◾ در تعارض بین عقل و حدیث اولویت با عقل است.
#سید_علی_خامنه_ای
___
💠 @ensani_islmai | زندگی برای علوم انسانی
استفتا از مراجع تقلید در مباحث اعتقادی انحراف از توحید است!
▪▪▪▪▪
حال فرض کنید در جلسه ای نشسته ای و یک معمم با یک فرد کلاهی درباره ی یک مساله ی اعتقادی سخن می گوید؛ واکنش شما در برابر او چیست؟ آیا می گویی استفتاء کنیم؟ و از حضرت آیت الله العظمی بپرسیم حرفی که تو در زمینه ی فلان مساله ی اعتقادی می زنی درست است یا نه؟ اگر این حرف را بگویید منحرف شده اید و دچار انحراف از توحید اسلام شده اید.
مساله ی اعتقادی استفتاء از مرجع تقلید برنمی دارد. آنجا جای تقلید نیست. .... از شما می پرسم، کدام محفلی از محافل مردم ماست که اگر چنین بحثی در آن پیش آمد و دست خطی از فلان آقا آوردند دهان ها بسته نشود؟ جامعه ی ما از این نظر چقدر توحیدی است؟
#شهید_بهشتی
منبع: کتاب "ولایت، رهبری، روحانیت" ص 66 و 67
____
💠 @ensani_islami |زندگی برای علوم انسانی
♦️ مانند عوام فکر نمیکنم که هرکس در طبقه مراجع قرار گرفت مورد عنایت خاص امام زمان است و مصون از خطا و گناه و فسق است.
#شهید_مطهری
____
💠 @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر امیرالمومنین را نداشتیم جان لاک را که داشتیم !!!
#مسعود_درخشان
#اقتصاد
_
💠 @ensani_islami |زندگی برای علوم انسانی
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
💎 #حمیدپارسانیا 💠 سایت 💠 ایتا 💠 بله 💠 سروش 🆔 پیوند کانال در پیامرسانهای مختلف
✅ عزیزان این پیام به عنوان تبلیغ نیست
برای شرکت توی کلاس های آنلاین استاد و آشنا شدن با تنها جامعه شناس اسلامی ایرانی ما که با امتداد حکمت در عرصه اسلامی سازی علوم انسانی فعالیت میکنن پیشنهاد میکنم عضو بشید....
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
💎 #حمیدپارسانیا 💠 سایت 💠 ایتا 💠 بله 💠 سروش 🆔 پیوند کانال در پیامرسانهای مختلف
#پیام_مخاطبان
توی مدرسه کتاب جامعه شناسی هرسه سال رشته انسانی رو به خاطر اینکه آقای پارسانیا یک آخوند هست برای بچه ها تدریس نمیکنن!
نظام آموزشی فاسد لزوما نظامی نیست که روسری از سر برمیداره.
ریشه فساد به همین تفکر علوم انسانی توی کشور برمیگرده.
____
@ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
🔷 چرا در علوم انسانی عقبیم ؟
ما خود را به مثابه فرهنگ و تمدن هنوز ناشناخته ایم و نه مبانی فکری غرب را تحلیل و بررسی کرده ایم.
#محمد_علی_مرادی
◾علوم انسانی در رهگذر زمان در غرب تحولات پیچیده و شگرفی را پشت سرنهاده است تا خود را به جایگاه ویژه که اکنون بدان دستیافته، رسیده است. بیشک دست آوردهای علوم انسانی در غرب از ذخایر فرهنگ بشری ست که ما نیز بهعنوان ایرانیان از جنبه تاریخی، در باروری آن سهمی داشتهایم. اکنون مدتهاست نتوانستهایم بهطور شایسته در تعامل و گفتگو با این تمدن حضور جدی داشته باشیم. چراکه ما بیش از هر چیز از دو نکته غافلیم، نخست اینکه ما خود را بهمثابه فرهنگ و تمدن نشناختهایم و دوم اینکه تمدن جهانگستر غرب را در پایهها و مبانی تحلیل نکردهایم.
◾ازاینرو با ذهنیتی که میتوان آن را گونهای شرقشناسی وارونه گفت همواره کوشیدهایم مابه ازایی از آن تمدن را در فرهنگ خود پیدا کنیم. لازمهی این شناخت عمیق از علوم انسانی در غرب همانا شناخت چهار سنت عام در غرب یعنی، سنت ایتالیا، انگلیس، فرانسه و آلمان است که ما آنان را درمجموع غرب میگوییم. اگر از یک جنبه آنان وحدت دارند اما حامل کثرت نیز هستند. برای شناخت دقیق این تمدن که میتوان گفت بر علوم انسانی استوار است، لازم است که در امر وحدت و کثرت آنان بازاندیشی، تحقیق و پژوهش انجام دهیم و از طریق شناخت دقیق آن بتوانیم ضمن اشراف به آن تحولات از چارچوبهای نظری و مفهومی آنان بیرون آمده و به پدیدههای فرهنگی- تاریخی خودمان نظاره کنیم و نگاه خودمان را داشته باشیم.
◾ اگر بتوانیم در پروژههای آتی این چهار گرایش را بهطور مبسوط و جداگانه دنبال کنیم، شاید بتوانیم در منشأ فرهنگی- فکری خودمان در دوران ایران پیش از اسلام و ایران دوران اسلامی، موضوع ساختارهای علم و شرایط حصول علم و طبقهبندی و دستهبندی علوم را پیگیری کنیم تا اگر علوم نوینی وارد حوزه فرهنگ زبانی ما شود با بحث در مبانی جایگاه آن علوم را تعریف و بازتعریف کنیم.
◾شاید از این رهگذر انباشت علم در حوزه زبان فارسی صورت گیرد؛ و این امر ممکن نخواهد شد جز اینکه علم را موضوع علم قرار دهیم که البته این بحث از سنخ بحث فلسفی است.
_
#علوم_انسانی #تمدن #فرهنگ #تحول #دین
_
💠 @ensani_islami |زندگی برای علوم انسانی
#در_مسیر_علوم_انسانی
متاسفانه وضعیت معیشتی و ناکارآمدی آموزشی و همچنین مشکلات اجتماعی اندک ورودی حوزه علمیه را که توان مواجه و مسئله سازی در حوزه علوم انسانی داشتن رو از راه به در کرده.
شاید از صد نفر هم دوره ای های شخص من الآن ده نفر در برنامه جدی علمی حوزه باقی نمانده اند.
امیدی به اصلاح ساختار آموزشی حوزه ای که توان کوچک ترین تحول رو بر اساس سنت خودش نداره نیست، استفاده از مدل های دانشگاهی و رویکرد ساختار محور رو حوزه برای خودش پیشرفت میدونه.
و وضعیت فاجعه معیشت طلاب عملا ادامه دادن راه رو غیر ممکن کرده.
در این بین تجویز راهکار نخبگانی برای قشر عموم طلاب کارکردی نیست و مشکلی رو حل نمیکنه.
اثرات این خلا علمی و وضعیت اسفناک آموزشی, معیشتی حوزه سال های آینده در جامعه بسیار بسیار شدید تر از فتنه های اخیر خواهد بود...اما کاری مگر غیر از خون دل خوردن میتوانیم بکنیم.
____
💠 @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
🔷 به گفتگو امید دارم، گفتگو نباشد جریان های بیگانه از شکاف های اجتماعی سو استفاده خواهند کرد.
#بیژن_عبدالکریمی
جناب دکتر کرامت ورز گرامی!
سلام. از دلنوشته های زیبایتان که برایم ارسال کردید بسیار سپاسگزارم. اما فقط می خواهم بر آنها بیفزایم که من، برخلاف شما، نه فقط هنوز از گفتگو ناامید نشده ام و نخواهم شد، حتی باید بگویم که چندی است گفتگو در سرزمین بسیار عزیز و گرانقدرتر از جانمان آغاز گردیده است. از گفتگو ناامید نشده ام چرا که راه دیگری ، جز خون و خونریزی و سو استفاده بیگانگان از شکاف های اجتماعی مان در پیش روی نداریم. از گفتگو ناامید نخواهم شد چرا که تفکر شکلی از گفتگو و حاصل گفتگوست و بدون تفکر در برهوت جهان کنونی چگونه راه خود را خواهیم یافت؟
گفتم گفتگو چندی است که آغاز شده است. لیکن این گفتگو برخلاف انتظار بسیاری از جوانان خشمگین و پراحساس امری نیست که میان ما با حاکمان سیاسی و فرماندهان نظامی و انتظامی باید صورت گیرد (هر چند یقین دارم که در میان خود آنان نیز ولوله ای برپاست و همه میکوشند در حد وسع شان از گیجی و نافهمی شرایط خارج شوند). این گفتگو امری است که باید میان خود ما، میان فرزندان ما و میان جریانات گوناگون اجتماعی صورت پذیرد و اندک زمانی است که این گفتگو همچون جریانات آبهای زیرزمینی در بطن حیات اجتماعی آغاز شده است و به برکت وجود نازنینانی چون شما به زودی، بسیار زودتر از انتظارات شما، کاریزی خواهیم داشت که این آبهای زیرزمینی را برای آبیاری نهال های امید در این سرزمین خشک فوران خواهد داد.
شهادت مرا در مقام یک معلم ساده، و به عنوان کسی که به جهت ویژگی های فردی، فکری، و اجتماعی اش در معرض بیشمار دعوت از سراسر کشور است بپذیرید که چندی است این گفتگو میان بسیاری از جوانان، دانشجویان، محافل و کانون های اجتماعی و فرهنگی، محفل های خصوصی، هیئت ها و تکایای عزاداری (که از سنت عزاداری عاشورایی در نقد نظام سیاسی استفاده می کنند)، طلبه ها، حوزه های عملیه، دانشجویان و اساتید دانشگاه امام صادق، اساتید و دانشجویان دانشگاه امام حسین، دانشگاه های حوزوی مفید یا ادیان و مذاهب، برادران اهل سنت، پژوهشکده های وابسته به سازمانها و نهادهای گوناگون و .... آغاز شده است.
در همان نشست بسیج دانشجویی دانشگاه علامه که در تاریخ 1401/7/18 برگزار گردید، دانشجویان دختر بدون حجاب در مجلس حضور یافتند و در مقابل روحانی مسئول نهاد رهیری دانشکده به ارائه سخنرانی پرداختند و ایشان سراپا گوش بودند تا ندای نسل جوان را بشنوند. در این نشست وقتی جوان نازنینی به نام امیرحسین در پشت تریبون قرار گرفت و از بی افقی جوانان در این کشور سخن گفت و سپس افزود که وی نه جزو پوزیسیون است نه اپوزیسیون، نه طرفدار حاکمیت است و نه مخالف حاکمیت، و با بغض از اندوهش به دلیل وقوع خون و خونریزی در کشور سخن گفت، همه، اعم از معترضین و بچه های بسیج با کف زدن های ممتد تشویقش کردند. وقتی خانم بهزاد پور، با سر برهنه در پشت تریبون قرار گرفت و با بغض از سرکوفتها و سرخوردگی هایش در مقام یک دختر، در کشور خودش سخن گفت، همه، اعم از دختران بی حجاب و دختران چادری، پسران معترضین و بچه های بسیج جملگی تحت تأثیر قرار گرفته وی را تشویق کردند. وقتی مسئول انجمن دانشجویی بسیج گزارش داد که در بیانیه شان حجاب اجباری و گشت ارشاد را محکوم کرده و در این هفته های اخیر در کنار نیروهای حراست دانشگاه کوشیده اند تا از ورود نیروهای امنیتی در صیانت از معترضین ممانعت کنند، مورد تشویق همه، اعم از بچه های بسیج و نیز معترضین حاضر در جلسه قرار گرفت. تنها کسانی که با منطق تفکر و منطق تاریخ آشنایند در این گونه موارد میتوانند نشانه هایی از یک رویداد تازه، یعنی «تولد ایران جدید» ببینند. اما رسانه های وابسته ای چون ایران اینترنشنال و من و تو کوشیدند تا این پیروزی ها را به منزله یک شکست بنمایانند. باید اعتراف کنم، روز 18 مهرماه سال 1401 یکی از زیباترین و پرشورترین روزهای تمام عمرم بوده اند. من با چشمان خود دیدم که فرزندانم، فرزندانی که چند دهه است به بهانه های گوناگون در مقابل هم قرار گرفته بودند، بالاخره آموختند با یکدیگر، علی رغم وجود اختلاف نظرها، با مهر و ادب با هم سخن بگویند و نمونه ای از این مهر و همدلی را نشان دهند.
امروز اگر احمقی در مقام وزیر، از بردن دانش آموزان دختر به مراکز بازپروری سخن میگوید یا آن احمق دیگری که از خوارج و قبیله هوازن هاست، از تفکیک جنسیتی اسنپ سخن می گوید، نه فقط ما، معترضین، بلکه دوستان پیشین شان نیز تو دهن شان می زنند و حتی برخی از پیگیری حقوقی و امنیتی آنان سخن میگویند که چرا در این شرایط حساس تاریخی، که جامعه و کشور از هر طرف با خطر رو به روست، این جاهلان احمق یا خائنان به انقلاب و کشور، بنزین بر روی آتش می ریزند!
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
🔷 به گفتگو امید دارم، گفتگو نباشد جریان های بیگانه از شکاف های اجتماعی سو استفاده خواهند کرد. #بیژ
لذا باید بگویم، بر خلاف احساس شما، من یقین داریم منطق گفتگو پیروز میدان بوده است، اما آنان که منافع خودشان را در شکاف در میان این «ملت» می بییند نمیخواهند در این سرزمین، منطق گفتگو حاکم شده، خواهان استمرار خون و خونریزی هستند. به همین دلیل است که رسانه های وابسته ای چون ایران اینترنشنال و من و تو می کوشند تا این پیروزی را به منزله یک شکست بنمایانند.
بنابراین از عزیزان فکور و دردمندی چون شما می خواهم که کماکان در جبهه دفاع از گفتگو و وفاق ملی دست از کوشش برندارند. بی تردید، این مسیر دشوارتر و طوالانی تر لیکن ماندگارتر و اثرگذار تر است.
بیژن عبدالکریمی
1401/7/21
____
#علوم_انسانی
_
💠 @ensani_islami |زندگی برای علوم انسانی
گرچه لسان دعوت انبیا و اولیا لسان فلسفه و برهان نیست، اما این باعث نمیشود تو روی گردان از حکمت متعالیه گردی.
___
#امام_خمینی #عرفان_خمینی
_
@ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
🔷 نویسندگانی که علمی از عرفان نداشتند #وحدت_وجود را به معنی همه خدائی که معنی غلط آن است به #حافظ نسبت دادند.
#سید_علی_خامنه_ای
هر دو عالم یک فروغ روی اوست
گفتمت پیدا و پنهان نیز هم
◾ در مباحث عرفان نظری، وحدت وجود که یکی از اصلیترین مباحث عرفان است، در کلمات حافظ فراوان دیده میشود. البته باز هم نمیتوانم خودداری کنم از اظهار تأسّف، از اینکه بعضی از نویسندگان و ادبای محقّقی که با وجود مقام والای تحقیق در ادبیات، از عرفان - عرفان نظری - اطلاعی ندارند و در آن کاری نکردند! وحدت وجود را که به حافظ نسبت داده شده، به معنای همهخدائی که ناشی از عدم درک درست مسأله است، تعبیر کردند و آن را جزو شَطَحیاتی دانستند که بر زبان حافظ - مثل بعضی از عرفای دیگر - صادر میشده و نه یک بینش و طرز فکر و جهانبینی!
◾مسألهی وحدت تجلّی که از مباحث معروف عرفان و میان عرفاست. در مقابل نظریهی فلاسفهی اسلامی که قائل به کثرت فاعلیت حق هستند، عرفا قائلند به وحدت فاعلیت و وحدت تجلّی
۱۳۶۷/۰۸/۲۸
_
#عرفان_حافظ
#شعر
_
💠 @ensani_islami |زندگی برای علوم انسانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ لیبرالیسم از این جهت که برای فرد انسان میدان مانور و حرکت قائل است بسیار جالبه.
#شهید_بهشتی
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ @ensani_islami ༻
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
🔹 تا به مردم حق انتخاب اشتباه ندهید آنها رشد نخواهند کرد. #شهید_مطهری مثلا انتخابی مانند انتخاب و
اجازه امام علی به برگزاری یک نماز غیر شرعی.
ابن ادریس از امام باقر و امام صادق ـ علیهما السلام ـ روایت کرده است که:
وقتی امیر مؤمنان (ع) در کوفه بود [بعد از جنگ جمل در سال 36] مردم آمدند، و از ایشان خواستند برای [اقامه نماز تراویح به جماعت در شب های رمضان که از نظر امام علی بدعت بود] امامی برای آنان معین کند.
حضرت فرمود: نه، و آنان را از اجتماع در رمضان [برای اقامه نماز شب به جماعت] نهی کردند.
فردای آن روز مردم به گریه و ضجّه درآمده فریاد «وارمضاناه» سر دادند.
حارث اعور [از شیعیان خلص امام علی] نزد ایشان آمد و گفت: ای امیر مؤمنان! مردم ضجّه می زنند و از سخن شما ناراحت هستند «کرهوا قولک».
حضرت فرمود: آنان را آزاد بگذارید تا هر کسی را می خواهند برگزینند تا برایشان نماز را اقامه کند.
آنگاه این آیه را خواندند: وَ مَنْ يَتَّبِعْ غَيْرَ سَبِيلِ الْمُؤْمِنِينَ نُوَلِّهِ مٰا تَوَلّٰى وَ نُصْلِهِ جَهَنَّمَ وَ سٰاءَتْ مَصِيراً
عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ وَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ قَالَ لَمَّا كَانَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع بِالْكُوفَةِ أَتَاهُ النَّاسُ فَقَالُوا اجْعَلْ لَنَا إِمَاماً يَؤُمُّنَا فِي رَمَضَانَ فَقَالَ لَهُمْ لَا وَ نَهَاهُمْ أَنْ يَجْتَمِعُوا فِيهِ فَلَمَّا أَمْسَوْا جَعَلُوا يَقُولُونَ ابْكُوا رَمَضَانَ وَا رَمَضَانَاهْ فَأَتَى الْحَارِثُ الْأَعْوَرُ فِي نَاسٍ فَقَالُوا يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ضَجَّ النَّاسُ وَ كَرِهُوا قَوْلَكَ قَالَ فَقَالَ ع عِنْدَ ذَلِكَ دَعُوهُمْ وَ مَا يُرِيدُونَ لِيُصَلِّيَ بِهِمْ مَنْ شَاءُوا ثُمَّ قَالَ: وَ مَنْ يَتَّبِعْ غَيْرَ سَبِيلِ الْمُؤْمِنِينَ نُوَلِّهِ مٰا تَوَلّٰى وَ نُصْلِهِ جَهَنَّمَ وَ سٰاءَتْ مَصِيراً (السرائر الحاوي لتحرير الفتاوى، ج3، ص: 639).
صاحب این قلم، اعتراف می کند که در باره نوع استفاده از هر روایتی در اثبات یک حکم فقهی، باید فقیهان نظر بدهند، اما به هر روی، نکته بسیار مهمی است که موارد مشابه هم دارد.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ @ensani_islami ༻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ 🎥 دکتر #بیژن_عبدالکریمی :
🔸هیچ امیدی نمیتوان به این به خیابان افتادنها داشت، تودهها میتوانند ویران کنند، یک ساختار را فروبریزند، اما معلوم نیست در پسِ فردای اون شبی که ساختارها فروریخت، چه اتفاقی رخ خواهد داد...
🔸هیچ آلترناتیو ساختاری در وضعیت کنونی، وجود ندارد...
🔸دعوت به پذیرش وضعیت موجود نمیکنم
🔸اما این مسئله یک پرابلماتیک است، ما با یک پرسش بیپاسخ مواجه هستیم...
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ @ensani_islami ༻