#آیین #سنتها #رسوم
#اقتصاد_مقاومتی
#آگاهی_بخشی
📝به گزارش کانال رسمی امامزادگان وادقان:
با سلام
((خوردن غذای میت مکروه است))
📌اگر رسم طعام میت حذف شود میتوان گفت به سنت رسول الله عمل کرده ایم.
🟡این رسومات غلط باید حذف شود و باید علمای دینی پیشگام حذف رسومات در تعارض با سنت نبوی باشند👌
📄عهدنامه حذف ضیافات مراسمات اموات توسط مردم #ورزقان
✍در میان مردم مومن ورزقان در اقدامی ابتکاری، عهدنامه ای را در خصوص ضیافت مراسمات اموات بسته اند که در این عهدنامه چنین آمده است:
« ما اهالی شهر ورزقان با توکل بر خداوند متعال و باتوجه به رهنمود ها و تعالیم نجات بخش دین مبین اسلام و سنت رسول اکرم(ص) و ائمه اطهار (ع) عهد می بندیم که با توجه به شرایط اقتصادی و معیشتی مردم و هزینه های کلان صاحب عزا، ضیافت اموات اعم از (ناهار، شام و سایر رسومات زائد) را ریشه کن نموده و به بندهای زیر جهت رفاه حال عمومی مردم عمل نمائیم:
۱- دعوت های عمومی از این پس حذف و لغو می گردد، در عوض احسانات خود را در محل ضروری هزینه نمائیم.
۲-چاپ بنر از طرف به هیچ عنوان نصب نگردد.
۳-درخصوص بازدید عید صاحبان عزا هیچکس در این مورد اقدامی نفرماید و صاحبان عزا هیچ انتظاری نداشته باشند.
لذا از تمامی اهالی شهر، ریش سفیدان، معتدمین، روحانیت معزز و سایر اقشار میخواهیم ما را در این امر خیر یاری فرمایند.»
📌این عهده نامه توسط معتمدین و ریش سفیدان امضاء و در چندین نقطه شهر به صورت بنر نصب شده است.
📝مردم نام نيك #ميامي غذا دادن صاحبان عزا را ممنوع كردند:
✍شاهرود - ايرنا - اهالي روستاي نام نيك بخش كالپوش ميامي براي كاستن از رنج خانواده هاي عزادار ، دادن ناهار يا شام براي مردم را در آيين هاي عزاي متوفيان ممنوع اعلام كردند.
👈پور مراد بااشاره به اينكه به تازگي همه مردم روستا به احترام بزرگان روستا خرج دادن در مراسم ختم را ممنوع كرده اند ، افزود : در صورتجلسه اي باحضور بزرگان روستا مقرر شد مردم فقط در مجالس ترحيم و روضه خواني در مساجد شركت مي كنند.
◻️حجت الاسلام و المسلمين علي اكبر سايري از روحانيون روستا كه خود هماهنگ كننده اين برنامه بوده، درگفت وگو با ايرنا اظهارداشت: نياز است مراسم ترحيم به سادگي برگزار شود و اهالي روستا بويژه اقوام و نزديكان به ابراز همدردي با صاحبان عزا بسنده كنند.
وي گفت : متأسفانه آداب مجالس عزاداري امروزه دركشور از مسير اصلي و اسلامي خود خارج شده وبرمصيبت ديده هزينه هاي بي موردي تحميل مي شود.
امروزه در برخي شهرها صاحبان عزا هزينه مراسم هفتم و چهلم و سال را به نيت شادي روح متوفي صرف امور خير نموده و از برگزاري آيينهاي مرسوم پرهيز ميكنند.
@vadeghan https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/4008
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#فرهنگ_عامه
#آیین #سنتها #رسوم
#هوم_بابا
🔲آیینهای مذهبی ماه رمضان هوم بابا
✍مردم مومن و شریف وادقان معمولاً چند روز مانده به ماه رمضان با شور و اشتیاق به استقبال این ماه عزیز میروند. از سه روز آخر ماه شعبان روزه پیشوازی را میگیرند.
📌در گذشته که مسجد جامع امام جماعت ثابت نداشت دو روز مانده به شروع ماه رمضان چند نفر از اهالی به قم یا مشهد یا کاشان میرفتند و از آنجا یک نفر پیش نماز به همراه خانواده به روستا می آوردند و در مکانی خوب و مستقل سکنی میدادند تا نمازهای یومیه را در مسجد به جماعت بخوانند. و تعقیبات نماز در بین نماز جماعت با شور حالی مضاعف برقرار بود که معمولا مرحوم حاج عزت الله فلاحیان با صوتی زیبا و شمرده میخواند و نماز گزارانم تکرار میکردند.
آوردن روحانی به روستا معمولاً به عهده ی #کدخدا ده بود.
با احداث خانه عالم مشگل مسکن روحانی مستقر در روستا حل شد. روحانی با ترویج و تبلیغ شعائر دینی و نماز جماعت کار خودش را شروع میکرد.
ناگفته نماند مرحوم آیت الله تقدیری سالیان طولانی عهده دار این امر مهم بودند. و یکی از وفادارترین روحانیون مستقر در روستا بودند که بیشتر در منزل آقا اشرف، حاج قوام، حاج قوت، حاج احمدی ،حاج طوبی، حاج ثریا، حاج عزت الله، ماشا الله صادقی، و... سکنی داشتند.
🌙#سحرخوانی
✍درقدیم سحرخوانی با رفتن بربام خانه وخواندن دعای سحر اشعاری مثل
{یا رب سببی ساز که سازنده تویی در ظلمت شب صبح نماینده تویی}
مردم را از خواب بیدار میکردند و همچنین با زدن طبل و دهل مردم خفته را بیدار میکردند و آماده برای سحری خوردن مینمودند.
از جمله کسانی که حلب زنی میکرد در شبهای ماه رمضان مرحوم علینقی توکلی و علی مدیر و رستم حمامیان بودند که بعدها با ورود بلندگو این مراسمات به فراموشی سپرده شد.
📌درشبهای قدر ماه رمضان همه اهالی در مسجد جامع حاضر شده و با خواندن هفت شبانهروز نماز قضایی و دعای جوشن کبیر و سر گرفتن قرآن شب زنده داری میکردند.
همچنین در این شبها سوره های عنکبوت روم و دخان خوانده و نماز و غسل شب قدر نیز بجا میاوردند.
💠#رسم_هوم_بابا
✍این آیین که ریشه در اعتقادات مذهبی و باورهای دینی مردم این دیار دارد جهت تشویق کودکان روزه دار و پررنگ کردن کرامت امام حسن ع در شب ۱۵ ماه رمضان طبق قوانین خاصی برگزار میشد.
در این شب تعدادی از کودکان و نوجوانان پسر روستا بعد از افطار در محل معینی که معمولا باغچه افضل بود جمع شده و از بین خود یک سر دسته یا میداندار و یک صندوق دار انتخاب میکردند.
میداندار که معمولا از لحاظ سنی بزرگتر از سایر پسران است و صدای رسا و خوشی دارد باید اشعاری را با آهنگ خوش و صدای بلند بخواند و بقیه ی بچه ها هم باید همصدا جواب وی را بدهند.
صندوقدار نیز مسئول جمع آوری پول یا خوراکی هایی مثل برگه زردآلو و قیصی، نخودچی، کشمش، خرما حاج بادومی، است که اهالی به آنها میدهند.
بچه ها به صورت دسته جمعی به جلوی خانه های اهالی رفته درب منزل ها را میکوبند و اشعار زیر را میخواندند.
{{ امام اولم گویم علی را (میدان دار)
علی شیر خدا شاه نجف را (بچه ها)
امام دومم گویم حسن را (میدان دار)
حسن آن نوگل باغ چمن را (بچه ها)
امام سومم شاه شهیدان (میدان دار)
حسین را کشته اند قوم یزیدان (بچه ها)
امام چهارمم زین العابد است (میاندار)
گلسرخ و سفیدو نامراد است (بچه ها)
امام پنجمم گویم محمد باقر
بفریادم برس تا روز آخر
امام ششم امام جعفر صادق
هوم بابا هوم بابا
امام هفتم موسی کاظم هوم بابا هوم بابا
امام هشتمین گویم رضا را هوم بابا هوم بابا
امام نهمین گویم تقی را هوم بابا هوم بابا
امام دهمین گویم نقی را هوم بابا هوم بابا
امام یازدهم گویم عسگری هوم بابا هوم بابا
امام آخرم گویم مهدی هادی هوم بابا هوم بابا
آقای فلانی... هوم بابا هوم بابا
دستتو درآر و کیسه کن هوم بابا هوم بابا
اشرفیارو خورده کن هوم بابا هوم بابا حصّه ی بچههای درخونه کن هوم بابا هوم بابا
تا بچهها راضی شن هوم بابا هوم بابا از در خونت راهی شن هوم بابا هوم بابا}}
👈پس از آنکه صاحب خانه مقداری پول یا خوراکی به بچهها داد میدان را شروع میکرد به دعا کردن برای صاحب خانه و بچه ها آمین می گفتند.
{{حق تن سازش بده. آمین
حق برکتش بده.آمین
حق تاج سرش بده.آمین}}
👈و بعد به همین شکل به درب خانه های دیگر اهالی میروند.
چنانکه صاحب خانه به خواسته ی آنها توجه نکند یا از پشتبام بر سر آنها آب بریزد بچه ها ناراحت میشوند و با صدای بلند میگویند:
{{ این خونه که توش تیغ افتاده.
صاحب خونش ریق افتاده
این خونه که توش زغاله
صاحب خونش شغاله}}
📌این مراسم تا نیمه شب ادامه دارد و پس از سر زدن به تمامی خانهها صندوقدار آنچه را از پول و خوراکی ها جمع آوری شده میان بچه ها تقسیم میکرد.
🖊#جواد_احمدی
@vadeghan https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/4009
📑#ادملاوند
@edmolavand
#آگاهی_بخشی
#آموزش
#پیشگیری
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_میرمریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از ۵) سادات حاجی تبار حسینی کیا
دلیل نامگذاری نام خانودگی های مختلف حاجی تبار- زارعی ها
خانواده زارعی یکی از اقوام حاجی تبار هستند که هم ریشه با سایر خاندان حاجی روستای رزکه بخش امامزاده عبدالله آمل می باشند این خاندان همگی از نسل مهدی حاجی ابن حسین حاجی ابن حسن حاجی ابن محمد ابراهیم حاجی ابن محمد مقیم حاجی فکچال می باشند، مهدی حاجی با دختر عموی خود سکینه حاجی ازدواج نمود و دارای چهار فرزند پسر و دو دختر گردید بنامهای: اکبر حاجی، قربان حاجی، غلامعلی حاجی و احمد حاجی. با توجه به زارع بودن اجداد شریف این خانواده نام خانوادگی زارعی فامیلی آنها شد. بزرگان مرحوم این طایفه در نزد افراد متعدد راجع به سیادت مخفی و مهاجرت از مدینه به مازندران و... سخن گفته اند و آنها ارتباطات مستدام تاریخی با فکچال داشتند.
سید مهدی بیژنی پویا
09126519011
زمستان۱۴۰۳
هدایت شده از ۵) سادات حاجی تبار حسینی کیا
دلیل نامگذاری نام خانودگی های مختلف حاجی تبار- عیسی زاده ها
خانواده محترم عیسی زاده اصالتا اهل روستای رزکه جاده هراز کیلومتر 15 آمل به تهران هستند (در گذشته نام این روستا رضوانک بود). آنها از نسل مرحوم عیسی حاجی "اواخر قاجاریه و اولیل پهلوی " می باشند. عیسی حاجی فرزند ملا فتحعلی حاجی ابن احمد حاجی بود. در زمان رضا شاه با تشکیل اداره ثبت احوال نام خانوادگی نسل دو فرزند عیسی به نام های یدالله و لطف الله، عیسی زاده ثبت شد. شهید نبی الله عیسی زاده و حجت الاسلام و المسلمین دکتر ولی الله عیسی زاده و دکتر محمد عیسی زاده از افتخارات این خانواده بزرگ می باشند. تاکید بر مهاجر بودن به مازندران در طول تاریخ و بیان مهاجرت اولیه حاجی تبارها از شهر مدینه در تاریخ شفاهی گذشتگان و اینکه آنها از ساداتی هستند که سیادتشان مخفی شده بسیار شنیده می شد
این خانواده هم ریشه با سایر خاندان حاجی روستای رزکه بخش امامزاده عبدالله آمل هستند و همگی از نسل محمد ابراهیم حاجی ابن محمد مقیم حاجی فکچال می باشند که ارتباطات مستدام تاریخی با فکچال داشتند.
سید مهدی بیژنی پویا
09126519011
زمستان۱۴۰۳
هدایت شده از ۵) سادات حاجی تبار حسینی کیا
دلیل نامگذاری نام خانودگی های مختلف حاجی تبار- جمشیدی ها
در جستجوی پژوهشی در مورد این طایفه به مطالب زیر برخوردم:
سند 300 ساله ای که در نزد جمشیدی های آلاشت (جمشی خل) است صراحتا می گوید ورثه مرحوم جمشید حاجی در تاریخ 1146 قمری که ساکن سوادکوه هستند (کپی این سند در نزد نویسنده موجود است)، اصالتا اهل نون لعل (ناندل لاریجان) بوده و پس از مهاجرت به آلاشت املاکی در آنجا خریده و ساکن شدند. آقای علی اصغر جمشیدی متولد 1305 شمسی که در آمل دفتر اسناد رسمی داشته اند، عنوان نموده اند: طایفه جمشیدی که در پَلوِر لاریجان سکنی داشتند که اکنون خالی از سکنه و مرتع است و این مرتع در منطقه نوا و لاسم قرار داشت و ساکنان آن 100 سال پیش بر اثر زلزله متفرق شدند و به مناطق دیگر مازندران و استانهای دیگر مانند: لرستان، بختیاری، اصفهان، گیلان و... کوچ کرده اند. آقای کیوان پهلوان در صفحه 70 کتاب فرهنگ عامه آلاشت نوشته: که شنیده است جمشیدی ها جزء طایفه بوساک (مخفف ابو اسحاق) که اصالتا عرب می باشند، هستند و در نهایت با نتیجه گیری در صفحه 72 این کتاب، عرب بودن طایفه را تائید نموده و نوشته اند: خانواده های جمشیدی، پراکنده و حجازی از این طایفه اند و مناطق زیستی آنها لاریجان، آلاشت، آمل و نور است. از بزرگان این طایفه در آلاشت مرحوم ملا رجبعلی حافظ قرآن و مجتهد بود که فرزندش ملا علی اصغر هنگام پادشاهی ناصرالدین شاه قاضی القضات مازندران بود. در سند ذکر شده بالا ساکنان جمشیدی خل شش طایفه اند. یکی از آن طوایف طایفه مهراب دامغانی است. در همین سند از فردی بنام یوسف دراز کجور نام برده شده که نسل او در میان طایفه دیگر (احتمالا در طایفه ملاها) جذب شده اند.
یکی از مخاطبین گرامی نوشته: خوانین طایفه رستم ایل ممسنی استان فارس از زمان نادر به بعد به بعد، از طایفه عرب ابواسحاقی بوده اند. در زمان نادرشاه 9 هزار خانوار ایلات لر ممسنی و ایل عرب باوی کهگیلویه به دلیل حمایت از شورش محمد خان بلوچ، به فرمان نادر به شمال ایران تبعید شدند.
نظر اینجانب:
هر چند که این طایفه ی بسیار محترم به حاجی تبار مشهور بوده و در مناطق حاجی تبار نشین سکونت داشته اند، لیکن ارتباط نسبی آنها با ما محرز نیست پس ربطی به ما حاجی تباران سادات ندارند، در ضمن این طایفه ی محترم به طایفه ملا (ملا خیل که نامی از طایفه ماست) بی ارتباط است.
سید مهدی بیژنی پویا
09126519011
زمستان ۱۴۰۳
پژوهش اِدمُلّاوَند
دلیل نامگذاری نام خانودگی های مختلف حاجی تبار- جمشیدی ها در جستجوی پژوهشی در مورد این طایفه به مطال
#سیدمهدی_بیژنی
📝یادداشت های پژوهشی سید مهدی بیژنی پویا (بیژنی حاجی)
خرده پژوهشگر بقاع متبرکه و انساب سادات اعرجی کیاکی
قم، سالاریه
۰۹۱۲۶۵۱۹۰۱۱
🕹اساتید راهنما:
دکتر فقیه محمدی جلالی بحرالعلوم نسابه
دکتر یوسف الهی
دکتر سید محمد صادق ابراهیمیان
دکتر امین نعیمایی عالی
و...
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─