#شعر_آخر_شب ☕
دلم تا عشقباز آمد در او جز غم نمیبینم
دلی بی غم کجا جویم که در عالم نمیبینم
دمی با همدمی خرم ز جانم بر نمیآید
دمم با جان برآید چون که یک همدم نمیبینم
مرا رازیست اندر دل به خون دیده پرورده
ولیکن با که گویم راز چون محرم نمیبینم
قناعت میکنم با درد چون درمان نمییابم
تحمل میکنم با زخم چون مرهم نمیبینم
خوشا و خرما آن دل که هست از عشق بیگانه
که من تا آشنا گشتم دل خرم نمیبینم
نم چشم آبروی من ببرد از بس که میگریم
چرا گریم کز آن حاصل برون از نم نمیبینم
کنون دم درکش ای سعدی که کار از دست بیرون شد
به امید دمی با دوست وان دم هم نمیبینم
#سعدی
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
❖ امیرالمومنین آیینه تمام نمای فلسفه است.
• ویژگی افرادی که میتوانند به معارف فلسفه اسلامی دست پیدا کنند.
📝 #علامه_طباطبایی
.
.
.
#فلسفه
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
❖ چشم خود بستم که دیگر چشم مستش ننگرم
ناگهان دل داد زد، دیوانه من میبینمش...
#دل_نوشت
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
❖ حضرات سکوت! مسئولیت بلایی که با راهبرد فقه اخصی خود بر سر جامعه آورده اید را بر عهده بگیرید.
📝 #طاها_مجاهد
• جریان فکری ای که از اول انقلاب هیچ سنخیت فکری با مبانی اجتماعی و حکومتی امام نداشتند همواره تمام دغدغه خود را در فرعی ترین مسائل فرهنگی بر جامعه غالب کردند.
• بدون فهم درست معنی ولایت، خود را راهبر دینیجامعه میدانند و حال آنکه در نظام فکری خود دریغ از داشتن کوچک ترین راهبرد فرهنگی اند.
• با اعمال کج سلیقگی بر نهاد های فرهنگی منجر به بدترین نوع ترویج مسئله #حجاب شده و شکاف و دودستگی را در جامعه ایجاد کرده اند.
• از این به اصطلاح عالمان که هیچ گاه همه قرآن را ندیدند و افق دیدشان از #احکام_فردی بالاتر نرفته چگونه انتظار میرود اینک حق و باطل را ببیند؟
• اینان که پیامبر را در یک #مرشد_معنوی خلاصه کرده اند روی دیگر #روشنفکری_بیمار ایران اند که با ظاهری متفاوت و داعیه دین اصل دین را به یغما برده اند.
◾️ساکت باشید حضرات سکوت و ساکت بمیرید...
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
#شعر_آخر_شب ☕
با تو یک شب بنشینیم و شرابی بخوریم
آتش آلود و جگر سوخته آبی بخوریم
در کنار تو بیفتیم چو گیسوی تو مست
دست در گردنت آویخته تابی بخوریم
بوسه با وسوسهٔ وصل دلارام خوشست
باده با زمزمهی چنگ و ربابی بخوریم
سپر از سایهٔ خورشید قدح کن زان پیش
کز کماندار فلک تیر شهابی بخوریم
پیش چشم تو بمیریم که مست است بیا
تا به خوشباشیِ مستان می نابی بخوریم
صلهٔ سایه همین جرعهٔ جام لب توست
غزلی نغز بخوانیم و شرابی بخوریم
#هوشنگ_ابتهاج
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
❖ کمال معرفت اهل معارف عرفان عجز خویش است.
📝 #عرفان_خمینی
• بنده باید قلب خود را از توصیف و ثنا جویی حق نگاه دارد
.
.
.
#امام_خمینی
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
❖ عافیت خواهی نظر در منظر خوبان مکن
ورکنی بدرود کن خواب و قرار خویش را
.
.
#دل_نوشت
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
❖ تحلیل فلسفی شکل گیری سبک زندگی مصرف گرا در سنت انگلیسی
📝 #محمد_علی_مرادی
• با شکلگیری دولتهای رفاه در فضای عمومی جوامع غربی، گروههای اجتماعی خاصی پدیدار شدند که در بین آنها مصرف نقشی اساسی و محوری داشت و این نحوه مصرف بود که شیوهی زندگی آنها را تعین و به آنها هویت میداد. درواقع موضوع با ویژگیهای بیرونی که با آن تعریف و بازتعریف میشد، تعين مييافت. آنچه این گروههای جدید را از هم تفکیک میکرد و از هم تشخیص میداد، ویژگیهایی نبودند که با مؤلفههایی چون سن، جنسیت، قومیت یا طبقه اجتماعی و اقتصادی بتوان آنرا تعریف کرد و یا اینکه توسط شغل فرد معین شوند، بلکه بیشتر ویژگیهایی مربوط به سازوکارهای درونی این گروهها بود.
• این سازوکارهای درونی درواقع متأثر از عوامل و مؤلفههایی هستند که میکوشند ساختار اجتماعی، اقتصادی را با رویکرد و دورنمای هویتی شکل دهند و آنرا بر سازند. این برساخت هویتی روندی در جریان تکوین خود میسازد که بیشتر از طریق اقلام مصرفی مثل پوشاک، موسیقی یا فعالیتهای ورزشی و نیز هواداری گروههای موسیقی و خوانندگان یا تیمهای فوتبال، بهعنوان ابزار خود استفاده میکند.
• این الگوهای مصرف را میتوان بهمثابهی مفهومی دید که با آنکسی که عضو و یا خارج از یک گروه خاص است، تعریف میشود. بعضی جامعهشناسان درک الگوهای مصرف را بسیار مهم دانستهاند؛ در درک جدید، الگوی مصرف بیشتر بهعنوان موضوعی متأثر از طبقه اجتماعی-اقتصادی فهمیده میشود تا موضوعی که متأثر از سن، جنسیت، قومیت و... باشد.
#پاره_فکر
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
❏ بحث های سیاسی در ایران همیشه آکنده از کلمه #توطئه و وابسته است.
• بحثهای سیاسی در ایران آکنده از اصطلاحاتی مانند توطئه، جاسوس، خیانت، وابسته، خطر خارجی، عمال خارجی، نفوذ بیگانه، اسرار، نقشه، عروسک، ستون پنجم، نوکران استعمار، پشت پرده، و پشت صحنه است. این واژهها سیاست در ایران را همانند نمایش خیمهشببازی فرض میکند که در آن قدرتهای خارجی کنترل عروسکها ــ سیاستمداران داخلی ــ را از طریق ریسمانهای ناپیدا برعهده دارند.
• پیام [اساسی این واژهها] این است که ناظر هوشمند باید ظواهر را نادیده انگارد و در مقابل بر پیوندهای پنهانی متمرکز شود. تنها در این صورت است که شخص میتواند توطئه را ردیابی، عوامل پنهانی را درک و جنایتکاران واقعی را شناسایی کند.
• نیاز به گفتن نیست که این تصویر عاری از هرگونه ابتکاری است؛ عروسکگردانان نهتنها حاکمِ غالب، بلکه عقلکل و صاحب قدرت مطلق نیز هستند؛ درست ایفای نقش میکنند، هر کسی که باشد در یک برنامه عالی و بینظیر عمل میکند و دقیقاً از پیش میداند که داستان را از کجا شروع کند، چگونه پیش ببرد و به پایان برساند.
• افزون بر این، توطئه همانند پانتومیم کودکان سرگرمکننده است؛ هیچ ابهامی ندارد و شخصیتها را بهصورت مطلق، خوب یا شیطانی، به تصویر میکشد.
• اگرچه رویکرد پارانوید میتواند در بسیاری از مناطق جهان دیده شود، اما این امر در ایران مدرن بسیار بیشتر از جوامع غربی متداول است. در غرب هراس از دسیسه، واقعی و خیالی، در زمانهای ناامنی شدید ــ طی سالهای جنگ، انقلاب و یا بحرانهای اقتصادی پدید میآید. این مسئله در ایران در سراسر نیم سدۀ گذشته فراگیر و گسترده بوده است. در غرب این امر نه بهعنوان یک جریان غالب و روند کلی، بلکه معمولاً به گروههای حاشیهای محدود بوده است که بیشتر موجب تمسخر بودهاند.
• اما در ایران رویکرد پارانوید همانند یک جریان کلی و نیز حاشیهای در جامعه نفوذ یافته و پخش میشود و از میان همهی طیفهای سیاسی عبور میکند ــ سلطنتطلبها، ملیگرایان، کمونیستها و نیز #انقلابیون_مذهبی.
از کتابِ «جستارهایی دربارۀ تئوری توطئه در ایران»
یرواند آبراهامیان، احمد اشرف، محمدعلی همایون کاتوزیان
نشر نی
#رصد
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
#شعر_آخر_شب ☕
من نمیدانم که بردم جنگ را یا باختم
زنده بیرون آمدم، امّا سپر انداختم
از جهنّم هیچ باکی نیست، وقتی سالها
با جهانی اینچنین، هم سوختم هم ساختم
دوست از دشمن مخواه از من که بشناسم رفیق
من که در آیینه خود را دیدم و نشناختم
آنچه باید میکشیدم را کشیدم، هر نفس
آنچه را بایست میپرداختم، پرداختم
سالها سازی به دستم بود و از بیهمّتی
هیچ آهنگی برای دلخوشی ننْواختم
زندگی، شطرنج با خود بود و در ناباوری
فکر میکردم که خواهم بُرد... امّا باختم!
#حسین_زحمتکش
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖ حضرات سکوت! مسئولیت بلایی که با راهبرد فقه اخصی خود بر سر جامعه آورده اید را بر عهده بگیرید. 📝 #ط
❖ مذمت شدن بزرگان ما در تاریخ به خاطر شرب خمرشان نبود، بلکه به خاطر بی بصیرتیشان بود
#سید_علی_خامنه_ای
• ما اباذر و عمار را کمتر به خاطر عبادتشان مدح میکنیم.
.
.
.
#عکس_نوشته
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
❖ شراب چشم های تو مرا خواهد گرفت از من
اگر پیمانه ای از آن به چشمانم بنوشانی
.
.
.
#دل_نوشت
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
• و شاید اگر به فلسفه وفادار بمانیم، وحدت شفابخشی به روح ما بدهد
📝 #ویل_دورانت
فلسفه جیب مارا پر نمیکند و مارا به مقامات ناپایدار در دولتهای دموکراتیک بالا نمیبرد و حتی ممکن است مارا به اینگونه چیزها بی اعتنا سازد.
زیرا اگر جیب ما پر شد و به مقامات بالا رسیدیم اما در طی این مدت جاهلانه ساده لوح ماندیم و عقل ما ناپخته و نامجهز ماند و رفتار ما خشن و خوی و منش ما ناپایدار و امیال ما آشفته و خود ما کور و بیچاره ماندیم چه نتیجه ای دارد؟
پختگی همه چیز است. و شاید اگر به فلسفه وفادار بمانیم، وحدت شفابخشی به روح ما بدهد...... ما بدون حکمت نجات نخواهیم یافت.
📚 کتاب لذات فلسفه
#فلسفه
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
#شعر_آخر_شب ☕
زان دوست که غمگینم، غمخوار کنش، یارب
دشمن که نمیخواهد، همخوار کنش، یارب
اندر دل سخت او کین پر شد و مِهر اندک
آن مهر که اندک شد، بسیار کنش، یارب
سر گشته و غمخوارم، آن کین غم ازو دارم
همچون من سرگشته، بییار کنش، یارب
کردست رقیبان را خار گل روی خود
نازک شکفید آن گل، بیخار کنش، یارب
گر زلف چو زُنّارش میرنجد ازین خرقه
این خرقه که من دارم، زنّار کُنَش یارب!
این سینه که شد سوزان از مِهر جگردوزان
چون مهر بر افروزان، یا نار کنش، یارب
آن کاو نکند باور بیماری و درد من
یک چند به درد او، بیمار کنش، یارب
چشمش همه را خواند وز روی مرا راند
مستست و نمیداند، هشیار کنش، یارب
هر دم به دل سختم، تاراج کند رختم
در خواب شد این بختم، بیدار کنش، یارب
بیکار شد آه من، اندر دل ماه من
منگر به گناه من، پر کار کنش، یارب
دل برد و ز درد دل میگریم و میگویم:
کان کس که ببُرد این دل، دلدار کنش، یارب
آن کش نشد آگاهی از غارت رخت من
یک هفته اسیر این طرّار کنش، یارب
گر زانکه بیازارد، سهلست، مرا آن بت
از اوحدی آن آزار، بیزار کنش، یارب
#اوحدی
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
❖ در روش فلسفی #علامه_طباطبایی از شعر و داستان برای فهم بهتر به هیچ وجه استفاده نشده است.
• آیت الله #جوادی_آملی
...استحكام مسائل فلسفى و اتقان آنها با راهيابى داستانهاى نقلى آسيبى جبرانناپذير مىبيند، چه اينكه برخى از مسئولين تدريس و تاليف رشته عقلى راه نفوذ امور اعتبارى را با طرح داستان و شعرهاى خطابى به قلمرو فلسفه بازكردهاند و چون هضم آنها آسان بود زودتر از مسائل برهانى پذيرفته شد و با گسترش اينگونه از مسائل خطابى و شعرهاى ذوقى و ظريفكاريهاى فرهنگى عرصه بر مسائل عقلى به تنگ آمد تا رفتهرفته صحنه را رها كرد و گمان به جاى يقين نشست و خطابه، جاى برهان را گرفت....
.
.
.
#فلسفه
#عکس_نوشته
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
❖ تو ماه بودی و بوسیدنت نمی دانی
چه ساده داشت مراهم بلند قد می کرد
.
.
.
#دل_نوشت
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
• امشب حس و حال #شعر نیست.
- باخت امشب گریه نداشت، بازخورد بعد از باخت گریه داشت.
هی میخوام تحلیلی راجع به بازخورد اتفاق امشب بنویسم میبینم زمان باید برای گفتن برخی حرفا بگذره...
| فقط بدونید مشکل ایران در وحدت نداشتن پیرامون #هویت_ایرانی_اسلامی اون هست، مذهبی هایی که درکی از هویت ایرانی ندارن و ایرانی هایی که درکی از هویت اسلامی ندارن دارن جامعه رو روز به روز به سمت دوقطبی شدن بیشتر هدایت میکنن.
#پاره_فکر
.
.
.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
❖ آقای بروجردی صد سال دیگر فراموش میشود، اما اهمیت کار علامه طباطبایی تازه فهمیده خواهد شد.
📝 #شهید_مطهری از سختی ها و گمنامی های استاد خود به خاطر عمل به تکلیف می گوید.
#عکس_نوشته
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
• اینکه قوه قهریه هم نسبت به ابتذال سلبریتی ها و هم تند روی های #حسن_عباسی واکنش یکسان نشان میدهد، میتوان هنوز به عقلانیت اعتدالی قوه قضائیه امیدوار بود.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
❖ عشق جانکاه است یا جان بخش؟ حالا هرچه هست
عشق بازان بین مرگ و زندگی پل ساختند
.
.
.
#دل_نوشت
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
❖ مشکل جنبش زنان در ایران این است که هنوز نتوانسته نظام نظری متناسب با فرهنگ و هویت خود تولید کند.
📝 #محمد_علی_مرادی
• اين نظام تئوريك بايد متكي بر اين اصل راهنما باشد كه برآمده از تجربه جنبش زنان ايران باشد نه اينكه تنها به اين امر بسنده كند كه بازگوكننده تئوريهاي ديگران باشد آنچه جنبش زنان ايران در طي صدساله گذشته همواره از فقدان آن رنجبرده است، اين مطلب است كه نتوانسته در ساحت نظري خود را آرايش دهد. البته اين خاص جنبش زنان نيست، اين ضعفي است كه در ديگر عرصهها بروز کرده است و جنبش زنان را نيز شامل شده است، چراکه بنيادهاي فكري ما نتوانسته تجديدي نظري در بنيانهاي خود صورت دهد.
• ازاینرو در سطح بالائي تغييرات را حس و اجرا كرده است اما نتوانسته آنها را به عمق ببرد و از طريق اين عميق سازي، سطح آگاهي را به آگاهي مفهومي و لاجرم به آگاهي فلسفي بكشاند. جنبش زنان عرب با ظهور چهرههاي شاخصي چون فاطمه مرنيسي، نوال سعداوي، آسيه جبار و ديگر چهرههاي شاخص توانسته است جنبش اجتماعي و فرهنگي زنان عرب را به سطوح تئوريك ارتقا دهد و در سطح بینالمللی تجربه زيسته و نگاه خود را كه نگاهي ويژه زن عرب است به دنيا عرضه كند؛ اما جنبش زنان ايران هرچند از جنبه فرهنگي، اجتماعي و حقوقي در ابعاد بسيار تکاملیافتهتر است اما در عرصه نظر فاقد چهرهها و نقطه نظرات ويژه خود است؛ اما ميتوان نطفههاي عبور از اين نقيصه را در دل جنبش كنوني زنان ايران ديد و آن كوششي است كه دختران جوان ايراني با جهد و كوشش بسيار و علاقهاي كه به مباحث سنگين نظري و در خوانش متون كلاسيك فلسفه اروپائي از خود نشان میدهند، ديد.
#پاره_فکر
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
#شعر_آخر_شب ☕
چه لایق است به اغیارت اختلاطیدن،
چو گل به روی خس و خارت انبساطیدن؟
به سوی کلبهی ما گر گذر کنی، ما را
گذر ز نُه فلکد نغمهی نشاطیدن
به کوی وصل تو شاید هدایتیده شوم
همیشه ورد من است اِهدِنَا الصّراطیدن
که داد جز من دیوانه جان به شرط وصال؟
که با تو شرط خِرد نیست اشتراطیدن
به سوزنِ مژه بَردوز پارههای دلم
ز من خیاطهی جان و ز تو خراطیدن...
#طرزی_افشار
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
❖ اگر علوم انسانی منحرف باشد، جهت گیری در همه علوم دیگر به انحراف کشیده میشود.
#سید_علی_خامنه_ای
• #علوم_انسانی روح دانش است.
#عکس_نوشته
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻