانشآموزان دختر با حجاب به کلاسهای درس که منجر به اعتراضها و درگیریها در سراسر ایالت و سپس در مناطق دیگر #هند شد، تعطیل شده بودند.
🔹پنجشنبه گذشته، دادگاه عالی کارناتاکا در دستور موقت خود و تا پیش از رسیدگی به تمام دادخواستهای مربوطه، با اجازه بازگشایی مدارس، تمام دانشآموزان را از پوشیدن حجاب و هرگونه نماد مذهبی در کلاسهای درس منع کرد.
@dolatedin
7.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ چامسکی: اسلامهراسی کشندهترین شکل را در هند به خود گرفته است
🔹پروفسور «نوام چامسکی»، زبانشناس، محقق مشهور و منتقد سیاستهای آمریکا گفت که #اسلامهراسی کشندهترین شکل را در #هند به خود گرفته است و حدود 250 میلیون مسلمان هندی را به اقلیت تحت تعقیب و مورد آزار و اذیت تبدیل کرده است.
🔹این محقق مشهور در یک پیام ویدئویی به وبیناری که توسط شورای مسلمانان هندی ـ آمریکایی برگزار شده بود با انتقاد از عملکرد دولت هند در قبال #مسلمانان اعلام کرد که در حالیکه آسیبشناسی اسلامهراسی در سراسر غرب در حال رشد است، کشندهترین شکل خود را در هند به خود میگیرد.
🔹چامسکی همچنین گفت که رژیم ملیگرای راستگرای #هندو نارندرا مودی، به شدت جنایت را در کشمیر تحت اشغال هند تشدید کرده است.
وی با بیان اینکه جنایات #کشمیر سابقه طولانی دارد، افزود: این کشور اکنون یک سرزمین اشغال شده بوده و کنترل نظامی آن از جهاتی شبیه #فلسطین اشغالی است.
🔹به غیر از چامسکی، چند دانشگاهی و فعال دیگر در این وبینار با موضوع «تشدید سخنان نفرتانگیز و خشونت در هند» شرکت کردند.
@dolatedin
⭕️ «امام على(ع) و مسیحیان»
✍️ ژوزف الهاشم؛ نویسنده و ادیب مسیحی و وزیر اسبق لبنان
🔹در شگفتم از اینکه مدام سؤالات پیش پا افتاده و پوچ از من پرسیده میشود که به چه دلیل در مناسبتهای مختلف به سخنان امام علی بن ابی طالب استدلال و احتجاج میکنم.
🔹برخی مرا سرزنش میکنند و این رویکرد را نوعی «حماقت» قلمداد کرده و مرا به مبالغه و بزرگ نمایی در سوگیری مذهبی متهم میکنند.
🔹در پاسخ به این جماعت کج اندیش میگویم: اگر از توانایی فهم درست برخوردار بودند و اندکی در نهج، سیره و راه امام تأملی کرده تا برخی ویژگیهای شخصیتی و کارنامه مباهات آفرین ایشان از جمله حکومت داری موفق، حکمت، برقراری عدالت، گذشت، خوی نیکو، زهد، بردباری، مهربانی، علم و تقوا، بعلاوه حقیقت اصلاحات سیاسی و اجتماعی وی را دریابند؛ آنان نیز همانند من «احمق» میشدند! یا همانند بسیاری از چهرههای مسیحی که بسان ستارگان درخشانی بر تارک نویسندگی و ادبیات خوش درخشیدند، «احمق» میشدند؛ چهرههای اهل قلمی همچون: جبران خلیل جبران، مخائیل نعیمه، امین الریحانی، جرجی زیدان، امین نخله، بولس سلامه، سعید عقـل، فؤاد إفرام البستانی، ادمون رزق، و همچنین شماری از پیشگامان نواندیش عرصه حماسه سرایی و ادبیات از جمله: سلیمان كتانی، نصری سلهب، جرج جرداق، جرج شكور، میشل كعدی، جرج زكی الحاج و زنجیرهای طولانی از چهرههای ماندگار.
🔹در یکی از سخنرانیهایم درباره امام علی، برخی از احادیث، روایات و علویات(قصاید در مدح امام علی(ع)) را ﺑﻪ ﺩﻭﺭ ﺍﺯ ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ ﭘﺎﻳﻪ ﻭ ﺍﺳﺎﺱ ﻏﺮﻳﺰی گردآوری و بیان کردم، که ناگه این علویات، سخنان حضرت مسیح و موعظههای او را یادآوری کرد. در روایتی نیز آمده است، پیامبر به امام علیّ علیه السلام فرمود: «إنَّ فیكَ مثلاً من عیسى، أحبَّـهُ قـومٌ حتى هلكوا فی حبِّـهِ وأبغضَـهُ قـومٌ حتى هلكوا فی بغضهِ»(١)... (اى على، تو در یک مورد همانند عیسى بن مریم خواهى شد: عدهاى دوستدار او شدند و در این دوستى چندان زیادهروى كردند كه تباه شدند و گروهى با او دشمنى كردند و در این دشمنى، راه افراط پیمودند و در نتیجه تباه گشتند).
🔹مشکل اساسی جاهلان و فرقهگرایان، و همچنین دلیل اصلی حماقت روشنفکران و اکثر سیاستمداران ما این است که تاریخ را رها میکنند، تاریخ نیز آنها را از تمدن بیرون میراند. دیگر دلیل در این مسئله نهفته است که میان این افراد و فرهنگ و دانش و کتاب(خواندن) بیگانگی و دشمنی وجود دارد، چرا که آنان مطالعه نمیکنند و اگر مطالعه کنند حقیقت آنچه را که خواندهاند درک نمیکنند.
🔹ابن سینا کتاب مابعدالطبیعه ارسطو را چهل بار خوانده و درک نکرده است، اما پس از آنکه شرح فارابی بر این کتاب را خواند، آن را درک کرد، در نتیجه بسیار شادمان گشت و به خیابان رفته و به مردم صدقه داد.
🔹ما اکنون در روزگاری قرار داریم که جامعه بشری گرفتار بیرحمانهترین مصیبتها و بربریت است و ارزشهای انسانی در اعماق ناخودآگاه فرو رفته و متلاشی میشود.. اکنون نفرت، کینه و جنگ، گفتوگو با زبان آهن و آتش، بی عدالتی و خشونت، ظلم و فساد، کفر، تعصب و فتنه بر جهان سایه افکنده؛ فتنهای که از قتل شدیدتر است.
🔹در این زمانه، بشریت رنج دیده، بیش از همه چیز به الهام بخشی و نقش آفرینی اندیشمندان صالح و مصلح و به روشنگرانی از پیروان همه ادیان آسمانی نیازمند است.
🔹آنانی که علاقهمندی ما به امام علی به مذاقشان خوش نمیآید، چرا سیره ایشان را مطالعه نمیکنند؟ چرا حاکمان، مقامات و سیاستمداران نامه امام به مالک اشتر، استاندار مصر، که شگفتانگیزترین فرمان درباره حکومتداری و یک آیین برای حکمرانی است را نمیخوانند؟
🔹چرا قاضیان، نامه حضرت به قاضی خود، یعنی «شریح بن حارث» را نمیخوانند؟
آیا نظامیان نامه امام به فرماندهان ارتش خود درباره رعایت اصول انسانی در استفاده از شمشیر را میخوانند؟!
🔹آیا والدین، فرزندان و آموزگاران وصیت امام به حسن و حسین را میخوانند؟
🔹آیا ثروتمندان و شکمپرستان وصیت امام درباره کمک به طبقه فقیر، بینوایان، تهیدستان و نیازمندان را میخوانند؟
🔹آیا روحانیون؛ سفیران خدا بر روی زمین، سیره امام علی را میخوانند تا در دام کینه و تعصب گرفتار نشوند؟
🔹بخوانید.. شاید همانند ما «احمق» شوید، که جهل و دوری از عقلانیت دلیل اصلی تمام گرفتاریهای انسان و همچنین فروپاشی کشورها است.
(ایکنا به نقل از الجمهوریة)
@dolatedin
⭕️ نشستی برای هجوم به ایران؛ آل الشیخ: مقابله با صدور انقلاب خمینی واجب شرعی است
🔹همزمان با تلاش عراق برای برگزاری دور جدیدی از گفتوگوهای ریاض با تهران، وزیر «#الشؤون_الإسلامیة» دولت #عربستان سعودی در سخنانی در #مصر، #ایران را آماج اتهام و حمله قرار داد.
🔹«عبداللطیف بن عبدالعزیز آل الشیخ» وزیر امور اسلامی عربستان سعودی شنبه ۲۳ بهمن در سخنانی در مصر، از صدور انقلاب اسلامی به دست گروههای همسو با ایران در منطقه ابراز نگرانی شدید کرد.
🔹به نوشته وبگاه روزنامه الیوم السابع، آل الشیخ در مراسم افتتاحیه سیزدهمین شورای اجرایی وزرای #اوقاف و #امور_اسلامی جهان اسلام در قاهره که با حضور عبدالفتاح السیسی برپا شد، گفت: «شبهنظامیان مورد حمایت ایران به دنبال صدور انقلاب خمینی به برخی کشورها هستند و لازم است تا با این مسأله مقابله شود».
🔹رئیس سابق هیأت #امر_به_معروف و نهی از منکر عربستان، بدون ابراز نگرانی از عادیسازی کشورهایی مثل امارات با رژیم صهیونیستی، افزود: «در خصوص آنچه در برخی کشورهای عربی رخ میدهد، مانند یمن که شبهنظامیان همسو با ایران هویت آن را دزدیدهاند، لازم است تا مقامات کشورهای اسلامی و عربی همچون کاری که در این گونه نشستها صورت میگیرد، با آن مقابله کنند».
🔹این مقام سعودی همچنین مدعی شد: «واجب شرعی است که با سخنانی ارشادی و تبلیغی مقابل این گروههای تندرو ایستادگی کرد. تاریخ شاهد ماست و ما باید با گروهها و سازمانهای تندرویی که از سیاست برای رسیدن به اهداف مخرب خود استفاده میکنند مقابله کنیم.»
🔹آل الشیخ با اشاره غیر مستقیم به سرکوب شدن اخوانالمسلمین در مصر، خطاب به عبدالفتاح السیسی گفت: «رئیسجمهور السیسی مجاهد بزرگی است که مصر را از فاجعهای که میرفت در آن گرفتار شود، نجات داد و به فضل خدا و مردانی که زندگیشان را برای مصر فدا کردند، نبرد آگاهیبخش جامعه را آغاز کرد».
🔹وزیر امور اسلامی سعودی در ادامه شاه و ولیعهد سعودی را نمونه «#اعتدالگرایی» و #همزیستی معرفی کرد. او در ادامه به زندانی شدن دهها روحانی دینی و تلاش ریاض برای اسلامزدایی از جامعه عربستان اشارهای نکرد.
🔹#عبداللطیف_آل_الشیخ در شرایطی از نفوذ انقلاب اسلامی ایران ابراز نگرانی شدید کرده و مقابله با آن را «واجب شرعی» مینامد که تاکنون در قبال نفوذ رژیم صهیونیستی در کشورهای اسلامی و عربی واکنشی نداشته است، بلکه در مرداد ماه سال ۱۳۹۷ ویدئویی از «عبداللطیف آل الشیخ» وزیر اوقاف سعودی در شبکههای اجتماعی منتشر شده که او در آن، هرگونه اقدام رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از حضور مسلمانان #فلسطین اشغالی در عربستان برای ادای مناسک #حج را رد کرده و مدعی شد: «اسراییلیها هرگز مانع حضور مسلمانان برای ادای مناسک حج نشدهاند، بلکه این #قطر است که حج را سیاسی کرده و مانع ورود شهروندانش به عربستان میشود.» پس از آن وزارت خارجه #رژیم_صهیونیستی نیز در صفحه توئیتر خود از این اظهارات وزیر اوقاف سعودی تمجید کرد.
🔸این سخنان تند وزیر سعودی بیپاسخ نماند و دوشنبه ۲۵ بهمن سعید خطیبزاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره اتهامات بیاساس وزیر امور اسلامی عربستان سعودی گفت: «این اظهارات خیلی بیارزش هستند و از این اظهارات مهندسیشده و با اهداف خاص کم نشنیدیم.
🔸این اظهارات بسیار مشمئزکننده است و حاکی از آن است که برخی در عربستان همچنان بر طبل نادانی میکوبند و سعی میکنند از فضاهای بینالمللی و جمعهای مسلمانان استفاده و عقدهگشایی کنند.
🔸همه میدانند ایدئولوژی #تکفیری چه نقشی داشته است. عمیقاً و قویاً توصیه میکنم مقاماتی مثل ایشان قبل از اینکه صحبت کنند تاریخ ایران سرافراز را بخوانند و متوجه شوند که ایدئولوژی آنها تا چه حد برای منطقه و جهان خسارت داشته است.»
🔸گفتنی است سیزدهمین شورای اجرایی وزرای اوقاف و امور اسلامی جهان اسلام در قاهره دوشنبه ۲۵ بهمنماه به کار خود پایان داد و در بیانیه اختتامیه خود، وزرا ضمن محکوم کردن «حملات حوثیها به عربستان و امارات»، بر «ضرورت مقابله با این اقدامات تروریستی و مداخله ایران در کشورهای عربی و اسلامی به هر وسیله ممکن» تاکید کردند.
@dolatedin
💢 چرا اسلامگرایان ترکیه به واعظ مشهور سوری پشت کردند؟
✍🏼فهیم تاستکین
📌بخش اول
🔹المانیتور: مقامات #ترکیه و اسلامگرایان که زمانی از #جودت_سعید، محقق اسلامی سوری با تحسین فراوان استقبال کردند، به وضوح در مراسم تشییع جنازه این عالم مشهور غایب بودند.
🔹جودت سعید، محقق برجسته اسلامی، که با رد هرگونه خشونت و دفاع از اعتراضات غیرخشونتآمیز علیه دولت سوریه، لقب "گاندی عرب" را برای او به ارمغان آورد، در سن 91 سالگی در استانبول، جایی که برای فرار از جنگ پناه گرفته بود، درگذشت.
🔹سعید یکی از امضاکنندگان به اصطلاح اعلامیه دمشق بود، بیانیه مشترکی که بخشهای بزرگی از جامعه سوریه از جمله کردها، اعضای #اخوان المسلمین #سوریه و دیگر رهبران مخالف سوریه که خواستار انتقال صلحآمیز و روند اصلاحات در سوریه شدند، پذیرفته بودند.
🔹این واعظ در سال 2012 پس از کشته شدن برادرش در درگیریهای مسلحانه بین نیروهای دولتی سوریه و گروه اسلامگرای افراطی #جبهة_النصره در استان قنیطره در جنوب سوریه به ترکیه نقل مکان کرد.
🔹سعید اگرچه به عنوان گاندی عرب شناخته میشد، از قوم #چرکس بود که در روستایی در قنیطره در بلندیهای جولان به دنیا آمد. (چـَرکَس نام قومی قفقازی همریشه با گرجیهاست که در جمهوری آدیغه روسیه و ترکیه ساکن هستند)
🔹با الهام از مطالعات #مالک_بن_نبی، روشنفکر معاصر الجزایری، دیدگاه سعید از اسلام، ترکیبی از آرمانهای بشریت از جمله صلحطلبی، حقوق بشر، ارزشهای دموکراتیک و سنتهای چرکسی بود.
🔹او تجربه دموکراسی ترکیه را به عنوان الگویی برای کشورهای عمدتا مسلمان معرفی میکرد و تلاش این کشور را برای پیوستن به اتحادیه اروپا که اکنون متوقف شده است، میستود و خواستار تفسیر مجدد اسلام بود.
🔹با این حال، مخالفت سرسختانه او طی 60 سال اخیر با انواع خشونتها، هرگز توسط اسلامگرایان و مردم چرکس درک نشد. او در سخنرانیها و مصاحبههای متعدد خود قاطعانه از نبود تلاش کافی در جهان اسلام برای توسعه ایدههایی با اولویت خشونتپرهیزی، #نافرمانی_مدنی و #دموکراسی ابراز تاسف میکرد.
🔹او در جریان تظاهرات #مسالمتآمیز در سوریه در سال 2011 فعال بود، قبل از اینکه این گرداب به یک جنگ داخلی خونین تبدیل شود. وی در آن زمان در یک گردهمایی در منطقه حوران در جنوب سوریه به فعالان سوری هشدار داد که تحت هیچ شرایطی دست به سلاح نزنند. او با حفظ موقعیت خود در طول جنگ داخلی، از کسانی که اسلحه به دست گرفتند به شدت انتقاد کرد.
🔹با این حال، مخالفت مداوم سعید با همه اشکال خشونت، با انتظارات گروههای اسلامی از واعظی که چندین بار توسط مقامات سوریه به دلیل عقاید مخالف خود زندانی شد، مطابقت نداشت. اسلامگرایانی که معتقدند مبارزه مسلحانه تنها گزینه دفاع از خود است، به سرعت گوشهای خود را به روی او بستند.
🔹پس از استقرار او در ترکیه، گروههای اسلامگرای ترکیه و رسانههای طرفدار دولت تلاش کردند تا او را بهعنوان یک محقق که از وحشیگری بشار اسد، رئیسجمهور سوریه فرار کرده است، در تلاش برای حمایت از سیاستهای دولت ترکیه در سوریه معرفی کنند.
🔹سعید که چندین کتابش به ترکی ترجمه شده است، برای اولین بار در ترکیه با استقبال زیادی مواجه شد و در بیش از 100 کنفرانس در شهرهای مختلف کشور سخنرانی کرد.
🔹یک منبع نزدیک به سعید به المانیتور گفت که این تحسین به تدریج به اجتناب تبدیل شد، زیرا موضع قاطع او در زمینه #خشونت، با انتظارات میزبانان او مطابقت نداشت و علایق به واعظ به تدریج کمرنگ و او به انزوا کشیده شد. هایرتین کارامان، محقق و ستوننویس ترک نزدیک به دولت، بدون ذکر نام سعید، تا آنجا پیش رفت که او را به "بازی در دستان ظالم" متهم کرد.
👇 ادامه دارد...
@dolatedin
💢 چرا اسلامگرایان ترکیه به واعظ مشهور سوری پشت کردند؟
✍🏼 فهیم تاستکین
📌 بخش دوم
🔹در مصاحبههای مطبوعاتی، جودت سعید اغلب با سؤالاتی در مورد اینکه آیا طرفدار رژیم سوریه است یا مخالفان، به چالش کشیده میشد. پاسخ وی به عنوان یک مخالف که چندین بار توسط دولت اسد زندانی شد، این بود که هم با تاکتیکهای دولت اسد و هم شورشیان مخالف وی برای استفاده ابزاری از خشونت و مبارزه مسلحانه مخالف است و تاکید کرد که به سختی میتوان با اسلحه به صلح و دموکراسی دست یافت.
🔹وی گفت: «شورشیان برای مبارزه با [دولت اسد] به سلاح متوسل میشوند. از اول نباید اسلحه به دست میگرفتند. آنها باید به سمت کسانی که به آنها شلیک کردند گل رز پرتاب میکردند. این همان کاری است که اگر جای آنها بودم، حتی اگر همسر و فرزندانم توسط آنها کشته میشدند، انجام میدادم.» وی پس از اینکه مصاحبهکننده با او با این استدلال که مردم سوریه چارهای جز به دست گرفتن سلاح ندارند، با او مواجه شد، افزود: «شما ترکها چیزی جز سلاح نمیدانید.»
🔹احمد داوود اوغلو، نخست وزیر سابق و رهبر حزب آینده، یکی از معدود رهبران سیاسی بود که همراه با فرماندار استانبول و شهردار اوسکودار در مراسم تشییع جنازه سعید در 31 ژانویه شرکت کرد و حزب عدالت و توسعه (AKP) و محافل روشنفکر اسلامی که در ابتدا با آغوش باز از او استقبال کردند، به وضوح در مراسم تشییع جنازه سعید غایب بودند.
🔹در همین حال، واکنش دولت ترکیه به مرگ وی تنها به پیامهای فواد اوکتای، معاون رئیسجمهور ترکیه و ابراهیم کالین، سخنگوی ریاستجمهوری، در توییتر محدود شد.
🔹در طول مقدمات تشییع جنازه وی، برخی از بوروکراتهای آنکارا ایده دفن او را در مقبرهای در محوطه مسجد فاتح استانبول، جایی که همکلاسیهای سعید در الازهر در آن مدفون هستند، مطرح کردند و درخواستها برای صدور مجوز لازم به ریاست جمهوری ترکیه ارسال شد، که به گفته آشنایان نزدیک وی، آن درخواستها بیپاسخ ماند.
🔹این حادثه به طور گسترده به عنوان بازتاب ناامیدی از سعید در میان صفوف حزب عدالت و توسعه تلقی میشود. حتی دوستان نزدیکش، از جمله همکلاسیهای الازهر وی، تا زمانی که او زنده بود از ملاقات با او خودداری کردند. تنها مقام حزب عدالت و توسعه که او را در خانهاش ملاقات کرد، #محمت_گورمز، رئیس پیشین #سازمان_دیانت ترکیه بود.
🔹این بهایی بود که سعید برای موضع تسلیم ناپذیرش پرداخت. او در حلقه نزدیک خود به عنوان مردی با وقار شناخته میشد که زندگی کاملاً ساده و متواضعی داشت. او با اجتناب از پذیرش هرگونه هدیه ارزشمند از سوی مقامات ترکیه یا سایر افراد بانفوذ، از هر گونه پیشنهادی برای کمک به او برای داشتن زندگی راحتتر خودداری کرد. زندگیای که او در استانبول برای خود ساخت، با زندگی سادهاش در قنیطره که با دو گاو، چند کندوی زنبور عسل و یک دوچرخه زنگزده روزگار میگذراند، تفاوتی نداشت.
🔹سعید به عنوان تنها عالم دینی چرکسی مشهور در سطح جهان، جایگاه ویژهای در میان جامعه چرکس داشت. با این حال، در برابر نالههای جامعه، او ترجیح داد که در مورد مشکلات چرکسها مانند همسانسازی قومی و فرهنگی، محتاط بماند و از موعظه خاص برای جامعه چرکس خودداری کند.
🔹در همین حال، او در طول زندگی خود همواره از سنتها و فرهنگ چرکس حمایت میکرد. مثلاً برخلاف برخی از شئونات اسلامی که زن و مرد در اتاقهای جداگانه مینشینند، از مهمانان زن و مرد خود با هم پذیرایی میکرد.
@dolatedin