eitaa logo
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
1.8هزار دنبال‌کننده
882 عکس
229 ویدیو
12 فایل
❞ فلسفه، علوم اجتماعی، شعر ❝ « یک نیمه من شعور افلاطون است یک نیمه دیگرم دل مجنون است » • گروه #شعر و هنر چامه : https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb 👥 ارتباط: @taha_mojahed تبادل نداریم🙏
مشاهده در ایتا
دانلود
اشتباه فیلسوف بهتر از اشتباه نکردن عامی است... فرق است ميان اشتباه كردن يك فيلسوف و حتى اشتباه نكردن يك عامى؛ يعنى اشتباه كردن يك فيلسوف بر اشتباه نكردن يك عامى ترجيح دارد تا چه رسد بر اشتباه كردن يك عامى، چرا؟ زيرا يك فيلسوف در تلاش است كه خود را به قلّهاى برساند، از يك راه پر پيچ و خم كوهستانى- كه راه شوسهاى نيست- مىخواهد به تنهايى بالا برود (در حالى كه گاهى جهتها برايش نامشخص مىشود) بلكه خودش را به قلّه برساند. آدم قهرمان از اين پيچ به آن پيچ و از اين دره به آن دره مىرود و بر سر صد دوراهى قرار مىگيرد، به خوبى مىفهمد كه از كدام طرف بايد برود، ولى به صد و يكمى كه مىرسد راه را گم میكند؛ يكدفعه به يك لغزشگاه بزرگ مىرسد، زير پايش را نگاه مىكند مىبيند هزار متر تا درّه فاصله است، پايش را به زمين مىگذارد، همان جا معلّق مىشود و سقوط مىكند. اين فرد اشتباه كرد و به مقصد نرسيد. اما آن آقاى ضدّ قهرمان آن كسى كه وقتى چشمش به كوه مىافتد فكر رفتنش را هم نمىكند، در دامنه كوه مىايستد و فقط تماشا مىكند، او سالم مانده است. حال آيا اين كه سالم مانده برترى دارد بر آنكه اشتباه كرد و افتاد؟ نه، او به اين دليل سالم مانده كه پايش را آنجا نگذاشته است؛ يكى از آن دهها نكتهاى را كه او كشف كرده اين كشف نكرده است. آن بيچاره صد جاده مجهول را كشف كرد، يك جا هم اشتباه كرده و به خاطر اشتباهى كه كرده سقوط كرده و مرده است. اشتباه كردن او، سقوط و مرگ او، بر نمردن اين فضيلت دارد، چون اين فرد قدمى بر نداشته است. لهذا اشتباه امثال كانت و هگل هم ارزش دارد چرا كه اينها پيچ و خمها را تا مقدار زيادى رفتهاند، ولى اين آقايان اصلا نرفتهاند و نمىدانند پيچ و خم راه چيست و كجاست، [مىگويند] تبديل كمّيت به كيفيت شد [و خيال مىكنند] قضيه را حل كردهاند! مجموعه آثاراستادشهيدمطهرى، ج13، ص: 410 _ ____ 💠 @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
15.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برشی از جلسه ‎ درباره اتفاقات اخیر ____ 💠 @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
بگذارید به خاطر شعار شما، بعضی ها از شما اجتناب کنند. من این را میخواهم که عده ای حریم انقلابی را حفظ کنند... ______ 💠 @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
مقام معظم رهبری: «آثارشهید مطهری مبنای انقلاب ماست» ____ پ.ن؛ ما با مبانی فکری علامه طباطبایی و شهید مطهری انقلاب کردیم امابرای ادامه انقلاب با این مبانی برای انقلاب چه کرده ایم؟ غیر از استفاده فرمالیته برای پایان نامه ها و مقالات و رزومه جمع کردن، هیچ کار جدی ای با این منابع معرفتی نشد... افرادی که نه متد اجتهادی، نه تفکر فلسفی دارند ایدولوژیست های امروز شده اند‌. حرف اولشان با آخرشان یکی نیست. این ها همان های جامعه حزب الله هستند که از انقلاب فقط پوسته آن را برداشته و دست رد بر هرچه تعقل و تعمق دینی است زده اند‌... جامعه حزب الله اینک اسیر های است . ____ _____ 💠 @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹 تا به مردم حق انتخاب اشتباه ندهید آنها رشد نخواهند کرد. مثلا انتخابی مانند انتخاب وکیل مجلس می‌خواهد صورت بگیرد. ممکن است شما که در فوق این جمعیت قرار گرفته‌اید حسن نیت هم داشته باشید و واقعا تشخیص شما این باشد که خوب است این ملت فلان فرد را انتخاب کند، و فرض می‌کنیم واقعا هم آن فرد شایسته‌تر است. اما اگر شما بخواهید این را به مردم تحمیل کنید و بگویید شما نمی‌فهمید و باید حتما فلان شخص را انتخاب کنید، اینها تا دامنه قیامت مردمی نخواهند شد که این رشد اجتماعی را پیدا کنند. باید آزادشان گذاشت تا فکر کنند، تلاش کنند، آن که می‌خواهد وکیل شود تبلیغات کند، آن کسی هم که می‌خواهد انتخاب کند مدتی مردّد باشد که او را انتخاب کنم یا دیگری را، او فلان خوبی را دارد، دیگری فلان بدی را دارد. یک دفعه انتخاب کند، به اشتباه خودش پی ببرد، باز دفعه دوم و سوم تا تجربیاتش کامل شود و بعد آن ملت به صورت ملتی‏ در‌بیاید که رشد اجتماعی دارد. والّا اگر به بهانه این که این ملت رشد ندارد و باید به او تحمیل کرد، آزادی را برای همیشه از او بگیرند، این ملت تا ابد غیر رشید باقی می‌ماند. رشدش به این است که آزادش بگذاریم ولو در آن آزادی ابتدا اشتباه هم بکند. صد بار هم اگر اشتباه کند باز باید آزاد باشد ... _ استاد مطهری، آینده انقلاب اسلامی ایران، ص317 ______ ____ 💠 @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
«ربنا آتنا» نگاهش را، که هوايم دوباره باراني است «السلام عليکْ يا» دريا که دلم بي قرار و توفاني است «اِنّ في خلق» تو خدا هم مست، روحْ حيران، فرشته‌ها هم مست «اِنّ في خلق» تو زمين مبهوت، زير يک آسمان پريشاني است «لا اله»َم ! کجاي «الا»يي؟ روح دريا! کجاي دريايي؟ مثل آبي به چشم ماهي‌ها، اي «هوالظاهر»ي که پيدا نيست! «يا سريع الرضا»ي لبخندت، عاشقان را کشيده در بندت «يا وليَّ الذينَ» يک دنيا که در اسم تو غرق حيراني است «و اذا الشّمسْ» پيش تو تاريک، «واذا البحرْ» از تو در جوشش واذا القلبِ من که مي‌پرسند: به کدامين گناه قرباني است؟ از ميِ «اِنّما ولي» مستم، در هواي «هوالعلي...» مستم از «شراباً طَهورِ» چشمانت، شب ميخانه‌ام چراغاني است «اشهد انَّ» هر چه دارم تو، «و قِنا من عذابِ نار»َم تو  آه، «يا ايها العزيز»َم آه، توشه‌ام اين غزل که ‌مي‌خواني است «ليْتَ شِعري»که شعر من آيا مي رسد تا به ساحلت؟ دريا! - ناله‌هاي کبوتري زخمي که در اين بند تيره زنداني است- ___ __ 💠 @ensani_islami | شعر, فلسفه ، علوم انسانی
♦️ در اسلام مقررات ثابت را نمیشود همه پرسی کرد و مبتنی بر دموکراسی قرار داد. ◾ چنان كه در كلمات عده‌اى نويسنده اهل بحث ديده مى‌شود، روش اسلامى نه روش دموكراسى است و نه روش كمونيستى است و در دو قسم از مقررات خود با روش‌هاى اجتماعى و سوسياليستى فوق، تفاوت فاحشى دارد، زيرا در مقررات ثابت اسلام واضع قوانين ثابت اسلام خداست (عزّ اسمه) و مقررات ثابته ساير روش‌هاى اجتماعى مولود افكار جماعت و وضع شده ملت مى‌باشد و هم‌چنين در مقررات قابل تغيير در روش‌هاى ديگر پايه اصلى اراده و خواست اكثريت افراد ملت است و هميشه آزادى و به عبارت ديگر شعور و اراده اقليّت (نصف افراد منهاى واحد) فداى خواست و پسند اكثريت ملت (نصف افراد به علاوه واحد) مى‌باشد خواه خواسته‌شان حق بوده باشد يا نه، ولى مقررات قابل تغيير در جامعه اسلامى با اين‌كه نتيجه شوراى مردم مى‌باشد، پايه اصلى آنها حق است نه خواست اكثريت و روى واقع‌بينى بايد استوار باشد نه روى اميال و عواطف. ◾ در جامعه اسلامى بايد حق و صلاح واقعى اسلام و مسلمين اجرا شود، خواه مطابق با اكثريت بوده باشد و خواه نه، البته در جامعه علم و تقوا كه اسلام تربيت مى‌كند هرگز اكثريت، خواسته‌هاى هوس‌آميز خود را به حق و حقيقت ترجيح نخواهد داد. کتاب بررسی های اسلامی، ج۱، ص ۱۶۶ _ ______ 💠 @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
📚 توی پیام قبلی شهید مطهری گفتن تا آزادی در انتخاب نباشه مردم رشد نمیکنن, الان علامه میگه توی ملاکات ثابت دین اصلا رای گیری نداریم که بگیم آزادی انتخاب هست. این دو حرف چه طور قابل جمعه؟
📚 حتی انکار فلسفه هم نوعی تایید آن است. چاره ای غیر از آموختن فلسفه نیست... __ __ 💠 @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی