📝 چگونه معرفت شناسی اسلامی میتوان داشت؟
• ریشه معرفت شناسی موجود در رویکرد مدرنیته و تفسیر آن از مفهوم عقلانیت است که چنین مفهومی غیر از شکل گیری عقلانیت در اندیشه اسلامی است آنچه در غرب و اندیشه کانتی منجر به شکل گیری معرفت شناسی شد به تعبیر دکتر #حمید_پارسانیا به شرح زیر است:
- کانت با نظر به موقعیت متزلزل وجودی عقل در نزد دکارت به انکار بعد متافیزیکی و متعالی عقل پرداخت و آن را به امری #ذهنی و استعلایی فروکاهید و نتیجه کار او مرگ متافیزیک و #جایگزینی اپیستمولوژی و معرفت شناسی به جای آن شد.
-تزلزل در بنیان های وجودی و هستی شناختی عقل، به تحول در معنی روشنگری نیز منجر شد. روشنگری به جای آنکه ناظر به حقایق وجودی و حوزه های فیزیک و متافیزیک باشد، ناظر به حوزه #معرفت و شناخت آدمیان شد.
(پارسانیا، فلسفه و روش علوم اجتماعی ص ۹۳)
• حال سوال اساسی این است که پذیرش #تقدم معرفت شناسی بر هستی شناسی در برخی از سنت های موجود #مدرسه_اسلامی قم در نهایت منجر به چنین رویکردی که مدرنیته گرفتار آن شده است نخواهد شد؟
.
.
.
.
#معرفت_شناسی #کانت #فلسفه #شناخت #روشنگری
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
یاغی نیَم ترحمی ای پادشاه حُسن
گردن کشیدهام که تماشا کنم تو را
#محمد_سهرابی
4_5943036222745087723.mp3
23.51M
🎙️ یک مناظره قدیمی از #کوشکی و #کواکبیان - کارآمدی نظام زیر ذره بین!
❖در مملکت ۸۰ میلیونی، مالکاشتر هم رئیسجمهور شود تفاوتی نمیکند./ طبیعی است که هر محصول بشری هر چند وقت یکبار باید بازنگری شود، اما حتی اگر بازنگری قانون اساسی بهطور نسبتاً کامل هم انجام شود بازهم مشکل ناکارآمدی را حل نمیکند. / آقای ظریف ۸ سال وقت داشت.آیا باید دولت آقای روحانی را هجدهساله میکردیم که کارآمدی خود را نشان دهد؟
کواکبیان: اگر فرقی ندارد چه کسی رییس جمهور شود،خوب یک آقایی را مقام معظم رهبری تعیین کنند، پس چرا انتخابات برگزار میکنید؟/ ما نیاز به جمهوری سوم بعد از سال ۵۸ و سال ۶۸ داریم.به حضرت عباس قسم اگر به آقای ظریف اجازه میدادند، برجام به سرانجام میرسید.
.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
4_6021679165583920845.mp3
4.18M
• آنجا اگر آهی کشد دلدادهِ ی افتاده ای دود از فَلک بر آید ...
📻 #نواها
عضویت در گروه #شعر و هنر ما 🍃 :
https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb
23.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❖ فلسفه پاسداشت وجود است اما جهان تفرقه و پریشانی از فلسفه دور است.
🎥 پیام تصویری دکتر #داوری در همایش « داوری در ترازوی داوری»
#رصد
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
• توی یک دور باطلی از پاس کاری بین فلاسفه و صاحب نظران علوم اجتماعی گیر کردیم به طوری که نه فیلسوف ما حاضر هست در عمل انضمامی بودن علمش رو ثابت کنه و نه متفکر علوم اجتماعی حاضر میشه دست از ادعای انتزاعی بودن فلسفه برداره و برای یک تحول بنیادین دو صفحه فلسفه یاد بگیره ...
- این حلقه مفقوده بین رابطه فلسفه و علوم اجتماعی بیش از آنکه در مشکل دار بودن #علم باشه در نقص رویکرد #عالم هست.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖ 🎙 گفتگوی برنامه زاویه با #محمد_تقی_چاوشی پیرامون نسبت فلسفه صدرایی با فلسفه غرب • سه ظهور فلسفه د
❖ فلسفه صدرا جز تجربه ای که در خود متن میخوانیم نیست، ما باید به متن فلسفه صدرا برگردیم اما فلسفه صدرا فهم ضمائر و نوشته های آن نیست.
📝 #محمد_تقی_چاوشی
• متون دیگر اینگونه است که فیزیک میخوانیم و گزارش چیز هایی که در آزمایشگاه رخ داده است را در کتاب می آوریم اما فلسفه متن چیز دیگری و جز تجربه ای که در متن میخوانیم نیست. به همین جهت خواندن متون پاسخ به پرسش #هویت من و شماست. برای هرکدام از ما مهم ترین امر شناخت خودمان است. امروز ما بدون شناخت همین متون مهیا نمیشود.
• حال این متن چگونه خود فلسفه است؟ آخوند در مفاتیح الغیب میفرماید من نمیگویم کسی بخواهد فلسفه بلد باشد باید کتاب اسفار بلد باشد بحث سر ضمائر نیست بحث سر این که ضمائر را پیدا کنید و درست عبارت ها را وصف کنید نیست. شاید اصلا شارح های صدرا بهتر از صدرا این کار را کرده باشند، بلکه خود اسفار که متن آن را صرفا بیان کرده است فلسفه است.
• وقتی ما متن فلاسفه را میخوانیم یا آن متن مارا ورق میزند و نسبت مارا با عالم آشکار میکند و یا فلسفه ما نیست. بیش از هر فلسفه ای #فلسفه_صدرا امروز من و شما را رقم میزند.
• کاری که فلسفه میتواند بکند آخرین دستاویز انسان است. چراکه نسبت ما در ساحت های مختلف خواسته در ساحت دین با بسیاری از امور از بین رفته و با فلسفه میتوانیم گسست هارا یک بار دیگر به آن ها متذکر شویم. و با فلسفه میتوان با ذکر گسست ها در مقابل آنچه از غرب تحمیل میشود یکی از آن هاست و #توسعه یکی از آن هاست قبول سوبژکتیویته هم یکی از آن هاست.
#فلسفه_صدرا #هویت #مدرنیته #فلسفه_غرب #ملاصدرا
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖ فلسفه صدرا جز تجربه ای که در خود متن میخوانیم نیست، ما باید به متن فلسفه صدرا برگردیم اما فلسفه صد
• یک اوج کم نظیر از این گفتگو که بارها باید خواند و فکر کرد...
هدایت شده از زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
♦️ به نظر من اشعار مولانا اصول اصول دین ما هستند. نباید از اشعار دیوان شمس دور باشیم.
📝 #امام_خامنه_ای
◾ شعر مولوی را شما ببینید. اگر فرض کنید کسی به #دیوان_شمس به خاطر زبان مخصوص دسترسی نداشته باشد، که خیلی از ما نداریم و آن را کسی یک قدری دور دست بداند؛ مثنوی مولوی که خودش میگوید و هو اصول اصول دین، واقعا اعتقاد من هم همین است.
____
#شعر
_
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
حافظ برای حال الان ما گفته :
چرا حافظ چو میترسیدی از هِجر ،
نکردی شُکر ایام وصالش ...؟
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
✅ اسطورهی بازدارندگی قانون!
تمام توان جبهه انقلاب در ایدهی «بازدارندگی» خلاصه شده است و بیش از یکسال است که از ارکان نظام تا کف بدنهی مذهبی مطالبه و پیگیر مکانیسمها و فناوریهای کنترلگری شدهاند. حالا با لایحهی جدید این وضعیت به اوج خود رسیده و سایهی «اسطورهی بازدارندگی» در قانون حجاب حسابی بر طرفداران حجاب سنگینی میکند.
بازدارندگی گویی دارد نوعی تقدس و بداهت پیدا میکند و همهی گفتارها از بازدارندگی قانون آغاز شده و به آن هم تمام میشود. این شده کلیت نظام حکمرانی ما. ما نیز به حکم همین سایهی سنگین گویی مجبوریم تمام توانمان را اینجا متمرکز کنیم و مجبوریم به عنوان اولین و آخرین رسالتمان نوعی قانون واقعا بازدارنده و کنترلکننده را تخیل کنیم. آن قانون چیست؟ چگونه میتواند رضای دل ما را بدست بیاورد؟!
فضا به شدت احساساتزده است و در این فضای احساساتی مردها اتفاقاً سهم بسیاری داشتهاند. آنها گاه با خاطرات دههی شصت خودشان را تسکین میدهند و گاه برایشان مکانیزمهای کنترلی غربی قبلهی آمال میشود. این فانتزیگرایی خود هم محصول رمانتیکشدن نگرشها و گفتارهاست و هم ناشی از تجربهی شکست و انفعال پس از اتفافات این سالها! درحالیکه نه مقدور و مطلوب است که حوائج امروز خود را با قواعد دهههای پیشین رفع و رجوع کنیم و نه ممکن و مراد است که خود را یکسره به سازوکارهای انضباطی دولت مدرن بسپاریم. اصلاً الهیات ما اجازهی سازوکارهایی استیلایی یا مدرن را نمیدهد! نمیدانم چرا برخی مذهبیها حتی در مسئولان گاهی اینقدر باستانگرا و سلطنتی میشود و نمیدانم چرا برخی دیگر حتی در مسئولان اینقدر مدرن و مدهوش غرب!
همه مطالبهی قانون بازدارنده را دارند اما نمیگویند قانون چگونه میتواند بازدارنده باشد؟! باور کنید حجاب موضوعی منحصربفرد است، خیلی روی تمثیلها حساب نکنید! پرسشی که معمولاً مغفول و مسکوت است این است که واقعا در این شرایط چگونه از قانون توقع بازدارندگی میرود؟ چگونه ارادههای شکلگرفته بر کشف حجاب که گفتمان پشتیبان نیرومندی هم دارد قرار است شکسته بشود؟ تا کجا؟ تا کدام مصادیق؟ چگونه؟ آیا روشن نیست به هر میزانی که بدون استمداد از قدرت مردم، بر شدت قانون پافشاری میکنیم داریم سطح حماسه و قهرمانی را در مخالفین حجاب بالا میبریم؟ آیا مشخص نیست در پس این دراماتیک و سلحشوری شدن کشف حجاب دارد همبستگیها و حلقههای متنوع مردمی علیه حجاب و قانون شکل میگیرد؟ مردم کجای این ماجرا هستند؟
معلوم است که باید قانون باشد و دقیقترین و اصولیترین لوایح در دستور کار قرار بگیرد؛ اما بگویند از تمام کارهای لازم، چقدر روی ظرفیت این کار حساب کردهاند؟ آیا پنداشتهاند که کارایی و کارآمدی قانون در تمام اعصار و قرون ثابت است و قرار نیست جوهر قانون بدون پشتوانهی گفتمانی و مردمی روز به روز کمرنگتر بنویسد؟ پرسش دیگری که به آن جواب نمیدهند این است که در فرض زاییده شدن چنین بازدارندگیای، چشمانداز تمام این تلاشها چیست؟ در فرض برآوردن شدن آمال و اجرای چنین قانون واقعاً بازدارندهای، یکسال، پنجسال یا ده سال بعد در چه وضعیتی به سر خواهیم برد؟ چه سناریوهایی محتملی پس از بازدارندهترین قوانین به جریان خواهد افتاد؟ آیا در آرام کردن خشم و غیرت خود هستیم؟ واقعاً میخواهم بدانم بازدارندگی قانون دقیقاً چیست و چه سهمی در حل معضل ما دارد؟ اصلاً این قانون خودش پیوست قهری چه چیزی است؟
برداشت بنده این است که ما بیشتر بلیطهای قانونیمان را تا امروز خرج کردهایم. فیالواقع تنها کاری هم که کردهایم همین بوده است و امکانهای قانون هم متاسفانه به ذخائر لایزال زیرزمینی یا آسمانی متصل نیست. هیچ گفتمان حاکمی از قانون حمایت نمیکند و عموم مردم علیرغم این که موافق اصل حجاباند (توضیح دارد) پشتیبان این دست ورودها نیستند! قدرت سخت قانون خود نیز به قدرت نرم مردم و ارادههای عمومی احتیاج دارد و مدخل درگیر کردن ارادههای مردمی گفتمان است! ضمناً گمان نشود ما در تمام این سالها صرفاً با قانون توانستهایم حجاب را حفظ کنیم و تنها یک اقلیت چموش از دست ما در رفتهاند! در تمام این سالها هم داشتیم از مخزن تاریخ و فرهنگ زن ایرانی مصرف میکردیم؛ زنهایی که امروز گفتمان یاریدهندهای ندارند و در ممارست شخصی و فطری حجاب و حیا را درونی کردهاند!
برای جمعبندی تمام سوال من این است که اگر واقعی نگاه میشود و سهم قانون در «طرح کلی حجاب» چندان هم نیست چرا تمام توان ما دارد خرج ظرفیتها فرصت ما میشود؟! از بالاترین ارکان و مدیران فرهنگی کشور تا بدنهی تشکلهای دانشجویی و بدنه عمومی؟!!
@Mahdi_Takallou