eitaa logo
دقایقی پیرامون دوران جدید عالم
947 دنبال‌کننده
422 عکس
61 ویدیو
17 فایل
ما به دوران جدیدی از عالم وارد شده‌ایم. به‌تدریج آثار این آغاز، محسوس‌تر می‌شود و تاثیر خود را در تغییر چهره زندگی بشر آشکار می‌کند. در این کانال، این دوران جدید را از سه زاویه مورد تامل قرار می‌دهیم: #روش، #دولت و #استعمار. Admin: @yas_aa
مشاهده در ایتا
دانلود
| | 🔴 نظم جهانی چگونه ساخته می‌شود؟ 💰 تعداد کلمه: 493 کلمه ⏰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 5 دقیقه استقلال دولت -ملت به‌عنوان یک واحد سیاسی، یک وضعیت نسبی است. وقتی یک دولت_ملت در معرض پیوستن به قرار می‌گیرد، سه گزینه پیش روی خود دارد: ، و . نظم جهانی برآیند سازش، مقاومت و ستیز ملت‌ها با ایده‌ی نظم عرضه‌شده است. با توجه به وضعیت امروز و تغییری که در موازنه‌ی سازش و مقاومت و جنگ با نظم نوین جهانی پدیدار شده، نظم آینده‌ی جهان چه سمت‌وسویی پیدا خواهد کرد؟ یادداشت زیر 👇👇👇 برای توضیح این امر نگاشته شده است ... https://eitaa.com/doranejadid 🌐 https://t.me/doranejadid
دقایقی پیرامون دوران جدید عالم
| | 🔴 نظم جهانی چگونه ساخته می‌شود؟ 💰 تعداد کلمه: 493 کلمه ⏰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 5 دقیقه
| 🔸نظم، مولود است. تاریخ گواهی می‌دهد که بحران‌های بزرگ، آبستن نظم‌های فراگیر و گسترده در جهان بوده‌اند. معمای آن‌جاست که یک دستش در پنجه‎ی آشفتگی است و دست دیگرش درگیر شکل‌دادن به روابط و معادلات جهان‌ساز. درجایی‌که رنج‌مویه‌های بحران به آسمان بلند شده است، ناگهان صدای گریه‌ی تولد نیز برمی‌خیزد و از درراه‌بودن آینده‌ای متفاوت از امروز خبر می‌دهد. 🔹توجه استراتژیست‌های سرشناسی مثل و به تولد نظم از دل بحران این پرسش را پیش می‌کشد که آیا در شرایط آشفته و بحرانی امروز جهان، آیا طرحی در حال شکل‌دادن به نظم آینده است؟ طراحان نظم آینده چگونه به این میدان‌های پرآشوب نگاه می‌کنند؟ مواد خام و اولیه‌ای که در این بحران‌ها تولید می‌شوند، چگونه در ساخت نظم جهان آینده به کار گرفته می‌شوند؟ 🔸برای پاسخ به این پرسش، مرور فرآیند منتهی به نظم امروزین جهان می‌تواند مفید باشد. کم‌تر کسی هم‌زمان با هیاهوی سال‌های 1914 تا 1918 میلادی (در اثنای ) صدای پایه‌گذاری ستون‌های را نیز به گوش خود می‌شنید. اگرچه این نظم در بازه‌ی 1919 میلادی تا 1991میلادی تکوین پیدا کرد و بعد از پایان و فروپاشی در سال 1991میلادی توانایی خلق وضعیت امنیتی مطلوب خود را به دست آورد، اما پایه‌های این وضعیت در بحبوحه‌ی جنگ جهانی اول بر زمین گذاشته شد. 🔹رد پای پایه‌گذاری نظم‌های جهانی را می‌توان در تقلاهای نظری و تئوریکی جست‌وجو کرد که می‌کوشند تا دیدگاه تازه‌ای درباره‌ی ، و ترسیم کنند. با فروکش‌کردن شعله‌های توجه به تدوین نظریه‌های جنگ، قدرت و امنیت مورد توجه قرار گرفت. نظریه‌پردازان می‌خواستند با پیش‌بینی‌پذیرکردن میدان، بحران‌های بین‌المللی پساجنگ را مهار کرده و در ید کنترل ایده‌ی مطلوب‌شان درآورند. 🔸نخستین موج واقع‌گرایی در در اثنای گرگ‌ومیش پس از جنگ جهانی اول متولد شد. از مهم‌ترین شخصیت‌های پیشگام این رویکرد می‌توان به (Arnold Oscar Wolfers) 📎 اشاره کرد. وی به مفهوم تمرکز کرد و اعلام نمود: تقلا برای اعمال نفوذ و کسب در سطح جهان که مورد اهتمام قدرت‌های بزرگ قرار می‌گیرد، محیط امنیتی خاصی را در روابط بین‌الملل ایجاد می‌کند و به روابط و معادلات جهانی سمت‌وسو و راستای مشخصی می‌بخشد. 🔹نام در صدر فهرستی قرار دارد که می‌توان آن را جریان اندیشکده‌های سیاسی، دفاعی و امنیتی غرب نامید. وولفرز که حتی در میانه‌ی نیز به تفکر نازی در آلمان تعلق خاطر داشت، ناگهان این کشور را ترک کرد و به در آمریکا پیوست. او افراد مستعدی را شناسایی و جذب نمود و آن‌ها را در «دفتر خدمات استراتژیک» به کار گرفت. این مرکز به زودی به یک قطب برای دولت آمریکا تبدیل شد. وولفرز به مدت 10سال، مدیر مرکز تحقیقات سیاست خارجی واشنگتن در دانشگاه جان هاپکینز بود. امروز که به مهاجرت وولفرز از به آمریکا نگاه می‌کنیم، رد پای فرآیند تغییر نظم را نیز در این مهاجرت می‌بینیم. 🔸میراث فکری وولفرز در ، اهمیت «نفوذ» و «اعتبار» را برای معماران برجسته کرد و از طریق اعتباربخشی به رهیافت در مطالعات سیاسی، سمت‌وسوی خاصی را به نظم جهانی بخشید. https://eitaa.com/doranejadid 🌐 https://t.me/doranejadid
| 🔴 تاثیر تحولات الهیاتی بر تحولات نظم جهانی 💰 تعداد کلمه: 424 کلمه ⏰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 4 دقیقه تحول در ، نقطه‌ی آغازینی برای تغییرات عظیم در دیگر لایه‌‎های حیات اجتماعی است. وقتی فرآیند تحول در را مرور می‌کنیم، به افرادی می‌رسیم که نظریه‌های آن‌ها پیشران این فرآیند بوده است. جالب این‌جاست که این نظریه‌ها از یک آبشخور الهیاتی برخوردار بوده و از یک تحول الهیاتی سر برآورده‌اند. نظریه‌ی یک نمونه‌ی برجسته در این زمینه است. قلم و آثار و آرای او یک نمونه‌ی واضح برای کاوش در است. در ادامه‌ی یادداشت پیشین، مطلب زیر 👇👇👇 نیز می‌تواند برای درک تاثیر الهیات بر نظم جهانی مفید باشد ... https://eitaa.com/doranejadid 🌐 https://t.me/doranejadid
دقایقی پیرامون دوران جدید عالم
| 🔴 تاثیر تحولات الهیاتی بر تحولات نظم جهانی 💰 تعداد کلمه: 424 کلمه ⏰ زمان مورد نیاز برای مطالعه:
| 🔸 آرنولد وولفرز در سال 1892میلادی در از مادری یهودی زاده شد. به‌دلیل تعلق خاطری که به تفکر نازی داشت، به مهاجرت کرد. در میانه‌ی جنگ جهانی دوم راهی آمریکا شد و تا پایان عمر خود در آن‌‎جا زیست. وی در عداد نظریه‌پردازان در روابط بین‌الملل و از بنیان‌گذاران این رهیافت شمرده می‌شود. 🔹وولفرز تا سال 1930در مدرسه‌ی سیاسی برلین (Deutsche Hochschule für Politik) مشغول تدریس بود. این مدرسه به‌خاطر تمرکز ویژه‌اش روی «مطالعه‌ی رفتار سیاسی» شهرت داشت. وولفرز، این مطالعات را در این مدرسه سرپرستی می‌کرد. 🔸وولفرز تحت‌تاثیر آرای ، الهیدان لوتری بود و از اعضای اولیه‌ی حلقه‌ی تیلیش به حساب می‌آمد. توجه و تکریم الهیات تیلیش و تمرکز بر مطالعه‌ی رفتار سیاسی، محیط مدرسه‌ی سیاسی برلین را برای سوسیالیست‌های مذهبی آلمان بسیار مساعد کرده بود. ازاین‌رو به‌تدریج این مدرسه به کانون تجمع و فعالیت سوسیالیست‌های مذهبی تبدیل شد. آن‌ها می‌کوشیدند راهی پیدا کنند تا بتوان میان «توسعه‌ی معنوی» با «اصلاحات اجتماعی» جمع کرد و ترکیبی ارائه نمود که در برابر جاذبه‌ی مارکسیسم تاب‌آوری بالاتری داشته باشد. 🔹وولفرز به «نظریه‌ی مرد بزرگ» (Great man theory) باور داشت. براساس «نظریه‌ی مرد بزرگ» ، تحولات تاریخی باید به‌تبع مردان بزرگ توضیح داده شود. این نظریه پایه‌ی مکتب در است. چهار فرد تاثیرگذار این نظریه عبارت بودند از: پیامبر اسلام، حضرت مسیح، بودا و نیوتن. وولفرز، نظریه‌ی مرد بزرگ را به تسری داد و این تعمیم را در نظریه‌ی روابط بین‌الملل خود وارد نمود. شاید همین مطلب بود که وی را در برحه‌ی اول زندگی علمی خود به نازی‌های آلمان نزدیک می‌کرد. اما مهاجرت به آمریکا، وجه دیگری از نظریه‌ی مرد بزرگ و ملت بزرگ را آشکار ساخت و آن را در معماری تجلی بخشید. 🔸وولفرز به این جمع‌بندی رسیده بود که در اروپا، به‌دلیل الحادی مارکسیسم به هم خورده است. مرز این درگیری، مرزهای روسیه و آلمان بود. جاذبه‌ی انقلابی مارکسیسم، رقیب مهمی در برابر جاذبه‌ی آموزه‌های دینی اروپا بود. اروپا با همین آموزه‌ها متحد شده بود و رشد مارکسیسم این اتحاد را در معرض تهدید قرار می‌داد. 🔹وولفرز در تمایل به جریان نازی نوشت: درست است که تمایلات ضددموکراتیک دارد، اما او مردی است که یک جنبش واقعی مردمی را رهبری می‌کند... ما به سمتی می‌رویم که به‌مرور زمان، این جریان به نیرویی تبدیل خواهد شد که خالق در این کشور خواهد گردید. این جریان، مثل یک محافظ در برابر ارتجاع اجتماعی است که می‌خواهد آن را در اروپا توسعه دهد. لذا این سیاست، از یک ضرورت عینی و اضطراری نشأت گرفته است. تهدید آلمان به‌تبع ورود ایدئولوژی جدید از سمت ، یکی از این واقعیت‌های عینی میدانی است. https://eitaa.com/doranejadid 🌐 https://t.me/doranejadid
| 🔴 تعادل قوا و رسیدن به مرز قدرت بزرگ جهان : لَقَد صَدَقَ اللهُ رَسولَهُ الرُّءْ یا بِالحَقِّ لَتَدْ خُلُنَّ المَسجِدَالحَرامَ ان شآءَ اللهُ آمِنِینَ (فتح، 27). ... مسلمانان باید بدانند تا زمانی که در جهان به نفع آنان برقرار نشود، همیشه منافع بیگانگان بر منافع آنان مقدّم می‌شود؛ و هر روز شیطان بزرگ یا شوروی به بهانه حفظ منافع خود، حادثه‌ای را به وجود می‌آورند. راستی اگر مسلمانان مسائل خود را به صورت جدی با جهانخواران حل نکنند و لااقل خود را به نرسانند، آسوده خواهند بود؟ هم اکنون اگر امریکا یک کشور اسلامی را به بهانه حفظ منافع خویش با خاک یکسان کند، چه کسی جلوی او را خواهد گرفت؟ پس راهی جز نمانده است. صحیفه‌ی امام، ج21، ص. 83 29 تیر 1367 / به‌مناسبت سالگرد کشتار خونین مکه و قبول قطعنامه 598 https://eitaa.com/doranejadid 🌐 https://t.me/doranejadid
🔹آرای سیاسی ، نمونه‌ی بارز یا (Realpolitik) است. چه‌بسا همکاری با نیکولاس اسپایکمن (Nichols spykman) در دانشگاه ییل، عنایت جدی به سیاست میدان را در نزد وولفرز تقویت کرده باشد. 🔸 نظریه‌ی را در برابر نظریه‌ی ارائه کرد که پیش‌تر توسط صورت‌بندی شده بود. این نظریه‌ها برای تغییر در مقیاس جهانی، قواعد جغرافیایی را دستمایه‌ی تبیین خود قرار می‌دهند. آن‌چه آرای وولفرز را به ادبیات و رهیافت‌های ژئوپلیتیک نزدیک می‌کند، توجه به سیاست میدان است. 🔹واقع‌گرایی در روابط بین‌الملل را می‌توان ترجمانی از رئال پولیتیک دانست. تقلای دولت‌های ملی برای حفظ تمامیت ارضی و در به یک نیاز عمده در آن دوران تبدیل شده بود. همین زمینه‌ی عینی، توجه به رهیافت را تقویت کرد و امکان بسط و توسعه‌ی آن را فراهم آورد. بنابر این رهیافت، «قدرت» زیربنای سیاست محسوب می‌شود؛ بخش مهمی از نیز در گرو شکل و آرایش مرزهای ملی است. 🔸تمحض وولفرز بر ، نه‌تنها او را به کاشف استعدادهای امنیتی جهت جذب در دستگاه‌های اطلاعاتی امریکا تبدیل کرد، بلکه او را که عضو امریکا (the National War College) بود، به این نتیجه رساند که باید دانشگاه چنان سازمان‌دهی شود که تعیین‌کننده‌ی سیاست‌های دولت باشد. بنابر این شواهد، آرای وولفرز زمینه‌ی مناسبی برای مطالعه‌ی نسبت دانش، قدرت و محسوب می‌شود؛ نسبتی که الهیات لوتری تیلیش بر آن سایه انداخته است. https://eitaa.com/doranejad
🔰 پرونده چهارم یک جمع‌بندی است. ▫️جمع‌بندی که می‌خواهد نسبت همه بحران‌هایی که در این سه جلسه گفته شده است، مثل بحران مسکن، دلار، خام‌فروشی، مال‌سازی، ابرشرکت‌سازی را بدون توسل به ، به مسأله مقاومت وصل کند! پرونده چهارم عماد، اقتصاد سیاسی متعارف نیست، اما پیوند سیاست با اقتصاد است؛ از چه طریقی؟ از طریق مفهوم سیاسی «نظم» لذا کلید پرونده چهارم عماد این است: «تا اطلاع ثانوی، مقاومت نظم زندگی ماست!» ▫️ما در پرونده اول عماد از سیاست‌های ارزی و پولی و مالی گفتیم که درخت صنعت ایران را تبدیل به درخت‌های کوتوله کرده که در عین داشتن ریشه‌های عمیق، تنه‌اش نحیف و خشک شده است. ▫️ در نشست دوم نشان دادیم که چطور به کمک قوانین احتکار زمین، این روند بر سر صنعت ساختمان ایران نیز آمده است! ▫️ در نشست سوم عماد گفتیم که چطور سرمایه‌داران صنعت بارنداده و کم‌بهره ایران، به سوی صنایع مصرفی و سوداگری در بازارهای خرده‌فروشی روی آورده‌اند و صنعت را به حال خود رها کرده یا بصورت حداقلی از سرهم کردن صنایع خارجی، خود را صنعتگر معرفی می‌کنند. ▫️موضوع پرونده چهارم عماد توضیح نظم اقتصادی است که ایران پس از انقلاب ساخته است و نهاد علم و اداره برای آن ساخته است. نظمی که موفقیت آن برای ساخت یک معیشت عادلانه به چالش کشیده شده است! ▫️نکته دوم و حیاتی بحث جلسه چهارم این است که نظم اقتصادی ایران، در اصل در خدمت نظم جهانی است که اساسا یک است و با خوش خیالی، تمام تلاش خود را می‌کند که بدون درگیری با نظم موجود جهانی، یک مو از خرس بِکند و ایران را بدون نیاز به درگیری با استعمار و استکبار به نتیجه برساند! ▫️پرونده چهارم عماد، مدعی است مقاومت، یک ایده همه جانبه برای خروج از نظم استعمار است و صرفا یک ایده نظامی نیست، بلکه اضلاع غیر نظامی آن -از جمله ابعاد اقتصادی آن- بسیار بیشتر از ابعاد نظامی آن است. لذا سرنوشت منطقه ما یا ادامه همراهی با نظم استعمار است یا ادامه همراهی با نظم مقاومت! و سوال اصلی این است که اگر راه‌حل ما پذیرش نظم مقاومت است، اکنون یک کنشگر انقلابی، برای رشد اقتصاد ایران باید چه کند و گامهایی که باید بردارد چیست؟ 📂 پرونده چهارم: رؤیای اقتصاد مقاومت ⏰ جمعه ۱۹ بهمن‌ماه، ساعت ۱۶ 🏫 دانشگاه بین‌المللی قم به همراه پخش زنده 🔻جهت شرکت در رویداد (حضوری و مجازی) از طریق لینک زیر ثبت‌نام کنید: 🔗 https://survey.porsline.ir/s/EImgktbM ✅ برای اطلاع از برنامه‌های دیگر مرکز عماد کانال مرکز مطالعات پیشرفت عماد در ایتا را دنبال کنید: @emaad_ir