▪▪
#شهید_مطهری
در ميان #علما افرادى كه خيلى استاد ديدهاند، من به اينها هيچ اعتقاد ندارم. به همين دليل اعتقاد ندارم كه خيلى استاد ديدهاند، همان كه برايشان باعث افتخار است. مثلًا مىگويند فلان كس سى سال به درس مرحوم نائينى رفته يا بيست و پنج سال متوالى درس آقا ضياء را ديده. عالمى كه سى سال يا بيست و پنج سال عمر يكسره #درس اين استاد و آن استاد را ديده، او ديگر مجال فكر كردن براى خودش باقى نگذاشته؛ دائماً مىگرفته، تمام نيرويش صرف گرفتن شده، ديگر چيزى نمانده براى آنكه با نيروى خودش به مطلبى برسد.
مغز انسان، درست حالت معده انسان را دارد. معده انسان بايد غذا را از بيرون به اندازه بگيرد و با ترشحاتى كه خودش روى غذا مىكند آن را بسازد. و بايد معده اينقدر آزادى و جاى خالى داشته باشد كه به آسانى بتواند غذا را زير و رو كند، اسيدها و شيرههايى را كه بايد، ترشح نمايد و بسازد. ولى معدهاى كه مرتب بر آن غذا تحميل مىكنند و تا آنجا كه جا دارد به آن غذا مىدهند، ديگر فراغت، فرصت و امكان برايش پيدا نمىشود كه اين غذا را درست حركت بدهد و بسازد. آنوقت مىبينيد اعمال گوارشى اختلال پيدا مىكند و عمل جذب هم در رودهها درست انجام نمىگيرد.
مغز انسان هم قطعاً همين جور است. در تعليم و تربيت بايد مجال #فكر كردن به #دانش آموز داده بشود و او به فكر كردن ترغيب گردد.
ما در ميان استادهاى خودمان، آن استادهايى را مىديديم #ابتكار دارند كه زياد معلم نديده بودند. آقاى بروجردى را اغلب ايراد مىگرفتند كه كم استاد ديده، و از نظر ما حسنش همين بود كه خيلى استاد نديده بود. ايشان هم كم استاد نديده بود، ده دوازده سال استادهاى درجه اول ديده بود، هفت هشت سال نجف و سه چهار سال اصفهان استاد ديده بود. ولى نجفيها قبولش نمىكردند، مىگفتند اين استاد كم ديده، مثلًا بايد سى سال استاد ديده باشد. و به همين دليل كه كمتر استاد ديده بود، ابتكارش از اغلب آن علما بيشتر بود، يعنى فكر مىكرد. مسائلى كه مطرح كرده مسائلى است كه خودش فكر مىكرد، چون مجال فكر كردن داشت.
به هر حال خيال نمىكنم اين مسئله جاى ترديد باشد كه در آموزش و پرورش، هدف بايد رشد فكرى دادن به متعلّم و به جامعه باشد. تعليم دهنده و مربى هر كه هست (معلم است، استاد است، خطيب است، واعظ است) بايد كوشش كند كه [به متعلّم و متربّى] رشد فكرى يعنى قوّه #تجزيه و #تحليل بدهد، نه اينكه تمام همّش اين باشد كه دائم بياموزيد، فرا گيريد و حفظ كنيد.
تعلیم و تربیت در اسلام ص ۱۹
_
@soha_humanism
تصور نادرست از اسلام...تبلیغ کردند که اسلام فقط احکام حیض و نفاس است...
#اسلام دین افراد #مجاهدی است که به دنبال حق و عدالتند. دین کسانی است که# آزادی و #استقلال می خواهند. #مکتب_مبارزان و مردم ضد استعمار است. اما اینها اسلام را طور دیگری معرفی کرده اند و می کنند. تصور نادرستی که از اسلام در #اذهان_عامه به وجود آورده و شکل ناقصی که در #حوزه های_علمیه عرضه می شود برای این منظور است که خاصیت #انقلابی و #حیاتی اسلامی را از آن بگیرند، و نگذارند مسلمانان در کوشش و جنبش و نهضت باشند؛ آزادیخواه باشند؛ دنبال #اجرای_احکام اسلام باشند؛ #حکومتی به وجود بیاورند که سعادتشان را تامین کند؛ چنان زندگی داشته باشند که در شأن انسان است.
مثلاً تبلیغ کردند که اسلام #دین_جامعی نیست؛ دین #زندگی نیست؛ برای جامعه# نظامات و #قوانین ندارد؛ طرز #حکومت و #قوانین_حکومتی نیاورده است. اسلام فقط احکام #حیض و #نفاس است. اخلاقیاتی هم دارد؛ اما راجع به زندگی و ادارۀ جامعه چیزی ندارد. تبلیغات سوء آنها متأسفانه مؤثر واقع شده است. الآن گذشته از عامۀ مردم،طبقۀ تحصیلکرده، چه دانشگاهی و چه بسیاری از محصلین روحانی، اسلام را درست نفهمیده اند و از آن تصور خطایی دارند. همان طور که مردم افراد غریب را نمی شناسند، اسلام را هم نمی شناسند. و [اسلام] در میان مردم دنیا به وضع غربت زندگی می کند. چنانچه کسی بخواهد اسلام را آنطور که هست معرفی کند، مردم به این زودیها باورشان نمی آید؛ بلکه عمال استعمار در حوزه ها هیاهو و جنجال به پا می کنند.
ولایت فقیه/ص۹
#امام_خمینی
#حوزه
#اسلام
#تشکیل_حکومت
@soha_humanism
•••
#شهید_بهشتی
▪از دهه سوم به اين طرف، #نهضت با نوع سومى از مسلمانان روبهروسـت: #مسلمانان «پدر و مادرى» و «اقليمى» كه ماها باشيم. چرا شـما مسـلمانى؟
چون در خانه پدر و مادر مسلمان به دنيا آمدهام. اگر در خانه پدر و مـادر مسيحى به دنيا آمده بودم چه بودم؟ #مسيحى بـودم. اگـر در خانـه پـدر و مادر بی دين و مادى به دنيا مىآمدم چه بودم؟ ملحد و مـادى بـودم.
▪اگـر #مسلمان_اقليمى يا مسـلمان شناسـنامه اى، مسـلمان زاده شـده باشـد و در خانه پدر و مادر مسلمان اگر درست ساخته شده باشد و صـحيح #تربيـت بشود يعنى درست به او برسند و يا خودش به خودش برسـد مسـلمانان راستين مىشود يعنى از مسلمانان گروه اول مـی شـود. وگرنـه مسـلمانى می شود كه چون پدر و مادرش مسلمان بودند مسلمان است. من به اينهـا مسلمان هاى عادتى می گويم زيرا #عادت كرده اند مسلمان باشند.
___
سه گونه اسلام صفحه 25
@soha_olom_ensani
واعتصموا بحبلاللَّه جمیعاً.
اعتصام به حبلاللَّه، تنها فایدهای ندارد؛ «جمیعاً» مهم است. با هم اعتصام به حبلاللَّه کنید؛ با هم به نقطهی اطمینانبخش تعلیم و تربیت و هدایت الهی چنگ بزنید. با هم بودن مهمّ است؛ دلها با هم، جانها با هم، فکرها با هم، تنها در کنار هم.
_
#سید_علی_خامنه_ای
#پوستر
#کار_تشکیلاتی
#اصلاح_دینی
_
@soha_olom_ensani
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
به جز چند مسئله فرعی چیز درستی از دین نمیدانیم. فکر دینی ما غلط است، غلط! نه در منبر ها دین درست را
▪ بايد اعتراف كنيم كه #حقيقت_اسلام به صورت اصلى در مغز و روح ما موجود نيست، بلكه اين فكرْ اغلب در مغزهاى ما به صورت مسخ شده موجود است؛
#توحيد ما توحيد مسخ شده است،
#نبوت ما نبوت مسخ شده است،
#ولايت و امامت ما مسخ شده است،
اعتقاد به #قيامت ما كم و بيش همين طور.
▪ تمام دستورهاى اصولى اسلام در فكر ما تغيير شكل داده. در دين #صبر # هست، #زهد هست، #تقوا هست، #توكل هست. تمام اينها بدون استثناء به صورت مسخ شده در ذهن ما موجود است.
▪فكر دينى ما بايد اصلاح بشود. تفكر ما درباره دين غلط است غلط. به جرئت مى گويم از چهارتا مسئله فروع، آنهم در عبادات، چندتايى هم از معاملات، از اينها كه بگذريم ديگر فكر درستى ما درباره دين نداريم؛ نه در اين منبرها و در اين خطابه ها مى گوييم و نه در اين كتابها و روزنامه ها و مقاله ها مى نويسيم و نه فكر مى كنيم.
▪▪▪
#شهید_مطهری
#اسلام_شناسی
#اصلاح_دینی
#ضرورت_بازنگری_در_مفاهیم_دینی
#مفاهیم_مسخ_شده_اسلام
منبع: ده گفتار/ ص۱۵۴ و ۱۵۷
@soha_olom_ensani
نحوه مشاهده اسرار عالم ملکوت در بیان علامه طباطبایی.
• آنچه موجب میشود «نفس»، خود را همان بدن و عين آن بداند، همانا تعلق و اتحاد و پيوندى است كه با بدن دارد و بدن هنگامى كه از طريق حواسّ خود نفس را مشاهده میكند، خود را جدا و منفصل از او میبيند و رسيدن به اين مرحله و مرتبه موجب میشود، نفس آن مرتبه عالى خود را كه بالاتر از مرتبه جسميت و مادّيت است و فراتر از آن را كه مرتبه عقل است، فراموش كند. و با فراموشى هر مرتبه، خصوصيات آن مرتبه و موجودات آن عالم را نيز فراموش میكند، ولى در عين حال، «إنيّت و حقيقت» خود را كه از آن، به «من» تعبير میشود مشاهده میكند، مشاهدهاى ضرورى كه هرگز از او جدا نمیشود.
▪سپس با انقطاع از بدن، هيچ حاجب و مانعى باقى نمیماند و اگر انسان با علم نافع و عمل صالح به خود بازگردد و به حقيقت خود، توجه كند ناگزير حقيقت و باطن خود و مراتب و موجودات و اسرار آن عالم را مشاهده خواهد كرد.
مجموعه رسائل صفحه 49 جلد 2
___
#علامه_طباطبایی
#عرفان_علامه
#سیر_و_سلوک
#انقطاع_نفس
@soha_olom_ensani
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
مبانی فکری انقلاب حاصل زحمات علامه طباطبایی 🔻🔻🔻🔻
🔸مبانی فکری انقلاب حاصل زحمات علامه طباطبایی.
#امام_خامنه_ای
🔹مبانی فکری را هم باز خود روحانیون آماده کردند. امثال شهید مطهری، امثال علامهی طباطبائی و بزرگانی از این قبیل، مبانی فکرىِ مستحکم را آماده کردند؛ این زیرساختهای فکری را که بر اساس آنها میشود نشست فکر کرد، پرورش داد، گسترش داد، تفریع فروع کرد و نیازهای فکری امروز جوانها را پاسخ داد.
🔹 در کشور ما آن سخن قاطعی که توانست تفکرات مارکسیستی را مثل پنبهای حلاجی کند، به هم بزند و باد هوا کند، فرمایشات مرحوم مطهری بود - که ایشان شاگرد آقای طباطبائی بود - و بعضی دیگر از شاگردان مرحوم علامهی طباطبائی. این نظام در یک چنین بستری به وجود آمده.
#انقلاب
#علامه_طباطبایی
#شهید_مطهری
#مبانی_انقلاب
________
@soha_olom_ensani
▪▪▪
•انسان به حكم طبع اولي خود هنگامي كه ميبيند يك #فكر و عقيده خاص مورد قبول نسلهاي گذشته بوده است خودبخود بدون آنكه مجالي به #انديشه خود بدهد آن را ميپذيرد #قرآن يادآوري ميكند كه پذيرفتهها و باورهاي گذشتگان را مادام كه با معيار #عقل نسنجيدهايد نپذيريد ، در مقابل باورهاي گذشتگان استقلال فكري داشته باشيد .
•در سوره بقره آيه ۱۷۰ ميگويد : « و اذا قيل لهم اتبعوا ما انزل الله قالوا بل نتبع ما الفينا عليه آبائنا ا و لو كان آباؤهم لا يعقلون شيئا و لا يهتدون »
_
کتاب انسان و ایمان ص ۷۰
_
#شهید_مطهری
#اصلاح_دینی
@soha_olom_ensani
از ديگر تفاوتهاى #فرهنگ #اسلام و #غرب اين است كه آنها به وجود #عقل و وجود احكام قطعى عقلى اعتراف نميكنند و يقين را مطلقاً قبول ندارند و گرايش غالب در نزد آنها گرايش #شكاكيت و ترديد است و بدان افتخارمىكنند و ميگويند كه قايلان به وجود #يقين و جزم، جاهلند و انسان عالم، ادّعاى يقين و جزم نميكند، بلكه نهايت نتيجه #علوم و تحقيقاتش اين است كه يكى از دو احتمال را ترجيح ميدهد و مقتضاى #خردورزى اين است كه به #شك خود تصريح كند. پس، يكى از نشانههاى #زندگى و #تمدن جديد، #شكاكيت است و اين غايتى است كه #انسان به آن ميرسد!
علامه #مصباح_یزدی
کتاب چکیده ای از اندیشه های بنیادین اسلام
_
@soha_olom_ensani
دلیل عجز شماست که در سیاهی شب متفکران مارا میکشید. منطق ندارید
_
#امام_خمینی
#سها_نامه
@soha_olom_ensani
#كمال انسان در اين است كه آنچه را فهميده به دل تحويل دهد تا با دو بال #دل و عقل پرواز كند. هرگز به تنهايي، با بال #عقل نمي توان #پرواز كرد، زيرا كه انديشه فقط يك بال است. چه اين كه هرگز با بال دل نمي شود سفر كرد. چون عمل، فقط يك بال است.
آن كه اهل #سير_و_سلوك است هم اهل فكر است و هم اهل ذكر. هم مي فهمد و هم مي پذيرد، ولي آن كسي كه بر اساس #تقليد #ايمان آورده و از روي جهل #مؤمن شده است به #مقصد نمي رسد گرچه در بخشي از راهِ خود، علم گراست. چه اين كه اگر كسي تمام عمرش را در راه #علم ، صرف كند سير و سفري به سرزمينهاي نزديك دارد نه دور. كسي به مقصد مي رسد كه محقق باشد از راه #فكر ، و متحقق باشد از راه ذكر.
نتيجه اين كه الهيات و #فلسفه هم هدف ذاتي نيست، بلكه #انسان الهي
مي شود تا متألّه گردد نه اين كه حكيم الهي بماند. يعني «جهان بين» مي شود تا توحيد را بپذيرد
_
آیت الله #جوادی_آملی
زن در آينه جلال و جمال، صفحه 269
_
@soha_olom_ensani
💠 @soha_olom_ensani
• شرح دادن مثنوی مولانا از سوی فیلسوفی که ذوق عرفانی ندارد به مانند این است که ملحدی مرام نبی مرسلی را شرح کرده باشد.
🔻🔻🔻🔻