eitaa logo
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
1.8هزار دنبال‌کننده
867 عکس
210 ویدیو
11 فایل
❞ فلسفه، علوم اجتماعی، شعر ❝ « یک نیمه من شعور افلاطون است یک نیمه دیگرم دل مجنون است » • گروه #شعر و هنر چامه : https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb 👥 ارتباط: @taha_mojahed تبادل نداریم🙏
مشاهده در ایتا
دانلود
در نبود نظام مفهومی کارخانه تولید نفرت حکم فرما خواهد شد، در نبود اندیشه چیزی جز گرایش نمیتواند معیار تصمیم‌گیری آدمی باشد. چه حسن عباسی و چه هر مدل دفاع تهی از نظام‌مفهومی همان ریشه کارخانه تولید نفرت در جامعه‌ امروز است. خشم، نفرت و دو دستگی فعلی در جامعه ایرانی نتیجه این بحران است. ___ 💠 @ensani_islami
«اگر فقط احساسات مردم را رشد بدهید، پس فردا خودتان‌را هم لعن میکنند» 🔹 ما در عصر خودمان دیدیم که در نوسانهای اجتماعی با قدرت تهییج احساسات و تبلیغاتی که بتواند مردمی را که بر ذوقیات و احساسات تکیه دارند به این طرف و آنطرف بکشاند، در فاصله ای کوتاه برای دو چیز ضد هم زنده باد یا مرده باد می گفتنند. فکر رشد نیافته همین است. لذا بالاترین خدمت به جامعه انسانها و محکمترین و استوارترین پایه برای بهتر زندگی کردن انسانها، این است که درست اندیشدین را به آنها بیاموزیم و نه فقط بیاموزیم، یعنی برایشان درس بگوییم، بلکه تربیتشان کنیم که درست فکر کنند. شهید آیت الله دکتر بهشتی حج از دیدگاه قرآن _____ ___ 💠 @ensani_islami | علوم انسانی اسلامی
آرمانخواهی انسان مستلزم صبر بر رنجهاست. و باید یادگرفت صبورترین انسان بود... ____ _ 💠 @ensani_islami | علم اجتماعی اسلامی
▪ما در زمینه‌ی احتیاج داریم به . بسیاری از حوادث دنیا حتّی در زمینه‌های و و غیره، محکومِ نظرات صاحبنظران در علوم انسانی است؛ در ، در روان‌شناسی، در ؛ آنها هستند که شاخصها را مشخص میکنند. در این زمینه‌ها ما باید نظریه‌پردازیهای خودمان را داشته باشیم و باید کار کنیم؛ باید کنیم. ۱۳۸۷/۰۲/۱۴ •• _ در حوادث اخیر ریشه مشکل یعنی نبود ، مشکلات اقتصادی و نبود راهبرد امینتی همه از سنخ مسائل علوم انسانی بود. _ دشمن تمام راهبرد خود و برنامه را نیز بر اساس مبانی و روش های علوم انسانی انجام میدهد. _ با همه این فریاد ها‌و اتفاقات هنوز دم از علوم انسانی زدن به عنوان مشکل ریشه ای هیچ همراهی اجتماعی از سمت بدنه حوزه و دانشگاه و دولت را در پی نداشته است. گویی که تحول در علوم انسانی ربطی به حوزه و دانشگاه ندارد. _ تا وقتی که تحولی در عرصه علوم انسانی صورت نگیرد راهبرد بخصوصی در زمینه تحول فرهنگی ارائه نخواهد شد و این نگاه امینتی به فرهنگ در نهایت چیزی جز ایجاد مشکل امنیتی ایجاد نمیکند. ___ _ 💠 @ensani_islami | علوم انسانی اسلامی
یک روز عقیده بود که اگر ما صدا و سیما را به کنترل خود در بیاوریم تحول فرهنگی به راحتی ممکن خواهد بود. اینک طرفداران ایجاد نیز همینقدر نگاه غیر واقع بینانه به مسئله تحول مجازی دارند. بله باید دولت تمام توان خود را برای ارتقای بستر داخلی برای یک رقابت عادلانه با امپراتوری رسانه جهانی ایجاد کند اما ترس مردم از عدم اجازه آزادی بیان از سمت احزاب سیاسی، عدم وجود ایده فلسفی پشت ایده صنعتی پیام رسان ها، بی اعتمادی عمومی نسبت به امنیت اطلاعاتی در پیام رسان های داخلی و ضعف جدی در خدمات از جمله مشکلات استفاده از پلتفرم های داخلی هست که نمیشود آن را نادیده گرفت. _ @ensani_islami | علوم انسانی اسلامی
ز شراب لعل نوشین من رند بی نوا را مددی که چشم مستت به خمار کشت ما را ز وجود خود ملولم قدحی بیار ساقی برهان مرا زمانی ز خودی خود خدا را به خدا که خون رز را به دو عالم ار فروشیم بخریم هر دو عالم بدهیم خون بها را پسرا ز ره ببردی به نوای نی دل من به سرت که بار دیگر بسرا همین نوا را من از آن نیم که چون نی اگرم زنی بنالم که نوازشی است هر دم زدن تو بینوا را دل من به یارب آمد ز شکنج بند زلفت مشکن که در دل شب اثری بود دعا را طرف عذار گلگون ز نقاب زلف مشکین بنمای تا ملامت نکنند مبتلا را همه شب خیال رویت گذرد به چشم سلمان که خیال دوست داند شب تیره آشنا را ___ ___ @ensani_islami
🔹🔹🔹🔹🔹🔹 سلبریتی ایرانی روی دیگر روشنفکر ایرانی است که از مواجهه با سطحی ترین مظاهر مدرن خلق شده است. هیچ عمق هنری و معرفت شناسی ندارد و وصله ناجوری است که از جنس جامعه و مبانی معرفتی ایرانی نمی باشد. سلبریتی ایرانی به جای آنکه از منظر هنری کمک کننده فرهنگ ایرانی باشد اینک خودیکی از بزرگترین مشکلات تاریخی ایران و انقلاب شده است. 🔹🔹🔹🔹 🔹منورالفکری در آینه نازلترین مظاهر تمدنی غرب یعنی سیاست، فناوری و اقتصاد بلکه از مسیر سیاست زدگی و تشبه به مظهر جهان مدرن آن هم به سبک و شیوه ای که سیاست استعماری غرب اقتضا می کرد، وارد جامعه ایران شد و قبل از هرکاری با حذف جریان های اجتماعی پیشین که در رقابت و ستیز تاریخی خود به سر می بردند، یعنی با حذف قاجار و روحانیت، با حمایت قدرت سیاسی و نظامی غرب، بر اریکه قدرت تکیه زد، و کوشید تا ایران و ایرانی را از موی سر تا ناخن پا فرنگی کند. 🔹منورالفکری نه در بعد سیاسی و نه در بعد معرفتی پدیده ای بومی برای جامعه و فرهنگ اسلامی و ایرانی نبود و در همه ابعاد صورتی وارداتی و تقلیدی و ترجمه ای داشت. تقدم رویه سیاسی منورالفکری ایرانی بر رویه نظری و معرفتی آن بیانگر واژگونگی این تقلید ناقص است. 🔹انتقال تقلیدی واژگونه آفت زده این جریان اجتماعی به فرهنگ و تاریخی که شرایطی مغایر و متفاوت با شرایط تاریخی مولد آن را دارد، موجب شد تا این جریان به جای آنکه پاسخگوی مسائل و مشکلات اجتماعی باشد ، خود به صورت یک مساله و مشکل تاریخی و فرهنگی در آید. ▪️ ادوار روشنفکری صفحه 44 __ _ @ensani_islami | علوم انسانی اسلامی
🔹برای کار های بزرگ برنامه ریزی نمیکنیم. شتاب زده عمل میکنیم 💠 ما باید شتاب زده نباشیم. نباید انتظار داشته باشیم از یک کار کوچک در فاصله های کوتاه، بلافاصله نتیجه بسیار بزرگ بگیریم، ولی شتاب زده هستیم. حتی در کار های شخصی مان هم شتاب زده هستیم. به اصطلاح معروف میخواهیم غوره نشده، مویز شویم. حتی در رشد و تکامل فردی دوست داریم خیلی زودتر از وقت لازم به مقصد برسیم. باید شتاب زدگی را کنار بگذاریم. باید اهل طرح و نقشه های طولانی مدت باشیم. باید برای نسل آینده هم اگر میتوانیم کاری انجام دهیم. ___ گزیده‌ای از دیدگاه های شهید بهشتی ص ۱۰۶ _ 💠 @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
تا قیامت در کفِ خاکی که نقش پای اوست دل تَپَد ، آیینه بالَد ،‌ گُل دمَد ، جان بشکفد ____ 💠 @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
🔹 یکی از عوامل اصلی که حتی افرادی که با مسئله علوم انسانی مواجه میشن به سمتش مایل نیستن حرکت‌ کنن یا زود منصرف میشن بحث دیر بازده بودن‌ این هدف هست. 🔹 افرادی که برای علوم انسانی میخوان فعالیت علمی داشته باشن دوتا مسئله رو باید برای خودشون حل کنن: - دیر بازده بودن و مدت زمان زیادی که این کار اقتضا داره - مبهم بودن برنامه و روش به خاطر نبود مدل متعین برای علوم انسانی اسلامی به یک معنی علوم انسانی اسلامی هنوز تولید نشده، علمی که تولید نشده راهش تجربه نشده وقتی راهی تجربه نشده باشه اینکه فردی بیاد و بتونه صفر و صد این مسیر رو برای شما مشخص کنه امر غیرممکنی هست. توی انتخاب این هدف علاوه بر اینکه برای خود محتوا باید انرژی زیادی گذاشته بشه لازمه برای روش و مدل کار هم هدف و انرژی زیادی بزاریم. شاید حتی از مطالعه خود محتوا این بخش سخت تر باشه اما این به معنی غیر مشخص بودن مدل کار علوم انسانی نیست. خود این نبود راه از پیش تعین شده اقتضای راه رسیدن به علوم انسانی هست. ادامه دارد... ____ _ 💠 @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
در خانه غم بودن از همت دون باشد و اندر دل دون همت اسرار تو چون باشد بر هر چه همی‌لرزی می‌دان که همان ارزی زین روی دل عاشق از عرش فزون باشد آن را که شفا دانی درد تو از آن باشد وان را که وفا خوانی آن مکر و فسون باشد آن جای که عشق آمد جان را چه محل باشد هر عقل کجا پرد آن جا که جنون باشد سیمرغ دل عاشق در دام کجا گنجد پرواز چنین مرغی از کون برون باشد بر گرد خسان گردد چون چرخ دل تاری آن دل که چنین گردد او را چه سکون باشد جام می موسی کش شمس الحق تبریزی تا آب شود پیشت هر نیل که خون باشد ___ 💠 @ensani_islami |زندگی برای علوم انسانی
🔹 کم کارترین و ضعیف ترین انقلاب از نظر تولید مبانی فکری را داریم این انقلاب، با این عظمت و ابعاد و آثار عملی، از لحاظ ارائه‌ی مبانی فکری خودش، یکی از ضعیف‌ترین و کم‌کارترین انقلاب‌ها و بلکه تحولات دنیاست... اگر شما انقلاب‌های بزرگ دنیا را هم در نظر بگیرید، باز هم مشخص می‌شود که ما کم کار کرده‌ایم. _ _ 💠 @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی