87627090.pdf
154.8K
📄صفحات اولیه کتاب
📙جغرافیای ولایت نور
نور - تاریخ - متون قدیمی تا قرن ۱۴
🌍رستمدار
از قرن هفتم تا دوره صفویه منطقهٔ رویان عمدتاً با نام #رویان و رستمدار یا رستمدار شناخته میشد و در این دوره مرزهای ولایت رستمدار شامل مناطق کلارستاق، #کجور، نور، طالقان، لاریجان، لواسانات،شمیرانات و مناطق پشت کوه البرز مرکزی میشد.
📌سابقاً #طبرستان شامل گرگان، استرآباد، مازندران و رستمدار میشد یعنی سرتاسر ناحیهای که بین دینار جاری در مشرق و ملاط لنگرود (واقع در گیلان) در مغرب بود را شامل میگشت.
📌سرحدات قدیمی رستمدار عبارت بود از: سیسنگان یا رودخانه مانهیر در مشرق و ملاط لنگرود در مغرب.مدتی بعد این سرحدات تغییر شکل یافتند و میتوان گفت که رستمدار ناحیهای را که از آمل تا گیلان ادامه مییافت شامل میشد.
رویان نام اراضی مسطح بود ولی همچنین به سرتاسر #رستمدار نیز گفته میشد.
↑ منوچهرستوده، تاریخ رویان، ۱۲.
↑ امیرخانی،محمدباقر (۱۳۴۰).«تاریخ #مازندران و فرمانروایان آن سامان». دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز ۱۳۴۰ (۵۹)
🌍مردم نور از قومیت طبری هستند.
طایفهٔ نوری یکی از بزرگترین #طوایف #قوم طبری میباشد که به تیرههای کپج، لونج، وازی، گیل (برزگر)، لر، بیشم، لورائی، کاردار، لاویج، کلیج، ننیج، نمیج، اوزیج، سپار و اسفندیاری (یوشیج) تقسیم میشوند.
↑ نصری اشرفی، جهانگیر (۱۳۹۹). جعفر شجاع کیوانی، ویراستار. دانشنامهٔ تبرستان و مازندران جلد سوم. نشرنی = ۲۵۳.
↑ نصری اشرفی،جهانگیر (۱۳۹۹). جعفر شجاع کیوانی، ویراستار. دانشنامهٔ #تبرستان و مازندران جلد سوم.نشرنی = ۲۵۲.
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
266.2K
🎙#ضرب_المثل محلی
🎼با لهجه ی نوری
📌گد اَغوز بی دِله
#بلده_ای_ها
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/?
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/?
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/?
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/?
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜اسناد اهدایی به ادملاوند
🟡لطفا اسناد را خوب نگهداری کنید. این سند به انضمام ۴ سند دیگر مربوط به سال ۱۰۸۴ شمسی می باشند که به دلیل عدم محافظت کافی به این شکل شده است.
💌سپاس از اهدا کننده ی محترم
جناب .....
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/?
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🌍روستای ناحیه
🗓سال ۱۳۳۷ خورشیدی
📸از مجموعه عکس های کتابخانه ملی ایران
📩منتشر شده در صفحه عمارت سلطانیه
#بلده_ای_ها
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/?
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📩شناسه۱۴۰۳۰۱۰۵
🟢حضور #امام_حسن علیه السلام در #طبرستان
✍در منابع و متون تاريخي، از جمله اخبار الطوال دينوري (متوفي ۲۸۳ ه.ق) و تاريخ يعقوبي احمد ابن يعقوب (متوفي ۲۸۴ ه.ق) که از قديمي ترين تاريخ عمومي در بين منابع تاريخي #اسلام است، از آمدن امام حسن (ع) به ايران ذکري نشده است،
📙فتوح البلدان بلاذري گزارش مي دهد که امام حسن علیه السلام به #ايران و به طبرستان و رويان آمد،
👈بلاذري مي نويسد:« گويند که عثمان بن عفان، سعيد بن عاص بن اميه را در سال بست و نه هجري والي کوفه گردانيد،...پس سعيد به طبرستان رفت، گويند که حسن و حسين فرزندان علي بن ابي طالب عليهم السلام نيز با وي بودند»
📚بلاذري ، احمدبن يحيي. فتوح البلدان( بخش مربوط به ايران) ترجمه ي آذرتاش آذرنوش. ص ۹۲.
📘ابن اسفنديار و مير ظهير الدين #مرعشي نيز از آمدن امام حسن (علیه السلام) به #آمل و #مامطير( #بابل) سخن گفته اند،👈ظهير الدين از ابن اسفنديار و به نظر مي رسد ابن اسفنديار ازبلاذري روايت کرده باشد.
📚 کسروي ، احمد. مجموعه مقالات
🔴برخي از پژوهندگان معاصر آمدن امام حسن(ع) را به مازندران مردود شمرده اند.
📙کسروي ، احمد. مجموعه مقالات
📌سپاهيان فاتح عرب هيچ گاه تا دوران اموي به سر زمين هاي طبرستان و رويان و ديلم دست نيافتند، و يا اينکه دست کم تا دوران خلافت عمر و عثمان به گرگان و قسمت محدودي از شرق طبرستان راه يافتند و در زمان خلافت معاويه، مصقله بن هبيره شيباني به نواحي رويان وارد شد.
📌ظهير الدين مي نويسد:
« ابن مصقله در زمان معاويه با چهار هزار لشکر به طبرستان آمد و دو سال با فرخان اصفهبد طبرستان در مجادله و محاربه بود آخر الامر در #کجور کشته شد و در قريه چهار سو مدفون است.
مسلمان شدن مردم کوهستاني طبرستان و #رويان و ديلم و حتي نواحي جاگه اي، بيشتر به وسيله ي داعيان علوي زيدي صورت گرفت و يک چندي مذهب زيديه به وسيله آنان در طبرستان و ديلم رواج يافت.عامل ديگر گسترش #اسلام و مذهب شيعه در منطقه، روي اوردن پناهنده شدن سادات علوي به اين مناطق بود که در معرض کشتار و نفي بلد از سوي خلفا و حاکمان دست نشانده ي انها در قرون اوليه اسلامي قرار گرفته، به نواحي البرز هجرت کردند و در اين مناطق نيز مورد تعقيب عمال خلفا قرار گرفته جايگاه امني نيافتند و برخي نيز کشته شدند، نشانه ي اين امر وجود امم زاده هاي متعددي است که در سراسر دو سوي البرز ديده مي شود.
🟠بر اساس شخصيتي که در برخی از افسانه ها در طبرستان آمده، شايد همان حسن بن زيد باشد [که وی را با امام حسن علیه السلام به اشتباه ثبت نمودند] که بنا بر گزارش ابن اسفنديار و مير ظهير الدين مرعشي و اولياء الله آملي هنگامي که از مقابل سليمان بن عبدالله حاکم طاهري در #ساري براي اولين بار گريخته بود، تا لاويج رود آمده، و به احتمال در ادامه مسيرش از لاويج نيز عبور کرد.
📌ابن اسفنديار مي نويسد :
« حسن بن زيد به لاويج رود امد و مشورت طلبيد از ياران خويش، و به او گفتند اين جايگاه نکوست ...»
📚ابن اسفنديار. تاريخ طبرستان . ص ۲۳۴
📌اولياء الله #آملي نوشته است:
« داعي(حسن بن زيد) به لاويج رود معسگر ساخت..».
📚 آملي، اولياء الله. تاريخ رويان. به کوشش منوچهر ستوده. ص ۹۱
📌مرعشي مي گويد:
« بعد از چند روز داعي را از ديلمان و گيلان مدد رسيد داعي از چالوس سوار شد و به خواجک (خاچک امروزي) نزول کرد سليمان (ابن عبدالله طاهر) با اصفهبد (ملک الجبال قارن بن شهريار) به پاي دشت آمد داعي به لاويجه رود معسگر ساخت.»
📚مرعشي، ميرظهيرالدين. تاريخ طبرستان و رويان و مازندران. به کوشش محمد حسين تسبيحي.ص ۱۳۳
✍بازنگری: #محسن_داداش_پور_باکر
🌐 https://library.tebyan.net/fa/Viewer/TextAMP/90435/0
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2523
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/?
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─