eitaa logo
پژوهش اِدمُلّاوَند
393 دنبال‌کننده
10.7هزار عکس
1.2هزار ویدیو
233 فایل
🖊ن وَالْقَلَمِ وَمَايَسْطُرُونَ🇮🇷 🖨رسانه رسمی محسن داداش پورباکر پژوهشگراسنادخطی،تبارشناسی وفرهنگ عامه 🌐وبلاگ:https://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📩مدیر: @mohsendadashpourbaker 🗃پشتیبان: #آوات_قلمܐܡܝܕ 📞دعوت به سخنرانی و جلسات: ۰۹۱۱۲۲۰۵۳۹۱
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
در اسناد 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
در اسناد 🕌 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
در اسناد 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
۱۳۳۷ ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴قلعه فَلَک‌الافلاک شکوه و عظمت بی نظیر فلک الافلاک از چشم‌گیرترین آثار تاریخی و گردشگری دوره ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وصیت نامه شهید محسن حججی: خودتان را برای ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و جنگ با کفار بخصوص «اسرائیل» آماده کنید که آن روز خیلی نزدیک است..! ۱۸ مرداد سالروز شهادت حججی نثار شادی روح مطهر شهدای مدافع حرم صلوات🌺🌺🌺 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
۱۸ مرداد سالروز شهادت گرامی باد. وصیت‌نامه شهید محسن حججی: خودتان را برای ظهور امام زمان (عج) و جنگ با کفار بخصوص «اسرائیل» آماده کنید که آن روز خیلی نزدیک است..! تصور کن تو در سنگر، وَ داعِش در کمین باشد تصور کن جهانت شکل یک میدان مین باشد تصور کن بیفتی دست داعش، تازه در دستت عقیق سرخ باشد، «یاعلی» نقش نگین باشد تصور کن که روی بازویت لبیک یا زینب و نامت نام فرزند امیرالمؤمنین باشد تصور کن علی باشی و تنها، آن‌طرف اما سپاه ناکثین و مارقین و قاسطین باشد... تصور کن بپرسند از کجایی؟ شیعه‌ای؟ باید برای هر سؤالی پاسخت در آستین باشد تصور کن لبانت خشک باشد مثل اربابت فقط دلواپس طفلت نباشی، فرقش این باشد! تصور کن نفربرهای دشمن اسب باشند و ببینی پیکر یاران تو روی زمین باشد تصور کن کسی که می‌برد با خود تو را، شمر است تصور کن برادر! کربلا شاید همین باشد چه خواهی کرد؟ مثل من تو هم پاهات می‌لرزد؟ اگر یک سمت دنیا باشد و یک سمت دین باشد؟ هزاران بار دیدم عکس آخر را، نفهمیدم چه باعث می‌شود یک مرد تا این حد متین باشد گمانم چشم «محسن» رو به قاب تازه‌ای وا شد گمانم حق در آن تصویر، با «روح الامین» باشد :: جوابم را ندادی ای برادرجان! چه خواهی کرد؟ تصور کن تو باشی، شمر باشد، دوربین باشد! 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📄دوره کمک بهیاری و دستیار پزشک زیر نظر وزارت بهداشت و هلال احمر با دریافت مدرک معتبر و رسمی 🚑مدرسین: دکتر ابراهیم سجادی دکتر شقایق اخوان 💠مسئول برگزاری: شهریار داداش پور 🕌مکان: مسجد حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🌍 🕌 🟢 📜سند سال ۱۷ جمادی الاخر ۱۰۲۰ قمری برابر با سال ۹۹۰شمسی 📌این سند مصادف است با حکومت شاه عبس صفوی 📄این سند استشهادیه ای است که بعد از رفع نزاع بین ی پاشا و طایفه ی به وجود آمده است. موضوع مربوط به مرتع کی خونی است که به صورت اجاره توسط طایفه ی پاشا به طایفه کاردگر واگذار شده بود. اما.... قضیه به حاکم وقت ارجاع و در نهایت شاهدین در جوار ابراهیم مشهدسر [بابلسر] قسم یاد کرده اند که مرتع کی خِنی ی سیدنظام الدین است.... ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🔺تشکیل بنیاد ایران شناسی شعبه مازندران برای نخستین بار در دولت سیزدهم؛ نوری: بنیاد ایران شناسی نقطه وصل مطالعات تاریخ محلی و منسجم کننده پژوهش های استانی است 🔻استاندار مازندران با ابراز خرسندی از فعالیت مراکز متعدد تاریخ پژوهی و تاریخ نگاری، بنیاد ایران شناسی را نخ تسبیح مطالعات تاریخ محلی و منسجم کننده پژوهش های استانی دانست و بر همکاری نهادهای فرهنگی، دانشگاه ها‌ و مراکز آموزشی با بنیاد ایران شناسی تاکید کرد. ‎ 🔹متن کامل خبر در لینک زیر: https://ostan-mz.ir/news/143204 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
١٩:٣٠ - ١٤٠٢/٠٣/٠٢ 👇👇 ۱/طایفه ای با گستردگی محدود، ساکن شیاده و ییلاق منطق چلاو . ۲/نیای خاندان اسدالله گت در روستای فکچال بندپی غربی بابل زندگی می کردند. ۳/طایفه ی گت از مادری از هستند. ۴/گت به معنای بزرگ است. ۵/خاندان سیف علی گت، خاندان نقی گت ، خاندان اقاعلی گت و خاندان اسدالله گت از مشاهیر این طایفه به شمار می روند. ۶/استاد کربلایی علی سیف علی زاده از جمله نامداران این طایفه است که وی نجار ، بنایی ماهری بود که در امر مرمت، بازسازی و احیای میراث فرهنگی استان مازندران نقش بسزا و موثری داشته است. از جمله آثار ایشان تعمیر و بازسازی مسجد جامع و بازار چهار سوق آمل و پل تاریخی محمدحسن خان قاجار بابل می باشد. 📚منبع: کتاب خطی ادملاوند و شجره نامه اشاداد 🖊 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
پژوهش اِدمُلّاوَند
#محسن_داداش_پور_باکر ١٩:٣٠ - ١٤٠٢/٠٣/٠٢ #معرفی_طایفه_گت 👇👇 ۱/طایفه ای با گستردگی محدود، ساکن شیاده و
💠 🌍 ✍روستای گت کلا در ۵۰ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان هزارسنگر آمل، در منطقه ی میان بند در ارتفاع ۱۵۳۰ متری از سطح دریا واقع شده است. این روستای باصفا از نظر آب و هوا و چشم انداز منحصر به فرد است. 📜تاریخچه: بر اساس یافته های شفاهی که از کذشته تا کنون استمرار دارد روستای یکی از قدیمی ترین، بزرگترین و پیشرفته ترین روستاهای منطقه بوده است. 👈وجود سنگ فرش، در سمت غرب مسیر راه ششمیر و بازارنک (به معنی بازار کوچک و...) در سمت شرق، نشان دهنده ی توسعه و آبادانی این روستا در گذشته می باشد. گفته می شود این روستا قدمتی چند هزار ساله دارد. 🔎وجه تسمیه: واژه ی گت کلا از دو جزء گت (بزرگ) + کلا (آبادی) تشکیل می شود. پس گت کلا به معنای آبادی بزرگ است. اما به نظر می رسد واژه ی باید در واژگان آسمانی و پهنای مفهومی نیز دیده شود که نیاز به تحقیق و پژوهش دارد. 👈در سال های بسیار دور راه طولانی روستا تا شهر و ارتفاع زیاد آن تا سطح دریا زندگی را برای اهالی مشکل کرده و این امر موجب گشت مهاجرت از روستا به سمت شهرها شروع شده و رفته رفته تعداد ساکنین گت کلا کاهش یابد. این در حالی بود که عده ای از اهالی که دامدار بودند به صورت ساکن و دائم در روستا ماندند. به طوری که تنها چند طایفه به نام های نقی گت (باقی پور)، شریفا گت (بابازاده)، حسین گت (کاظمی)، اسدالله گت (سیف علی زاده) و تنی چند از طایفه های دیگر حدودا در سال ۱۳۰۰ هجری شمسی در روستای گت کلا ساکن شدند و به زندگی خود ادامه دادند. این در حالی بود که فرزندان و نوادگان طایفه های یاد شده به دلیل افزایش جمعیت در روستا و عدم شرایط مناسب شغلی اکثرا به شهرها مهاجرت کرده و هر یک به کسب و کاری مشغول شدند. در دهه ی ۱۳۶۰ به دلیل احداث جاده و راه اندازی دیگر امکانات رفاهی، سکونت در روستای گت کلا رونق گرفت به طوری که در حال حاضر حدود ۱۰۰ واحد مسکونی و ۷۰۰ نفر جمعیت بومی و غیر بومی در این روستا ساکن اند. 🌿خاندان های : افرادی که در روستا زندگی می کنند بیشتر از های باقی پور، بابازاده، سیف علیزاده، صفرنیا، صفرزاده، الله قلی نسب، کاظمی پور، گل زاده، علی نسب، شعبانی و روان بد هستند. 🇮🇷روستای گت کلا در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه ی تقسیمات کشوری جزء بخشداری بندپی شهرستان بابل قرار داشت اما بعد از پیروزی انقلاب و بر اساس تقسیمات کشوری جدید جزء حوزه ی استحفاظی بخشداری مرکزی شهرستان آمل و دهستان بالا چلاو قرار گرفت و در سال ۱۳۹۰ با تقسیمات اخیر فرمانداری شهرستان آمل جزء بخشداری امام زاده عبدالله (ع) قرار دارد. 👈روستای گت کلا دارای مساحت تقریبی ۱۶۴ هزار متر مربع می باشد. این روستا از شمال به اراضی ملی چاتمه سر و چمن سر و ماورای آن یال گَسکین، از جنوب به اراضی ملی دستکَن و چمن سر و کمی دورتر روستای سنگچال، از شرق به اراضی ملی بازارنک و از غرب به اراضی ملی چمن سر محدود می شود. 👈اهالی روستای گت کلا، عموما افرادی خونگرم، مهمان نواز، خوش برخورد و بلند قامت هستند و حدود ۹۵% جمعیت زیر ۵۰ سال این روستا با سواد می باشند. روستای گت کلا دارای امکانات رفاهی از قبیل آب شرب، جاده ی آسفالته، برق، تلفن ثابت، دو مسجد (که مسجد امام علی (ع)، یک حسینیه و یک ایستگاه تبخیرسنجی است. 🌳به های اطراف گت کلا میگویند. 🔲گویش: گویش محلی گت کلا، از نظر حوزه زبانی، متعلق به شاخه شمال غربی زبان‌های ایرانی نو و زیرگروه گویش‌های کرانه دریای خزر است. یکی از مشخصه‌های اصلی ساخت‌آوایی آن نبود صامت /ž/ و وجود مصوّتِ /Ə/ به جای /e/است، که مانند یک واجگونه بعد از همزه و در واژه‌های عربی به کار می‌رود. در این گویش، گذشته نقلی و بعید متعدی و لازم با فعل کمکی «دار-/داشت-» ساخته می‌شود. مثلاً: بخردارمه ba-xƏrd-dār-mƏ (خورده‌ام)، و بخرداشتمه ba-xƏrd-dāšt-Ə-mƏ (خورده بودم). http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3255 ✍ اقتباس از نوشته های فرزاد باقی پور گت کلایی 🖊 ۱۴۰۳/۰۵/۱۹ جمعه ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─