🔹 کم کارترین و ضعیف ترین انقلاب از نظر تولید مبانی فکری را داریم
این انقلاب، با این عظمت و ابعاد و آثار عملی، از لحاظ ارائهی مبانی فکری خودش، یکی از ضعیفترین و کمکارترین انقلابها و بلکه تحولات دنیاست... اگر شما انقلابهای بزرگ دنیا را هم در نظر بگیرید، باز هم مشخص میشود که ما کم کار کردهایم.
_
#سید_علی_خامنه_ای #تولید_علم #ایران
_
💠 @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
♦️ این مساجد و معابد و این گنبدهای امام زاده ها و این مدرسه ها غالباً از پول حرام ساخته شده.
#شهید_مطهری
🔹مردم ما چون توجهی به دو مبدأ روحی و مادی انفاقات نداشتهاند که از چه راهی آن مال به دست آمده باشد و با چه اخلاصی انفاق شده باشد و فقط اهمیت و بزرگی انفاق را به زیادی مبلغ آن فرض کردهاند، لهذا برای بزرگ جلوه دادن داستان عطای انگشتر در نماز قیمت انگشتر را بالا بردهاند، تا حد خراج شامات رساندهاند!!!
🔹با فاسد نمیشود دفع فساد و ترمیم خرابیها کرد.
غالباً انفاقات و صدقات و موقوفات ما از این نظر خراب است. این مساجد و معابد و این گنبدهای امام زاده ها و این مدرسه ها غالباً از پول حرام ساخته شده.
یادداشت های شهید مطهری جلد 1 ص 445
_
#اصلاح_دینی
#انفاق
__
💠 @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
برای آنکه بدانید بین اسلام واقعی و آنچه بین اسلام معرفی کرده اند چقدر فرق است به تفاوت گستره بحث رساله های عملیه با قرآن رجوع کنید.
#امام_خمینی #عکس_نوشت
___
💠 @ensani_islami |زندگی برای علوم انسانی
اسلامی سازی علوم انسانی سی سال است که به نتیجه نرسیده است، به نتیجه هم نخواهد رسید
#رضا_داوری_اردکانی
این بحث چنانکه توجه دارید سی سال است که به نتیجه نرسیده است و به نظر نمی رسد که در آینده نیز به نتیجه ای برسد.
وقتی مطلب سیاسی با مسئله علمی خلط می شود، هر چه بکوشند به نتیجه نمی رسند. علم ماهیتی متفاوت با دین دارد و به این جهت آن را به صفت دینی نمی توان متصف کرد. به عبارت دیگر وصف دینی نمیتواند صفت ذاتی علم باشد، البته وجود علوم دینی محرز است و این علوم در همه جا و به خصوص در کشور ما جایگاه ممتاز دارند اما آنها علومی هستند که مسائلشان مسائل دینی است. علوم فقه و اصول فقه و حدیث و تفسیر و کلام و حتی فلسفه اسلامی در زمره علوم اسلامیند. علمهای دیگر هر یک مسائل خاص خود دارند و با روش خاص به تحقیق و پژوهش در مسائل می پردازند و ملاک درستی و نادرستیشان رعایت روش است. هیچ علمی را با ملاک بیرون از آن نمی توان سنجید.
چنانکه حکم در باب فقه و حدیث با ملاک و میزان #متدولوژی علم جدید اعتبار و وجهی ندارد، البته دین و دینداران می توانند نسبت به مسائل همه علوم و بخصوص علوم معروف به #علوم_انسانی و اجتماعی نظر انتقادی داشته باشند و پس از مطالعه و آشنایی کافی که البته به آسانی حاصل نمی شود، در مباحث آن علوم چون و چرا کنند اما این چون و چرا در نقد علم است نه اینکه علم تازه باشد. ما هنوز به این مرحله نرسیده ایم.
توجه داشته باشید که علم اجتماعی علم نظم جامعه مدرن است. در سیصد سال اخیر در غرب علوم اقتصاد و تاریخ و حقوق و جامعه شناسی و مردم شناسی و ... به وجود آمده و تحقیقات عظیمی در مسائل آن علوم صورت گرفته است که بیاطلاع وسیع و دقیق از آنها و بدون نقد و تحقیق نمی توان درباره آنها حکم کرد و مثلاً تصمیم گرفت که علم دیگری جانشین آنها شود.
#علم_اجتماعی جدید با نظم تجدد تناسب دارد. ما اگر نظم دیگری جز نظم تجدد در نظر داریم و به چگونگی قوام و به راه تحقق آن میاندیشیم و برای رسیدن به آن می کوشیم شاید در راه علمی متناسب با نظم تازه قرار بگیریم. در این مورد هم توجه داشته باشیم که علم و جامعه با هم قوام می یابند. جامعه کنونی ما جامعه توسعه نیافته است. این جامعه همه نیازهای جامعه مدرن را دارد، بیآنکه از تواناییهای آن برخوردار باشد.
اگر میتوانستیم خود را از این وابستگی نجات دهیم و راه رسیدن به جامعه ای را بیابیم که در آن روح دینی یعنی اعتقاد به توحید و عالم غیب و معاد حاکم باشد و مردمانش از سودای مصرف آخرین تکنولوژی های ساخته جهان توسعه یافته آزاد باشند و با همدلی و هماهنگی برای معاش توأم با اخلاق بکوشند، شاید افقی پیش رویمان گشوده می شد.
توجه داشته باشیم که علم یک طرح مهندسی ساختنی نیست، یافتنی است. من حرف دیگری ندارم و چیز دیگری نمی توانم بگویم، جز اینکه خوبست که اگر می توانیم به جای بحث درباره علوم اجتماعی اسلامی، در باب شرایط امکان تجدید عهد دینی و بنای یک جامعه اسلامی بیندیشیم و در این راه به لطف پروردگار علیم امیدوار باشیم.
_
💠 @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
اسلامی سازی علوم انسانی سی سال است که به نتیجه نرسیده است، به نتیجه هم نخواهد رسید #رضا_داوری_اردک
میدونید دیگه آقای داوری اردکانی با این تفکر رئیس فرهنگستان علوم کشور ما هست؟
یعنی نهادی که نسبت به ترویج علوم انسانی در ایران یکی از مهمترین بخش های حکومتی هست...
یک فرد با این تفکر دینی سکولار رئیس این فرهنگستان هستش.
💠 @ensani_islami
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
#در_مسیر_علوم_انسانی 🔹 یکی از عوامل اصلی که حتی افرادی که با مسئله علوم انسانی مواجه میشن به سمتش م
#در_مسیر_علوم_انسانی
فضای آموزشی حوزه تقریباً هیچ مواجه ای برای پژوهشگران با علوم انسانی ایجاد نمیکنه. اکثر اساتید رویکرد فلسفی متناسب برای مواجه و تحلیل موضوعات اجتماعی رو دارا نیستن و حتی اساتیدی که رویکرد فلسفی دارن نتونستن فلسفه رو امتداد اجتماعی بدن.
این مسئله باعث شده طلبه هایی که توی این نظام آموزشی درس میخونن در کل این سیر علمی و آموزشی بر اساس نیاز اجتماعی امروز درس نخونن و عملا بعد از مدتی حس سرخوردگی بهشون دست میده.
متون موجود در حوزه ظرفیت بسیار زیادی برای استفاده و تحول در حوزه علوم انسانی داره و این نهاد همچنان غنی ترین منبع ایرانی اسلامی برای تحول فرهنگی ایران هست
اما رویکرد غلط موجود در نظام آموزشی و نبود انگیزه برای تحول توی این زمینه باعث شده حوزه علمیه نسبت به تحول اجتماعی حرف برای گفتن نداشته باشه...
اگرم کسی این بین برنامه و رویکردی برای علوم انسانی مطرح میکنه صرفا یک برنامه شخصی هست و از ساختار آموزشی نمیشه چنین انتظاری داشت.
___
#تحول_حوزه #علم_اجتماعی #اصلاح_دینی
_
💠 @ensani_islami
غمی که در زندگی دنیا اکثرا دامن گیر بشر هست، علتی هست که ما از دنیا دست بکشیم.
اما متاسفانه خود این غم اکثر اوقات معلول دنیا زدگی ما قرار میگیره برای همین هیچوقت از این غم رها نمیشیم.
____
💠 @ensani_islami
#شعر_آخر_شب ☕
در چرخش تاریخ، چه سرخورده چه سرخوش
دنیا نه به جمشید وفا کرد، نه کوروش
آسودهام از آتش نیرنگ حسودان
از تهمت سودابه بری باد، سیاوش
ما اهلی عشقیم چه بهتر که بمیریم
جایی که در آن شرط حیات است توحش
ای دل! من اگر راز نگهدار تو بودم
این چشمهی خشکیده نمیکرد تراوش
من بی تو سرافکنده و دمسردم و دلخون
ای عشق! سرت سبز و دمت گرم و دلت خوش
#فاضل_نظری #شعر
___
💠 @ensani_islami
🔺فرایند رشد اقتصادی، فرایندی نیست که تنها دولت به انجام آن بپردازد، آن را بپذیرد و برایش قانون وضع کند؛ بلکه فرایندی است که میبایست همۀ افراد امت، به هر شکل ممکن، در آن شرکت کنند و سهیم باشند.
🔺بنابراین، اگر امت احساس کند که میان چهارچوب در نظر گرفته شده برای رشد، با عقیدهای که به آن میبالد و از برخی دیدگاههایش در زندگی دفاع میکند تناقضی وجود دارد، آنگاه به میزان وابستگی خود به آن عقیده، از همکاری با فرایند رشد و قرار گرفتن در چهارچوب مورد نظر آن خودداری خواهد کرد.
🔺... مهمترین عامل موفقیت شیوههایی که برای سازماندهی زندگی اجتماعی برگزیده میشوند، جلب احترام مردم و ایمانشان به لزوم اجرا و پیاده شدن آنهاست.
🔺در برنامهریزی برای مبارزه بر ضد عقبماندگی اقتصادی، همانگونه که لازم است دشواریهای طبیعی کشور مورد نظر و میزان مقاومت طبیعت آن در برابر عملیات تولید محاسبه گردد، بایستی مقاومت عنصر بشری و میزان هماهنگی آن با برنامه تدوین شده در نظر گرفته شود.
📚 کتاب اقتصاد ما، صفحه ۲۴ و ۲۵
#شهید_صدر #اقتصاد
💠 @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
اقتصاد اصلی ترین مایه قوام و استحکام جامعه بشری است.
#علامه_طباطبایی
آرى، هيچ جرم و گناهى بقدر تعدى به حقوق مردم، جامعه را فاسد نمىسازد.
زيرا مهمترين چيزى كه جامعه انسانى را بر اساس خود پايدار مىدارد، اقتصاديات جامعه است كه خدا آن را مايه قوام اجتماعى قرار داده، و ما اگر انواع گناهان و جرائم و جنايات و تعديات و مظالم را دقيقا آمارگيرى كنيم و به جستجوى علت آن بپردازيم خواهيم ديد كه علت بروز تمامى آنها يكى از دو چيز است: يا فقر مفرطى است كه انسان را به اختلاس اموال مردم از راه سرقت، راهزنى، آدمكشى، گرانفروشى، كمفروشى، غصب و ساير تعديات وادار مىكند، و يا ثروت بى حساب است كه انسان را به اسراف و ول خرجى در خوردن، نوشيدن، پوشيدن، تهيه سكنى و همسر، و بى بند و بارى در شهوات، هتك حرمتها، شكستن قرقها و تجاوز در جان، مال و ناموس ديگران وامىدارد.
#اقتصاد #علم_دینی #علوم_انسانی
___
💠 @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر جایی خسته شدیم باید ببینیم کجای کار ایراد دارد..؟
___
#صبر_علمی
_
@ensani_islami
جانِ عطار از پریشانی ست همچون زلف تو
جمع کن بر روی خود، جانِ پریشان مرا
#عطار_نیشابوری
#شعر
@ensani_islami