eitaa logo
پژوهش اِدمُلّاوَند
415 دنبال‌کننده
11.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
262 فایل
🖊ن وَالْقَلَمِ وَمَايَسْطُرُونَ🇮🇷 🖨رسانه رسمی محسن داداش پورباکر_شاعر پژوهشگراسنادخطی،تبارشناسی_فرهنگ عامه 🌐وبلاگ:https://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📩مدیر: @mohsendadashpourbaker 🗃پشتیبان:#آوات_قلمܐܡܝܕ 📞دعوت به سخنرانی و جلسات: ۰۹۱۱۲۲۰۵۳۹۱
مشاهده در ایتا
دانلود
87627090.pdf
154.8K
📄صفحات اولیه کتاب  📙جغرافیای ولایت نور نور - تاریخ - متون قدیمی تا قرن ۱۴  🌍رستمدار از قرن هفتم تا دوره صفویه منطقهٔ رویان عمدتاً با نام و رستمدار یا رستمدار شناخته می‌شد و در این دوره مرزهای ولایت رستمدار شامل مناطق کلارستاق، ، نور، طالقان، لاریجان، لواسانات،شمیرانات و مناطق پشت کوه البرز مرکزی می‌شد. 📌سابقاً  شامل گرگان، استرآباد، مازندران و رستمدار می‌شد یعنی سرتاسر ناحیه‌ای که بین دینار جاری در مشرق و ملاط لنگرود (واقع در گیلان) در مغرب بود را شامل می‌گشت. 📌سرحدات قدیمی رستمدار عبارت بود از: سیسنگان یا رودخانه مانهیر در مشرق و ملاط لنگرود در مغرب.مدتی بعد این سرحدات تغییر شکل یافتند و می‌توان گفت که رستمدار ناحیه‌ای را که از آمل تا گیلان ادامه می‌یافت شامل می‌شد. رویان نام اراضی مسطح بود ولی همچنین به سرتاسر نیز گفته می‌شد. ↑ منوچهرستوده، تاریخ رویان، ۱۲. ↑ امیرخانی،محمدباقر (۱۳۴۰).«تاریخ و فرمانروایان آن سامان». دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز ۱۳۴۰ (۵۹) 🌍مردم نور از قومیت طبری هستند. طایفهٔ نوری یکی از بزرگ‌ترین طبری می‌باشد که به تیره‌های کپج، لونج، وازی، گیل (برزگر)، لر، بیشم، لورائی، کاردار، لاویج، کلیج، ننیج، نمیج، اوزیج، سپار و اسفندیاری (یوشیج) تقسیم می‌شوند. ↑ نصری اشرفی، جهانگیر (۱۳۹۹). جعفر شجاع کیوانی، ویراستار.  دانشنامهٔ تبرستان و مازندران جلد سوم. نشرنی = ۲۵۳. ↑ نصری اشرفی،جهانگیر (۱۳۹۹). جعفر شجاع کیوانی، ویراستار.  دانشنامهٔ و مازندران جلد سوم.نشرنی = ۲۵۲. 💥 @edmolavand
266.2K
🎙 محلی 🎼با لهجه ی نوری 📌گد اَغوز بی دِله ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/? 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/? 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/? 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/? 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜اسناد اهدایی به ادملاوند 🟡لطفا اسناد را خوب نگهداری کنید. این سند به انضمام ۴ سند دیگر مربوط به سال ۱۰۸۴ شمسی می باشند که به دلیل عدم محافظت کافی به این شکل شده است. 💌سپاس از اهدا کننده ی محترم جناب ..... ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/? 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🌍روستای ناحیه 🗓سال ۱۳۳۷ خورشیدی 📸از مجموعه عکس های کتابخانه ملی ایران 📩منتشر شده در صفحه عمارت سلطانیه ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/? 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📩شناسه۱۴۰۳۰۱۰۵ 🟢حضور علیه السلام در ✍در منابع و متون تاريخي، از جمله اخبار الطوال دينوري (متوفي ۲۸۳ ه.ق) و تاريخ يعقوبي احمد ابن يعقوب (متوفي ۲۸۴ ه.ق) که از قديمي ترين تاريخ عمومي در بين منابع تاريخي است، از آمدن امام حسن (ع) به ايران ذکري نشده است،  📙فتوح البلدان بلاذري گزارش مي دهد که امام حسن علیه السلام به و به طبرستان و رويان آمد، 👈بلاذري مي نويسد:« گويند که عثمان بن عفان، سعيد بن عاص بن اميه را در سال بست و نه هجري والي کوفه گردانيد،...پس سعيد به طبرستان رفت، گويند که حسن و حسين فرزندان علي بن ابي طالب عليهم السلام نيز با وي بودند» 📚بلاذري ، احمدبن يحيي. فتوح البلدان( بخش مربوط به ايران) ترجمه ي آذرتاش آذرنوش. ص ۹۲. 📘ابن اسفنديار و مير ظهير الدين نيز از آمدن امام حسن (علیه السلام) به و ( ) سخن گفته اند،👈ظهير الدين از ابن اسفنديار و به نظر مي رسد ابن اسفنديار ازبلاذري روايت کرده باشد. 📚 کسروي ، احمد. مجموعه مقالات 🔴برخي از پژوهندگان معاصر آمدن امام حسن(ع) را به مازندران مردود شمرده اند. 📙کسروي ، احمد. مجموعه مقالات 📌سپاهيان فاتح عرب هيچ گاه تا دوران اموي به سر زمين هاي طبرستان و رويان و ديلم دست نيافتند، و يا اينکه دست کم تا دوران خلافت عمر و عثمان به گرگان و قسمت محدودي از شرق طبرستان راه يافتند و در زمان خلافت معاويه، مصقله بن هبيره شيباني به نواحي رويان وارد شد. 📌ظهير الدين مي نويسد: « ابن مصقله در زمان معاويه با چهار هزار لشکر به طبرستان آمد و دو سال با فرخان اصفهبد طبرستان در مجادله و محاربه بود آخر الامر در کشته شد و در قريه چهار سو مدفون است. مسلمان شدن مردم کوهستاني طبرستان و و ديلم و حتي نواحي جاگه اي، بيشتر به وسيله ي داعيان علوي زيدي صورت گرفت و يک چندي مذهب زيديه به وسيله آنان در طبرستان و ديلم رواج يافت.عامل ديگر گسترش و مذهب شيعه در منطقه، روي اوردن پناهنده شدن سادات علوي به اين مناطق بود که در معرض کشتار و نفي بلد از سوي خلفا و حاکمان دست نشانده ي انها در قرون اوليه اسلامي قرار گرفته، به نواحي البرز هجرت کردند و در اين مناطق نيز مورد تعقيب عمال خلفا قرار گرفته جايگاه امني نيافتند و برخي نيز کشته شدند، نشانه ي اين امر وجود امم زاده هاي متعددي است که در سراسر دو سوي البرز ديده مي شود. 🟠بر اساس شخصيتي که در برخی از افسانه ها در طبرستان آمده، شايد همان حسن بن زيد باشد [که وی را با امام حسن علیه السلام به اشتباه ثبت نمودند] که بنا بر گزارش ابن اسفنديار و مير ظهير الدين مرعشي و اولياء الله آملي هنگامي که از مقابل سليمان بن عبدالله حاکم طاهري در براي اولين بار گريخته بود، تا لاويج رود آمده، و به احتمال در ادامه مسيرش از لاويج نيز عبور کرد. 📌ابن اسفنديار مي نويسد : « حسن بن زيد به لاويج رود امد و مشورت طلبيد از ياران خويش، و به او گفتند اين جايگاه نکوست ...» 📚ابن اسفنديار. تاريخ طبرستان . ص ۲۳۴ 📌اولياء الله نوشته است: « داعي(حسن بن زيد) به لاويج رود معسگر ساخت..». 📚 آملي، اولياء الله. تاريخ رويان. به کوشش منوچهر ستوده. ص ۹۱ 📌مرعشي مي گويد: « بعد از چند روز داعي را از ديلمان و گيلان مدد رسيد داعي از چالوس سوار شد و به خواجک (خاچک امروزي) نزول کرد سليمان (ابن عبدالله طاهر) با اصفهبد (ملک الجبال قارن بن شهريار) به پاي دشت آمد داعي به لاويجه رود معسگر ساخت.» 📚مرعشي، ميرظهيرالدين. تاريخ طبرستان و رويان و مازندران. به کوشش محمد حسين تسبيحي.ص ۱۳۳ ✍بازنگری: 🌐 https://library.tebyan.net/fa/Viewer/TextAMP/90435/0 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2523 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/? 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─