الی الحبیب
در اینجا دیگر خون جمعیت به جوش میآید و یکپارچه فریاد میزنند «مرگ بر آمریکا» و اینبار هم زودتر ا
#دیداریار|
#حاشیهنگاری حاجرحیم #آبفروش
از دیدار ستایشگران اهلبیت(ع)
با رهبرمعظمانقلاب؛ ۱۴۰۲
🔸(قسمت هفتم.یک)
«حتی تو هم خسته شدی از این شعر!»
قبل از دیدار، #رضا_خورشیدی پیشنهاد داده بود که به #حاج_احمد یادآوری کنم #استاد_مجاهدی و آقا #سیداحمد_شمس که از بنیانگذاران این دیدار بودهاند، امروز در جلسه حاضر هستند و خوب است یادی از این عزیزان شود... هم در جلسه شورا مطرح کرده بودم و هم صبح که حاج احمد را بیرون بیت دیدم تأکید کردم...
#حاج_احمد هم یادش نرفته:
«حضرت آقا! امروز #چهلمین دیدار ماست، افتخار داریم بزرگوارانی از کهنکسوتان عرصه ستایشگری در جمع ما حاضر هستند...»
اما اسم نمیبرد و میگوید باید از همه ایشان تشکر کنم، بزرگواران، کهنکسوتان، سادات و... همه تکبهتک...
احتمالاً به خاطر ملاحظه حرفهایی که برخی از آقایان شورا با این پیشنهاد داشتند...
شکرانه تشرف امروز یک صلوات بلند از جمعیت میگیرد و شاعر اشعار مجتبی رمضانی را که فراموش کرده بود معرفی کند، یادآور میشود: #ذوالقدر از کرمان...
💠💠💠
در ادامه هم از نفر بعدی دعوت میکند:
#محسن_عراقی با اشعاری از #سازور، #رجبی(!)، #آکار...
یادم میآید برای آخرین جلسه هماهنگیهای قبل از اجرا که آمد، پای آسانسور، همصحبت شدیم... از کار «میام حرم یا نه» یاد کردم و گفتم القاء این حس شک و تردید که با تکرار یک عبارت صورت گرفته، خیلی خوب از آب درآمده...:
«شبا به یاد گنبدت
پناه من تسبیح تربتت
استخاره میکنم...
میام حرم یا نه
میام حرم یا نه
میام حرم یا نه
میام حرم یا نه
میام حرم یا نه
میام حرم یا نه
میام حرم یا نه
میام حرم یا نه
میام حرم یا نه
ناگهون تسبیح پاره شد
آسمون پر از ستاره شد
هیچکسی نمیدونه تو این شب طولانی...
میام حرم یا نه
میام حرم یا نه
میام حرم یا نه
میام حرم یا نه
میام حرم یا نه
میام حرم یا نه
آقا نگام بارونیه
شبیه مردن یه زندونیام
خط به روی دیوار...
نزار بشه یکبار
نزار بشه دهبار
نزار بشه سیبار
نزار بشه صدبار
نزار بشه یکسال
سیصدوشصتوپنج روز سیاه
ناگهون دیوار روسیاه شد
یه اربعین با مادرم پیاده به کربلا
میام حرم یا نه...»
گفت این کار را از روی اثری از #گروس_عبدالملکیان اقتباس کرده؛ فرزند #محمدرضا_عبدالملکیان و دبیر بخش شعر #نشر_چشمه... که او هم این قالب(فرم) را از یک شاعر ایتالیایی الهام گرفته... بخشهایی از شعر #گروس را شکستهبسته یادش بود و خواند، بعدتر جستوجو کردم و یافتمش:
«در اطراف خانه من
آنکس که به دیوار فکر میکند، آزاد است
آنکس که به پنجره، غمگین
و آنکس که به جستوجوی آزادی است،
میان چهار دیوار...
نشسته
میایستد
چند قدم راه میرود
نشسته
میایستد
چند قدم راه میرود
نشسته
میایستد
چند قدم راه میرود
نشسته
میایستد
چند قدم راه میرود
نشسته
میایستد
چند قدم راه میرود
نشسته
میایستد
چند قدم راه میرود...
حتی تو هم خسته شدی از این شعر!
حالا
چه برسد به او که
نشسته
میایستد...
نه!
افتاد...»
گفت کارهای دیگری را هم در همین قالب و با همین فرم انجام داده، اما خودش هم معتقد بود #استخاره کار متفاوتی شده و هیچکدام مثل این از آب درنیامدهاند...
برایم دایره مطالعه و پیگیری و تلاشش جذاب بود، با شیطنتی که از او سراغ داشتم، چنین توقعی نداشتم...
بگذریم...
ادامه دارد...
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#روضه
🔖رسالتِ روضهخوانی
💠 روضه خوانی بزمی حاج #منصور_ارضی:
🚩هر زمان از چشمت افتادم،
حسین(ع) آمد کمک..😭
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
الی الحبیب
#دیداریار| #حاشیهنگاری حاجرحیم #آبفروش از دیدار ستایشگران اهلبیت(ع) با رهبرمعظمانقلاب؛ ۱۴۰۲ 🔸
#دیداریار|
#حاشیهنگاری حاجرحیم #آبفروش
از دیدار ستایشگران اهلبیت(ع)
با رهبرمعظمانقلاب؛ ۱۴۰۲
🔸(قسمت هفتم.دو)
«چه خوبه این...»
#محسن پشت جایگاه قرار میگیرد؛ قبل از اجرا خیلی نگران حرکتهای اضافه دستهایش بود، زبان بدن پرتلاطمش! از آن زاویه که دید درستی نداشتم، اما بعدتر که فیلمها و عکسها را دیدم، کتوشلوار مرتبی به تن کرده بود و دستهایش را محکم روی لبههای جایگاه ثابت کرده بود... البته تا جایی که امکان داشت!
با همان ادبیات خودش عرض ادبی میکند:
«سلام آقاجان!
دستبوسیم...»
به سبک آنچه بیشتر در آوازهای سنتی شنیدهام، یک آه و فغانی میکند و یک «آی» را تا میشود میکشد و ترجیع و تحریرش میدهد:
«آاااااااااااااااااااااااااااااااای»
و شروع میکند:
«نور، زهرا شد و مُنوّر شد
شب قدرِ نبی مُقدّر شد»
بیت بعدی را جا میاندازد:
«نه خدیجه به دامنش آورد
بلکه زهراء خدیجهآور شد»
احتمال میدهم آگاهانه است، شاید بهخاطر نامأنوسبودن مضمون و واژگان!
ادامه میدهد:
«در زمان حیاتِ این خانم
هیجدهبار صبح محشر شد»
دو بیت بعدی را جابهجا میخواند، این یکی را بعید میدانم آگاهانه باشد:
«فاطمه در نسیم چون دَم زد
نفس هر گُلی معطر شد
آب در صورت تو خود را شُست
بعد در فقه ما مُطهر شد»
جمعیت واکنش نشان میدهد: «ماشاءالله... بهبه... و...»
#مهدی_مختاری میگوید: «چه خوبه این...»
تکرار میکند:
«آب در صورت تو خود را شُست
بعد در فقه ما مُطهر شد»
دو بیت بعدی را هم نمیخواند:
«تا که ناموس حق نزول کند
چشم هر پنجره مّشجّر شد
روز تکمیل خلقتِ زهراء
خستگی از تن مَلَک در شد»
احتمال زیاد میدهم حذف این دو بیت هم دقتنظر جوادآقای #محمدزمانی باشد...
«هرکه نزدیکتر به فاطمه بود
رتبهاش پلهپله بهتر شد
پسر فاطمه حسین شد و
پدر فاطمه پیمبر شد
فاطمه به خودش بلی گفت و
علی از آن به بعد حیدر شد»
که این مصرع آخر را هم تغییر میدهد:
«علی از عشق یار حیدر شد»
سه بیت پایانی را هم نمیخواند که البته به نظرم نباید هم میخواند:
«مصطفی بعد بعثتش امّا
فاطمه قبل خویش کوثر شد
کفّه مردها که سنگین گشت
فاطمه جلوه کرد، دختر شد
با نبی و علی و اولادش
فاطمه با همه برابر شد»
البته مزیت #محسن ازحفظخواندنش بود که شاید موجب جابهجایی و یا جاانداختن برخی ابیات هم شده باشد...
شعر اول که شش بیتش را نمیخواند یا نمیتواند بخواند، از #مهدی_رحیمی است که نامش در اسامی اعلامیِ #حاج_احمد نبود یا بهتر بگویم #رجبی بود!
💠💠💠
دوباره با یک آاااااااااااااااااااااااااای کشیده، به شعر دیگری منتقل میشود؛ شعری از #محمد_رسولی که اصلاً نامش در بین اسامی شاعران این اجرا نبود و حتی بعداً وبگاهها و خبرگزاریهایی هم که اشعار دیدار را منتشر کردند به این شعر و شاعر اشارهای نداشتند...
بماند که به مناسبت همین یادداشتها و مراجعه و تطبیق اشعار، متوجه شدم چهقدر تعهد حرفهای خبرگزاریها برای انتقال و روایت صحیح و دقیق این اتفاق و قاعدتاً سایر اتفاقات مشابه، ضعیف و مخدوش است، کسی کاری ندارد که چه اتفاقی افتاده، بنا بر متنی که از قبل دریافت کردهاند، راوی آن چیزی هستند که باید اتفاق میافتاد! متن اشعاری را آوردهاند که باید خوانده میشد! هر چند تیتر زدهاند که «مداحان در بیت رهبری چه اشعاری را #خواندند!»
البته برای اینکه نام شاعر را بیابم خیلی کندوکاو کردم و تاحدی همین امر باعث تأخیر انتشار قسمت هفتم شد...
کانال #اشعار_آیینی_حسینیه متن شعر را همراه نام #محمد_رسولی آورده است و جای دیگری ردی نمییابم، جز آنکه در بسیاری از خبرگزاریهای معتبر و نامعتبر، این شعر به نام حاج #حسین_سازور ثبت شده است که «به صورت مستقیم از شبکه خبر در محکومیت جنایت صهیونیستها در بیمارستان غزه شعری سروده و خوانده!» از این همه دقت، تعهد و امانتداری در انتشار اخبار، چارشاخگاردان پاره میکنی...
ابیات را هم که برانداز میکنم، شکّم بیشتر میشود که شعر از #محمد باشد، برای اطمینان به #یوسف_رحیمی مراجعه میکنم:
«ظاهراً این شعر سال ۹۵ سروده شده و طبیعیه تفاوت فضای شعر با سرودههای الآن ایشون»
خیالم جمع میشود...
ادامه دارد...
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
46.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#پویش_تواصی
🔰و تواصوا بالحق
🗳 حتما در جریان هستید که چند روز دیگه انتخاباته و همونجور که رهبر انقلاب در اوایل سال گفتن دشمن کار خودش رو برای کاهش مشارکت مردم شروع کرده
🔹 در اتفاقی بی نظیر رهبر انقلاب بیشترین تاکید را امسال روی انتخابات داشته و پر بیراه نیست که ایشون رو مسئول کمپین انتخابات بدونیم !
🔸 همینطور که شما در جریانید فضای جامعه هنوز انتخاباتی نشده و برای اینکه بیتابها بخواهند قدمی بردارند نیازه تا جنب و جوش تشکلهای مختلف برای انتخابات رو ببینن
🔹برای این مهم یه پیشنهاد برای ستایشگران در حوزه انتخابات داریم:
اونم اینکه از کارهایی که در این جایگاه به صورت میدانی در مجالس انجام میدید برای ما عکس یا فیلم بفرستید تا در فضای مجازی و رسانه ملی منتشر کنیم تا بیتاب های منفعل، فعال بشن و بیان پای کار انتخابات تا به امید خدا مشارکت در انتخابات به میزان حاکثری خودش برسه
📲 روایتهای خود را به ایدی @setayeshgary ارسال کنید
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
الی الحبیب
#دیداریار| #حاشیهنگاری حاجرحیم #آبفروش از دیدار ستایشگران اهلبیت(ع) با رهبرمعظمانقلاب؛ ۱۴۰۲ 🔸
#دیداریار|
#حاشیهنگاری حاجرحیم #آبفروش
از دیدار ستایشگران اهلبیت(ع)
با رهبرمعظمانقلاب؛ ۱۴۰۲
🔸(قسمت هفتم.سه)
«بشین آقا! بشین آقا!»
بعد از آن «آی» کشیده ادامه میدهد:
«نمیترسيم ما از داغها و تلخكامیها
نمیترسيم ما از هایوهوی اين حرامیها»
باز هم دو بیت را نمیخواند:
«نمیترسيم از آلسگ و از آلبوزينه
ز دندانهای برهمقفلگشته از سر كينه
نمیترسيم از چنگال خونخوار يهودیها
يهودیهای پنهانگشته در پشت سعودیها»
و با این بیت ادامه میدهد:
«برای ما كه معلوم است حقهبازی اينها
نمیترسيم هرگز از ترقهبازی اينها»
ظاهراً این همان بیتی است که حاج #مرتضی_طاهری گفته بود نخواند و خواند... بعد از دیدار در حیاط بیت #حاج_مرتضی گلایه میکرد که آخر کار خودت را کردی!
بیت بعدی را هم رد میکند:
«نمیترسيم از دشمن، ز تهديد و ز تحريمش
اگر دريای خون باشد، نمیگرديم تسليمش»
و دو بیت بعد را میخواند:
«نمیترسيم از آتش، كه ما از نسل زهراييم
و قطرهقطرهقطره ازپیهم، موج درياييم
كه ما حقيم و هرگز از كف باطل نمیترسيم
شهادت افتخار ماست، از قاتل نمیترسيم»
حاج #رضا_بذری میگوید: «بنویس! بنویس رضا پشت سر من بهبه میگفت!»
#محسن باز هم دو بیت را رها میکند... در واقع او گزیدهای از اشعار مختلف را انتخاب کرده برای اجرا و تعهدی برای خواندن کامل اشعار ندارد، در این روش اگرچه هویت و انسجام شعر بهعنوان یک اثر خلقشده توسط شاعر از بین میرود، اما شاید بتوان برای اجرا از چنین تعهدی چشمپوشی کرد و اجازه داد دست مداح برای انتخاب و ابتکار بازتر باشد و بتواند با انتخاب گل ابیات، اجرای ترکیبی جذابتری داشته باشد که البته در این صورت هم باید چارچوب و اصولی را با دقت رعایت کرد...
حذف و اضافههای #محسن به قدری هست که اشاره به تمام آنها و آوردن حذفیات، متن را از انسجام میاندازد و به همین جهت در ادامه، همه این تغییرات را نخواهم آورد...
اینجا یک لحظه #محسن به تنظیمات کارخانه برمیگردد و به عادت خودش در هیأت، ناگاه با همان شدت و هیجان گفت: «حالا» و بیت بعدی را خواند:
«بترسيد از همين بغضی كه عمری در گلو داريم
بترسيد از شهادت، چون كه آن را آرزو داريم»
صدای بهبه جمعیت به گوش میرسد...
«سر آليهود، آن روز خواهم ريخت، دادم را
بترسيد، آه! اگر آقا دهد حكم جهادم را»
در وسط این شعر، #محسن سه بیت و تنها سه بیت از
شعر شانزدهبیتی #امیرحسین_آکار را میآورد:
«گوش کن خطه سلمان به زبان آمده است
صحبت از وعده صادق به میان آمده است
مشت اول به سرت محکم و طوفانی بود
ساعت حملهمان دست سلیمانی بود
صحنه عینالاسد نقطه بسمالله است
سیلی اصلی فرماندهمان در راه است»
و دوباره با تکرار مصرعی که از آنجا قطع کرده بود، به ادامه شعر قبلی برمیگردد:
«بترسيد، آه! اگر آقا دهد حكم جهادم را...
چه پيروزی، چه مرگ، آلعلی خوشبخت خواهد بود
بدانيد انتقام ما ز دشمن سخت خواهد بود
بدان بيتالمقدس عاقبت آزاد خواهد شد
بقيع آن روز با عشق علی آباد خواهد شد»
ابیات پایانی این شعر را هم رها میکند تا با حسن استفاده از ذکر نام علی(ع) مجلس را به سرودی که از ابتدا قرار بود خوانده شود منتقل کند:
«علی یاعلی، علی یاعلی، علی یاعلی...»
فریاد میزند:
«دستها! من دستت رو ببینم...»
و ادامه میدهد:
«یگانه بانوی علی
همیشه پهلوی علی
به دنیا اومدی برای دیدن روی علی...»
به ناگاه قطع میکند:
«فرمودند وقت تمام است...، عذر میخوام...»
از ابتدا قرار بود #محسن_عراقی سرود بخواند که ناگهان زود دیر شد و وقتی برای سرود نماند...
نمیدانم اینکه در اسامی اعلامی شاعران نام حاج #حسین_سازور آورده شد، تکرار همان اشتباه خبرگزاریها بود یا آنچنان که خبرگزاری دیگری آورده، همین شعر پایانی منظور بوده!
قبل از رفتن، با ادبیات متفاوتی خدمت آقا عرض ادب میکند:
«ما از #محله_شهید_ابراهیم_هادی به شما عرض ادب میکنیم، بچهمحلامون گفتن محضرتون سلام برسونیم و به ادبیات اونا میگم آقا ما فدایی شماییم، ببخشید...»
آقا هم بیجواب نمیگذارند:
«زنده باشید، موفق باشید، طیبالله انفاسکم»
نمیدانم آن جلو چه اتفاقی میافتد، جمعیت نیمخیز میشوند... صدای آقا به گوش میرسد: «بزار بیاد...» عدهای دست میزنند! یکی صلوات میفرستد، حاج احمد پشت جایگاه قرار میگیرد و میگوید یک صلوات بفرستید... جمعیت انتهای حسینیه فریاد میزنند: «بشین آقا! بشین آقا!»
از پچپچها متوجه میشوم که علیرغم تدبیر محافظان، خودش را به آقا رسانده...
#حاج_احمد اسم شاعران را اصلاح میکند و میگوید #رجبی نه و #رحیمی! البته نمیگوید کدام رحیمی؟ یوسف، داود، مهدی، علیرضا یا عباسعلی؟ که همه #رحیمی هستند و همه هم شاعر آیینی!
ادامه دارد...
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
الی الحبیب
#دیدار_یار
#تحلیل
✍🏻انسان 250 ساله، 40سال مداحی
💠یادداشت تحلیلی مداح اهلبیت(ع)
حاج محمدمهدی #روحی
پیرو بیانات مقاممعظمرهبری
در دیدار ۱۴۰۲/۱۰/۱۳ با #مداحان
بسم الله الرحمن الرحیم
❇️دیدار هرساله مقاممعظمرهبری با #مداحان در روز ولادت حضرت زهرا(س) برگزار میشود و یکی از دیدارهایی است که کانون توجه بسیاری از رسانههاست و همواره برای جامعه هیئتی و مذهبی مهم بوده است
🔖دیدار امسال، #چهلمین سالی بود که مداحان خدمت مقاممعظمرهبری رسیدند. این دیدارها از زمان ریاستجمهوری ایشان شروع شده و بحمدلله ادامه دارد. آیتالله #خامنهای یک بار در دیداری فرمودند: « بانوان تقاضا داشتند که این دیدار در روز زن به آنها اختصاص پیدا کند. اگرچه بانوان تاثیرگذارند و باید برایشان دیداری مستقل پیشبینی شود اما این روز مختص جامعه مداحان است و ما این دیدارها را دوست میداریم.»
🎗این صحبت حاکی از آن است که مقاممعظمرهبری برای این دیدار اهمیت قائلند. به این بهانه و به بهانه چهلمین دیدار مداحان با حضرتشان، بنده تصمیم گرفتم یادداشتی را تنظیم و در آن به چندمورد مهم اشاره کنم:
⬅️دیداری بینظیر در تاریخ
💬اولاً اینکه مقاممعظمرهبری به #جامعه_مداحان عنایت دارند، تقریبا در طول تاریخ تشیّع بینظیر است.
💭 ما داریم که در زمان امیرالمومنین(ع) آقا جلساتی با #شاعران ترتیب میدادند و آنها را راهنمایی میکردند؛ یک شب در ماه مبارک رمضان به شاعران افطاری میدادند و با آنها جلسه داشتند
🗯اما در خصوص دیدار با #ذاکران و #ستایشگران و #روضهخوانان به صورت دستهجمعی در تاریخ نَقلی نداریم و این جزء اتفاقات منحصربه فرد انقلاب اسلامی است که رهبر و ولی جامعه با قشری که مداح و مرثیهخوان اهلبیت(ع) هستند، دیدار میکنند؛ آن هم به مدت چهلسال پیاپی!
⬅️واژه پرطمطراق
☘️دو اتفاق مبارک در این دیدارها مجموعاً رقم خورده که بسیار بجاست رسانههایی که دغدغه کار #هیئت دارند به آن بپردازند
🍃 اول اینکه: در مجموع این دیدارها از نوع مواجهه مقاممعظمرهبری با مداحان میشود برداشت کرد که ایشان دنبال #شخصیتبخشی و #هویتدادن به جامعه ستایشگران اهلبیت(ع) هستند
🌱دوم اینکه: نوع کلیدواژههایی که ایشان طی دیدارها مداحان را مخاطب قرار دادند، بسیار خاص و قابل توجه است؛ #قشر_اثرگذار، #نخبگان جامعه، کسانی که قرار است #بصیرتافزایی کنند، استفاده از عبارت #هنرمند و کار هنری برای مداحان و مداحی، اینکه فرمودند مداحان #صاحبنظرند، در دیداری فرمودند مداحان #مُبلّغند. در دیداری دیگر فرمودند مداحان #مربی هستند و...
🌿 همه اینها هم #وظایف ما را سنگین میکند و هم از طرفی باعث شده که نگاه جامعه به خصوص جامعه مذهبی کشور به مداحان نگاه ویژهای باشد. ایشان در همین دیدار اخیر فرمودند یکی از محورهای مهم هیئت، مداحان هستند
⬅️مراقب باشیم
🔸خواهش من از جامعه بزرگ و گرانقدر مداحان این است که به اندازه رهبرعظیمالشان انقلاب برای #جایگاه_حقوقی خودمان ارزش قائل باشیم و از هرکاری که باعث میشود این جایگاه اجتماعی خدشهدار شود، اجتناب کنیم
⭐️اعم از #پوششهایی که امروزه بعضی از دوستان ما دارند، رفتارهای خرافی و بیسوادگونه، از همه مهمتر ورود به حوزه هایی که در آن #مهارت و #علم نداریم، ورود به بعضی از زدوبندهای #سیاسی، خدای نکرده عدم رعایت نزاکت و در مجموع همه کاستیهایی که سبب خواهد شد شخصیت اجتماعی مداحان برخلاف آنچه رهبری در طول این سالها زحمت کشیدهاند آسیب ببیند
☀️بنابراین برای خودم و برای همه دوستان این #تلنگر را لازم میدانم: حالا که مقاممعظمرهبری دنبال این هستند که جامعه را نسبت به جایگاه و شخصیت و هویت مداحان هوشیار کند، خودمان به آن آسیب نزنیم و به اصطلاح خودزنی نکنیم
⬅️گنجینه پدر
🔺مقاممعظمرهبری به بهانه و طی این دیدارها گنجینهای آموزنده از معارف #دینی و بایدها و نبایدها در مداحی را در اختیار ما قرار داده اند که البته بخشی از این فرمایشات چاپ شده و در اختیار مداحان قرار دارد
ادامه در پست بعدی...
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
الی الحبیب
#دیدار_یار #تحلیل ✍🏻انسان 250 ساله، 40سال مداحی 💠یادداشت تحلیلی مداح اهلبیت(ع) حاج محمدمهدی #روح
💢 این موضوع دو نکته را در بردارد؛ همانطور که کتاب انسان ۲۵۰ ساله، از فرمایشات رهبری راجع به تاریخ مبارزاتی و سیاسی ائمه به چاپ رسیده و بسیار هم زیبا و اثرگذار است، میشود گفت مجموعه #فرمایشات آقا با جامعه مداحان در این چهلسال میتواند یک مجلد بشود با عنوان:۴۰سال مداحی!
♦️واقعا کسی اگر مقاممعظمرهبری را نشناسد، با خواندن و شنیدن سخنان ایشان درباره #مدح و #مداحی فکر میکند که ایشان پیشکسوت عرصه مدح و ستایشگری است که چنین کاربردی و وزین با مداحان سخن گفته و به همه جوانب مداحی اشراف دارد. ما باید این #گنجینه را قدر بدانیم
⬅️داوطلبان بیایند
💎نکته دیگر اینکه وقتی حضرتآقا درطول این ۴۰ سال توان و تأکیدشان را روی موضوع «#مطالبه_محتوای_غنی» قرار دادهاند، گروهی باید داوطلبانه بیایند و تمام #انذارها و #تبشیرهای رهبری را بررسی کنند؛ جدولی تهیه بشود و آنچه آقا مطالبه داشتند را فهرست کنند
🔷 ببینند چنددرصد مطالبات آقا محقق شده و چهمقدار محقق نشده و دلایل آنها جزءبهجزء بررسی شود. بنده این مطالبه جدی را از همه #متولیان یا خودمتولیپنداران امور مداحان دارم. باید نسبت به همه آنچه رهبری در طول این دیدارها مطالبه کردند، جدول، نمودار و درصدبندی تهیه شود
🌀 این نباشد که ما مداحان مدام از مسئولین مطالبه کنیم که چرا حرفهای آقا روی زمین مانده، بعد خودمان که هویتمان را مدیون ایشان هستیم و توجهات #ویژه رهبری هرساله به طورمستقیم و غیرمستقیم متوجه مداحان است، دست روی دست بگذاریم و خواستهها و خواهشهای ایشان را محقق نکنیم؟! مثلا ایشان توصیه به #وحدت دارند یا آنچه در مورد توجه به بصیرتافزایی و محتوایغنی از ما خواستند؛ باید ببینیم چنددرصد اینها محقق شده و اگر نشده عواملش را بیابیم
💠امیدوارم این دیدارها تا سالیان سال ادامه داشته باشد و در سالهای آینده فرصت دیدار حضوری با حضرتآقا برای همه کسانی که در سراسر کشور ستایشگر اهلبیت(ع) و ذاکر و مداح این دستگاه نورانی هستند، فراهم شود
#یادداشت
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
کلامت
جهان را تکان داد
تا ابد...
صدایت
تا اینجا به گوشهایمان رسید و...
مثل بلندگویی شدی
برای زمینیان و آسمانیان...
والایی قدرِ تو نهان نتوان کرد
خورشیدِ تو را نمیتوان پنهان کرد
توفندگی خطبۀ طوفانی تو
کاخ ستم یزید را ویران کرد
📝 #محمدعلی_مجاهدی
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مبارزه با فساد نقطه قوت جمهوری اسلامی است
دیدار با مداحان
۱۳دی ۱۴۰۲
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
الی الحبیب
#دیداریار| #حاشیهنگاری حاجرحیم #آبفروش از دیدار ستایشگران اهلبیت(ع) با رهبرمعظمانقلاب؛ ۱۴۰۲ 🔸
#دیداریار|
#حاشیهنگاری حاجرحیم #آبفروش
از دیدار ستایشگران اهلبیت(ع)
با رهبرمعظمانقلاب؛ ۱۴۰۲
🔸(قسمت هشتم.یک)
«آنان که هرگز خم نشدند جز در رکوعشان!»
#حاج_احمد با حسن سلیقه، در هر بخش از اجرا یکی از مناسبتها را مورد توجه قرار میدهد و این بار روز زن را:
«به محضر همه بانوان، مادران و زنان این سرزمین، عرض ادب میکنم» بعد هم بانوان حاضر در جلسه را به نمایندگی از تمام بانوان کشور مورد خطاب قرار داده و تبریک ویژه این روز را به آنان میرساند و متقابلاً از جانب آنها محضر آقا... و سپس با شعر زیبایی از #سید_محمدجواد_شرافت، تصاویری از حاج #قاسم را مقابل چشمانمان میآورد که از مادری حضرت زهراء در جنگ میگفت و پیوندی زیبا برقرار میکند با حضرت زهراء(س) و مادران شهداء و روز مادر:
«از جاری لطف آسمانها میگفت
از رحمت بیکران دریا میگفت
در محضر مادر شهیدان، بااشک
از مادری حضرت زهراء میگفت»
بعد هم «به روح بلند حاج قاسم، همه شهداء، امام شهداء یک صلوات دیگری» از جمعیت میگیرد و دعوت میکند: «از #سید_حجازی از #کشور_عزیز_لبنان... امروز مفتخریم عزیزانی از #عراق، #لبنان، #بحرین و #کویت مهمانان برنامه ما هستند...»
#سید_حجازی را بهعنوان خواننده نسخه عربی #سلام_فرمانده در لبنان معرفی میکند و شاعران اجرای امروز را هم #نور_آملی و #غریفی...
💠💠💠
#نور_آملی را در آخرین سفر لبنان دیدهام و با هم جلساتی داشتهایم، اهل مطالعه و تحقیق، علاقهمند به حکمت و عرفان، تشنه حقیقت... در آن سفر مشتاقانه صحبتهای استاد #عابدینی را دنبال میکرد و سؤالات جدی داشت... اتفاقاً آن سفر همزمان بود با روز میلاد حضرت زهراء و طبیعتاً دیدار با آقا... در بیروت بودیم که به حاج #مهدی_رسولی خبر دادند باید برای دیدار بخواند! سفر را نیمهکاره رها کرد و به سختی خودش را رساند به مراسم... آن شرایط دعوت را با الآن که مقایسه میکنم، احتمالاً خیلی جلوتریم!
💠💠💠
ناگهان در فاصله استقرار #سید در جایگاه، از وسط جمعیت یک نفر فریاد میزند: «آقاجونم فدات!»
#سید پشت جایگاه قرار گرفته: «صلوا علی محمد و آل محمد...»
تا صلوات جمعیت به انتها برسد، یک نفر دیگر بلند میشود:
«حقا که تو از سلاله فاطمهای
با خنده خود به درد ما خاتمهای
زیباتر ازین نام ندیدم به جهان
سیدعلی حسینی خامنهای»
و جمعیت صلواتی میفرستند...
#سید با خطبهای عربی آغاز میکند سلامی محضر حضرت زهراء(س) تقدیم میکند: «...الصدیقة الشهیدة فاطمة المحدثة...» و سلامی هم محضر بقیةالله(عج): «و السلام علی صاحبالزمان واجعلناه من اعوانه و انصاره و الممهدین لدولته...»
سلامی هم خدمت حضرت آقا: «اعطیتک السلام...» و با شعری در وصف رزمندگان مقاومت آغاز میکند؛ با شعری که در بیت اولش، آن را چیزی جز ابزار رساندن غربت آنان نمیداند، همانانی که در بیتهای بعدی بهعنوان «اهلالولایة» ازشان یاد میکند:
«ما الشِّعرُ مِنّی سِوى مِرْسالُ غُربَتِهِمْ
والشّانُ لی مِنهُمُ لَو کان لی شانُ
رَبعی إذا مالَ بالأحْمالِ سالِکُهُمْ
زادوا لهُ الحِملَ فالأثْقالُ میزانُ
أهلُ الوِلایةِ مِلْءُ الرِّیحِ عَسْکَرُهُمْ
جَمعٌ بلا رُتَبٍ والثَّوْبُ أکْفانُ
تَخالُ أسْیافَهُم باللَّمحِ لَیّنَةً
قُلْ ذا دَلیلٌ بأنّ الصَّیدَ ما لانُوا
حَسْنا طلائعُهُم، حُسنَى طبائعُهُمْ
ما زِیدَ فیهِم على الإحسانِ إحسانُ»
آنان که هرگز خم نشدند جز در رکوعشان!:
«لَمْ ینحنوا قَطُّ إلّا فی رُکوعِهِمُ
لَولاهُ قیلَ هُمُ والطّودُ أقرانُ»
آنها و شهادت دوستان عاشقی هستند که شوق دیدار هم را دارند:
«هُم والشَّهادَةُ خِلّانٌ یُشَوِّقُهُمْ
سَعْیاً إلیها أحِبّاءٌ وخِلّانُ»
به زیبایی، در لابهلای کلمات یادی از #سید_عباس_موسوی، شیخ #راغب_حرب و #حاج_رضوان میکند و ادامه میدهد:
«قاداتُهُم شُهَدا، «عبّاسُ» سَیِّدُهُمْ
و «الحَربُ» راغِبُهُم، والعِشقُ «رِضْوانُ»
أمّا الفَصیحُ صَفیحُ الوَجْهِ أحسَنُهُمْ
فی کَفّهِ النّصرُ شَهْدٌ مِنه ألوانُ»
ادامه دارد...
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
الی الحبیب
🔖مهمترین چالش مداحی، «انفعال»
💠ستایشگر اهلبیت(ع) حاج #یزدان_ناصری در ضمن گفتوگویی، دربارهی برخی چالشهای پیش روی مداحی گفتند:
🔰و على الله في كل الأمور توکلی
و بالخمس اصحاب الكساء توسلی،
السلام على المهدی و علی آبائه..
💢در رابطه با این گروه و مخاطب #اثرگذار جامعه (قشر جوان) باید چند نکته عرض کنم: اول اینکه شعر معروفی هست که گوید: چونکه با کودک سر و کارت فتاد، پس زبان کودکی باید گشاد... همین در مورد قشر #جوان جامعه هم صدق میکند.
🌀ما اگر قرار است با جوان ارتباط برقرار کنیم و آنها را پای کار هیئت و مسجد بیاوریم، باید زبان گفتگو و صحبت با این نسل را پیدا کنیم. نسل جوان امروز به شدت باهوش و #پرسشگر است. نمی شود به سبک دهههای قبل و اوایل انقلاب با او برخورد و برایش برنامهریزی کرد
♻️نسل جوان امروز با انواع #رسانه مواجه است و اخبار را به سهولت دریافت میکند و متعاقباً در معرض خطرات جدی هست. آنها #سبک_زندگی خودشان را از رسانه ها دریافت میکنند
💯در این میان باید گفت همیشه #منطق_اسلام منطق پر قدرتی بوده است؛ ما باید فقط زبان درستی برای ارتباط پیدا کنیم. پیامبر خدا(ص) اسامةبنزيد که جوانی حدوداً ۲۰ ساله بود را به #فرماندهی سپاه خود منصوب میکند! این #اعتماد کردن به جوان باعث هویت بخشی میشود و به نظرم اولین گام برای همراهی با جوانان همین اعتماد کردن و دادن مسئولیت به آنان است
🔆باید نقش پدرانه و #حامی برایشان داشته باشیم نه نقش تحکمی و چالشــی. مورد دیگر اینکه ما باید از #زبان_هنر بیشــتر اســتفاده کنیــم. در حال حاضر جوانــان ما نگاه امروزی دارند و از بســیاری از ســختگیریها گریزانند. ماباید روی اشتراکاتی که با جوانان داریم سرمایهگذاری کنیم تا موفق شویم. رفتارهای سلیقهای همراه تحکم کاربردی ندارد
💎#مداحی چــون هنری تأثیرگذار اســت و مقــام معظم رهبــری هم در طی این سالها و دیدارهایشــان با مداحان روی هنریبودن این مقولــه تأکیــد کردند؛
طبیعتــاً بهخاطــر اثرگــذاری بالایی کــه دارد، مورد #توجه_دشــمنان اســت. به نظر بنــده مهمتریــن چالش پیش روی مداحــی این اســت که مداحان مــا تحت تأثیر سـلـایق جامعه به #انفعال بیفتنــد. ما نباید از خطــوط قرمزمان عقبنشــینی کنیم یا خدای نکرده ســطح مداحی را بــه لحاظ #محتوایــی تنزل دهیم
↙️ما نبایــد مداحی و شــکل و ســاختار آن را ســطحی کنیم. مــا باید در ساختار و قالب امروزی و جوانپسند، مفاهیم #عمیق را به مخاطب منتقــل کنیم. محتوا بســیار مهم اســت؛ محتــوای غنــی، اثرگذار و محرک به ســمت جهــاد و تکلیــف. الآن الحمــدلله #شــاعران خوبی داریم که مداحان میتوانند از آنان برای ســرودن اشــعار #حماســی استفاده کنند
⚠️مهمترین چالش پیــش روی مداحــی را مداحی کــردن #ســطحی میدانــم! اینکــه ما مداحــی فاخــر را به مداحــی کلیشــه و ســطحی تبدیــل کنیــم که از دلِ آن مداحی، مجاهده و مقاتله فی ســبیل الله بیرون نیاید. اگر اینطور نشــود ما تقریبــاً وارد مداحی #نمایشــی و #تشــریفاتی شــدهایم. مــن به خدا پنــاه میبرم و امیــدوارم همگــی ما مداحان در مســیر اصلــی انجام وظیفه کنیم
🔮در وصیتنامــهام نوشــتهام که این بیــت را روی کفن و ســنگ قبرم بنویســند:
یک قطـــرهی اشــک در عـزای آن تشنه شــهیـد
صد نامـــهی سِیَه شده را میکند سفید
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
#پویش_تواصی
#پیشنهاد_شما
🔰« تَوَاصَوْا بِالْحَقِّ»
🎗پیشنهاد اول
🗳کاش برای #انتخابات یک پویش کشوری در بین #مداحان راه میافتاد!
🔸مثلاً پویشی تحت عنوان «#بخاطر..»
📱هر کدوم از مداحان ۲۰ ثانیه از کلیپ رو بگیرن!
♻️به عنوان مثال: من رأی میدهم👇🏻
💬 بهخاطرِ دل شهدا..
💬 بهخاطرِ خراب کردن خیال باطل دشمن..
💬بهخاطرِ رضایت قاسم سلیمانی..
🔖به نظرم منظور آقا از اینکه به مداحها سپرد، هزینه کردن از #آبرو و وجهه خودشون برا نظام بود
و الا همه ما که #تحلیلگر نیستیم که بخواهیم کلی تحلیل ارایه بدیم!
🎗پیشنهاد دوم
💠چند تا #همایش در سطح استان بگیریم با حضور شخصیتها، مداحان عزیز و برجسته استان؛
در چند شهر/ با موضوع: چرا انتخابات⁉️
🎗پیشنهاد سوم
💢هر #هیئت از الآن بیانیه و عکس نوشته منتشر کنه و در مورد ضرورت #مشارکت با مخاطبش حرف بزنه..
#ارسالی_مخاطبین
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
🔰 سلام فرمانده ۳، نیمهٔ شعبان میآید
🔹قرارگاه منتظران مهدی اعلام کرد سومین نسخه از سرود سلام فرمانده با نام «فرمانده مهدی» ۱۹ بهمن در قم اجرا و ضبط میشود و نیمهٔ شعبان رونمایی خواهد شد.
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
#پیرغلامان
🔖فرزندِ زمانهی خود!
💠مداح پیشکسوت اهلبیت(ع) حاج محمد #بازوبند درباره اهمیت سطح علمی مداحان، گفتند:
🔰در حال حاضر دهها #دانشگاه در تهران به #تربیت دانشجویان اهتمام دارند که از بین این تعداد، تنها چند دانشگاه انگشت شمار اعتبار #بینالمللی دارد؛ معلوم است برای این نوع دانشگاهها انتخاب اساتید و هدایت دانشجویان به سختی و با دقت فراوان انجام میشود
⚠️گاهی برخی تصور میکنند تنها با شش ماه آموزش و تمرین میتوانند در عرصه مداحی و ذاکری اهلبیت(ع) گام بردارند! در حالی که نمیدانند به هر میزان #شاگردی اساتید با تقوا، اهل دل و صاحب فن را داشته باشند بیشتر میتوانند بر دلها تأثیر بگذارند
💢#مداحان و #ذاکران باید بدانند به هر مرحلهای از ذاکری توفیق یافتند، کامل نیستند و هر لحظه #نیاز به کسب علم و تجربه دارند
🌀[در حدیثی به این مضمون] از امیرالمومنین امام علی(ع) داریم که انسان فرزند زمانهی خود است؛ این فرمایش بسیار مهم است. ذائقه و سلیقه مستمعان نسبت به چهل سال پیش متفاوت شده است. بنابراین مداحان نباید اثر گذاری بر مستمعان را در هیچ زمانی از دست بدهند
🔆برای مثال در گذشته الفاظی که ذاکران استفاده میکردند هرگز #مستمع آن روزگار دلیل استفاده آن را درخواست نمیکردند اما مخاطبان امروز چنین نیستند. مداح باید بداند که سطح علمی #مردم بسیار #ارتقا یافته است و اگر نتواند سطح علمی آنان را ارتقا ببخشد کم کم از این صحنه کنار گذاشته میشود. [از طرفی] مداح اگر #مخاطب_شناسی خوبی داشته باشد و نیاز مستمع را درک کند، هرگز از این صحنه کنار نمیرود
✳️هر چه #استادِ انسان صاحب نفس و اهل طریق باشد به همان مقدار بر مداح اثر میگذارد. در حال حاضر ما ذاکرانی داریم که اهل مبارزه با نفس، تهجد و ذکر هستند و در گذشته نیز ما افرادی داشتیم که در تقوا ضعیف بودند
📌یعنی نمیتوان یک حرف کلی گفت که «ذاکران در گذشته همه اهل تقوا بودند و امروز چنین نیست». بنابراین در هیچ زمانی #مثبت و #منفی کامل را نمیتوانید داشته باشید اما این مساله دارای #شدت و #ضعف است
↙️ از این رو بنده بیایم و بگویم در گذشته ذاکران اهل #سلوک بودند و امروز نیستند و یا بر عکس، یک تطبیق ناموزون است چرا که همیشه سلوک بوده اما شدت و ضعف داشته است
🔗[نکته دیگر اینکه] زمان برای #فراگیری کوتاه است، اما برای کسب #شهرت زمان همیشه هست. آسیبی که یک خواننده را میتواند ذلیل کند شهرت کاذب است. شهرت کاذب بسیاری از توفیقات را از انسان میگیرد اما شهرتی که #امام_حسین(ع) روزی آدمی کند هرگز تمام شدنی نیست و فقط باید قدردان باشیم..
📚منبع:
📖آدرس حدیث (عنه عليه السلام : المَرءُ ابنُ ساعَتِهِ): غرر الحكم : 447
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آفتابچشمخورشیدولایتکیستتو
آسمانجودودریایعنایتکیستتو
🔶 تقدیم به حضرت جواد (ع)
🎙 گروه همخوانی بشیر
🔹جمعی از پیرغلامان سیدالشهداء
❇️ یزد، حسینیه ایران
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
#علمی
🔖حاج مهدی سلحشور؛ حلقه واسط چهار نسل!
💠آقای علی #داودی، شاعر و منتقد ادبی در برنامهای پژوهشی درباره مداحی و تحلیل اختصاصی از شخصیت و فضای مداحی حاج مهدی #سلحشور، گفتند:
🔸یکی از جایگاههای مهم و ممتاز در هیئت #مداح است. همین نسبت جایگاه مداح در هیئت از عوامل تعیینکنندهای است که بخشی از آن را #شعر تشکیل میدهد
⁉️سوال این است که آیا انتظار ما از مداح این است که مداح شاعر باشد؟ سیاستمدار یا سخنران باشد؟ متفکر یا نماینده اجتماع باشد؟ درواقع توقع ما از مداح چیست؟
❇️حالا در نظر بگیریم نسبت همه این عوامل با یکدیگر و نسبت آنها با شعر چگونه است؟ آن وقت درمییابیم که شعر در چه #قید و بندی قرار دارد
⚠️و متوجه میشویم که ما هم با شعر محض روبرو نیستیم؛ لذا نباید بحث شعر در مداحی و هیئت را با معیارهای عمومی #ادبیات بسنجیم
🌀شعری که در #هیئت ارائه می شود طبعاً باید بتواند توقع #سلایق مختلف را تا حدی برآورده کند، مداحی درواقع هنری است که معجونی از چند رشته #هنری را در دل خود دارد
📚و در شکل کلی خود نیازمند توانایی #مدیریتی، #اجرا، #اطلاعات تاریخی، تسلط بر #موسیقی و #نواها و #شعر است
🚩این مسئله که مداحی در خود انقلاب اسلامی چه قدر دخیل بوده است موضوع مهمی است. پس پیروزی انقلاب اسلامی بلافاصله جنگ تحمیلی شروع میشود که مداحی در این برهه جایگاه و نقش ویژهای داشت. آقای #سلحشور خودش #رزمنده بود و در جنگ هم حضور داشت
🟢دقیقاً بعد از انقلاب و بهویژه بعد از شکلگیری دوره #دفاع_مقدس حجم قابلتوجهی از آثار مداحی داریم و پیوند عجیبی که دوره مداحی در دفاع مقدس دارد با سلوک زیستی رزمندگان دفاع مقدس اساساً فصل تازهای در مداحی و هیئت باز کرد
⚜️آقای سلحشور با یک #ثبات قدمی نوع خاصی از مداحی و نوحه را ارائه میدهد و در اینکه آثار ایشان اصول و استحکام دارد شکی نیست
🎙 [درباره بحث شعر] میتوان گفت آقای سلحشور در یک دهه حدود ۷۰ یا ۸۰ شعر خوانده و در واقع یک کتاب مفصل شعر در یک #دهه خوانده است. میتوان گفت هر مداح در یک دهه یک #کتاب_شعر_صوتی منتشر میکند
🔮حاج مهدی سلحشور به خاطر فاصله گرفتن از وجه #سلبریتی شدن مداحی و مداح که در برخی از مداحان الِمانهای آن مشهود است تلاش کرده #ذات_مداحی را توسعه بدهد و به جهت دارا بودن تقریباً همه وجوه ذاتی مداحی یک #پدیده کمنظیر است
⬅️دوری از #حاشیهها و پرداختن به ذات و #متن مداحی سبب شده سه دهه در اوج بماند. آن چیزی که توانسته در این مسیر به او کمک کند #سلوک_معنوی این مداح است که ریشه در چند مسئله دارد
🔺ابتدا اینکه او جزو مداحانی است که از فضای معنوی #حوزه و تحت تمشیت و تربیت #اساتید_اخلاق بوده است و ازجمله طلبههایی بودند که به #جبهه رفتند و تجربه معنویت و #حماسه جنگ را داشتند
🔺نکته دیگر این است که آقای سلحشور مداح #مرکز نیست و مداح #پیرامون است. می توان گفت او اولین مداح جدی ما است که در #شهرستانها پایگاه ایجاد کرده و با مداحان جوان شهرستانی و مجالس شهرستانی ارتباط ایجاد کرده است
💬و در مسیر تعالی آنها تلاش کرده و این همان مسئله #توسعه_ذات_مداحی است. با اینکه اصالتاً تهرانی است اما ایشان مداح تهران یا قم نیست و مداح پیرامون و مداح همه #ایران است
♻️حاج مهدی سلحشور توانسته #حلقه_واسط حداقل چهار نسل باشد؛ یعنی او هم دهه ۵۰ را درک کرده هم دهه در دهه ۶۰ یک فعال مذهبی و رزمنده بوده است هم در ادامه تا دهه ۹۰ فعال بوده است
🔗او در این چهار دهه توانسته حلقه واسط باشد و یک ارتباط بین نسلی را در فضای آفرینشهای مذهبی ایجاد کند. به عنوان یک مداح #صاحب_سبک توانسته ذات آئین مداحی را در بخشهای مختلف توسعه دهد
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir